Zweden als tweede land
boos uit Songfestival
like week VAR A's
lomeravond op tv
TOMMY COOPER HEEFT
WARE BRITSE HUMOR
NbKf
VANAVOND TE ZIEN
Hoe leuk wordt 't voor de NOS?
Hard
iMUSEMENT EN INFORMATIE
Aap beet jongen
(3) in de arm
VANAVOND TE HOREN
door
John
Knittel
CAROLINA YES
■ït
ippic Loep en de Molboor
Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh
4i)iAy
WOENSDAG 18 JUNI 1969
i Ned. 1 NOS
7.07 uur Scala
i 8.35 uur Holland Festival magazine.
9.00 uur speelfilm „Een eenvoudige bruiloft":
alle leeft.
De NTS is wel eens verweten.
zij weinig of niets aan eigen
toneel deed. de NOS is er
titer gisteravond krachtig mee
start gegaan door de ver-
ïing van een tv-registratie van
komedie „Mama, kijk, zonder
nden", geschreven door Hugo
aus en opgevoerd door de Nieuwe
medie in het Haagse Diligentia.
f Claus-kenners en -bewonderaars
llen ervan hebben genoten om de
ergave van de sfeer, die toch
;er niet op alle punten sterk ge-
eg was: het tragie komische van
mens die zichzelf zo nodig moet
en gelden, en dat in massale
scheidenheid aangetoond.
let spel werd te veel naar de
icht getrokken, waardoor de
niet voldoende uitkwam,
rder troffen de ruwe taal en de
de profanieën waarvan Claus
1 altijd bedient. Daar zullen
kijkers vooral degenen die de
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Laten we
hopen dat, als de zomer er over
heen is gegaan, de internationale
gemoederen weer wat z\jn ge
kalmeerd ten opzichte van het
Eurovisie Songfestival, dat ko
mend voorjaar in Nederland
moet worden gehouden en waar
voor de NOS een stevige hand
romans van Claus niet kennen, zich
aan hebben geërgerd. Deze Vlaamse
auteur is van mening, dat zonder
dit taalgebruik geen ..levensecht
heid" kan worden verbeeld.
De NCRV bood een luchtig zo
meravondprogramma met het terug
brengen van de aardige kijkers-
quiz „Haal je kijkgeld terug" (met
een te druk achtergronddecor voor
de presentator Leo Schmidt) en
herhalingen uit „Kijkkijk". een van
de beste tv-programma*s uit het
afgelopen seizoen.
(Van onze radio- en tv-redactie)
IILVERSUM Verleden jaar
id de VARA een goede formule
r zomers amusement in de uitzen-
gen „Zomaar een Zomeravond"
jaar is die opzet in wezen
andhaafd. maar, naar het zich
aanzien, in entourage verbeterd,
programma's verschijnen nu in
;elijkse frekwentie op het scherm,
wel op vrijdag- en zaterdagavond
en om. en eveneens afwisselend
Ned. 1 en 2. Deze week is de
ending voor 't eerst te zien: vrij-
avond van 8.20 tot 10.20 uur op
I. 2.
rincipe van het programma is,
het luchtig, verstrooiend en toch
ïeel is. Verleden jaar werd daar-
druk geschakend tussen een gro-
Itent „ergens in Nederland" waar
m ik van Stipriaan de zaak dirigeer-
en de Hilversumse studio, waar
team actualiteiten presenteerde,
tent zat vol vakantiegangers die
leen avondje uit wilden,
ioch voldeed dit geheel niet op
lfronten. Het geheel was wat rom
ig en tenslotte kwam er meer uit
studio dan uit de tent. Ook werd
spelletje van partner-kiezen al
iw vervelend voor het kijkpu-
dat toch ook z'n deel moest
eens voorkwam, is hiermee teniet ge
daan. Wel wisselt steeds het zaalpu-
bliek.
De idee. dat aan „Zomaar een zo
meravond" ook andere tv-afdelingen
dan Amusement en Actualiteiten
kunnen meewerken (zij het inciden
teel) schenkt ruime mogelijkheden
aan variatie. De afdelinaen Kunst.
Documentaires. Sport en Film zullen
zich af en toe ook weren.
Verder zijn er een paar spelletjes,
die hun aardigheid noe moeten bewij
zen: soms ziet dergelijk amusement
er op papier geanimeerder uit dan in
werkelijkheid, dat is verleden jaar
wel gebleken.
Nu zal de kennis van drie deelne
mers over een Nederlandse „promi
nent" op de proef worden gesteld. De
vragen worden (op de film) gesteld
aan de. nationale figuur en drie men
sen die hem of haar van nabij ken-
moeten raden welke antwoor
vol geld op tafel moet leggen.
Hoe leuk gaat dit feest worden
voor de NOS? Op 't ogenblik is het
gemopper in diverse landen nog niet
van de lucht en na Denemarkens
vertrek uit de rijen (1968) heeft nu
ook Zweden boos opgezegd.
In sommige landen wordt gevreesd.
dat de twee andere Scandinaviërs.
Noorwegen en Finland, nu ook wel
zullen bedanken, maar dat hoeft he
lemaal niet. De tv-organisaties van
Scandinavië zijn niet zo innig met
elkaar bevriend, al hebben ze wel
een onderlinge uitwisselingsbasis en
daardoor een zekere verbondenheid.
Een werkelijke eenheid zullen zij
nooit vormen, want daarvoor krijgen
zij hun kijkpubliek beslist niet mee.
Onderling zijn de Scandinavische
volkeren met zo erg gek op elkaar en
de kijkers gedragen zich over het
geheel rancuneus tegenover onderling
uitgewisselde programma's, zo verna
men wij dezer dagen in Noorwegen.
Deze uitwisseling is jaren geleden
ontstaan, niet uit vriendschap, maar
uit r.ood: de diverse (staats-) omroe-
pen konden niet voldoende uit de
weg met eigen produkties. omdat de
landen niet dicht bevolkt zijn en de
kijkgelden beperkt bleven, zolang er
niet echt veel tv-toestellen in gebruik
waren.
Nu gaat dat allemaal beter en is de i
uitwisseling van amusement sterk
gereduceerd. Bovendien kan er nu j
gemakkelijk op de buitenlandse
markt worden gekocht. Dé leveran
cier voor Scandinavië is Engeland.
Zweden's boosheid ten opzichte
van het Songfestival stoelt op het
feit, dat in Madrid vier winnaressen
werden onderscheiden. Dat vindt de I
Zweedse televisie geen stijl: vier is
te veel en daarom heeft de formule
voor de jurering gefaald. In elk geval
had er bij vier gelijke uitkomsten
moeten worden over-gekampt. meent
Zweden. Daarom zal er volgend iaar
i geen Zweedse vocalist naar Neder
land gaan.
Oud zeer speelt hier ook een
woordje mee: jaar op jaar beklagen
zich de Scandinavische landen, dat
hun liedjes niet behoorlijk worden
beoordeeld, omdat hun talen voor de
rest van West-Europa onverstaanbaar
zijn. Nooit, zeggen zij. komen onze
bijdragen goed tot hun recht.
Dit argument gaat niet werkelijk
op. want het Deense 'Dansevise'
heeft wel degelijk gwonnen en het
jaar daarop was Kopenhagen gast-
vrouwe van het festival. Merkwaar
digerwijze was Denemarken twee
jaar later al weer boos op de gang
van zaken en verdween.
En wat de onverstaanbaarheid van
de taal betreft: daarmee heeft Neder
land even hard te kampen en toch
won het driemaal.
Constant dreigend met weggaan
gedraagt zich ook West-Duitsland.
dat zich jaar op jaar miskend voelt
en bijna altijd de mist in gaat. Ook
hier de klacht van onderwaardering
voor de taal als het maar Frans is,
is het goed. Maar daar staat tegeno
ver, dat Udo Jurgens enkele jaren
geleden met een Duits liedje voor
Oostenrijk won.
Kritiek is er te over op de jure
ringsformule, die toelaat dat er dit
jaar 4 winnaressen waren: dit mag
nooit meer voorkomen, zeggen de
landen die er naast zaten.
Een eindeloos feest is het dus niet
voor de NOS. om straks in maart het
kruidjeroermeniet genaamd Song
festival aan 't hart te koesteren. Er is
echter één lichtpunt: er wordt elk
jaar geklaagd, gemopperd en zelfs
aangeklaagd, maar altijd als het no
vember wordt, bereiden de vele lan
den weer getroost de nationale fina
les voor en wordt het zwakke festi
valvuurtje weer flink aangeblazen.
Zo zal 1 ook nu wel weer gaan, al is
het zonder Zweden en Denemarken,
en wie weet, ook zonder een of twee
andere Scandinavische landen.
.Verf 2 KRO
I 7.03 uur De dwaze wereld van Tommy Cooper.
7.26 uur De Sovjets: Priester in Vladimir.
8.20 uur aflevering „Wat nu. grote man?": De chèque.
9.20 uur rubriek „Zelf doen".
9 55 uur Brandpunt.
Hilversum 1 NOS
8.00 uur Holland Festival: informatie en een concert
door het Rotterdams Filharmonisch orkest en
de violist Arthur Grumiaux; dirigent Lorin
Maazel.
10.45 uur actueel magazine „Iks, een sprong in het
duister".
Hilversum II VARA
7.35 uur Malando's orkest speelt.
8.20 uur country- en western-muziek.
9.50 uur ontmoeting met de pianist Louis van Dijk.
11.20 uur jazzmagazine.
Kapitein Zeppos
naar Praag
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De Vlaamse om
roep BRT heeft een aflevering van
he jeugdfeuilleton „Kapitein Zeppos"
(bij ons ook welbekend) ingezon
den voor het tv-festival, dat op het
ogenblik in Praag wordt gehouden.
Het gaat de BRT niet zozeer om
een bekroning als wel om meer bui
tenlandse kopers voor de series te
vinden. Het programma is al in ver
scheidene landen o.a. Engeland
vertoond. Het slaat overal goed in bij
de jeugd, die altijd geboeid wordt
door avonturen.
ir dil seizoen heeft net program-
meer vaste onderdelen gekregen,
de VARA meent dat die alle goed
recht zullen komen.
'en hele verandering is. dat er
I meer wordt geschakeld van tent
ir studio, maar dat de uitzending
haar totaal uit de Theater College
il aan de Nietswe Doelenstraat in
jsterdam komt. De kans, dat er
i de verschillende programma- on-
ilelen door het schakelen splinters
liegen, zoals verleden jaar nogal
den worden gegeven. Een ander spel j
is gebaseerd op scrabbelen. Daarin
zullen telkens twee omroepmedewer
kers tegen elkaar uitkomen.
Natuurlijk zullen weer binnen- en
buitenlandse artiesten optreden in I
het muzikale gedeelte. Vrijdagavond
a.s. zijn dat o.a. Julie Rodgers.
Greetie Kauffeld en het pianoduo Ri-
nus van Galen - Cor Cools.
Een vast onderdeel van het pro-
gramma wordt een actuele schets, ge- i
schreven door Dimitri Frenkel Frank
en gespeeld door Wim de Bie en
Kees van Kooten. Annemarie Oster
is elke week present met een actueel
liedje.
Zoals wij al eerder meldden, zullen
EUes Berger. Koos Postema en Pier
Tania ..Zomaar een Zomeravond" pre
senteren Herman Wigbold tekent
voor de eindredactie.
VENLO Een uit zijn kooi
ontsnapte aap heeft gistermiddag het
driejarige jongetje H. V. in zijn arm
gebeten. Het jongetje moest in het
ziekenhuis worden opgenomen. Het
dier werd aggressief toen buurtbewo
ners hem probeerden te vangen. Na
enke'e vergeefse pogingen werd de
brandweer ingeschakeld, dje de aap
in een flatgëbouw met- eën dekzeil
wist te overmeesteren.
Stier nam bejaarde
vrouw op de horens
LIENDEN De 77-jarige me
vrouw W. uit Lienden is met een
hersenschudding en enkele verwon
dingen in het Bethesdaziekenhuis in
Tiel opgenomen nadat zij door een
stier* op de horens was genomen. Zij
liep via een boomgaard achter haar
huis door een weiland naar de wo
ning van haar zoon toen zij door het
dier werd aangevallen.
Zelfs mensen, die niet zo dol zijn
op kluchten, moeten wel bezwijken
voor „De dwaze wereld van Tommy
Cooper", de strip die de KRO alweer
maandenlang vertoont. De terecht ge
vierde Engelse komiek is niet de man
van „grappig doen", hij is een clown
in hart en nieren, die met zichzelf
weet te spotten en dat in de trant
van de ware Britse humor.
Vanavond is hij op Ned. 2 weer
present als brandweerman, die op al
le mogelijke manieren in de knel
raakt. Van het ene avontuur raakt
hij in het andere, want zijn vondsten
zijn eindeloos.
Het kopen van een krant moet ei
genlijk iets zijn waarbij niemand iets
kan beleven: Tómmy zit daarbij in
een oogwenk in de perikelen. Om
niet te spreken van wat hij onder
vindt als hij zich ophoudt voor een
gerangevisgebouw.
Zijn groot, kinderlijk gezicht waar
aan hii elke gewenste tragikomische
uitdrukking weet te geven, staat hem
bij het ontwarren van hachelijke
knopen uitstekend ten dienste.
Wie echte humor wil genieten en
een half uurtje zorgeloos lachen, kan
aat vanavond om even over 7 doen.
(Een wereld in wording)
A:--
210
Men behoefde slechts naar alle bedrukte gezichten
van de mannen en vrouwen uit het district te kijken, om de
ernst van Amadeus' toestand in te zien. Velen kwamen
gedurende de dag naar het kleine huis, velen ook avonds,
om fluisterend naar hem te vragen of alle mogelijke ge
neesmiddelen aan te raden, maar niemand werd bij hem
toegelaten en de bezoekers gingen op hun tenen weg, om de
zieke vooral niet te storen. Er kwamen nachten, waarin zelfs
zuster Frederica ongerust werd. Ze sloot dan de deur. om te
verhinderen dat Pauline, die al haar tijd in het huis door
bracht. zou horen, hoe haar dierbare patiënt met zijn tanden
knarste en luid steunde. Er werd een specialist uit Bern
ontboden. Hij bleef de nacht over en gaf Amadeus injecties.
Hij haalde de schouders op, keek ernstig en zei weinig.
Pauline zat op de kleine bank en wachtte. Zij beet op haar
zakdoek, anders uitte zij haar gevoelens niet. Zij moest op
zichzelf passen. Zij moest sterk blijven, want Amadeus had
haar nodig. Twaalf dagen lang verkeerde hij in een toestand
van volslagen uitputting. Dikwijls sprak hij wartaal en riep
zo vaak naar een man. Wieland Kurz. dat Pauline en de
verpleegster er met Lionel over spraken. Deze krabde zich
op het hoofd.
„Dat is de beeldhouwer ja, dat is Wieland Kurz. Hij is
zeer bekend en woont in Zürich, geloof ik." En zij maakten
gissingen, totdat Pauline de oplossing vond.
..Amadeus heeft me over de bas-reiiëfs van maestro Igna-
tio gesproken. Hij herhaalde steeds, dat hij die aan de
elektrische centrale moest plaatsen vóór de opening in juni.
Het is mogelijk, dat Wieland Kurz dit in zijn dromen voor
hem doet of hij wil het misschien graag. Laten we in elk
geval trachten met die man in aanraking te komen."
Zij vonden zijn naam in het telefoonboek. Hij scheen
direct te begrijpen waarover het ging. Hij was een oude
vriend van Amadeus, zei hij en Amadeus had hem over de
bas-reliëfs gesproken en gevraagd om hem, als hij tijd had,
te helpen.
Lionel greep de telefoon. „Komt u dadelijk hierheen. De
hele boel moet in kisten van de dam worden gehaald. Müller
staat met één been in het graf. Als wij hem vertellen, dat u
komt, bedenkt hij zich misschien en trekt zijn voet terug.
Hij vertrouwt het werk klaarblijkelijk alleen aan u toe."
Wieland Kurz beloofde, dat hij onmiddellijk zou komen.
Op de 15e dag zat Pauline laat in de avond aan Amadeus'
bed. Zij verheelde zuster Frederica niet, dat zij zich erop
voorbereidde, de man, die zij liefhad, te verliezen. Zij beefde
bij de gedachte, doch behield zelfs nu nog haar zelfbe
heersing. Zij hield Amadeus' hand in de hare. Het was een
magere, tengere hand. Vanuit de schemering, die om hen
heen waarde, sprak hij fluisterende woorden. Hij sprak van
voorbije tijden en Afrika. Soms verstond zij enkele woorden,
soms rustten haar ogen op zijn lippen om de onverstaanbare
taal daarvan te kunnen aflezen. Elk woord was een kostbare
gift voor haar.
„De rook stijgt op", fluisterde hij, „mensen in het bos, bij
de rivier met de palmen. Vogels - bijen - de zon gaat rood
onder. Mannen en vrouwen dansen met elkaar..."
Pauline was alleen met hem. Zij boog zich naar hem toe
en kuste hem zacht op de lippen. Zij kon het in de kleine
kamer niet langer uithouden en ging naar buiten, de nacht
in. Zij kon hem niet opgeven Het was onmogelijk. Hij moest
blijven leven. Snel liep zij naar het huis terug. De deur naar
zijn kamer was gesloten. Zuster Frederica was bij hem,
maar toen zij Pauline hoorde aankomen, kwam zij de zie
kenkamer uit. Haar gezicht stond rustig en zij legde een
vinger tegen haar lippen.
„Zijn temperatuur is gedaald," zei ze, „en hij is in slaap
gevallen."
Zij legde haar hand licht op Paulines schouder. „Ik zou
ook maar naar bed gaan."
Pauline keek de verpleegster aan en wist, dat deze ogen
geen onwaarheid konden vertellen.
XIX
fn het midden van de maand mei werd Amadeus naar zijn
hut- gebracht. Men droeg hem de honderden treden van de
Gandhi-rots op. Een glimlach speelde om zijn lippen ever de
verontschuldigingen van de mannen, als ze de stoel even
deden schokken. Een jonge, zwarte Schotse terrier, die een
zijner vrienden hem vanuit Engeland gezonden had, Rep
achter de kleine groep aan. Hij sprong van rots tot rots en
stond nu en dan stil, alsof hij zich over de uitgestrektheid
der bergen verbaasde. Amadeus riep hem: ..Tatters, Tatters,"
en de hond sprong luid blaffend om hen heen.
(Wordt vervolgd
TELEVISIE
VANWOM»
'Nederland I. N.O.S.: 18.50 In
eur: Pluimpje. STER: 18.56
eclame. N.O.S.: 19.00 Jour-
STER: 19.03 Reclame.
19.07 Scala. Informatief ty
ogramma STER: 19.56 Re-
ame. N.O.S.: 20.00 Journaal.
TER: 20.16 Reclame. 20.20 Uit
meting van het GPV. 20.30
'zending Stichting Socutera.
•O.S.: 20.35 Holland Festival
lagazlne. 21.00 Een eenvoudi-
bruiloft. speelfilm,
tijkskeuring: alle leeftijden).
30-22.35 Journaal.
Nederland II. N O S 18.50 In
eur: Pluimpje. STER: 18.56
eclame. NOS: 19.00 Jour-
KRO: 19.03 De dwaze
I van Tommy Cooper.
V-serle19.28 in kleur De
ivjets: 12. Priester in Vladi-
ir. TV-serie. STER: 19.56 Re-
N.O.S.: 20.00 Journaal.
TER: 20.16 Reclame. KRO:
Wat nu. grote man?.
V-feuMleton. 21.20 Zelf doen:
lviezenrubrlek. 21.55 Brand-
unt. N.O.S. 22.20-22.25 Jour-
aal
België. Kanalen Nederlands.
10. 18.55 Zandmannetje
Jeugdtelevisle. 19.55 De
man. 20.00 Nieuws. 20.25
Lewls-festlval. De on-
ijwlllige schuldige van Don
cQulre. 22 05 Gastprogram-
a. Het vrije woord. 22.35
leuws.
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA
DRAADOMROEP VANAVOND
Selectie ..La Vie Parisien-
ne"; Tom Pilibi: Las Palma-
das; Thema uit ,,A Summer
Place": Au prlntems: II nous
faut regarder: Maringé; We'll
be together again: Romantica:
Si tous les olseaux: Les ou
bliettes: Le bleu de l'étéFor-
illes of bad road; Bonne
nult, ma chérie: Colorado
rock: Sweet Juice: Down ho
me: The best things In life are
free: Latin Quarter: The Con
gregation: Blues In the poc
ket. Alone too long Nadla
tenprogramma. 19.30 Nieuws.
1935 Stereo: Tango rumba or
kest met zangsollsten. 20.00
Stereo: Moderne muziek (gr.).
20.20 Country en Western mu
ziek. 20.40 Buitenlands weeko
verzicht. 20.50 Stereo: Strijkor
kest. 21.20 Stereo: Licht
Instrumentaal trio. 21.50
Louis... mag het zeggen: muzi
kaal interview. 22.30 Nieuws.
22.38 Actualiteiten. 22.55 Stereo
Moderne muziek (gr). 23.20
Radio Jazz Magazine.
23 55-24 00 Nieuws.
Hilversum I. 402 m. NCRV
18.30 Nieuws. 18.41 Actualitei
ten. N.O.S.19 00 Openbaar
Kunstbezit. 19.10 Gastcollege:
Macht en invloed, lezing. 20 on
Stereo: Holland Festival 1969.
Rotterdams Phüharmonisch
orkest met solist. (Vooraf, in
de pauze en na afloop: Festi-
valnleuws en informatie).
NVSH: 22.20 Sextant. N.O.S.:
22.30 Nieuws. 22.38 "arlemen-
talr overzicht. 22.45 Stereo: X,
een sprong In hel duister.
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. Vara
18.00 Nieuws. 18.11 Actualitei
ten. 18 20 Uitzending van de
CPN. 18.30 Stereo: Licht pla-
Hilversum I. 402 m. KRO:
7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Badinerie:
klassieke en mod. gramm.muz.
(7.30 Nws: 7.32 Act: 7.50 Over
weging: 8.00 Nws). 8.30 Nws.
8.32 Vakantietips. 8.45 V. d.
huisvr. (9.00-9.10 Gym. voor de
huisvrouw: 9.35 Waterst.).
N.O.S.: 10.00 Wat heeft dat
kind?. pedagogische lezing.
10.20 Stereo: Muz. uit de Ba
rok (opn). KRO: 11.00 Nws,
11.02 Voor de zieken. 11.55 Me-
DF.D. NORV: 12.00 Los-Vasl ge
var. progr. (12.15 Boekbespr.;
12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinb: 12.30 Nws: 12.41 Act).
14.00 Stereo: The Kilima Ha-
walians Show. 14.30 Stereo:
Cello en piano. 15.00 Hervorm
de middaed. N.O.S.: 15.30 Be
zigheden: magazine voor lief
hebberijen
ding. 16.00 Nws. 16.02 Over
mensen en dingen die minder
op de voorgrond treden. 17.30
Toeristische informatie uit
binnen- en buitenland. NCRV:
17.45 Lichte gramm.muz. 18.00
Tijd vrij voor -muz. in vrije
tijd: A. Koorzang: B. Stereo:
Koperork.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
7.00 Nws en ochtendgym. 7.20
Stereo: Lichte gramm.muz.
8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20
Stereo: Lichte gramm.muz.
(8.30-8.33 De groenteman.) 8.50
Morgenwijding. 9.00 Stereo:
Klass. pianoconcert (gr.). 9 40
Schoolradio. io 00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen. (11.00-11.02 Nws.) 11.30
Voor de vrouw. 12.30 Stereo:
Operette varia (gr.). 13.00 Nws.
13.11 Radiojourn. 13.30 Stereo:
't Muzikantenuur: I. Viola da
gamba en clavecimbel; n. Ac
cordeonrecital: III. Vraag
gesprek. 14,30 't Is historisch:
over geschiedenis en archeolo
gie. 15.00 Voor de zieken. 16.00
Nieuws 16.02 Stereo: Pianore
cital. 17.00 Lichte gramm muz.
voor de jeugd. 17.50 Voor de
jeugd. PIm. 17.55 Meded.
Hilversum III. 240 m. en
FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nws.
9.02 Muz. van vroeger voor
luisteraars van nu. 9.30 instru
mentaal progr. 10.00 Nws. 10.03
Muziek bil de koffie. (11.00
Nws.) N.O.S.: 12.00 Nws. 12.03
Felix Meurders. KRO: 13.00
Nws. 13.03 Act. 13.08 Licht pla-
tenprogr. 14.00 Nws. 14.03
Pop-in: gezellig aanplaten.
15.00 Nws. 15.03 Pop- en coun-
15.30 Be- trymuz. 16 00 Nws. tfi.03 Hitpa-
-7.00 Nws. 17.02 Nws. 17.02 IA
.07-18 00 Verzoekplatenprogr
vrijetijdsbeste-
„Als ik u niet ontrief.
zal ik gaarne van uw gast
vrijheid gebruik maken",
zei smidje Verholen dank
baar. „Bezorg ik u echt
geen last?" „Wel sak
kerloot, natuurlijk niet
riep heer Jacob uit. „Op
de Uylenborgh is iedereen
welkom, nietwaar mijn
lieve Julia-mijn?" „(3.
i op d .d .de Uy'len-
jborch!?" riep smidje Ver-
holen onthutst uit. Het
klamme angstzweet brak
hem uit en hij keek Jacob
en Julia beurtelings ontzei
aan. „Ma..maar dan zijt gij
iheer Jacob van Uylen!"
steunde hij. „Wel sak-
1 kerloot, natuurlijk ben ik
heer Jacob van Uylen!" lachte de slotheer. Hij keek zijn vrouwtje olijk aan
en grapte schalks: „Ik vergis mij toch niet, hé Julia-lief? De man, die nier
1 voor u staat en zo smakelijk zijn sigaartje rookt, dat is toch Jacob van Uylen.
slotheer van de havezate Uylenborgh?" „Maar natuurlijk, mijn lieve Ja
cob!" lachte vrouwe Julia. „Men noemt u ook wel Jacob de Rechtvaardige.."
„O grutjesnou dat ook nog", mompelde de smid bijna onverstaanbaar,
j Toen vroeg hij: „Kent ge dan wellicht een zekere Sijmen Knoet?" „Nou
en óf ik die ken", schaterde Jacob van Uylen. „Enkele dagen geleden liep ik
in het bos, en toen verkocht ik die nietsontziende woesteling nog een muil
peer die klonk als een klok. Hij sloeg een oude man met een zweep, begrjjpt
ge. Welnu, zoiets nemen wij van Uylens niet! Wel sakkerloot! De van Uylens
zijn niet bang voor Sijmen Knoet, ook al is hij duizendmaal schout van Rijk-
huyzen en grietman van de aanpalende horigheden!" Maar dit hoorde
smidje Verholen al niet meer. De emotie was teveel voor hem geworden en
met een zucht viel hij in zwijm
lit het oerwoud klonk onafgebroken het krijzend geluid,
af en toe overging in een luid schetteren. De inboorlin-
hadden met zichtbaar ongeduld bij het vuurtje staan
iten, ieder met een stevig stuk dood hout in de hand,
vuur voldoende oplaaide. De vlammen sloegen
ira hoog op en men begon te werken. Het dode hout
1 in de vlam gehouden en vatte vlam. En gewapend
een sppcr en deze vlam, die ze als een fakkel boven
hun hoofd zwaaiden, verlieten de krijgers de kraal weer.
Jonas. Weetal en Lappie zaten buiten adem tussen twee hut
ten op de grond. „Is me dèt lopen!" mopperde Jonas. „Ik
dacht dat ik lopen kon, maar dat...." „Acht wat!" zuchtte
Weetal. „Hou op met dat gepraat". Lappie stond op en
keek om zich heen. Het was opeens merkbaar stil gewor
den. Lappie liep een eindje verder en keek. Ja. zag hij het
goed? Toen kreeg hij opeens een geweldig idee...
FERDNAND