Fundamentalisten gaan ook
herstelbetalingen eisen
Zending kan geen predikanten
vinden voor Oost-Indonesië
Hogere prijzen, dan i
ook hogere lonen 11
Nieuwe anglicaanse
kerk in Engeland
Alles van en over
Bonhoeffer bijeen
kLntukjSSÖi
Een woord voor vandaag
Negers spuwen in avondmaalswijn
BEROEPINGSWERK
Uw probleem
is het
onze....
Geref.
willen
Gem
eigen
in Ned
scholen
Standaardediti
Statenvertaling
al lang in inaa
Wereldraad prij
rietsuikeractie
LAATSTE VLUCHT OP 30 JULI
ZATERDAG 21 JUNI Y
Filippi 2 begint als een heel practisch hoofdstuk. Paulus ver
telt de lidmaten van die gemeente en ons precies, hoe we ons
als christenen te gedragen hebben. Het gaat daar om het le
ven van de christen. Maar Paulus is er de man niet naar om
alles op de kaart van het leven te zetten. De basis van een
waarachtig leven is altijd weer een waarachtige leer.
Je kunt orthodox zijn en er niet naar leven. Orthodoxie is
geen enkele garantie voor een leven naar Gods wil. Maar je
kunt de goede leer niet ondermijnen, zonder dat het op een
gegeven ogenblik in het leven gaat blijken. De goede leer
wijst ons de weg naar het goede leven.
Die leer komt uit in de woorden „Christus Jezus, die, in de
gestalte Gods zijnde Deze woorden zijn voldoende om
over na te denken. Eer Christus mens werd, verscheen Hij
aan de wereld als God, zegt Paulus. Christus is niet gescha
pen; Christus is van eeuwigheid. Christus, die op aarde
kwam, kwam tot Israël in de woestijn en openbaarde zich
telkens opnieuw aan Israël.
Dit is van belang. Christus is niet zomaar een mens. Hij is
ook niet een groot mens. Hij is zelfs niet de beste mens die
ooit geleefd heeft. In Christus reikt niet de mens naar de
hemel. Dan zou hij op één lijn staan met Boeddha, Confucius
en vele anderen. In Christus komt God in deze wereld. De
kloof tussen God en mens wordt overbrugd van de andere
kant. Waar al onze pogingen faalden, slaagt Hij. Daarom is
er hoop ijoor ons.
We lezen vandaag: Ezra 9 1-15.
We lezen morgen: Ezra 10 1-17.
(Van onze kerkredactie)
NEW YORK Steeds meer kerkdiensten worden verstoord
in de Verenigde Staten door militante negers. Ze hebben de
kerken en synagoges begin mei aangeslagen voor 1800 miljoen
gulden in herstelbetalingen. Dat bedrag is nu al opgelopen tot 3,5
miljard gulden. Zo lang dat geld niet op tafel ligt, zullen ze overal
diensten verstoren onder het motto: „Zwarte zondagen". Intussen
heeft dr. Carl Mc Intire een „christelijk manifest" aangekondigd
waarin de fundamentalisten herstelbetalingen eisen van de geves
tigde kerken.
Negers gekleed in zwarte truien en ganiseren wij zwarte zondagen in de-
met zwarte baretten op verstoorden wegblijven. Zonder waarschuwing or-
onlangs de morgendienst in de j ze parochie."
rooms- katholieke kathedraal van St.
Louis. Ze drongen het liturgisch
centrum binnen en één van hen be
gon de hoofdzakelijk blanke ge
meente toe te spreken via een hand-
versterker.
„Fase twee van de zwarte zonda
gen is begonnen." zei hij, „onder
meer zullen we in de beker van de
avondmaalstafel spugen om van de
wijn weer water te maken en we
zullen het avondmaalsbrood afpak
ken van de predikant en het gaan
uitdelen aan arme negers."
De r ooms-katholieke gemeentele
den kregen te horen dat de negers
zes maanden lang diensten zullen
blijven verstoren. „Als u daarvan
niet gediend bent," zei de negerlei
der, „dan kunt u beter uit de kerk
SER: Prijsstop moet weg
Geen politie
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nieuwpoort (toez.):
kand. J. Stelwagen te Utrecht; te
Nieuw-Lekkerland en te Scherpe-
nisse: kand. Tj. de Jong te Genderen
N.B.); te 's Grevelduin-Capelle (toez.):
D. v. Vliet te eZtten-Andelst; te
Avereest-Balkbrug (toez.): H. Roest
te Soest; te Vleuten en de Haar (toez.):
N. H. Kuipérl te Amsterdam-Sloter-
meer.
Bedankt voor Maassluis (vac. H. F.
Meijer)-toez.: W. W. Verhoef te
Hoenderlo.
Beroepbaarstellingen: kand. Tj. de
Jong, Doeverensestraat 16 te Gende
ren; kand. A. K. Ploeger, Flamingo
straat 19 te Wijchen: kand. drs. J.
Stelwagen, Heukelslaan 52 te Utrecht;
kand. K. L. Westland, Taanderdwars-
weg 11 te Huizen (N.H.).
Emeritaat verleend aan ds. G. F.
Voorhoeve te Ovezande.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Nagele-Tolle-
beek: kand. J. D. Heynen te Epe, die
bedankte voor Eemnes-Veenhuizen
(Dr.).
Bedankt voor Katwijk a. d. Rijn
(a.s. vac. A. C. v. Beek): H. J. Koffrie
te Spijkenisse.
Emeritaat aangevraagd door ds.
J. Koppe te Urk.
GEREF. KERKEN (vrQgem.)
Beroepen te Haarlem: drs. D. Ded-
dens te Leeuwarden.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor de benoeming tot
koopvaardijpred. te Hamburg: M. de
Boer te Amsterdam-noord.
VRIJE EN WANG. GEM.
Aangenomen de benoeming tot
vlootpred.: A. Jonkman te Kampen.
Brieven die niet itjn voorzien
van naam en adrea kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding ij verxekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden aesteld. Per
brief dient een gulden aan
gele te worden Ingesloten.
Vraag: Iemand is, toen hij verlen
ging van zijn rijbewijs aanvroeg, af
gekeurd wegens zijn ogen. Hij is 64
jaar en kan op afstand nog zeer
goed zien. Alleen kleine letters kan
hij niet lezen. Hij kan zijn rijbewijs
praktisch niet missen. Welke moge
lijkheden zijn er om zijn rijbewijs
te verlengen of is tegen deze beslis
sing geen beroep meer mogelijk?
Antwoord: Hij kan zich voor ver
lenging van zijn rijbewijs laten her
keuren door een oogarts, als hij een
nieuwe eigen verklaring aanvraagt,
invult en opzendt aan de stichting
Centraal bureau voor de afgifte van
rijvaardigheidsbewijzen, P. C. Bou-
tenslaan 1, Rijswijk.
Vraag: Mijn zoon reed met zijn
bromfiets op een voorrangsweg. Een
Duitse automobilist vergat te stop
pen en veroorzaakte een ongeluk,
waardoor mijn zoon een been brak.
Wij zijn alleen voor wettelijke
aansprakelijkheid verzekerd. De po
litie heeft rapport opgemaakt en ge
concludeerd dat mijn zoon 10 km te
hard reed. Heeft mijn zoon schuld?
Wie moet de onkosten van het zie
kenhuis betalen en hoe moet ik han
delen wanneer de verzekering van
de Duitse automobilist de onkosten
wil verhalen?
Antwoord: Als uw zoon schuld
heeft, is de verzekeringmaatschappij
van uw zoon de dupe. Ze heeft er
dus alle belang bij dat de schuld
vraag behoorlijk wordt uitgezocht
Zij zal zeker niet weigeren u een
advies te geven over de vraag of het
raadzaam is de Duitse automobilist
een proces aan te doen.
Vraag: Hoe reinig ik een smoeze
lig slangeleren tasje?
Antwoord: Met leerzeep, te krij
gen ln een leerwinkel.
GOUDA De synode van de
Gereformeerde Gemeenten in
Nederland, die onlangs bijeen
kwam, heeft een beroep gedaan
op de gemeenten, om een gulden
per lid per jaar bij te dragen
voor het stichten van eigen
scholen voor lager onderwijs.
Eigen scholen worden wenselijk
geacht, omdat men zich zorgen maakt
over de invloed, die van vele (ook
christelijke) scholen uitgaat op de
jeugd van de gemeenten.
Er zijn al enkele eigen scholen en
in verschillende plaatsen wordt aan
de oprichting gewerkt, maar de stich-
tingskosten vormen tot nu toe een
groot struikelblok.
Omdat ook de werving van perso
neel .niet eenvoudig is, werd een
beroep gedaan op de jeugd, om het
beroep van onderwijzer of onderwij-
Advertentie)
Steun gevraagd voor het
Haagse initiatief van
Verontrusten
Het Haagse initiatief een schrijven te rich
ten aan de Generale Synode onzer kerken,
waarin bezwaren werden geuit tegen aan
sluiting bij de Wereldraad van kerken, heeft
veel adhesiebetuigingen opgeleverd.
Ook waren er verschillende leden onzer
kerken welke afschriften wensten te ont
vangen. waaraan zoveel mogelijk werd vol
daan.
Dat een en ander nogal onverwachte finan
ciële consequenties meebracht, Ijgt voor
de hand. Uit door onze secretaris en pen
ningmeester ontvangen blijken van instem
ming, meent de laatste dat velen reeds een
bedrag(je) tot bestrijding van alle kosten
zouden hebben overgemaakt, indien hun het
iulste gironummer bekend was geweest.
Daarom wil hij dit alsnog gaarne vermel
den. Giro 16 84 47, t.n.v. de heer C. J.
Koornneef, Eerbeeklaan 64, Den Haag.
(Penningmeester afd. Den Haag e.o. Ver.
v. Verontrusten" Schrift en Getuigenis).
zeres te kiezen en dan ook bij voor
keur een betrekking aan een van de
eigen scholen te aanvaarden.
Niet alleen de jeugd, maar ook de
bejaarden hadden de aandacht van
de synode. Besloten werd een stich
ting in het leven te roepen tot het
stichten en exploiteren van een cen
traal tehuis voor bejaarden. Voor dit
doel zijn al verschillende grote giften
binnengekomen. Als plaats voor
vestiging wordt gedacht aan Gouda.
De synode droeg deputaten Hoge
Overheid op, om bij de regering nog
eens aan te dringen op maatregelen
tegen het zedenverval.
Besloten werd om correspondentie
aan te gaan met de Reformed Con
gregations of North America, een
kleine groep gemeenten van Neder
landse afkomst. Ds. A. Breeman uit
Paterson (VS) woonde de synode bij.
Volgende week gaat ds. J. Pannekoek
uit Terneuzen voor vier weken naar
Amerika.
De synode stond onder leiding van
ds. F. Mallan van Gouda.
Inmiddels heeft de Nationale Raad
van Kericen zich cp de situatie bezon
nen. De 33 aangesloten denominaties
ontvingen een brief van het hoofdbe
stuur, waarin afgeraden werd de
hulp van de politie in te roepen. Dit
hoofdbestuur wil dat de plaatselijke
gemeenten de negers in staat stellen
hun eisen op tafel te leggen.
Maar zelfs de curatoren van het
Interkerkelijke Bureaucentrum aan
de Riverside Dr:ve in New York,
waar vele kerkelijke denominaties en
ook de Raad van Kerken gevestigd
zijn, krijgen er genoeg van dat ne
gers telkens opnieuw kantoren bezet
ten. Ze kwamen bijeen om te bespre
ken of het niet tijd is om politiebe
scherming aan te vragen. Een (klei
ne) meerderheid wilde liever nog
even de situatie aanzien.
Inmiddels heeft negerleider James
Forman het personeel, dat in dit ge
bouw werkt ongeveer 2200 man
opgeroepen om te staken. Forman
kwam /elf tijdens de staking naar
het bureau om er met een spandoek
te lopen. Aan de pers verklaarde hij,
dat de staking een geweldig succes
was. Volgens hem nam 85 procent
van de blanken en 95 procent van de
negers aan de staking deel.
Volgens bureauchefs van de ver
schillende kerkelijke kantoren lagen
de cijfers heel anders. Nog geen 50
procent van de negers volgden For-
man's voorbeeld en nog veel minder
blanken. Volgens een opgave van de
kantine was het aantal warme maal
tijden dat die dag verstrekt werden
veel meer dan de helft van normaal.
Forman had dus kennelijk wat over
dreven.
Niet betalen
De secretaris-generaal van de Re
formed Church de Amerikaanse Her
vormde Kerk, Marion de Velder, zei
tijdens de openingsplechtigheid van
de hervormde synode dat het mode-
ramen besloten had niet op de eisen
van Forman in te gaan. Wel wil de
kerk naar hem luisteren als hij de
synode wil toespreken.
Ook de bekende evangelist, dr. Bil
ly Graham, voelt niets voor de eisen
van de negers. Hij leidt op het ogen
blik een evangelisatiecampagne in de
stad New York. James Forman had
geëist dat hij tijdens die campagne
zou mogen spreken, maar Graham
heeft geweigerd hem op het podium
toe te laten.
De Verenigde Methodisten- kerk
weigert eveneens geld op tafel te leg
gen om oe economische ontwikkeling
van de negers te helpen. In de resolu
tie sprak het jaarlijks congres in
Noord- Carolina uit, dat ze noch de
organisatie van Forman, noch enige
andere organisatie financieel zal steu
nen. De moderamina van de Episco
paals Kerken en van de Disciples of
Christ wezen de eisen van Forman
ook af.
Afgescheidenen
De negers hebben hun eisen samen
gevat in een „zwart manifest", kenne
lijk geïnspireerd door het „communis
tisch manifest" van de vorige eeuw.
Dr. Carl Mclntire. voorzitter van de
Internationale Raad van Christelijke
Kerken (ICCO heeft dit idee nu van
de negers afgekeken. De militante be
strijder van communisme en oecume-
nisme komt volgende week met een
eigen „christelijk manifest".
Hij verzet zich tegen kerkelijke
herstelbetalingen aan de negers,
maar wil nu namens de afgescheiden
kerken van Amerika eigen financiële
eisen op tafel gaan leggen bij de
grote gevestigde denominaties.
Het grootste deel van het bezit van
de kerken, zegt hij, is bijeengebracht
door meelevende gelovigen. Deze zijn
door de kerkvergaderingen in de af
gelopen i_ren geschorst en aan de
kant gezet. Het wordt tijd dat de
kerken met vrijzinnige invloed her
stelbetalingen gaan doen aan de bij-
belgetrouwe groepen, vindt hij.
(Vervolg van pagina 1)
DEN HAAG De vakcen-
tralen hebben toegezegd zich
sterk te zullen maken bij de
bonden om het cijfer van circa
vijf procent loonsverhoging vol
gend jaar zoveel mogelijk te
benaderen. Zij zien dit echter
niet als een algemene loonmaat
regel.
Zouden de prijzen veel meer stij
gen dan 3,5 procent, dan zullen in de
contracten bepalingen worden opge
nomen voor prijscompensatie in de
lonen. Mocht de conjunctuur gunsti
ger verlopen, dan zal een bijsturing
mogelijk zijn in de vorm van spaar
loon, pensioenvoorzieningen enzo
voorts.
Voorde werkgevers vraagt de SER
eenv erzachting van het prijsbeleid.
De prijsstop moet weg, omdat er te
veel onbillijkheden in de praktijk zijn.
De regering zal wel een wakend oog
moeten blijven houden op de prijzen.
Suiker?
Ten slotte is de SER zijn verzoek
nog niet vergeten, het BTW-tarief op
gas, elektriciteit, water, kolen en olie
af te schaffen, en voor suiker de ac
cijns te verminderen. Dit kan in 1969
nog een daling van het prijsniveau
meebrengen van bijna een half pro
cent.
De vakbeweging heeft afgezien van
haar plan, 2 procent van de sociale
premies ten laste te brengen van de
werkgevers.
Wat de economische situatie in
1970 betreft, verwacht men een hand-
„Verzoening door Christus" zal het
thema zijn van het baptisten-wereld
congres, dat juli 1970 in Tokio wordt
gehouden. Dit thema is ontleend aan 2
Korinthiërs 519 „God was in Christus
de wereld met Zichzelf verzoenende".
Fundamentalistische splintergroep
(Van onze kerkredactie)
LONDEN De Anglicaanse
Orthodoxe Kerk is nu ook in
Engeland vertegenwoordigd.
Hoewel er van gemeentevor
ming nog geen sprake is, heeft
de Amerikaanse bisschop James
P. Dees alvast een bisschop en
een hulpbisschop voor Enge
land gewijd.
Deze fundamentalistische splinter-
kerk ontstond in de Verenigde Sta
ten, toen Dees de Episcopale (Angli
caanse) Kerk, waar hij predikant
was, verliet. Veel aanhang heeft hij
niet gevonden. Wel kreeg hij bekend
heid door zijn samenwerking met
Carl Mclntire, de voorzitter van de
internationale raad van christelijke
kerken (ICCC).
Samen waren zij enkele jaren gele
den in India actief, toen daar een
groep voormalige anglicanen uit de
verenigde Kerk van Zuid India trad.
Mclntire zamelde toen veel geld in,
zodat zij kerken konden bouwen en
Dees zorgde voor de bisschopswijding
voor deze afgescheidenen. Ook heeft
hij contacten in Oost-Afrika.
De nieuwe bisschop in Engeland,
W. C. Cato-Symonds, was anglicaans
predikant tot 1948, toen hij in het
onderwijs ging. Hulpbisschop Puper
tos Pitt-Kethïey is een journalist.
Ervaring
Laatstgenoemde kan reeds op bis
schopervaring bogen. Eerst l'et hij
zich in Oekrains ballingenmilieu tot
oojters-orthodox bisschop wijden.
Later ni emde hij zich vertegen
woordiger in Engeland van het „Ver
en-" gde Oud-Katholieke Patriarchaat".
Op een persconferentie vertelden
beide heren, dat zij zich tot de Angli
caanse Orthodoxe Kerk aangetrokken
voelden om de grote zuiverheid in
haar leer.
Geweldig iverk van Deense student
(Van een onzer redacteuren)
MÜNCHEN In de zomer
van 1949 waren enige theologie
studenten uit de Scandinavische
landen bijeen op de volkshoge
school Linesund in Denemarken
om met enkele Duitse theologie
studenten van gedachten te wis
selen. Zq wilden van hun kant
het isolement van Duitsland na
de tweede wereldoorlog door
breken. De het jaar tevoren in
1948 in Amsterdam gehouden
reldraad van Kerken had hen
wereldconferentie van de We-
tot dit ideaal geïnspireerd.
Onder de Duitse deelnemers be
vond zich Eduard Halier, die daar op
Linesund een inleiding hield over
Bonhoeffers „Gemeinsames Leben".
De Deense student Jörgen Glenthöj
werd door deze inleiding zo gegrepen,
dat hij besloot zijn intelligentie en
werkkracht (en die zijn niet gering)
in dienst te stellen van de Bonhoef-
fer-Forschung.
Sindsdien is Glenthöj onvermoeid
bezig geweest om de geheimen van
dit korte leven en de lichtende ge
dachten van Dietrich Bonhoeffer te
onderzoeken en te publiceren.
De voorlopige kroon op deze arbeid
heeft hij zojuist, gezet met zijn in
drukwekkende verzameling van alle
vindbare documenten van en over
Bonhoeffer uit de periode 1928 - 1945,
die als deel vijf in de reeks „Die
mündige Welt" bij Chr. Kaiser Ver
lag te München het licht zag.
Werkkracht
Glenthöj heeft de documenten ge
rangschikt naar de verschillende pe
rioden in Bonhoeffers leven van zijn
leervicariaat in Barcelona
(1928—1929) tót zijn Abwehr jaren
(19401945) toe. Iedere periode (in
totaal 11, en gevolgd door een epi
loog) is voorzien van een heider-
geschreven inleiding, die de histo-
(Van onze kerkredactie)
OEGSTGEEST Na zich jarenlang in
Indonesië geconcentreerd te hebben op het
gebied om de Javazee, wil de hervormde
zending nu haar activiteiten graag weer
uitbreiden naar de meer oostelijk gelegen,
en vaak meer geïsoleerde, gebieden. Al
twee jaar lang worden daarvoor drie mis
sionaire predikanten gezocht, maar er is
nog niemand gevonden.
Een appel op 15 jonge predikanten bleef tever
geefs, zegt de beleidsnota die deze week aan de
hervormde synode werd voorgelegd. „Jonge theo
logen die wij benaderden bleken wel bereid tot
het aanvaarden van een docentschap aan een
theologische opleiding of een studentenpredi*-
kantschap, maar niet tot het aanvaarden van een
post zoals hier bedoeld." De zending blijft echter
zoeken, omdat dit belangrijke werk geen verder
uitstel kan lijden, zo wordt gezegd.
Het ziet ernaar uit dat cr ook enige verande
ring zal moeten komen in het werk in Kameroen.
Volgens de beleidsnota is de vraag gerezen: „of
op bepaalde plaatsen de kerk niet gebaat zou zijn
bij de herindeling van de missionaire medewer
kers en een anders gerichte inzet van de bijdrage
van de zending." Oegstgeest wil daarover een
gesprek beginnen met de Kerk van Kameroen en
de Franse zending, die die kerk ook helpt.
Ook ten aanzien van het Nederlandse beleid
zullen enige veranderingen noodzakelijk worden.
Al jaren wordt er gesproken over de noodzaak dat
zending en werelddiakonaat elkaar vinden. Dat
verlangen is er aan de zendingskant zeker. De
nota zegt: „Het in hoge mate gescheiden optrek
ken... achten wij zowel voor de groeiende samen
werking met parallelle organen der Nederlandse
Hervormde kerk als voor ons beider participatie
in missionair en diakonaal werk elders in de
wereld schadelijk."
De nota vervolgt: „Wij weten dat de leiding
van de generale diakonale raad met de huidige
toestand evenmin gelukkig is. Laten we de moei
lijkheden om meer coördinatie een eenheid te
brengen echter niet onderschatten, juist omdat zij
meer door niet-theologische factoren bepaald
worden dan door principiële verschillen."
Al jaren geleden werd gesproken over de mo
gelijkheid dat Aziatische zendelingen met erva
ring op bijzonder gebied naar ons land zouden
komen voor zendingsarbeid hier. In de pers werd
dat plan tamelijk enthousiast ontvangen. Volgens
de nota heeft de interkerkelijke commissie die
iet moest uitwerken het er wat bij laten zitten.
Pas onlangs is de commissie voor het eerst bijeen
leweest.
Beschouwingen
De synode ontving ook het jaarverslag van de
ending. Als altijd biedt het eerste hoofdstuk met
de algemene beschouwingen rijke stof voor be
zinning. De hervormde zending is niet erg geluk
kig, zo blijkt, met het rapport over de zending
dat door de wereldassemblee van Uppsala is op
gesteld. Het wordt „een spiegel van de verwar
ring en verdeeldheid van mening die er in de
wereldkerk over de zending leeft" genoemd.
De verwarring is een gevolg van de „snelle en
radicale veranderingen" van onze tijd. „Daardoor
verandert de boodschap van Gods liefde tot haar
niet, maar verouderen wel bepaalde wegen om
die boodschap te brengen. Sommige delen van het
eeuwenoude karrespoor dwars over de Veluwe
van Harderwijk naar Arnhem zijn nog steeds
intact. Maar niemand bewandelt ze nog om naar
een van deze twee plaatsen te reizen. Heel wat
verwarring is er, omdat zendingen soms wel op
oude weggedeelten blijven lopen zonder te besef
fen dat die thans niet meer bruikbaar zijn."
Niet aan bod
Maar het is niet mogelijk één nieuwe weg aan
te wijzen. De zending wordt in onze tijd gecon
fronteerd „met een voortdurende wijziging van
de wegen die de zending dient te bewandelen.
Daarom moet zij „zich opnieuw rekenschap gevan
van de boodschap waarmee de zending zich tot de
wereld richt."
Sommigen leggen daarbij de nadruk op het
bereiken van de enkeling, anderen alleen op de
gemeenschap. Sommigen willen alleen spreken
over verzoening tot God en anderen alleen over
medemenselijkheid. De hervormde zending zii
met de moeilijkheid dat zij weigert op dit punt
een keus te doen. In Uppsala kwam juist die
stem eigenlijk niet aan bod. zo wordt geklaagd.
rische en persoonlijke situatie nauw
keurig belicht. De documenten zelf
zijn zodanig gekozen, dat zij een uit
nemend beeld geven van deze vrese
lijke tijd en van Bonhoeffers on
verschrokken strijd.
Aan het bijeenzamelen van deze
documenten moet een enorme werk
kracht ten grondslag gelegen hebben
en tal van reizen om de overal
verspreide archieven te doorzoeken
moet Glenthöj hiervoor hebben ge
maakt. Het resultaat is een boek, dat
onmisbaar is als bron voor Bonhoef
fers biografie.
Sinds Bethge Bonhoeffers werken
en leven in talrijke publicaties heeft
bekend gemaakt, is er in Duitsland
cn ver daarbuiten een indrukwek
kende Bonhoeffer-Forschung
ontstaan. Reeds telt de Chr.
Kaiser-reeks „Die mündige Welt"
vijf dikke delen. Dit vijfde deel van
Jörgen Glenthöj is werkelijk een be
kroning van deze reeks.
Die mündige Welt ,V-Dokumente
zur Bonhoeffer-Forschung
19281945. Herausgegeben von
Jörgen Glenthöj, is een uitgave
van Chr. Kaiser-Verlag.
München. 368 bldz. prijs ing. DM
32; geb. DM 36.
having van de gunstieg conjunctu
een geringe daling van de produk
en een toeneming van de spanning
de arbeidsmarkt, waardoor het aam
werklozen waarschijnlijk zal dal
55.000 tot 45.000.
ROTTERDAM De stichting
handhaving van dc Statenvertali
heeft met verwondering kennis gei
men van de mededeling van het Jp
derlandsch Bijbelgenootschap,
het een commissie van predikani i
heeft ingesteld, die het NBG mi
adviseren over de meest gewen
uitgave van de Statenvertaling.
Deze stichting heeft namelijk re<
in mei 1968 een commissie ingesti 1
die een standaardeditie van de S
tenvertaling voorbereidt. Dit werk
goede voortgang maakt, geschiedt
overleg met de grote commerci
bijbeluitgevers in ons land.
Deze commissie bestaat uit
personen. Onder andere werken vn
hervormde zijde mee ds. J. Catsbu
ds. P. J. Dorsman, ds. J. v. d. Ha
ds. S. de Jong, ds. J. P. Verkade
ds. A. J. Wijnmaalen; van chris
lijke gereformeerde zijde ds.
Baan, ds. H. van Leeuwen en ds
Slagboom; van de gereformeerde
meenten ds. P. Blok, ds. J. van Hi
ren, ds. C. Harinck, ds. P. Honko
ds. G. J. van den Noort, ds. J. C. 1
Ravenswaay, ds. A. W. Verhoef
ds. E. Venema; van de gereformee
gemeenten in Nederland ds. F. Mal
en van de oud-gereformeerden ds
du Marchie van Voorthuysen en
J. van Prooijen.
De stichting constateert, dat h
werk, dat door het kerkvolk zeer
waardeerd wordt (het contactb
Standvastig verschijnt in een opli
van 40.000 exemplaren), blijkb
niet het vertrouwen heeft van
NBG.
Zij zou het zeer betreuren, als
tot gevolg zou hebben, dat de v
warring op het gebied van de uit
ven van de Statenvertaling zou b
ven bestaan.
GENEVE De wereldraad 1
Kerken heeft in samenwerking 1
Sodepax (een Geneefs-Vaticaans# c
ganisatie ter bevordering van on
wikkelingssamenwerking en vrei
met een aantal deskundigen een s
dieoverleg gevoerd over de opvoed
van de kerken in Europa in de rii
ting van meer ontwikkelings
menwerking.
Deze consultatie was zeer te spj
ken over de rietsuikeractie in Nee"
land. In een resolutie werd gezi
„Wij bevelen dit voorbeeld aan
kerken aan ajs methode om voor
nomische rechtvaardigheid te
den. Wij vragen hen dergelijke ci
pagnes te organiseren, om huis\
wen en consumenten in het algei
op te voeden in de wijze, waarop
een eerlijke kans kunnen geven i
de producenten in de ontwik!
lingslanden."
vle^h
tlKF..
i -
w^vlucht van 15 min.J.3p«~i
a f 27,5<
we vlucht van V2 uur. KlaalJoor3pe^f
R Y - p'i'ogetad of woonplaat' gQ. -
(boven
typ« ylucht van
- ~»rtnrami
uur:
3 persvf 150
Om moeilijkheden met de indeling Ie voorkomen is hel nodig dat u zich met z'n drieën voor
een vlucht opgeeft. Het is ook veel gezelliger: U komt altijd bij elkaar te zitten.
f*c
nvSSteiln^
aan bureau van r
Noteert u voor een rondvlucht, type: AI Dl
(aankruisen wat u wenst) 1MI lpl I
1naam:
2. naam:
3. naam:
correspondentie-adres:
•plaats:
telefoon:.
Wij hebben reeds aan u betaald:
(voor 3 personen totaal)
en wel per O giro contant
we komen per: auto trein bus
bij voorkeur op:
Vermeld duidelijk de datum
in een der onderstaande
vakjes
voormiddag
namiddag
's avonds
U kunt kiezen tussen de
woensdagen en zaterdagen
tot en met 30 juli.
HO E SN WAT
Deze KWARTET-rondvluehten (alleen op woensdagen en zaterdagen) worden georganiseerd
vanuit luchthaven Rotterdam en zijn alléén voor KWARTET-abonnees.
Er wordt gevlogen met ervaren verkeersvliegers, die geen dolle stunts uithalen maar u in een
modern, comfortabel vliegtuig laten genieten von deze fascinerende ervaring.
Terwijl men op z'n beurt wacht is een gezellig restouront en een zonnig terras ter beschikking,
vanwaar men het af- en oanvliegen kon volgén. Alle gewenste inlichtingen over lijndiensten of
over leren vliegen zijn ter plaatse te krijgen.
Aon het eind van de vlucht wordt u als herinnering een Oorkonde overhandigd.
Uiterlijk twee dagen voor u aan de beurt bent krijgt u de instapkaart thuis.
biril H—m iiniiiw iiim to nmtma