Echte herdersstaf
voor de bisschop
Angst voor nieuw imperialisme
Grote mind
tegen fusieplan
k
VEERTIG SCHAPEN
3000 BEZOEKERS
Nederlanders gaan
avondmaal vieren
1
Ds. Van den Heuvel merkt in Derde Wereld:
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze....
Huidverzorging n
BEROEPINGSWERK
Pastoor Miedema
wint het geding
Twee broers
bevestigen
hun broer
Gaat boyco
van kerkech
niet door?
Anglicaanse priesters stemmen
Nigeria
dokter
laai
vrii
Christus, zegt Paulus tot de gemeente van Philippi, heeft het
Gode gelijk zijn geen roof geacht, zoals een kraai die alles
wat blinkt wegsleept naar zijn nest en dan erop gaat zitten,
opdat niemand anders eraan kan komen. Integendeel: Hij
..heeft Zichzelf ontledigd." Gisteren hebben we reeds ge-
zegd dat die woorden niet zo uitgelegd mogen worden, als
zouden ze betekenen dat Hij daarna niet langer Gode gelijk
was.
Waarvan heeft Christus Zichzelf dan ontledigd? Wat gaf Hij
óp? De uiterlijke tekenen van Zijn Gode gelijk zijn. Hij
kwam niet als een Koning in deze wereld, maar werd gebo
ren in een stal. Hij liet de mensen niet voor Zich knielen en
buigen. Hij veroordeelde Zijn tegenstanders niet met een
knip van Zijn vingers. Hij wierp Zich niet op als een Rech
ter.
We zouden het zo kunnen samenvatten: De eerste keer kwam
Hij niet, zoals Hij straks de tweede keer zal komen, op de
wolken, om te oordelen de levenden en de doden. Hij was
moe, zoals alle mensen soms uitgeput moe zijn. Hij had hon
ger, zoals alle mensen wel eens honger lijden. Hij had ver
driet, zoals alle mensen wel eens verdriet hebben. Hij werd
tegengewerkt, zoals alle mensen dat wel eens in hun leven
ondervinden. Hij werd onschuldig veroordeeld, zoals alle
mensen wel eens in hun leven onschuldig ver- of beoordeeld
zijn. Hij werd verworpen, zoals iedereen wel eens in het le
ven overkomt dat mensen hem de rug toekeren. Hij stond al
leen, zoals iedereen wél eens alleen staat.
En in al die gevallen greep Hij niet terug op Zijn Goddelijke
macht en heerlijkheid om Zichzelf te redden uit de nood. Hij
bleef ook in het moeilijkste moment ons gelijk.
We lezen vandaag: Haggaï 2 2-24.
DINSDAG 24 JUNI
(Van onze correspondent)
GRONINGEN „Kijk", zegt schaapherder Pouwel Mos (57) uit
Ruinen, „als u vlug bent kunt u een addertje zien. Het is maar een
kleintje hoor." Maar het aalvlugge slangetje is hem te vlug af en
herder Mos kan zijn vlucht maar even tegenhouden met zijn her
dersstaf.
Diezelfde staf zal over enkele dagen het eigendom zijn van prof.
dr. J. B. W. M. Möller, die zaterdag 28 juni tot bisschop van Gro
ningen wordt gewijd. De heer Mos zal zijn staf tijdens de wijdings
plechtigheid namelijk overhandigen aan de scheidende bisschop
Nierman, die hem daarna weer overdraagt aan zijn opvolger.
Herder Mos gaat niet alleen naar
Zuidlaren. Hij neemt veertig van zijn
Drentse schapen mee, die in een spe
ciale kooi in de Zuidlaarder Prins
Bernhardhoeve waar ook de wij
ding plaats heeft zullen worden
ondergebracht. Hoe is dat zo geko
men? „Ja'zegt herder Mos, „er komt
hier wel eens een priester uit Gro
ningen. Hij heeft ook al eens over me
gepreekt voor de radio. Toen ik hem
voor het eerst zag, dacht ik eerst dat
het de voetballer Bals was, maar het
was Pater Verbeek van de St. Jozef
kerk in Groningen."
Symbolisch
Uit het contact dat tussen de twee
mannen groeide werd het idee gebo-
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding U verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Ik heb een Nieuw Testa
ment met psalmen (berijming van
Datheen) in 1596 gedrukt bij Isaack
Canin wonende op de Hoogstraet
opt nieuwerck tot Dordrecht", in
zeer mooie staat. Is Isaack Canin
familie van Jac Canin van de
Deux-Aes Bijbel? Bij welke tekst
wordt in de kanttekening van Deux-
'Aes gesproken?
Antwoord: Isaack en Jan behoren
tot dezelfde familie Canin te Dor
drecht, die voor het verschijnen van
de Statenbijbel de uitgave van de
Bijbel in Nederlandse tekst verzorg
de en waarvan de eerste druk in
1560 verscheen.
Vraag: Hoe kan men het beste
verfvlekken verwijderen uit een
witte overall?
Antwoord: Smeer de vlekken aan
met zeep en druppel hierop een
beetje tetra, terpentine of vlekkerw-
water. Vouw het weefsel op de vlek
dubbel en wrijf goed heen en weer
tussen de vingers. Herhaal deze be
werking totdat de vlek verdwenen
Vraag: We bezitten een kapstok,
waarin zeven tegeltjes en een
wandbord. Op de laatste staat een
zelfde afbeelding als op een van de
tegeltjes, een landschap. Op de
voorkant van de tegels en het bord
staat: F. J. du Chattel. Weet u iets
over deze schilder en heeft een en
ander nog waarde?
Antwoord: F. J. (van Rossum) du
Chattel is 10 februari 1856 te Leiden
geboren en 10 maart 1917 te Yoko
hama overleden. Op 17-jarige leef
tijd vertrok hij naar Den Haag. Hij
schilderde landschappen in Den
Haag, Leidschendam, Loosduinen en
in 1875 in Oegstgeest. Van 1883 tot
1886 werkte hij in Vreeland. In 1908
vertrok hij naar Nederlands-Indlë,
waar hij ging aquarelleren. Van dit
werk exposeerde hij in Nederland.
Waarschijnlijk betreft het hier af
beelding op tegels en bord naar het
werk van de schilder. Antieke
waarde is er nog niet. Of de stukken
op andere gronden waarde hebben
en of ze van de schilder zelf af
komstig zijn, is niet te zeggen. Een
goed museum of een aniiquair kan
hier raad geven.
Vraag: Hoe verwijder ik ke
telsteen?
Antwoord: Door ketels en pannen
uit te koken met water, waaraan u
een paar citroenkristallen heeft toe
gevoegd. Laat na het koken de
vloeistof langzaam afkoelen en
schenk daarna leeg. De ketelsteen ls
dan losgeweekt en komt mee. Ook
de drogist kan u aan een middel
helpen.
De vorming van ketelsteen is te
voorkomen door elk restje water di-
rekt na het theezetten uit de ketel
te gooien.
Bruine pleisters: Op een over dit
onderwerp gestelde vraag kregen we
verschillende reacties. Een lezeres
schreef ons dat zij de dochter is van
de bewuste pleisterfabrikant, die ja
renlang woonde in de Lange Waran
de 63 te Rotterdam. Hij was de eni
ge in die branche. De pleisters wer
den gewoonlijk Schüster-pleisters
genoemd, maar in de volksmond
heetten zij bruine- of trekpleisters.
Na de dood van de fabrikant in
1933 is de zaak nog enige jaren door
haar moeder voortgezet tot de oor
log daaraan een einde maakte.
Volgens andere lezers zijn de
pleisters te krijgen bij firma S.
Wolff en Schüster, Zwartjanstraat
14a, Rotterdam. Voorts is er nog een
lezer, die aanbiedt zelf aan de lezers
inlichtingen te verstrekken. Dit kan
dan via ons blad.
At'rlit'tltit/t)unger8 unaniem
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN De Neder
landse delegatie naar de kerke-
dag van Stuttgart kr(jgt op zon
dag 20 juli de beschikking over
de Brenzkirche voor een oecu
menische avondmaalsdienst. Zo
wel protestanten als rooms-ka-
tholieken zullen aan die dienst
meewerken.
Hoewel de dienst in het hand
boek van de kerkedag wordt
aangekondigd, wordt zq niet be
legd door het presidium van de
kerkedag zelf. De verantwoorde
lijkheid wordt geheel door de
groep Nederlanders gedragen.
De dienst zal geleid worden door
ds. G. P. Klijn van de Open Deur,
terwijl pater dr. W. Boelens zal pre
ken. Ds. Gerhard Schnath heeft zijn
eigen dienst laten vervallen en zijn
gemeente zal kunnen deelnemen aan
deze bijzondere dienst. Pater Boelens
is lid van het Nederlandse comité van
voorbereiding. Ook in Hannover zou
twee jaar geleden een dergelijke pro-
testants-rooms-katholieke avond
maalsdienst belegd worden. Die ging
zacht-zuiver-gezond
PUROL en PUROL-poeder
echter door ingrijpen van kerkelijke
hogerhand niet door.
Ook dit keer wordt er onder auspi
ciën van de leiding van de kerkedag
geen gemeenschappelijke avond
maalsdienst georganiseerd, omdat ve
le kerken in Stuttgart daarvoor geen
verantwoordelijkheid wilden aan
vaarden. Wel heeft het presidium de
Nederlanders toegestaan om te doen
wat zij menen dat verantwoord is.
Unaniem
Tijdens een voorbereidingsweekend
op Kerk en Wereld is dit plan
besproken. Geen van de bijna tach
tig aanwezigen verzette zich er tegen.
Vanuit Nederland hebben zich reeds
130 mensen aangemeld om de kerke
dag bij te wonen. Mevrouw Klijn
deelde ons mede dat zij nog tien a
twintig aanmeldingen verwacht. Op
merkelijk is dat ditmaal zoveel jonge
mensen geïnteresseerd zijn. Bij dit
aantal zijn niet de 40 of meer Neder
landse journalisten geteld, die de
Kerkedag zullen verslaan.
De Nederlandse dienst werd vroe
ger geheel in de Nederlandse taal
gehouden. Nu de gemeente van ds.
Schnath haar dienst heeft laten ver
vallen en vele gemeenteleden deze
dienst willen bijwonen, is besloten
om de dienst ditmaal in het Duits te
houden. Dit stelt de Nederlandse
groep ook in staat om andere natio
naliteiten uit te nodigen. Vertegen
woordigers van verschillende kerken
en nationaliteiten zullen de dienst
mede leiden.
Het weer in Europa
365
1
13
2
3
6
5
6
7
8
9
10
11
12
weer
max.t
gist.
mln.t.
gist.
n.sl.
Kopenhagen 1. bew.
21
14
0
geh. bew.
zw.bew.
2.3
16
0
22
13
48
Luxemburg
geh. bew.
22
12
18
Parijs
geh. bew.
Nice
1. bew
20
h. bew.
28
15
4
zw. bew.
25
14
0
ZUrich
regen
25
12
3
Ccnè%c
reger.
Locarno
13
53
zw. bew
25
18
0
zw. bew.
17
0
h. bew.
30
17
Madrid
1. bew.
22
7
5
Mallorca
h. bew.
25
15
0
ren om de herder bij de wijding van
bisschop Möller te betrekken. „Dat is
symbolisch, de herder over schapen
en de herder over mensen", verdui
delijkt de heer Mos, die zelf overi
gens niet rcoms-katholiek is. Maar
dat is voor hem geen punt. „Ik ben
gewoon hervormd, maar ik help ie
dereen. Als je over het geloof begint
raak je toch nooit uitgepraat."
De heer Mos even verweerd als
de heide waarover hij nu al jaren
lang met zijn kudde rondzwalkt
vindt de mensen aardig en hij houdt
van de natuur. Jammer is alleen dat
de mensen de natuur verknoeien. „Ik
zie het oude Drente voor mijn ogen
verdwijnen. De heide hier is natuur
reservaat, maar de mensen maken
het moeilijk. Ze laten plastic zakken
achter en zo en als de dieren dat eten
gaan ze er dood aan."
Voor het behoud van de heide zijn
de schapen van de heer Mos on
misbaar. „We hebben hier nog 1300
hectare heide en als we de schapen
wegdeden, zou het over een paar jaar
allemaal jong bos zijn. De schapen
voorkomen dat. Men denkt wel eens
dat de kudde alleen maar een toe-
ristisohe attractie is, maar dat is niet
zo."
In de zomer omvat de kudde onge
veer 500 dieren en in de winter een
300. Elke dag trekt de heer Mos er
met zijn dieren op uit, samen met
zijn Ierse border collie Lilly. „Die
hond zou ik voor geen geld willen
missen. Hij vervangt vijf man bij de
kudde."
De veertig schapen gaan per
vrachtauto naar Zuidlaren, ie komen
samen met een expositie in de Bea-
trixhal. De wijding waarbij 3000
genodigden aanwezig zullen zijn
wordt gehouden in de Claushal. „De
heer Mos zal daar zijn staf overdra
gen aan bisschop Nierman en iets
vertellen over de betekenis van de
staf. Bisschop Nierman zal op dat
onderwerp verder doorgaan," vertel
de ons pater H. A. Verbeek.
„De herder als beeld is weliswaar
wat uit de tijd, maar het herderschap
in de betekenis van behoedzaamheid
tegenover de medemens is nog altijd
actueel". Behalve de staf zal bisschop
Nierman ook een ring en een evange-
lisatieboek aan zijn opvolger over
dragen.
„Het wordt een heel eenvoudige
plechtigheid, eenvoudiger dan ooit
tevoren. Vroeger liet men een peper
dure staf overdragen plus een dure
ring en een wapen. Deze keer doen
we het zonder wapen en met een
gewone staf en een „confectiering".
Er komen ook geen mijters aan te
pas. Dat is niet in de lijn van de
nieuwe bisschop," aldus pater Ver
beek.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Woudrichem: kand. drs.
J. Stelwagen te Utrecht; te Wier
den (vac. B. A. v. Donkersgoed)R.
C. Cuperus te Ede; te Goudswaard:
T. J de Jong te Genderen; te Heiloo:
B. F. C. de Groot te Kortenhoef.
Bedankt voor BovenhardinxveldT.
J. Kamerbeek te Rouwveen; voor Via-
nen (vac. A. Stegenga); toez.: K. den
Hartog te IJlst; voor Den Haag (vac.
J. v Woerden) toez. en voor Mid
delburg (vac. D. v. Boven): A. Krij
ger te Grijpskerke (Z.).
Beroepbaarstelling: kand. N. H.
Kuipéri, Rijksstraatweg 198 te Leer-
sum kan voorlopig geen beroepen in
overweging nemen wegens studie;
kand. Tj. G. Sijtsema, Nieuwstraat 84a,
Groningen
GEREF. KERKEN
Beroepen te Bussum (vac. B. G.
Mees ten Oever)G A. Westerveld
te Alphen a. d. Rijn; te Nieuw-Ven-
nep: C. v. Ommen te Werkendam.
Aangenomen naar Nijkerk (vac A.
I Koffeman): M. Ros, geestel. ver
zorger te Sonnevanck in Harderwijk.
GEREF. KERKEN (vrügem.)
Beroepen te Utrecht-centrum (vac.
G. A. Hoekstra - accl.): drs. D. Ded-
dens te Leeuwarden.
MAASTRICHT In het kort ge
ding van het kerkbestuur van de pa
rochie het Eiske in Zuid-Limburg te
gen pastoor Miedema heeft de rech
ter in Maastricht de uitspraak ge
daan, dat de veelbesproken pastoor
Miedema in de pastorie mag blijven
wonen.
De rechter sprak over een gentle
man's agreement, dat tussen bisschop
Moors van Roermond en pastoor
Miedema zou bestaan. Het hield in,
dat er voorlopig geen wijziging in de
bestaande situatie zou komen.
Nu hoeft pastoor Miedema ook de
kerkelijke bescheiden van de paro
chie niet aan zijn opvolger, pastoor
N. Alleman over te dragen.
Bisschop Moors heeft ruim een
jaar geleden pastoor Miedema ontsla
gen, omdat hij te moderne wegen
ging. Toch ging hij gewoon door met
het opdragen van de mis, die door
ongeveer 1300 van de 2000 leden van
de parochie werd bijgewoond. Het
kort geding was bedoeld om het
werk van pastoor Miedema af te
breken.
Een EC-4-vrachtvliegtuig uit de
Dominicaanse Republiek is gisteren
neergestort in een straat in Miami
(Florida). Zeker acht mensen kwa
men hierbij om hetw leven.
(Van een onzer verslaggevers)
MAASSLUIS Twee broei
van ds. E. F. Verbaas uit Fijnaai
en Heijningen zullen hem zon
dagmorgen 29 juni in de Grot I
Kerk bevestigen als predikat
van de hervormde gemeente
Maassluis. De bevestigers zijn t
C. L. Verbaas uit Joure en ds.
I. Verbaas uit Ugchelen.
Ds. Verbaas hoopt zondagmié
dag om drie uur in de Grofl
Kerk zijn intrede te doen. Hij f
naar Maassluis gekomen om
eerste de vierde predikantsplaalÊ
van Maassluis-West te vervullen/
(Van onze kerkredactie)
STUTTGART Dreigde twee
geleden de Duitse belijdenisbewe;
niet mee te doen aan de kerke
van Hannover, ditmaal drei
Duitse christenstudenten de kerke
van Stuttgart de rug toe te kei
Maar de studenten zijn het onderB
kaar niet eens.
Hun perschef, dat wil zeggen!
perschef van de protestantse studj
tengemeente, heeft de studenten I
gewekt om wel mee te doen. Tij cl
een regionale stueïentenvergader
in Beieren zei ds. Jürgen Jeziorov
dat de kerkedag de kritici een pral
tige kans biedt om in het openbl
duidelijk te maken, waarom zij I
niet eens zijn met de huitf
maatschappij en de huidige kerk.
Schaapherder Pouwel Mos uit Ruinen neemt veertig van zijn schapen mee,
als hij straks zijn staf overdraagt aan de nieuwe bisschop van Groningen..
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Noch de leden,
noch de priesters van de Angli
caanse Kerk hebben hun afge
vaardigden naar de kerkelijke
vergadering van volgende
maand een duidelijke opdracht
verstrekt om voor de fusie met
de Methodisten Kerk te stern-
Een referendum onder de
priesters heeft zojuist aange
toond, dat 36,8 procent niet van
plan is aan de voorgestelde ver-
zoeningsdienst deel te nemen.
Enige weken geleden stemde de
helft van de afgevaardigden van
de leken in de zogenaamde Le-
kenkamer tegen die dienst.
Als er volgende maand in de meer
dere vergaderingen van de Angli
caanse Kerk gestemd wordt, zal een
meerderheid van drie kwart van het
aantal uitgebrachte stemmen nodig
zijn om het eenheidsplan werkelijk
te gaan uitvoeren.
Al met al begint het er somber uit
te zien voor de fusie van anglicanen
en methodisten. Dit referendum heeft
evenmin als de stemming in de „te
kenkamer" enige juridische waarde
voor de kerk, maar werden gehouden
om de officië'e afgevaardigden vol
gende maand een duidelijke indruk
te geven, hoe de kerkelijke „achter
ban" staat tegenover de voorgestelde
fusie.
Priesterwijding
Het feit dat slechts 63,2 procent
van de priesters bereid is om aan de
zogenaamde „verzoeningsdienst" mee
te werken, bewijst niet dat een grote
minderheid in de kerk tegen de fusie
is. Alleen is tot nu toe bewezen dat
FIGUUR-PUZZEL
Vul horizontaal in: 1. stengel, 2.
kieskeurig. 3. ommegang, 4.
scheepstros. 5 lichaamsdeel, 6. klin
ker. 7. medeklinker 8. puntig voor
werp, 9. wapen. 10. punthoed, 11. me
dicinaal gewicht, 12 stuk geschut.
Bij juiste oplossing leest men vert.
13 een zegswijze
Oplossing vorige puzzel:
1. knaap, 2. label. 3. bajes, 4. gelag,
5. klank, 6. sabel, 7 loper, 8. steek, 9.
Jeker, 10. maart, 11. nicht, 12. nacht,
13. genot. Kajak - kaper - jacht.
(Van onze kerkredactie)
GENÈVE Ds. Albert H. van den Heu
vel, directeur van de communicatieafdeling
van de Wereldraad van Kerken, ziet een
nieuwe vorm van imperialisme opduiken.
De westerse wereld, diep beïnvloed door
een geloofscrisis, probeert zgn geestelijk
denken aan de kerken van het Zuiden, van
de jonge wereld dus, op te dringen. Hij
schrijft dit in het weekblad Hervormd Ne
derland.
Er leeft altijd nog het besef, dat het westen (of
noorden) met zijn geld imperialisme bedrijft. Een
van de moeilijkheden is dLat de meeste vertegen
woordigers van jonge staten niet op eigen kosten
de internationale conferenties kunnen bezoeken.
Ook steunt menige nationale raad van kerken
in de derde wereld op geld uit het westen. Hij
„heeft zich van een instrument voor de eenheid",
schrijft ds. Van den Heuvel, „ontwikkeld tot een
I fel omstreden bureau waar kerkelijke gelden
worden verdeeld". De oecumenische beweging
heeft nog niet veel aan dat probleem gedaan, zegt
hij.
Maar het artikel in Hervormd Nederland gaat
hoofdzakelijk over het problemen-imperialisme.
Jonge kerken beginnen plotseling de oudere ker
ken ervan te beschuldigen, „dat zij de Ameri
kaanse en Europese kerkelijke problematiek aan
de jongere kerken willen opdringen".
Veroveren
De kerken van het noorden zijn intensief met
hun huidige problemen bezig. Van den Heuvel
vervolgt: „Maar, en het zijn nog steeds de zuide
lijke broeders die aan het woord zijn, nu blijkt
deze problematiek ineens de hele wereld te moe
ten veroveren. Iemand die naar Europa of
Noord-Amerika komt en zich daar ontpopt als
een gewone gedisciplineerde christen, die trouw
naar de kerk gaat, een eigen gebedsleven kent,
zijn bijbel leest en bestudeert, wordt nauwelijks
meer voor vol aangezien."
„Op studentenconferenties is dat helemaal
grijs: daar worden wij direct verketterd als
conservatief, piëtistisch en uit de tijd. In de oecu
mene is het ook niet veel beter. Wij hebben vaak
het gevoel, dat wij medelijdend worden bekeken
door twijfelende en onzekere medechristenen uit
het noorden; iedereen hoopt blijkbaar dat secula
risatie en technologisch denken maar gauw naar
ons toe mogen komen en van onze kerken ook
zulke vreemde genootschappen maken, als die wij
in het noorden vaak zien. Wij worden gevraagd,
zei een Indische vriend van mij, geloof, hoop en
liefde te maken tot twijfel, hoop en sociaal
werk."
Hulpverlening
„Zelfs de nieuwe nadruk op Internationale ont
wikkeling, zoals die in Uppsala werd besproken,
maakt de zuiderlingen kopschuw. Niet omdat zij
ertegen zijn, dat het noorden zich eindelijk met
honger en misère in het zuiden bezig houdi;
integendeel, maar zij vertrouwen ons enthousi
asme niet"
„De reden voor dat wantrouwen is heel een
voudig. Wanneer de ivdruk op de ontwikke
lingshulp inderdaad uit oecumenische motieven
zou wordeq gevoed, zou er veel meer bekering
aan te pas komen, en dat is maar bij weinigen
het geval. Er zou dan ook veel meer persoonlijke
inzet zijn om deze evangelische geste in de derde
wereld gestalte te geven; er zou veel minder
teleurstelling zijn wanneer blijkt dat ontwikke
lingshulp op weerstanden stuit bij de ontvangen
de volken."
Een grote groep zuiderlingen is bang dat wij
onze medemenselijkheid niet als een element van
ons geloof, maar als een surrogaat voor ons
apostolaire geloof beschouwen. En daarop komt
dan nu een begrijpelijke reactie die dreigt zich
weer in de oude tegenstellingen van „evangelie*
verkondiging" versus „dienst aan de mensheid"
te verliezen.
„Men zij echter voorzichtig met het verwijt
van conservatisme en piëtisme", waarschuwt ds.
Van den Heuvel. „Erachter ligt de angst voor een
nieuw soort kolonialisme. En is die volledig
misplaatst?"
ii
een grote minderheid tegen een fu
op de voorgestelde wijze is.
Tot de 36,8 procent tegenstem m
behoren hoogkerkelijke, katholi
rende priesters. Zij vinden dat in
voorgestelde dienst waarin anaii
caanse priesters en methodisten-pi
dikanten elkaar de handen opleggi,o
niet duidelijk genoeg uitkomt dat
predikanten een priesterwijding orfo
vangen. De overgrote meerderhfcé
van deze tegenstemmers bestaat e(v
ter duidelijk uit zogenaamde evaniSj
lische of laagkerkelijke priesters. I Zi
blijkt uit het feit dat in typisch las i
kerkelijke bisdommen als Londjoi
Peterborough en Truro de meerden
heid zich tegen de verzoeningsdiejd
uitspraak.
Zij vinden de dienst helemaal r
nodig en willen zonder meer
ambtelijke broederhand reiken
de methodistenpredikanten, die n{
hun mening al lang in het a
staan'en niet opnieuw bevestigd
hoeven te worden.
j lij
Mogelijkhecfn
Nu bijna de helft van de teken
ruim een derde van de priesters z uj
tegen deze verzoeningsdienst hebt ns
uitgesproken, staan de afgevaard i
den voor het probleem, hoe ze str<
zullen moeten stemmen. Het plgn 2
gaat ervan uit dat het alleen aan
nomen kan worden, als een substi -
tiële meerderheid zich voor de fi
en de verzoeningsdienst uitsprei
De vraag is nu echter hoe sunstanti
een substantiële meerderheid
zijn.
01-
De (hoogkerkelijke) Church Tii
schrijft, dat er drie mogelijkhe
zijn in juli. De kerkvergaderingats
kunnen teleurgesteld constateren
de ODpositie tegen het plan te gijak
is en het afstemmen. Ze kunnen
zeggen: Er is veel verzet tegen
dienst maar er is wel een rui10'
meerderheid voor eenheid, dus st
pen we over het verzet van de 1
kerke] iiken wel eenheid, maar
op deze manier heen en gaan t
met de methodisten in zee.
De Church Times legt de afgeva
digden echter een derde keus in
mond. Ze kunnen het hete plan
in de ijskast zetten in de hoop,
in de komende jaren het verzet
het plan zal slinken en het over
paar jaar toch doorgevoerd kan
den. Maar dan zulten de methodi:
het daarmee eens moeten zijn.
LAGOS De Zwitserse
de-Kruisarts Kurt Fischer (36), did
Nigeria op verdenking van spionf
was aangehouden is gisteren op i
f voeten gesteld. De Nigerianen wilt
geen nadere mededelingen over f
arrestatie doen. De arts zou in I
bezit zijn geweest van Biafri|
geld.
Engeland zal gewoon doorgi
met de wapenleveranties aan Nigq
Het Amerikaanse plan om
landingsschip uit de Tweede Wen
oorlog met grote hoeveelheden hij
goederen naar Biafra te sturen, i
op moeilijkheden, zowel van de 1
van Nigeria als van Biafra.