TELECOMMUNICATIE IS
NOOIT SPELBREKER
RADIO
Ljfe-
'"N
2»
ITv-documentaire
Slowaakse kerk
GEWENNING
De moord
aan de
Ves tad reef
CAROLINA YES
DINSDAG 22 JULI 1969
HILVERSUM De kerkelijke
endgemachtigden vertonen op zon-
ag 3 augustus op Ned. 1 een docu-
ientaire van ZDF (tweede Duitse
rogramma) over de Slowaakse kerk,
p de grens van verleden en heden,
aditie en vernieuwing. Het pro-
irnma heet „Trouwen is houen".
Niet alleen de politieke ontwikke-
ngen in Tsjechoslowakije zijn 'ver-
unden met een roerig verleden: de
sschiedenis van de kerk in Slowa-
e telt minstens zoveel oorlogen,
•drukkingen en misverstanden.
De meeste gevechten hebben zich
gespeeld tussen de r.k. kerk en an-
■j*s gerichte groeperingen en kerk-
•ji. Een eeuw voordat Luther open-
ik zijn kritiek op de r.k. kerk uitte,
is het verzet daartegen in dit land
in volle gang. zulks onder leiding
in Johannes Hus (1369-1415). Zijn
em klinkt nog altijd door in de
■otestantse kerken, voornamelijk in
van Tsjechië.
De Slowaken, in het zuiden, ston-
veel meer onder invloed van Lu-
:r. Hoewel hier ook het contact
t Duitsland veel groter was, ging
Slowaakse kerk haar eigen, natio-
listische weg. Karakteristiek is
jv. de gezongen liturgie in de
ndstaal.
De Slowaken zijn hun kerk zeer
duw. hoewel ze haar niet druk be-
•ken. Velen reserveren het kerk-
•m voor hoogtijdagen. Een huwe-
^lk wordt nog vrijwel altijd ingeze-
?ilnd, er worden veel kinderen ge-
®fcpt en jaarlijks treden jonge lid
staten toe.
De documentaire toont aan. dat de
fcrkcn op papier daardoor wel veel
|den tellen, maar ook hier tradities
I verleden steeds meer verliezen
»n betekenis.
Prijzenbeschikking
Ijvoor schoonmakers
en glazenwassers
'DEN HAAG In de Staatscourant
21 juli 1969 hebben de ministers
economische zaken en van socia-
zaken en volksgezondheid de prij-
ïbeschikking schoonmaak- en gla-
iwasserswerkzaamheden 1969 ge-
>liceerd.
Jens overleg, cfat reeds voor de
iddging van de prijzeribesohik-
goederen en diensten 1969 met
I werkgevers van deze branche
,{rrd gevoerd, was gebleken, dat de
0,rieven voor sohoonmaak- en gla-
'djnwasserswerkzaamheden, inclusief
''4 BTW ten hoogste 8 3/4 procent bo-
.jn het niveau van 1 oktober 1968
''bchten liggen. In de thans afgekon-
v,gde beschikking wordt dit percen-
ge als maximaal toelaatbaar
visteld. Daarmee wordt een effectie-
uj controle op een juiste tariefbere-
0(]ning bevorderd, aldus mededelin-
p van het ministerie van econo
mische zaken.
Makkelijk praten
met de maan
In drie seconden
de ivereld rond
HILVERSUM Bij de ver
bluffende gebeurtenis „een mens
op de maan" moeten we vooral
niet vergeten, dat bij dit histori
sche feit de telecommunicatie
een even historische stap voor
uit heeft gemaakt. Zonder enige
moeite is er radio- en televisie
contact gelegd tussen maan en
wereld en daarmee kon maar
naar hartelust worden heen en
weer geschakeld. Denkt u zich
eens in. dat op dit gebied het
menselijk vernuft nog was ach
tergebleven het effect van de
maanlanding zou niet half zo
groot zijn geweest.
Nu was het eigenlijk „vanzelfspre
kend", dat over de hele wereld
mensen bij zichzelf thuis de verrich
tingen konden volgen met het oog en.
schoot die mogelijkheid even te kort.
dan bleef het oor gevoed met alles
wat het maar kon opvangen.
Ja, we voelden ons zelf een beetje
genomen, toen we de eigenlijke lan
ding niet konden zien. Waarom
werkten de camera's niet? Omdat de
beide astronauten het te druk hadden
met hun hachelijk landingsprogram
ma. Was er een derde man aan boord
geweest, dan had die met de camera
kunnen werken zoveel hij wilde,
want de mogelijkheden waren er
„natuurlijk".
Laten we eerlijk zijn, we zijn
enorm verbaasd geweest over de
maanlanding op zichzelf, maar we
zaten onderdehand thuis de tv te
commanderen, zo van: „Kom. schiet
nou eens op met de beelden! Krijgen
we nou wat te zien of niet?"
Aan de mogelijkheid twijfelden we
niet: de televisie kan alles, evengoed
als de radio. Juist vertaald betekent
dat: beeld- en geluidoverbrenging
van maan naar aarde en omgekeerd
schokt niet meer, er wordt gewoon
niet anders verwacht.
ALARM
Wie sloeg er werkelijk alarm, toen
satelliet Intelsat III, die een on
misbare schakel scheen te zijn in de
beeldoverbrenging het korte tijd voor
de landing plotseling liet afweten
en moest worden afgeschreven? Ge
probeerd werd, nog even een nieuwe
satelliet op te laten en toen dat niet
lukte... ach wat, toen werden de sig
nalen „maar even heen en weer over
Japan gestuurd", daar was nog wel
een satelliet beschikbaar om te hel
pen.
Wilt u nog eens even weten, wat er
in „de maannacht" precies met de
beelden die de brave camera op de
maan (roemloos achtergelaten) op
batterijen lopend, zo keurig heeft op
genomen? Gecodeerde signalen gin
gen eerst naar Spanje vandaar naar
Early Bird, toen naar Houston waar
beelden en geluid werden gevormd
en gescheiden. De beelden gingen
voorts per kabel naar New York,
waar ze doorgezonden werden naar
San Francisco, die ze naar een satel
liet stuurde. Deze kaatste ze terug
naar een grondstation in Japan, van
waar ze 600 mijl over de aarde naar
een ander Japans station gingen. Dat
stuurde ze naar een satelliet boven
de oceaan, waarna ze in Engeland
werden opgevangen, „vertaald" op
625 lijnen en doorgestuurd naar
Brussel, om daarvandaan het Euro-
visienet opgestuwd te worden, zodat
de zender Lopik ze kon opvangen en
bij u thuis bezorgen.
Dit hele beeld-proces kostte nog
geen 3 seconden tijd. Het radiogeluid
kwam zelfs nog 4/10 seconde sneller
binnen: U hebt dat kunnen constate
ren bij directe interviews uit
Houston en bij de toespraak van
president Nixon. Het leek toen. of
beeld en geluid niet gelijk liepen en
in feite was dat ook zo.
Toen Jules Verne (ja, hij komt de
zer dagen nogal eens tevoorschijn)
lang geleden gesprekken en beelden
uit ruimteschepen met de aarde
„voorspelde", moest iedereen lachen
over nu wat al te grote fantasie. Wie
durfde eraan denken, dat zo'n idee
nog eens veel perfecter dan Verne
kon fantaseren, werkelijkheid zou
zijn en... de mensen op dat tijdstip
dit als een bijkomstigheid zouden
beschouwen?
De gewenning speelt ons allang
parten op het gebied van de telecom
municatie. Houston achtte „in die
nacht" een excuus aan de kijkers
vanwege het zwart-wit beeld van de
maan op zijn plaats: „De volgende
keer zullen wij voor kleuren zorgen!"
klonk het verontschuldigend. O zo,
hebben de kleurcnkijkers toen onge
twijfeld gezegd.
Neen/aan het feilloos functioneren
van radio en televisie heeft niemand
bij de maanreis getwijfeld. Ook in
Houston niet: De computer zei dat
het kon en dus...
Was er ooit spanning bij het
overschakelen tussen landen, later
tussen werelddelen, nu het communi
catie met de maan gold, bestond die
eigenlijk niet. In alle studio's ter we
reld die de uitzendingen doorgaven,
maakte men zich veel ongeruster
over de vlotte vertalingen, het bij
houden van de berichtgeving, het doen
vlotten van het hele programma. Die
beelden, dat geluid... die kwamen er
wel.
NIET BESCHAAMD
De eindeloze mogelijkheden van de
telecommunicatie hebben ons niet
beschaamd. Hebt u ook gedacht aan
de benauwenissen van de vroegere
ontdekkingsreizigers, die bijna blin
delings op groot avontuur gingen, de
beklemmende eenzaamheid van maan
den tegemoet?
Hoe moet het de maanreizigers te
moede zijn geweest, toen zij op dit
geweldigste aller avonturen voortdu
rend gesproken contact met de aa-de
konden onderhouden en daarbij zelfs
onder medische controle staan; hoe
moeten de echtgenotes en kinderen
zich hebben gevoeld, toen zij de drie
mannen op hun uitzonderlijk verre
tocht (niettemin even in een paar da
gen afgelegd) konden hc.-en en zien?
Het functioneren van de telecom
municatie behoefde voor deze reis
niet meer beproefd te worden: de
wetenschap wist. Niettemin is het nu
bewezen, dat de mens in zijn beslo
ten huiskamer zomaar op de maan
kan kijken.... en dus waarschijnlijk
even gemakkelijk op andere plane
ten. Wat een geweldig gebeuren!
En nu eens eerlijk: wie heeft er
zondagnacht helemaal niet één keer
gezegd bij het urenlange beschouwen
van dat stuk maan: „Kom jongens,
gebeurt er nog wat? Zien we nog iets
bijzonders?"
Wij. in onze tijd. staan voor niets
meer in onze eisen. Twee uren op één
stuk maan kijken vinden wij al een
beetje vervelend worden. Welja. Ko
men we over een paar jaar mis -
schien van helemaal niets meer on
der de indruk
VANAVOND TE ZIEN
7.07 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk.
7.32 uur Tommy Cooper.
8.20 uur Lied van Rusland, kozakkenkoor en -dans
groep.
9.26 uur aflevering Advocaat Judd.
10.40 uur reportages Apollo-11.
Ned. 2 NOS
7.03 uur Woobinda. jeugdfeuilleton, De bosbrand.
8.20 uur Dubbelspion.
9.10 uur Amerikaanse discussie over de maanlanding.
9.40 uur optreden van de Belgische Amerikaan Jean
Toots Thielemans.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I KRO
8.00 uur Bel Canto, operamuziek.
9.15 uur hoorspel „Over de schutting
9.45 uur Omroeporkest concerteert.
11.00 uur Toeristisch magazine: Verona.
Hilversum II Al RO
7.35 uur amusementsprogramma „Vergeet 't maar".
9.00 uur muzikale herinneringen aan Pierre Palla.
9.30 uur Hiering uit Den Helder, o.a. discussie met
Ton Regtien.
Wat een zegen en... wat een gevaar 10.05 uur Muziek zonder make up: jongeren musiceren,
is de telecommunicatie!
Phé Wijnbeek 10.55 uur Muziek van deze eeuw.
Dit machtige soldatenkoor, compleet met eigen kapel, vormt het Russische Alexandrov-
ensemb'le, dat zich, door vele landen trekkend, grote faam heeft verworven. Wij kennen
het o.m. van de plaat als „Het kozakken koor". Het is een selectie van de beste muzikan
ten en koorzangers uit het leger, dat op sublieme wijze volksmuziek uit Slavische landen ten
gehore brengt.
Een beroemde dansgroep zorgt voor boeiende afwisseling. Het koor dateert uit 1928 en
w meestal op toernee. De KRO laat de bonte show vanavond een half uur zien op Ned. I.
POLITIEVERHAAL
VAN
N. A. M. WIJCHGEL
99
„Ja. dat waren het, alle twee. Vooral juffrouw Hendrika."
„Ik zou graag willen, mevrouw Smit dat
„Zeg maar Annichje, meneer, dat zijn we zo gewend," viel
ze hem in de rede.
„Graag. Annichje dan. Zou je mij enige vragen ronduit
willen beantwoorden? Je helpt mij daarmee meer dan je
waarschijnlijk beseft om de moordenaar te vinden," zei
Verster nadrukkelijk.
„Als ik daar echt mee kan helpen, maar ik begrijp niet
hoe."
„Toch is het zo." verzekerde hij haar. Hij haalde zijn
portefeuille te voorschijn en nam daar de eertijds door
Annichje zelf geschreven brief uit. Hij reikte haar die toe,
maar ze nam hem niet aan.
„Ik heb mijn bril niet bij me. wat is het?" vroeg ze.
„Een door jou geschreven brief aan juffrouw Hermine
waarin je haar bedankt voor de honderd gulden die je van
haar ontving en je hebt het dan ook over juffrouw Hendrika
die bij je zuster Geertje is en je verzekert juffrouw Hermine
dat je zuster en je zwager hun mond kunnen houden. Om
welke reden is juffrouw Hendrika indertijd naar je zuster
gegaan, Annichje?"
„Ze was ziek," antwoordde de oude vrouw kort en merk
baar zenuwachtig.
„Wat mankeerde haar?"
„Hoe moet ik dat weten, ik ben toch geen dokter", ont
week ze zijn vraag.
Verster, die zich herinnerde wat hij van mevrouw Dete-
rink vernomen had en dit met de inhoud der brieven combi
neerde, had zich al een mening gevormd. Door Annichje's
onwillige houding nu hij dit onderwerp aanroerde stond het
voor hem welhaast vast dat hij zich niet vergiste.
„Juffrouw Hendrika was in verwachting, niet waar An
nichje? In verwachting van een kind van de man waarmee
haar vader haar niet wilde laten trouwen."
Haar nerveus wriemelende vingers, haar ontdaan gezicht
en de verschrikte blik waarmee zij hem aankeek waren
voldoende antwoord, al zei zij niets. Toen zij bleef zwijgen
zei Verster: „Ik geloof, Annichje, dat je er niet aan denkt
dat juffrouw Hendrika hier nu geen verdriet meer van kan
hebben, evenmin als juffrouw Hermine. Dat het nu alleen
gaat om de moordenaar te vinden. Daarom zou ik graag
willen dat je me vertelde wat er Indertijd gebeurd is", zei hij
met vriendelijke aandrang.
„Liever niet, meneer, want ik heb beloofd m'n mond te
houden. En waar is het goed voor ouwe koeien uit de sloot
te halen?"
„Wil je dan dat de moordenaar vrij rond blijft lopen?"
„Natuurlijk niet. Maar dat kan toch daar niks mee te
maken hebben. Nou de dames ook dood benne leeft er
niemand meer behalve ik die dat meegemaakt hebben,"
protesteerde ze.
„Zijn uw zuster en haar man dan ook gestorven?"
„Ja, meneer. Hein al lang geleden en m'n zuster van 't
voorjaar."
„Is uw zuster nog weer getrouwd geweest?" Zij schudde
het hoofd.
„Niet dus. Maar ze hadden wel een zoon, Henri. Leeft die
nog?"
„Dat zal wel. Hij het me tenminste een kaart gestuurd
toen zijn moeder stierf. Maar ik ben niet naar de begrafenis
geweest, want ik was ziek."
„Geertje is hier een keer met hem geweest toen hij nog
klein was, maar daarna heb ik hem nooit meer gezien."
„Woont hij nog in Meerssen?"
„Dat denk ik wel. maar weten doe ik het niet."
„Heeft hij zijn werk daar? Wat doet hij voor de kost?"
„In m'n zusters laatste brief schreef ze dat hij in een
garage werkte."
„En het kind van juffrouw Hendrika?" veranderde hij
onverwachts van onderwerp. Ze bleef aarzelend zwijgen en
deed moeite zich te beheersen.
„Dat werd dood geboren," antwoordde ze na een poosje
nerveus.
„En de vader van het kind, Annichje, wat weet je daar
van?"
(Wordt vervo lg<D
TELEVISIE
:VANAVolft>|
mentaire. 19.30 Tienerklanken.
19.55 Mededelingen. 20.00
Nieuws. 20.25 Houden van (spel
van Paul Géraldy). 31 40 Asse
poes: het ballet Cinderella van
Serge Prokofjew. 23.00 Nieuws.
Illversum 1 402 m
HO 18.30 Nieuws. 18.41 Actua
liteiten. 19.00 Verslag
,t-Schaak toernooi te
sterdam. 19.03 Stereo: Luc
20.00 Stereo: Operafrag-
enten (gr.(. 21.15 Over de
hutting, hoorspel. 21.45 Om-
eporkest 22.25 Overweging.
2.30 Nieuws. 22.40 Mededelin-
32.45 Gewijde muziek.
23.00 Hor:=;nien: toeristisch
agazlne. 23.30 stereo: lichte
Tammofoonmuziek. 23.55-24-00
Hilversum II. 298 m-
AVRO 1«.00 Nieuws. 18.11 Ra
diojournaal. 18.25 Stereo: Me-
kropole orkest. 18.55 Paris vous
parle. 19.00 Trefpunt: dlscus-
pterubriek voor actuele zaken.
(29.30 Nieuws. 19.35 Grammo-
onplatenprogramma met het
rlpverhaal Met de knippen
iop stok en reportage van de
Rationale Zwemkampi-
>enschappen te Breda. 31.00
ereo: Pianorecital (opn) 21.30
liering: Jeugdprogramma
Cabaretprogramma van
Jonge artiesten. 22.30 Nieuws
Raioojurnaal. N.O.S
'^:22.55 Stereo: Muziek van deze
(opn.). 23.55-24.00 Nieuws.
Nederland I
N.O.S.18.50 Kleur: Pluimpje.
STEJR: 18.56 Reclame. N.O.S.:
Journaal. STER: 18.03 Reclame
CVK/Ikor/Rik!k: 19.07 Kenmerk
informatierubriek over kerk en
samenleving. KRO: 19.32 De
dwaze wereld van Tommy
Cooper, TV-film.STER19.56
Reclame. N.O.S.: 20.00 Jou -
naai. STER: 20.16 Reclame.
KRO: 20.20 Kleur: Lied van
Rusland: vocaal ensemble.
31.26 Kleur: Advocaat Judd.
TV-film. H1RO: 22.15 Een kin
derhart, 22.25 De compu.er -
alternatief voor vlvlsecile.
22.30 Hiro Magazine. N.O S
22.35 Journaal. 22.40 23.00
Kleur: Apollo-ll: Ove.zichi
van de laatste gebeurteiuoóen
rond de Apolio-li.
NEDERLAND II
N.O.S.: 18.50 Kleur: Pluimpje.
STER: 18.56 Reclame. N.O.S.:
19.00 Journaal. 1J.03 Kleur:
Woobinda. TV-serie voor de
jeugd. 19.28 Scala, nfermatief
programma. STEK: 19.56 Re
clame. N.O.S.: 20 00 Journaal
STER: 20.16 Rer.ame. N.O.S.:
20.20 Kleur: Dubbelspion.
TV-filmserie. 21.10 Kleur: Ope
ratie „Operatie-. repoitase
over het totstandkomen van
Operatie Icarus op het vlieg
veld Gllze-Rljen. 31.40 Verbin
ding met België. Muzikale
show rond de Belgische Ame
rikaan Jean Toots Thielemans.
22.25-22.30 Journaal.
BELGIE
KANALEN NEDERLANDS: 2
l 10.
MORGEIN
HILVERSUM I. 402 m.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het
levende woord. 7.15 Lichte
muziek met nieuws en actuali
teiten. 8.00 Nieuws TROS: 8.11
verzoekplatenprogramma. 8.30
Nieuws. 8.32 Als dat zou kun
nen (vervolg). 9.00 Gymnastiek
voor de huisvrouw. 9.10 Licht
programma. 9.35 Waterstanden.
9.40 Voor de kleuters. 9.55 Ste
reo: Verzoekplatenprogramma
van klassieke muziek. 11-00
Nieuws. 11.02 Op sleeptros:
voor automobilisten. 11.45
Actualiteiten, plm. 11.55 Mede-
lingen. KRO: 12.00 Gevarieerd
programma. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Mededelingen t.b.v
land- en tuinbouw: 12.30
Nieuws: 12.41 Actualiteiten;
13.00 Raden maar. ...quiz.)
NCRV: 14.00 Stereo: Moderne
orkestwerken (gr.). 15.00 In 't
zilver: voor oudere luisteraars
16.00 Nieuws. 16.02 Voor de
jeugd. 17.00 Twten-Popradio
17 50 OverheidsvoorlicV.me
18.00 Stereo: Veel gevraagde
gewijde muziek (gr.).
HILVERSUM H. 298 m.
VARA: 7.00 Nieuws en och
tendgymnastiek. 7.23 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek
(7 30-7.35 Van de voorpagina).
PRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nieuws en actualiteiten
8.20 Stereo: Lichte grammo
foonmuziek. (plm.8.30-8.35 Voor
de huisvrouw). 9.00 Stereo: Op
namen van diverse VAHA-or-
kesten en ensemble». 9.40 voor
de jeugd. 10.00 Lichte gram
mofoonmuziek. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de huisvrouw. 11.40 Ste
reo: Klassieke muziek (gr.).
11.55 Stereo: Amusementsmu
ziek (gr.). 12.54 Voor het plat
teland. 13.00 Nieuws. 13.11 Na
tionale Zwemkampl-
oenschappen in Breda. 13.14
Actualiteiten. 13.25 Licht or
gelspel. 13.45 Gesproken por
tret. 14.00 De ooggetuige,
hoorspel. 15.05 Pianorecital.
15.25 Stereo: Mezzo-sopr. en
piano. l6.oo Nieuws. 16.02 Voor
boven de zestig. 17.02 N.O.S
Oude liedjes. VARA: 17.20
Voor de jeugd. plm. 17.55 Me
dedelingen.
HILVERSUM III. 240 m en
FM-kanalen.
NCRV: 9.00 Nws 9.02 Lichte
vokale muziekjes. 110.00
Nieuws. 10.03 Nieue langspeel
platen met kritisch com i-n-
taar. N.O.S.: 11.00 Nieuws
li.ix.' Muziek-lezen. :12.00
Nieuws). AVRO: 13.00 Nieuws
13.03 Radiojournaal. 13.06 Pla-
tenproeramma. (14.00 N.euws)
15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvita
minen. 16.00 Nieuws. 16.03
Licht platenprogramma. 17.00
Nieuws. 17.02 Radiojournaal
17.05-18.00 Pop- en countrymu-
zlek.
TELEVISIE
MORGEN
Keur:
APOLLO-11 AVRO: 17.00-1.35
Kwissen met de MounMes.
ieugdprogr
Z0IIZ VltZD D00RÉOJ
BUI7EWIAAIDSE AG£MT
ÜÉDOOJ) -zimaiaapi
BB&mt us TMAP.
££aJ VAAS SPOOR--
pU
....HAAR SSN SPOOR!
carouma ves sreve-
CARRl&AV MOÉTSU Mfr
S ZAAK DOOR SAAM...
ippie Loep en de Molboor
Smidje Verholen en het- geheim van de Uylenborgh
1274: Zo, dat weten we
dussmidje Verholen
ging NIET naar de Oost.
Maar thuis, in zijn eigen
vertrouwde smidse te Rijk-
huyzen was hij óók niet.
want hij verkeerde op dit
ogenblik op zeer myste
rieuze wijze in een héél
andere eeuwIn elk
geval wekte zijn afwezig
heid de achterdocht op van
de kranige politieman Eelco
Eelkema. Deze deed zijn
ronde door het dorp en
vond de smidse wagenwijd
open, terwijl er niemand
aanwezig scheen en er een
geheimzinnige, doodse stilte
hing „Da's raar,"
vond Eelco. „Anders klinkt
hier altied het vrolijke klopp'n en hamer'n van stukk'n staal En anders kun
je hier altied het siss'n hoor'n van roodgloei'nde smeedwerk'n, die ze onder-
dompl'n in de waterbakMaar nou hoor ik alleen een spookachtige stilte."
Hoe de geoefende politieman in staat was een „stilte" te „horen", daar brak
hij zich het hoofd niet over.
Eelco wist namelijk heel goed wat hem in zulke gevallen te doen stond en
daarom maakte hij deskundig rapport op. Nog diezelfde middag bood hij het
burgemeester van Muizenis aan. „Het zou me niks verbaaz'n as hier de
Geheimzinnige Dienst weer achter zat, burgemeester," legde Eelco uit. Verhool'n
is gister'navond een kuiertje gaan maak'n in het Rijkhuyzer Bos. D'r benn'n ver-
schill'nde getuig'n die dat kenn'n bevestig'n. Daarna is er eev'nwel geen spoor
meer van hem gezien." „Gunst nog-es-an-toe," zuchtte burgemeester van
Muizenis. „Met die Verholen is er ook altijd wat. Ik zou zo zeggen: je moest
dan maar 'es wat in het Rijkhuyzer Bos gaan rondspeuren. Eelco
In het clubgebouw van de club der fantasten werd
jereen stil toen de voorzitter met zijn hamer op zijn
leitje sloeg, nadat hij met zijn gasten het podium betre-
f bad.
1,Geachte leden", riep de voorzitter. „Gij allen hebt het
Thaal van de wonderbaarlijke reis naar het middelpunt
,r aarde gevolgd in de dagbladen van onze stad. Gij allen
^aart eenstemmig van mening, dat zo'n verhaal het fan-
%tische verre overschreed, waardoor U, met algemene
'jimmen, de reizigers uitriep tot dè fantasten van deze
|»w!"
let werd stil in de zaal toen de voorzitter zweeg. Hij
pakte een glaasje water en dronk.
Jonas keek Weetal aan en die haalde met een nors
gezicht zijn schouders op.
„Daarom", hernam de voorzitter, toen zijn mond weert
koel en fris was geworden, „daarom, nu we allen aanwezig
zijn, zal ik de plechtigheid beginnen met het voorstellen;
van de drie vrienden..."
Hij draaide zich om en wilde verder gaan, maar hij zei;
niets. Hij staarde naar Jonas en Weetal en mompelde:
„Jullie waren toch met z'n drieën...?"
Jonas knikte en keek om zich heen. „Waar is Lappie!"|
kreet hij...
FERDNAND