zien Aziatische kerken eigen zendingsopdracht Russen nemen initiatief tot wereldcongres religies SEPTEMBER 1970 IN JAPAN Zedelijk verval bedreigt VS Orthodox protest tegen oecumenische beweging Huidige welvaarts- voeding is te vet Oe Thant vraagt alle acties te staken Een woord voor vandaag Kerk van Noord-Elbië in voorbereiding Hervormden in Amerika voor vrouw in ambt Spoedig oplossing voor problemen diergeneeskunde? Patiënt moet het geneesmiddel herkennen BEROEPINGSWERK alles goed en wel Eerste soldaten weg uit Vietnam Na geschreven te hebben over de gehoorzaamheid van de Here Jezus, gaat Paulus heel praktisch schrijven over de ge hoorzaamheid van de gemeenteleden. Hij zegt: „Blijft, niet alleen zoals in mijn tegenwoordigheid, maar nu des te meer, uw behoudenis bewerken met vreze en beven". Over die woorden is al veel te doen geweest. Leggen wij niet heel sterke nadruk op het feit dat de mens niets kan doen om zijn zaligheid te beërven? Het is allemaal genade. Onze goede werken doen er niets toe. Dat is waar. Maar Paulus spreekt hier niet over behouden worden. Hij spreekt tot behouden mensen, let maar op de uitdrukking „uw be houdenis." Deze mensen hebben heel bewust en heel per soonlijk deel aan het verlossingswerk van Christus. Er zijn veel mensen die niet met zekerheid kunnen zeggen dat ze een kind van God zijn. Ze twijfelen. Ze zijn angstig. Ze zoeken ernaar. Ze hopen. Voor zulke mensen is deze tekst niet geschreven. Tot zulke mensen kan maar één ding gezegd worden: Luister naar de stem van de Here Jezus die zegt: „Komt tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven". Zulke mensen moeten nog deel krijgen aan hun behoudenis. Maar dit wordt gezegd tot mensen die heel bewust weten dat ze een kind van God zijn. Ze weten dat ze behouden zijn. En nu komt het erop aan dat ze als behouden mensen gaan leven, dat de wereld om hen heen het verschil ziet tussen vroeger en nu, dat de wereld om hen heen iets van Christus in hen ziet. Ze hebben een taak in deze wereld. Ze moeten de verlossing laten zien. Een christen is geroepen tot rust, maar niet tot stilzitten. We lezen vandaag: Romeinen 118-32 DINSDAG 8 JULI 1969 -■ (Van onze kerkredactie) ZAGORSK Volgend jaar september zal in Kioto (Japan) een wereldconferentie over godsdienst en vrede worden ge houden. Aan deze bijeenkomst zullen vertegenwoordigers van de tien grote wereldgodsdien sten deelnemen. Dit werd bekend aan het eind van de „conferentie van alle godsdiensten in de Sowjetunie voor samenwerking en vrede tussen de volkeren", die verle den week in het klooster Za gorsk bij Moskou is gehouden. In Kioto zal onderzocht worden in hoeverre de christelijke kerken en de wereldgodsdiensten bereid zijn, sa men acties te voeren voor de vrede. Ook zal de stichting van een studie centrum worden besproken. Dit studiecentrum zal niet alleen publikaties en studiemateriaal produ ceren, maar ook commissies uitzen den in spanningsgebieden, waar een internationale en neutrale godsdienstige delegatie tot ontspan ning zou kunnen bijdragen. Het is niet direct de bedoeling, in Kioto te komen tot de stichting van een permanente vredesorganisatie, Dr. Billy Graham: (Van onze kerkredactie) NEW YORK Amerika's grootste gevaar is niet het communisme, maar het zedelijk verval, zei evangelist dr. Billy Graham aan het einde van zijn tiendaagse evangelisatiecampagne, die hij gehouden heeft in New York. In totaal bezochten 234.000 mensen de samenkomsten, die in het nieuwe Madison Square Garden werden ge houden. Dit gebouw kan 20.000 mensen be vatten. Slechts een avond waren dat er minder: 18.000, maar toen was er ook een soort windhoos. De slotsa- menkomst werd door 24.000 mensen bezocht. „Dit laat zien dat er nog zijn, die zich niet willen overgeven aan secularisatie, materialisme en pornografie in dit land," zei dr. Gra ham. Zijn team noteerde 11.152 „beslis singen voor Christus" tijdens deze campagne. Ongeveer de helft van de bezoe kers was jonger dan 25 jaar. Dat is minder dan bij de laatste campagnes van Billy Graham het geval was. Miljoenen in het gehele Oosten en midden van de Verenigde Staten konden de campagne in haar geheel volgen via de televisie. Billy Graham overweegt volgend jaar zomer weer een campagne in New York te houden. LÜBECK In het noorden van West-Duitsland wordt gewerkt aan een plan, om vier evangelische landskerken samen te smelten tot één, die dan de naam zal krijgen van Lu therse Kerk van Noord- Elbië. Eind september kan kan het ont werp voor de vereniging aan de sy noden voorgelegd worden. De fusie kan dan op zijn vroegst in 1972 een feit zijn. Bij het plan zijn betrokken de landskerken van Sleeswijk-Holstein, Hamburg, Lübeck en Eu tin. Ook zullen, als het door gaat, delen van de kerk van Hanno ver bij de nieuwe kerk worden ge voegd. Horizontaal: 1 stok-getimmerde be waarplaats. 2. nakomeling - klein kind. 3. vlies - bloeiwijze - tijdreke ning. 4. voor - snoekbaars. 5. laagte- in dé Saha-a - korte degen. 6. royal licence (afk) - kreupel - ingewand van haring. 7 plaats in Italië - uit roep - muzieknoot. 8. projectieplaatje - rivier in Rusland - meisjesnaam. 9. voorzetsel - staat soms boven druk werk. - klap. Verticaal: 1 verslag - kindergroet. 2. op alle plaatsen - meisjesnaam. 3. biersoort - andere naam van Turk. 4. bezinksel - bekende afkorting - zand heuvel. 5. maanstand - jongensnaam - niets (spreektaal). 6. olifantsoppas ser - beet. 7 myth figuur - gewicht (afk.) - hoffeest. 8. scheik. element (afk.) - liniaal (ZN). 9. baan voor balspel - verhaal. Oplossing vorige puzzel. 1. arena, 2 manen, 3 3. armee. 4. tesem, 5. animo, 6. netto. 7. teken. Amarant - Anemoon. „Waarheid alleen bij ons bewaard" (Van onze kerkredactie) CANNES De Russisch Or thodoxe Kerk in het Buitenland heeft scherp stelling genomen tegen de oecumenische bewe ging- Alleen de (oosters-)orthodoxe ker ken dragen de naam „kerk" terecht, volgens een boodschap van het ne gende diocesane congres van het aartsbisdom West-Europa, waartoe ook Nederland behoort. Uit de boodschap valt op te maken dat er een stroming in deze kerk is die wel voelt voor toenadering tot niet-orthodoxe kerken. „Het is voor ons een dwingende noodzaak, openlijk en onverzettelijk te belijden dat de waarheid in onze kerk bewaard is gebleven. En dat moeten wij doen, niet alleen met woorden, maar ook door heel ons le ven. Er rust op ons een zware ver antwoordelijkheid: wij hebben de waarheid uit te dragen, die waarheid waarvoor onze Heer gekruisigd is, waarvoor de apostelen de marteldood hebben geleden, zovelen hun bloed hebben vergoten en de kluizenaars vol moed de beproevingen der woestijn heoben doorstaan," aldus de boodschap. „De scheidingsoorzaken, waarvan onze „gescheiden broeders" beweren dat het maar menselijke en soms on nozele twistpunten zijn, waar gemak kelijk overheen gestapt kan worden door een broederlijke omhelzing en door het verleden te vergeten, zijn in werkelijkheid de grote hoofdproble men in het getuigenis over de waar heid. Zij die zozeer verlangen om de kloof die ons scheidt van onze hete rodoxe broeders te vullen met vrien delijke gebaren, bevorderen in feite het indifferentisme de onverschillig heid, welke een steeds diepere kloof graaft tussen ons en de waarheid, en die is Christus." ILLUSIE „De schone droom van de ge meenschappelijke deelname aan de Kerk des Heren, de liturgische conce lebratie, die ons zou moeten hereni gen met onze heterodoxe broeders, kan niet anders dan een illusie blij ven, zolang onze broeders niet dezelf de Christus belijden, in de volheid der orthodoxie. Het verlies in het geloof in die werkelijke kerk van Christus dreigt het voornaamste ge vaar te worden voor het christendom van onze tijd." De Russische Orthodoxe Kerk in het Buitenland beschouwt zichzelf als de voortzetting van de Russische kerk van voor 1917. Zij is fel an ti-communistisch en weigert daarom NEW B' NSWICK (VS) De ge nerale s' ii 'de van de Reformed Church in Amerika heeft zich uit gesproken voor toelating van de vrouw in de ambten van predikant, ouderling en diaken. Maar dit besluit zal pas in werking kunnen treden als het door de meerderheid van de classes zal zijn goedgekeurd. De synode van deze kerk van Ne derlandse afkomst heeft zich al meer voor de vrouw in het ambt uitgespro ken, maar toen ketste het steeds af in de classicale vergaderingen. Men heeft er enige hoop op, dat dit thans niet het geval zal zijn. Tijdens de discussie kwamen 35 vrouwelijke gemeenteleden de zaal binnen, waar de synode gehouden werd. Zij droegen borden met opschriften als „Mannen, bent u bang?". „Geen tweederangsburgers meer" en „Reformed Church gaat de twintigste eeuw in". het patriarchaat van Moskou te er kennen als wettige vertegenwoordi ging van de orthodoxe christenen in Rusland. Haar leider, metropoliet Filaret van New York, heeft al herhaaldelijk bij patriarch Athenagoras van Konstantinopel geprotesteerd tegen diens oecumenische koers. Deze kerk is dan ook niet lid van de Wereld raad van Kerken, zoals de meeste andere orthodoxe kerken. In Amerika en West-Europa heb ben zich ook vele niet-Russen bij de ze kerk aangesloten. Op de diocesane vergadering in Cannes waren de Russen zelfs in de minderheid. Zij telt thans vijftien aartsbisdom men (zes in Noord-Amerika, vijf in West- en Midden-Europa, drie in La tijns-Amerika en een in Australië). In 1971 gaat deze kerk haar derde concilie houden. De vorige waren in 1921 en 1938. De kerk »s in Nederland vertegen woordigd door de „Orthodoxe Kerk in Nederland" (bisschop Jakob Ak- kerdijk in Den Haag). Er zijn in ons land ook Russische gemeenten die het patriarchaat van Moskou wel erkennen. Zij zijn .veel meer bekend, omdat zij wel enthousi ast meedoen in de oecumenische be weging. Hun leider is bisschop Dio- nissios te Rotterdam. hoewel een initiatief alsnog in deze richting niet uitgesloten is. De rooms-katholieke aartsbisschop van New Delhi, Fernendes, leidt de commissie, die de conferentie van Ki oto gaat voorbereiden. In deze com missie zitten christenen, joden, boeddhisten, hindoes en parzen. Het is nog niet te zeggen, in hoe verre dit initiatief, dat uit de Russische hoek komt, weerklank zal vinden. Vanuit Genève en Rome is nog geen commentaar gekomen. Aan de conferentie in Zagorsk na men driehonderd vertegenwoordigers deel van de godsdiensten in Rusland: orthodoxen, rooms-katholieken, pro testanten, joden, boeddhisten en moslims. Er waren verder 150 gasten uit meer dan veertig landen. AFWEZIG Opvallend was echter, dat niemand van de Praagse christelijke vre desconferentie in Zagorsk was. De leider van deze organisatie, de Tsjech prof. Joseph Hromadka, had geen uitnodiging gekregen, kennelijk om dat hij de Russische inval in zijn land veroordeeld heeft. Andere prominenten van de Praagse vredesconferentie, die wel waren uitgenodigd, zoals secreta ris-generaal dr. Jaroslaf Ondra, besloten daarop van deelname af te zien. Het beraad in Zagorsk eindigde met een serie resoluties, die conform de Russische internationale politiek waren. Het Amerikaanse optreden in Viet nam werd veroordeeld als een agres sieve oorlog, die volkerenmoord nabij komt Steun werd gevraagd voor het plan tot „vreedzame regeling" van de „voorlopige regering van de repu bliek Zuid-Vietnam". De Westduitse regering werd ervan beschuldigd, dat zij door revan chistische politiek het gebrek aan stabiliteit en de atmos) eer van koude oorlog in Europa in stand houdt. UTRECHT Curatoren van de Rijksuniversiteit in Utrecht stellen alles in het werk om voor 1 septem ber een oplossing te vinden voor de problemen bij de faculteit der dier geneeskunde. waar een toevloed van studenten is ontstaan. In de circulaire die vorige week aan de geslaagden voor het C-l (pro- paedeuse) examen is gestuurd wordt overigens niet gesproken over het herhalen van het eerste studiejaar door de nu geslaagden. Zij moeten over een jaar aanvullende tentamina doen omdat het nieuwe propae- deuse-programma anders en uitge breider is dan dat van het voormali ge. Het uiterste zal worden gedaan om deze „tussengroep" de gelegenheid te bieden niet later dan januari 1971 (op de voor hen normale térmijn) het C-2 examen te doen. De conferentie veroordeelde het kolonialisme, het racisme, de „agres sie" van Israël en verklaarde zich solidair met de Arabische „broeder volken" en met de „moedige patriot ten" in Griekenland, Spanje en Por tugal. DEN HAAG Het is voor de far maceutische industrie een nauwelijks aanvaardbare situatie dat de patiënt een door de arts voorgeschreven ge neesmiddel in de apotheek overhan digd krijgt in een verpakking die slechts enkele summiere aanwijzingen voor het gebruik vermeldt. In haar blad verwijt de farmaceu tische industrie de apotheker dat hij alle gegevens die door de fabrikant, volgens wettelijk voorschrift, op de verpakking en de bijgesloten uiteen zetting zijn vermeld, verwijdert. De ze zijn meestal essentieel voor een juist gebruik van het geneesmiddel. Door deze gang van zaken wordt het de gebruiker onmogelijk gemaakt de aard en de hoedanigheden van de hem voorgeschreven geneesmiddelen te herkennen. Hierin moet spoedig verandering komen, meent de farma ceutische industrie. NED. HERV. KERK Beroepen te Kampen (vac. J. van Malenstein), H. Harkema, director Ge- ref. Zendinsbond te Zeist; te Nieuw- Beijerland, kand. G. C. Kunz te Delft; te Wolfaartsdijk, R. D. H. Naber te Sou burg. Aangenomen naar Groningen (wijk- gem. 6; vac. J. E. Uitman), dr. A. van Haarlem te Waddinxveen; naar Vleu ten (toez.), kand. N. H. Kuipéri te Leersum. Bedankt voor Emmen (vac. J. C. Kra- jenbrink; wijkgem. Angelslo-Emmer- hout; toez.), G. J. T. van Dijk te Spij- kenisse; voor Gouda (vac. C. Vos), N. Kleermaker te Rotterdam: voor 's-Her- togenbosch (vac. J. W. Mazurel; toez.), G. H. Duyvendak te Voorburg; voor Hilversum. C. A. Korevaar te Rotter dam. Beroepbaar kand. M. J. de Jong, Ap pelstraat 6. Goes. Toegelaten tot de evangeliebediening drs. J. F. A. A. de Beaufort, Groene- weg 11, Gulpen; mej. M. H. van Ever- dingen. Van Maanenstraat 12c, Rotter dam, H. B. van 't Hof, Bizetpad 5, Nieuwerkerk aan den IJssel; B. Oos- terom, Middelburgseweg 12a, Waddinx veen en C. H. W. Waardenburg, Ben- tincklaan 63. Rotterdam. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Rotterdam-Char- lois (vac. G. van Andel), P. Joosse te Middelburg; naar Zwolle (vac. F. J. van der Wal). C. A. Wielemaker te Joiire. Bedankt voor IJmuiden, P. W. Mar- tijn te Oude en Nieuwe Bildtdijk. Préparatoir geëxamineerd, kand. A. J. Jansma, Veerdijk 7, Zonnemaire. GEREF. KERKEN (vr(jg.) Aangenomen naar Middelburg, P. Schelling te Wetsinge. ERA-halvarine brengt oplossing naderbij. De toenemende welvaart heeft onze eet- en leefgewoonten op vele manleren veranderd. Deze veranderingen blijken niet altijd gunstig te zRn. Zo is o.a. gebleken dat ons voedselpakket een steeds hogere calorische waarde heeft gekregen, terwijl onze behoeften aan calorieën daarentegen min der zijn geworden door het hui dige levenspatroon. Met andere woorden: de doorsnee Nederlan der eet te veel! Hierbij speelt het aandeel van het dagelijkse vet- gebrulk een bijzonder belangrijke rol (Nederland heeft de twijfel achtige eer in West-Europa aan de top te staan met het vetgebruik per persoon). De toename van het vetgebruik staat echter niet op zichzelf. Door de welvaart en de vooruitgang van de techniek daalt het aantal mensen dat zware lichamelijke arbeid ver- rioht. Een andere factor van belang iB dat hoe langer hoe meer mensen zich gemotoriseerd voortbewegen. Dit alles brengt met zich mee dat niet alleen onze voedingsgewoonten maar óók de samenstelling van ons dagelijkse voedselpakket drastisch gewijzigd dienen te worden. Nieuwe inzichten bij de overheid Ook de regering heeft ingezien dat onze eetgewoonten zich niet hebben aangepast aan de veranderde leefge woonten. Uitgebreid medisch en sta tistisch onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van te veel vet (en van vetten van verkeerde samenstel ling) een „gewichtige" rol speelt bij de samenhang van een te hoog lichaamsgewicht, leeftijd ongezond heid. Gezien het grote belang voor de volksgezondheid en de populariteit van margarine als voedingsmiddel in Nederland, heeft de regering via de Warenwet wettelijk de mogelijk heid geopend voor de vervaardiging van een nieuw soort margarine, die slechts de helft van de hoeveelheid vet en dus ook van het aantal calo rieën bevat. Door halvarine minder vet eten! Sinds enige tijd heeft de consu ment in Nederland reeds kennis kunnen maken met een nieuw pro- dukt dat 50% minder calorieën heeft dan margarine. In de nieuwe aan vulling op de Warenwet, van kracht geworden op 1 januari 1969, heeft dit produkt de officiële naam van hal varine gekregen. Na jarenlange research Is er nu halvarine onder de naam ERA op de markt gekomen. Bjj de be reiding en samenstelling van ERA halvarine ls zorgvuldig rekening gehouden met de wensen van vele voedingsdeskundigen en artsen. Hierbij is tegelijk de grootste aan dacht besteed aan de smaak en de smeerbaarheid, die de consument stelt aan de fijnste margarine. De komst van ERA heeft volko men gebroken met de ouderwetse traditie en opvattingen dat marga rine, bestemd voor broodgebruik, 80% vet moet bevatten. Met de hal vering van dit vetpercentage heeft ERA een belangrijke stap voor waarts gedaan ten gunste van ieders gezondheid. lekker op het brood gezonder voor uw lijn! Vervolg van pag. 1 Toen iemand haar eraan herinner de dat zij aan de vooravond van de junioorlog van 1967 er fel tegen ge kant was dat Dayan in het kabinet zou worden opgenomen, stond de premier op en verliet de zaal. Het lijkt niet uitgesloten dat het tot een breuk komt en dat Dayan dan een eigen partij opricht, die een re delijke kans zou maken de verkiezin gen te winnen. Een zware brand heeft gister avond voor een half miljoen schade aangericht in de haven van de Israëlische stad Eilath. Er zijn geen haveninstallaties getroffen. De politie sluit de mogelijkheid van sabotage niet geheel uit. Bij een luchtgevecht ten zuiden van Sjarm el Sjeik zou Israël giste- Het is hoog tijd dat Aziatische kerken zelf zendingsverantwoordelijkheid gaan dragen. Dit is de mening van Chua Wee Hian, secretaris van een Aziatische beweging van evangelische studen ten. Hij schrijft dit in een artikel in het blad Christianity Today. Aziatische kerken echter zijn vaak zwak. niet omdat ze klein zijn, maar omdat er zo weinig van hen uitgaat. Ten dele, zegt Chua, is dit een gevolg van de houding van de westerse zendingen. Zij hebben indertijd die Aziatische kerken gesticht, maar nu het tijd is om de leiding over te dragen aan Aziaten, vinden zij het moeilijk terug te stappen. Het thuisfront verwacht immers dat zij de toon blijven aangeven. Doen ze dat niet, dan worden ze niet meer gesteund. Het gevolg is dat karakter vaste christenen vaak de Aziatische kerken de rug toekeren en de leiding overlaten aan zwakke ja-broers. Een ander groot bezwaar zijn ook de financiële banden die Aziatische kerken verbinden met wes terse. „Financiële afhankelijkheid ontneemt ons onze waardigheid," schrijft Chua. „Daardoor ontstaat een gevoel van afhankelijkheid, waar door eigen verantwoordelijkheid ondermijnd wordt." In dit artikel probeert hij aan te geven hoe de Aziatische kerken echter zendingskerken kunnen worden; (Van onze kerkredactie) In het Amerikaanse christelijke opinieblad Christianity Today geeft de in Londen opgeleide en in Hong kong wonende secretaris van een christelijke studentenbeweging, Chu Wee Hian, aan hoe de Aziatische kerken hun zendingsverantwoorde lijkheid kunnen ontdekken. Hij schrijft: In de eerste plaats moeten de Aziatische christenen getuigende christenen worden. We moeten iede re laag van onze maatschappij door dringen met de blijde boodschap van Jezus Christus. Waarschijnlijk is de beste methode die van het vormen van kleine kernen van chris tenen die samen proberen door te dringen in een bepaald aspect van onze Aziatische samenleving. Als gewone gemeenteleden de vreugde gaan smaken van het win nen van hun medemensen voor Christus, en hen helpen om in hun nieuwe geloof te groeien ontwaakl er vanzelf een zendingsverantwoor delijkheid. De Aziaten en blanken die leiding geven aan het kerkelijk werk moeten daarom voor alles de gemeenteleden leren, hoe ze kunnen getuigen. Dicht bij In de tweede plaats moeten onze mensen gaan beseffen dat je geen oceaan behoeft over te steken om aan zending te doen. Wie een oceaan oversteekt is lang nog geen zendeling. Als onze nationale christe nen het evangelie uitdragen aan mensen van een andere sociale klasse, kunnen we ze al zendeling noemen. De stedelingen die erop uittrek ken en in de geïsoleerde heuvels en dorpen de mensen van Christus ver tellen om er kleine centra van chris telijk getuigenis te vestigen, zijn werkelijk zendelingen. De mensen van de Chinese diaspora, die de x>rspronkelijke inwoners van de lan den waar zij zich gevestigd hebben de blijde boodschap vertellen, ver vullen hun zendingsopdracht. Laten zien In de derde plaats klinkt de zen dingsopdracht niet in een lege ruim te. Ik ben er een warm voorstander van om Aziatische christenen te la ten zien, hoe zendelingen leven en werken. Heel vaak is er een zen- dingspost op een paar uur afstand 'an een stadsgemeente. Toen ik verbonden was aan dr ■;taf van de Evangelische studenten beweging in Singapore, nam ik vaak studenten mee uit hun kunst matige studentenmaatschappij naar if gelegen steden en dorpen in West- Maleisië. Op uitnodiging van plaatselijke kerken organiseerden we korte evangelisatiecampagnes of kadertrainingscursussen. Door derge lijke contacten met plaatselijke gelo vigen werden de studenten gecon fronteerd met de levensgrote proble men van de plaatselijke kerken. Toen ik onlangs nog weer een lijst met namen in handen kreeg, van studenten die nu al lang zijn afgestudeerd, ontdekte ik tot mijn blijdschap dat drie van hen bezig zijn hun theologische studie af te ronden. Al de anderen nemen een vooraanstaande plaats in hun plaat selijke gemeenten in. Verschillende studenten hebben evangelisatiecom missies gevormd. Een dergelijke praktische ervaring is van onschat bare waarde om bij mensen zen dingsverantwoordelijkheid aan te kweken. Kansen In de vierde plaats moeten de plaatselijke gemeenten geïnfor meerd worden over de zendingskan sen die er zijn. Als kerkelijke men sen gaan bidden voor hun zendelin gen en deel krijgen aan hun strijd en overwinning, roept God sommi gen van hen spoedig voor een eigen taak. Ook door kerkdiensten waarin zendelingen iets van hun werk ver tellen, en speciale zendingsconferen ties raken de mensen geïnteresseerd n de zendingsopdracht van de kerk Plaatselijk In de vijfde plaats moeten de plaatselijke kerken aangemoedigd en in staat gesteld worden hun eigen zendelingen uit te zenden. Drie kleine onafhankelijke plaatselij ke kerken in Japan steunen drie zendelingen in Indonesië. Een grote Koreaanse Presbyte riaanse kerk zond dozijnen zendelin gen naar het platteland en een aan tal naar Thailand. Een plaatselijke gemeente steunt een zendeling op West-Irian die betrokken is bij ver taalwerk dat geschiedt door de Wy- clif Bible Translators. Aziatische zendelingen kunnen beter worden uitgezonden door kleine organisaties dan door grote en organisatorisch 'ngewikkelde zendirgsorganisaties. Aan de slajo; In de zesde plaats mogen we nim mer vergeten dat de grote Strateeg van de zending de Heilige Geest zelf is. Hij werkt in ons midden worstelt met onze weerzin, brandt in ons het .besef van geestelijke lui heid en leidt ons op nieuwe zen- -lingspaden. Aziatische christenen beginnen de nationale grenzen te overschrijden met het evangelie. Japanse christe nen hebben al meer dan honderd zendelingen uitgezonden naar an dere landen en volkeren. Drie Phi- lippijnse zendelingen zijn uitgezon den naar Indonesië en Zuid-Thai- land. Zendingsconferenties worden be zocht door jonge mensen uit Singa pore, Maleisië, Japan en van de Phi- lippijnen. Ik had het voorrecht om op een zendingsconferentie van een studentenbeweging in Baguio, Phi- lippijnen te spreken. Meer dan tweehonderd studenten en jonge aca demici bespraken daar welke plaats zij konden innemen in het werk van hun kerken. Ik hoop dat deze bewe ging zich verder zal ontwikkelen. ren twee Egyptische MifE-21 hebben neergeschoten, wat evenwel door Kairo wordt ontkend. Premier Golda Meir van Israël is gisteravond boos weggelopen uit een vergadering van aanhangers van de minister van defensie, Mosje Dayan. Mevrouw Meir vroeg de vergadering geen breuk te veroorzaken in de re gerende arbeiderspartij. Een splitsing zou een ramp voor het land zijn, aldus mevrouw Meir. Dr. Schelhaas (2) Voortdurend worden we geconfron teerd met ideeën van de nieuwe theo logie en de idealen van de moderne oecumene. En als dan eens een man als dr. Schelhaas het waagt, kort en duidelijk z ij n standpunt uiteen te zet ten door te vertolken wat onder veel verontrusten leeft, dan springt een man als de heer Van Renssen op de ketting. Dr. S. wordt verweten „zijn haantje koning te laten kraaien", hij zou be gripsverwarring stichten, hij zou de vorderingen van de wetenschap nege ren en wat niet al. Maar en dat wilde ik maar zeggen aan een ge fundeerde weerlegging van de kritiek van dr. S. komt deze inzender niet toe. Vlaardingen M. Kwakkelstein Dr. Schelhaas (3) De heer Renssen zegt; de bijbel is ons gegeven tot vernieuwing van hart en leven. Akkoord. Maar de waar- heidsvraag wordt door de bijbel even min van tafel geschoven. Ik stem toe. dat de waarheidsvraag door ons in het verleden is overtrokken, maar laten we uit reactie nu niet in het andere uiterste vervallen. En bovenal: als we erover schrijven, laten we het dan proberen op vriendelijke(r) toon te doen. Hoe gauw zeggen of schrijven we iets, dat we later weer moeten inslikken? Wie meeleeft zal toe moeten geven dat wat dr. S. en anderen beweegt geen haarkloverij is; het gaat om niets meer of minder dan de waarachtig heid van de bijbel. Er zijn wel minder zaken wa-ar we ons druk over kunnen maken. Noordwij k J. Passchier Kinderdoop (2) De bijbel kent m.i. geen kinderdoop. „Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal behouden worden" (Mar cus 16:6). Kunnen baby's al geloven? Dat zal pas kunnen wanneer zij „tot hun verstand zullen zijn gekomen". Den Haag L. J. M. de Groot SAIGON Een bataljon van 814 Amerikaanse infanteristen is gisteren uit Zuid-Vietnam per vliegtuig naar de Verenigde Staten teruggekeerd. Het waren de eerste soldaten van een contingent van 25.000 man dat vol gens opdracht van president Nixon Zuid-Vietnam moest verlaten. Zij hadden minstens tien maanden in Zuid-Vietnam gevochten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2