DIOR BESLIST: ALLES MAG Herenhoeden dames Bevel kapitein werd soldaat noodlottig Uit de Haagse hof geplukt Van mini tot maxi Dure vragen Commissie 5 VRIJDAG 1 AUGUSTUS 1969 Mia et Vicky, de vorig jaar in Parijs gevestigde boetiekdie Liz Taylor kleedde voor de film The only game in town, hebben hun eerste, zeer gedurfde col lectie gepresenteerd. Op de fo to twee sexy ontwerpen van Mia et Vicky. (Van onze moderedactrice) PARIJS De roklengte is geen vraagteken meer. Het is niet langer kort öf lang, maar mini, kort, halflang en heel lang, alles mag! Zo heeft het Huis Dior het beslist. Het is onmogelijk de collectie een vaste lijn toe te dichten. Allerlei gedachtenasso- ciaties warrelen door het hoofd bij het zien van de modellen. Daar zijn de sluike jurken en man tels, kuitlang, die aan de jaren dertig herinneren; maar evenzeer manne lijke tailleurs met nauwe superkorte rokjes en zigeunerinnenverbeeldingen met kleurige hoofddoeken. De korte rokken zijn rondweg le lijk, omdat ze zo nauw zijn. Juist bij de rokverkorting is de gerende lijn noodzakelijk. Bij de tailleurs werden herengleufhoedjes gedragen en knie laarzen. Nu niet bepaald een char mante vrouwelijke combinatie! Bij de lange slome jurken werden een soort mutsjes getoond, zoals de vleesdragers in de Hallen plachten te dragen. Pantalons Het meest opvallend was, dat er weinig pantalons waren. Eigenlijk al- 1 leen voor de avond, maar dan in een geheel andere stijl dan de broekpak- ken voor overdag. Onder de bijna enkellange japon kwamen de wijde pantalonpijpen uit, die om de enkel weer vastgemaakt waren en zo als het ware een uitstaande onderrok schenen te vormen. Andere avondja ponnen hadden een split middenvoor tot boven de knie. Ook de chemisiers lieten een stuk aan de voorzijde, on deraan open. Voor de middag schuingeknipte sa tijnen korte jurkjes versierd met ve ren of bont. Bij wijdgerokte model len werd de zigeunerinnensjaal ge dragen. Al met al een collectie, die alle mogelijkheden openhoudt en beslist geen dwingende mode voorschrijft. De kleuren: beige en bruin, oker en roestkleur, zwart en tinten rood. Voor de tailleurs veel tweed en prince de galles, verder veef jersey, ook bedrukte wollen, veel fluweel en crêpes. De zuster van de sjah van Perzië was met man en kinderen gekomen om alles te bewonderen en had er waarschijnlijk geen idee van. dat het overwegend vrouwelijk publiek da nig afgeleid werd door hun aanwe zigheid omdatde echtgenoot van de prinses zo'n mooie man is! Advocaat fiscaal: niet schuldig (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De advocaat-fiscaal mr. G. J. de Lint heeft gistermiddag tijdens de zitting van het Hoog Mili tair Gerechtshof te Den Haag be vestiging van het vonnis (vrijspraak) geëist dat de Mobiele Krijgsraad Landmacht had uitgesproken tegen de 30-jarige kapitein P. S H. te Ze ven. De officier werd ten laste gelegd hoogst onvoorzichtig en onbedacht zaam te zijn geweest door tijdens een oefening in Duitsland een chauffeur van een AMX-tank bevel te geven een met ijs bedekt riviertje over te steken. De 21-jarige dienstplichtig sol daat-chauffeur J. Batting uit Veen- dam werd door de 15 cm dikke ijs- schotsen geraakt en bezweek korte tijd later aan zijn verwondingen. Het ongeluk gebeurde tijdens de oefening „Edelman", die op 16 december vorig jaar in Duitsland werd gehouden. Uit de ondervraging door mr. E. A. M. Lamers, de president van het Hof, kwam vast te staan dat de kapitein ten onrechte aannam dat een ser geant de bewuste beek had verkend. Uit allerlei feiten kon de officier aannemen, dat het riviertje vrij on diep was. De ores'dent was echter van me ning dat de kapitein risico heeft ge nomen door zonder meer de tank het water te laten inrijden. Door het ijs kon hij niet zien of het er diep was. Het 15 cm dikke ijs brak onmiddel lijk onder het gewicht van de tank met het noodlottige gevolg. Geen risico De verdediging voerde aan, dat normaal gesproken aan de oversteek geen enkel risco was verbonden. „De AMX-tank zou slechts hebben kun nen vastlopen. Men zou een nat pak hebben opgelopen en hebben gela chen om het voorval", aldus overste Walboom. „Het riviertje had op elke plaats kunnen worden doorkruist, behalve waar riet op 16 december is greeubd. Daar lag, omdat het water daar stil stond een dikke laag ijs" regelmatig wordt met tanks geoefend rivier tjes door te trekken. Er zouden ook geen instructies bestaan, omdat de legerleiding hier mee te weinig ervaring heeft. Overi gens bleek het beekje zo onbelang rijk. dat het in de eerste plannen voor de oefening niet eens voor kwam. HALFPENNY NIET MEER GELDIG LONDEN De „halfpenny" die 800 jaar in Engeland de kleinste munteenheid ongeveer 1.8 cent is geweest, is vanaf vandaag geen wettig betaalmiddel meer. Het is het eerste slachtoffer van de overgang naar het tientallig stelsel op monetair gebied, die in februari 1971 in Engeland haar beslag moet krijgen. - Van de 980 miljoen exemplaren die in omloop waren, is tot dusver slechts een fractie bij de banken in geleverd. Het merendeel van de mensen wi! kennelijk de munten als souvenir bewaren, of hoopt dat ze nog eens waarde krijgen voor verza melaars. De verdediging merkte nog op, dat de strafvervolging was ingesteld om eens te kijken hoever men mag gaan bij een oefening onder oor logsomstandigheden;' zoals de oefe ning „Edelman" was. Men had tegen deze opvatting ernstige bezwaren. De advocaat-fiscaal mr. De Lint zei in zijn requisitoir dat kapitein H. een goed officier was, die goed met zijn mannen kon opschieten. Er waren volgens hem geen nodeloze risic'so genomen en hij kon dan ook niet achter net hoger beroep van de audi teur-militair staan. Mr. De Lint eiste bevestiging van het vonnis, de vrijspraak. Patou De coliectie van Jean Patou mag er wezen. Allereerst veel mooie mantels met dubbele rij knopen en martinga le. Ze vallen tot in de knieholte. Ze hebben schuinopgezette zakken en kleine borstzakken. Verder werden kuitlange capes gedragen. De tailleurs hebben lange jasjes en veelal een pantalon. Die pantalons vallen besilst slanker dan bij de an dere couturiers. Ze staan heel pittig en beloven een succesnummer te worden. Vervangt de rok de panta lon, dan valt deze altijd klokkend uit. Veel grijs, zwart, beige en vrolijk roze-rood, een verademing tussen alle doffe kleuren. Bij de mantelpakken worden lange gebreide truien gedragen in de kleur van het oak, plus gebreide muts en een meters lange smalle grof gebrei de sjaal, zoals door de schooljongens gedragen wordt. Die mutsen en sjaals zijn een beetje in tegenstelling tot de verfijnde chic van de pakken. Van links naar rechts: Een hoedje in langharig vilt van Gilbert Orcel in de kleuren ivit, donkerbruinbeige; een zwart satijnen cagoule afgezet met hermelijnstaartjes van Jean-Charles Brosseau en een pet van blauw vilt met roodkoperen band van Jacques Pinturier. Jeugd De japonnen zijn öf recht met even gerende rok èf zijn blousend op een lage ceintuur gezet. De rechte zijn voor de jeugd, de blousende voor de iets oudere vrouw. De schouders zijn iets breder dan we in andere collec ties zagen. De hele collectie leek ook iets vrolijker, waarschijnlijk door het roze, het rood en het paars, dat grijs en zwart afwisselde. Het was een mooie collectie, maar kritisch bezien toch met weinig nieuws. Het probleem van de Parij se haute couture wordt steeds groter. Dit is zeker voor een deel te wijten aan de eigen mode die voor de jeugd is ontstaan en die zich van de grote huizen niets aantrekt. De confectie, gericht op de jeugd, floreert. Een onderzoek heeft uitgewezen, dat 16- tot 24-jarigen het meeste geld aan kleding uitgeven. De vrouw bo ven de veertig is het zuinigst. Door haar wordt evenveel (of weinig) geld aan de garderobe besteed als de jon ge moeders aan babykleding ko pen! De enkele filmsterren en le den van de high society, die zich nog Een fantasie op de kozakken- muts van Jean-Charles Bros- haute couture veroorloven kunnen de vele modehuizen niet staande hou den. De confectie is de grootste klant, maar met name de Amerikanen trachten meer en meer Europese ont werpers z^lf aan te trekken, daar de weeldebelasting op de importgoede ren veel duurder komt dan het sala ris van een couturier. In de laatste twaalf jaar zijn vele oude vertrouwde namen uit de we reld van de Parijse haute couture verdwenen: Schiaperelli, Worth, Griffe, Heim, Fath en dit seizoen nog Lanvin... Een van de mooiste collecties van dit seizoen tvas in Parijs die van Pierre Balmain. Deze couturier koos duidelijk voor het kort houden van de rok. Alleen voor de avond komt hij met lange statige toiletten. (Van onze moderedactrice) PARIJS Het moet de hoedenmakers van Parijs heel wat hoofdbrekens heb ben gekost om te verzinnen wat het hoofd kan tooien bij zo iets sportiefs als het broek- pak, dat in de komende win ter het modebeeld zal over heersen. De logische oplossing is de bontmuts en de heren hoed. Denk nu niet, dat de afgedank te hoed van de heer des huizes goed zal zijn. De dames-heren hoed blijft vrouwelijk. Er be hoort een brede soepele rand te zijn en de bol moet vrij hoog zijn met elegante, juist gemikte deu ken. De rand wordt dikwijls op zij geslagen als een sheriffhoed. zoals we die in de Wild-West films zien. De bontmutsen, of hoeden zo men wil, hebben geen rand en variëren van hoge kozakken mutsen tot kappen of pillboxes, waar dan nog een zijden shawl omgewikkeld wordt. De meeste hoeden zijn van nerts, maar ook roodvos en ko nijn hebben hun huid ervoor moeten geven. Voor wie die die ren sparen wil is er nylonbont. Nu de couturiers zo verschillend oordelen over de voorgeschreven stijl en er een tendens schijnt te zijn terug te keren tot vroegere modes, hebben de modisten de jaren 1920-1923 als voorbeeld ge nomen. Kleine nauwsluitende kapjes, die nogal achter op het hoofd gedragen worden, kleine baretten met een schuine ooglijn en wat turbans. Deze laatste zijn niet al te hoog en meestal gemaakt van bedrukte jersey. Soms fladdert er een lange flap uit. De kleuren zijn: bordeaux- en donkerrood, veel -bruin, beige, grijs, mos- en donkergroen, enig wit en weinig zwart. Bij JEAN BARTHET viel vooral een grote capeline op met grillig gebogen rand. Dergelijke model len zijn bij hem altijd suc cesnummers. Verder een kleine helm gemaakt van stijf wat uitstaande banden jersey, kunstig door elkaar gevlochten.k MARC OLIVIER heeft bijzon der veel werk gemaakt van zijn turbans en baretten. In zijn col lectie zijn enkele zeer geklede avond hoeden te vinden. ORCEL heeft grote en kleine baretten met schuine ooglijn en een keur van helmhoedjes en turbans. MARIE CHRISTIANE toonde helmhoedjes, die bijzonder mooi zijn, daar ze even opzij wat bol staan, wat zeer flatteus is. PATOU noemt zijn collectie masculin-féminin maar het fémi- nin overheerst gelukkig. Zijn mooiste model is misschien de grote zwartfluwelen hoed met opgeslagen rand, afgezet met een heel smal rijtje strass. JACQUES PINTURIER gar neert zijn hoeden met een rood koperkleurig metaal wat een bij zonder effect maakt. Ook heeft hij bandeaux van datzelfde ma teriaal. Die bandeaux eindigen in kronkels en kringen opzij van het gezicht Voor een jong ge zichtje wel grappig. Voor een bruidje ontwierp hij een enigszins opstaande kap, afgezet met witte struisveer. De veertjes waren ver uit elkaar geplaatst, zodat ze het gezicht als een tere, ragdunne kant omlijstten. BROSSEAU komt met goede turbans en een Amerikaanse pet met vervaarlijke lange klep. En natuurlijk in alle collecties de deukhoed, die kranig en pittig staat, maar in wind en regen niet bepaald praktisch is. Sheriffhoed van nylonbont in de herenhoedenstijl van Mare Olivier. Tsarinakap van roodvos ont worpen door Jacques Pinturier DEN HAAG Het beantwoorden van een enigszins ingewikkelde vraag of reeks vragen van een Eerste of Tweede Kamerlid aan een minister vergt volgens een ruwe schatting meer dan duizend gulden, waarvan ongeveer tweehonderd gulden aan typeionen, expeditie, porti en drukkos ten. Dit heeft de minister van binnen landse zaken, mr. H. K. J. Beernink, meegedeeld in antwoord op een vraag van het Tweede Kamerlid T. H. Joekes (lib.) Worden vragen aan meer dan een minister gesteld, dan zullen de kosten van beantwoording enige duizenden guldens kunnen belopen. ■fr De kerk, waarin Shakespeare ge doopt en begraven werd in Stratford on Avon (Engeland) dreigt gesloopt te moeten worden wegens totaal verval. Drie voorbeelden van de variatiesdie er in de broekp akken bedacht zijn voor de Parijse couturiers. Van links naar rechts: Philippe Venet maakte een tuniek in zwart-wit in Chinese stijl; Jean-Marie Armand liet op de pantalon een soort baby-doll dragen en Louis Feraud toonde een driekwart tweed mantel op een aansluitend zwart pak. pMSl DOOK We hebben er weer een commissie bij. Die moet gaan studeren of het gouden beeldje van de Roomse Ko ning Willem II. Graaf van Holland, op het Binnenhof moet terugkeren. Als hierop „neen" komt, dan mogen de heren bedenken of er misschien een ander versiersel zal worden neergezet. Minister Schut heeft het zo ge wild. Vier mannen vormen de commis sie. allemaal met een eervolle functie in ons bestel. Nog zinderend van woede, omdat twee jaar geleden het fonteintje met koning en al gesloopt werd, ontving ik dit nieuws. Eigenlijk heeft het me nog kwaai- er gemaakt. Is er nu werkelijk nog een studerende commissie nodig over dit vraagstuk? De oplossing ligt immers voor de hand! De parkerende auto's moeten van het Binnenhof af. Punt uit. Maar de heren van de Raad van State, de ambtenaren en de Kamer leden, allemaal vertegenwoordigd in de commissie van vier, geven voor geen goud, ook niet voor het goud van de Rooms Koning hun veemark- terige parkeerplaats op. Stel je voor, dat ze een stukje zouden moeten lopen... Dan maar liever wat pauzegym- nastiek om het zittend leven te com penseren... Als er ooit weer iets verrijst op het Binnenhof, doet het er helemaal niet toe wat het is. Geen mens zal het immers ooit vrijelijk en ruimte lijk kunnen bekijken. Het zal altijd ingepakt tussen blikken daken staan. Den Haag is nooit erg zuinig ge weest op zijn monumenten. Dat is een vreemde zaak. want behoudens een enkele maal dat het standbeeld van Johan de Witt het heeft moeten ontgelden, toen het met een menie kwast werd bewerkt, scholen Hage naars niet opstandig samen rond on ze nationale helden. We slapen niet op de treden van het machtig vrij heidsgedenkteken op Plein 1813; noch op de trappen van de Hooge Raad der Nederlanden op Het Plein, sec. De verwaarlozing ligt meer in de plaatsen waar de beelden wegge stopt staan en de spaarzaamheid, die bij de oprichting altijd is be tracht. Letters zijn onleesbaar geworden, banken verzakt en zo ging het ook met het Binnenhofse fonteintje waar de Rooms Koning torende. Het werd in 1885 onthuld en was in 1967 volkomen versleten. In die spanne tijds wordt iets niet tot oudheidkundige kostbaarheid. De kans dat de commissie „met zijn tijd mee wil gaan" is dus groot en met een beetje kwade kansen krijgen we als c?e heren uitgestu deerd zijn, er wel een steenklomp met diepzinnige betekenis of een stel oude fietswielen op een stan daard. Of een plastic ballon als maanmonument. Van de meeste Hagenaars hoeft het allemaal al niet meer. Het enige waar we nog naar verlangen is een Binnenhof met stijl en ruimte. Zon der kettingen, perkpaaltjes en auto's. Dat rapport is in drie regels op te stellen en in vijf minuten kan de discussie afgelopen zijn. Nu afwachten hoelang de commls- sle in tact blijft. En wat het kosten gaat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 5