Stadsontwikkeling drijft de Zweedse kerken tot eenheid Antiekcentrum|' kerk in Journalisten: Ons werk verantwoordelijk en zwaai Dr. Niesel: sommige Ik verbaas me over theologische slogans Geslaagde eerstejaars moeten wachten Puzzelboek Een woord voor vandaag Vrije kerken zetten fusiegesprek voort Utrecht krijgt nieuwe rabbi Overeenstemming in visie op hulpverlening Joodse scholen in één complex BEROEPÏNGSWERï „Publiek heeft geen juist beeld IS Brielse kapelaan gaat trouwen NBG leent eei produktiechej aan Indonesia MAANDAG 14 JULI 1969 Ml Wat Paulus over de mensheid heeft te zeggen is niet zo mooi. In zijn brief aan de gemeente van Phïlippi spreekt hij van een ontaard en verkeerd geslacht". Dat kan niets te maken hebben met het feit dat hij meent dat een bepaalde cultuur voorbij is. Het hoogtepunt van de Griekse cultuur was al lang voorbij. En de Romeinse cultuur bevond zich juist op een hoogtepunt. Keizer Augustus had immers vrede gebracht over heel de wereld. Deze woorden slaan niet alleen op de generatie die leefde in de dagen van Paulus. Hij bedoelt niet een generatie uit vele generaties van mensen, maar het totale mensengeslacht. Altijd en in iedere omstandigheid kan gesproken worden van een ontaard en verkeerd geslacht". Ontaard omdat de mensheid niet meer aardt in de scheppingsgrond. Wij werden geschapen in het paradijs, maar door de zondeval is de mens ontworteld. Daarom leeft diep in het mensenhart het besef dat een ander leven mogelijk moet zijn. Wij aarden niet in deze wereld die wij zelf als zondige mensen geschapen hebben. En we zijn verkeerd, omdat we anders zijn dan we eigenlijk zouden moeten zijn. De wereld staat door de zondeval op zijn kop. Dat is een tamelijk pessimistische visie op de mensen. In andere godsdiensten vind je ook wel zulke gedachten, maar altijd breekt toch weer de hoop door. Diep in een mensenhart gloeit toch de vonk van nieuw leven. De mens moet in staat zijn om toch iets beters te scheppen. De bijbel en ook Paulus - antwoordt: Neen. Maar toch is de bijbel niet pessimistisch. Alleen zoekt hij de hoop niet in de mens, maar buiten de mens in God die deze wereld kan her scheppen tot een wereld van vrede en geluk. We lezen vandaag: Romeinen 4 1-12. (Van onze kerkredactie) STOCKHOLM De vrije kerken van Zweden worden door architecten die nieuwe steden ontwerpen tot eenheid gedreven. Als nergens anders in Europa duurt de grote trek van de platte landsbevolking naar de steden nog steeds voort. Telkens weer ont dekken kerkelijke leiders dat de bouwers van nieuwe wijken slechts twee ruimten hebben gereserveerd voor kerken, één be stemd voor de lutherse staatskerk, de andere voor een vrjje kerk. Maar er zijn wel tien vrije kerken in Zweden. unie afscheidde. Deze telt ongeveer 17.000 leden. (Van onze onderwijsredactie) GRONINGÊN/LEIDEN Na loting is aan 165 studenten die geslaagd zijn voor het propaedeutisch examen in Groningen meege deeld dat zij geplaatst kunnen worden in het tweede studiejaar; maar 36 andere eerstejaars die eveneens geslaagd zijn, kregen zater dag bericht dat zij niet kunnen doorgaan, maar op een wachtlijst geplaatst worden. Het probleem vari de overbelasting der medische faculteiten gaat deze 36 studenten als eersten rechtstreeks in het verloop van hun studie raken. Tegelijk hebben de medische stu denten in Leiden zich in een brief aan de Onderwijscommissie van de Tweede Kamer uitgesproken tegen wachtlijsten. Het Leidse facul teitsbestuur heeft zich achter deze brief gesteld: met wachtlijsten bena deelt men de volgende lichting, die op deze manier nog minder plaatsen krijgt. Van de andere medische faculteiten zijn nog geen nieuwe maatregelen bekend. Er bestaat wel een neiging, gevolg te geven aan de aanbeveling van de Bijzondere Adviesgroep Me dische Faculteiten, die gevraagd heeft er alles op te zetten het eerste jaar te laten doorstromen, maar een vermindering van het onderwijsni veau schijnt hierbij praktisch onver mijdelijk te zijn. De 36 van Groningen hebben de mededeling gekregen dat zij het vol gend jaar voorrang genieten; ze krij gen dan een redelijke mogelijkheid van een ongestoorde studie zonder verdere vertraging. De faculteit pro beert hun tot september 1970 „zinvol le arbeidsmogelijkheid" te bieden, bijvoorbeeld in een ziekenhuis; Minister Verlnga heeft enige tijd geleden gezegd dat medische studen ten die dit jaar met de studie begin nen, rekening moeten houden met of ficieel gesanctioneerde wachtlijsten aan het eind van hun eerste jaar, dus in juli 1970. De medische faculteit in Groningen meent evenwel dart de wachtlijst nu al onontkoombaar is; dit standpunt wordt door de curato ren gedekt. Er is uitvoerig over deze zaak gesproken, ook met Den Haag. In hun brief aan de Onderwijscom missie van de Kamer klagen de Leidse studenten over het uitbjijven van een Kamerdebat over de maatre gelen die de minister wil nemen. Een vergelijkend examen is volgens de INVULPUZZEL Vul horizontaal in: 1. medeklinker, 2. hoofddeksel, 3. bedelaar, 4. verhin dering, 5. zangstem, 6. stok met voet trede, 7. aardappel, 8. puntig voor werp, 9. medeklinker. Bij juiste oplossing leest men vertl. 1. de naam van een werk van Felix Timmermans. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. bastion - de, 2. ra men - daar, 3. aren - degen, 4. nol - ei - oele, 5. dn - toen - leg, 6. gaas - nut - de, 7. Ada - pad - hen, 8. Leto - beeld, 9. are -Etna-Ee. Verticaal: 1. brand - gala, 2. Aaron - ader, 3. smelt - Aa - te, 4. ten - Eos - Poe, 5. indien - abt, 6. odeon - Uden, 7. nagel - Thea, 8. da - el - •dele, 9. er - negende. huidige wet niet mogelijk, zo heeft de rechter uitgemaakt en een wetswijziging acht de minister poli tiek niet haalbaar. .Door gebrek aan visie en planning raakt men nu in de ellende. Nog nooit zijn de principiële vragen aan de orde gesteld: hoeveel willen we uitgeven aan het medisch onderwijs en moeten we uitgaan van het aanbod van studenten of van de behoefte aan artsen? Als nu begonnen wotdt: mét eèn drastische uitbreiding van de oplei dingscapaciteit kan de Studenten Studiecommissie instemmen met tij delijke maatregelen "ter beperking van het aantal studenten. Wacht lijsten hebben echter een ernstig cu mulatief effect; gesteld voor de keuze wachtlijsten of een vergelijkend exa men, kiezen de studenten uit de twee kwaden voor het „minder erge" ver gelijkend examen. Het dagelijks bestuur van de me dische faculteit in Leiden sluit zich bij deze redenering aan. Men wil aan het eind van het eerste jaar het pro pedeutisch examen in strikt verge lijkende zin hanteren. Dit betekent dat het examen niet leidt tot slagen of zakken, maar uitsluitend tot een ranglijst naar volgorde van prestatie. Van deze ranglijst kunnen dan even veel studenten tot het tweede jaar worden toegelaten als er oplei dingsplaatsen zijn. Pogingen om veranderingen aan te brengen in de plannen mislukken steeds, omdat de bevolking zich al in de nieuwe wijk gevestigd heeft voor de kerken over gaan tot instituering van nieuwe gemeenten. Het gevolg is dat ze steeds weer geplaatst worden voor een voldongen feit. De kerk die zich zojuist met enige weerzin bij deze feiten heeft neerge legd is de Unie van Baptistenge meenten. Na lange discussie heeft ze een oproep gericht tot de gementen om niet over te gaan tot een open lidmaatschap, maar ze heeft niet besloten om de gemeenten die daar toe al lang zijn overgegaan uit te sluiten. Tot op zekere hoogte is dat een gevolg van de lidmaatschapssituatie. Deze kerkgemeenschap met 27.000 le den heeft moeite om het hoofd boven water te houden. Het aantal leden daalt ieder jaar. Daarom voelde nie mand er eigenlijk voor om de ge meenten die een open lidmaatschap kennen uit te sluiten van de unie. Open Met een „open lidmaatschap" be doelen de baptistengemeenten een lidmaatschap dat niet afhankelijk is (Van een onzer medewerkers). UTRECHT Jehoeda Mossel is benoemd tot voorganger van de Ne derlands-Israëlitische gemeente te Utrecht, in grootte de vierde Joodse gemeente van ons land. Hij neemt tevens de taak op zich van secretaris van het opperrabbinale ressort Utrecht, dat geheel, Nederland met uitzondering van de provincie Zuid-Holland en Amsterdam omvat: De heer Mossel, zoon van de voor ganger van de Joodse gemeente te Den Haag, werd in 1942 geboren. Na dat hij het gymnasium had afgelopen vertrok hij naar Israël waar hij stu deerde aan de jesjiwa Kol Tora, een talmoedhogeschool. Aan de He breeuwse Universiteit te Jeruzalem behaalde hij zijn B.S. in biologie. Hij was nadien leraar aan enige middel bare scholen. Zijn benoeming is noodzakelijk ge worden door de pensionering en ver trek naar Israël van de heer L. van Gelder, die veertig jaar de voorgan ger van de Joodse gemeente in Utrecht is geweest. De heer Van Gel der werd bij zijn afscheid dezer da gen door opperrabbijn E. Berlinger be giftigd met de titel moré (leraar), dit is de rabbijnentitel. van de doop door onderdompeling. De baptisten gemeenten dopen vol wassenen die via de doop hun geloof belijden. Wil iemand uit een andere kerk die als kind is gedoopt overgaan naar een baptistengemeente, dan moet toch de onderdompeling plaats vin den, omdat de kinderdoop niet als doop erkend wordt. Baptistengemeenten die zich vesti gen in een van de nieuwe buitenwij ken van de steden Stockholm, Geo- thenburg en Malmoe en er in slagen een eigen kerk te bouwen, ontdekken dat in hun wijk talrijke mensen van andere vrije kerken wonen, die geen keilt kunnen bouwen, omdat er geen grond voor hen gereserveerd is. Deze mensen willen dan van de baptisten gemeente lid worden. Vastgelopen De vraag is, moet de eis gesteld worden dat deze mensen gedoopt worden door onderdompeling. Een aantal grote stads-gemeenten heeft nu die eis laten vallen en is dus overgegaan tot een „open lid maatschap." De „echte" baptisten is dit een doorn in het oog, zozeer zelfs dat een dominee van een platte landsgemeente met zes leden zich van de unie afscheidde, omdat de unievergadering een dergelijk open lidmaatschap niet verbood. Dit besluit heeft ook de fusie- besprekingen doen vast lopen met de Oerebro-mission. Dat is een vrije baptistenkerk die zich in 1937 van de BONN Er bestaat thans verre gaande overeenstemming tussen de kerken en de overheidsinstanties, die zich .met ontwikkelingshulp bezig houden, in visie op de richting die de hulpverlening moet gaan. Ook in de kwestie multilateraal-bi- lateraal denkt men steeds meer in dezelfde richting. Dit zei secretaris-generaal dr. E. C. Blake van de Wereldraad van Ker ken bij zijn bezoek aan Bonn, waar hij een lang gesprek had met de Westduitse minister voor ontwikke lingssamenwerking, dr. Erhard Epp- ler. Het streven voor de komende jaren is zowel bij de kerken als bij de overheidsinstanties naar een zo in tensief mogelijke multilaterale coördinatie, waarin ook de bilaterale projecten worden ingepast. Blake vertelde dat men ook in de oecumene steeds meer de kant opgaat van een combinatie van enerzijds multilaterale projecten in eigen ver antwoordelijkheid van de Wereld raad en anderzijds bilaterale projec ten van afzonderlijke kerken. Besprekingen Terwijl de plattelandsgemeenten veel liever de oude breuk hersteld hadden, willen de grote-stadsgemeen- ten veel liever contact met andere vrije kerken. Daarom werd besloten de fusiebesprekingen voort te zetten met de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten, die 90.000 leden telt, en de Methodisten Kerk die er 9.500 telt Gezien het feit dat de plattelandsge meente!: steeds leden verliezen door de trek naar de steden, ziet het er naar uit dat spoedig de gro- te-stadsgemeenten de overhand krij gen. Vooral de jongeren uit de grote steden willen proberen om tot één vrije kerk in Zweden te komen. Zover is het echter nog niet, omdat de grootste vrije kerk van Zweden de Broederschap van Pinkstergemeenten is die meer dan 90.000 leden telt. Met die gemeenschap wordt nog niet on derhandeld. (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM De zes scholen van het Joods Bijzonder Onderwijs vier kleuterscholen, een lagere school en een middelbare school in Amsterdam zullen in een scholen complex in de nieuwe wijk Buiten- veldert worden verenigd. De scholen zijn thans verspreid over de gehele stad. Reeds met dit schooljaar zullen de eerste twee klassen van de lagere school naar Buitenveldert verhuizen. De scholieren zullen met bussen van en naar huis worden gebracht. De scholen van het Joods Bijzonder On derwijs worden thans door 450 leer lingen bezocht. BREDA In de Theresiakerk, een van de kerken in Breda, die de laatste jaren wegens ontvolking van het stadscentrum gesloten moesten worden, wordt binnenkort een natio naal antiekcentrum geopend. Initia tiefnemer is het warenhuis Autora- ma, dat de kerk het afgelopen jaar als opslagruimte gebruikte, waarte gen de bevolking van Breda nogal bezwaren had. In het an^iekcentrum, dat wordt opgebouwd met behulj van zes vooraanstaande Nederlam antiquairs, zal antiek worden ver kocht ver beneden de gangbare win kelprijzen. Het kerkgebouw zal wor den aangepast aan de eisen van een] dergelijk centrum. Ook zal er eei restaurant in worden gebouwd. NED. HERV. KERK Benoemd tot geest. verz. „Veldwijk' te Ermelo, A. Th. Rothfusz aldaar: tot|l studentendecaan aan de uiversiteit te Groningen, B. Kristensen te Garmer- wolde. GEREF. KERKEN Beroepen te Dussen-Meeuwen, kand J. G. J. van Echten te Eestrum. Aangenomen naar Ruinerwold (vac, M. Vreugdenhil), P. W. Martijn te Oude en Nieuwe Bildtdijk. GEREF. KERKEN (vrijs.) Aangenomen naar Cloverdale (Britj Col.), J. Mulder te Coaldale (Alberta) (voorheen te Gees.) OUD-GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Salford (Ont. Can.), M A. Mieras te Krimpen aan den IJssel (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM Journalis ten vinden dat hun beroep ver antwoordelijk en moeilik is en hoge psychische en fysieke eisen stelt, maar ze menen dat de maatschappij daar in het alge meen anders over denkt. Dat blijkt uit een sociologische analyse van de leden der Neder landse vereniging van journalisten. Het is het" lijvige verslag van een doctoraal-stage van G. J. Muskens voor het Sociologisch instituut te Nij megen. Een enquête onder in vast dienstverband werkende journalisten leverde stof voor deze studie en de 4£1 bijgevoegde tabellen. Nooit eer der is een dergelijk"" systematisch on derzoek gehouden naar het „wie, wat en waarom" van de journalist met zijn eenzijdige en ongenuanceerde „image". Disharmonie Harmonische posities blijken in de journalistiek in de minderheid te zijn. Dat betekent dat bij velen (64 procent) salaris, verantwoordelijk heid, zelfstandigheid enz. geen har monie vormen. Zij trachten hun posi tie te verbeteren door meer dan de anderen te solliciteren, ook buiten de journalistiek, en door meer te schnabbelen. Hun maatschappelijke houding wordt in het rapport tamelijk indivi dualistisch genoemd (veel verwant schap met D'66 of de VVD) en hun streven vertoont geen min of meer collectivistisch aspect, wat zou heb ben moeten blijken uit een grote be langstelling voor de beroepsorganisa- (Van onze kerkredactie) KOENIGSTEIN De president van de Hervormde Wereldbond verbaast zich over tal van moderne theologische uitspraken en leuzen van jonge mensen. Hq schrijft daar over in de Reformierte Kirchenzeitung, het blad van de bond van Duitse kerken van ge reformeerde signatuur. In enigszins verkorte vorm geven wij zijn artikel weer: Je kunt je hoofd er alleen maar over schudden als je ziet wat men tegenwoordig op het gebied van nieuwtestamentische exegese voor nieuwe weten schappelijke ontdekkingen aanziet. Zo wordt als wetenschappelijke wijsheid verkondigd, dat het Nieuwe Testament op antieke wijze de wereld opgebouwd zag uit drie verdiepingen, terwijl wij op grond van ons natuurwetenschappelijk inzicht deze wereldbeschouwing niet meer aanvaarden. Dat het Nieuwe Testament, zo heel anders dan onze moderne wetenschap, de wereld in drie lagen verdeelt, heb ik op het gymnasium al in de onderbouw geleerd. Toch spreekt de bijbel terecht van „boven" en „onder". We moeten ons allemaal in het stof buigen voor Degene die werkelijk Heer is. Dat leren we van die Ene, die zich op Goede Vrijdag nog dieper boog, tot in de God-verlatenheid toe en met Pasen door de Vader verhoogd werd. Mythe Ik verbaas me er ook over, dat voor de nieuwere kennis het woord „mythe" een soort „Sesam open u" is geworden om de nieuwtestamentische tekst te kunnen begrijpen. Ik slaagde met heel goede cijfers voor mijn eerste theologische exa men, omdat ik wist hoe Plato over mythe spreekt. Dat dankte ik nog aan mijn middelbare schoolopleiding. Daardoor begrepen wij welk een rol het mythisch spraakgebruik in oude teksten spelen kan. Daarom verbaas ik me erover, dat dit probleem nog altijd gezien wordt als een heet hangijzer voor de gemeente, maar dat daarbij volkomen wordt vergeten wat wij toen heel duidelijk beseften dat de evangelisten in hun geschrif ten duidelijk onderscheid maken tussen hun my thisch bijbels spraakgebruik en hun verhalende verslagen over het leven van Jezus Christus. Maar het gaat in de theologische discussies van het ogenblik ook om andere vragen. Een van de nieuwste ontdekkingen is de noodzaak van infor matie. Daaraan heeft het tot nu toe in de gemeen ten ontbroken, zegt men. De gemeente moet be ter geïnformeerd worden, als zij werkelijk verant woord wil handelen. Ook op dit punt verbaas ik me telkens weer. Hoe beroemd waren niet de avonden die Martin Nie- möller destijds in Dahlem (bij Berlijn) organiseer de om de gemeente over de actuele gebeurtenis sen in te lichten! In tal van plaatselijke gemeen ten werden toen belijdenisbijeenkomsten gehou den, waarin veel informatie verstrekt werd. Maar, zegt men, dat was allemaal lang geleden. Ik heb alle jaren na de oorlog, tot vorig jaar toe, dergelijke informatie gegeven aan mijn mannen- kring. Ik gaf hun niet alleen feiten, maar probeer de die ook te belichten. Ik ken een groot aantal gemeenten waar dat ook gebeurt. Je vraagt je nu af, waar die broeders, die nu zo hard om informatie roepen de afgelopen jaren eigenlijk gewoond hebben. Ze leefden dan zeker volkomen voorbij aan de concrete plaatselijke gemeente? Of willen ze ons erop vastnagelen dat die infor matie alleen in de eredienst gegeven moet wor den? Als vrij mens begeef ik me niet onder zulk een juk. Op dat gebied moet er in de kerk niet alleen volgens de belijdenis van Augsburg, maar ook volgens Calvijn vrijheid zijn. Gehele leven We horen tegenwoordig telkens weer dat de zaak van Jezus verloochend wordt door het persoon lijk geloof. Het christelijk geloof staat niet buiten maar midden in deze wereld. Weer schud ik mijn hoofd over een dergelijke leus. Ik heb in een tijd gestudeerd, waarin het woord „revolutie" nog doorwerkte, dat Hermann Kutter het christendom dat alleen maar dacht aan de redding van de ziel, toeslingerde. Om van de boodschap van de beide Blumhardts nog maar niet te spreken. Indertijd getuigde Karl Barth op zijn manier van de alom doorwerkende kracht van het Bijbelse Woord. Zo zijn we tot de kern uitspraak gekomen dat Jezus Christus „Gods vordering op ons gehele leven is," en er geen levensterrein is dat niet Zijn heiliging nodig heeft. Het was juist deze ontdekking die meer dan tien jaar geleden de rede van Udo Smidt beheerste, toen hij sprak over „Jezus Christus, Hoofd der kerk en Heer der wereld." Hebben onze gemeen ten dat vergeten? Dat zou toch een wereldvreem de, of beter een gemeentevreemde gedachte zijn. We moeten er steeds weer aan herinnerd wor den, dat het blijde evangelie aanspraak maakt op heel ons leven. Maar nieuw is die gedachte niet. Ziel Met die veroordeling van het feit dat de kerk het geloof veel te veel zou verpersoonlijken, wordt de eis gesteld dat de kerkdienst zich niet mag beperken tot stichting van de ziel. Hoor ik zo iets, dan sta ik opnieuw verbaasd te kijken. Ik herinner me hoe ik na de 20ste juli 1944 tijdens een prekenserie over het boek Openbaring van Johannes op het dertiende hoofdstuk stuitte, dat spreekt over de antichrist en zijn profeet. Werkelijk, toen ontdekte ik dat. het in de kerk dienst niet gaat om stichtelijkheden, maar ook niet alleen maar om een waagstuk dat voorkomt, uit de kerkelijke verantwoordelijkheid voor de maatschappij. Ik hoefde die tekst van Openba ring 13 indertijd nauwelijks uit te leggen. Dat hoofdstuk bleek een woord te zijn dat scherper was dan een tweesnijdend zwaard. Het prikte regelrecht door Hitier en Goebbels heen. Zeg niet: Dat is verleden tijd. Hebben onze jonge mensen daar niet iets van ervaren, toen nog* maar kort geleden telkens weer de atoombom men van de kansels vielep, dat wil zeggen de atoombewapening werd afgewezen? Is de verkon diging van onze bijbelse boodschap dan zo plotse ling ineengezonken tot stichtelijkheden? Misschien hier en daar. Maar God zij dank klinkt toch telkens ook weer de boodschap van de gekruisigde en opgestane Heer van de we reld. Of hebben misschien degenen die zulk een heftige kritiek hebben op de eredienst (die te stichtelijk zöu zijn) iets heel anders op het oog? Willem ze bestrijden dat het in de kerkdienst ook om de enkeling gaat, die aangesproken moet worden door het Woord dat hem tot bekering oproept? Menen zij dat het in de kerkdienst alleen gaat om de oplossing van maatschappelijke problemen en de proclamatie van nieuwe structuren? Dan moeten we hen radicaal tegenspreken. Want zon der het belijden: „Heer ga weg van mij, want ik ben een zondig mens," bestaat er geen christelijk geloof, geen nieuwe mensheid en geen nieuwe verhouding tussen de mensen. tie en uit een linkse maatschap pij-visie. Journalisten in dergelijke posities komen meer dan andere collega's uit de zg. hogere sociale milieus en ach ten zich vaker een daler op de maatschappelijke ladder. Ze hebben vaak een opleiding op LO-niveau, be roepsonderwijs of wetenschappelijk onderwijs, terwijl journalisten met een harmonische positie veelal mulo, vhmo of niet voltooid wetenschappe lijk onderwijs hebben. Ze oefenden vaak öf geen öf meer dan twee beroe pen uit voor zij journalist werden, terwijl journalisten met een harmo nische positie één of twee beroepen uitoefenden voor zij in de journa listiek kwamen. Dienstjaren Het blijkt dat promotie in ,dc jour nalistiek vaak geschiedt op grond van het aantal dienstjaren. Journa listen met meer dan vijftien dienstja ren hebben 'in het algemeen veel macht en invloed in hun werkkring en zijn ook hooggeplaatst en gewaar deerd. Dat werkt door in allerlei zaken: de hooggeplaatste journalisten heb ben vastere werktijden, meer vrije avonden per week (gemiddeld hebben journalisten 3Vs vrije avonden per week) en minder journalistieke besognes in hun vrije tijd, werken meestal niet meer uren per maand dan de cao aangeeft, hebben veel se cretariaatswerk en schrijven of pro duceren weinig. Hooggeplaatsten zijn dan ook meer tevreden met hun salaris, verwachten in mindere mate buiten de journa listiek een hoger salaris te kunnen verwerven behalve als ze werken bij de landelijke dagbladen, de opi niebladen of de omroep. Er zijn grofweg twee car rièrepatronen: via verslaggevende functies op jeugdige leeftijd naar de leiding van de verslaggeving, of via een beperkt aantal bureaufuncties, aangevangen op tamelijk late leef tijd, naar verantwoordelijke bureau functies. Zij die jong begonnen zijn, wisten in meerderheid al voor"" hun 18e dat ze journalist wilden worden, hadden zeer hoge cijfers voor opstel len op school (80 procent had gemid deld een acht of hoger) en waren veelal lid van schoolkrantredacties. moet 53 procent altijd zijn, 75 pro cent is altijd bereikbaar. Driekwart van de journalist® verdient 10 tot 30 mille; een zesd ligt er boven of eronder, met uitschif ters boven de 50.000. Journalisten hebben vaker func ties in culturele en/of sociale orga nisaties dan in politieke organisatie voorzover ze er lid van zijn. Vrijheid Honkvast Nog enkele interessante resultaten van het onderzoek: Er werken weinig vrouwen in de journalistiek. Journalisten zijn opvallend honk vast: 40 procent is nimmer van hoofdwerkkring veranderd, 32 pro cent slechts eenmaal tegenover maar 0,2 procent achtmaal of meer. Bereikbaar buiten de werktijd BRIELLE Kapelaan A. H. A. Kester (37) te Brielle en Oostvoorne heeft, de rooms-katholieke bisschop van Rotterdam gevraagd om uit zijn functie ontslagen te mogen worden om te gaan trouwen. In een verkla ring aan zijn parochieleden deelde hij mede dat hij geen geloofsmoei- lijkheden had. Het enige motief voor zijn ontslagaanvrage was het feit dat hij spoedig in het huwelijk hoopt te treden. Het weer in En ropa weer max.L gist. n.sl. Amsterdam mist 20 0 Brussel h.bew. .Frankfort onbew. 22 0 Genève onbew. 29 0 Innsbruck zw.bew. 19 0.1 Kopenhagen onbew. 20 0 Locamo onbew. 27 0 Londen onbew. 27 0 Luxemburg mist 24 Madrid l.bew. 37 0 Majorca onbew. 29 1 München regen 17 1 Nice onbew. 24 0 Parijs mist 27 0 Rome onbew. 26 0 Wenen Lbew. 21 0.6 Ruim de helft van de journalist! is vrij in komen en gaan; 87 proce is vrij in de manier van werken, de kopij maar op tijd klaar is; procent is vrij in het kiezen van i i formanten. Het verschijnsel van het schnat b^len (neveninkomsten van _der<j$ verwerven; in de cao aan bëperkin gen onderhevig) is minder verbsè) dan wel wordt aangenomen en i inkomsten uit die bronnen zijn laa i journalisten van hoog tot la: schnabbelen gemiddeld even veel weinig. Zeventig procent van de journs listen heeft buiten de werktijden fri quent contact met andere journ: listen. Bijna de helft zegt vloeiend Ei gels te spreken en de andere hel spreekt het behoorlijk. Acht proce: kan stenograferen, 22 procent gi bruikt bandopnameapparatuur. En 89 procent van de journalist vindt dat de samenleving geen jui beeld van hun beroep heeft. AMSTERDAM Een dezer dag vetrebt de heer H. Duym, produkti chef van het Nederlandsch Bijbelg nootschap, naar Bogor, Indonesië. I is voor de tijd van twee jaar do het NBG afgestaan aan het Indon sisch Bijbelgenootschap, dat hij a technisch adviseur zal gaan bijstal bij de uitbouw van de drukkerij Bogor. Deze drukkerij is de enige ov de gehele wereld, die in beheer is 1 een bijbelgenootschap. De uitzending van de heer Duj vindt plaats in het kader van de o derlinge hulpverlening die wordt g regeld door de Wereldbond van B: belgenootschappen. Naast de bestaa de grote, internationale samenwf king op vertaalgebied gaat nu o die op zakelijk-technisch gebied zl ontplooien. Bij de bijbelgenootschappen* v« wacht men dat deze nieuwe ontwi keling een efficiënte en zo goed ri gelijke produktie van bijbels zeer I goede zal komen. Enkele jaren geleden vestigde 1 Indonesisch Bijbelgenootschap in E gor een eigen drukkerij. Het w' daartoe in staat gésteld door de ste die van verschillende bijbel| nootschappen, ook het nederland voor dit project werd ontvangen. I den voor het oprichten van d< drukkerij was de voortdurende mc lijkheden die werden ondervonc bij de import van bijbels uit andi landen. In Indonesië bestaat een algemi verbod voor de invoer van drukw ken in Indonesische talen. Ontheff wordt zelden verleend. Door d> omstandigheden is het Indonesil Bijbelgenootschap het enige nootschap dat een drukkerij in ei] beheer moet hebben. Tot dusverre zijn vele bijbelgede ten. van de pers gekomen. Een nie en groot project staat echter voor deur. In 1970 komt de nieuwe In nesische bijbelvertaling gereed, ook, zoals bekend, door de Roe Katholieke Kerk zal worden bruikt. Aanzienlijke oplagen zu] ter perse worden gelegd. Het Indo; sisch Bijbelgenootschap heeft z voor deze omvangrijke opzet wil verzekeren van goed technisch i vies.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2