Afrikanen krijgen dit jaar
'n eigen kerkgeschiedenis
Zijn Geref. Kerken nog wel zusterkerk?
ACTIE STUDENTEN
AFGEKEURD
Sytze van der Werf
met verlof terug
Roofbouw op leiders
van kerk in Afrika
AMERIKAANSE GEREFORMEERDEN VRAGEN ZICH AF
Een woord voor vandaag
BEROEPINGSWERK
Uw probleem
is het
onze....
Rectoraat in Nijmegen nu driemanschap
Dr. Brongersma
uit Senaat gewipt
In motie raad van overleg
Verontrust
over
nieuwe lijn
Zeg ook eens
dankjewel
ZATERDAG 5 JULI 1969
Hoe wordt God geëerd door mensen op aarde? De catechis
mus zegt al dat dat onze opdracht is als gelovigen: God eren.
Maar hoe eren wij God? Paulus zegt het in Philippenzen 210
en 11 „en alle tong zal belijden: Jezus Christus is Here, tot eer
van God de Vader".
Wij eren God door te doen wat God deed. Deze week hebben
we voortdurend stil gestaan bij de woorden van Paulus, dat
God de naam van Christus verhoogd heeft boven alle naam.
God tooide Hem met Zijn naam. Wij eren God door Zijn voor
beeld te volgen. Wij eren God door Christus een naam te
geven boven alle Naam.
De bijbel noemt Hem wel eens de Bruidegom. Dat is een beeld,
waarbij het ook gaat om de naam. De bruidegom geeft zijn
naam aan de bruid. Voortaan staat zijn naam voor de hare.
Zo moet het in het geestelijk leven gaan. We eren Christus
door ons aan Hem te geven, opdat Hij Zijn naam met de onze
verbindt, maar zo dat Zijn naam voorop staat.
Dat betekent dat wij zelf een stapje achteruit doen. Wij laten
ons leven verbinden met het Zijne. Wij willen voortaan als de
Zijne door het leven gaan. Ieder bruidje is blij met haar
nieuwe naam. Ze blijft maar spelen met haar ring, het sym
bool van de nieuwe verbintenis. Ze oefent zich om de nieuwe
naam met zwier te kunnen zetten als ze een stuk moet onder
tekenen. Ze komt er rond voor uit dat zij voortaan een ander
toebehoort.
Zo moet het zijn met ieder die Christus erkend heeft als zijn
Heer. Hij is boven alles gezet. Hij heeft het voor het zeggen.
Over Hem willen we praten, van Hem getuigen. Met de mond
en op iedere andere manier komen we ervoor uit. Of is dat
overdreven?
We lezen vandaag: Zacharia: 14 12-21.
We lezen morgen: Romeinen 11-7.
Mevr. v. d. Veen
waarnemend
predikante
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Antwerpen
(prot. kerk), prof. dr. W. H. Beeken
kamp te Delft; naar Geneve (Ned.
prot. gem.), G. F. H. Keiling te Bier
vliet; naar Wormer (toez.), kand. M.
den Duik te Heemstede; naar Zaan
dam (wijkgem. Oost; vac. J. G. Koo-
ren), J. C. Nennie te Brielle.
Bdankt voor IJsselmuiden (vac. J.
Jongerden), dr. H. Goedhart te
Delfshaven.
Beroepbaar kand. P. Pannekoek,
Oosteinderweg 267, Aalsmeer.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Eemdijk, Gorinchem,
Maarssen en te Wormerveer, kand.
H. de Graaf te Nieuw-Vennep; te
Nunspeet, J. van Amstel te Middel
burg; te Ouderkerk aan de Amstel,
kand. R. van Beek te Ede.
Kand. A. Bakker adres voorlopig
Master van Loanstraat 4, Metslawier.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Almelo, Bodegraven,
Ouddorp en te Terwolde, kand. Th.
van Stuyvenberg te Bodegraven; te
Boskoop en te Klaaswaal, 'kand. R.
Boogaard te Nisse; te Waardenburg,
kand. J. Mol te Hardinxveld.
zijn agenda voor de komende acht
maanden: de man was volledig vol
geboekt, iejere dag en elk uur.
■fe Conferenties
(Door Jan J. van Capelleveen)
OEGSTGEEST Het Nederlandse geld dat enkele jaren
geïnvesteerd werd in een christelijk lectuurcentrum voor
Kameroen is goed besteed. Werd er in 1967 voor 11 miljoen
Kameroense franken verkocht, vorig jaar was dat bedrag al
weer gestegen tot 14,5 miljoen. Kwamen er vorig jaar 18 nieu
we titels op de markt in Frans sprekend Afrika, dit jaar zullen
er 23 nieuwe algemene en tien nieuwe christelijke boeken
worden uitgegeven. Sytze van der Werf de Nederlandse di
recteur die de leiding heeft over de verkoop is dan ook hele
maal niet ontevreden.
Het christelijk lectuurcentrum in
Jaoendé, waarvan Sytze van der
Werf directeur is.
Brieven die niet rijn voorrien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Toen we in 1953 naar De
nemarken gingen, was er toen we
ongeveer Duitsland uit waren, een
prachtige brug. Toen we later weer
onder die brug door met de trein
gingen, had je nog onder die brug
een prachtig onderhouden dorp lig
gen. We haden nu laatst me
ningsverschil dat we dan niet over
water gingen. Waarom is die brug
zo hoog? Hoe heet dat dorp? Hoe
heet dat water?
Het ging er namelijk over dat als
je naar Denemarken gaat, je niet
over water hoeft omdat Denemar
ken een schiereiland is.
Antwoord: Op uw reis naar Arhus
heeft u in Duitsland Rendsburg aan
het Kieler kanaal (Noord-Oost-
zee-kanaal) gepasseerd. De spoor
brug is 42 meter hoog om schepen
met hoge masten ongehinderd te la
ten passeren. Het dorpje onder aan
de brug is Oster Rönfeld. Voor het
autoverkeer is er than6 een tunnel
onder het kanaal door.
Vraag: Wat is het ambtelijke in
komen van het Britse koningshuis?
Moet de koning zijn eigen hofhou
ding betalen?
Antwoord: Het koninklijk inko
men in Engeland is 475.000 pond
sterling, waarvan 60.000 privé en
p.m. ongeveer 200.000 voor de hof
houding, 13.000 als Royal Bounties,
d.w.z. voor giften aan allerlei instel
lingen.
Vraag: Men heeft mij verteld, dat
voor een nieuw te maken apparaat
aan de voorzijde van auto's ter be
veiliging bij frontale botsing een
toestemming nodig is van de rege
ring. Is dit zo? Waar kan men die
krijgen?
Antwoord: U zal dit moeten over
leggen aan het ministerie van ver
keer en waterstaat, afdeling
rijksdienst voor het wegverkeer,
Fruitweg 262, Den Haag. Wij raden
u aan voor uw vinding u te verstaan
met de stichting Wetenschappelijk
onderzoek verkeersveiligheid,
Doornstraat 1, Den Haag en eerst te
telefoneren met ir. Paar.
Vraag: Vat heeft iemand die per
fect Engels spreekt, nog meer nodig
om leraar MO hierin te worden?
Moet hij nog een cursus volgen? Is
het aan te bevelen om nog in een vak
les te kunnen geven of is dit niet
direct nodig?
Antwoord- U moet een "MO-akte
hebben. Examenprogramma voor de
akte A: Vertaling van een niet ge
makkelijk stuk proza van het Ne
derlands in het Engels en omge
keerd. of het maken van een opstel
in het Engels. Mondeling: Spraak
kunst, taaleigen, vaardigheid, theo
retische uitspraak en praktische
uitspraak. Een lijst overleggen van
ten minste 25 bestudeerde romans
uit de ?0ste eeuw, waarvan ten
hoogste zes van Amerikaanse schrij
vers.
Het is niet direct nodig om in nog
een ander vak bij het Mavo les te
kunnen geven, maar het kan soms de
benoemii.gskansen voor een bepaal
de betrekking verhogen. Als u wer
kelijk zeer bekwaam is in de En
gelse taal, raden wij u aan zo spoe
dig mogelijk de volledige bevoegd
heid voet het Havo, dus Engels
MO-B te behalen.
Vier jaar geleden bezocht ik hem
Jaoendé. Het was daar toen een druk
te van belang. Het gebouw was net
klaar en er werd hevig gesjouwd met
bureaus en kasten om het in te rich
ten. Het werk van het Christelijk
Lectuur Centrum voor Frans spre
kend Afrika was net van de grond.
De toekomst zag er rooskleurig uit.
Van der Werf, de veertig-jarige ge
reformeerde Fries, die door de her
vormde zending is uitgezonden, is nu
in Nederland aangekomen voor ver
lof. Dat verlof is zelfs enigszins ver
vroegd, omdat zijn gezondheid de
laatste maanden te wensen over liet.
Een nieraandoening maakte een ver
der onderzoek in Nederland gewenst.
Gelukkig is het niet zo erg dat hij niet
terug zal keren In september hoopt
hij weer te vertrekken om nog
twee jaar de verkoop te leiden.
Dan keert hij voorgoed naar Nederland
terug om zijn vier kinderen de kans
te geven Nederlandse middelbare
scholen te bezoeken.
De opbouw van het werk is niet
zonder moeite gegaan. Met Friese
koppigheid heeft hij zich erin ge
gooid. Om een veertigurige werk -
week heeft hij zich niet bekommerd.
Maar de inspanning heeft vruchten
afgeworpen. Het ziet er naar uit dat
wat gisteren nog een kleine uitgeve
rij was, morgen een grote zal zijn.
„We hebben vier nieuwe series ge
lanceerd in het afgelopen jaar," ver
telde hij me. In de eerste plaats een
serie van Afrikaanse zondagsschool
boekjes. Tot nu toe werkten de zon
dagsscholen met een vertaling uit het
Amerikaans. Die was vreselijk zoete
lijk en helemaal niet ingesteld op
Afrikaanse kinderen. Telkens weer
klaagden zondagsschoolleiders en
-leidsters dat de serie onbruikbaar
was.
Toen is er een commissie samen
gesteld door de gezamenlijke kerken.
Het gevolg is een serie Afrikaanse
lessen. Iedere jaar komen er twee
uit, één voor de kleine kinderen en één
voor grotere. De eerste twee zijn
verschenen en worden al gebruikt, de
volgende twee komen nog dit jaar en
de komende twee jaar komen er
weer ieder jaar twee. Dan zullen de
kerken van Kameroen beschikken
over een serie zondagsschoollessen
waarmee kinderen acht jaar lang on
derwezen kunnen worden.
Geschiedenis
Het belangrijkste probleem is dat
internationale conferenties telkens
weer een beroep doen op deze al
overbeladen mensen, vertelde Van
der Werf me. Alle conferenties gaan
er tegenwoordig prat op, dat ze zo
veel plaats en tijd inruimen voor
vertegenwoordigers van de jonge
kerken. De blanke leiders willen
steeds maar bewijzen dat ze niet
discrimineren.
Maar het gevolg is dat voor
aanstaande en begaafde Afrikaanse
kerkelijke leiders van conferentie
naar conferentie voortgezeuld wor
den en zelfs niet in staat zijn vol
doende leiding te geven aan hun ei
gen kerken, laat staan nog boeken te
schrijven voor een volgende genera
tie.
Van der V/erf vertelde me van een
bekende predikant in Kameroen. Zes
keer werd hij uitgenodigd door de
Praagse Vredesconferentie en zes
keer zei hij „neen, ik heb hier te veel
te doen." Toen de uitnodiging voor
de zevende maal kwam had hij de
moed niet meer om te weigeren.
En zo gaat het met zoveel Afrika
nen. Conferentieleiders in Europa en
Amerika hebben te weinig oog voor
de problemen die zij in Afrika ver
oorzaken door telkens weer een be
roep te doen op de Afrikaanse
christelijke voorgangers, klaagt Van
der Werf.
ROTTERDAM Nu de gerefor
meerde kerk van Rotterdam-Delfsba-
ven een moeilijke tijd tegemoet gaal
(vier van de zes predikanten gaai
met emeritaat en er is nog maar ééi
opvolger gevonden), zal een van d<
predikantsvrouwen tijdelijk het werl
van een wijkpredikant op zich ne
men.
Mevrouw M. J. van der
Veen-Schenkeveld krijgt in wijk-A
de katechisaties en de pastorale be
zoeken voor haar rekening. Zij zal
hiervoor twee dagen in de week vrij
maken.
Mevrouw Van der Veen is kandi
date in de theologie. Zij heeft zitting
in het deputaatschap van de generale
synode voor onderzoek naar de plaats
van de vrouw in de dienst der kerk.
Voorlopig zal zij „wijk-assistente"
worden genoemd. Huwelijken mag
zij nog niet bevestigen, maar wel i:
zij bevoegd om begrafenissen te lei
den.
DEN HAAG Bij het vaststellen
van de officiële uitslag van de ver
kiezingen voor de Eerste Kamer is
gebleken, dat niet dr. E. Brongersma
uit Heemstede is gekozen (voor de
PvdA), maar de heer A. van Stuij-
venberg uit Eindhoven, nummer zes
van de kandidatenlijst Hij kreeg vier
voorkeurstemmen in Noord-Brabant
en een in Zeeland.
Dr. Brongersma (57) maakt al zes
jaar deel uit van de Eerste Kamer.
Ook was hij lid van de Senaat van
1946 tot 1950.
NIJMEGEN De senaat van de
Nijmeegse universiteit heeft gisteren
haar vergadering moeten houden in
het door een pol'tiecordon be
schermd g°ografisch instituut nadat
30 studenten een bijeenkomst in de
universiteitsaula onmogelijk hadden
gemaakt.
Achter gesloten deuren werd beslo-
APELDOORN Per 15 oktober
a.s. zal de textielgroothandel annex
verkoopkantoor Mirlon-Mirlana NV
van Apeldoorn naar Veenendaal wor
den overgeplaatst. Als gevolg daar
van zullen van de zestig werknemers
er ongeveer vijftig moeten afvloeien,
onder wie 45 vrouwen. De directie
van het bedrijf heeft meegedeeld dat
met het personeel een goede finan
ciële regeling is overeengekomen.
ten tot het \ormen van een drieman
schap. dat het rectoraat over de uni
versiteit zal waarnemen tot het einde
van het academische jaar nu de rec
tor magnificus prof. mr. S. baron
van Wijnbergen vroegtijdig is afgetre
den.
In het driemanschap werden geko
zen de socioloog prof. G. Brennink-
meijer, de jurist prof. mr. W. van der
Grinten en de chemisch bioloog prof.
C. Kuyper. Het curatorium zou van
daag over de voordracht beslissen.
De senaat, die al eerder met onbe
hagen had geconstateerd, dat de
functie van rector magnificus tijdens
het bewind van prof. Van Wijnber
gen in toenemende mate een politie
ke betekenis heeft gekregen, sprak
de wens uit, dat het driemanschap
deze ontwikkeling zal afremmen.
De Presbyteriaanse Kerk en de
Evangelische Kerk hebben samen een
serie lessen voor godsdienstonderwijs
op de middelbare scholen ontworpen.
Daarvan komen er in totaal zes uit,
zodat ze in iedere klas van deze
zes-jarige school gebruikt kunnen
worden.
Deze serie bevat iets dat voor Afri
ka geheel nieuw is. Eén van de boek
jes zal geheel gewijd zijn aan de
geschiedenis van de Afrikaanse ker
ken. Die komt dit jaar van de pers.
Ook buiten Frans sprekend Afrika is
er belangstelling. Zeer waarschijnlijk
zal de Nederlandse Zendingsraad een
vertaling uitgeven.
Bovendien is het Lectuur Centrum j.
dit jaar begonnen met een theolo
gische serie. Het eerste boek was een
typisch Afrikaans werk: „Pour une
theologie africaine." Dat boek bevat
de lezingen gehouden tijdens een
conferentie in Ibadan, waar Afri
kaanse theologen zochten naar een
eigen theologie.
Binnenkort verschijnt ook een in-
leiding op het Nieuwe Testament, een
handboek voor practische theologie,
een handboek voor de vertaling van 1
bijbelse oegrippen in de stamtalen j
die zal geschreven worden door de
Nederlander dr. J. de Waard, en
een christelijke ethiek voor Afrika,
ook al een boek waaraan grote be-
hoefte is.
Sytze van der Werf
Afrikanen
Toen ik bladerde door de catalogus
van deze christelijke uitgeverij viel
me op dat deze theologische werken
allemaal geschreven worden door
niet-Afrikanen. „Zijn er geen Afrika
nen te vinden?" vroeg ik Van der
Werf.
Op dit punt van ons gesprek betrok
zijn gezicht. Daar zit de kneep, zei
hij. Er ziin zo weinig Afrikanen
waarop je een beroep kunt doen. Dat
wil zeggen, ze zijn er wel, maar ze
hebben geen tijd. Ze hebben zo veel
verantwoordelijkheden dat ze er al
bijna onder dreigen te bezwijken.
Al twee jaar lang zou een lid van
het moderamen van een kerk in Togo
een boek schrijven Er wordt op ge
wacht. En een paar maanden geleden
kreeg hij r.og weer eens een beleefd
briefje. Hij antwoordde toen met een
korte brief, daarbij ingesloten zat
UTRECHT De onlangs op
gerichte raad van overleg van de
rijksuniversiteit in Utrecht heeft
gistermiddag met een ruime
meerderheid een motie aange
nomen, waarin de verstoring van
de senaatsvergadering (die
woensdag moest worden afge
last) „ten strengste" wordt af
gekeurd.
De motie, ondertekend door prof.
dr. Cli. F. van Parreren, drs. A. C. de
Roon en dc heer R. van Tilburg, zegt
o.m. „de vergadering betreurt, dat de
vereniging De Utrechtse Studenten
Faculteiten (USF) heeft geweigerd
zich van deze actie te distantiëren en
wijst het beroep op moties, welke
zijn aangenomen in vergaderingen
van studenten en andere belangstel
lenden en die deze acties zouden
rechtvaardigen, af"
Hel neer in Europa
weer max.t n.sl.
Amsterdam
Brussel
Frankfort
Geneve
InnsbrQck
Kopenhagen
Locarno
Londen
Luxemburg
Madrid
MaUorca
München
Nice
Parijs
l.bew.
h.bew.
zw.bew.
h.bew.
l.bew
zw.bew.
onbewolkt
h.bew.
h.bew.
regenbui
onbewolkt
onbew.
onbewolkt
onbewolkt
onbewolkt
(Van onze kerkredactie)
GRAND RAPIDS, Michigan
De Christian Reformed Church
van Amerika gaat een speciale
studie maken van de aard en
de omvang van het gezag van
de bijbel. Daarbij zal vooral uit
gegaan worden van zijn inhoud
en zijn doel, namelijk om de
heilbrengende openbaring van
God te schenken en Jezus Chris
tus. Dit werd besloten door de
generale synode van deze Ame-
kaanse kerk van Nederlandse
oorsprong. Tevens vroeg zü zich
af of de Gereformeerde Kerken
nog wel beschouwd kunnen
worden als een zusterkerk.
Die synode reageert daarbij op een
verzoek van de Gereformeerde Ker
ken aan de kerken die zijn aangeslo
ten bij de Gereformeerde Oecume
nische Synode. Dit verzoek stamt
echter al uit 1963. In die tijd leefde
in Amerika nog sterk de gedachte
dat er op dit punt in wezen geen
vragen kunnen zijn. Sindsdien zijn
de ogen ook daar open gegaan voor
een groot aantal problemen.
De Gereformeerde Oecumenische
Synode besloot bovendien tijdens
haar wereldvergadering van 1968 in
Lunteren het oude verzoek van de
Gereformeerde Kerken officieel door
te zenden naar de aangesloten ker
ken. Aan het verzoek werd ook de
vraag toegevoegd de resultaten van
de studie toe te zenden aan de Ne
derlandse kerk.
Tucht
Vooral voor Nederland, maar ook
voor een aantal christian reformed
theologen in Amerika is belangrijk
dat de synode de studiecommissie
ook heeft opgedragen een kritisch
onderzoek in te stellen naar de ma
nier waarop sommige gereformeerde
theologen met de Schrift omgaan.
Deze laatste opdracht moet de sy
node in staat stellen om te zien „wat
haar pastorale taak ten opzichte van
bepaalde nieuwere visies is", die op
het ogenblik sterk in discussie zijn.
Kennelijk willen sommige synodele
den graag tucht uitoefenen.
De Nederlandse Gereformeerde
Kerken beïnvloedden nog een ander
besluit van de synode. De commissie
voor kerkelijke betrekkingen kreeg
opdracht een studie te maken van de
veranderingen die zich in de Gere
formeerde Kerken voltrekken. Op
grond van die studie wil de «ynode
beslissen of de Gereformeerde Ker
ken nog wel als zusterkerken
beschouwd kunnen worden. 1
V ervangingsf ormule
Deze opdracht is een direct gevolg
van besprekingen die de Christian
Reformed Church gevoerd heeft met
de Canadian Reformed Churches, die
beweren dat de Gereformeerde Ker
ken afwijken van de gereformeerde
lijn.
De commissie moet vooral aan
dacht schenken aan het feit dat de
vrouw tot de ambten is toegelaten en
aan de verhouding van de Gerefor
meerde Kerken tot de Wereldraad
van Kerken.
Even kwamen ook de Christelijke
Gereformeerde Kerken van Neder
land ter sprake. De commissie voor
kerkelijke betrekkingen kreeg op
dracht met hen te gaan corresponde
ren om de Nederlandse kerken dui
delijk te maken hoe zij staat tegeno
ver de beslissingen van de gerefor
meerde synode van Utrecht, die in
dertijd de vervangingsformule introk.
SILVER SPRING (VS)
De Orthodoxe Presbyteriaanse
Kerk van Amerika beschouwt
de Gereformeerde Kerken in
Nederland niet langer als zus
terkerk. De generale synode van
deze kerk heeft besloten, om een
eind te maken aan de „corres
pondentie in engere zin" tussen
beide kerken.
Dit besluit werd genomen wegens
„de ernstige verschillen, die er thans
tussen de twee kerken zijn en de
grote moeilijkheden, die verbonden
zijn aan het uitoefenen van verant
woordelijkheid van zusterkerken in
wederkerig vermaan en bespreken
van problemen. Vooral de geogra
fische afstanden verhinderen een
goede communicatie."
De synode wees er in haar
uitspraak op, dat er toch nog een
band blijft, doordat beide kerken lid
zijn van de Gereformeerde Oecume
nische Synode. Zo blijft er dc moge
lijkheid, om elkaar aan tc spreken.
Nog sterker dan in de Christian
Reformed Church leven er in de Or
thodoxe Presbyteriaanse Kerk (een
9000 zielen tellende kerk, die zich in
1936 afscheidde van de grote Presby
teriaanse Kerk om het modernisme
daar) bezwaren tegen de nieuwe
koers van de Nederlandse gerefor
meerden.
Evenals de synode van de Christian
Reformed Church stelde ook deze sy
node een commissie in, die studie
gaat maken van de inspiratie van de
Bijbel.
Ook nam deze synode belangrijke
besluiten, die een fusie kunnen inlui
den met de Hervormd-Presbyte-
riaanse Kerk (Evangelische Synode).
BONCLARKEN (VS) De Geasso
cieerde Hervormd-Prcsbyteriaanse
Kerk heeft na lange discussies op
haar synode besloten, om voorlopig
lid te blijven van de Gereformeerde
Oecumenische Synode. De oecume
nische commissie van deze kerk had
de synode voornamelijk om finan
ciële redenen geadviseerd, om voor
het lidmaatschap te bedanken.
Deze kerk besloot verder, nauwere
banden te zoeken met de Christian
Reformed Church, de Orthodoxe
Presbyteriaanse Kerk en twee kleine
re presbyteriaanse kerken.
Het USF-bestuur heeft intussen ge
weigerd rector magnificus prof. dr.
J. Lanjouw excuus aan te bieden
voor de verstoring van de vergade
ring.
In een brief aan de rector
magnificus zegt het bestuur „het on
zin te vinden, dat het excuses moet
maken voor een collectieve actie van
70 mensen". Het betreurt het fysieke
geweld, dat is gebruikt, maar zegt wel
achter de actie te staan.
Volgens de USF-president is het
sluiten van de deur van het acade
miegebouw voor de senaatsvergade
ring en het posteren van vier boden
een provocatie geweest van de recto'
magnificus.
Prof. dr. Lanjouw kreeg het tijdens
de bijeenkomst nog hard te verdu
ren, omdat hij niet wilde zeggen wat
hij minister Veringa donderdag naar
aanleiding van de verstoring van de
senaatsvergadering had geschreven.
De USF-president constateerde,
dat de brief was geschreven door
prof. Lanjouw in zijn hoedanigheid
van rector magnificus, zodat het een
zaak was, die de hele universiteit aan
ging. „Dat is een kwestie van open
baarheid en als u niet wil zeggen wat
u heeft geschreven, dan vind ik dat
ontzettend flauw".
UTRECHT De vereniging
De Utrechtse Studentenfacultei
ten (USF) heeft gisteravond in
een van de universiteitsgebou
wen „open house" voor de burge
rij gehouden, om deze in de gele
genheid te stellen opmerkingen
te ma>cen over de studenten-ac
ties.
De belangstelling was niet
overweldigend: slechts 40
Utrechtenaren waren van de par
tij.
Maar vragen kwamen er ge
noeg. Zoals deze van een oudere
man: „Hebben jullie je na je stu
die en jë dag- en nachtfeestjes
nooit e^ns afgevraagd, dat je ook
wel eens dankjewel tegen de
maatschappij mag zeggen?"
BONN De nieuwe Franse presi
dent, Georges Pompidou, zal op 8 en
9 september een bezoek aan Bonn
brengen, waar hij besprekingen zal
voeren met bondskanselier Kiesinger
Ook premier Chaban-Delmas en mi
nister van buitenlandse zaken Schu
mann gaan mee.