Links - radicale stemmen op de komende kerkedag G. Tsj. Kooistra sticht Friese kerk eigen Raad van kerken erkent Forman Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze... Historiciteit van Jezus Vereniging georganiseerd Scheps leidt geref. drankbestrijders Dominees zijn verliespost Wereldraad helpt daklozen in Syrië Belijdenisboekje KEUKENTRAP ALS KANSEL LCGJ lanceert ruimtevaartkamp wy nou Assen van baan „Hwat moatte Reformatorisch congres over revolutie BEROEPÏNGSWERK MAANDAG 7 JULI 1969 Als Paulus terugdenkt aan de dagen die hij in de gemeente van Philippi heeft doorgebracht wordt zijn hart warm van binnen. Hij schrijft: ,J)aarom geliefdenDat is maar niet een stoplap, zoals een dominee die soms in zijn preek ge bruikt, als hij zegt: Geliefde gemeenteTien tegen een dat hij niet goed weet, hoe hij zijn zin moet beginnen. Hij heeft even tijd nodig om zijn gedachten te ordenen en die tijd vindt hij tijdens zo'n gewoonte-uitspraak. Ben ik al te cynisch? Dan ben ik het waarschijnlijk, omdat ik mijn eigen hart maar al te goed ken. Zo vaak zeggen we lieve dingen die zinloos zijn. Maar de uitdrukking van Paulus is helemaal niet zinloos. Het is hem volle ernst. Hij houdt van deze mensen als waren ze zijn eigen kinderen. Waarom houdt hij van hen? Het staat in de volgende regel: „gelijk gij ten allen tijde gehoorzaam geweest zijt." Hij heeft net gesproken over de gehoorzaamheid van Christus. Hij is immers gehoorzaam geworden tot de dood. Ook in Philippi zijn de mensen in moeilijke omstandigheden gehoorzaam ge worden, misschien niet tot de dood, maar dan wel tot de geseling. En toch: Kun je dat zo maar zeggen? Weet Paulus dan niet dat er in ons maar een klein beginsel van gehoorzaamheid is, zoals de catechismus en de oude kerkvaders dat zeggen. Maar met een dergelijke nederigheid moet je in de kerk toch oppassen. Ik denk aan die vrouw die klaagde over haar zondigheid. Maar toen haar dominee zei, dat hij zich dat wel kon indenken, vloog ze ineens kwaad op en zei: ..Wie heeft er over me geroddeld." Soms wilde ik dat we wat minder nederig waren, en wat ge hoorzamer. Dan zouden we waarschijnlijk bruikbaarder voor God zijn. We lezen vandaag: Romeinen 1:8-17 Kerkedag moet democratiseren Q Amnestie voor demonstranten (Van onze kerkredactie) STUTTGART De kerkedag is al begonnen, ook al is het nog enkele weken voor de openingsplechtigheid. Nu al worden de eerste eisen gesteld en de eerste resoluties openbaar gemaakt. Studenten die de kerkedag kritisch willen gaan begeleiden, heb ben al het eerste nummer van hun blad „Pro Test", dat ttfdens de kerkedag iedere dag zal verschenen, uitgegeven. De studenten eisen in de eerste plaats dat allen die tijdens studenten onlusten sedert 2 juni 1967 veroor deeld zijn, amnestie krijgen. De ker- kedagorganisatie krijgt opdracht zich verder te „democratiseren." Boven dien vraagt het blad om een nieuwe politiek ten aanzien van de ontwikke lingslanden. De ondertitel van dit blad, dat uit vier pagina's bestaat, luidt: „kritisch protestants dagblad." Tijdens de ker kedag van 16 tot 20 juli zal het iede re dag verschijnen in een oplage van 10.000 exemplaren die op straat ver kocht zullen worden. Op een persconferentie waarin het eerste nummer van dit blad werd uitgereikt, zei de Westberlijnse redac teur Jürgen Jeziorowski dat het een „links-radikalekoers' zal varen. Het zal tijdens de kerkedag vooral aan dacht schenken aan die facetten van Dricven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge- helmhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Wat is het verschil tussen voogd en toeziende voogd? Wie moet er nu beëdigd worden? Onlangs is er alleen een toeziend voogd beëdigd en niet een voogd. Antwoord: De voogd oefent het gezag over de minderjarige uit, be heert het vermogen en moet alle belangen van de minderjarige be hartigen. Meestal vertoeft de min derjarige in het huis van de voogd(es) en wordt door deze opge voed. De toeziende voogd wordt beëdigd evenals de voogd, neemt de belan gen van de minderjarige waar in dien deze met die van de voogd in strijd zijn. Hij oefent toezicht op de voogd uit. Als de voogd ontbreekt of de voogdij niet kan uitoefenen, zorgt hij voor de benoeming van de voogd en verricht alle handelingen die geen uitstel kunnen lijden. Het geval waarop u doelt, zal wel slaan op een ouder-voogd of iemand aan wie de voogdij door de ouders is opgedragen. (Van onze kerkredactie) BILTHOVEN De discussie over de „historische Jesus" is opnieuw en met grote heftigheid op gang gekomen, schrijft de Duitse theoloog Wolfgang Tril ling. De manier waarop de naam is gespeld laat al zien dat we met een rooms-katholieke uitgever te doen hebben. Maar dat is dan ook het enige, uitgezonderd mis schien nog het feit dat H. Nelis- sen in Bilthoven de uitgever is. Er is steeds minder onderscheid tussen rooms-katholieke en pro testantse lectuur. Trilling werpt zich in deze nieuwe discussie, die enkele jaren geleden doodgelopen scheen te zijn. In de vo rige eeuw zetten velen een vraagte ken achter het feit dat Jezus werke lijk geleefd heeft. Tal van boeken zijn toen geschreven om te bewijzen dat hij heus geleefd heeft Maar al spoedig spitste de vraag zich toe op een poging om de aardse Jezus te beschrijven. De gedachte leefde dat de bijbelschrijvers Hem overdekt hadden met een dikke laag geloofsgetuigenissen. Daaronder wil - de men de historische Jezus, zoals Hij echt geleefd had, ontdekken. Na een eeuw kwam men echter, om met Günter Bornkamm te spreken, tot de ontdekking: „Niemand is meer bij machte een leven van Jezus te schrijven." Reactie Het gevolg was een nieuw en radi caal standpunt. De historische Jezus doet er niet toe. De vraag naar Zijn historiciteit is theologisch illegitiem en heeft geen betekenis voor het ge loof. Zo vat Trilling Bultmanns den ken samen. Nu komt er weer eer reactie op dat theologisch standpunt. Trilling toont in zijn boek aan dat we heus wel iets kunnen zeggen over Jezus wat historisch vaststaat. Zijn conclusie is dat een principieel afzien ..van het onderzoek naar de historische waarheid... het verlagen van het christelijk geloof tot een Ideeënleer in de hand (zou) werken, aoals dat voor de eerste maal in om- (Van een onzer medewerkers) UTRECHT De Gerefor meerde vereniging voor drank- bestrijding heeft zich gereorga niseerd. De bestaande afdelingen en provinciale bonden werden opgeheven en het gehele hoofd bestuur van dertien leden werd vervangen door een nieuw hoofdbestuur van vjjf leden. Tot waarnemend voorzitter werd ge kozen de heer W. C. F. Scheps, die in de vereniging oude stftl vice-voorzitter was. Hij opende zaterdag de 66ste alge mene vergadering van deze vereni ging, waarop de reorganisatie een feit werd, met een rede waarin hij uitvoerig prof. dr. J. Huizinga ci teerde. Deze heeft gezegd dat barbarie sa men kan gaan met hoge technische volmaking: „Dwaasheid in al baar gedaanten heeft nooit zulke orgiën over de wereld gevierd als heden ten dage. Een cultuur kan hoog heten 1 2 3 t, 5 6 7 INVUL PUZZEL Vul horizontaal in: 1. Strijdperk, 2. lange nekharen van dieren, 3 leger (Fr), 4. reeks (ZN), 5. opgewekte geest of stemming, 6. zuiver gewicht, 7. kenmerk. Bij de juiste oplossing vormen de begin- en eindletters, beide van bo ven naar beneden gelezen twee na men van planten. Oplossing vorige puzzel. l.e, 2. en, 3. rok, 4. stok, 5. einde, 6. Londen. Eersel. vangrijke en gevaarlijke mate het geval was met het vroegere gnosti cisme." Geheim Dit betekent niet dat dit we tenschappelijk onderzoek op alle vra gen een antwoord kan geven. De historisch-wetenschappelijke weg, zegt hij, loopt „in een laatste ruimte (uit) die we alleer. theologisch kun nen bevatten." Ergens achter in het boek zegt hij in plaats van „theolo gisch" dat dan slechts het geloof de weg verder kan bewandelen. Hij blijft ,.de ?°neel andere" Öp dit geheim stoot altijd het historisch onderzoek. Het is noet mo gelijk Hem in een aardse we tenschappelijke biografie te beschrij ven, maar evenmin kunnen we, vol gens Trilling, zeggen dat Zijn aardse leven er niet toe doet De historiciteit van Jesus, door Wolfgang Trilling. Uitgave H. Nelissen te Bilthoven, 184 pagi na's. al brengt zij geen techniek of beeld houwkunst voort, maar niet als zij de barmhartigheid mist." De heer Scheps vond deze woorden uit het boek „In de schaduwen van morgen" typerend voor deze situatie en zeker ook de zinsnede waarin hij spreekt van een „verliederlijkt ge slacht". Maar terwijl Huizinga zegt dat er een nieuwe ascese nodig is, een zuive ring zoals de Grieken dat zeggen, wees de heer Scheps op het Woord van Hem drie sprak: „Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven." In zijn kracht moet tegen het alcoholis me getuigd, gepropageerd en gestre den worden en dat zal zonder de hulp van de Heilige Geest niet gaan. Reorganisatie In de openbare morgenvergadering werden de huishoudelijke zaken af gedaan en sprak de heer J. van Ke- kem van Venlo namens de verschil lende organisaties van de Neder landse drankbestrijding, die een afge vaardigde gezonden hadden. In de middagvergadering, die dit maal een besloten karakter droeg, werd de reorganisatie verder behan deld. De bestaande afdelingen en pro vinciale verbanden werden opgehe ven en het uit dertien leden bestaan de hoofdbestuur trad in zijn geheel af. Er werd een nieuw gekozen dat uit vijf leden bestaat, namelijk de heren Scheps, waarnemend voorzitter; A. Fraanje te Den Haag, secretaris; J. O. Elshout te Apeldoorn, penning meester; mejuffrouw H. Barkema te Roden (Dr.) en C. J. Nobel te Rotter dam. Verschillende beleidszaken wer den besproken. Studenten Ds. W. L. Korfker, emeritus-predi kant te Zwijndrecht drong sterk aan om onder de studenten actie te gaan voeren. Ook werd gewezen op allerlei roes- en bedwelmingsmid delen die vandaag in zwang zijn en waartegen eveneens moet worden geageerd. In een inleiding, getiteld: „Overzicht, inzicht, uitzicht", stelde de heer J. Wartena te Utrecht deze zaken ter discussie. De vergadering nam met een harte lijk woord afscheid van de afgetre den voorzitter ds. C. M. van der Loo te Sliedrecht en de secretaris, de heer J. Wartena. die resp. 17 en 9 jaar hun functie hadden vervuld en bood beiden een geschenk aan. Ds. Van der Loo sprak 's morgei voor de laatste maal de openingsrede uit, ditmaal uigaande van Psalm 4:6. RIJSWIJK Een grote auto verzekeringsmaatschappij in Amerika heeft, zo meldt het blad „ChauffeursWereld", eens nagc- eaan welke groepen personen de meeste en welke de minste brok ken maken. Het resultaat was verrassend. Het bleek, dat de groep predi kanten al vele jaren een aanzien lijke verliespost voor de verzeke ringsmaatschappij vormt Vol gens de maatschappij komt dat niet alleen, doordat zij vaak met hun gedachten in hoger sferen leven, maar ook doordat zij op de meest onmogelijke tijdstippen langs de weg zijn. Het meest voordelig voor de verzekeringsmaatschappij is het afsluiten van een verzekering met een politiefunctionaris. Die schijnen in Amerika bijzonder kundig te rijden. ZEVENAAR De 53-jarige G. H. W. Hendriks uit Spijk is gisteravond in Zevenaar verongelukt toen de auto die hij bestuurde geen voorrang kreeg van een andere auto. De man overleed terstond. kerk en maatschappij waarop kritiek geuit moet worden. Moltmann De inhoud van het eerste nummer bewijs dat niet alleen enkele wilde jongens aan het woord zijn. Het ope ningsartikel werd geschreven door de bekende theoloog van de hoop, Jürgen Moltmann. Hij schrijft over „Rijken redden geen armen." In dat artikel worden de komende kerkedag- gangers opgeroepen tot solidariteit met de hongerenden en de ontrech ten. Het blad bevat een ontwerpresolu tie waarin de nieuwe president van West-Duitsland, Gustav Heinemann, verzocht wordt amnestie te verlenen aan allen die tijdens protestdemon straties sedert 2 juni 1967 veroor deeld zijn. In de derde plaats eist het blad da« de kerkedag gedemocratiseerd zal wor den, omdat op het ogenblik noch de plaatselijke kerkelijke gemeenten, noch de kerkedaggangers betrokken zijn bij de benoemingen van nieuwe leden in het hoofdbestuur. Protest De kerkredacteur van het toonaan gevende Duitse dagblad de Frankfur ter Allgemeine, voelt kennelijk wel wat voor deze „Pro Test-Beweging." Maar wel waarschuwt hij in een com mentaar: „Het is te hopen dat de redacteuren tegenover .kerkambtelij ke' niet alleen maar revolutionaire lege leuzen zullen stellen." Maar niet alleen in Stuttgart maak ten de links-radicalen zich op om hun stem te verheffen, dominee Hein- rich Werner, de secretaris van de „Aktion Demokratischer Fortschritt" al afgekort tot ADF, een nieuwe links - radicale partij, heeft al een protest ingediend bij het presidium van de kerkedag. Ds. Werner klaagt dat behalve ver tegenwoordigers van de drie grote politieke partijen ook neonazi Adolf von Thadden van de NPD een uitno diging heeft ontvangen. De „democra tische oppositie" zoals vertegenwoor digd door de ADF, de Deutsche Frie- dens-Union of de communistische partij zijn echter gepasseerd. Meespreken Ds. Werner kondigde in zijn brief reeds aan dat leden van zijn partij een duchtig woordje zullen meespre ken in de werkgroep die in het bij zonder gewijd is aan de democratie. De links-radicale stemmen klinken op het ogenblik zo luid in de Duitse pers, dat bijna uit het oog is verloren dat de kerkedag aan de andere kant te maken krijgt met de theologisch conservatieve belijdenisbeweging „Geen ander Evangelie." Maar haar stem zal in de werkgroep over democratie wel niet klinken, omdat zij zich geheel concen treert op wat over Jezus Christus wordt gezegd. GENÈVE De Wereldraad van Kerken hoeft de Iedenkerken ge vraagd om "00 000 gulden voor daklo zen in Syrië. In het gebied van Dera en Da mascus leven nog ongeveer achtdui zend families in tenten. Daarvan zijn drieduizend families in 1948 uit Pa lestina gevlucht. Vijfduizend families zijn Syriërs, die in 1967 uit El Koe- neitra en van de hoogten van Golan verdreven werden. De hulporganisa tie van de Wereldraad wil, nog voor dat de winter invalt, hun tenten ver beteren of ervangen. Het plan zal in samenwerking met de Syrische regering uitgevoerd worden. Reeds eerder zorgde de We reldraad voor onderdak van tweedui zend vlucntelingenfamilies in Syrië. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Na de dag waar op traditioneel belijdenis wordt afge legd in vele kerken, ontvangen we altijd weer belijdenisboekjes die be doeld zijn als geschenk aan jonge mensen die hun catechisatie hebben afgesloten en officieel tot de kerk zijn toegetreden. Zo ontvingen we dit jaar o.a. van ds. O. Mooiweer, vrijge maakt gereformeerd predikant van Enschede: „Opdat ik Zijn naam belij- de." Het is een eenvoudig boekje van 64 pagina's over doop, avondmaal, zon dag, dagelijks werk en gebed, om jonge mensen wat praktische hulp te geven in hun geloofsbeleving. Het is wat in andere kerkgemeenschappen van minder calvinistische stempel, genoemd zal worden „typisch gere formeerd", waaraan dan vele (syno- daal)gereformeerde jongeren waarschijnlijk zullen toevoegen „van het wat oudere stempel." Op het boekje zelf past het woord „pittig" niet, noch qua inhoud, noch qua omvang (64 pagina's), op de prijs wel: ƒ6.50. Het is een uitgave van Buijten en Schipperheijn in Amster dam. NIJMEGEN De veertienjarige P. de Valk uit Druten overleed in een ziekenhuis in Nijmegen, waarin hij donderdag was opgenomen na ge wond te zijn geraakt toen hij met zijn fiets in Schaijk de weg overstak en door een auto werd gegrepen. NIEUWDORP De zeventienjari ge scooterberijder Jac. van 't Westeinde uit Groningen werd zater dagmiddag in Nieuwdorp (Zeeland) aangereden door een auto, waarvan hij geen voorrang kreeg. De jonge man overleed ter plaatse. OOSTWOUD Zij wilden Hem dan in het schip nemen en terstond bereikte het schip het land, waar zij heengingen." Dat was de tekst (Johannes 6 21), waarover ds. jhr. mr. A. M. A. de Beaufort gisteren preekte tijdens zijn „dobberkerkdienst". Tweehonderd kerk„vaarders" volgden de dienst vanuit pramen, roeiboten en motorboten rond de dekschuit, waarop een keuken trap ds. De Beaufort als kansel diende. De collectanten sprongen van boot naar boot met een zak aan een lange stok. oZnder ongeluk ken werd duizend gulden bijeen gebracht. Na de dienst volgde een picknick op het water. De dominee was best tevreden. Volgend jaar wil hij weer zóiets organiseren, maar dan grootser. Wel wil hij dan (het begon giste ren al te regenen) een tent, die op de bootjes kan worden op gezet. AMERSFOORT In de week van 19 tot 26 juli, waarin als alles goed gaat de eerste mens voet op de maan zal zetten, organiseert het landelijk centrum voor gereformeerd jeugd werk in De Marke bij Lheebroek in Drenthe een ruimtevaartkamp voor jongens van twaalf tot zestien jaar. Tijdens dit kamp zullen de jongens eenvoudige sterrenkundige waarne mingstechnieken leren. Met veldkij kers en enkele sterrenkijkers zullen zij de maan en dubbelsterren bespie den. Ook de waarneming van kunst manen staat op het programma. In deze week worden voorts enkele me teoorzwermen verwacht. Daarnaast zijn er de gebruikelijke kampactivi teiten. (Van een onzer mede werkers) TZUM Sinds 21 sep tember 1967 zijn de Gereformeerde Kerken niet rechtzinnig meer. Want op die dag besloot de synode de binding aan de uitspraak van Assen-1926 op te heffen. Dat is de mening van de heer G. Tsj. Kooistra te Tzum en daarom gaat hij in augustus de Evan- gelysk Grifformearde Tsjerke fan Fryslan stichten. Onlangs heeft de heer Kooistra zich aan de Gere formeerde Kerken onttrok ken. Dat heeft hem verdrie! gedaan, vertelt hij ons. maar hij zag geen andere mogelijkheid Hij wilde geen verantwoordelijkheid meer dragen voor de ont wikkeling in de Gerefor meerde Kerken. En nu hij toch een nieu we kerk gaat vormen, kan hij tegelijk een andere mo gelijkheid verwezenlijken, namelijk de verkondiging van het evangelie in het Fries. „Het heeft mij altijd pijn gedaan, het evangelie te horen in een taal. die niet de mijne is. Als het nu toch nodig is, om een andere kerk te vormen, geef de Friezen dan gelegenheid, om in hun eigen taal de boodschap van de Bijbel te vernemen." Hij publiceerde ook ge dichten in het Fries en en kele bundels, namelijk Pe- tear mei God, Mem en Heit (de laatste twee om zijn ouders te eren) In zijn vorige woonplaatsen hield hij vaak evangelisatie diensten in het Fries. In een brochure, geschre ven in de vorm van vragen en antwoorden, zet hij zijn ideeën uiteen. Ze heet „Of- fal en Fal van 'e Griff. Tsjerken yn Nederlan. Hwat moatte wy nou?" De heer Kooistra gaat daarin vooral in op wat hij ziet als de vrijzinnigheid in de Gereformeerde Kerken. Hij vermoedt, dat er geen honderd gereformeerde predikanten meer zijn, die niet vrijzinnig zijn. Bij de gemeenteleden is dat an ders. Het grootste deel van hen is niet vrijzinnig. Maar '•>at zijn vooral de eenvou- digen, die nog rechtzinnig 'lijn. Zij zullen, zoals dat ook vroeger het geval is ge weest, de strijd voor de Bijbel moeten aanbinden Huisgemeente De gewezen hoofdonder wijzer legt sterk de nadruk op het ambt van de gelovi gen en op de huisgemeente Zo denkt hij zich de zondag in: 's morgens een dienst van de huispemeente. waar in men luistert naar een korte meditatie en liederen zingt, 's Middags een kerk dienst en 's avonds kan men de gemeenschap tot haar recht laten komen -•oor eenzame of oude ge meenteleden te bezoeken. Het is enigszins verras send, dat hij geen bezwaar heeft tegen vrouwelijke di akenen. Het leerambt mag achter uitsluitend door mannen worden bekleed. Overigens mogen de kerke lijke ambten niet het ambt van de gelovigen in de weg staan, want dat is het eerste en het hoogste ambt. Dat betekent, dat er heel wat moet veranderen in het ambt van de predikant. De kerkelijke leiders mogen nooit alleen beslissen. Over vragen inzake de belijdenis zal men alle leden moeten raadplegen. Een besluit mas alleen met ruime meerder heid worden genomen. De Bijbel mag nooit in discus sie worden gesteld en de heer Kooistra kondigt aan. dat zijn kerk nooit zal sa menwerken met een vrij zinnige kerk. Ook al Waren er met zijn bezwa ren tegen de Gereformeerde Kerken geen andere ker ken, waarbij hij zich had kunnen aansluiten, bij voorbeeld de Christelijke Gereformeerde Kerken? Hij wijst op prof. dr. B. J. Oosterhoff in Apeldoorn, „die ook al de deur heeft opengezet voor symbolische opvattingen over Adam en Eva." De nieuwe Friese kerk zal de drie formulieren van enigheid hebben als belij denisgeschrift, maar en daarin toont de heer Kooistra zich bepaald pro gressiever, dan de Gerefor meerde Kerken hij wil de catechismus aangevuld zien: het ambt van de gelo vigen. het leven uit de Geest, de-zekerheid van het geloof en het zoeken van het Koninkrijk Gods zullen beter uit de verf moeten komen. Er heerst ook veront rusting buiten Friesland. Als dat ook tot de vorming van een Evangelische Kerk zou leiden, zou de heer Kooistra een federatie met zijn kerk toejuichen. Volgendé maand gaat hij samenkomsten in Leeuwar den beleggen. Hij zal dan maar afwachten, of er mensen komen en hoeveel er komen. Maar hij zet in elk geval door. overtuigd dat hij strijdt voor een goe de zaak. deze man. die woont tussen de weilanden op een eenzame terp mid den in het Friese land. (Van onze kerkredactie) NEW YORK De nationale raad van kerken in de Verenigde Staten gaat praten met James Forman, de man van het „Zwarte Manifest". De raad heeft een verklaring uitge geven, waarin zij Formans organisa tie, de „nationale conferentie voor de economische ontwikkeling van de ne gers", erkent als legitieme onderhan delingspartner. Niemand kan ontkennen, dat christenen mede betrokken zijn in het onrecht, dat de negers tot op. vandaag in Amerika ondervinden. Daarom heeft ook niemand het recht, om hun eisen te negeren, aldus de verklaring van de raad van kerken. De voorzitter van de raad, dr. Ar thur Flemming, heeft een commissie van zestien man ingesteld, die met konkrete voorstellen zal moeten ko men in antwoord op het „zwarte ma nifest". Waarnemers zien deze stap van de raad van kerken als een keerpunt in de ontwikkeling, die in maart begon, toen Forman zijn actie ontketende. Overigens zegt de raad uitdrukkelijk, dat haar besluit alleen de raad zelf bindt en niet de 33 Iedenkerken. AMSTELVEEN Van 31 juli toi 7 augustus zal in Mittersill (Oostenrijk) het zevende internationale reforma torisch congres worden gehouden. De conferentie gaat zich bezig hou den met de revolutie en de vernieu wende kracht van het evangelie in de politiek. De sprekers zijn dr. Klaus Bockmühl (Duitsland), prof. Notoha- midjojo (Indonesië), prof. dr. H. R. Rookmaker (Nederland) en dr. Ber nard Zylstra (Canada). Nadere gegevens verstrekt dr. J. D. Dengerink, Borssenburg 4, Amstel veen. Zendingsdag GZB op 7 augustus ZEIST Traditiegetrouw de eerste donderdag in augustus houdt de Gereformeerde Zendingsbond 7 augustus haar jaarlijkse zendingsdag in het Rijsenburgse bos te Drieber gen. De sprekers zijn ds. J. van Slie- dregt, Ouderkerk aan den IJssel, ds. T. Langerak, Veenendaal, ds. C. den Boer, Zeist, ds. H. Binnekamp, Bo- venhardinxveld, ds. J. den Hoed, Meerkerk, dr. H. Bout, Utrecht en mevrouw Tigchelaar-Van der Vlist. Laatsgenoemde vertelt een verhaal voor de jeugd. Verder staat een ont moeting met (aanstaande) zen dingsarbeiders op het programma. De dag begint om tien uur. Ned. HERV. KERK Beroepen te Bolsward (vac. J. G. H. Eggink; geest. verz. Bloemkamp), D. J. van Wezep te Leeuwarden; te Gasselternijveen, J. Roebers te Ee. GEREF. KERKEN Bedankt voor Grootegast (vac. S. van der Linde), W. Visscher te Maasdijk; voor Hoogezand (vac. D. Passchier), P. W. Martijn te Oude en Nieuwe Bildtdijk. GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Rotterdam-Zuid- wijk, kand. Th. van Stuyvenberg te Bodegraven, die bedankt voor Alme lo, Benthuizen, Bodegraven, Kapelle (Zld.), Oostkapelle, Ouddorp, Rhe- nen, Rilland en Terwolde. Het weer in Fnropa weer max.t. gist. n.sl. Amsterdam regen 19 6 Brussel regen 21 23 Frankfort regenbui 26 10 fnnsbrück zw. bew. 26 4 Kopenhagen h. bew. 19 25 Locarno onweer 25 17 Londen regen 15 17 Luxemburg eeh. bew. 24 8 Madrid zw. bew. 31 0 Mallorca 1. bew. 27 0 Mtinchen zw. bew. 25 0 Nice geh bew. 25 0 Parijs regen 22 0.1 Rome mist 27 0 Wenen onbew. 26 Zürich geh. bew. 27

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2