OORD VAN WANHOOP „Agua de Dios": 3BC bezwijkt voor iritannia-zangers GLIMP VAN LICHT f Tito Schipa Junior schonk liefdesdrank Reisboek 16eeeuw terug in facsimile Met deze belijdenis alleen In de wereld 3 ZATERDAG U JUNI 19«9 Agua de Dios, in de staat Colombia, is het grootste melaat senkamp van het Zuidamerikaanse continent. De naam bete kent „Water van God" en verwijst naar geneeskrachtige bron nen die zich in de buurt zouden bevinden. Dat klinkt hoopvol, maar het is een sprookje. Nooit gebeurt er een wonder. En daarom is in Agua de Dios de hoop ver te zoeken. Het is een oord der wanhor- DOOR KOOS DELHAAS Ook dit is mogelijk in het oord der wanhoop: Vader melaats, maar vrouw en kinderen gezond. De oudste dochter, Inez (tweede van rechts), verdient als verpleegster de kost voor het hele gezin. De BBC is gisteren door de knieën gegaan, ferspoeld als zij was door golven van protest ten haar besluit, 'Rule Briannia' en 'Land of >pe and Glory' te schrappen van het pro- imma op de laatste avond van de 'Proms', promenadeconcerten in Albert Hall, die meer dan twintig jaar jfoen Rule Brittannia en üd of Hope and Glory', ge- jpgen door duizenden jonge nenaders, ertoe bijgedragen het 'einde van het seizoen' indrukwekkende en bewo- climax beleefde, die ook ntallen miljoenen op het Eu- jese vasteland elk jaar weer vervoering bracht. De BBC verdedigt haar iluit echter met de bewering, het genomen is op verzoek bezoekers van de Proms. endien zou de nieuwe diri- Colin Davis, bezwaren bben tegen wat in het verle- gebeurde. Hij wil de Proms nieuw 'karakter' geven Iet feit, dat tientallen mil- nen op het Europese vaste- d enthousiast de Proms gden op de tv werd eveneens ngegrepen om de nieuwe stijl verdedigen. Want, aldus de het wordt tijd, dat we ?c programma's ook voor dat lüek aanvaardbaar maken, 'olin Davis, de 41-jarige diri- it die sir Malcolm Sargent is gevolgd, denkt dat het met p'otesten wel zal meevallen. zullen wel aan het nieuwe igramma gewend raken", de man. die meent, dat de voor verandering is aange ven. nu aan het Sar i-tijdperk een einde is geko- i. n de plaats van 'Rule Brit- mia' en 'Land of Hope and irv' komen balletdansen. een leert met twee piano's en een Omondorgel en een jazztrio een 'Scat singer'. De man de BBC. die dit vertelde, est toegeven, er geen flauw van te hebben, wat dat tste was. (Een 'Scat Singer' itst met zijn stem de-klank 18 juli beginnen. 'Rule Britannia' wordt ge handhaafd, zij het als onderdeel van 'Fantasia on British Sea Songs' van Henry Wood. Blijft de vraag of de storm van protest na dit ge deeltelijke succes is uitgeraasd. Het is nog geen 18 juli. la'er de minder prettige gevol gen van moesten ondervinden. Hetgeen ons herinnert aan de directeur van een Britse onder neming. die zo'n slordige vijf miljoen gulden de zijne kan noemen, maar er in zijn leven (hij is nu 65)-nooit in geslaagd is. lezen of schrijven te leren Jat kwam uit toen hij bij een rechtszaak werd betrokken Maar het deerde hem niet. Hij redde zich toch wel. J. den BOEF Aan de omgeving zou je dat niet zeggen. De natuur is er van paradijselijke schoonheid. Het landschap Ijjkt een s.vmfony van kleu ren. waarin weelderig bloeiende orchideeën de meest welluidende tonen aangeven. Maar ook deze werkelijk heid is een karikatuur. Een facade, waarachter zich de hel van het leprozendorp verschuilt/ In Agua de Dios slijten vijf duizend Icpralijders en twaalf duizend gezonden hun leven. De meeste huizen zijn lemen krotten van vier bij vier meter. De strooien daben lebben als het regent. Hier voeren de bewoners hun verbeten strijd tegen de ziekte en de ondervoeding Er zijn vier hospitalen, waar van er slechts één behoorlijb is uitgerust. Dat is goeddeels te rianben aan de Nederlandse mis sionaris pater Frans van Galen, die zich ervoor heeft doodge vochten. Na een 33-jarige strijd stierf hij cnbele jaren geleden, toen de eerste hulp uit Neder land onderweg was. De drie andere hospitalen zijn die naam niet eens waard. Een uitlating, anno 1969 geno teerd uit de mond van een pa tiënte: ,,'s Nachts springen de ratten op mijn bed. want het dak is rot en ik heb geen han den om me te verweren." In zulke hospitalen lijden mensen vergeleken bij wie een skelet nog menselijk te noemen is. Lijders met stompjes van ar men en stompjes van benen, weggevreten vlees, misvormde huid pn gedrochtelijke gestalte. Soms is het licht van de ogen vervangen door liet wit van de oogbal zonder pupil. .Midden in deze poel van leed presenteert zich de Kerk van Christus in kathedrale gestalte. De kapellen in de ziekenhuizen staan als blinkende paleis<es tussen het wrakhout. Daar kun nen de uitgeteerde mensen hid den tot God. De zusters vertel len hun dat Hij meer geleden heeft dan zij. En de kerken staan vol bloemen en beelden van heiligen die zieken zege nen. rondom een glimlachende Moeder Gods. In Agua de Dios heerst abso lute apathie. Zij wordt geboren uit een doodgeslagen hoop. En ait het breken van de gemeen schapsbanden. Want melaats heid stort je in Colombia in het isolement. De maatschappij, je eigen familie stoten je uit. Zij mijden de lepra als de pest. Prins Charles van Engeland: ik ben een van die stomme jon- i» die naar de Universiteit gingen. een instrument na: o.a. nis Armstrong en Cab Callo- f waren daarin bedreven Guardian kan het besluit de BBC niet begrijpen, om- het iets serieus neemt, dat een groot stuk Britse isens was Het blad vraagt af. of de Britten zich nu al moeten gaan schamen >r hun nationale buitenissig- En het vreest, dat de de intelligentie van het ïrzeese kijkpubliek on- f'chat. Ié Wijlen sir Malcolm Sargent tij dens een van de Proms in de Londense Albert Hall. Om nog even op muzikaal terrein te blijven: Mantovani, de «4-jarige dirigent, was aan wezig bij de uitbreiking van een Oscar aan Paul McCartney en John Lennon, als auteurs van 'Hey Jude', de plaat die vorig jaar in Engeland hei meest werd verkocht. Toen men Mantovani vroeg, hoe hij over de Beatles dacht, zei h!j: „Ik heb mijn voortdu rend succes te danken aan de Beatles en andere groepen. Zij doen allemaal hetzelfde en pro duceren min of meer dezelfde geluiden. Zij maken zoveel la waai. dat alles wat ik speel een verademing is" Xeren we terug naar Brittan nia, dat in de Albert Hall niet langer over de golven mag neersen. Vorige week gaf de 20-jarige prins Charles een persconferentie naar aanleiding van net feit. dat hij over enkele weken de titel 'Prins van Wa les' >al krijgen. Hij sprak zonder schroom over het leven dat hij leidt als een merkwaardig soort student, over studentenprotesten („Ik ben niet het type, dat de straat ODgaat om te demonstreren") en over Cromwell (voor wie hij bewondering heeft). Dit laatste bleek uit een vraag over vroe gere Britse koningen De Prins zei, aanvankelijk een nogal romantische kijk te hebben gehad op het leven van Charles II. Ook dacht hij dat Charles I een geweldige man was geweest. Toen hij echter wat meer over Cromwell ging lezen, veranderde hij van me ning. Hij realiseerde zich toen, dat Charles I (of Karei I) niet zo geweldig en onschuldig was geweest, als hij altijd had ge dacht. Op de vraag of zijn universi taire opleiding voor hem in de toekomst van belang zal zijn. antwoordde hij bevestigend met de jjrmerking: „Ik ben één van die stomme jongens, die naar de niversiteit gingen". Hij zei dit naar aanleiding van een •in*boezeming van zijn vader (prins Philip). die zichzelf beschouwt als 'één van die stomme jongens, die nooit naar de universiteit gingen' en daar -j. Eind 1965 overleed in New York de wereldberoemde lyrische tenor Tito Schipa, 75 jaar oud. Tot op hoge leeftijd behield zijn stem dank zij een superbe belcanto-techniek haar glans en draag- 'I kracht. Deze legendarische zanger, die 35 jaar aan de Milanese "1 5 Scala zong en ook in Noord- en Zuid-Amerika met primadonna's 3 als Amelita Galli Curzi en Lucrezia Bori grote triomfen vierde. 7 6 was evenals Richard Tauber een all-round musicus. Hij dirigeerde T v en componeerde, maar zoals hij nog in 1956 ter gelegenheid van een concert in zijn geboorteplaats Lecce opmerkte zijn meester- 5 y werk was Tito Schipa junior, toen tien jaar oud. 3 En toch is Tito jr geen zanger geworden, maar operaregisseur o 5 De vocale roem van zijn vader drukt te zwaar op hem en daarom 3 wil hij geen deel uitmaken van de zingende scène Dat is jammer, O want hij heeft een rijk tenorgeluid. Tito Schipa jr. was kort geleden even in Utrecht bij de „Schipo- loog" Carlo Bino, platenhandelaar en zangpedagoog. Bino, die al 8 3 een kleine veertig jaar tot de intimi van de familie Schipa behoort, Q bezit de grootste collectie Schipa-opnamen ter wereld. En meer O dan dat: het beroemde costuum uit Massenets ..Werther" behoort V eveneens tot de pronkstukken van zijn verzameling. Aan deze Q g musicalia zijn nu twee schatten van historische waarde toegevoegd .y 3 Schipa's costuum uit Verdi s „Rigoletto" en het beroemde 8 •i flesje, dat de liefdesdrank uit Donizetti's gelijknamige opera be- T vatte -j Geen wonder dat Carlo Bino zijn geluk niet op kan Zijn vrouw 8 en leerlinge, Viktoria Spans, een geboren IJslandse van wie de Nederlandse zangerswereld eerstdaags wel meer zal horen, deelt v zijn vreugde Een andere leerlinge is de mezzosopraan Emmy 8- 3 Greger Tito Schipa jr. is een kind van zijn tijd Hij belijdt zijn liefde v voor de vocale grootheid van zijn vader in rap Italiaans, maar 3 bekent tegelijkertijd zijn warme belangstelling voor elektronische V jg en popmuziek. Hij kent praktisch alle gangbare opera's uit het V hoofd, want overal waar zijn vader optrad, zat zoonlief in de loge j Tito jr. die dezer dagen een regie-assistentschap bij Gian Carlo 9 Menotti aan de Hamburgse Staatsopera beëindigde, gaat nooit V slapen zonder muziek. Naast zijn hoofdkussen staan twee stereo- 2 speakers Hij woont In Rome, waar hij binnenkort in het Teatro 9 Sistina een nieuwe versie zal uitbrengen van Gershwins ..Porgy y and Bess F. DELBOY 9 Agua de Dios is het concen tratiekamp van de paria's. Re classering na genezing is een farce. Je blijft een getekende. De dood is voor de meesten de enige hoop. Melaatsheid is niet alleen een ziekte, maar in Colombia ook middel van bestaan. De staat betaalt namelijk iedere me laatse elt peso per dag. Dat is twee gulden twintig in Neder lands geld. Dank zij het dreigen met een protestmars naar de regeringsgebouwen in Bogota hebben de leprozen hun onder steuning met twee peso per dag verhoogd gekregen. De minister van volksgezond heid, die de massademonstra tie van mismaakte melaatsen naar de beschaafde stedelijke samenleving met militaire macht dacht te kunnen te genhouden. ging door de knieën. toen hem dui delijk werd dat de leprozen vast besloten waren door het militaire cordon heen te trek ken. kogels of geen kogels. De bewindsman begreep dat hij met inwilliging van de eis een internationaal schandaal kon voorkomen. En zo kwam liet steunbedrag op elf peso per dag. Dat geld krijg je alleen zo lang je als melaatse geregi streerd staat. Zodra je genezen bent, wordt de uitkering ge staakt. Maar als genezen ver klaarde melaatse krijg je ner gens werk. En als je in het ziekenhuis wordt opgenomen, wordt je geld ingehouden. Als je **en gezin hebt. ben je dus aan je vrouw en je kinderen verplicht om constant ziek te blijven, maar evenzeer om je nooit en te nimmer te laten op nemen. Daarom is de ziekte je «apitaal. 5 anuit het afschuwwekkende leven in dit Agua de Dios heeft Wim Hornman zijn roman „Wij willen leven" opgebouwd, liet is een aangrijpend verhaal van Een kleine 350 jaar nadat de beroemde Amsterdammer Wil lem Jansz. Blaeu (gevestigd op 't water, d.w.z. Damru-k) in 1612 het reisverslag „Beschrijvinghc van alle de Nederlanden" had uitgegeven, is dit werk van de Italiaan Luigi Guieeiardini (1521 - 1589) opnieuw versche nen. Facsimile Uitgaven Neder land NV heeft zich namelijk in gespannen voor een fan tastische heruitgave van deze eerste wetenschappelijke beschrijving van de heide Ne derlanden (het huidige Neder land en België dus). Het boek maakt deel uit van een serie werken uit vroeger eeuwen, waarin reeds opnieuw op de markt kwamen „Spiegel van den Ouden en Nieuwen Tijdt" van Csrts. „Historische beschrijvinghc der coopstadt Amsterdam" van Pontanus en „Nederlantsche Gedenekelanrk" van Valerius. Guicciardini's werk (in de uitgave van 1612 werd hij „Mr. Lowijs Guieciardijn, Eedelman van Florencen" genoemd) is een reisbeschrijving van steden en streken. De in Antwerpen wo nende Italiaanse koopman schreef het uit eigen waarne ming en naar gegevens die hij van anderen kreeg. Zijn onder zoek pleegde hij van 1560 tot 1565, precies voor de Tachtigja rige Oorlog begon, alles ter ere van koning Philips de Tweede. Guieeiardini schrijft over de natuur, het klimaat, de mensen, de historie Voor de eerste ma*-) komt het hoek in 1567 in het Italiaans uit als „Descrittione di tutti paesi hassi". Later komen er aanvullingen en verbeterin gen en ook een uitgave in het Frans, Duits en Engels. De Nederlandse uitgave is te danken aan Cornells vr*n Kiel (1528?-1607) beter bekend als Kiliuan een geleerde die corrector was in de Antwerpse drukkerij Plantijn. Hij vertaal de het boek aan de hand van de tweede Italiaanse uitgave (1581). Tito Schipa jr., mezzo-sopraan Viktoria Spans i 1 het beroemde flesje uit „Elisir d'Amore". de „Schipoloog" Carlo Bino met het Rigoletto-costuum de jonge, begaafde kunstschil der Manuel Bernal. die zijn vrouw Yolanda. dochter van een steenrijke aristocraat ver laat als de eerste teke nen van melaatsheid zijn li chaam hebben aangetast. Hij wil haar de vernedering niet aandoen. De radeloze vrouw, die de re den van het verdwijnen van haar man niet kent. keert terug naar haar ouders, die fel tegen het huwelijk gekant waren ge weest. Zij trachten hun dochter afleiding te geven door haar mee tc nemen op een dure va kantie in Europa. Daar be merkt Yolanda dat zij een kind van Manuel verwacht. Fen brief van een pater uit Bogota brengt haar het levens bericht van haar man. Zij be sluit zich bij hem te voegen, zo dra ze te weten gekomen is dat hij zich in Agua de Dios be vindt. .Manuel wil haar echter niet ontvangen, totdat een dokter van liet leprozendorp hem ver telt dat kinderen van melaatsen gerond ter wereld komen. Het ongeboren kind doet dan zijn kapot geslagen hoop herleven. Detail van de kaart van de stad Hoorn Na zijn dood kwam het echter pas bij Blaeu uit, aangevuld met nieuwe stukken van Mon- tanus. Ook een aantal nieuwe prenten werd in de Nederlandse uitgave opgenomen. „Beschrijvinghc van rile de Nederlanden" is historisch ge zien een belangrijk hoek. Veel van hetgeen men weet van de Lage Landen uit de zestiende eeuw. komt van, Guieeiardini. De uitgave van Blaeu is zo zeldzaam dat er nog slechts een heel enkel exemplaar va-n bestaat. De facsimile-uitgave kan er toe bijdragen dat het boek in ruimere kring de aandacht krijgt die hel verdient. Hel werk (in kunstleer gebonden) verscheen op papier dat vrijwel identiek is aan dat van 1612 (goud op snee). Naast de 420 tekstpagina's bevat het 96 dub belzijdige platen. Het boek kost ƒ114,50. B. C. Prof. dr. A. G. Honig heeft Indonesië verlaten om in Kampen zendings hoogleraar te worden. Maar hij heeft dat land een erfe nis nagelaten van blijven de waarde: een boek van 360 pagina's over het cen trale thema van de bijbel: de verlossing. Hij heeft dit boek geschreven aan de voet van de vulkaan Smeru in het bergland van Oost-Java. de berg die de beli chaming is van de mytholo gische godenberg. De schaduw van de berg valt over dit boek. De 'oers is zelfs verwerkt in de titel: „Meru en Golgotha Onder de wuivende palmen ontkomt hij er niet aan om met elkaar te gaan vergelijken, wat de bijbel leert èn wat de andere godsdiensten leren. Zo laat hij eerst even de schijnwerper val len op de godsdiensten van Azic en komt tot de ontdekking, dat ze alle uiteindelijk samen te vatten z(jn met het woord „zelfverlossing". Dan laat hij zien, hoe anders de bijbel over verlossing spreekt. Htj waarschuwt zijn Indone sische studenten: „Wie belijdt in Jezus Christus verlossing van God ontvangen te hebben, staat met deze belijdenis alleen. Hij staat daarmee zelfs zozeer alleen, dat er ook niets in de wereld geleerd en geloofd wordt wat hiermee enige over eenstemming vertoont." Juist daarom is het zo goed dat uitgever Wever in Franeker besloten heeft dit boek ook in het Nederlands uit te geven. In onze tijd wordt met man en macht geprobeerd om het evan gelie te vertalen in de taal van vandaag. Dat is 'niet alleen bij bels verantwoord, dat is een bijbelse opdracht aan iedere i neratie. Maar dat is ook een gevaar lijke opdracht. Het is zo'n klei ne stap van vertalen naar aa passen. En dan komen we maar al te gauw bij de moder ne godsdiensten, die in wezen in niets verschillen van de oude religies, omdat hun kern ook de zelfverlossing is. Wie het evan gelie gaat vertalen in de taal e/i de begrippen van zijn tijd moet steeds de waarschuwing voor ogen houden dat het evangelie diametraal tegenover het den ken van de mens staat. Dit boek is de waarschuwing die onze tijd nodig heeft. Dat blijkt al uit de titels van de hoofdstukken: Verlossing is een geloof waarmee we alleen staan; verlossing is een geloof waarmee we religieuze ergernis wekken; verlossing is een ge loof waarmee we rationele er gernis wekken; verlossing is een geloof waarmee we botsen in de samenlevingsverbanden. Zo waarschuwt prof. Honig op een gegeven ogenblik dat de kerk een geheel eigen aard heeft en daarom niet conserva tief. noch progressief, niet revo lutionair noch contra-revolutio nair, niet aristocratisch nog de mocratisch kan zijn Dat haalt een streep door heel wat mo derne slogans. Dit boek is een zware bom onder heel wat moderne kreten Tegelijkertijd is het een bom onder talloze verouderde opvat tingen. Dat maakt dit tol z.o'n fascinerend boek. Wie de nieu we koers wil gaan, doet er goed aan dit boek te lezen om in de juiste koers te blijven, 28.75) VOORDAT Hornman met het schrijven van zijn boek „Wij willen leven" de ten hemelschreiende el lende als het ware met de vinger aanwees, heeft hij zelf zijn handen ernaar uitgstoken Hij startte in 1965 een hulpactie voor Agua de Dios. die hij begeleidde met arti kelen. radiocauserieèn en klank beelden. De actie bracht ruim 1.5 miljoen gulden op en kwam geheel aan het Colombiaanse leprozen- kamp ten goede. Voor dat geld konden een revalidatiecentrum en een apo theek worden ingericht. De school, waar 600 kinderen van melaatse ouders studeren, kon worden op geknapt. er kwamen twee ver pleegsters en er kon voor het eerst sinds 1948 een oogarts worden aangesteld. Een particuliere barmhartig- heidsdoorbraak van systemen in een Zuidamerikaanse samenle ving. HET is de vraag of "de groten der aarde" dit inderdaad als de intentie van Hor.nmans actie heb ben onderkend. Of zijn optreden hen tot medemenselijkheid heeft gebracht. Dat zou van meer waarde zijn dan de onderscheiding die de Ver enigde Naties Hornman hebben toegekend. En zijn benoèming tot Ridder in de Orde van het Heilig Graf van Jeruzalem zal ongetwijfeld bijzon der eervol zijn. maar als kardinaal Tisserant. die deze ridderslag toe diende. niets anders voor de ver worpenen van Colombia kan doen. dan is hij als de Leviet die op de weg van Jeruzalem naar Jericho de nan die in handen van rovers was gevallen, half dood liet liggen. En hem aan de overkant voorbij ging. Hornmans aangrijpende boek is geen aangename lectuur. De be trekkelijk goede afloop van het verhaal geeft geen bevrediging. Vermoedelijk is dat ook niet de bedoeling van de schrijver. Hij zal Wim Hornman juist gevoel&ns van verzet hebben willen wakker roepen Daarom is zijn werk een aanklacht. Een aan klacht tegen "de filantropie", te gen "de gevestigde orde". Een beschaamd makend verhaal, dat ook een appel is op het gewe ien van de lezer om het Neder lands Leprafonde (girorekening 21 96 00 in Wassenaar) te steunen in zijn werk Het werk om. zelfs voor een oord der wanhoop een stuk hoop te laten bestaan Want hoop doet leven' („Wij willen leven" uitg J. H Gottmer, Haarlem. 320 blz. f 15.90) jua de Dios. De meeste van zijn medepatiënten worden Een van de vijfduizend melaatsen heel wat minder goed verzorgd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 15