Grootse Mahler onder Haitink Volkszang in bundel y Simsalabim vr* - v.* BÉJARTS LIEFDE VOOR MYSTIEK Musement* springt hoog over de drempelvrees Geadopteerde dochter vond na 35 jaar echte moeder weer terug Concertgebouworkest Heerschappij van Russen op zeeën Bonte Kunst-kermis in Jaarbeursgebouw Bekroning van hardnekkige speurtocht Personeel Grasso uur in staking Israël valt 2 dorpen in Jordanië aan LAATSTE VLUCHT OP 30 JULI f 27,50 7 VRIJDAG 20 JUNI 1969 (Van een onzer verslaggevers) RIJSWIJK „Zingen is een tovermiddel. Het geeft uiting aan wat woordeloos leeft, het verhoogt de stemming, het brengt troost aan wie zich geen raad weten. Daarom, simsala bim." Dit zijn de eerste woorden waar mee Marie-Cecile Moerdijk en dr. Tjaard de Haan de nieuwe volks zangbundel „Simsalabim" inleiden. Op het ministerie van cultuur, re creatie en maatschappelijk werk is gistermiddag het eerste xemplaar overhandigd aan minister dr. M. A. M. Klompé. De minister sloot bij bovenge - noemde woorden aan door te ver klaren dat zingen een band brengt, daar waar verhoudingen verschra len. Het werkt verzachtend in een wereld waar het geweld toeneemt. Actief Dr. Klompé was verheugd dat de Nederlandse Vereniging voor volks zang zich als jong aan den volke toont vol nieuwe ideen en acti viteiten. Dr. De Haan, een van de samenstellers van de bundel, zei dat Simsalabim zowel oude als nieuwe liedjes bevat. De vertrouw de nummers zijn edhter vaak voor zien van een betere wijs. De nieuwe nummers zijn niet een soort caba ret, maar alle gebaseerd op be staande gegevens. De bundèl bevat lokale en regio nale nummers. Ook de verschillende tijden van onze historie zijn ver tegenwoordigd. Het eerste exemplaar werd mi nister Klompé aangeboden door de heer J. P. Meuwese, voorzitter van de Ned. Vereniging voor de volks zang. Een vocalgroup van het mi nisterie braaht met mevrouw Cecile Moerdijk enige nummers ten ge hore. wat uitliep op een huiselijke samenzang. haal gratis de vakantiêspelletjes kinderkrant bij de speelgoed winkel Amsterdam Van een evenwichtige programma- samenstelling bij het Holland- Festival-concert door het Con certgebouworkest onder Ber nard Haitink, donderdagavond in de goed bezette, doch niet ge heel gevulde Grote Zaal van het Concertgebouw, kan bepaald niet worden gesproken. Een gro tere tegenstelling als die tussen het in 1966 door Strawinsky ge componeerde Requiem Cantic les, dat vóór de pauze werd uit gevoerd en de negende symfonie van Gustav Mahler, is nauwe lijks denkbaar. De pas 87 jaar geworden grootste levende componist heeft, met ge bruikmaking van zelfs zeer moderne componeer-methoden een uiterst kort werk gecreëerd, ontdaan van alle franje en in wezen sterk anti-emotio neel van inslag, maar imponerend juist door de geserreerdheid en het volledige meesterschap van de ma ker. Mahler's laatste symfonie, mede door het zeer sterke individua listische stempel, dat de maker op zijn latere werken drukte, is een ty- I pische uiting van de fin de siècle-pe- riode. Hier juist een hevige en soms j overdreven aandoende emotionaliteit, hyper-persoonlijk getint, als Mahler's eigen afscheid van het leven. Wèl is in talrijke passages de komst te beluisteren van de nieuwe tijd, met name van mensen als Schönberg en vooral Berg, en mede daarom doet deze negende, gelijk en- Het Ballet van de XXste eeuiv DEN HAAG Dc belangstelling van de grote choreograaf en danser Maurice Béjart gaat dc laatste jaren vooral uit naar de Oosterse culturen. Vanldaar ook zijn creatie van het In dische ballet „Bhakti" door het Bal let van de XXste eeuw donderdag avond in het Congresgebouw. Het beleefde in 1968 zijn première in Avignon en is inmiddels ook ver filmd. Het resultaat van deze verfil ming moet fraai zijn geworden, want Bhakti is een uiterst verfijnd, gesti leerd ballet,zwaar -van gracieus gestalte gegeven symboliek. Het is gebaseerd op thema's uit ,de Indiase mythologie en muziek en in zijn choreografie heeft Béjart aan een grote verering voor de Indische denkwijze uiting gegeven in de visu alisering van Rama, Krishna en Vishnu. De Indische, symbolische gebaren WASHINGTON Binnen tien jaar zullen de Russen in maritieme sleutelposities de Verenigde Staten evenaren of zelfs overvleugelen als de huidige uitbreiding en modernise ring van de Sowjetvlootstrijd- krachten worden voortgezet. De Russische produktie van oorlogstuig vormt oen bedreiging voor de Ameri kaanse heerschappij ter zee. Dit zeggen twee Britse en twee Amerikaanse deskundigen in een rapport op verzoek van het centrum voor strategische en internationale studies van de universiteit van Geor getown. De onkwetsbaarheid van de Ameri kaanse Polarisonderzeeboten zal in de toekomst wellicht met succes kun nen worden aangevochten en de Amerikaanse vliegdekschepen zullen kwetsbaarder worden als de huidige tendens zich voortzet, aldus het rap port. dat de VS adviseert veel meer aandacht te besteden aan de koop vaardij en de marine om de rol in de wereld te kunnen blijven spelen die ïij nu spelen. I en houdingen, gepaard aan de Westerse dansfiguren van dit ballet stellen de hoogste eisen aan de spier- beheersing en capaciteit van de dansers; het moet dan ook worden gezegd dat de resultaten onovertrof fen waren en werkelijk de ovatie van het publiek na afloop verdienden. Vooral Maina Gielgud, Itomi Asaka- wa, Paolo Bortoluzzi, Jorge Donn en Germinal Casado toonden technisch zowel als dramatisch een grote per fectie en dat alles in levendige figu ren in een sterk gestileerde choreo grafie. Balans Dit neemt echter allemaal niet weg dat de vermenging van Indiase en Westerse dansfiguren het risico meebrengt tot een balanceren op de rand van de kitsch, En dat gebeurde dan ook af en toe. Veel minder sprak ons het ballet „Donkere Nacht", naar twee grote werken van de Spaanse mystieke dichter San Juan de la Cruz, aan, dat op ons een theatrale, ongenuanceerde indruk maakte. Het heeft als basis de zinnelijke liefde als symbool van de verering met het goddelijke, dc nacht als schijnbare ontkenning van het licht en de vereenzelviging van de minnaar met het voorwerp van zijn liefde. Het ballet wordt onder meer ge danst door Maurice Béjart en Maria Casarès, die eveneens dichtstrofen spreekt. Dit alles zonder muziek met slechts de ondersteuning van voetge- roffel. De tederheid en verstilling, die in de strofen ongetwijfeld ook aan wezig zijn moesten hier plaats maken door een onafgebroken erotisch gela den spanning en explosies, die zeer bombastisch aandeden. Dit ondanks de grote bewondering die het prach tige, indrukwekkende dansen van Béjart teweegbracht. Het openingswerk „L'Art de la Barre" was een plezierig vertoon van dc essenties van dc klassieke danskunst aan de hand van de 'dage lijkse academische les van een corps dc^ ballet. Zuiver visueel, ontdaan van alle dramatiek en van een pure schoonheid met als enige begeleiding het tikken van een metronoom en later een adagio van J. S. Bach. Voor al Duska Sifnios en Francine Cra mer toonden hier een grote souplesse en beheersing. KIRSTEN EMOUS kele van haar voorgangsters ook nu nog modern aan. Beide werken hebben, blijkens de gehoorde resultaten, de vereiste voor bereiding gehad. Strawinsky's Re quiem kwam goed over, niet alleen door de prestaties van de bekwame solisten Sophia van Santé en Günter Reich, maar vooral ook door het voortreffelijke werk van het Neder lands Kamerkoor en het Concertge bouworkest onder de met veel kennis van zaken leidende Haitink. Het orkest heeft zich in Mahler weer eens een ensemble van wereld klasse getoond. Onder de inspireren de leiding van Haitink, die ander maal bewees een uitnemend Mah- ler-dirigent te zijn, leverde het ensemble een topprestatie, die de aanwezigen niet licht zullen vergeten. Nederland moet zich meer met de overweldigende rijkdom aan volksliederen inlaten en om dit ideaal een bundelende stimulans te geven heeft de Nederlandse vereniging voor de volkszang een keur van liederen samengebracht in een nieuwe volkszangbundel. Gistermiddag bood de voorzitter van de Vereniging, de heer J. P. M. Meuwese. het eerste exem plaar aan aan minister Klompé (links). Tussen de heer Meuwe se (rechts) en de minister een glunderende Marie-Cécile Moer dijk, de enthousiaste propagan diste van het volkslied. De Braziliaanse voetballer Pele blijft misschien na de eindronden van bet tor nooi om het wereldkampioenschap 1970 in Mexico. Rene Aquella Rivas, directeur van een Mexicaans publiciteitsbureau, maakte in Sao Paulo bekend dat zijn maatschappij een optie op Pele heeft na 1970 ln een Mexicaans team te spelen. Hèt hoogtepunt van de avond was de diep-gepeilde lezing van het slot- Adagio. Het was jammer, dat het pu bliek na afloop applaudisseerde ofschoon begrijpelijk gehoord deze weergaloze interpretatie want na dit aangrijpende slot past eigenlijk alleen maar een diep stilzwijgen. P. V. UTRECHT Hartverwarmende klanken van het straatorgel „De Lange Gavioli" doen bij de bezoeker van de manifestatie van de Nederlandse musea „Musement" in de Irenehal van de Kon. Jaarbeurs de indruk ontstaan dat er een kermis op volle toeren draait. Een bont spektakel, waarbij men echter geen plezier kan be leven in de rupsbaan of met het Rad van Avontuur. De kunst neemt nl. hier de centrale plaats in waarmee men volkomen ongedwongen en zelfs wel eens op geraffineerde wijze zal worden geconfronteerd. Op dit unieke evenement van meer dan 150 musea en oudheids kamers kan men een bonte verscheidenheid aan kunstvoorwerpen zien die een globale indruk geven wat zoal verzameld is. Om met prof. dr. A. Klasens, voor zitter van de Stichting Musement, te spreken is er voor elke liefhebberij een museum en voor elk museum is liefhebberij; een visie waarmee in deze tijd van toenemende vrijetijdsbe steding meer en meer rekening moet worden gehouden. Niet alleen de fervente museumlief hebber komt op „Musement" aan zijn trekken, maar ook diegenen, die door drempelvrees of andere factoren lie ver langs een museum lopen dan de ingang te kiezen. Niet alleen de bekehde nationale musea doen hun naam eer aan, maar ook de provinciale en plaatselijke „verzamelplaatsen" van kunstvoor werpen. In de stand (die alle als een soort honingraat zijn opgebouwd en aan elkaar passen) van het Utrechtse Museum „Van Speeldoos tot Piere ment" speelt op geregelde tijden het Gavioli-orgel, waarvan men op zijn gemak kan genieten. Dicht in de buurt kunnen ouders hun kleintjes een paar kwartier kwijt in de kindercrèche, waar aar dige „jufs" helpen met kleuren en verven. Het Schiedams Stedelijk Mu seum is met een interessante, eigen tijdse inzending paraat. Kleurrijke olieverven van Appel en Constant steken fel af bij de klinisch- witte wanden. Filmzaal Geen zin in deze modernen? Vijf stappen verder is de ingang van de filmzaal waar in doorlopende voor stelling Nederlandse documentaires worden vertoond, Het Nederlands Filmmuseum uit Amsterdam stuurt elke dag een „klassieker" uit de cine matografie. Het Provinciaal Museum van Drenthe heeft in doorkijkkastjes huis- houdpotten uit de Elpcultuur (1300 - 900 v. Chr.) uitgestald. De uitrustings stukken van een Romeins soldaat kunnen zich in een grote belangstel ling verheugen. Verstild hangt even verder het „Liggend Naakt" van George H. Breitner in de stand van het Centraal Museum uit Utrecht. Een radiografisch bestuurde vlieg tuigbom steekt modernistisch af bij een bloederig oorlogstafereel van de schilder J. Hoynck van Papendrecht waarop de eerste ontmoeting te aien is van Nederlandse en Pruisische troepen bij Waterloo. Een stand met tientallen oude wapens van het Ne derlands Leger- en Wapenmuseum Generaal Hoefer te Leiden. Rembrandt Het is moeilijk om uit deze ver scheidenheid van voorwerpen van kunst en kennis, kunstschatten en cu riositeiten hoogtepunten aan te wij zen, hetgeen unfair zou zijn tegeno ver de andere standhouders die elk een aardig beeld geven uit de collec tie van hun museum. Het Mauritslhuis uit Den Haag stond Rembrandt's „Anatomische les" af, een prachtig, tevens zwaar bewaakt schilderij dat enkele verze keringsmaatschappijen .hoofdpijn zal bezorgen. Het schilderij is in 1828 door het Mauritshuis aangekocht en zeer zel den daar buiten tentoongesteld. Links van Rembrandts meesterwerk kan men een parafrase naar zijn doek zien, gemaakt door de Engelse schilder William Culbert en links de kopie van Breitner (1885). Op vaste tijden Is de TV- film van het ballet „De Anatomische Les" van Glen Teb- Mevrouw Ina Zwartjes uit Am sterdam met haar kinderen Paula (links) en Reinier. Zij is erin geslaagd haar echte moeder ze is als geadopteerde baby in Nederland opgevoed na 35 jaar op te sporen in hel Engelse Peterborough. SCHIPHOL De 35-jarige mevrouw Ina-Zwartjes-Beets uit Amsterdam-Buitenveldert, in 1933 geadopteerd als baby van slechts enkele weken, heeft na 35 jaar in Engeland haar werke lijke moeder ontmoet. „Het was een onbeschrijflijke ge waarwording", vertelde zij gisteren op Schiphol bij haar terugkomst uit Peterborough, waar haar moeder, dc 53-jarige Muriel Clifford-Clark, woonachtig is. „Wij lijken sprekend op elkaar en na twee dagen al had ik het idee nooit bij haar weg te zijn geweest". De hereniging van moeder en dochter na 35 jaar is de bekroning geweest van een hardnekkige speur tocht, die mevrouw Zwartjes in de afgelopen 20 jaar stap voor stap naar haai- doel heeft gevoerd. Haar Neder landse pleegouders, die zich in 1933 naar Engeland begaven om een kind te adopteren, hadden haar zoals be grijpelijk is nimmer verteld, dat zij niet hun eigen kind was. Kort na dc bevrijding vond dc toen 14-jarige Ina echter dc stamkaarten uit de oorlog in een bureautje met op haar geboortedatum de naam Yvonne Clark en dat bracht haar aan het twijfelen over haar afkomst. Toen ze dit probleem aan haar pleegmoeder voorlegde, beaamde deze. dat ze in Engeland was gebo-ren, maar dat haar Engelse moeder in 1933 omgeko men was bij een vliegtuigramp. Stiekem Yvonne ging later stiekem archie ven doorsnuffelen, maar trof de naam van mevrouw Clark niet aan op de lijst van slachtoffers en bleef dus twijfelen. Ze kwam er ach- I ter dat ze alleen maar thuis Ina j Beets heette doch bij de burgerlijke stand irt Amsterdam nog altijd Yvon ne Clark. Toen ze later een paspoort aanvroeg bleek ze ook de Engelse j nationaliteit te bezitten. Vermoeden Nadat ze op haar 21ste jaar ge trouwd was met de Amsterdamse ge- i meenteambtenaar Zwartjes verwierf I ze de Nederlandse nationaliteit. Pas in 1963 kreeg ze uit uitlatingen van haar pleegmoeder het sterke vermoe den, dat haar echte moeder nog in leven moest zijn, maar toch duurde het nog 5 jaar voor ze deze kon vin den. Daarbij is het Leger des Heils haar behulpzaam geweest. Eind vorig jaar kreeg zU eindelijk bericht van het Leger des Heils waarin stond dat haar moeder is op gespoord. „Ze heet thans mevrouw Clifford en wil graag van U horen", stond in de brief. Hypernerveus Vorige week is zij hypernerveus naar Engeland gereisd. Bij de uitgang van het station in Peterborough, ruim 100 km ten noorden van Lon den. stond haar moeder, letterlijk moederziel alleen, haar op te wach ten. De twee vrouwen hadden geer moeite elkaar te herkennen, hoewel ze elkaar nooit eerder hadden gezien. Deze zomer zullen mevrouw Clifford en haar man in Amsterdam bij de familie Zwartjes komen logeren. ley te zien. Indrukwekkend van ex pressie is de groep heiligenbeelden uit het bezit van het Aartsbisschoppe lijk Museum, het Bisschoppelijk Mu seum en het Oud-Katholiek Mu seum. Niet ver daar vandaan geeft het toekomstbeeld de toon aan in enkele stukken uit de collectie van de Peter Stuyvesant Foundation, die ertoe dienen de meisjes aan de lo pende band in de sigarettenfabrieken meer arbeidsvreugde te geven. Op de achtergrond klinkt stereofonisch fa- briekslawaai. Mummie Een bijzondere collectie van het Rijksmuseum van Oudheden in Lei den. De „dienarenbeeldjes" die als plaatsvervangers van de doden het werk moesten doen op de akkers van het hiernamaals zullen niet nalaten indruk te maken op de bezoeker, die uit de Egyptische cultuur nog een beschilderde mummiekist van een priester kan zien en de goed be waard gebleven mummie van een jongen, geheel in beschilderd linnen gewikkeld. Bij deze impressie van „Muse ment" moet het blijven. De toeschou wer zelf zal zijn keuze uit de duizen den kunstvoorwerpen moeten maken. Daar wordt alle gelegenheid toe gege ven en er is tevens genoeg keuze om demonstraties te zien en lezingen bij te wonen teneinde de moegeworden benen te kunnen strekken. „Musement": er zit iets van amuse ment in. In dat begrip zit veel meer betekenis dan in het door velen be vooroordeelde woord museum. Deze manifestatie haalt daar finaal een streep door. Het is een nieuw begin. Geopend tot en met zondag 13 juli, dag. 106, zondags 116, bovendien elke dinsdag- en vrijdagavond 710. Toegang 2,50. Houders C.J.P. 1,50. 's-HERTOGENBOSCH Het per soneel van Grasso's Koninklijke Ma chinefabrieken NV in Den Bosch heeft gistermorgen een uur gestaakt als protest tegen het uitblijven van een loonsverhoging die wel was toe gekend bij de scheepsschroevengiete- rij Lips NV in Drunen. Na overleg tussen de directie van' Grasso NV, de vakbonden en de ondernemingsraad werd besloten de personeelsleden die vallen onder de metaalcao's een loonsverhoging van tien procent te geven. De grief van de stakers over een te hoge pensionvergoeding aan buitenlandse gastarbeiders kon na een uiteenzetting van de directie wor den weggenomen. Zo leven werknemers van een siga- rettenfabriek met de hedendaagse kunst: een initiatief van de Peter Stuyvesant Foundation die een stand heeft op „Musement". AMMAN Bij een Israëlische luchtaanval op de Jordaanse dorpen Karameh en Kafrain in het zuiden van het Jordaan-dal is gistermiddag een burger om het leven gekomen. Zes anderen, onder wie enkele mili tairen, werden gewond. Twee perso nenauto's en een militair voertuig werden beschadigd. Dit is in Amman bekend gemaakt. De aanval werd uitgevoerd door twee Mystère- jachtbommenwerpers die de dorpen met mitrailleurvuur en raketten bestookten. Woensdag zijn bij urenlange Israëli sche luchtaanvallen in hetzelfde ge bied vier Jordaanse militairen ge dood en zeven gewond. Aan het Suez-kanaal leverden Is raëlische en Egyptische troepen bijna twee uur lang een artillerieduel. Vol gens Israël hadden de Egyptenaren het vuur geopend over een 45 kilome ter breed front, van de Firdan- brug tot de Bittermeren. Aan Israëlische kant waren geen verliezen geleden. Een deel van Jeruzalem kwam gis teravond in het duister te zitten door een bomaanslag op een hoogspan ningsmast. De storing was binnen een half uur verholpen. De gereformeerde zending gaat in Cascavel (Brazilië) een evangelisten- school en een verpleegstersschool stich ten. Beide plannen zijn mogelijk gewor den door de actie „Kotji over de brug". 3 pers.-, f 45. J I 82.50 (boven hovens en EuroP° v|ucht van V2 uur. lolaa,J0,3p«^i®J50 B '^„.„olléaBebieaofvreonpI'w" gQ. 1 ners: f 50. totaal voor g.bi.d°< woonplan,s *«.vlucht van 1 uur: C (volgens eigen Pr09r°^e°r,0nd) »ot vliegen over deel v. gezelliger: U komt altijd bij elkaar te zitten. n6turen'en betaling aan bureau v 1naam: 2. naam: 3. naam: correspondentie-adres: naam: straat: plaats: telefoon:. Noteert u voor een rondvluchttype: I A| I D I f 1 (aankruisen wat u wenst) '1 I I bij voorkeur op: Vermeld duidelijk de datum Wij hebben reeds aan u betaald: (voor 3 personen totaal) en wel per giro contant we komen per: auto Q trein O bus een der onderstaande vakjes U kunt kiezen tussen de woensdagen en zaterdagen tot en met 30 juli. HOE EN WAT Deze KWARTET-rondvluchten (alleen op woensdagen en zaterdagen) worden georganiseerd vanuit Luchthaven Rotterdam en zijn allien voor KWARTET-abonnees Er wordt gevlogen met ervaren verkeersvliegers, die geen dolle stunts uithalen maar u in een modern, comfortabel vliegtuig laten genieten van deze fascinerende ervaring. Terwijl men op z'n beurt wacht is een gezellig restauront en een zonnig terras ter beschikking, vanwoor men het af- en aanvliegen kan volgen. Alle gewenste inlichtingen over lijndiensten of over leren vliegen zijn ter ploatse te krijgen. Aon hel eind van de vlucht wordt u als herinnering een Oorkonde overhandigd. Uiterlijk twee dogen voor u oan de beur» bent krijgt u de mslapkoort thu.s.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 7