bracht begrip voor elkaar Studie-eenheden krijgen straks zelfstandigheid Gemeente groeit snel door gericht huisbezoek Een woord voor vandaag Herdenking Vrijmaking Nog geen echte communicatiemaar Uw probleem is het onze. Predikantentekort in Zweden groeit Maanlanding doet geen afbreuk aan christelijk geloof Theologencommissie komt bijeen BEROEPÏNGSWERK Werelddiakonaat lutheranen actief In 1961 17 leden. In 1968 1600 nieuwe leden alles goed en| wel 4 Ui 5 DINSDAG 22 JULI 19 Gisteren schreef ik over blijdschap naar aanleiding van de woorden van Paulus in Philippi 2 17. Ook het 18de vers handelt nog over blijdschap: „Verblijdt gij u evenzo en ver blijdt u met mij." De blijdschap van Paulus wortelt in het leven van de gemeenteleden van Philippi. Zo moet ook de blijdschap van de gemeenteleden wortelen in het leven van Paulus. Maar in vers 16 heeft hij juist gesproken over de mogelijk heid van zijn dood. Moeten deze jonge gelovigen nu blij zijn, omdat hij gedood wordt? Niet omdat hij gedood wordt, maar wel omdat hij trouw is aan het evangelie. Het evangelie is geen kuur voor alle mogelijke moeilijkheden in het leven. Dat is heel zelfzuchtig gedacht en qlles wat zelf zuchtig is kan niet echt evangelisch zijn. Het gaat niet om ons geluk, maar om Gods geluk. Het gaat er om dat Hij tot Zijn doel kan komen. En dan zullen wij met Hem kunnen zijn. Paulus weet dat, ook als hij wordt gedood door de vijanden van God, zijn leven toch niet voor niets geleefd is. Hij wordt ge dood, omdat hij voor God geleefd heeft, omdat hij het evange lie uitgedragen heeft en omdat dat evangelie vrucht gedragen heeft. God komt ondanks zijn dood tot Zijn doel. En daarom kunnen de mensen zich verblijden. Zijn dood staat God niet in de weg. We lezen vandaag: Romeinen 7 1426. DEN HAAG De landelijke her denking van de vrijmaking zal zater dag 23 augustus plaatsvinden in de Prins Willem Alexanderzaal van het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Deze zaal biedt plaats aan 1800 personen. Als sprekers zullen optreden prof. J. Kamphuis en de predikanten dr. C. Trimp uit Groningen en dr. J. Douma uit Brunssum. Zij zullen ach tereenvolgens spreken over verleden, heden en toekomst van de Vrijma king. Eerst spreekt prof. Kamphuis over de geschiedenis van de Vrijmaking in de jaren '40. Dan bespreekt dr. Trimp de ontwikkelingen in het ker kelijk leven tot op heden, waarna dr. Douma handelt over „de verwikkelin-r gen in onze kerken en een schriftuur lijke benadering daarvan voor de toe komst". Op 11 augustus is. het 25 jaar gele den, dat de Vrijmaking begon. Japanse zendelinge naar Brazilië KOBE De kleine Kinki Evange- lisch-Lutherse Kerk in Japan heeft haar eerste buitenlandse zendeling uitgezonden. Deze kerk, ontstaan uit Noorse zen ding, bestaat nog maar negentien jaar. Ze telt 1150 gedoopte leden en elf predikanten. Nu heeft zij een pre dikante, Tosjiko Arai, uitgezonden naar Brazilië. Zij gaat daar werken onder de Japanse immigranten. (door Hans-Wolfgang Hessier) STUTTGART Dit was de Kerkedag van de karde confrontaties. De hardste was de con frontatie met de eigen thematiek („Hongeren naar de gerechtigheid"). De Stuttgarter Kerkedag is onder het thema, dat hij zich gesteld had, niet bezweken. Ondanks alle spanningen, ondanks alle nog niet met elkaar overeen te brengen standpunten, is de Kerkedag intact gebleven. Er zijn situaties geweest, zoals in de werkgroepen „Strijd om Jezus", „Demokratie" en „Gerechtigheid in een revolutionaire wereld", waarin dat bepaald niet zeker was. Aan het begin was de hoop uitgesproken, dat de Stuttgarter Kerkedag een kerkedag van de communicatie worden zou. Daar voor waren de drie dagen dis cussie op de Killesberg niet vol doende. In dit opzicht hebben zij de Kerkedag nog niet veel ver der gebracht. Maar wel Is het voorstadium van een mogelijke communicatie tussen Brieven «le niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar tn verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels to worden ingesloten. Vraag: Iemand rijdt 's avonds in zijn auto van zijn werk naar huis en heeft een aanrijding. De materiële schade is groot. De schuld ligt bij hem. De schade wordt gedeeltelijk door w.a. gedragen. Kan hij de overgebleven eigen schadekosten op het belastingpapier aangeven onder bijzondere lasten? Antwoord: De kosten van het ver voer tussen huis en werk worden in de regel aangemerkt als privé-uitga- ven, dus niet als verwervingskosten van het loon. Dit is de rechtspraak van de Hoge Raad. Dat daarvoor toch een zekere aftrek wordt ver leend, doet hieraan niets af. Deze schade is daarom privé-uitgave en niét aftrekbaar. Deze uitgaven kunnen echter wel tot de verwervingskosten behoren indien zij voortvloeien uit woning nood of wanneer het niet-dagelijkse reizen betreft of wanneer de plaats van het werk niet vast is. In deze laatste gevallen behoren de kosten van het ongeluk tot de verwer vingskosten, indien zij niet in een te los verband met de verwerving van het loon staan omdat er een andere directe oorzaak van het ongeluk aanwezig is (bijvoorbeeld drank misbruik). Vraag: Wanneer is volleybal het eerst gespeeld en in welk land? Antwoord: Het is ontstaan in Lo- lyoke in Massachusetts (Verenigde Staten). Ontwerper was William G. Morgan, van de Young Men Christi an Association, in 1895. Volley is een Engelse sporterm en betekent te rugslaan voordat de bal op de grond heeft gestuit. Op 6 oktober 1947 werd de Nederlandse Volleybalbond opgericht. Vraag: Hoe kan ik een geèl ge worden rieten wieg weer opknap pen? Antwoord: Een aardig resultaat is te krijgen door behandeling met sop van een synthetisch wasmiddel. Goed naspoelen met water en in de wind drogen. Vraag: Sinds 8 april 1968 werkt een meerderjarige vrouwelijke em ployé op een agenturenkantoor, uitsluitend in de ochtenduren. Op hoeveel vakantiedagen heeft zij recht? Antwoord: Voor deze branche bestaat nog geen bindende cao, zo dat de minimum-vakantieregeling van het Burgelijk Wetboek geldt: per jaar tweemaal het bedongen aantal arbeidsdagen per week, het geen in uw geval neerkomt op twee weken vakantie (vrije middagen en weekends inbegrepen). Met ingang van 1 januari 1969 is de vakantie toeslag van minimaal 6 pet. voor alle bedrijven verplicht. Amsterdam wil breken met faculteiten-systeem (Van onze onderwjjsredacteur) AMSTERDAM Binnenkort verschijnt een rapport over de bestuursstructuur van de Am sterdamse universiteit dat verder gaat dan de grenzen voor hervor mingen die minister Veringa heeft aangegeven. Het rapport, samengesteld door éen werk groep waaruit de studenten zich in meerderheid hebben terugge trokken, is bedoeld als een dis cussiestuk. Het zal vrijwel te gelijk met een nog te publiceren plan van de ASVA in discussie komen. Het rapport houdt zich bezig met de structuur in een definitieve si tuatie. Burgemeester Samkalden, pre sident-curator, zei gisteren dat men in de overgangsperiode al wil probe ren met de bestaande organen in een nieuwe geest te besturen. Binnen de bestaande wetgeving kan er een al gemeen bestuur gevormd worden, dat de richting aangeeft, voor de be sluitvorming van het curatorium; het universitaire bestuur krijgt dan een breder draagvlak. Dr. Samkalden acht het niet onmo gelijk dat het wetsontwerp dat Ve ringa gaat indienen het niet zo vlug tot wet brengt als aanvankelijk ge dacht is. De ministeriële nota die vooruitlopend op het wetsontwerp verschenen is, blijkt naast instem ming ook kritiek te ontmoeten. Het wetsontwerp behoeft njet hetzelfde in te houden als de nota. Op een vraag of hij vindt dat Ve ringa zijn nota overhaast heeft inge diend, antwoordde Samkalden ont kennend, maar, zo voegde hij er aan toe: „misschien antwoord ik nu wel overhaast." Het Amsterdamse plan gaat zeker Veringa's grenzen te bui ten, maar men probeert hiermee het wetsontwerp nog te veranderen. Twee niveaus Het Amsterdamse rapport schept twee belangrijke bestuursniveau's: de studie-eenheden en het centrale universiteitsbestuur. Met het bestaan de faculteitensysteem dat in feite toch al sterk doorkruist Is, wordt ge- STOCKHOLM Het predikanten- tekort in de Zweedse lutherse staats kerk zal in lie naaste toekomst ver ontrustende vormen gaan aannemen. Van de 563 plaatsen van hulppre dikers zijn er al 217 vacant. Meer dan de helft van de predikanten is ouder dan zestig jaar. Slechts tien procent is jonger dan dertig jaar. Het kerkblad „Svensk Kyrkotidning", dat deze gegevens publiceerde, ziet de oorzaak van de geringe animo om dominee te worden, in de verouderde structuur van de kerk. Het pleit voor part- time predikanten. De historische altaarbijbel van de anglicaanse kerk van Sandring- £ham is gestolen. De waarde van deze jtbijbel, die met meer dan vijfhonderd ^edelstenen versierd is, wordt geschat pp 12.000 gulden. Het Britse vorsten huis komt hier regelmatig in de DEN HAAG Het modera- men van de generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk zegt in een commentaar op de recente maanlanding dat dit machtige, unieke gebeuren in de wereldgeschiedenis ons vervult j met bewondering en ontzag voor het menselijk kunnen en kennen. Ook dankbaarheid vervult ons, als straks de astronauten behouden op aarde zijn teruggekeerd dankbaar heid voor hun moedige prestatie, dankbaarheid voor hun slagen met tallozen die daarbij hun medewer king hebben gegeven. De eerste stappen houden grote, op dit moment nog niet te overziene be loften in voor de ontwikkeling op allerlei gebied van wetenschap en techniek, die ook het leven op aarde ten goede kan komen. Wij onthouden ons van iedere pro fetie over de vraag of dit gebeuren een positieve bijdrage zal leveren tot de wereldvrede. Ten aanzien van de religie zijn wij er van overtuigd dat deze nieuwste ontdekkende prestatie van de mens geen enkele afbreuk doet aan de essentie van het christe lijke geloof, als het 'geloof in Christus, de Kosmokratoor, dat is de Heer van de ganse schepping in de ruimste zin van het woord, aldus een communiqué van de Hervormde Kerk. Mensen uit alle geledingen broken. De bedoeling is dat de stu die-eenheden een wettelijk be paalde, zo groot mogelijke zelfstan digheid krijgen, ook financieel. In het bestuur van de studie-een heden moeten de drie universitaire geledingen wetenschappelijk corps, studenten en technisch en ad ministratief personeel vertegen woordigd zijn. Hierover bestond in de werkgroep geen verschil van me ning. Onder het begrip „wetenschap pelijk corps" verstaat men de hoogle raren, lectoren en wetenschappelijke staf tezamen. Over de wijze van vertegenwoor diging wordt echter wel verschillend geoordeeld. Een meerderheid is voor een paritaire samenstelling van het algemeen bestuur van een studie eenheid: voor elke geleding 6 plaat sen. Een andere stroming wil 8 plaat sen voor het wetenschappelijk corps, 4 voor de studenten en 3 voor het personeel. Hierbij geldt als overwe ging dat wanneer de vertegenwoor- igers van het wetenschappelijk corps digers van het wetenschappelijk corps eens zijn, hun opvatting doorgezet moet kunnen worden. Stemrecht Een andere stroming wil wel pari taire vertegenwoordiging, maar met een verschillend stemrecht naar ge lang van het onderwerp dat aan de orde komt. Men zou zich bijvoor beeld kunnen voorstellen dat als het om het opstellen van een programma voor wetenschappelijk onderzoek gaat, het technisch personeel wel, maar het administratief personeel niet kan meepraten. Het centrale universiteitsbestuur ziet men en dat is weer een una niem standpunt als het hoogste bestuurscollege van de universiteit. Ook hierbij zijn er echter verschil lende opvattingen over de samenstel ling en over de vraag of ook „men sen van buiten" in het bestuur moe ten worden opgenomen. Men was het er in de werkgroep wel over eens dat er een kleine groep van fullti mers moet zijn, maar een belangrijk meningsverschil is of uit het centrale universiteitsbestuur een dagelijks be stuur moet worden gevormd dat een directorium aan het werk zet of dat er een directorium met eigen be voegdheden moet komen. Over de openbaarheid adviseert de werkgroep: beraadslagingen van ver tegenwoordigende lichamen in begin sel openbaar, beraad van uitvoerende colleges in beginsel niet openbaar. Voorzitter J. Midderdorp van de AS- VA gaf als eerste commentaar bij deze aankondigingen dat de medede lingen nog onvoldoende houvast bie den om er een duidelijk oordeel over uit te spreken. ROME Aan de vooravond van de tweede wereldbisschoppensynode van de Rooms-Katholieke Kerk is de theologencommissie bijeengeroepen. Het zal de eerste keer zijn, dat deze commissie, die in april door de paus werd ingesteld, zal vergaderen. Een agenda voor deze vergadering (van 6 tot 8 oktober) is niet vastge steld. De dertig leden zijn uitgenodigd zo snel mogelijk stof voor de agenda op te geven. Men verwacht dat actuele kwesties ter behandeling zullen wor den voorgesteld, zoals functionering van de collegialiteit in de kerk, het recht van plaatselijke kerken een eigen beleid te volgen en het functio neren van de theologie in de kerk. In deze commissie zitten twee Ne derlanders, prof. dr. J. Lescrauwaet en prof. dr. A. Maltha. NED. HERV. KERK Beroepen te Nieuwleusen (vac. M. Fokkema: toez.), J. T. W. Quack te Koudekerk aan den Rijn; te Stolwijk (wijkgem. 2), G. C. Post te Giessendam. Bedankt voor Gasselternijveen, J. Roebers te Ee; voor Nijverdal (vac. D. H. Fosma), Jac. Smit te Klazienaveen. GEREF. KERKEN Beroepen te Onstwedde, C. Moens te Friesepalen. Aangenomen naar Vrijhoeve-Capelle, kand. A. Vreugdenhil te Zwartewaal. die bedankte voor Raamsdonk en voor Zwartewaal. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Enschede-West, J. H. Velema te Apeldoorn-Centrum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zoetermeer, H. Rijksen te Gouda. VRIJ EVANG. GEMEENTEN Bedankt voor Goes (nadere bcd's- sing). B. Sijl te Winschoten. VRIJE BAPTISTENGEM. Beroepen te Antwerpen (vrije evang. gem.), W. Kos te Hengelo. meningen, oordelen en verwachtin gen bereikt. Het meeste wat bespro ken werd staat ook nu nog zo goed als onoverbrugbaar naast of tegeno ver elkaar. Maar er was genoeg gele genheid, de conflictsituaties te verdui delijken en de drijfveren in het gesprek over theologische en politie ke problemen beter uit de verf te doen komen. Daarom moet men het resultaat van de werkgroepen ond'anks de vele resoluties niet zozeer in de gemeen schappelijke uitspraken zien. Veel meer ligt het resultaat daarin, dat hier en daar in de plaats van ontoe reikende of verkeerde voorstellingen duidelijk een nieuwe verbinding met de werkelijkheid gekomen is. Zo bracht Stuttgart een confronta tie met de werkelijkheid, die al lang nodig was. Dat was er ook in .de theologie. Duidelijkheid De „strijd om Jezus" is op deze Kerkedag feitelijk in het middelpunt komen te staan. De discussies waren daar het felst. Tot een concreet resul taat is het niet gekomen. Een verzoe ningspoging tussen de fronten maak te geen kans. Hartstocht en soms nau welijks nog bedekte onzakelijkheid in het theologisch gevecht konden niet verhinderen, dat af en toe toch ook de zaak zelf, waarom het ging zeer duidelijk werd. Een andere confrontatie, de tussen oud en jong, verliep op de Kerkedag minder onrustig, dan gevreesd werd. Er werd in Stuttgart graag gespro ken van een leerproces in de omgang met elkaar. Ouderen en jongeren wa ren in dit proces gelijkelijk betrok ken. Het lukte de Kerkedag, dat zijn spelregels van weerskanten gerespec teerd en toegepast werden. Het ge vaar kon afgewend worden, dat de Kerkedag in een generatieconflict uit eenviel. Afkeer en gebrek aan begrip van de ouderen tegenover de uitdruk kingsvormen van de jeugd werden verbazend snel uit de weg geruimd. En op zijn laatst de tweede dag kon den ook de ouderen met de zaalmi- krofoons omgaan. Het ernstig volhardend streven naar een demokratische werkwijze werd beloond. En de dynamiek, die van de jonge generatie uitging, hun manier van discussiëren en ageren, eerst gevreesd, vervolgens gewaar deerd, werd een belangrijke factor van het Kerkedaggebeuren. Toekomst Tenslotte is de Kerkedag sterker dan ooit te voren geconfronteerd met de vraag naar zijn eigen toekomst. In de werkmethode is veel veranderd. Voor het eerst zijn de werkgroepen met resoluties naar voren gekomen. De duidelijke tendens is er, zich niet alleen maar zo gedetailleerd mogelijk over allerlei zaken officieel uit te spreken, maar ook bepaalde eisen door te zetten. De Kerkedag zal zich met het oog op zulke verruiming van zijn man daat moeten afvragen, of fcijn huidige vorm daarvoor nog toereikend is. Zulk fundamenteel beraad wordt ook nog door iets anders gevraagd. Na Stuttgart komt niet een Protes tantse Kerkedag maar een gemeen- schaDpeliik treffen met de Katholie kendag. Deze ontmoeting in 1971 in Frankfort zal zonder twijfel haar weerslag hebben op beide organisa ties. Het is een verzuim van de Kerke dag, dat er geen gesprek was over zijn toekomst. Er waren ook geen reële aanknopingspunten tot de oecu mene in zijn geheel of tot de rooms- katholieken in het bijzonder. Enkele speciale samenkomsten veranderden daar niets aan. Zo bleef ondanks de thematische wijdte toch veel op deze Kerkediag eng en op zichzelf betrok ken. GENEVE Met de goedkeuring van 23 nieuwe projecten heeft de ont- wikkelingsdienst van de Lutherse .Wereldfederatie nu 280 ontwikke lingsprojecten in Afrika. Azië en La tijns- Amerika onder handen. De ge zamenlijke waarde beloopt meer dan honderd miljoen gulden. Voor bijna tachtig procent wordt dit werk gefinancierd door de Duitse en de Zweedse kerken. -X- In het nieuwe jaarboek van de Grieks- Orthodoxe Kerk van Ame rika wordt het aantal orthodoxen over de gehele wereld geschat op 150 miljoen. Apollo (3) Miljarden dollars en roebelg den besteed aan de ruimtevaa duizenden en duizenden mense aarde sterven van honger. W( de mensen er gelukkiger Neen, het is niets anders machtswellust. Moderne bestormers van nu, moderne t bouwers van Babel. De christenheid als geheel geen woord van protest horen negers in Amerika gaan ons die protesteren nog. In de eeuw van de weten; zien wij dat de wetenschap meester maakt van het heelal, i goed als van de bijbel, die vr deze wetenschap tegenwoordig terpreteerd moet wo Dwaasheid, deze verblinding, die0 de niet welgevallig ken zijn. Hazerswoude P. van Gor Apollo (4) Zoals bij elke opzienbarende dekking in de wereld zijn er oo weer mensen, die menen dat he i treden van de maan, vooral op gieuze gronden afgewezen worden. De eerste stoomtrein destijds satanswerk, vliegen wa Heer verzoeken (de lucht is vot vogels) en de televisie mag want dat gaat om allerlei booshjr in de lucht. Maar, zo is terecht opgeir God is toch overal, ook op de ifc ook op Mars? Hij is de scheppe onderhouder van het héle versum. Ook heeft Hij de mejo het intellect gegeven om met schenning te „werken". Toegegeven dat de mens dit mer zo heeft gedaan, als van verwacht zou mogen worden, wat de maan-exploratie b< r heeft hij er toch wel zijn uit best op gedaan. Want de in bestaat nu toch wel heel sterk de geleerden in Amerika bei niet overhaast te werk zijn ge| en menselijk gezien, niets aan toeval hebben willen overl„ Kortom: ze zijn zich hun vei^ woordelijkheid terdege bewust weest en hebben hun talentei paald niet in zweetdoeken vei gen gehouden. De menselijke aanwezigheid o| maan, zo wordt veel gezegd, zo mensen op aarde niet gelukl maken. Dat mag op stevige groj bestreden worden. Heel de mens heeft bij het zien van de be< gelukkige ogenblikken gekend ei het vele christenen zo vergaal mij heeft deze ontwikkeling hui leen maar in het geloof gestf1 Zo'n machtige Vader te mogen' zitten, die de mens, als kroon Zij schepping, vergunt dit te mo doen! I •ei I t Leiden S. de 1 (Van onze kerkredactie) FORT LAUNDERDALE, Florida Een plaatselijke kerk, die in 1961 nog maar 17 belijdende leden over had is nu de snelst groeiende plaatselijke gemeente in de Verenigde Staten. Volgens de laatste statistiek leggden in 1968 in deze Coral Ridge Presby teriaanse Kerk 1600 mensen belijdenis van geloof af. Het finan ciële budget voor 1969 bedraagt niet minder dan 2,2 miljoen gul den en er is een kerk in aanbouw van 21 miljoen gulden. Het ge heim van de snelle groei van deze kerk is: huisbezoek. De plaatselijke gemeente worstelt reeds lang met een kerkgebouw dat niet groot genoeg meer is. 's Morgens moeten er drie diensten gehouden worden en 's avonds twee. De ge meente beschikt over een eigen christelijke lagere school, onderhoudt twintig zendelingen, telt vijf predi kanten en heeft reeds een dochterge meente geïnstitueerd. Toch, toen ds. James Kennedy in de gemeente tot predikant bevestigd werd in 1959 waren er maar vijftig mensen in de dienst en dat nog dank zij advertenties in de plaatselijke dagbladen. Groei zat er die eerste jaren niet, eerder het tegendeel. Ds. Kennedy had maar 17 leden over in 1961. Een van de dingen die ds. Kennedy van het begin af aan het moeilijkst vond was huisbezoek. Hij wist eigen lijk nooit wat hij moest zeggen. Tot op een dag een evangelist hem dwong om mee te gaan op huisbe zoek. KEERPUNT Wat hij in de drie jaar op het seminarium niet geleerd had, leerde deze evangelist hem in enkele weken. Ds. Kennedy zegt er zelf van: „Dit werd het keerpunt in mijn leven, een ervaring die mijn werk volkomen van karakter deed veranderen". Vanaf dat moment begon hij een actie in zijn eigen gemeente. Hij had begrepen dat de gemeenteleden het werk moesten doen en dat hij tot taak had hen daarvoor te trainen Hij zette een cursus op van zes weken. De weinige gemeenteleden voelden er wel voor en kwamen trouw. Na zes weken gaf hij hen de op dracht om er op ujt te gaan en mensen te gaan bezoeken. In plaats daarvan gingen zij naar huis en de den niets meer. Opeens besefte hij echter waarom zijn gemeente faalde. Had hij zelf niet drie jaar op een theologisch se minarium gezeten, maar het afleggen van huisbezoeken pas in de praktijk geleerd? Hij begreep dat een cursus van zes weken niet genoeg was om zijn gemeenteleden te activeren. MEENEMEN Vanaf dat moment nam hij ge meenteleden mee op huisbezoek Zo leerde hij hen in de praktijk in huiskamers voor hun geloof uit te komen en mensen voor Christus te winnen. Al spoedig waren de mensen die hij eerst meenam zo ver dat zij anderen mee konden nemen op huisbezoek. Langzaam maar zeker ging zijn ge meente zich spcialiseren in huisbe zoek door gemeenteleden. Ieder die mee wil doen. moet eerst een aantal lessen volgen. Daarna gaan ze mét mensen op stap die al ervaring heb ben. tot zii zelf op eigen houtje kun nen gaan en weer anderen kunnen meenemen. Op het ogenblik wordt er boven dien iaarliiks een „kliniek" gehouden van viif dagen. Mensen nemen hun vakantie er voor op om grondie ge traind te zorden. De kliniek is al over heel Amerika bekend geworden en de meerderheid van de leerlingen zijn tegenwoordig predikanten die van zichzelf weten dat zij niet in staat zijn om goed huisbezoek af te leggen, of die door hun kerkeraden zijn gestuurd. De laatste huisbezoek-kliniek werd in februari gehouden. Er waren niet minder dan 80 predikanten. De och tenden waren gewijd aan colleges, 's middags werden er discussie bijeen komsten gehouden en 's avonds gin gen deze nredikanten met ecmne ge meenteleden van de Coral Ridge Presbyteriaanse Kerk op pad om ge zinnen te gaan bezoeken VOORBEELD Coral Ridge kerk is niet alleen fa belachtig snel gegroeid, maar haar voorbeeld wordt op het ogenblik over geheel Amerika nagevolgd. Presbyte riaanse gemeenten, baptisten ge meenten, onafhankelijke kerken vol gen al het voorbeeld. Het Evange lisch Zendingsgenootschap voor Ja pan heeft deze werkwijze geïntrodu ceerd aan de andere zijde van de Stille Oceaan. Ep enkele weken geleden besloot dé synode van de Associate Reformed Presbyterian Church, een lid van de Gereformeerde Oecumenische Syno de. om de komende drie iaar te wij den aan evangelisatiewerk - via huisbezoek. Ondertussen blijft de gemeente van Fort Launderdale groeien. De nieuwe kerkzaal telt niet minder dan zes balkons en kan 2500 mensen bevatten. Maar de kerk zaal is maar een klein deel van de nieuwe kerk. Er zijn twee vleugels met klaslokalen voor de zondagsschool en de week-biibel- klassen. En omdat er geen chris telijke boekwinkel in de stad te vinden ivas,. is die maar meteen gesticht en ondergebracht in het nieuwe kerkgebouw dat dezer dagen in gebruik wordt genomen. BB B M ÜB m dB KRUISWOORD-PUZZEL Hor.: 1. hoofddeksel, 5. vervoei del, 10. lichaamsdelen, 12. driet struis, 13. voorzetsel, 14. spaan: paard, 17. bekende afkorting, boom, 20. deel van het gelaat meisjesnaam, 22. maanstand voorzetsel, 25. boom, 26. nu en 28- voegwoord (fr), 30. muziek 32. voorzetsel, 34. plechtige ge 36. meisjesnaam, 38. voorzetsel, 3 gezamenlijke hoeveelheid, 41. van het jaar (afk), 42. plaats in 44. schaapkameel, 46. spelleidini korter. Vert.: 1. zuivelprodukt, logsgod, 3. muzieknoot, 4. naui onbep. voornaamw., 7. emi (afk.), 8. op die tijd, 9. p Frankrijk, 11. onbep. voornaamv maanstand, 16. voegwoord, 19. rij, 21. steeds, 23. huisdier, 2< chaamsdeel, 27. rund. 29. Europ 31. navigatiemiddel, 33. einde, 34 de Lengtemaat, 35. lidwoord, 37 nigbij. 39. vriend (Fr.), 40. groent scheik. element (afk.), 45. in het onzes Heren (afk. Lat.). OPLOSSING VORIGE PUZZ Hor.: 1. rotan-mark. 2. erato 3. ed-nep-aver. 4. Petten-Em kneu-noren. 6. Leeds-nl-m.o. 1 ten-deer. 8. een-noen-li. dra-Ier-sta. Vert.: 1. reep-kleed. 2. orde-n 3. tante-Etna. 4. at-etude-ni. 5 pens-Noé. 6. maan-onder. A.D-ver-lens. 8. riem-emelt kers-noria.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2