Schevenings Songfestival niet zonder incidenten Superieur koor leed onder vrij zware begeleiding Inbal en Skoda in Doelen DUSTY SPRINGFIELD ZONG IN KURZAAL Alwin Nikolais besloot Holland-F esti valballet Jolanda Sinnema (3) was een etmaal zoek Nederland geen kans Lou van Rees tevreden Wees lief voor ons Wilh. Backhaus (85) overleden Residentie Orkest schoot ernstig tekort John de Mol ploegleider voor Denen NIEUWE LEIDSE COURANT 7 MAANDAG 7 JUll 1969 De manifestatie Singing Europe in het Kurhaus in Scheveningen ver loopt (al te) vlekkeloos. Op de derde dag trad Nederland in het krijt tegen Spanje en Hongarije met Double Swing, Henny Vonk en Ben Cramer. Spanje won onverbiddelijk, met Nederland als tweede. Èr komen nog drie van deze muzikale driekampjes. Op de twee de avond excelleerde de Franse landenploeg met 183 punten. Les Trou badours (op de fbto) hadden wel een groot aandeel in de zege. SCHEVENINGEN Nog al tijd goed voor 10.000 per avond is de 29-jarige Mary Isobel Ca therine Bernadette O'Brien, be ter bekend als Dusty Spring field. Zaterdagavond was zij te beluisteren als gaste op het songfestival Singing Europa '69 in de Kurzaal. Vervelend voor haar, had de explo sieve Gilbert Béoaud een avond er voor de show gestolen met zijn wild te zingen. „Ik spreek muziek' enthousiast bejubelde optreden. Na- j zelf. tuurliik is Dusty Springleild nog steeds een topartieste en haar platen Son of a preacherman en Windmills of your mind worden bij tienduizen den verkocht, maar heeft ze niet zelf eens gezezgd: „Het is geweldig om populair te zyn, maar het is dwaas te denken dat het altyd zo blijft"! Ondanks de steun van een koortje en een zes man sterk orkest slaagde de Engelse vocaliste er niet in. enige bezieling in haar optreden te leggen. Het geweldige Ne me quitte pas van Jacqups Brei bijvoorbeeld werd in de Engelse versie If you go away door Miss Springfield gedegradeerd tot een slaapverwekkend nachtclubliedje. Of haar hobby „slapen", zoals ze 's mid dags op een persconferentie vertelde, er iets mee te maken heeft, laten we maar in het midden. Als derde ster van allure trad in dit songfestival het Amerikaanse meis je Melanie (22) op. Terwijl ze het toneel opliep, bracht ze al een eigen sfeer en eigen karakter mee. Met slechts haar gitaar als begeleiding schreeuwde ze haar songs de rokerige Kurzaal in, zonder dat het lelijk klonk. Dan weer hard, dan weer zacht fluisterend bracht ze haar boodschap. De boodschap van een meisje, dat zich miskend voelt en zich op haar manier wil uiten door al protesierend zei ze Er zijn duizenden liedjes over de zon en de maan en de liefde, maar Melanie zingt alleen over mensen en hun menselijke problemen. Het is een VILLACH De wereldberoemde Duitse pianist Wilhelm Backhaus is zaterdag op 85-jarige leeftijd in de Oos tenrijkse provincie Karinthië overle den. Hij werd een week geleden tij dens een concert onwel en verblijf sindsdien in een ziekenhuis. Backhaus. die beroemd werd door zijn interpretatie van de klassieke meesters, werd in 1884 in Leipzig ge boren. Hij was erelid van de Wiener Philharmoniker en de Academia Fil- harmonica van Rome. verademing als ze eens lacht, want ze lijkt zo verbitterd. Haar leven en liedjes zijn één. Voor een meisje van 22 in een land met onbegrensde mogelijkheden en een leven lang voor zich is dat een tragi sche constatering. Het brengt iemand wel tot grootse prestaties. Daar kon men in de Kurzaal getuige van zijn. H. H. Drie van de vier gespeelde werken leidde hij uit het hoofd. Eerst de geestige „Suite No. 2 voor klein or kest" van Igor Strawinsky met de herinneringen aan „Petroesjka" van dezelfde componist in de wals, daar na „Trois nocturnes" van Claude De bussy, een wonder van verfijnde klan- kenpracht „Nuages", flonkerende ko perklanken in „Fêtes'1 en uiterste klankverfijning in „Sirènes", waarin de 16 damesleden van het Collegium Musicum Amstelodamense subliem hun vocalises zongen, wat voor diri gent Inbal een gerede aanleiding was, om de koorleider Toon Vranken in de geestdriftige bijval te betrekken. Ook van Debussy was het laatste nummer van het programma: „La mer", een toppunt van impressio nistische schildering in klanken, waarin de houtblazers ook hier zoals in veel Franse muziek een be langrijke groep evenals de strij kers hun partijen verrukkelijk speel den, zodat dirigent en orkest na het slot een ovatie ten deel viel, waar geen eind aan scheen te komen. Vlak na de pauze was Paul Badu- ra-Skoda solist in één van zijn specia- lititeiten: het „Concert in Bes voor piano en orkest K.V. 595". het laatste, dat Wolfgang Amadeus Mozrt schreef in zijn sterfjaar en dat hij nog heeft gespeeld op een concert van de klari nettist Joseph Beer. Opvallend was het rustig genomen eerste deel, dat daardoor wel iets zwaarwichtiger werd dan de concertbezoekers ge wend zijn. Prachtig zongen vleugel en orkest het Larghetto, en ook het lustige slot-Allegro liet veel zangerigheid horen. Terecht oogstten solist, diri gent en orkest een langdurige ovatie. G. M. DERSJANT Dusty Springfield luisterde de tweede avond van Singing-Europe" op. Na bijna 24 uur inspanning en emoties was het gezin Sinnema zaterdagavond weer compleet. Jolanda huilde nog van de schrik. f\EN HAAG Hoe onbillijk de vergelijking wellicht ook moge zijn, na het recente optreden van het Berlijns Philharmonisch Orkest o.l.v. Herbert von Karajan drong die ver gelijking zich zaterdagavond bij mij op tijdens het concert van het Resi dentie Orkest o.l.v. Ferdinand Leit- ner. Een ontstellend verschil! Verge leken met de Berlijners klonk het spel van de Hagenaars in Mozart als van amateurs. Het strijkersensemble in Mozarts Adagio en fuga in c maakte de in druk of men deze partituur op dit festivalconcert voor de eerste maal zag. Zwaar en log klonk dit werk en het geheel stelde op ernstige en schrikbarende wijze teleur. Licht, vloeiend en uiterst beweeglijk DEN HAAG Het programma, waarmee de Amerikaanse choreo graaf en musicus Ahvin Nikolais zon dagavond in de Koninklijke Schouw burg voor wat betreft het ballet hel Holland Festival '69 besloot bevatte niet, zoals het programma waarmee hij zaterdag in Den Haag en donder dag in Rotterdam was gekomen, één enkel werk. Het was samengesteld uit verschil lende balletten en daarin liet Niko lais wellicht nog meer dan in het andere programma zien, hoezeer hij de dans slechts ziet als een compo nent, die tezamen met de muziek, het décor, de belichting, het schadu- wenspel en de kleurwerking theater maakt In Noumenom blijft zelfs niets over van de menselijke gestalten. Ge heel weggestopt in rode tricot om hulsels, waaruit zelfs geen hoofd steekt, worden hier de figuren van Nikolais tot amoeben die de wonder lijkste vormen aannemen. Noumenom eindigt met een grapje: de „amoe ben" krijgen toch een menselijke vorm., maar dan als gothische beel den in rode steen! Murray Louis toonde zich evenals in het vorige programma een heel mooie solodanser, soepel en vloeiend bewegend, in die beweging plotseling verstarrend als een dier in zijn spel. In Tensile Involvement zijn; het banden, die in de dansbeweging meespelen, een merkwaardig levend netwerk vormend, een web-achtig weefsel, waarmee de dansers niet al leen hun spel spelen maar waarin zij ook op een boeiende manier verstrikt geraken. Tent, een merkwaardig spel met. een cirkelvormig doek, is misschien niet het sterkste ballet van Nikolais. Het heeft prachtige passages, maar soms is het al te gemaniereerd. Zo nu en dan zijn er zelfs geen dansers op het toneel: alleen het licht geeft be wegingen over een stil geplooid han gend doek. Verder gebeurt er in Tent heel wat. Er is veel beweging, er is een luguber maskerspel, dat inzet met Rodin's „Burgers van Calais", ten slotte wordt de doekcirkel tot een alles verslindende octopus. Hoezeer abstract en figuratief kre ten zijn, die er bij Nikolais weinig toe doen, bleek uit het slotballet van de avond, Tower. Nikolais dacht daarbij aan de moderne samenleving, die hij als een soort toren van Babel ziet. Zijn Babel is de moderne wereldstad, triomferend in de eigen prestaties en tegelijk ondergaand in het gesprek aan bewoonbaarheid, aan lucht, aan stilte. Het eind is een lichtflits en een knal. Nikolais heeft met Tower een boodschap willen geven, en het geven van boodschappen is niet zijn sterkste kant. Want Nikolais is teveel speler, te luchtig, te beweeglijk voor een „hemelbestormer". Hij houdt te veel van het leven om zich met de profetenmantel te omgorden. Zijn choreografie is licht en vooral vloeiend. Dat vloeiende ken merkt niet alleen het gehele theater maar ook de bewegingen van de af zonderlijke dansers. De toeschouwer heeft na een avond van Nikolais de idee dat hij veel langer in de schouwburg heeft gezeten dan in werkelijkheid het geval was. Mis schien komt het, doordat alles wat er op het toneel gebeurt ontspruit aan het brein van Nikolais zelf: de mu ziek, de dans, de costuums, de belich ting, alles in adembenemende een heid. HANS W. LEDEBOER McCarey overleden SANTA MONICA De filmregis seur Leo McCarey is zaterdag op 70- jarige leeftijd in Californië overle den. Van hem kwam het idee de komie ken Stan Laurel en Oliver Hardy als duo te laten optreden. Tevens maak te hij vele van de Laurel and Hardy- films. Indien het Residentie Orkest meent aanspraak te kunnen maken op een uitzonderingspositie bij de sala risclassificatie, dan zullen de presta ties daarmede in overeenstemming dienen te zijn! Grof Ferdinand Leitner liet het orkest in Mozarts Krönungsmesse uitzonder lijk grof en fors spelen. Hierdoor dreigde veel van de glans van het koor Madrigal uit Boekarest verloren te gaan. Een superieur vocaal ensem ble, ik schreef dit reeds bij het con cert in de Scheveningse Oude Kerk. Jammer dat zij niet onder leiding van hun eigen dirigent, Marln Constantin zongen. Niettemin hebben zij dit le vensblije en spontane werk in deze geest met overtuiging gezongen. En dat met een intensiteit die het orkest tot voorbeeld kon strekken! Het vocaal solo-kwartet bestond uit leden van het koor. het was met na me de sopraan Elena Grigorescu die met haar stralende vocaliteit wist te ontroeren. Cantata Volgens het (willekeurig gekozen) plan, dat in dit festival Mozart en Stravinsky verenigd zijn, volgde de in 1952 geschreven Cantate van Stra vinsky. Dit polyfone werk, met een begeleiding van 2 fluiten, 2 hobo's en een cello, bestaat uit een doden- treurzang, twee geestelijke lief desliederen en een wereldlijk lief deslied. Een weinig toegankelijke composi tie, dat ook van de toehoorder grote inspanning vraagt en dan nog een monotone indruk maakt. In de te nor-solo bijv. hoort men een Stra vinsky die niet in bijzondere mate geïnspireerd leek. Jammer dat het vrouwenkoor van „Madrigal" niet in een werk mocht optreden, waar de grandioze kwaliteiten beter tot hun recht kwamen. Balletmuziek Het concert, dat orkestraal in geen enkel opzicht een festival-karakter droeg, werd besloten met de ballet muziek Jeu de cartes eveneens van Stravinsky. Tussen dit werk en de Cantata lig gen zestien jaren, twee composities gescheiden door een wereldoorlog. Hier een geestige en spitsvondige Stra vinsky, een componist die met mees terhand gebruik maakt van een voltal lig orkest. Ferdinand Leitner dirigeerde in 1951 de première van Stravinsky's opera „The Rakes Progress". Dat hij echter een bepaalde affiniteit met de ze componist op het orkest heeft we ten over te brengen, kan niet worden gezegd. Ondanks zijn vele kwalitei ten had Leitner geen greep op het orkest, meer dan tot eén plichtmatige vertolking kwam men niet. ADR. HAGER ROTTERDAM De 33-Jar!g* Israëlische dirigent Eliahu Inbal, wiens ster snel is gestegen sedert hij in 1963 dc eerste prijs kreeg op het internationale dirigentenconcours „Guido Cantelli" te Novara. leidde gisteren voor het eerst het Concert gebouworkest, dat in het kader van het Holland Festival in De Doelen concerteerde. Hij dirigeert bijzonder stimulerend, maar toch beheerst, wat o.a. hieruit bljjkt dat hij vaak alleen de rechter- rarm gebruikt en de linkerarm nu en dan benut om zijn bedoelingen nader te preciseren. Henny Vonk en Ben Cramer waren met hun Engelse liedje veel beter dan de songs met de Nederlandse tekst, puriteinen ten spijt. Het God bless you van Billy Holiday kreeg van Henny Vonk een uitstekende vertolking. Dank zij de kwaliteiten van Ben Cramer kwam er nog iets terecht van het Nederlandse liedje Schip van Avontuur, maar met een zanger van lager niveau was het door de uiterst zwakke tekst een lacher geworden: „Wie gaat mee, wie gaat mee over zee, naar de zon op de Azoren". De beste ploeg tot nu toe is Spanje, die zeer verdiend de competitie leidt met 192 punten. De stijl het tempe rament en de elegance van Christina waren verbluffend. Maar Ide Spaanse ploeg bracht nog meer zwaar geschut in stelling. De ervaren zangeres en filmster Conchita Bautista, die met het num mer Que bueno grote roem vergaar de, liet zich op het Schevenings song festival van haar beste zijde zien. Meer nog: haar zwarte lange robe liet de rug vrijwel onbedekt, maar alsof dit raffinement nog niet genoeg was, wierp zij de juryleden ook nog bloemen toe. We hebben in het reglement ner gens een artikel kunnen vinden, waarin dit verschalken van juryleden het zijn ook maar mensen niet wordt toegestaan. Het trio Los Mismos ten slotte zorgde er mede Teruggevonden in aardappelveld (Van onze correspondent) Bijna een etmaal is ze zoek ge weest: de driejarige Jolanda Sinnema van de Middeldijk in Barendrecht. Haar ouders lieten haar vrijdagavond achter bij kennissen aan de Alsemhof toen zij boodschappen gingen doen. Het meisje liep in een onbewaakt ogenblik weg en werd niet meer te ruggevonden. Naarmate de avond verstreek wer den zowel de ouders en buurtbewo ners als de politie ongeruster. Bijna tien man politiepersoneel maakten overuren, veertig man van de brand weer en nog tal van anderen vorm den ene legertje van zo'n honderd man, dat met lantaarns het hele dorp afzocht. Onder de leiding van de rijkspoli tie had men daarvoor de gemeente in sectoren verdeeld, die met verschil lende ploegen werden uitgekamd, echter zonder resultaat. Tot 's morgens zeven uur ging de actie door. Men had toen ook alle singels tevergeefs afgedregd. Burgemeester G. v. Hofwegen, die ook mee had gezocht, had veel waar dering voor wat burgers, brandweer en politie tot dan hadden gedaan. Met de gedachte aan een nieuwe red dingsactie zag hij af van zijn plan te gaan meelopen met de wandeltocht door de pas gereedgekomen Oude Maastunnel. Zaterdagmiddag, toen het zoeken van weer anderen nog steeds niets had opgeleverd (men had 's morgens de bevolking per geluidswagen opge roepen alle mogelijke tips aan de po litie te melden), werd politiepersoneel van elders gevraagd. Men besloot nogmaals te zoeken, maar nu in een cirkel rond de plek waar het meisje het laatst was gezien. Voordat de actie echter op gang was (men had weer met geluidswa gens de bevolking willen mobiliseren) werd het kind gevonden door haar eigen moeder. Op nog geen kilometer afstand van het huis waar zij het laatst was ge zien had zij in een aardappelland lig gen slapen. De moeder hoorde het gehuil van Jolanda. toen zij opnieuw met buren aan het zoeken was. Het was toen bijna 24 uur later. I SCHEVENINGEN Met de Deense ploeg, die vanavond op het songfestival met Italië en West-Duitsland om de punten zal strijden, is het een beetje moeilijk gegaan. Als ploegleider werd in eerste instantie Gustav Winkler aan- gezocht, die het echter liet afweten. 1 Daarna werd het Leiv Risell, die plotseling dringend voor zijn platen maatschappij naar Rome moest en de zaak ook in de steek liet. Het had weinig gescheeld of Dene marken was niet vertegenwoordigd geweest. De reddende engel voor de Denen werd John de Mol, voormalig zanger bij The Skymasters. Hij ging op verzoek van Lou van Rees naar Kopenhagen, stak zijn voelhorens uit en formeerde in 2'/: dag de Deense ploeg, bestaande uit de lieftallige Birgit Lystagen, de frequent song- festivals bezoekende Bent Warburg j en de groep The Quacks. John de Mol: „De reactie van het publiek vind ik op een festival be langrijk, want onwillekeurig wordt de jury er toch door beïnvloed. Ik ken het Nederlandse publiek na 17 Jaar zingen door en door en daaraan heb ik het programma van de Deense éeelnemers aangepast" niet gesproken over een vice-voorzit- ter die ook nog stemrecht heeft. Diskwalificeren Als in artikel 5 staat dat alle deel nemers de nationaliteit van het be treffende land moeten bezitten, moet de Franse groep Les Troubadours, bestaande uit een Fransman, een Ita liaan, een Duitser en een Canadees, gediskwalificeerd worden. We zien maar over het hoofd dat een Zweedse deelnemer twee Engelse liedjes zong, in plaats van één nummer in de landstaal, en dat volgens het regle ment slotkoortjes niet zijn toe gestaan, vergeten we ook maar. Onbegrijpelijk is echter, dat jury voorzitter Norrie Paramo zaterdag avond (voor het afwezige Deens jury lid) heeft gestemd, terwijl duidelijk in artikel 16 staat dat de voorzitter geen stemrecht heeft Deze en andeere feiten kunnen alle aanleiding tot incidenten zijn. Het blijkt weer eens, hoe moeilijk het is een waterdicht reglement en een cor recte uitvoering daarvan te verwe zenlijken. Engels Het Tsjechische jurylid werd in de schoenen geschoven, dat hij door zijn beperkte kennis van de Engelse taal niet goed had begrepen hoe de pun tenverdeling moet worden uitge voerd. Hij kende zaterdagavond na melijk in totaal 24 punten toe en volgens Lou van Rees moet hij of totaal 20 punten geven of totaal 30. In het reglement staat echter te lezen: als de drie optredende landen naar het oordeel van het jurylid de 30 pnt. niet waard zijn, mag hij deze drie landen waarderen met minimaal 20 pnt. Dat deed de Tsjech. Een on volkomenheid in het reglement, dat niet aan de slecht Engels sprekende Tsjech moet worden verweten. Na afloop van de avond werd besloten het puntentotaal van Joegoslavië en Luxemburg met 3 te verhogen, zodat de Tsjech nu de 30 heeft volgemaakt, De chaos wordt kompleet als Rod Harrod van de Engelse ploeg bij hoog en bij laag blijft volhouden, dat hij de reglementen niet heeft toe gestuurd gekregen èn Lou van Rees beweert, dat het reglement op het laatst nog op enige punten is gewij zigd. Zoek het maar uit. Een geïrriteerde en duidelijk over werkte Lou van Rees smeekte het schrijvende en fotograferende, vijftig man sterke gezelschap in de perska mer: „Alstublieft, wees lief voor het festival en wees lief voor ons." Dat doen we. HENK HOUTMAN SCHEVENINGEN Er be staat weinig kans dat de Neder landse ploeg woensdag in de fi nale zal uitkomen van het Sche venings songfestival Singing Europe '69. Henny Vonk, Ben Cramer en de Double Swing behaalden 161 punten en beland den daarmee op de zesde plaats. Vanavond en morgenavond zullen nog zes ploegen aan bod komen, zodat het niet waar schijnlijk is dat de Nederlandse ploeg bij de beste zes zal beho ren. Vooral de Double Swing, Beer Bos- su en Jan-Anne Drenth kwamen zwak voor de dag. Als hun zang van hetzelfde niveau zou zijn geweest als hun danspasjes, was er wel een beter resultaat geboekt. Maar op een festi val moet men zingen en niet dansen. voor, dat Spanje straks in de finale uitkomt. De drie ploegen van zaterdagavond waren Frankrijk, Joegoslavië en j Luxemburg. De Fransen behaalden 183 punten en staan daarmee nu op de tweede plaats. Een sensatie was het optreden van Les Troubadours. Zij legden het accent op het stemge luid en het was een verademing, nu eens niet naar elektrisch beatgedon- der te moeten luisteren. Bij Joegoslavië verraste Lola Jo- vanovic, die in haar land wel de vrouwelijke Tom Jones wordt ge noemd. De Korni Gruppe bracht op eigen wijze Joegoslavische volksmu ziek in moderne vorm. Ze begonnen leuk met twee balalaika's en een fluit, maar helaas werden al weer snel de elektrische gitaren gepakt. De verwachting is, dat in ieder ge val de Belgische ploeg nog hoge ogen zal gooien. Woensdagavond weten we, wie met de eerste prijs ad. 12.000 gaat strijken. Lou van Rees SCHEVENINGEN Lou van Rees j wist et zaterdagavond aan het einde eerste songfestival al: De lastige journalisten wachtten hein in de perskamer op om over drie kwesties opheldering te vragen. De puntenverdeling was door een fout van het Tsjechische jurylid Bob Ondracek niet correct verlopen; de vier leden van de Franse groep Les Troubadours bezaten niet allen de Franse nationaliteit (zoals in het reg lement is voorgeschreven); eq de vi- ce-voorzitter van de jury, Bernard Chevry, Fransman en organisator van DE MIDEM in Cannes, had drie keer gestemd. Dus ook voor Frank rijk. Als de positie van één man van het festival niet te benijden valt, is het die van Lou van Rees. De organisatie van een gigantische onderneming als het Scheveningse songfestival is geen sinecure en vertoont vooral de eerste keer kinderziekten. Maar Lou van Rees merkte terecht op: „Wie op een schandaal uit is, kan er altijd wel één maken." De impres- sario vergeet, dat er voor een inci dent altijd een reden is. Men kan niet ontkennen, dat de reglementen van het festival met voeten worden getreden. Men moet muggezifters geen kans geven, maar die krijgen ze wel. Want in het reglement wordt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 7