Patat jeugd vindt we; naar koffiebara voeden Belij denisbeweging wijst voorstel tot bestand af „Strijd om Jezus" trek meeste belangstelling Nixon roept op tot aan Biafra Een woord voor vandaag Youth for Christ benadert jongeren op nieuwe wijze Prof. Klein: Onvruchtbare strijd beëindigen Künneth: Tegen Sölle past alleen maar groot alarm BEROEPINGSWERK Ds. Van Henten overleden Vader van Juan Carl levert kritiek op Frani Nederlanders leiden oecumenische dienst Kerkedag weinig opwindend We eindigen deze week met een merkwaardige uitspraak van Paulus in Philippi 217: '„Maar ook indien ik geplengd werd bij de offerande en de eredienst van uw geloof." In vers 16 spreekt hij over de dag van de wederkomst van Christus. Paulus gaat er van uit dat één generqXie christenen niet zal sterven, maar Christus in levende lijve op aarde zal ontmoeten. Hij hoopte zelf tot die generatie te behoren. Maar hij beseft dat in Gods genade het mogelijk is dat de wederkomst wordt uitgesteld. Paulus houdt er rekening mee, dat hij de dag van Christus niet in het lichaam zal beleven, maar dat hij ter doöd ver oordeeld zal worden. Daarover spreekt hij als hij het heeft over „geplengd worden". De kans zit er in dat hij gedood zal worden, omdat hij het evangelie in de wereld heeft uitgedra gen. En hij zegt dan tot de mensen van Philippi: Dat zal dan het offer zijn wat gebracht wordt om uw geloofs wille. We lezen vandaag: Romeinen 6 1223. We lezen morgen: Romeinen 7 16. Er wordt.in een gemoedelij) sfeer fijn gepraat en gelache Met de oude methode van eva\ géliseren bereikte Youth Christ eigenlijk alleen nog riia binnenkerkelijken, die wel et wat anders wilden. Maar de sfe van de koffiebar blijkt ook nit kerkélijken aan te spreken, i hele ruige gasten toe. (Van een onzer verslaggevers) VLAARDINGEN De patatjeugd of het langharige werkschuw tuig, zoals een bepaald soort jeugd door een bepaald soort mensen wordt getypeerd, heeft de weg naar de koffiebaravonden van Youth for Christ gevonden. De tent, waarin deze avonden worden gehou den, staat vlakbij het Liesveldviaduct en wie een beetje bekend is in Vlaardingen weet, dat de jeugd haar operatieterrein een honderd meter heeft verschoven. Voor de tent staan brommers in drommen te glimmen en in de tent staan de trotse bezitters met h»n meisjes een beetje stoer te doen: la waaierig, gek doenerig en angstig dicht bij de uitgang. Toch hebben ze de drempelvrees overwonnen en dat pleit voor de moderne manier, waar op Youth for Christ de jeugd bena dert. Ze luisteren met een half oor, maar uit de gesprekken blijkt al te vaak dat het goede verstaanders zijn. De tent staat nu bijna een week open voor iedereen, die van een kop koffie STUTTGART Gistermiddag heeft een vertegenwoordiger van de „modernistische" theologie op de Duitse Kerkedag aan de mannen van de belijdenisbeweging „Geen ander Evangelie" voorgesteld, dat de twee tegenover elkaar staande theologische richtingen van het Duitse protestantisme hun „onvruchtbare strijd" zullen beëindigen. „Laten wij elkaar wederzijds als broeders erkennen en tegen- overde wereld gezamenlijk met de daad bewijzen, dat de Ge kruisigde leeft", zei prof. Günter Klein uit Münster. Zijn voorstel kreeg stormachtige bijval in de werkgroep „Strijd om Jezus", die gisteren zelfs al door achtduizend van de twintigduizend Kerkedagbezoekers gevolgd werd. Maar de woordvoerder van de be lijdenisbeweging. prof. Walter Künneth uit Erlangen, ging niet op het voorstel van Klein in. Hij waarschuwde ervoor, de geloofscrisis te kleineren en zei, dat er in de fun damentele vragen beslissend me ningsverschil is. Gisteren gingen de debatten in de ze werkgroep over de betekenis van de heilsgeschiedenis, dat de heilsfei- ten, zoals Christus' opstanding wer kelijke feiten zijn. Op een gegeven ogenblik zei Klein, dat hij het hele gesprek steriel vond. „Wanneer wij zo verder gaan met elkaar te verbijten, staan wij schul dig voor God en de mensen. Dat kan de kerk zich niet veroorloven, wan neer zij niet in korte tijd tot een onbelaneriike sekte wil ineenschrom pelen. Het ergste zou het zijn, als deze strijd alleen maar werd voortge zet tot zelfverdediging van de groe pen. die er bij betrokken zijn. Dat geldt zowel voor de belijdenisbewe ging, als voor de groep van moderne theologen." Duidelijkheid Künneth antwoordde, dat hij Klein niet beschouwde als een typische vertegenwoordiger van het moder nisme. „Het front reikt veel verder tot Dorothee Sölle, die een atheïstische theologie voorstaat. In deze situatie kunnen wij maar één ding doen: groot alarm geven. Ieder een zal ervan doordrongen moeten NED. IIERV. KERK Beroepen te Hollandscheveld. T. J. Kamerbeek te Rouveen; te streekge- meente Oude Mijnstreek, kand. drs. G. H. Coheft Stuart te Oegstgeest; te IJsselmuiden (vac. J. Jongerdent, G. C. Post te Giessendam. Aangenomen naar De Kaag, kand. H. B. van t Hof te Nieuwerkerk aan den IJssel; naar Maassluis (vac. H. F. Meijer: toez.). Tj. M. Haitjema te Put ten. Bedankt voor 's-Grevelduin-Capelle (toez.). D. van Vliet te Zetten: voor Hendrik Ido Ambacht, W. Balke te Bodegraven: voor Nunspeet (vac. J. Wieman). C. van Schoonhoven te Vreeswijk: voor Pernis (vac. L. Em- >merzaal; toez.), N. Kooreman te Rhe- nen: voor Wierden (vac. B. A. van DonkersgoedL "R. C. Cuperus te Ede. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Donkerbroek, kand. dr. M. Kuiper aldaar. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rotterdam-West, W. C. Lamain te Grand Rapids (VS). worden dat er noodzakelijk duide lijkheid geschapen moet worden", al dus Künneth. Misschien, dat Klein tot zijn voorstel kwam door een incident, te voren op deze dag in deze werkgroep. Jongeren kwamen de hal binnen met aanplakbiljetten, waarop stond „Niet theologiseren, maar naastenliefde in praktijk brengen" en „Marx leeft". Leden van het podium stormden op hen af en rukten hen de papieren uit de hand. Belangwekkend was gisteren het referaat dat de Münchener theo loog prof. Pannenberg hield in de werkgroep „Vraag naar God". Hij legde de nadruk op de medeschuld van de theologie aan het atheïsme. Nalatigheid en verkeerde ontwikke lingen in de theologie hebben volgens Pannenberg het atheïsme in de hand gewerkt. Midden in de bijbelstudie van de werkgroep „Kerk" sprak de Hambur ger theoloog dr. Heinz Zahrnt zich uit voor erkenning van de Oder-Neis- se-grens. Dat Bonn hiertoe nog niet wil overgaan, bewijst volgens hem, dat het de nederlaag van 1945 nog nooit verwerkt heeft. Zahrnt betoogde, dat de Bergrede ook in de politiek om toepassing vraagt. In 1945 heeft de Evangelische Kerk in Duitsland een schuldbelijde nis afgelegd over de oorlog. Ik ben bang. zei Zahrnt, dat deze schuldbe lijdenis vandaag de dag bij een volksstemming een glorieus fiasco zou lijden. Sit-in De werkgroep „Demokratie" hield gisteren een protestdemonstratie te gen de wet op het „ordeningsrecht", die gisteren door het parlement van Württemberg werd aangenomen. Zeshonderd demonstranten, die span doeken met leuzen als „Kerk tegen het ordeningsrecht" en „Tegen de fascistische wet van meneer Hahn" met zich droegen, hesen voor het parlementsgebouw de Kerkedagvlag en organiseerden een sit-in. Daarna trokken zij naar het sta tion, waar zij tien minuten het ver keer stremden. Tijdens de de monstratie namen zij een resolutie aan, waarin het nieuwe orde ningsrecht aan de hogescholen een schending werd genoemd van het grondrecht van de beroepsvrijheid. Deze groep waar tot nu toe steeds procedure-kwesties waren, zette gisteren haar eigen voorzitter af. De politicus dr. Siegfried von Kortz- fleisch werd vervangen door dominee Klaus Reblin. De werkgroep sprak er haar afkeuring over uit, dat de CDU- en SPD-fractie-voorzitters uit de Bondsdag, Ralner Barzel en Helmut Schmidt niet naar de Kerkedag geko men zijn. De werkgroep „Gerechtigheid in een revolutionaire wereld" nam gisteren een resolutie aan waarin een speciale zitting van de Bondsdag geëist wordt over Biafra. West-Duitsland moet desnoods Biafra erkennen en de diplomatieke betrek kingen met Nigeria verbreken. Die laatste eis wordt ook gesteld in een petitie, die al door 10.000 Kerkedag- gasten is getekend. Deze werkgroep sprak zich verder uit voor meer ontwikkelingshulp en uitbanning van het nationaal belang daarbij. Ontwikkelingsminister Ep- pler sprak over een strategie van niveau en een versterkte inschake ling van de Verenigde Naties in de wereldwijde ontwikkelingsplanning. Dr. Klaus Lefringhausen, de leider van het sociologisch instituut van de Evangelische Kerk, hield een hartstochtelijk betoog, waarin hij stelde, dat de miljarden, die uitgege ven worden voor de reis naar de maan, worden onthouden aan de ont wikkelingshulp. „Wie applaudisseert voor de reis van het Apollo-trio, maakt zich medeschuldig aan deze indirecte massamoord op miljoenen mensen', riep hij uit. Er zijn al heel wat resoluties aange nomen (ook een, die een verbod van de rechts-radikale NPD wil). Het presidium van de Kerkedag zal van daag beslissen, wat er met die resolu ties gedaan wordt. Velen willen, dat het presidium de resoluties overneemt en bij voorbeeld zal laten voorlezen tijdens de slotbij eenkomst, die morgenmiddag door radio en televisie zal worden uitge zonden. AMERSFOORT Op tachtigjarige leeftijd Is donderdag overleden de gere formeerde emeritus-predikant ds. J. van Henten. Jan van Henten werd 30 oktober 1888 te Zuid-Beijerland, waar zijn vader pre dikant was, geboren. In 1913 werd hij door de thans nog levende ds. W. L. Korfker bevestigd tot predikant bij de gereformeerde kerken te Wijckel en Balk. Vervolgens stond hij in Oldekerk (1917), Nieuw Vennep (1923), waarna hij in 1927 zijn intrede deed in Enche- de. Bijna twintig jaar heeft ds. Van Henten in Enschede gestaan. Bij de Vrijmaking in september 1944 was hij de enige van de vier Enschedese gere formeerde predikanten, die zich niet vriimaakte. In 1946 vertrok hii naar Sleen. Van 1950 tot zijn emeritaat in 1954 stond hij nog in Nieuwe Pekela. of een frisdrankje houdt en de discussie niet schuwt. Het interieur doet tienerachtig aan: vlaggetjes, visnetten en haringtonnen. De tafeltjes en stoelen zijn elke avond bezet. Hans Comelder (27), full timer bij landelijk Youth for Christ, vertelt waarom tot de nieuwe methode van evangeliseren is overgegaan. „De ou de manier van optreden heeft uitste kend gewerkt, maar het bezoek liep terug en buitenkerkelijken bereikten we niet of nauwelijks meer. Die avonden werden het snoepje van de week voor kerkmensen, die van vlot te gezangen hielden. We hebben ons beraden op een nieuwe vorm en daaruit zijn deze avonden ontstaan, waarmee we el ders in het land reeds goede resulta ten hebben bereikt. We krijgen hier alle soorten jongelui, zowel kerkelij- ken als niet-kerkelijken, en ook hele ruige gasten. We hebben gemerkt dat bij velen een grote bereidheid tot praten bestaat. SCHAAMTE De sfeer van een koffiebar spreekt ze aan. Sommigen van die langhari- gen zijn lawaaierig, trappen gein. Ze generen zich voor elkaar. Voor onze medewerkers is het de kunst die gêne te doorbreken. Wanneer we daarin slagen blijkt vaak een serieus gesprek heel goed mogelijk." De avond heeft een soort program ma, dat begint met een welkomst woord. Vier zanggroepen verlenen medewerking, waaronder het Sum- merteen-team uit Amerika. Verder wordt een kort toespraakje gehouden. Naar de zang wordt altijd met volle aandacht geluisterd en vaak met en thousiasme klapt de jeugd het ritme. Van de dertig medewerkers komen de meesten uit Vlaardingen, maar ook zijn er jongens en meisjes uit Amerika en Denemarken. Die zanggroepen brengen niet al leen geestelijke liederen maar ook be kende „evergreens" of cabaretliedjes. Hans Cornelder: „In prin cipe kan alles. In de plaats van het traditionele getuigenis is een inter view gekomen, dat ik een medewer ker afneem en waarbij ook geloofsza ken aan de orde komen. De tale Ka- naans en al dat vage gedoe moeten we de grond inboren. BENDELEIDER Zo'n getuigenis is belangrijk om te laten zien dat het ook in hun wereld mogelijk is te zeggen: „Ik geloof". Op een avond reed een ruig figuur de tent met z'n brommer binnen. Het was een soort bendeleider, die bij de politie zeer bekend is. We hebben een fijn contact met hem." De medewerkers van Youth for Christ proberen op serieuze vragen een serieus antwoord te geven. Op vallend is het grote aantal vragen over de dood. Steeds hoort men de zelfde vragen als: Wanneer God lief de is, waarom is er dan oorlog? Als God bestaat, waarom heb ik Hem dan nooit ontmoet? „We benaderen de jeugd op voet van gelijkheid, vriendschappelijk en in haar eigen sfeer. We gaan geen enkel probleem uit de weg en als we geen antwoord weten op een vraag zeggen we dat en proberen we dat antwoord in gezamenlijk overleg te vinden", aldus Hans Cornelder. De koffiebaravonden worden tot zaterdag 26 juli gehouden. De orga nisatie is in handen van Krijn Mostert en Joop van der Meer van de plaatselijke afdeling. Volgende maand verplaatsen de activiteiten zich naar de campings op Walche ren. De namen van de jongeren die tot geloof zijn gekomen worden doorge geven aan kerken. „Daarom ook is het zo fijn dat we in Vlaardingen zulke goede contacten met de kerken hebben. Af en toe komt wel eens een dominee binnenwaaien en zondag hebben onze zanggroepen meege werkt aan kerkdiensten. Dat is vroe ger wel anders geweest", aldus Hans Cornelder. LISSABON Don Juan, de 55-jarige Spaanse troonpreten dent, heeft een zelfopgelegd stil zwijgen van bijna tien jaar ver broken en gisteren een scherpe aanval gedaan op generaal Fran co in verband met de benoeming van zijn zoon tot koning van Spanje. Don Juan zei dat men bij de keuze van de opvolger geen rekening met hem en met de vrije Wil van het Spaanse volk heeft gehouden. Hij zei verder dat de opvolgingswet van 1947 in Spanje in strijd is met de Spaanse historische tradities. De Spaanse troonpretendent legde WASHINGTON President Nixon heeft opnieuw een dringend beroep gedaan op bij de steun aan Biafra en Nigeria betrokken partijen om tot overeenstemming te komen over her vatting van de voedsel- en medica- mentenvluchten. Dit is gisteren door het Witte Huis bekendgemaakt. Er zijn brieven gestuurd naar het Nigeriaanse regeringshoofd generaal Gowon, naar de president van de Ivoorkust, Houphouet-Boigny, en de Canadese premier Trudeau. De Biaf- raanse regering heeft geen brief ont vangen, omdat zij geen diplomatieke betrekkingen heeft met de Verenigde Staten, maar een woordvoerder van het Witte Huis merkte op dat presi dent Houphouet-Boigny contacten met Biafra onderhoudt. Ook de president van het internati onale Rode Kruis, Naville, en bis schop Swanstrom, die de joint church aid (internationale kerkelijke hulp) vertegenwoordigt, zijn dpor president Nixon aangeschreven. Deze week zijn volgens goede bronnen per nacht gemiddeld tien vliegtuigen geland op het Biafraanse vliegveld Oeli. De vliegtuigen zijn hoofdzakelijk gecharterd door Cari tas, het Franse Rode Kruis, een pro testantse kerkengemeenschap en een particuliere Canadese groepering, nu de vluchten van het internationale Rode Kruis biina drie weken geleden op bevel van de Nigeriaanse regering zijn gestaakt. BERGEN De 50-jarige A. L. Lin temans uit Helmond is op vakantie in Bergen, 'rij het oversteken van de Oorsprongweg aldaar door een brom fietser aangereden Hij liep een sche- delbasisfractuur op en overleed in een ziekenhuis te Alkmaar. Iemand speelt op zijn gitaar en geeft een korte getuigenis. Overigens wordt het traditionele getuigenis meer en meer vervangen door een interview. de verklaring af in Estoril, de» badplaats bij Lissabon, waar ballingschap woont. Don Juan waarschuwt zijn dat hij de ideeën van Franco o ról van de monarchie in de toe niet moet overnemen. „De móet een macht aan de top vi gebouw zijn dat wordt gevormi alle groepen en sectoren Spaanse natie. De toekomstige moet collectieve en individuele heid waarborgen teneinde het ke niveau in West-Europa, w< Spanje deel uitmaakt te bevort Don Juan heeft inmiddels z leden tellende particuliere ra: 5 wel als zijn politieke secretaria ongeveer 20 personen omvat, o den. Dit besluit betekent dat de tendent de hoop definitief heeft varen ooit nog eens de troon len bestijgen en zich waarsch uit het openbare leven zal' 'teru ken. Zoals bekend zal de zoon va Juan, Juan Carlos, r woensdag al als koning van worden beëdigd. Dinsdagavoxj Franco de Cortes toespreken zijn opvolging. DEN HAAG De minist< sociale zaken en volksgezondh Roolvink, is bereid zodanige n gelen te treffen, dat vanaf 1 1970 ook die weduwen, die genot zijn van een weduwenpi en wier echtgenoten op het van overlijden verplicht ver waren, onder de verplichte fondsverzekering worden g als hun echtgenoten voor 1 1965 zijn overleden. De ziekenfondsraad is li reeds in kennis gesteld, z minister in antwoord op vragj het tweede-kamerlid mr. T. J. van Lier (soc.). STUTTGART Nederlanders zullen morgen de oecumenische kerkdienst met avondmaalsvie ring leiden op de Kerkedag. Deze oecumenische dienst, een initiatief van het Nederlandse Kerke- dagcomité, heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Donderdagavond vond er nog een gesprek plaats tussen gedelegeerde voor de oecumene van het rooms-katholieke bisdom Rotten burg, waaronder Stuttgart ressor teert. en leden van het Nederlandse comité. De Nederlanders waren toen bereid tot de concessie, dat de woorddienst en het avondmaal uitdrukkelijk ge scheiden zullen worden. Gelijk bekend, heeft zowel de Evangelische Kerk als de Rooms- Katholieke Kerk in Duitsland haar predikanten, respectievelijk pastoors verboden, om deze oecumenische avondmaalsviering te leiden. In een pamflet op de Kerkedag werd daarover ontstemming uitge sproken. De Kerkedag-bezoekers wer den opgeroepen, er voor te zorgen, dat ook in Duitsland gemeenschappe lijke avondmaalsviering mogelijk wordt. Niet eenvoudig, want er is zelfs tussen de lutherse en de her vormde landskerken in de Evangeli sche Kerk onderling nog geen volle dige intercommunie. De Nederlanders vormen op deze Kerkedag niet de sterkste groep bui tenlanders. Met 158 deelnemers blij ven zij achter by de Amerikanen (165 afzonderlek reizenden en nog drie reisgroepen). Na Nederland volgen Zwitserland en Oostenrijk. Oost-Europa is door 63 bezoekers vertegenwoordigd, waarvan 38 uit Tsjechoslowakije. In totaal zijn er bijna negenhonderd buitenlanders. STUTTGART, donderdag Ondanks de aangekondigde ac ties van verschillende oppositie groepen en de met bijzondere spanning tegemoetgeziene ont moeting in de werkgroep „Strijd om Jezus" tussen mannen van de belijdensbeweging en vrijzin nige theologen verliepen de eer ste discussies in de zeven werk groepen van de Duitse Kerkedag donderdag zonder de opwinding, die men verwacht had. Misschien lag het wel aan het bete weer. De eerste acties van de kritische groepen concentreerden zich op de werkgroep „Gerechtigheid in een re volutionaire wereld". Het CDU-bondsdaglid Walter Kiep hield een refefaat over ontwikkelingshulp, waarin hij de diagnose scherp genoeg wist te stellen, maar velen van zijn gehoor teleurstelde, toen hij aan de therapie toekwam. Scherpe vragen werden afgevuurd op Kiep, die een applaus kreeg, toen hij als zijn mening uitsprak, dat Bonn de diplomatieke betrekkingen met ontwikkelingslanden, die Oost-Duitsland erkennen, daarom niet moet verbreken. Na drie uur discussiëren werden in deze werkgroep vier resoluties inge diend. Zij vragen om maatregelen van de Westduitse regering tegen Ni geria, economische versterking van de ontwikkelingslanden, verbreking van de nauwe betrekkingen met Por tugal, terwijl ook gevraagd wordt, om de honger in de wereld te maken tot het. centrale thema bij de komen de Westduitse verkiezingen. In de werkgroep „Kerk" zorgde de rooms-katholieke auteur Rudolf kra- mer-Badoni voor enig vuurwerk met zijn opmerking, dat geloven in Jezus alleen nog maar mogelijk is buiten de kerk. Kramer-Badoni zei: „De theologen hebben het geloof onmogelijk ge maakt door hun totale ontrafeling van de Bijbel en ik wil niets wéten van medewerking van deze kerk met hun theologen-God in de menselijke samenleving." Men bleek het duidelijk niet eens te zijn met Herbert Stubenrauch, een leraar die deafschaffing van het godsdienstonderwijs op de scholen eiste. „Waarvan je niets weet, moet je ook niet spreken. Welnu, van God weten wij niets", zei hij. In totaal waren er donderdag 20.000 mensen op de Kerkedag. Ver reweg de meeste belangstélling was er voor de werkgroep „Strijd om Je zus", die alleen al zesduizend gasten trok. Ook het thema „Kerk" bleek attractief (3000). Verbazend weinig was de deelname aan de werkgroepen, die zich met politiek bezig houden. De groepen „Gerechtigheid in een revolutionaire wereld" en „Tribunaal tot onder zoek van het geluk" trokken elk maar duizend bezoekers. Bijbelstudie Daarentegen was een hal met 2200 zitplaatsen nog te klein voor de bij belstudie van de Hamburger theoloog Heinz Zahrnt. Ongeveer driehonderd, meest jeugdige, belangstellenden moesten teruggestuurd worden. Zahrnt werd door applaus onderbro ken, toen hij vaststelde: „Het geloof is sterker dan de realiteit van deze wereld." Applaus was er ook voor de Kieler theoloog prof. dr. Joachim Heulbach die in de werkgroep „Strijd c; zus" het standpunt van de nisbeweging vertegenwoo1 Overigens bevatte de referaten ze groep, die donderdg over Cl' maagdelijke geboorte gingen Nederlandse oren niets nieuws. Het voorstel van iemand, deze hal een Christus-beeld hangen, omdat het anders een zonder Jezus" zou zijn, kreej' meerderheid. De werkgroep „Demokratie dronk deze hete donderdag b uitgesponnen procedure-k\ Deze werkgroep nam 's avonds resolutie aan, waarin amnest vraagd. wordt voor studenten e tiemannen, die aangeklaagd zi1 gens demonstratie-delicten. Oppositie Buiten het complex hallen, w werkgroepen bezig waren, reerden allerlei groepen van kr Kerkedagbezoekers. Er twaalf pamfletten geteld. „Actie Demokratische Voorui riep tot acties op onder het „Christenen en communisten tegen het neonazisme". rienschwestern uit Darmstadt den daarentegen anti-communi lectuur uit. En de Noodgemee van Protestantse Duitsers ste haar folder de vraag, of de k tegenwoordig alleen nog maai „links" is. Maar de meeste aftrek vin kritisch Kerkedagblad „Pro van de evangelische studen meente. Het tweede nummer; een oplaag van zevenduizend plaren) vloog donC erdagmorgei1 Het bevatte onder meer een van de omstreden theologe Do Sölle.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2