Alleen pinkstergemeenten bereiken de krottenwijken RUSSISCHE KERK VEROORDEELT AARTSBISSCHOP Zevenduizend prieste uit ambt getreden Invloed bestuur VU een farce Een woord voor vandaag Latijns-Amerika Kerken hebben Presbyterianen verstedelijkt geen antwoord op platteland Uw probleem is het onze.... Eenheidsstreven in Amsterdam GROEI AANPASSEN STRATEGIE KANSEN Blake ontmoet Heinemann Gebedsgroepen in Zuid-Afrika STATISTIEK VAN ZES JAAR Nederland aan top 55 Pharetra: Vereniging wordt onmondig gehouden 55 BEROEPINGSWERK Niet alleen mensen zullen buigen voor de naam van Jezus die door God verhoogd is. Ook allen die in de hemel en allen die onder de aarde zijn zullen buigen. Dat wil zeggen dat alle engelen en alle demonen Zijn heerschappij zullen erken nen. leder wezenieder schepsel, zal belijden dat Hij de Heer van hemel en aarde is. Wij vinden onze koningin hoog. Wij vinden de president van de Verenigde Staten hoog. Hij heeft een geweldige macht. Wij vinden dat Napoleon indertijd een ontzaglijke macht be zat. En Alexander de Grote had misschien nog wel meer macht en was nog hoger gezeten. Maar boven hen allen staat de troon van Jezus Christus. Daarom mogen we zeggen: De Here Jezus. Laatst hoorde ik de dominee zeggen, dat het niet juist is om over de Here Jezus te spreken. Jezus was Zijn aardse naam. Ben ik het mee eens. Maar Jezus is nog altijd Zijn aardse naam. Hij is wel op een troon in de hemel gezeten, maar Hij is ook Heer van deze aarde. De vernederde Heiland is immers opgevaren. Jezus is opgevaren. Jezus kreeg de naam boven alle naam. Daarom is het wel juist om te spreken van de Here Jezus. Hij die mens was dat is Hij nog altijd), die op aarde neer daalde, die gekruisigd werd, die opstond uit de doden, is de verheven Heer. Ik hou van die naam „de Here Jezus". Zo veel machtigen zijn niet te benaderen. Ze zijn te hoog gezeten. Jezus zit hoger, maar is beter bereikbaar. Omdat Hij nog altijd Jezus is, kan ik Hem benaderen. Ik mag naar Hem toe gaan. Hij plaatst zich niet boven mij. Hij is geïnteresseerd in mij. We lezen vandaag: Zacharia 13 1-9 DONDERDAG 3 JULI 1969 Bevolkingsvallen zo noemen Bill Read en Chuck Bennett in het Amerikaanse zendingsblad „World Vision" de krottenw^ken die om de grote steden van Zuid-Amerika uit de grond gestampt worden. In de 21 Latynsamerikaanse landen zyn er negen die er in het bijzonder uitspringen: Buenos Aires In Argentinië is de grootste met drie miljoen mensen in de binnenstad, en vier miljoen in de krottenwykcn er omheen. De stad Mexico is byna zo groot met in totaal zes miljoen inwoners. En dan volgen Sao Paulo, Brazilië (4.691.000) en Rio de Janeiro. Brazilië (4.367.000). Andere miljoenensteden zyn Santiago, Chili; Bogota, Colombia; Cara cas, Venezuela; Lima, Peru en Montevideo, Uruguay. Terwyl tien jaar geleden de protestantse kerken nog trots konden wijzen op hun snelle groei, moeten ze nu erkennen geen vat te hebben op de steden. Alleen de pinkstergemeenten slagen er in die te bereiken. (Van onze kerkredactie) MONROVIA, California Een zendeling in Brazilië, Bill Read, en een zendingspiloot, Chuck Bennett, hebben een onder zoek ingesteld naar wat gedaan wordt in de snel groeiende krot tenwijken van Latijns-Amerika. Hun conclusie is dat de kerken vrijwel allemaal falen. Alleen de pinkstergemeenten slagen er telkens weer in contacten te leggen en grote bloeiende gemeenten te stichten. Er is een enorme trek naar de ste den. Velen slagen er niet in met hun gebrekkige landbouwmethoden in le ven te blijven. Ze worden uitgemol ken door rijke grondbezitters. En al spoedig kunnen ze de schitterende verhalen van de achterneef die rijk Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd, vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Mijn dochter heeft een plat met zink belegd en daarop po reuze tegels. Nu groeit er een soort mos op, dit moeilijk te verwijderen is. Ze heeft het geprobeerd met pure chloor, wat alleen helpt als ze tegel voor tegel bewerkt, maar dat is een heidens werk, omdat het plat 30 tot 40 vierkante meter groot is. Kan het niet sneller door boenen? Antwoord: Het beste is kokend water met wat keukenzout erop gie ten en niet boenen. Als er een dikke laag op zit, dan herhalen na een paar dagen. Gebruik vooral kokend water. Behandel hierna de tegels met kleurloze muurolie en dan zal het euvel wel verholpen zijn. Vraag: Toen we indertijd de flat van een verzorgingshuis betrokken, moesten we 150 garantie stellen, voor welk bedrag een kwitantie werd afgegeven. Toen op een verga dering het bestuur gevraagd werd hoe het met de rente zat, werden we met een kluitje in het riet gestuurd. Kan dat maar zo? Welke instantie in Den Haag is de hoogste? laag is iora: Antwoord: Als in het contract geen rentebeding is opgenomen, kan u achteraf daarop geen aanspraak maken. De huurders zouden zich ge zamenlijk eens kunnen wenden lot de Nederlandse federatie voor be jaardenzorg, Stadhouderslaan 146, Den Haag, die wellicht zou kunnen bemiddelen of inlichtingen geven. De bejaardenzorg valt onder het mi nisterie van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk in Rijswijk. Vraag: Wat is het adres van John ny Hoes? Antwoord: Per adres platen maatschappij Telstar St. Maar- tenslaan 1, Weert. Vraag: Een aantal huizen vormen een blok. Daaromheen loopt een pad van 1 meter breed voor ge meenschappelijk gebruik om fietsen, brommers, enz. in schuurtjes te brengen, enz. Een der kinderen, een jongen van twaalf jaar, heeft een bromfiets, waarmee hij op de open bare weg niet m?g rijden. Nu maakt hij op de bromfiets rondjes om de huizen heen. Dit levert gevaar op. De vader zegt: Als ik mijn zoon op mijn erf in een auto of op een bromfiets laat rijden, doet niemand er iets aan. Dit uitpad is particuliere grond. Die grond is echter van acht mensen, die ervoor betaald hebben. Antwoord: De jongen mag op ei gen terrein op een bromfiets rijden. Het gaat hier echter om een uitpad, dat door de acht eigenaars alleen als uitpad en niet als oefenterrein voor een bromfiets gebruikt mag worden. Als het pad bestemd is om bere den te worden met fietsen en brom mers. is het moeilijk hieraan een einde te maken, want waar is de grens? Is het een voetpad, dan kan men het in elk geval verbieden en desnoods door een kort geding de betrokkene onder bedreiging van een dwangsom dwingen het rijden van zijn zoon te doen ophouden. Ditzelfde is mogelijk als de jongen gevaarlijk, hinderlijk en met veel lawaai rondrijdt. Vooral dit laatste hoeft men niet te dulden. Waarschijnlijk zal het voldoende zijn de vader de mogelijkheid van een kort geding onder ogen te bren gen. Helpt dit niet, dan zal een ad vocaat het resultaat wel door over reding kunnen bewerken. Vraag: Mijn pedicure heeft haar tarief voor een behandeling opeens met 2 verhoogd. Is dit gerecht vaardigd? Tot wie kan ik me wen den met mijn klachten? Antwoord: De prijzen van een pe dicure zijn vrij. Men kan echter een •ndere pedicure kiezen. (Van onze kerkredactie) MOSKOU Na bijna een jaar heeft de Russische Ortho doxe Kerk bekend gemaakt, dat haar synode de „schadelijke ac tiviteit" van aartsbisschop Er- mogen van Kaloega veroordeeld heeft. Ermogen strijdt tegen de nauwe binding van de kerk aan de staat in Rusland. De synode nam haar besluit 30 juli 1968. Eerst thans is het gepubliceerd in het Journaal van het Patriarchaat van Moskou. Aartsbisschop Ermogen legde in 1965 onder onduidelijke omstandighe den zijn ambt neer. Sindsdien leeft hij in een klooster bij Minsk. Eind 1967 en februari 1968 baarde hij opzien door felle protesten tegen „onduidelijkheden" en „afwijkingen" in de verhouding tussen kerk en staat in Rusland. In uitvoerige brie ven veroordeelde hij de hele struc tuur van de kerk als onkanoniek. De bisschoppen staan volgens hem niet wettig in hun ambt, omdat de traditionele bisschopsverkiezing door een nieuw benoemingssysteem is ver vangen, terwijl een verandering van het gemeentestatuut, die in 1961 door de staat was afgedwongen, het we zen van het pastoraat van de priester in de gemeente volgens Ermogen heeft vervalst. Ook onthulde hij, dat zijn j pensionering op verlangen van poli- tieke autoriteiten was geschied. Hij eiste herstel in zijn ambt. Volgens de nu gedane mededeling hebben synodeleden onder leiding van patriarch Alexei op 30 juli 1968 1 een uitgebreid gesprek gehad met Er mogen. Na dat gesprek heeft de synode uitgesproken, dat de aartsbisschop bepaalde kanten van het kerkelijk leven tendentieus geïnterpreteerd heeft. Tegenover de patriarch, de sy node en de andere bisschoppen toon de hij „strafbare onbeheerstheid". Met zijn brieven, die een ergenis voor het kerkelijk leven waren, pro beerde hij het opperste kerkelijk ge zag in een bepaalde richting te drij ven, aldus de verklaring. Kenners van de kerkelijke situatie in Rusland zien het feit, dat de syno deverklaring nu pas is gepubliceerd, als een bewijs, dat de Russische kerk door de rebelse aartsbisschop in een moeilijke situatie Is gekomen. AMSTERDAM „Als wij echt de wil van de Heer Jezus volgen, moe ten wij streven naa.r eenwording van onze gemeenten." Dat zeggen de moderamina van de kerkeraden van de hervormde ge meente en de gereformeerde kerk in Amsterdam-Zuid in een ge meenschappelijke verklaring aan de gemeenteleden. Zij tonen zich dankbaar voor de geworden is in de stad, niet langer weerstaan. Deze trek naar de steden begon het eerste in Argentinië. In 1950. woonde al 60 procent van de bevol king in de steden. In 1960 was het 75 procent De mensen moeten wel, want het overgrote deel van de rijke pampas (vlakke streken) zijn het be zit van een paar rijke families. Vol gend jaar zal een kwart van de bevol king van Brazilië in de negen grootste steden wonen. Die omvatten in 1950 8,8 miljoen, in 1970 zullen ze samen 24 miljoen inwoners tellen. Maar ook de kleinere steden groeien snel. „Hadden we maar voldoende goed opgeleide predikanten om de steden te winnen," klagen de zendelingen in geheel Latijns-Amerika. Maar het merkwaardige is dat er één kerkelij ke gemeenschap is die er wel in slaagt de grote massa te bereiken, en die. de pinkstergemeenten, werkt met predikanten die nauwelijks eni ge officiële opleiding hebben ontvan gen. ook al zijn er een aantal opmer kelijke uitzonderingen. Om de een of andere onbekende reden doen de pinkstergemeenten het niet zo goed op het platteland. In Brazilië, Mexico en waarschijnlijk ook Guatemala hebben de presbyte rianen die veel meer aandacht schen ken aan de opleiding van hun predi kanten meer boeren en Indianen we ten te winnen voor het évangelie dan de pinkstergemeenten. De groei van de pinkstergemeenten loopt vrijwel altijd parallel met de groei van de stedelijke bevolking. In Argentinië, waar de trek naar de ste den het eerst begon, telden in 1940 de pinkstergemeenten 26 procent van de protestanten. In 1967 omvatten ze 52 procent van het totaal aantal pro testanten en hun gemeenten bevin den zich bijna allemaal in de steden. De Braziliaanse pinkstergemeenten groeiden van 100.000 belijdende leden in 1940 tot meer dan een miljoen in 1960. Meer dan 85 procent van de groei vond plaats in de steden. De protestanten in Mexico begon nen eigenlijk pas goed te groeien on geveer dertig jaar geleden. Zestig pro- vele vormen van samenwerking, die i cent van het aantal nieuwe leden I CARBOYIT tegen maag- en darmstoornissen, i MUGOLIN (reukloos) ter voorkoming van muggebeten. OPREIS er al zijn, maar „we moeten niet rusten, voor we cfe eenwording heb ben gerealiseerd rondom de ene avondmaalstafel." Aan de gemeenteleden vragen de moderamina mee te zoeken naar we gen, die het „onontwijkbaar gebod van de Heer" concrete vormen kun nen geven. Het neer in Enropn 1 2 3 4 5 6 7 8 9 2 J 4 b 6 7 8 9 weer max.t. gist. n.sl. geh.bew. 23 0.5 onbew. 26 I.bew. 28 l.bew. 23 geh bew. 24 5 Kopenhagen zw.bew. geh.bew. 24 0 Luxemburg onbew. 26 0 30 h.bew. 31 0 München onbew. 23 0 Nice zw.bew 24 0 Panjs l.bew. 26 0 Rome geh bew 26 1 Wenen onbew. 24 0 Zürich onbew. 24 0 sloot zich tussen 1940 en 1960 aan bij wat daar genoemd wordt de „nieuwe kerken". Dat zijn hoofdzakelijk pink stergemeenten en ze zijn doorgaans te vinden in de buitenwijken van de stad Mexico. In diezelfde periode groeiden de presbyterianen en Zeven de-Dagadventisten voornamelijk op het platteland van Zuidoost-Mexico. Toen de predikant van de Onafhan kelijke Evangelische Pinkstergemeen te zich vestigde in de snel groeiende stad Tuxtla Gutierrez in Zuidoost- Mexico vond hij daar een stevig ge vestigde presbyteriaanse kerk en een gemeente van de Kerk van de Naza- reeër, een typische Amerikaanse af- scheidingskerk uit de vorige eeuw. Bovendien was er nog een jonge bap tistengemeente. Alleen de laatste groeide nog wat. Hoewel deze predikant een acade micus was, huurde hij een woning in de rosse buurt en begon 's nachts diensten te houden in zijn huis. Een paar straatmeisjes begonnen aarze lend de diensten te bezoeken. Drie jaar later had hij een levende ge meente met twee dochtergemeenten. Zijn volgelingen betaalden niet al leen zijn salaris maar bouwden bo vendien een grote stenen kerk. Bo vendien betalen zij het school- en kostgeld van een lid die tot predi kant wordt opgeleid. De pinkstergemeenten passen zich aan bij de plaatselijke culturele om standigheden. Daar is bijvoorbeeld ds. Manuel Gaxiola, leider van de Apostolische Gemeente van het Ge loof in Jezus Christus. Hij bouwde een ultramoderne kerk, compleet met trouwkapel. Daar kunnen de jonge mensen uit de krottenwijken op grootse wijze hun huwelijk gratis la ten inzegenen, waarvoor ze tot nu toe in de Rooms Katholieke Kerk zoveel moesten betalen dat ze er ja ren voor in de schuld zaten. Terwijl de meer traditionele ker ken om beurten theoretiseren of zich de handen wringen over de nood in de krottenwijken en geld en perso neel blijven stoppen in hun zendings stations en instituten die geschapen waren voor een Latijns-Amerika van een eeuw geleden, concentreren de pinkstergemeenten zich op de migran ten, aanvaarden hen in weerwil van hun problemen en tekortkomingen en leggen de nadruk op die aspecten van het evangelie, waardoor zij het meest geholpen worden. De inwoners van de krottenwijken zijn niet de enige groep mensen die open staat voor het evangelie en de pinkstergemeenten hebben niet al de oplossingen. Op het platteland ko men ook veel mensen tot de kerk. Kleine boeren sluiten zich vaak aan bij de eerste de beste kerk die een zendeling of evangelist naar hun gebied stuurt. Verschillende Indiaan se gemeenschappen blijken plotseling ook open te staan voor het evangelie. Maar deze mensen worden toch wel op de een of andere manier met het evangelie geconfronteerd. En de zen dingsorganisaties weten tenminste on geveer, hoe ze het werk op het platte land moeten aanpakken. Maar terwijl de krottenwijken steeds verder groeien, ontdekken de kerken en zendingen die evangelise ren in Latijns-Amerika, dat ze in een „val" zitten waarin ze zich evenmin als de Latijnsamerikaanse regeringen kunnen bewegen. Ze zijn niet in staat hun personeel snel naar derge lijke nieuwe wijken te zenden en ze bezitten geen fondsen om al dit nieu we werk aan te pakken. Waar halen we de techniek, het geld en de noodzakelijke mensen van daan om de miljoenen in de krotten wijken te bereiken? De kansen zijn groter dan ooit, maar zijn ook gecom pliceerder en veeleisender. We zullen de situatie scherp onder ogen moeten zien, ons doel hoog moeten stellen en logische plannen moeten opstellen om dat doel te bereiken. We zullen ons ook helemaal aan dat werk in die nieuwe wijken moeten wijden. Pas dan alleen zullen de protestantse kerken van Latijns-Amerika een nieuwe richting kunnen inslaan, zeg gen Bill Read en Chuck Bennett. GENÈVE Secretaris-gene raal Blake van de Wereldraad van Kerken brengt volgende week een tweedaags officieel be zoek aan Bonn. Hij zal worden ontvangen door de nieuwe bondspresident Gustav Hei nemann, bondskanselier Kiesinger en de ministers Brandt (buitenlandse za ken) en Eppler (ontwikkelingssa menwerking). Blake zal onder meer worden ver gezeld door Frank Northam, de fi nanciële direkteur van de Wereld raad, en door de Indiër Chirapoerath Itty, een deskundige van de Wereld raad op het gebied van ontwikke lingshulp. Blake heeft al meer officiële bezoe ken aan regeringshoofdsteden ge bracht. Zo maakte hij in maart een reis door het Nabije Oosten. JOHANNESBURG In heel Zuid Afrika worden thans gebedsgroepen gevormd om te bidden voor de man nen en vrouwen die onlangs bij raz zia's zijn gearresteerd. Deze gearresteerden het zijn er op zijn minst twintig mogen geen bezoek ontvangen van familie of van een advokaat. In veel gevallen weet de familie niet eens, waar zij gevan gen worden gehouden. Onder hen zijn Joyce Sikakane, journaliste, en Winnie Mandela, vrouw van de ne gerleider Nelson Mandela, die levens lang gevangen zit op het Robbenei land. De gebedsgroepen zijn samenge steld op privé-initiatief, uit blanken en zwarten van verschillende kerken en komen zowel thuis bijeen als op straat bij gerechtsgebouwen, politie bureaus en gevangenissen. Mark Collier, een rooms-katholiek priester, zei: Wij spreken ons niet uit over schuld of onschuld van de gearresteerden, maar zijn ontsteld door de manier, waarop zij gearres teerd zijn." WENEN Radiowagens van de Oostenrijkse politie patrouilleerden gisteren langs de rivier de Traun om de bevolking te waarschuwen tegen het eten van vis die, naar wordt ver ondersteld, is vergiftigd door chemi caliën. Duizenden dode forellen en andere vissen waren in de ochtend in het heldere snelstromende water van het riviertje gevonden. Bartex is de fijnste snel- scheercréme die ik ken. En nog de voordeligste ook! (Van onze kerkredactie) ROME Meer dan zevendui zend priesters over de hele we reld hebben in de afgelopen zes jaar Rome om ontheffing van hun celibaatsplicht gevraagd. Nederland heeft het grootste percentage priesters, dat het ambt verlaat om te kunnen trou wen. Dat blijkt uit cijfers, die het Va- ticaan gisteren beeft gepubliceerd. Het bureau voor de statistiek in het Vaticaan had op verzoek van de paus al enkele maanden geleden cij fermateriaal samengesteld over de ambtsverlating, onder de priesters in de jaren 1963 - 1968. Het resultaat was door het Vaticaan strikt geheim gehouden. Het ligt daarom voor de hand te veronderstellen, dat het Vaticaan ze juist nu gepubliceerd heeft met het oog op de Europese bisschoppenconfe rentie. die volgende week in Chur wordt gehouden. Deze conferentie gaat zich met het priesterprobleem bezig houden. De bedoeling van het Vaticaan kan dan zijn, te suggereren, dat het met de celibaatscrisis niet zo erg is als wordt verondersteld. Want 7137 op een totaal van 425.000 priesters is nog niet eens twee procent. VEEL MEER In de cijfers van het Vaticaan zjjn echter niet begrepen al die priesters, die zonder officiële toestemming tc vragen uit hun ambt getreden zijn. Zo heeft men al becijferd, dat het aantal priesters dat in de Verenigde Staten het ambt heeft verlaten, on- j geveer driemaal zo hoog is als dc Vaticaanse computer aangeeft. Verder is opmerkelijk de sterk stij gende lijn in het aantal aanvragen tussen 1963 en 1968. In 1966 bedroeg dat 1418, in 1967 1759 en in 1968 2263. Gezien het aantal aanvragen van de laatste maanden verwacht men dat het er in 1969 meer dan driedui zend zullen zijn. Deze toeneming ziet men overal. In Duitsland. Oostenrijk, Zwitserland en Nederland samen vroegen in 1963 KRUISWOORD-PUZZEL ZONDER ZWART Horizontaal: 1 metaalsoort bloem. 2. jubelkreet bij de Bac- chusfeesten - Europeanen. 3. soort ta pijt - kweeksel. 4. bolrond vruchtje (spreekt.) - voorzetsel - maal. 5. venster - verscheidenheden. 6. niet vergezeld - speelgoed. 7. klinknagel tje - boom- telwoord (Eng). R. sein - vlug. 9. land in Europa - spijstafel. Verticaal: 1. balk - tegen. 2. op alle plaatsen - onbep. voornaamwoord. 3. wijnsoort - biersoort - volksnaam van de kauw. 4. droogoven - voor zetsel - oude lengtemaat 5. voor geschreven kerkgebruik - huisdieren - scheik. element (afk.). 6. buitenha ven - mogelijkheid tot een gelukje - scheik. element (afk.). 7. vreemde munt - bijwoord - oud gewicht. 8. gekheid - elektrisch geladen atoom - voedsel. 9. scheik. element (afk.) - baan voor balspel - bontjas. Oplossing vorige puzzel. 1. gonde lier. 2. vreedzaam, 3. voordelig, 4. brandaris, 5. doorstaan, 6 ondervoed, 7. firmament, 8. ondermelk, 9. verve lend. (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM De Vereni ging voor wetenschappelijk on derwijs op gereformeerde grond slag (waarvan de VU uitgaat) is een van de meest gedweeë ver enigingen in den lande. In haar hele bestaan is maar één of twee keer een voorstel van directeu ren afgestemd, aldus een artikel in het VU-studentenblad Phare tra, waarin een nabeschouwing over de VU-dag in Assen wordt gegeven. Het vervolgt: „De benoeming van directeuren is een eenvoudige zaak. Daarvoor moet reglementair een tweetal gesteld worden. In de prak tijk gebeurt dat door het voorstellen van een bekend en een onbekend man. zodat de bekende altijd gekozen wordt en het college van directeuren in feite zichzelf aanvult. Toch durft men in deze kringen van een minder heid te spreken als men doelt op de groepen die aan deze krankzinnige situatie een einde willen maken." Even verder: „De ledenvergadering heeft via twee kanalen invloed op het beleid: via de financiële commis sie en de raad van bijstand, waarvan de leden advies mogen uitbrengen over bestuur en alle zaken die de universiteit betreffen." „De leden hiervan worden be noemd door de plaatselijke ressorten na overleg met de directeuren. In dat laatste zit de kneep, want daardoor kan nog behoorlijk wat pressie uitge oefend worden om eventueel hinder lijke rustverstoorders te wen n". „De invloed van de ledenvergade ring op het bestuu- van de VU is dan ook een farce", aldus Pharetra, dat „kleine tekenen van een oligarchie" in de top van de vereniging meent te kunnen aanwijzen. Bestuu rsgemak De indruk bestaat dat voor de di recteuren persoonlijk bestuursgemak geprevaleerd heeft boven het belang van de leden der vereniging: „Een zo nauw mogelijk contact met de VU. In de eerste plaats geldt dat de voorlichting die aan de achterban j verstrekt wordt: „kneuterige ver- I haaltjes die de goegemeente de in- I druk geven dat de VU in wezen sinds 1920 niet veranderd is, behalve dan de Evolutie, Kuitert en de Nieuw bouw. Om de onrust te kanaliseren worden in net land VU-avonden ge organiseerd... maar geen woord over allerlei mentaliteitsverschuivingen onder studenten en hoogleraren..." „Ten tweede is daar de agenda van de ledenvergadering, die het geheel volledig tot een farce maakt. Wil men binnen de tijdslimiet blijven, dan zullen vrijwel alle punten er zonder discussie doorgehamerd moe ten worden..." Verachting „In de derde plaats is de verach ting van de directeuren voor de wei nige initiatieven die de vergadering dan nog neemt gewoon schrikbarend. Zo is vorig jaar verzocht de studen ten wat meer voor de vereniging te activeren. Dat werd door directeuren toegezegd" maar de studenten heb ben er niets van gemerkt, merkt Pharetra op. „Verder werd, op diezelfde verga dering beloofd om bij voordracht van een nieuwe directeur voortaan zijn antecedenten te vermelden". Dat is evenmin gebeurd. In het VU-blad stond: Tweetal van het bestuur (voor een nieuwe directeur) zijn de heer C. 1 van Nierop te Zeist en drs. A. W. Overwater te 's-Hertogenbosch". Ver der niets. Controle, Overigens wordt in het artikel twijfel uitgesproken of de vereniging wel het aangewezen orgaan is om controle op het beleid uit te oefenen. Wat de VU betreft zouden in de eerste plaats de mensen die er de hele dag mee te maken hebben me debeslissingsrecht moeten hebben: docentenkorps, personeel, studenten. De geringe kracht van de vereni ging staat goede controle namelijk in de weg. Dat gebrek aan kracht komt I niet alleen vanwege onvoldoende geïnformeerd zijn, maar is, aldus j Pharetra, ook een gevolg van de af- takeling van de gereformeerde zuil. Deze bevolkingsgroep is als hechte eenheid hard bezig uiteen te vallen en het restant leeft meestal in zo'n besloten wereldje, dat via deze weg j een doorbraak naar de maatschappij niet te venvachten is. In het licht van dit alles acht Pha- j retra het weliswaar begrijpelijk dat I directeuren de jaarvergadering tot een farce maken, maar daarom is die nog niet minder kwalijk. drie bisdompriesters ontheffing aan. In 1968 waren dat er 136. In Spanje waren het er zes jaar geleden 5, in 1968: 125. IN Amerika en Afrika is deze stijging nog veel sterker. Ook houdt de statistiek geen reke ning met de sterke daling van het aantal priesterstudenten, die eve neens samenhangt met de celibaats- kwestie en een veroudering van het priesterbestand ten gevolge heeft. Het preciese percentage rpiesters, dat ontheffing gevraagd heeft, be draagt 1,68. Bij 1,33 procent is de toestemming reeds gegeven. In Nederland is 3,26 procent van de bisdompriesters met toestemming van het Vaticaan getrouwd. In La tijns - Amerika bedraagt dit percen tage 3,02, in de Verenigde Staten slechts 0,98 en in Italië 0,85. jezuïeten Wat de reguliere priesters betreft (die in onderscheiding van de bisdom- priesters niet aan een bisdom, maar aan een orde -erbonden zijn), blijken de jezuieten, ondanks enkele gerucht makende affaires, zoals in Amster dam, toch de beste kerkelijke papie ren te hebben. Van hen vroeg 1,9 procent dispensa tie tegen 3,9 procent van de dominica nen, 2,9 procent van de benedictijnen en 2,2 procent van de capucijnen. Over het algemeen blijken de orde geestelijken iets trouwlustiger dan de bisdompriesters. NED. HERV. KERK Beroepen te Deil (toez.), kand. L. West- land te Hulzen: te Emmen (wUkgem. An- gelslo-Emmerhouttoez.), G. J. T. van Dijk te Spijkenisse: te Leldschendam (vac. dr. F. O. van Gennep, toez.). O. T. Boonstra te 's-Heer-Hendrikskinderen: te Rozenburg. '2e pred. pl.: tnez.i. S. G. J. Goverts te Naaldwijk: te Waspik, kand. A. de Keizer te Stad aan 't Haringvliet. Aangenomen het beroep van de gen. syn. tot pred bgw. werkz. 'Ned. Bijbel gen.), W. C Verstoep te Assen. Beroepbaar kand.'M. Schukken, Rhodos- dreef 166, Utrecht. GEREF. KERKEN Benoemd tot wetensch. medewerker aan de Vrije Universiteit 'kerkgeschiedenis), drs. W. Bakker te Katwijk aan Zee. GEREF. KERKEN (vrijf.) Aangennomen naar Bunschoten-A. K. J. Kapteyn te Overschild-Appingedam. Bedankt voor Amsterdam-Zuid-A, T. T. Boersma te Aspcn. CIIR. GEREF. KERKEN Beroepen te Hillegom en te Lutten aan de Dcdemsvaart, kand. A. Bakker te Broek op Langedljk: te Maassluis, kand. R. van Beek te Ede: te Noordscheschut. kand. H. Last te Apeldoorn. Bproepen te Aalburg. Sint Annaland, 's-Gravenpolder. Hoofddorp, Oud-Beijer- land. Poederoyen en te eelst. kand. J. Mol te Hardinxveld: te Haarlem, Hcrkln- gen. Kortgene. Leiden. Poortvliet en te Westkapelle. kand. R. Boogaard te Nlsse. OIJD-GF.REF fïF.MEKNTNE IN NED. Bedankt voor Kampen, H. Wiltink te Doetlnchem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2