Het zingen vergaat je tijdens je werk Goede start van Koor festival KOLONIALISME IN WEST-IRIAN Noli- en Kyogenspel: voer voor etnologen Zuster Folkerts „gesteund" naar Biafra: Een volle Kurzaal bij: Moeder en zoon Papoea's willen met belastende papieren naar VN JAPANNERS ZETTEN DE KLOK TERUG Zwitsers gooien buitenlanders de deur uit Toondag Galeriecheque nu in omloop Zelf creëren op Musement DINSDAG 24 JUNI 1949 (Van een onzer verslaggevers) FIJNAART Zuster Brechtje Folkerts (44) heeft weer een steuntje in de rug gekregen. Tijdens kerkdiensten en misvieringen in Fijnaart, Heijningen en Standdaarbuiten hebben kerkgangers zondagmorgen en -middag voor die steun gezorgd. De in Fijnaart logerende zuster zal over twee weken met een kleine tweeduizend gulden weer kunnen vertrekken naar Biafra. Om haar menslievend werk onder de Biafranen voort te zetten. „Direct als ik in Oemoeahia aan kom, neem ik contact op met dokter H. M. Middelkoop om aan hem te vragen wat we met het geld zullen doen. Waarschijnlijk zullen we dit geld besteden voc.r het kopen van babymelk. De vorige gift van het Diaconessenhuis in Utrecht kreeg dezelfde bestemming. Vooral voor baby's die hun moeder zijn kwijtge raakt en couveusekinderen." BEKEND Zuster Brechtje Folkerts logeert zoals zij dat telkens in haar ver lofperiode probeert te doen weer een aantal dagen in Fijnaart. Ze is daar en in het gezin van landbou wer H. A. Timmers aan de Bar- laaksedijk een bekende verschijning geworden. Bekend ook voor de zon dag afscheid genomen hebbende hervormde predikant ds. E. F. Ver baas. Hij was het die zorgde voor een oecumenische zondag in kerke lijk Fijnaart Sinds januari 1964, alleen onder broken voor bezoeken aan ons land, werkt de Nederlandse verpleegster in Nigeria. Vrijdag 9 mei kwam zij voor de derde keer naar haar ge boorteplaats Nijkerk. De laatste ie keer was in september 1968 toen zij een aantal Biafraanse kinderen ver gezelde, die werden ondergebracht in Naarden en Bussum. De classis Breda van de hervorm de kerk stuurde haar aanvankelijk uit naar Itigidi, in het oosten van Nigeria dat onder Biafra viel. „Hoe wel dit door die oorlogstoestand is veranderd, was ik vanaf het begin vooral in het „buitenwerk" werk zaam. Voor moeder en kind. Wij zouden kinder- en kraamzorg zeg gen." Aan dit prachtige werk kwam voor zuster Folkerts vorig jaar fe bruari een abrupt einde. Het zieken huis werd het doelwit van bombar dementen. Er kon niet meer gewerkt worden. Wat in drie jaar was opge bouwd, werd in een kwartier afge broken. Het ziekenhuis, dat op een heuvel lag en als het ware kon neerkijken op omliggende dorpen, moest achtergelaten worden. TEAM „Tot de val van Oemoeahia heb ik hier met dokter Middelkoop mogen werken. Ik maakte tot op het mo ment dat ik naar Nederland kwam deel uit van een reizend medisch team. Dagelijks gingen we rond Oe moeahia op bezoek in vluchtelingen kampen. Het is zo goed gaan lopen dit werk, dat nu de Biafraanse ver pleegsters het konden overnemen." Als vertegenwoordigster van de Wereldraad van Kerken kwam zij an onze speciale verslaggever) DEN HAAG In zijn giste- in verschenen boek Ik ben een apoea beschuldigt Zacharias awor Indonesië van het bedrij en van onervalst kolonialisme West-Irian. De auteur houdt een pleidooi Dor de vrijheid van zijn volks boten, de vrijheid ook om te logen kiezen in een eerlijk re- irendum, dat niet gemarkeerd ordt door „beschermende" In- onesische machinegeweren. De in 1962 tussen Nederland en donesië gesloten overeenkomst van >rk gaf de Papoea's het recht in ijheid over hun staatkundige toe- imst te beslissen, doch niemand, zo idt Sawors hartekreet, grijpt in als recht met voeten wordt getreden. Sawor, die thans 31 jaar is, werd in venter tot landbouwdeskundige geleid. Voor de afdeling West- an vervulde hij bestuursfuncties in Indonesische Christelijke Jeugd- weging (GAMKI). de Indonesische iristelijke Partij (PARKINDO) en t Indonesische Jeugdfront (FRONT ÏRMUDA). In 1963 werd hij voor t eerst gearresteerd, doch niet lang arna vrijgelaten. Toen het Indonesische bestuur alle 'litieke aktiviteiten van de Papoea's rbood dit ondanks „de vrijheid meningsuiting, de vrijheid van weging êri het recht van vergade- ng en vereniging", zoals in artikel 22 van de overéénkomst van New York wordt gegarandeerd werd Sawor opnieuw gevangen gezet. Ruim een jaar later (eind 1966) wist hij te ontsnappen en naar Australisch Nieuw-Guinea uit te wijken. Meer dan zestien maanden verbleef hij daar in verschillende interneringskampen. In Nederland Sinds december 1968 verblijft Sawor in Nederland. Nog in mei van dit jaar reisde hij naar New York, waar hij, in opdracht van ballinggroep-Jouwe de Verenigde Naties inlichtte over de politieke situatie in Papoealand. In een gesprek vertelde Sawor ons dat zijn boek eij reactie is op de woorden, die Kamervoorzitter Van Thiel uitsprak nadat hij als voorzitter van een parlementaire delegatie een bezoek aan Indonesië had gebracht (1968). Hij zei toen: „Als ik een Papoea was. zou ik voor Indonesië „Welnu", aldus de schrijver, „ik ben een Papoea. Ik kies niet voor Indonesië en heb mijn beweegredenen zo goed mogelijk uiteen gezet" Sawor meende niet dat zijn boek te laat verschenen was. Het droeg een algemeen informatief karakter en zou ook na de volksraadpleging (10 juli tot 4 augustus) van waarde blijven. Als realist verwachtte hij de aanslui ting van West-Irian bij Indonesië, doch zolang zijn volksgenoten niet in de gelegenheid waren gesteld zich op een eerlijke wijze over hun toe komst uit te spreken, ou de vrij heidsstrijd voortduren. op plaatsen in Biafra waar niemand kwam of durfde te komen. De bos sen wa-ren soms ondoordringbaar. Al werkend vroeg zij zich echt wel eens af, wanneer aan deze manier van werken een einde zou kunnen komen. Zij denkt nu even hardop: „Ik ge loof niet dat de Nigeriaanse stam men elkaar zullen kunnen vinden. De Ibo's niet, de Hausa's niet en de Joruba's niet. Misschien dat men in de verre toekomst wel met elkaar zal kunnen omgaan, zoals dat bin nen de Benelux het geval is. Waarschijnlijk is zelfs dit al te vooruitstrevend gedacht." HUID Brechtje Folkerts zit rustig in haar stoel te praten. Haar ogen staan helder. De zomerkleren en slippers contrasteren fel met haar diep doorbruinde huid. Na een korte stilte, zet ze haar bril af en zegt: „Biafra heeft ook onze hulp nodig. Men zit er vrij geïsoleerd en dreigt te verhongeren. Gelukkig hebben de Nederlanders al diverse malen ge toond sympathie te kunnen opbren gen voor het lot van de Biafranen. Het is toch ook een teken aan de wand dat alle bezoekers aan Biafra anders weg gaan, dan ze er komen. Niet omdat wij met hen praten, maar omdat ze met de Biafranen praten." LUCHTBRUG Het „genoegen" van de kerkelijke luchtbrug heeft de beheerst spre kende verpleegster al meermalen ondervonden. Uitvoerig geeft ze weer op welke wijze geprobeerd wordt het voedsel zo eerlijk moge lijk te verdelen. Het uitdelen hier van doet ze een enkele keer denken aan de Tweede Wereldoorlog. Zuster Folkerts ervaart dat het voedsel uit de vliegtuigen het evenwicht in stand houdt. „Het is echt heel moeilijk om als vrijwilliger naar Biafra te gaan. Ik zou ze het niet aanraden. Voor mij zelf is dat anders. Je werkt er al weer langere tijd en de Biafranen zien je als vriendin. Dat maakt je het werken gemakkelijker. Het con tact is dan dieper. Je staat dichter bij hen." ANGST Zuster Brechtje is ook eerlijk: „De aanblik van al die overvolle po liklinieken maakt je eerlijk gezegd ook wel eens droevig gestemd. Het zingen tijdens je werk vergaat je daar wel. Je kan nog zoveel opbou wen, maar je weet nooit wat hét resultaat zal zijn. En dan de angst waarmee de mensen je benaderen. Hun angst is ook onze angst." „Begin juli zal in de omgeving van de Imoriver gaan werken. De bombardementen maken je nauwe lijks meer aan het schrikken. Het gaat allemaal zo snel... Dc spanning waaronder je leeft merk je niet meer. Wat je doet en kan doen is belangrijker." De Nederlandse verpleegster met een wijkverpleegsters- diploma, een Engelse opleiding tot vroedvrouw en een Nieuw- Guinea ervaring van 1954 tot 1962 blijft nuchter: „Je moet altijd maar denken: „Je familie zit veilig in Nederland; wat zou er dan nog méér kunnen gebeu ren?". Hy suggereerde dat er in West- Irian wel eens een opstand zzou kun nen uitbreken, terwyl hy tevens naar voren bracht dat de Papoea-ballingen- leiders gedwongen zouden kunnen worden hun heil by Moskou of Peking tc zoeken nu Nederland en de andere westerse landen van de Ver enigde Naties hen in dc steek hadden gelaten. Scheps DEN HAAG Het Internationale Koorfestival in Scheveningen startte gisteren in een dicht bezette Kurzaal met zeven Nederlandse koren in een weliswaar wat te lang, maar zeker geen log pro gramma. Het openingsnummer, Magnificat van Schütz, werd gezongen door drie koren, het Haagse Kamerkoor, de Kon. Zangvereniging Excelsior en de Voorburgse Oratoriumvereniging onder directie van Rocus van Yperen, die tevens het Gewestelijk Orkest voor Zuid- Holland leidde. Nu de installatie van prins Charles als prins van Wales een kwestie van dagen wordt, heeft de Britse koninklijke familie een opmerkelijke openhartigheid getoond wat het privéleven van haar leden aangaat. Mocht vroe ger sporadisch en uitsluitend „officieel" van publiciteitsmedia gebruik worden gemaakt, nu kan men zelfs spreken van een revolutionair beleid, getuige de recente filmopnamen in het. ko ninklijk paleis. Of de nationalis ten in Wales overtuigd worden? In elk geval zien ze hier hun aanstaande prins met zijn moe der in de tuin van Windsor Castte, in een informeel (huise lijk) gesprek. Wijding en kunde waren er volop, maar het tempo lag wat laag en af en toe naderde men de grens van de saaiheid. In Psalm 103 van dezelfde componist en vooral in de madriga- leske kunst van Johann iHermann Schein, sloeg Van Yperen er zich met het Haags Kamerkoor veel vlotter, maar daarom geenszins oppervlakkig, doorheen. Studentenkoor Een hoogtepunt werd het Bach-mo- tet „Der Geist hilft under Schwach- heit auf" door Jaap Hillen met zijn zingende en spelende Utrechtse stu denten. Exacte abstracte dubbelko- righeid, waarvoor veel lof. Het Haags 'Jeugdkoor en het Blok fluitensemble van Marius Borstlap staan bekend voor hun gave stem voering en dynamische souplesse. De- „Ik ben een Papoea" is op de markt gebracht door uitgeverij De Vuurbbaak te Groningen. Het boek kost 4,90. Het inleidend woord is van het oud-Tweede-Kamerlid J. H. Scheps, die „het koloniaal imperialis me, ditmaal het Indonesische", in PORT MORESBY Aan de Neder landse regering is gevraagd reisdocu menten te verschaffen aan twee uit geweken leden van het parlement van West-Irian opdat deze naar New York kunnen reizen. Het tweetal wil daar documenten overhandigen, waaruit zou blijken dat Indonesië de bevolking van West-Irian onder drukt. Het gaat om Clemens Roenaweri en Willem Zongganoa, die op 29 mei naar het Australisch deel van Nieuw- Guinea zijn uitgeweken als verte genwoordigers van de beweging voor een vrije Papoeastaat. Een blank lid van de volksverte genwoordiging van Australisch Nieuw-Guinea heeft zich bereid verklaard voor het reisgeld van de twee Papoealeiders te zorgen. Hij heeft ook de in ons land wonende Papoealdeider Marcus Kaisepo, tele grafisch gevraagd zich voor de reispa« pieren tot de Nederlandse regering te wenden. Daarvoor is ook de Neder landse ambassade in Canberra bena derd. Indonesië heeft volgens minister Malik bij de Verenigde Naties en de Nederlandse regering rapporten inge diend over de Nederlandse Unesco- ambtenaar H. Reiff, die wordt be schuldigd van deelneming aan anti- Indonesische activiteit in West-Irian. Irian. in krachtige bewoordingen aan de kaak stelt. De kracht van het boek, waarin zowel de geschiedenis als de proble matiek van de Papoea's wordt behan deld, ligt in de nuchtere en zakelijke opdiening van het feitenmateriaal en de consequente en zeer accurate ver melding van de bronnen. Lijsten met tientallen namen van gearresteerde ofo mgekomen Papoea's versterken Sawors betoog dat Indo nesië, ook na de machtsovername door generaal Soeharto, een dictato riaal terreurbewind in West-Irian voert DEN HAAG Voor wie geen et noloog en dan nader gepreciseerd Ja- panoloog was, viel er gisteravond in dc Kon. Schouwburg iets zeer curieus te beleven: authéntiek Japans Noh- en Kyogen-spel. Het Holland Festival hard de Nip pon Nógaku-Dan uit Tokio (te verge lijken met onze Nederlandse Come- dic) uitgenodigd om dit spelgenre in Nederland te brengen. Een uiteraard koddig idee met een sterk educatieve inslag, want nu konden ook eens mensen die geen reisje naar Japan maken, ervaren hoe zo'n spel gespeeld moet worden. De avond in Den Haag (vanavond speelt men in Amsterdam met een iets gewijzigd programma) begon met Matsukaze, een Noh-spel van Ze- Ami. Het is het verhaal van een priester, die komt bidden voor de zieleheil van twee vissersmeisjes, eens de ge liefden van de dichter Yukihira. Als hij zo bezig is, komen er twee meisjes, die schreien als zij hem ge dichten van hun vriend horen recite ren. Het blijken de geesten te zijn van de gestorven meisjes. Een van hen, Matsukaze, wordt zo ontroerd, dat zij zich laat kleden als de priester en voor hem danst. Als de priester 's morgens ontwaakt, is er geen spoor van de meisjes. Het geheel werd opgeluisterd met authentiek Japans gezang, zoals het sinds de 14e eeuw hoort. Voor de niet-Japanners en de niet-Japanolo- gen was het moeilijk in deze gelui den, die veel weghadden van het leeglopen van een gootsteen, het monkelen van kippen en het geknor van andere dieren, dit schone verhaal te herkennen, dat ik zojuist voor U uit het programma overschreef. Men moet ervan houden. De Kyogen, het narrenspel, was duidelijker te herkennen: een heer gaat van huis en waarschuwt zijn twee knechten, dat zij niet van de sake mogen drinken. Er zullen er on getwijfeld geweest zijn, die in zijn boze toon hun vroegere kampcom mandant bij een donderspeech meen den te herkennen. De knechten zijn zeer onderdanig en een van hen geeft de verzekering; „M'n opoe mag een kind krijgen, als ik van Uwes sake zal drinken", of iets dergelijks in het Japans dan. Voor de zekerheid bindt de heer, samen met de andere knecht, zijn handen op een stok over de schou ders. Dit gedaan zijnde, gooit de heer de andere knecht ook slinks een touw om, en gaat welgemoed van huis. Hoewel gebonden weten de booswichten toch bij de sake te ko men en drinken er zo goed van, dat zij de terugkeer van hun meester niet eens merken. Eerst als zijn don derstem goed tot hen doordringt, roe pen zij ach en wee. Goldoni mocht het dan zwaar vin den een knecht van twee meesters te zijn, dit kostelijk Japans kluchtspel, maakt het duidelijk, dat het nog veel moeilijker is als meester twee knech ten te hebben. Na de pauze ging de Noh „Funa- benkei", waarvan de inhoud eveneens in het fraaie programma stond afge drukt. U houdt mij wel ten goede, dat ik met mijn gebrekkig Japans maar genoegen heb genomen met de ze programmatoelichting. Het Holland Festival heeft onge twijfeld vele Japanologen, de gehele Japanse kolonie en wellicht enkele anderzins geïnteresseerden ten zeerste aan zich verplicht. Ev. Grolle Scène uit de Japanse Noh- en Kyo- gen-spekn in het kader van het Hol land Festival. ze eigenschappen ontbraken gisteren in werken van Eccard, Scheid en Schütz niet. Rotte's mannenkoor Na de pauze een grote sprong voor waarts. Antoon Krelage met De Stem des Volks uit Amsterdam en de naie- ve en ondogmatische vroomheid van Dvoraks Te Deum en tot besluit Ge nesis van Henk Badings, waarvoor Rotte's Mannenkoor aantrad, bij gestaan door het orkest en G. L. van der Velde, tenor, Lieu we Visser, bari ton, Ria Borgmeyer, celesta, een drie tal slagwerkers en Jos Vranken Jr. met elektronische apparatuur. Badings heeft n.l. voor de stem van God en andere scheppingsklanken gemengd en gezeefd elektronisch ge luid nodig, afkomstig van ruis- en sinusgeneratoren. Alleen een leek mag zeggen, dat het net was alsof het bad leegliep.... De tenoren hadden het in dit ze vendaagse klankbeeld moeilijk, niet alleen vanwege het recitatieve karak ter en de 31-toons stemming, maar ook omdat van hen wel een zeer gro te hoogte wordt gevraagd. We zijn van deze Schepping als schepping niet ondersteboven. Dubbel plezierig dus daaraan voorafgaand in Dvorak de engelreine zang van de sopraan Rina Cornelissens te hebben beluisterd, die met Lieuwe Visser de solopartijen zong. F.D. BERN De Zwitserse regering heeft de geldigheid erkend van de beweging tegen de buiten landse overheesing van volk en vaderland". Deze beweging had voor haar actie 70.000 handteke ningen verzameld. Zij wil het aantal bviitenlan- ders per kanton tot tien procent van de bevolking beperken. Bin nen twee jaar moet nu over dit voorstel een referendum worden gehouden. Als het voorstel een meerder heid krijgt, moeten van de onge- ver een miljoen buitenlanders fn Zwitserland ongeveer 300.000 het land verlaten, van wie alleen in het kanton Zurich al 70.000. Beter perspectief voor Nederlandse hemofiliepatiënten HUIZEN De vooruitzichten van de ongeveer duizend hemofiliepa tiënten (bloederziekte) in Nederland zijn duidelijk verbeterd, ten opzichte van enkele jaren geleden. Vroeger stierven veel patiënten aan kleine in grepen op jonge leeftijd, omdat het bloed niet op de normale manier kon stollen en de middelen ontbraken om dit te bevorderen. Thans worden alle operaties, die beslist noodzakelijk zijn, uitgevoerd zonder nadelige gevolgen. Reeds is met succes de mogelijkheid om bloe dingen te voorkomen aangetoond. Dit deelde prof. dr. S. van Crefeld, voor zitter van de Nederlandse Hemofilie Stichting mee op een persconferentie ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de kliniek. Ook in het Deense vorstenhuis min der zwaarwichtige besognes: prinses Margarethe en prins Hendrik heb ben gisteren hun jongste zoon aan de pers voorgesteld. De persconfe rentie verliep naar wens, hoewel de hoofdpersoon niet al te zeer van de tongriem was gesneden. Op de foto: het prinselijk paar met hun twee jongste zonen in de tuin van kasteel Amalienborg. De baby wordt 15 juli gedoopt in Aarhus. AMSTERDAM Namens minister Klompé heeft secretaris-generaal rar. J. van Viegen van het ministerie van cultuur gisteravond de eerste galerie cheque Ier waarde van honderd gul den in ontvangst genomen. Van nu af aan kan iedereen een ander plezieren met een i.aleriecheque, als hij hem een kunstzinnig cadeau wil schenken. Het systeem werkt hetzelfde als de reeds enige jaren in gebruik zijnde boeken- en platenbonnen, met dit verschil, dat het minimale te beste den bedrag voor een kunstwerkje 100 moet zijn. Het initiatief is van de 32-jarige Amsterdamse kunsthan delaar Eugene Anatole Siau. AMSTERDAM In het nieuwe rijksmuseum Vincent van Gogh dat begin 1972 opengaat kunnen de be zoekers onder meer in een speciaal daarvoor ingerichte werkplaats on der deskundige begeleiding beeldend werkzaam zijn. Vooruitlopend op de opening van het nieuwe museum is op „Muse ment" in Utrecht onder leiding van Christa van Santen een dergelijke werkplaats ingericht waar het pu bliek kan werken met penseel, teken- stift, textiel, hout, papier en andere materialen. Ook wordt er in drie dimensies gewerkt: ruimtelijk vor men met karton en tevens wil Christa van Santen het publiek monotypes laten maken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 11