Kerken moeten zich aan
„verboden vragen" wijden
DIVERSITEIT IN DE KERK
Familie Scliultz vindt
liet huis leeggeroofd
Sterk groeiende UBO
sluit fusie niet uit
Voorstel aan kerken
over derde wereld
Een woord voor vandaag
VERF
Uw probleem
is het
onze.
Finse kerk
in rots
Uurloon gestegen
met 7^ procent
„Beweging voor
paus en kerk"
in Duitsland
Verlaging accijns
suiker bevordert
tandbederf
(O
O
O
O
O
O
O
O
Noodkerk id
Amsterdam- Wi
afgebrand
Nachtvluchten
Biafra hervat
BEROEPINGSWERK
VRIJDAG 27 JUNI 1969
ln de afgelopen dagen heb ik geprobeerd in woorden het ge
weldig mysterie te vangen van Christus, die „in de gestalte
van God was" en „in de gestalte van mensen" op onze we
reld is gekomen. Paulus gaat echter nog een stap verder.
Christus blijft niet alleen mens, maar „in zijn uiterlijk als
een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoor
zaam geworden tot de dood." Dat lezen we in Phïlippenzen
2 8.
Dit is precies het omgekeerde van wat de mens wil. Ieder
mens streeft ernaar zichzelf te verheffen. En als hij zichzelf
niet voldoende omhoog kan werken in deze wereld, wil hij
dat zijn kinderen meer worden dat hij zelf is. Het leven kan
sommige mensen zo slaan, dat zij zich neerleggen bij hun fa
len, maar dan ontstaan toch frustraties, want de mens wil
meer zijn dan hij is.
Die zelfverheffing is tegelijkertijd zonde en zegen. Ze werd
geboren uit het verlangen van de mens, die het niet voldoen
de vond dat hij geschapen was „in het beeld, of de gestalte
van God" maar „als God wilde zijn". De mens wilde op de
troon van God gaan zitten. Tegelijkertijd is dit toch een ze
gen, want dit verlangen om meer te zijn, komt ook voort uit
het besef dat we voor meer geschapen zijn.
Maar Christus legt ook dat puur menselijke verlangen naast
zich neer. Hij probeert niet een groots rabbi te zijn. Hij pro
beert niet een wereldhervormer te zijn. Hij probeert niet een
revolutionair te zijn. Hij werkt zich nergens naar op, maar
vernedert zich. Hij volgt de weg van de zondeval tot in zijn
uiteindelijke consequentie. Vrijwillig wandelt Hij voor ons de
weg die wij gedwongen moeten gaan. Dat is de weg naar de
dood.
We lezen vandaag: Zacharia 3 1-10.
Pinkstergemeenten kunnen een
theologie der armen ontwikkelen
„«schilderen
eenvoud T"'- U\eurenkeus _cCcMI
duurzaamheden q^qVERTROFFEN
verwerking. >n
strijken en dekken.
(Van onze kerkredactie)
MEXICO STAD De kerken kunnen een forum vormen, dat
zich durft te wijden aan de „verboden vragen", de taboes van de
Mexicaanse gemeenschap, en ze eerlijk onder ogen durft te zien.
Dit zei dr. Walter J. Hollenweger, secretaris voor evangelisatie van
de Wereldraad van Kerken tijdens een persconferentie in de stad
Mexico. Hij was daar in verband met een gesprek over het gezag
van de bijbel tussen protestanten, jezuïeten en mensen uit de pink
sterbeweging.
Hollenweger, die zelf uit de
pinksterbeweging stamt en tien jaar
lang voorganger was van een
pinkstergemeente, is een erkende au
toriteit op dat gebied. Hij studeerde
aan de universiteiten van Bazel en
Zürich en schreef toen een „Hand
boek voor de pinksterbeweging" in
tien delen. Zojuist heeft hij een
nieuw boek gepubliceerd getiteld
„Enthusiastisehes Christentum". Bin
nenkort verschijnt daarvan een En
gelse vertaling.
Hollenweger citeerde als voorbeeld
voor zijn stelling dat de kerk de
„verboden vragen" in een bepaalde
gemeenschap kan aanvatten, de
bespreking die niet zo lang geleden
in Guarnevaca plaats vond tussen
werknemers en werkgevers. Samen
spraken zij over de vraag: „Als wij
aan de avondmaalstafel gezeten als
gelijken beschouwd worden, waarom
Brieven die niet rijn voorzien
van naam en adres kunnen niet tn
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding ls verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verhand staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Ik heb een middelmatig
grote hond, die het hele jaar door
verhaart. Tapijten en kleden in de
kamer zitten iedere morgen met
haar. Als hij op je schoot zit, komt
er haar op de kleding. Om de twee
of drie dagen borstel ik ook nog
haar van zijn huid af. Hij blijft
verharen, 's Morgens en 's avonds
krijgt hij tarwebrood met een beetje
boter erop. 's middags een beetje
overschot van ons middagmaal.
Antwoord: Tegen verharing van
honden en katten zijn middelen te
koop in een dierenspeciaalzaak. De
voeding die u de hond geeft, is niet
geschikt om hem in een topconditie
te houden. Een hond is een vleeseter
en restjes van het middagmaal zijn
niet goed voor hem. U kan beter
tegen redelijke prijs slachtafval ko
pen en dat vermengen met klein
gesneden verse groente. Oud bruin
brood is wel geschikt als tweede
maaltijd. Een volwassen hond heeft
per dag slechts tweemaal eten no
dig.
Vraag: Een bejaarde weduwe
heeft tot nu toe geen uitkering
AOW genomen, hoewel zij van het
begin af daarvoor in aanmerking
kwam (haar overleden man had dit
om persoonlijke redenen niet ge
daan en ze hadden het toentertijd
ook niet nodig). Om de zeer hoge
levensonderhoudskosten der laatste
jaren heeft de weduwe erover ge
dacht dit te gelegener tijd aan te
vragen. Waar kan zij dit doen? Hoe
moet er gehandeld worden met het
nog niet uitgekeerde geld?
Antwoord: Daar zij en haar echt
genoot indertijd de AOW-uitkering
geweigerd hebben op grond van
vermoedelijk principiële bezwaren,
bestaat er eigenlijk over de afgelo
pen periode geen recht meer op uit
kering met terugwerkende kracht,
nu de man overleden is. Alleen voor
het geval, dat de man tussen de
totstandkoming van de AOW en het
bereiken van de 65-jarige leeftijd
via de belastingdienst premie be
taald heeft, wordt deze premie te
rugbetaald. Zij kan daarnaar infor
meren bij de raad van arbeid, waar
zij ook de uitkering kan aanvragen.
Zij krijgt dan ten hoogste één jaar
on gehuwden-uitkering met terug
werkende kracht en dan verder de
uitkering voor de komende jaren,
maar dan vervalt wel de terugbeta
ling van de eventuele premie.
Vraag: Wat is het adres te Soest
voor vakantie met een huifkar? Je
kunt ermee van Soest naar Drenthe
trekken.
Antwoord: P/a de heer Jansen,
Vredehofstraat Soest.
Vraag: Ik heb aan de filodendron-
cactus zaadbollen gekweekt van ro
ze op rood of andersom. Hoelang
moeten die bollen eraan zitten? En
wat moet er verder mee gebeuren?
Antwoord: Het is een vreemde
naamcombinatie, daar we filoden-
droncactus niet kennen, wel een
philodendron (gatenplant) en een
phyllocactus (bladercactus) maar dat
is voor ens verdere antwoord niet
van belang.
Laat die zaadbollen eraan zitten
tot ze geel beginnen door te scheme
ren, pluk ze dan af en laat ze dro
gen. Daarna verwijdert u het zaad
en doet dit in een kistje in een
mengsel van fijne vochtige turf in
gewassen rivierzand. Zaai het ge
lijkmatig uit. druk het aan en bedek
het met een zeer dun laagje van
hetzelfde grondmengsel. Spuit het
met een fijne bloemenspuit nat (het
mag niet stromen) en bedek het dan
met een stuk glas en doe er een
krant over.
Standplaats in de vensterbank in
•ie zon. Elke dag de ruit keren om
iet condenswater eraf te laten lo
pen. Als het zaad kiemt, haal dan de
krant weg en ook geleidelijk aan de
rui*.
Caina-zeiidelingeii gedupeerd
kunnen we elkaar dan niet als gelij
ken aan de conferentietafel ontmoe
ten?"
Eigenwaarde
O
Vooral de pinkstergemeenten van
Mexico hebben er toe bijgedragen om
de bevolking te doen beseffen dat
armen ook een bepaalde eigenwaarde
bezitten. De Mexicaanse pinksterge
meenten zijn de laatste jaren sterk
gegroeid. Zij omvatten reeds de helft
van het totaal aantal niet rooms-ka-
tholieke christenen in dat land. De
meeste gemeenten en kerkgroeperin-
gen van dit type ontvangen in het
geheel geen buitenlandse steun, zoals
dat wel het geval is met de andere
protestantse kerken.
Ze zijn er daardoor in geslaagd om
(Van onze kerkredactie)
HOLLANDIA Het Neder
landse zendingsechtpaar Schultz,
dat werkt in het gebied van de
Wisselmeren op West-Irian, is
heel zfón bezit kwijt. Op aanra
den van de Kapauku's ontruim
den zy het gebied toen er plot
seling een opstand losbarstte
tegen het Indonesische regime.
Ze brachten ongeveer tien dagen
in de Baliemvallei door, waar
alles rustig bleef. Toen ze in hun
huis terugkeerden, bleek het ge
heel te zyn leeggeroofd.
Niet alleen het Nederlandse echt
paar verloor al zijn bezittingen maar
ook de Kapauku-predikanten, de In
donesische goeroe die zijn leven lang
daar reeds evengeliseert en de Ame
rikaanse zendeling Ken Troutman
werden gedupeerd. Wat niet gestolen
was bleek kort en klein geslagen.
Uit sommige huizen, zoals dat vas
Jan Schultz was alles wat los en vast
zat verdwenen, uit andere huizen
vooral huisraad. De zendelingen be
horen tot de Christian and Missiona
ry Alliance, in het Nederlands
meestal afgekort tot Cama.
Stempel
Het verlies van de familie Schultz
wordt geschat op ongeveer 5000 gul
den, terwijl het totale verlies zeker
de 25.000 gulden overschrijdt. Het be
richt kwam te laat om nog in het
jongste nummer van het maandblad
De Pionier van de Cama op te ne
men. In allerijl werd een stempel
Café-Rest. BELVÉDÈRE
SCHOONHOVEN
Uniek len'ras aan de Lek
Gerenor^rteerde keuken
Receptiell en partijen
Nieuw éfitree
Telefoon 01823-2377
vervaardigd, waardoor het kale be
richt nog op de omslag gestempeld
kon worden.
De abonnees van het blad reageer
den spontaan, want in een week tijd
is reeds 3000 gulden gestort op giro
309400 van de Cama te Wassenaar,
vertelde de nieuwe directeur,
oud-zendeling A. Stringer ons.
(Van onze kerkredactie)
HELSINKI Eind augustus
komt in de Finse hoofdstad een
kerk gereed, waarvan de plannen
al zeventig jaar geleden gemaakt
waren. Deze kerk is helemaal
uitgehouwen in een reusachtige
rots in het stadscentrum.
Omdat de kosten meer dan
drie miljoen gulden hebben be
dragen, is er meermalen tegen de
bouw van deze kerk gepro
testeerd. Zo hebben verleden
zomer studenten op de binnen
muur van de kerk enkele malen
het woord „Biafra" geschreven.
Men denkt erover, dit te laten
staan.
DEN HAAG Volgens gegevens
van het Centraal Bureau voor de
Statistiek is het gemiddelde verdien
de uurloon van volwassen werkne
mers (arbeiders en employées) tussen
oktober 1968 en april 1969 gestegen
met rond 7'/j procent. Dit blijkt uit
een onderzoek bij nijverheid, handel,
vervoer en bank- en verzekeringswe
zen.
Luth er-uitgave
compleet
(Van onze kerkredactie)
STUTTGART „Luther Deutsch",
een keur uit de werken van Maarten
Luther in tien delen, is thans
compleet.
De tien delen (in een tijd van
twintig jaar uitgegeven door Ehren-
fried Klotz te Stuttgart en Vanden-
hoeck en Ruprecht te Göttingen) be
vatten de belangrijkste werken van
Luther compleet en een bloemlezing
van zijn preken, brieven en tafelge
sprekken. Verder hoort er een Lu-
ther-lexicon bij met 1700 citaten en
800 trefwoorden.
Het chronologisch eerste deel (met
lezingen, disputaties en geschriften
van Luther tot 1518) is het laatst
verschenen. Vooral dit deel is belang
rijk voor het gesprek Rome-Refor
matie.
Volgens de bewerker, prof. Kurt
Aland, heeft de volledige doorbraak
tot het reformatorische inzicht bij Lu
ther pas in 1518 plaatsgehad, dus na
de beroemde 31e oktober 1517. De
traditionele opvatting plaatst Lu
thers „Turmerlebnis" enkele jaren
vóór 1517.
(Van onze kerkredactie)
FRANKFORT Conservatieve
rooms- katholieken in Duitsland heb
ben hun krachten gebundeld in de
„Beweging voor paus en kerk". Deze
organisatie wil nauw samenwerken
met de protestantse belijdenisbewe
ging „Geen ander evangelie".
De „Beweging voor paus en kerk"
noemt zichzelf nadrukkelijk „katho
lieke belijdenisbeweging", naar het
voorbeeld van „Geen ander evange
lie".
In een manifest, dat 19.000 handte
keningen kreeg, keren deze conserva
tieve rooms-katholieken zich tegen
nieuwe formuleringen van de dog
ma's, tegen een nieuwe interpretatie
van het geloof, tegen de liefdeloze en
verwoestende kritiek op de kerk en
haar tradities cn tegen een democrati
sering van de kerk, die haar hiërar
chische orde aantast.
een geheel Mexicaanse leiding te kie
zen en een eigen Mexicaanse liturgie
te ontwikkelert. Bovendien bieden ze J
de leden binnen het raam van een
analfabetische gemeenschap de kans i
om zich sociaal en intellectueel ver
der te ontwikkelen. Ondanks hun ge
brekkige opleiding „draagt ieder kerk
lid een geheel eigen verantwoorde
lijkheid," vertelde Hollenweger de
Mexicaanse journalisten^
Contacten
Volgens Hollenweger beginnen de
Mexicaanse pinkstergemeenten pas
hun eerste oecumenische contacten
op te bouwen. Maar de conferentie
over het gezag van de bijbel tussen
jezuïeten, kerken uit de Wereldraad
en pinkstergemeenten achtte hij een
bemoedigend begin.
Zijn boek „Ethusiastisches
Christentum" biedt nog veel meer in
formatie over oecumenische contac
ten met pinkstergemeenten. Zij ver
tonen nog altijd een opmerkelijke
groei in Latijnsamerikaanse landen,
in Afrika, maar ook in Rusland en
Italië.
Overal ter wereld geven de
pinkstergemeenten niet alleen een
bijbelse stem aan de lijdenden en de
misdeelden in de maatschappij, maar
schenken zij ook christelijke hoop
aan de armen.
Twee kanten
De ontwikkeling van de pinkster
gemeenten, zei Hollenweger, kan
twee kanten uitgaan. Hij hoopte dat
ze in staat zullen zijn een „theologie
der armen" te ontwikkelen en voorts
een liturgie voor het post-literaire
tijdperk en een niet-burgerlijk soci
aal en politiek programma.
De andere mogelijkheid is dat de
pinkstergemeenten zich zullen aan
passen bij de gevestigde kerken. Dan
zullen ze een fundamentalistische
theologie kiezen en een vaste liturgie
gaan ontwikkelen. Welke kant de
pinksterbeweging ook uit zal gaan,
meent Hollenweger, de vragen die zij
stelt zijn van belang voor alle kerken,
ook al kunnen niet al haar antwoor
den door iedereen aanvaard worden.
(Van onze soc.-econ. redactie)
BUNNIK De NV UBO,
levensverzekering- en schadever
zekeringsmaatschappijen van de
christelijke vakbeweging, hebben
ook in 1968 een bijzonder voor
spoedig jaar gehad. Directeur G.
Lenderink maakte gisteren in de
aandeelhoudersvergadering be
kend, dat het totaal verzekerd
kapitaal van de levenmaatschap
pij is gestegen van 308 miljoen
tot 349 miljoen. Op 20 juni was
zelfs al een portefeuille-omvang
beschikt van 370 miljoen.
De produktie bij de effectenspaar
kassen gaf evenals vorig jaar ook
over dit jaar al weer een verdubbe
ling te zien. Bij de collectieve verze
keringen neemt de groei toe.
De gunstige ontwikkeling heeft het
mogelijk gemaakt, het waarborg
fonds, dat de christelijke vakbewe
ging bij de start van de maatschappij
ter beschikking stelde (circa
900.000), vol te storten.
Dit bedrag wordt nu omgezet in
een postcurrente lening tegen een
rente van zeven procent. Per jaar
wordt tien procent omgezet in aande
len.
Gering
President-commissaris, prof. dr. J.
E. Andriessen. verklaarde dat de
moeilijke aanloopjaren thans voorbij
zijn. Er zijn nog wel grote problemen
wat betreft de kostenontwikkeling
voor de toekomst, maar hij zag
Werkgroep „Kerk en Ontwikkelingssamenwerking"
UTRECHT De werkgroep
„Kerk en ontwikkelingssamen
werking" heeft een actiepro
gramma opgesteld, waarin tal
van voorstellen zijn gedaan „om
de kerken bewust te maken van
hun verantwoordelijkheid ten
opzichte van de nood in de zo
genaamde derde wereld". In deze
voorstellen zijn verwerkt de
aanbevelingen van de wereld
conferentie voor kerk en samen
leving 1966, de pauselijke ency
cliek Populorum Progressio en
de assemblee van de Wereld
raad van Kerken in juli 1968.
De werkgroep is van mening, dat
de kerken grote bijdragen kunnen
leveren, omdat ze zich vrij kunnen
opstellen. Het programma van actie
is ingediend bij de leden van de
Raad van Kerken.
Voorgesteld wordt onder andere
personen aan te trekken, die het mon
diale denken ter plaatse stimuleren.
De kerken zouden verder voorafgaan
de aan de vredesweek 1969 een grote
landelijke bijeenkomst moeten organi
seren, waarop informatie wordt ge
geven over de houding van de ker
ken inzake internationale ontwikke
lingssamenwerking.
Een volgend voorstel is: de kerken
in aanvulling op de bedragen, die zij
besteden aan zending en werelddiaco-
naat, twee procent van de totale ker
kelijke inkomsten te bestemmen voor
ontwikkelingssamenwerking.
ROTTERDAM De consequentie
van de verlaging van het suikerac
cijns is onder meer. dat meer suiker
houdende versnaperingen worden ge
consumeerd, waardoor tandbederf in
de hand wordt gewerkt.
Dit is de mening van de besturen
van de Nederlandsche Maatschappij
tot bevordering der tandheelkunde te
Utrecht, de Nederlandse vereniging
voor sociale tandheelkunde te Am
sterdam, en Het ivoren kruis te Rot
terdam. Hun bezwaren hebben zij
voorgelegd aan de regering en de
Tweede kamer.
Het schijnbare financiële voordeel
van de suikeraccijns zal ten koste
van in het bijzonder de gezondheid
van de kleuters gaan. menen deze
organisaties.
2
3
U
5
6
7
8
9
Twee kerken in ons land zijn in het bijzonder in
beweging, de Rooms Katholieke Kerk en de Gere
formeerde Kerken. In beide proberen de vele leden
zich los te maken van een naar hun gevoel al
te eenvormige kerkbeschouwing. In beide wordt
veel gesproken over pluriformiteit of, zoals prof. dr.
D. Xauta het noemt: diversiteit in de kerk.
In het „Centraal Weekblad" erkent de emeritus
hoogleraar, dat er vele vragen blijven: „Wanneer
met zoveel nadruk op het aanvaarden van diversi
teit in de kerk wordt gewezen, brengt dan een
dergelijke ruimte niet het ernstig gevaar met zich
mede. dat de belijdenis der kerk in het gedrang
geraakt? Moet zo iets niet onvermijdelijk tot gevolg
hebben, dat aan die belijdenis slechts weinig waar
de wordt gehecht en niet weinige leden der kerk
als een te verwaarlozen
haar gaan beschouwen
element?
Prof. Nauta geeft toe dat die gevaren wel dege
lijk bestaan. Maar, zegt hij: „het aanvaarden van
diversiteit onder de gelovigen is een even legitieme
zaak, als het in acht nemen van de zuiverheid der
belijdenis."
geen reden tot pessimisme. De draag
kracht van de maatschappij is no|
betrekkelijk gering, vooral gelet oj
de vele fusies in de verzekeringswe- p
reld, die tot steeds grotere concern
leiden.
Veronderstellend, dat de UBO
de toekomst ook tot samenwerking
met andere maatschappijen zou ko
men, merkte de heer Andriessen op
dat daarbij dan toch de eigen identi
teit van de UBO bewaard zal moetei
blijven. UBO zou dus altijd 51 pro
cent van de aandelen in handen moe
ten hebben. Wel gaf de heer Andries
sen toe, dat de UBO nog veel grotei
moet worden om de kostenontwikke
ling voor de toekomst het hoofd t<
kunnen bieden.
Indexcijfers
Aan de hand van indexcijfers gal
de heer Lenderink een beeld van d^j
groei van de maatschappij. Uitgaande^
van 1964 is 100, sprong de produktia-£
het afgelopen jaar van 149 naar 169<ja
het premie-inkomen van 138 naa»>e
155, het -nterest-inkomen van 182k;
naar 223 en het eigen vermogen van
166 naar 192. In guldens waren de
bereikte cijfers als volgt: 350 mil-P'
joen (levensverzekeirng), 6,5 mil-P®
joen (levensverzekering), 6,5 mil-P
(interest) en 1,5 miljoen (eigen ver-p
mogen). Hier staat tegenover dat ook0'
de kosten fors stegen van 136 naar
164 punten of van 2,5 miljoen naarn;
3 miljoen. \-
Commissaris
Uit dc aandeelhoudersvergadering;
kwam de vraag, of het niet wenselijkV
is ook een werkncmerscommissarisl1-
aan te wijzen. De heer Andriessen^
zegde toe deze kwestie in de raad teL
bespreken, mede in overleg met dei'
ondernemingsraad. In de volgender'
aandeelhoudersvergadering zal hiero-ki
ver worden gerapporteerd. De raadn
van commissarissen zal zich daarbij!^
tevens een mening vormen over defu
betekenis van de werknemerscom-|i
missaris in het algemeen.
M
p
AMSTERDAM Gisteren rond
drie uur is de voormalige noodkerk,
de Pauluskerk, in de Pieter Caland-
laan in Amsterdam-West volledig af
gebrand. Het houten gebouw was
juist enkele dagen geleden door de
gemeente Amsterdam opgekocht om
te gaan dienen als een jeugdhuis
voor het district Slotervaart. Men
was gisteren begonnen met het op
knappen van het gebouw. De brand
woedde zo hevig dat op een gegeven
ogenblik acht stralen nodig waren
om het vuur, dat uiteraard zeer grote
belangstelling trok, te bedwingen. De
brand is ontstaan door het optreden
van baldadige jeugd.
KOPENHAGEN De interkerke
lijke hulporganisatie „Joint Church
Aid" heeft gisteren aangekondigd,
dat het op volle schaal de nacht
vluchten op Biafra vanaf het Portu
gese eiland Sao Tome gaat hervatten.
Het besluit is genomen om de zie
kenboegen en ziekenhuizen in Biafra
open re houden. Ondanks het grote
risico van de nachtvluchten ontving
het besluit de volle instemming van
de piloten. Als men geen maatregelen
had getroffen zouden binnen een
week alle ziekenhuizen in Biafra
gesloten zijn, aldus de verklaring.
INVUL PUZZEL
Horizontaal woorden invullen van
de volgende betekenis: 1. vis, 2. on
aangenaam, 3. herhaling, 4. wit paard
(meervoud), 5. plan hebben, 6. kwar
taal, 7. herstelling, 8. het tegenover
gestelde, 9. poolster.
Bij de juiste oplossing ieest men in
de cirkeltjes de naam van een plaats
in België bij Spa.
Oplossing vorige puzzel.
Hor.: 1. maske - Bart. 2. olie - non
- Ee. 3. ein - Pieter. 4. die - eg - Tiel.
5. en - kreet - la. 6. room - nadat. 7.
bel - aard - te. 8. avond - maan. 9.
ram - Deen - Lt.
Vert.: 1. moeder - bar. 2. Ali - Ino -
Eva. 3. sine - kol - om. 4. keper -
mand. 5. enige - made. 6. boete -
arme. 7. anti - t.d. - Dan. 8. reëel - at-
al. 9. ter - latent.
.Aan een schromelijke dwa
ling zouden wij ons schuldig ma
ken. wanneer de belijdenis der
kerk door ons bij wijze van ba
gatel werd beschouwd. Zij moet
integendeel worden gezien als
deel uitmakende van het wezen
en karakter der kerk. Een kerk
die niet belijdt en geen duidelij
ke belijdenis heeft, beantwoordt
niet aan haar taak en roeping."
Aldus prof. dr. D. Nauta in het
Gereformeerd Weekblad.
Maar dit is niet het laatste woord
dat gesproken kan worden. Dit is
voor de Amsterdamse kerkhistoricus
de ene kant van de medaille. Deze
visie houdt niet in, zegt hij dat voor
wie zich niet in alles hiermede vere
nigt geen plaats zou zijn in ons mid
den.
Ambtsdragers
Hij schrijft dan: „Een dergelijke
eis wordt op het ogenblik nog wel
gesteld aan de ambtsdragers in de
kerk. Wat hen betreft is er geen di
versiteit mogelijk ten opzichte van
wat in die belijdenisgeschriften is
neergelegd. Alleen met betrekking tot
wat daarin niet aan de orde komt
bestaat er ruimte om onderscheidene
opvattingen te huldigen."
„Aan andere leden der kerk heeft
men echter altijd een, zij het beperk
te, vrijheid gelaten om afwijkende
opvattingen te volgen. Om een voor
beeld te noemen, degenen die be
zwaar hadden om de kinderdoop te
erkennen, werden niet afgewezen en
mochten delen in het lidmaatschap
van de kerk."
„Is het verantwoord de hier
geschetste situatie te bestendigen? En
moeten wij niet tot het inzicht ko
men dat op de bestaande wijze te
weinig ruimte wordt geboden aan de
diversiteit die onder christenen nu
eenmaal wordt aangetroffen?"
Belemmerend
Ik laat hier in het midden de bin
ding der ambtsdragers aan de belijde
nisgeschriften. Ook in dat opzicht
kunnen er rechtmatige vragen wor
den gesteld, met name wanneer het
betreft belijdenisgeschriften uit een
lang vendogen periode, waaraan ge
breken kleven die voortvloeien uit
het beperkte karakter van wat door
mensen is opgesteld. Maar op zichzelf
kan het geen bezwaar opleveren dat
voor ambtsdragers strengere maat
staven gelden dan voor overige
gemeenteleden.
„Juist met betrekking tot hen is
hier evenwel aanleiding zich nader te
beraden. De inhoud van de bestaande
belijdenisgeschriften werkt, zowel
door uitvoerigheid als door betoog
trant, belemmerend. Er wordt dien
tengevolge te weinig ruimte geboden
voor de diversiteit die *r volkomen
rechtmatig onder christenen bestaat.
De genoemde omstandigheid staat in
de weg aan een gezonde ontwikke
ling."
„Trouwens, ook van degenen die
momenteel deel uitmaken van onze
kerken, kan in werkelijkheid niet
worden volgehouden dat zij allen als
geestelijk eigendom bezitten hetgeen
in de belijdenisgeschriften staat ver
werkt."
Legitiem
Zoiets behoeft ook niet van een
ieder te worden verlangd. Wij zouden
kunnen volstaan met de gedachte dat
er een heengroeien moet zijn naar
wat in die geschriften door kundige
en gelovige theologen tot uitdrukking
is gebracht. En dan nog onder de
reserve dat een en ander met mense
lijke gebrekkigheid is gebeurd en
voor verbetering vatbaar."
„Het aanvaarden van diversiteit
onder de gelovigen is een even legi
tieme zaak, als het in acht nemen
van de zuiverheid der belijdenis. Het
een mag niet gebeuren ten koste van
het ander. Wanneer wij het bij de
vraag der belijdenis wat meer naar
de diepte dan naar de breedte zoe
ken. zouden wij misschien als vanzelf
meer recht kunnen doen wedervaren
aan de diversiteit onder de belijders
van de Christus."
Oplossing
„Ik meen dat wij in die richting de
oplossing kunnen vinden van de on
derhavige kwestie. Door op afgeleide
punten van de belijdenis minder
stringent te werk te gaan dan in een
vroegere periode, kunnen wij berei
ken dat er een grotere ruimte
ontstaat voor het aanvaarden van di
versiteit in de kerk."
„Zoiets behoeft niet te leiden tot
het ontstaan van partijen en richtin
gen in de kerk, juist omdat dan de
volle nadruk kan worden gelegd op
wat de kern is der belijdenis: het
zich één weten in Jezus Christus als
de Heer en het Hoofd der kerk."
NED. IIERV. KERK
Beroepen te Andel (N.B.) en te Tho-
len: kand. G. C. Kunz te Delft; te Ant
werpen (prot. evang. gem.): prof. dr.
W. H. Beekenkamp. ex-hoogleraar te
Brussel, te Delft; te Tjietjerk toez.:
kand. L. Westland te Huizen (N.H.): te
Maassluis (vac. H. F. Meijer) toez.: Tj.
M. Haijtjema te Putten.
Aangenomen naar Jutfaas: J. v. d.
Hoek te Nijmegen.
Bedankt voor Amsterdam (Andreas-
ziekenhuis): drs. G. M. Spelberg te
Utrecht.
Beroepbaarstelling: kand. D. Nijnen-
huis. Korenlaan 30. Putten: kand. A. de
Keizer, Oostmoersedijk 1, Stad aan 't
Haringvliet; kand. drs. G. H. Cohen
Stuart. Frans Halslaan 257. Oegstgeest;
kand. G. C. Kunz, Westplantsoen 110,
Delft.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam-Hillegersberg:
J. v. d. Wal te Zwolle.
GEREF KERKEN (vrijgem.)
Bedankt voor Steenwijk (scriba E.
Petter): H. Mostert te Harderwijk.
OIIRIST. GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Drogeham en te Slie-
drecht (Middeldiepstraat): kand. R. v.
Beek te Ede.
Bedankt voor London (Ont-Can.): P
den Butter te Bunschoten: voor En-
schede-oost: A. Rebel te Groningen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rotterdam-Zu'dwiik,
1 Pendrecht. Lombardijen: kand. Th. v.
1 Stuyvenberg te Bodegraven.