Spoedig VU over ledenvergadering democratisering GOEOENOSS BRO£0"S R.k. aandacht voo zinspreuk Luther Ds. Van Haasen: lichtend spoor Puzzelboek Studenten: onvoldoende informatie VU-leden Achtergrond voor de VU onaanvaardbaar Een woord voor vandaag BEROEPINGSWERK Onvoldoende dienstbaar Brandpunt over VU-dag Ds. Kouwenhoven promoveert op „simul iustus et peccator" In de eerste verzen van Filippenzen 2 rijgt Paulus de eisen die aan een christen gesteld kunnen worden aaneen. Hij had best nog een poosje door kunnen gaan. Er zou nog veel meer te zeggen zijn. Maar dan zouden zijn lezers door de bomen het bos van het waarachtig christenzijn niet meer kunnen zien. Plotseling breekt hij daarom zijn snoer van christelijke karak tertrekken af. In plaats van nog meer kralen geeft hij ineens een portret. Hij zegt als het ware: Wat praat ik toch. Als u wilt weten hoe u moet leven: „Laat die gezindheid t>ij u zijn, welke ook in Christus Jezus was". Christus is ons grote voorbeeld. Zoals Hij is moeten wij zijn. In het begin van de bijbel wordt reeds gezegd dat we gescha pen zijn naar de gelijkenis van God. En dan staat er nog iets bij. In het Hebreeuws staat duidelijk „en in het beeld van God". Daar staat niet „naar het beeld van God". Ik geloof dat dat geen toeval is. De uitdrukking daar herinnert ons al vast, zoals vrijwel alles in Genesis 1, aan wat komen gaat. Vanuit Genesis 1 kunnen lijnen getrokken worden naar ieder deel van de bijbel. Dit „in het beeld van" herinnert aan de talloze malen waarop Paulus in zijn brieven schrijft dat wij „in Christus moeten zijn". Het gaat niet om een uiterlijke gelijkenis, maar om een inner lijke band. Wie probeert als Christus te zijn, spant zich vaak in, maar bereikt uiteindelijk niet wat hij wil. Hij blijft bij de buitenkant steken. Veel belangrijker is, dat wij innerlijk zo met Christus verwant zijn, dat wij als vanzelf doen wat Hij wil. We lezen vandaag: Ezra 8 21-36. VRIJDAG 20 JUNI 1| Rommelige ,toogdag' in Assen Tweede universiteit bepleit Gerrit van der Wal, voorzitter van de Studentenraad, kreeg gelegenheid aan het VU-volk iets duidelijk te maken van hetgeen veel studenten beweegt tot hun activiteiten. Geen invloed op beleid KRUISWOORD-PUZZEL Hor. 1. vogel, 5. boom. 9 plechtige gelofte, 10. scheepsvloer, 11. vreemde munt, 12. glijvoertuig. 14. rivier in Duitsland. 15. overschot, 19. bekoor lijk gelegen, 21. waskuip, 22 oude vlaktemaat, 23. niet dezelfde. 26. stad in N.H. 29. Europeaan, 31. plaats in Gelderl., 33. vaarwel, 34. meertje, 35. steensoort, 36. myth, figuur, 37. stad in Duitsland. Vert. 1. gebruikt men voor het land. 2. biersoort, 3. rivier in Duitsland, 4. .griekse letter, 6. gesto len buit; 7. lichaamsdeel, 8. overschot, 13. zedig, 14. een vijandelijk schip aan boord klampen en beklimmen, 16. stad in Italië, 17. voorwerp om vis te vangen, 18. nachtgewaad: 20. pun tig voorwerp. 24. werf, 25. kort afge broken geluid, 26. hoofddeksel. 27. zuivelprodukt, 28. zuiver. 30. lied. 32. rivier in Engeland. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor. 1. sta, 3. dem, 6. ets, 9. er, 10. galop. 12. re, 13. keper, 15. laken, 17. kin, 19. ras, 21. Nemesis, 25. sla, 26 top, 27. kanarie, 31. ver, 32. den, 34. kelen. 36. gelag. 38. i.e., 39. natie, 41. Aa. 42. pro. 43. rel, 44 ert. Vert. 1. sek, 2. trek, 3. dar, 4. el, 5. mol. 7. tres, 8. sen, 10. gene, 11. pari, 14 pinakel, 16. kasteel, 18. de, 20. esp, 22. men, 23. sar, 24. spa, 28. aren, 29 af, 30. idee, 31, veer, 33. naar, 34. kip, 35. nar, 36. gil, 37. gat, 40. te. Sizoo over aktie (Vervolg van pag. 1) Reeds gistermiddag patrouilleerden j politiemannen op het terrein. Toen de vergadering van studenten-acti- visten begon, waren zij verdwenen. Besloten werd het administratieve i en bestuursgedeelte van het Provi- sorium te bezetten. De studenten j slaagden erin de branddeuren tot de- ze gedeelten zonder deze te bescha digen, open te maken en hun plan te volvoeren. Tot de politie er een j eind aan maakte. Inmiddels heeft prof. Sizoo als 1 standpunt van het universiteitsbe- stuur o.m. kenbaar gmaakt, dat de ideologische achtergronden, van waar- uit de activisten werken voor de le- vensovertuiging van de VU volledig onaanvaardbaar zijn. Zelfhandhaving en roepingsbesef brengen de VU er- I toe deze achtergronden bloot te leg gen en te bestrijden. Het bestuur meent niettemin, al- dus prof. Sizoo. dat medezeggenschap inclusief medebeslissingsrecht voor de VU een geboden uitgangspunt is. In overleg met alle geledingen zal ge zocht worden naar verantwoorde vormen van uitwerking. Binnen het mandaat der vereniging acht hij een ruime mate van vrijheid aanwezig voor herstructurering. RIGA --- De synode van de Luther se Kerk in Letland (350.000 leden) heeft met algemene stemmen ds. Ja- nis Matutis uil Talsen tot aartsbis schop gekozen. Matulis (b8 jaar. lid van het consis- torium. verkt aan een nieuwe verta ling van het Oude Testament in het Letlands) volgt aartsbisschop Kle- peris op. die vorig jaar april enkele weken r>a zijn verkiezing stierf aan een hartaanval. (Van een onzer redacteuren) ASSEN Welke punten heb ben de studenten-activisten, die met veertig man naar de VU-dag waren gekomen als leden der vereniging voor wetenschap pelijk onderwijs op gereformeer de grondslag waartoe 29 van hen zich nog op het laatste ogen blik hadden opgegeven met horten en stoten aan de orde wil len stellen? In hoofdzaak waren dat er vier. In de eerste plaats wilden zij aantonen, dat curatoren en directeuren de ver eniging onvoldoende informeren. Het gevolg daarvan ia, zo menen zij, dat de vereniging hoegenaamd geen in vloed op het beleid van de iftogste besturende organen aan de VU kan uitoefenen, evenmin als op de univer sitaire geledingen. In de tweede plaats hebben zij aan de kaak willen stellen, dat het beleid van curatoren en directeuren inzake democratisering regelrecht indruist tegen alle voorstellen, die op de in mei gehouden universiteitsvergade ring zijn aanvaard. Dit blijkt volgens de studenten onder meer uit „het eigenmachtig houden van enquêtes" en uit de aankondiging dat curatoren en directeuren een overlegorgaan wil len instellen, terwijl de universiteits vergadering deze taak aan een te vor men stuurgroep heeft toegedacht. Vrije universiteit Vervolgens hebben zij duidelijk wil len maken, dat de vereniging naar hun mening door curatoren en direc teuren wordt gebruikt en zich laat gebruiken zich tegenover aanvaarde voorstellen inzake democratisering in de laatst gehouden universiteitsverga dering op te stellen. Zij hebben voorts een werkelijk vrije universiteit willen eisen, d.w.z. een universiteit, die niet, zoals tot op heden, haar onderwijs en onderzoek wil laten bepalen door de huidige overwegend onrechtvaardige maat schappij, maar door een funda menteel maatschappij-kritische instel ling, van waaruit zij deze maatschap pij ten goede wü beïnvloeden. De studenten hebben ook de vinger willen leggen bij „het gemanipuleer met cijfers" in de financiële jaarstuk ken, kritiek, die huns inziens niet is weerlegd, zodat zij een uitgebreid ac countantsonderzoek eisten. Hierop werd van officiële zijde niet in gegaan. Zij nemen het curatoren en direc teuren tenslotte kwalijk, dat deze col leges niet hebben willen reageren op het ultimatum der studenten. Hierin werd nietigverklaring van een door curatoren en directeuren ingestelde enquête over democratisering geëist, alsmede onmiddellijke toetreding van deze besturende colleges tot de op grond van besluiten d.d. 19 mei inge stelde stuurgroep, die de democratise ring verder zou bestuderen. Met het VU-dagmilieu, waar keurige dames en dito heren plegen te komen en ook het folkloristisch accent niet ontbreekt zwarte pet en zwart lakens pak vormden de uit Am sterdam gearriveerde studenten een merkwaardige tegenstelling. Achte loos gekleed, langharig en -baardig, stelden zij continu vrijmoedig vragen achter microfoons in de zaal. NED. IIERV. KERK Beroepen te Haarlem (vac. E. Snel ler; toez.). K. Blei te Vlaardingen; te Scherpenisse. kand. T. de Jong te Gen- deren. Aangenomen naar Fijnaart. K. A. Cladder te Dongen, die bedankt voor Schoonoord. Bedankt voor Ooltgensplaat. R. C. Cuperus te Ede. GEREF. KERKEN Beroepen te IJmuiden, D. C. Firet te Eefde en P. W. Martijn te Oude en Nieuwe Bildtdijk. GEREF. KERKEN (VRUG.) Beroepen te Zaandam-A, H. J. Bege- mann te Drogeham. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Rotterdam-Zuid, J. van Muuigen te Wildervank. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Emeritaat verleend aan mej. C. Sou- tendijk te Haarlem. Geen oecumene in Polen (Van onze kerkredactie) WARSCHAU Het interkerkelijk klimaat in Polen blijft onveranderd slecht. De negatieve instelling van de officiële Rooms- Katholieke Kerk en van brede kringen van de Rooms katholieke bevolking tegenover pro testanten en orthodoxen veroorzaakt aanhoudende spanningen. Vooral bij gemengde huwelijken geeft dit veel ellende. Dit constateerde dr Andrzej Wan- tula, bisschop van de Lutherse Kerk, in zijn iaarverslag voor de synode van zijn >;erk. die 95.000 leden telt. 1 Toch begint er in beperkte kringen van rooms- katholieke intellectuelen een zekere belangstelling voor an dere christenen te komen, zei Wan- tula. (Van een onzer redacteuren) ASSEN Directeuren en curatoren van de Vrije Universiteit hebben gistermiddag op de VU-dag vanwege tijdgebrek niet meer willen reageren op het ultimatum, dat studenten-activisten aan hen hadden gesteld. Nadat in de middagvergadering de allerbelang rijkste agendapunten waren afgehandeld en opnieuw aan een aantal studenten aan wie dat 's morgens was beloofd het woord was ge geven, werd de vergadering onherroepelijk gesloten. Aldus gingen de bezoekers met een ongebruikelijke ervaring naar huis: een VU-dag die vrijwel geheel be heerst werd door het optreden der stu denten. Dat er nog iets van het oorspronkelijke programma gered kon worden was te danken aan een voorstel van ds. J. Hessels Mulder, studentenpredikant, dat door de ver gadering werd overgenomen. Dit behelsde het uitschrijven van een nieuwe vergadering met zoveel mogelijk leden, waarin de diverse punten inzake democratisering, door de studenten aan de orde gesteld, be handeld zullen worden. Enerzijds zullen wij daarmee spoed betrachten, anderzijds een en ander terdege voor moeten bereiden, zo zeide de voorzit ter, VU-directeur nv. D. Schut. Na nog de nodige opmerkingen konden vervolgens de jaarstukken worden goedgekeurd en de verkiezin gen worden gehouden. De student Gerrit van der Wal, voorzitter van de studentenraad, kreeg toen acht minu ten toegemeten om de aanwezigen duidelijk te maken wat de studenten activisten drijft tot hun acties. In rustige, heldere bewoordingen zette hij uiteen, dat naar de mening van deze groep zich democratisch noemende landen in feite een on rechtvaardige wereld in stand blijven houden, waar onder meer ontwikke lingslanden voortdurend mee worden geconfronteerd. Onvoldoende De universiteit, waarmee wij direct te maken hebben helpt daaraan mee. Er is hier sprake van gemono poliseerd onderwijs, dat beheerst wordt door het bedrijfsleven en de staat. In feite is het onvoldoende dienstbaar aan de samenleving. Wat wij willen is. aldus Van der Wal, het onrecht en de onleefbaarheid in de wereld te veranderen. Daartoe is de mocratisering nodig, te beginnen op het niveau waar wij mee te maken hebben: de universiteit. Op dit ogenblik werd de aandacht van de zaal afgeleid door een stem uit de aanwezigen: „Meneer de voor zitter, hier zijn we niet voor geko men", een interruptie waarop mr. Schut reageerde met: „De heer Van der Wal heeft het woord, overigens nog maar enkele minuten". Deze ging voort met te constateren dat de studenten in hun streven naar democratisering veel tegenwerking van curatoren en directeuren hebben ondervonden, hoewel hij de laatste tijd wel verandering ten goede zag. ofschoon veel te weinig. In feite wil len de machthebbers aan deze uni versiteit hun macht niet prijsgeven. Overleg We willen praten, we willen over leg blijven voeren, maar wordt dit onmogelijk gemaakt, dan zien we ons genoodzaakt tot harde maatregelen over te gaan, zo besloot hij onder gelach uit de zaal. Hij doelde daar mee op het ultimatum, waarop hij nog een reactie verwachtte. De student Marius Ernsting kreeg enkele minuten, waarin hij in gelijke trant sprak. Toen zijn tijd om was en hem het woord werd ontnomen, sprak hij, hevig geëmotioneerd: 1 „Door dit te doen heeft u definitief een einde gemaakt aan onze betrok- I kenheid op deze vereniging" (de Ver eniging voor wetenschappelijk onder- i wijs op gereformeerde grondslag, I waarvan de VU uitgaat - Ted.) i De emotionele sfeer die de ver gadering ging beheersen werd nog verhoogd, toen een verontruste uit Balk, ook al een heer Van der Wal, overigens geen familie van de Stu dent. zei zeer noodzakelijk even het woord te moeten voeren. Hij zei: Ik schaam mij, dat de heer Ernsting op deze manier behandeld wordt door hem het woord te ontne men. Ik schaam mij voor onze uni versiteit die onze jongens zo behan delt. Herinnerend aan het bijbel woord: „Omdat de ouders onrijpe druiven hebben gegeten, daarom zijn de tanden der kinderen stomp gewor den", wilde hii zeggen dat naar zijn mening de VU de smalle basis van liet Woord van God zou hebben ver laten en het licht onder de korenmaat zou hebben gezet. „Daarom", zo riep hij met stemverheffing uit, „kan ik geen lid van de vereniging meer zijn. Ik bedank. Dank u". Tweede universiteit Als laatste student kreeg tenslotte de heer H. A. van Ramshorst het woord, die namens juridische studen ten en als man van het z.g. comité Gcrbrandy (prof. Gerbrandy heeft o.m. vanwege de toenemende massa liteit aan de VU ontslag genomen) pleitte voor een tweede universiteit in het noorden des lands. Hij had daarvoor in de eerste plaats als argument, dat dit puur ei genbelang is voor de VU, die over vijf of zes jaren zijn topcapaciteit heeft bereikt. En vervolgens zou door een nieuwe universiteit een adem pauze kunnen ont-staan, waardoor I aan de massale organisatievorming I binnen de universiteit, die hij als een der kernproblemen van nu beschouw de, acuut iets zou kunnen worden ge daan. Prof. Sizoo, president-directeur, antwoordde daarop dat deze moge lijkheid intern reeds onder ogen wordt gezien en dat er zelfs ai een memorandum over bestaat. Hij zag deze suggestie als een aansporing om dit alles bij het bestuur nog eens extra op het hart te binden, waar voor hij dankbaar was. Tenslotte kreeg dan een der gepro grammeerde inleiders nog het woord om over de VU en haar binnenlandse betrekkingen te spreken: prof. dr. K. H. Voous, die er onder meer voor pleitte de predikantenopleiding aan de VU ook voor anderen dan gerefor meerden mogelijk te maken. HILVERSUM Een Brand punt-team heeft gisteren de ge hele dag opnamen gemaakt va de VU-dag in Assen. Te begin nen in de VU-trein, vervolgen op de emotionele VU-dag, waar bij ook de meningen van divers bezoekers werden gevraagd. I de uitzending van hedenavon op Nederland I zou dit program ma worden uitgezonden. •B- Kapitein B. F. J. van de Hoek 1 het Leger des Heils, die op Form werkt, krijgt een evangelisatiewaï van de Gereformeerde Kerken. Algemeen Diaconaal Bureau h< daartoe 12.600 gulden beschikbaar steld. Dit spandoek sierde Bellevue Assen: „Goede morgen broeders, nagedacht over het vrije van de VI (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Vanmorgen is ds. H. J. Kouwenhoven uit Vlaardingen aan de Vrije Uni versiteit gepromoveerd tot doc tor in de theologie. Promotor was prof. dr. G. C. Berkouwer. Het proefschrift van ds. Kouwen hoven is getiteld „Simul iustus et peccator" in de nieuwe rooms-katho- lieke theologie. Deze Latijnse zinspreuk („tegelijk rechtvaardig en zondaar") is van Luther. Eeuwenlang vormde deze formule voor de rooms-katholieke theologie het be wijs, dat de Reformatie het wezen van de rechtvaardiging had misverstaan. Sinds enkele decennia heeft het „simul iustus et peccator" echter ook een plaats gekregen in de rooms-katholieke theologie. Ds. Kouwenhoven gaat na, in hoe verre hier van een toenadering kan worden gesproken. Hij bespreekt, hoe de rooms-katholieke theologie thans de verhouding ziet tussen de genadi ge God en de begenadigde mens. Wat verstaat ze onder genade? Hoe ernstig is de verwoesting, die de zon de heeft teweeggebracht? Welke ma te van vrijmoedigheid mag het herstel ons geven, dat door Gods ge nade is ingetreden? Zijn conclusie is, dat het rooms-ka tholieke „simul iustus et peccator" verschilt met het reformatorische, zo wel ten aanzien van het „rechtvaar dig" als van het „zondaar". In de Nieuwe Katechismus wordt geen aparte aandacht besteed aan de rechtvaardiging. Ze is ingebed in de verlossing. En dan zo, dat de persoonlijke overgave aan Christus naar het schijnt in gevaar dreigt te komen. Op weg Sterke nadruk valt op de viator-ge- dachte (de mens is „nog maar op Negen en een half jaar heb ik het grote voorrecht gehad het leven te mogen delen met Gus- taaf van Haasen, uw en m\jn pre dikant, de man van mqn hart, zo begint in Hervormd Den Haag van deze week, mevrouw E. van Haasen-Deur haar in memoriam over deze alom beminde pastor. Na te hebben beschreven dat hij zowel lichamelijk als geestelijk een moeilijk leven heeft gehad, in Den Haag een Tndische gemeente stichtte, die later werd geïncorporeerd in de Hervormde gemeente, gaat zij voort: Zijn geloofsleven ging met strijd en worsteling gepaard, daar hij in de dagelijkse omgang met zijn Hemelse Vader steeds vroeg om meer geloof, meer licht meer inzicht en uitzicht. Beste vrienden, in alle kamers van ons huis liggen bijbels, alle intensief gelezen, onderstreept en van com mentaar voorzien Want mijn man las zeer ^cel in de bijbel- overdag en 's nachts a's cie slaap op zich liet wachten, binnen en buiten, in de tuin, op het strand en in de auto. Hij was steeds gekleed in de wa penrusting Gods. Daarom kon hij ook zo'n geestelijke kracht ontwikke len en zoveel werk verzetten, on danks zijn zwakke krachten. Hij wist van de verborgen omgang met God en hij ion uitdelen van het levende brood en daarom zijn tallozen zo rijk door zijn prediking gezegend. GETUIGEN Heel Den Haag was zijn werkter rein omdat hij niet alleen in veel kerken preekte maar ook elk gewoon uitgangetje als gelegenheid aangreep om van zijn Heer te getuigen. Wan neer wij naar het strand gingen, hij bleef op een bank op ons zitten wachten, zonden we hem bij terug komst vaak in gebed of gesprek met de buurman op de bank. Door zijn vrijmoedig getuigen in park, strand of dierentuin en door zijn spreken over de eeuwige dingen met melkboer, winkelier of pompbedien de zijn velen tot het geloof gekomen. Hoewel ziin krachten de laatste jaren minderden bleef hij werken zolang het dag *vas Vooral bet prediken op zondag was zijn grote vreugde en hij deed het met vuur. totdat hij eigenlijk niet meer 'ton. Een maand geleden besprak nij met mij de regeling van zijn begrafenis en de afwikkeling van zijn /aken en zei toen tegen mij: „Ik verlang er steeds meer naar bij Jezus te ujn" Terwij' het schip zich gereed naakte voor de grote reis hield God dit echter voor mij verbor gen tot het laatste ogenblik en daar door behield ik steeds mijn volle energie om mijn man te verzorgen en te begeleiden tot aan de poort van het Vaderhuis Nee, ik zag het niet en daarom was de schok heel groot toen ik in de nacnt van acht juni om half drie plotseling naar het zieken huis werd geroppen waar ik mijn liefste schat moest afstaan aan de hemelse Schatbewaarder. Peter- Paul, inmiddels gewaarschuwd, en ik zaten tot -'e morgen bij het bed en in deze bijna bovenaardse uren, in de schemering van de Opstandingsdag, kwamen wij elkaar nader dan ooit tevoren. Dinsdag en woensdag stond ik van drie tot zes bij de baar van mijn man. Op zijn wens was de kist gesloten er. lag er eer bijbel op, geo pend bij Tnh 6:47 en 48: Wie gelooft heeft aeuwig leven. Indien iemand van dit brood eet zal hij in eeuwig heid leven. De zeer velen die langs de baar trokken begrepen deze stille, spre kende prediking Wat had hij vele en echte vrienden, hartelijke, gelovige mensen die woorden spraken met eeuwighe'dskracht en die mijn hart verwarmden met bun Hollandse op rechtheid of met de gevoeligheid en spontaniteit waarin de Oosterling uitblinkt. BRUGGEN Op donderdag 12 juni, de begrafe nisdag met stralend weer zongen wij nisdag met stralend weer zongen wij uiteinde van hrn wandel (Hebr. I in de aula de twee liedaren die hij zo I Een lichtend spoor laat hij ons na. vaak zong: Als hier op aarde mijn werk is gedaan en: 'k Zal eens mijn Heiland in Heerlijkheid zien, twee bruggen tussen tijd en eeuwigheid. Omringd door honderden gelovige broeders en zusters stond ik met Pe ter- Paul en Gusta bij het graf en daar heoben wij hem aan God bevo len: adieu, tot ziens bij Jezus. Wij hebben de blijde zekerheid dat hij bij zijn Heiland is en wij weten door zijn prediking de weg, die hij gegaan is. de weg tot God en tot elkaar: Jezus Christus. Beste Indische en Hollandse vrien den, ik -'ank U voor de liefde en trouw aan mijn man bewezen en voor de vele gebeden, voor ons gezin opgezonden U begrijpt wel hoe groot de leegte is die hij achterlaat. Wan neer ik de voorwerpen zie die hij gebruikte, de kerken passeer waar hij preekte en mij de blijde woorden herinner 'ie wij elkaar in uren van geluk -oefluisterden, dan schiet het gemoed vol. Het huis is leeg, het gezin onvolledig, het ritme van het gelukkig hart verstoort door wee moed en ongedachte problemen. Er zijn momenten dat dit alles teveel wordt, Voor Gusta en mij is deze weg moeilijk. Maar de dank is groot Gedenkt Uw voorgangers die U hel woord Gods verkondigd hebben: volgt nun geloof na lettende op het uiteinde van hrn wandel (Hebr. 13:7) W 1 4 1 Ds. H. J. Kouwenhoven weg"). De verlossing en de rechtva; diging worden gezien als nog onv tooid. Ds. Kouwenhoven vraagt, deze geladen begrippen dan niet leen hun eigenlijke waarde dreij te verliezen, wanneer het heil n alleen als nog onvolledig, moet w< den beschouwd, maar evenzeer i dubieus kan worden gesteld, door in het nog onvoltooide proces verlossing de kansen helaas nog ki nen keren. Hij betwijfelt, of de nii we rooms-katholieke theologie wezenlijke rijkdom van het bijbe genadebegrip wel werkelijk he ontdekt. Aan de reformatorische theolo) vraagt ds. Kouwenhoven het bijb begrip van het veranderd word naar het beeld van Christus scher uit te werken aan de hand van bijbels spreken over het werk van Heilige Geest. Samenvattend ziet hij duidel perspectieven voor het gesprek t sen Rome en de Reformatie. Ds. Kouwenhoven (38) is sinds 1! gereformeerd predikant in Vlaard gen. Daarvoor stond hij in He kenszand en in Rotterdam (Delfsl ven). Hij maakt deel uit van het reformeerde Rome-Refori tie-deputaatschap Stellingen Enkele van zijn stellingen luid Om de „theologie" van de Nieu Katechismus te verstaan, kan sleutel worden gehanteerd de zinsi de „Deze boodschap hebben wij eengezet volgens ons hedendaai wereldbeeld: de wereld in groei evolutie." De zinsnede uit de tweede vri van het formulier om de heilige do aan de kinderen te bedienen „hoei in zonde ontvangen en gebon .dient te worden veranderd. Wanneer Jezus' weerloosheid aan het kruis als norm wordt ver) ven voor het politiek handelen, d betekent dat een aantasting van uniciteit van zijn offei, als Lam Go voor de zonde der wereld gebrac De christelijke krant dient ai klachten van ingezonden ken-schrijvers ie toetsen o;. voorschrift van Heidelbergsc cal ehismus zondag 43 „da-t ik naasten eer en goed gerucht mijn vermogen voorsta en bevori re".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2