Gegeven woorden onaantastbaar moeten zijn Doopstrijd in de Anglicaanse Kerk Amerikaanse raad wijkt af van de Mclntire - koers Vrouwenbond geref. gemeenten bijeen Geloofsvervolgingen en vrijheid in Spanje Een woord voor vandaag Gereformeerde 24 schrijven synode Uw probleem is het onze.... Stichting vil nood be jaarden lenigen BEROFPÏNGSWERK Kardinaal Joe-pin: Chinese katholieken hebben het moeilijk Expo krijgt christelijk paviljoen Christelijke loodgieters geen fusie Kerkeraad legt mandaat neer Meer opvangcentra voor repatrianten Geen eenheid in Frankrijk DONDERDAG 5 JUNI 1969 We moeten meestrijden als burgers van het hemelrijk, opdat God Zijn hemel op aarde kan vestigen, schrijft Paulus aan de gemeente van Philippi. En hij voegt er in Phïlippenzen 1 28 aan toe: ponder dat gij u in enig opzicht door de tegenstanders laat beangstigen". Paulus blijft vasthouden aan het beeld van het bezette land, uaarvan de burgers vrijheidsstrijders zijn geworden. Vrij heidsstrijders zijn in onze tijd bij jonge mensen populair. De jongeren die leven in een wereld waarin alles voor hen ge daan wordt, verlangen diep in hun hart zich te identificeren met die mensen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika, die nog moeten vechten voor hun vrijheid en voor hun rechten. Daarom hoor je zo vaak namen als Che Guevara, Marx, Castro en dergelijke in kringen van jonge mensen. Ze vergeten echter dat ze zelf vandaag ook deel uit kunnen maken van een dergelijke divisie van vrijheidsstrijders. Christus zoekt mensen. Hij wil hen inzetten in de strijd tegen de machten uit de hel die deze wereld overheersen, tegen de dikke duis ternis die ons denken wil bedekken, tegen de draken uit de afgrond die alles wat mooi en schoon is willen verslinden. Aardse revoluties eindigen altijd in aardse regeringen. Macht maakt altijd weer corrupt. Tegen ieder revolutionair bewind moet op een gegeven ogenblik weer gekozen worden, omdat het bepaalde bevolkingsgroepen gaat onderdrukken. De vrij heid is evenmin in goede handen bij de vrijheidsstrijders van onze generatie, als bij de gevestigde orde die de rijken rijker en de armen armer laat worden. Christus roept ons op tot een vrijheidsstrijd met een diepere dimensie. En Hij zegt: Wees niet bang. Geef u geheel en al aan God en Hij zal Zich geheel aan u geven. We lezen vandaag: Handelingen 9 19b31. (Van onze kerkredactie) HIILVERSUM Het is voor ds. J. B. van Mechelen uit Hei- nenoord en voor de heer H. Schellevis uit Hilversum „een brandende vraag, of zij nog kun nen deelnemen aan een kerkelijk leven, waarin zijn jarenlang met overtuiging en blgdschap hun plaats hebben ingenomen". Dit schrijven zij mede namens 22 andere belijdende leden van de Gereformeerde Kerken in een brief aan de generale synode. Deze brief is opgesteld op een ver gadering. waartoe bestuursleden van Waarheid en Eenheid en Schrift en Getuigenis het initiatief hadden ge nomen. De 24 (de overeenkomst van dit getal met het aantal ondertekenaars van de Open Brief in de Nederlandse Hervormde Kerk is puur toevallig, ger meer als geldende leeruitspraak vertelde de heer Schellevis ons) j zou gelden, sprak de synode tegelijk schrijven de synode, dat zij zich ujt, dat wat in zondag 3 en 4 van de ernstig zorgen maken over allerlei catechismus en de artikelen 14 en 15 Inzake het ondertekeningsformulier I vragen zij de synode uit te spreken: j 1. dat dit ondertekeningsformulier I dient te worden gehandhaafd en dat de kerken gehouden zijn daarop toezicht te houden; 2. dat voor iedere ambtsdrager (de professoren aan de Theologische Ho geschool en aan de theologische fa culteit der Vrije Universiteit inbegre pen) die tegen de leer, zoals die ver vat is in de drie formulieren van enigheid of enig onderdeel van deze leer, bedenkingen krijgt of een daar van afwijkend gevoelen opvat, de weg van het indienen van een grava men de enige is, zodat het ongeoor loofd is dat zij proberen door ge bruikmaking van allerlei publici teitsmedia de gereformeerden te win nen voor hun privé beschouwingen, die openlijk ingaan tegen de belijde- ASS'EN Toen de synode in 1967 besloot dat de uitspraak van Assen-1926 niet lan- De 24 (die adhesie-betuigingen aan het adres van de synode vragen van personen en inzonderheid van kerke raden) zijn: ds. R. Akkerman, Drie bergen, dr. M. J. Arntzen, 's-Graven- deel, ds. W. C. van den Brink, Nieuw Loosdrecht, mr. P. Coumou, Zeist, ds. D. van Dijk, Leeuwarden, ds. A. Groenewegen, Oenkerk, B. van Ho ven, Andel, D. Knol, Groningen, ds. K. Kramer, Nieuwdorp, ds. P. Kuij- per, Zeist, H. Langeveld, Hilversum, ds. H. Lenters, Delden, H. W. Maaskant, Zeist, ds. J. B. van Meche len, Heinenoord, drs. A. W. Meeder, Ooltgensplaat, ds. G. Meyering Hzn, Genemuiden, ds E. J. Oomkes, Uit huizen, P. Sanders, s-Gravenhage, ds. J. van der Schaft, Oud-Beijer- land, H. Schellevis, Hilversum, L. Schut, Wölfheze, ds. M. Vreugdenhil, Nijkerkerveen, A. van Weelden, Ren- kum en S. de Zeeuw, Gorinchem. De naam van dr. J. Schelhaas komt in deze lijst niet voor. Hij heeft na melijk een eigen brief aan de synode geschreven, waarin hij vraagt, om Assen-1926 weer in ere te herstellen. (Van onze kerkredactie) NEW YORK De Ameri- kaanse Raad van Christelijke Kerken heeft zich niet alleen na een paleisrevolutie losge maakt van de persoonlijke in vloed van dr. Carl Mclntire, voorzitter van de Internationale Raad (ICCC), maar weigert ook nog langer zijn methoden te volgen. Er zullen in de toe komst geen protestdemonstra ties meer gehouden worden te gen oecumenische beslissingen of vergaderingen, deelde de se cretaris-generaal dr. John E. Millheim mee. „We menen," zei hij, „dat de tijd gekomen is, dat wij verantwoorde lijke critici worden, die proberen de mensen van de Wereldraad te begrij pen, die naar hen willen luisteren en die niet vanuit de verte schelden. Maar we zullen niet afwijken van de Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in »erband staan moeten in afzonder lijke brieven worden geweld. Per brief dient een gulden aan postze gel^ te worden Ingesloten. Vr*ag: Kan een werkneemster bij de PTT als zij het bedrijf verlaat, de pensioenpremies terugkrijgen? Antwoord: Sinds 1 januari 1966 kan volgens de algemene pensioen wet een ambtenares in de zin van deze wet,.die minder dan 7 dienstja ren heeft, als gehuwde werkende vrouw, of binnen 6 maanden in het huwelijk tredend, een verzoek in dienen tot het ontvangen van een afkoopsom bij het Algemeen bur gerlijk pensioenfonds. Of dit vex^oek wordt ingewilligd, hangt af van een aantal bijkomende factoren, waarover men bij de afde ling loonadministratie volledig kan worden ingelicht Voor genoemde datum kon ook uitkering gevraagd worden van de ingehouden spaar gelden volgens art. 14 van het ar- beidsovereenkomstenbesluit. Vraag: Een meisje wan 17 jaar is 5 maanden min twee dagen in dienst betrekking geweest voor eenvoudig kantoorwerk. Haar gewezen werk gever zegt dat ze om die reden geen recht heeft op vakantieweekloon. Antwoord: Artikel 1638 cc van het Burgerlijk Wetboek luidt: „Heeft op enig tijdstip de dienstbetrekking nog geen jaar of nog niet weer een jaar geduurd, dan heeft de arbeider ten minste aanspraak op vakantie in verhouding tot het verstreken deel van het jaar. Bij collectieve ar- beidsovereenkomst of bij regeling door of namens een bevoegd publiek rechtelijk orgaan kan ten aanzien van arbeiders, wier betrekking ein digt. nadat deze ten minste een maand heeft geduurd, van het eerste lid worden afgeweken in dier voege, dat de aanspraak op vakantie wordt berekend over tijdvakken van een maand." En daar voor arbeiders beneden c'e leeftijd van 18 jaar geldt dat hun minstens driemaal het bedongen aantal arbeidsdagen per week va kantie dient gegeven te worden met behoud van loon, had uw dochter na vier volle maanden in betrekking te zijn geweest, dus een derde deel van het jaar, recht op een volle week vakantie met uitbetaling van loon,, ongeacht de vakantietoelage. Mocht de werkgever het hiermee niet eens zijn, dan willen we gaarne weten welke andere redenen hij heeft. Bartex is de fijnste snel- scheercrëme die ik ken. En nog de voordeligste ook! (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Het actie comité van de stichting „Help nu. straks voor u" zal in het najaar een lande lijke actie voeren voor hulpverlening aan de bejaarden. Het doel van de stichting is het' lenigen van de noden van bejaarden, waarin niet op andere wijze wordt voorzien, en in het alge meen de zorg voor bejaarden in geestelijk en materieel opzicht. Er zijn in ons land 1,2 miljoen be jaarden onder wie een miljoen zelfstandigen. De stichting wil deze zelfstandige bejaarden helpen bij het oplossen van hun problemen en in overleg met hen haar plannen rea liseren. Het is de bedoeling ook de jeugd bij deze actie in te schakelen. Het gaat niet in de eerste plaats om het lenigen van financiële nood. maar wel om het vervullen van de vaak kleine wensen van de bejaarden. Zo wil men de vakanties voor bejaarden gaan regelen. De stichting „Help nu, -traks voor u" is gevestigd in Den Haag, postbus 3535. meningen, die publiek en controleer baar in de Gereformeerde Kerken worden geuit. Zij noemen onder meer kwesties als het schriftgezag, de confessionele crisis en de aansluiting bij de We reldraad van Kerken. BELIJDENIS Hun zorg, zo schrijven zij. spitst zich toe op twee concrete punten: het ondertekeningsformulier voor ambtsdragers en de wijze waarop ge handeld wordt met de uitspraak van de vorige synode, waarbij de binding aan „Assen" werd opgeheven. (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT De bondsdag van de Bond van de vrouwen van de Gereformeerde Gemeen ten, die gisteren in de Utrechtse Westerkerk werd gehouden, was er een waar de vergrotende trap bij ter sprake kwam. Honderd dames meer dan verleden jaar waren aanwezig, zodat ruim ne genhonderd de kerkbanken be zetten of samen offerden zij in de morgenvergadering ƒ1138 voor de zending. Verleden jaar was dat 700, Een uitgebreid programma werd af gewerkt, voornamelijk door de spre kers ds. H. Rijksen uit Gouda, ere voorzitter, jeugdwerkleider M. Gol- NED. HERV. KERK Beroepen te Apeldoorn itoez.), J. Os kam te Egmond: te 's-Gravenhage wijkgem. 22). A. Krijger te Grijps- kerke (Zld.); te Nes (Fr.), Ph. J. Leen- mans te Rijnsaterswoude. Aangenomen naar Geldermalsen, F. J. Goethals te Wolfaartsdijk. Bedankt voor 's-Hertogenbosch (vac. J. W. Mazurel; toez.). C. Balk te Sluis. GEREF. KERKEN Beroepen te Groningen-Noord (comb, met Oost), drs. W. H. Melles te Am stelveen: te Scheveningen, drs. M. C. Kersten te Zwolle: te Tuindorp-Oost- zaan, (Amsterdam-Noord), J. M. Mul der te Staveren-Hindeloopen; te Win- sum (Fr.). D. D. Soepboer te Lutjegast. Aangenomen naar Dokkum (vac. A. Prins). C. W. Plooy te Putten. GEREF. KERKEN (vrüf.) Bedankt voor Ommen, K. J. Kapteyn te Overschild-Appingedam. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Poortugaal, J. C. West- strate te Meliskerke. verdingen te Amersfoort en onderwij zer J. A. Segers uit Lisse. Daniël Ds. Rijksen vertelde, dat er naar schatting 1800 leden nu zijn en 73 verenigingen, waarvan er elf het af gelopen jaar zijn bijgekomen. Een eigen blad voor de vrouwenverenigin gen zou op moeilijkheden stuiten, zei hij, maar het jeugdblad Daniël wordt straks een blad voor het hele gezin met een afdeling voor de vrouwen bond. Zijn voorwoord ging over de oud testamentische vrouw Hanna, die op haar gebed een zoon kreeg. „Laten wij ons zo overgeven in vertrouwen aan God, zoals Hanna deed", aldus ds. Rijksen. De heer Golverdingen sprak over de „Plaats en taak van de vrouw in de Schrift". De „onderdanigheid", waar Paulus over spreekt zag hij he lemaal niet als iets slaafs en onder worpen. We moeten het in die tijd zien. Na afloop kreeg hij tal van praktische, soms ook gezochte vra gen, die hij uitvoerig en goed wist te beantwoorden. De heer Segers uit Lisse besprak het onderwerp „gezag", een zeer ac tueel onderwerp, waar de kranten vol van staan. Maar het is niets nieuws, zo oud als toen Adam en Eva Gods gezag niet erkenden. „Ik hoop, dat de namen Kuitert en Lever u iets zeggen maar ik hoop niet dat wij denken, dat de kwestie van het schriftgezag ons niet zou ra ken. Hier past een biddend waakzaam zijn. Onze jeugd moet niet meege sleept worden. God is de man van gezag, maar Hij heeft ook recht op ons, want Hij is de Schepper van hemel en aarde. God heeft gezagsdra gers aangesteld in de kerk, school en maatschappij. Gezag komt voort uit liefde. Het is zo gemakkelijk om ge bod op gebod uit te vaardigen. Dan hebben we het makkelijk. Regeren is leiden langs wegen, die God wil dat we gaan", aldus de spreker. In het bestuur werden gisteren nog herkozen: mej. De Feyter, mevrouw Hardon en als nieuwe leden treden toe: mevr. Van Malkenhorst en mej. Hulsman. NEW YORK Waarschijnlijk vol gende week dinsdag zal de Veiligheids raad bijeenkomen ter bespreking van de situatie in Rhodesië na afkondiging van de ontwerp-grondwet waarbij de blanke overheersing definitief wordt. Een groep Afrikaanse en Aziatische lid staten heeft om de bijeenkomst ge vraagd. van de geloofsbelijdenis gezegd wordt over de oorsprong van de zon de en de gevolgen van de zondeval „als van wezenlijk belang voor de ver kondiging van het evangelie door de kerk als gezaghebbend dient te wor- j den gehandhaafd". De 24 menen, dat deze uitspraak niet serieus genomen wordt. „De ker ken kunnen toch niet zomaar consta teren, dat haar eigen uitspraken wor den genegeerd zonder dat zij er iets tegen doen. Dit zou zonder meer de ontbinding van het kerkelijk samen leven betekenen." Zij vragen daarom de synode deze uitspraak te handhaven en de kerke- i raden en andere kerkelijke vergader ingen aan te sporen hetzelfde te j doen. De synode moet de kerken lei- den op de weg van de onaantastbaar- heid van gegeven woorden om zo het gevaar van de dreigende chaos af te i wenden, schrijven zij. Aan het slot van hun brief schrij ven de 24: „Wat de consequenties van een duidelijke uitspraak in de door ondergetekenden bedoelde geest zullen zijn. vermogen zij niet te voorspellen." WASHINGTON De verbannen kardinaal Joe-pin. aartsbisschop van Nanking, heeft gezegd dat er in com munistisch China drie miljoen katho lieken wonen, die het erg moeilijk hebben. Als gevolg van de „culturele revo lutie" worden veel priesters gedwon gen op het land of in de fabrieken te gaan werken. De oudere christenen bewaren hun geloof, maar wat de jongeren betreft vreest de kardinaal het ergste. Er zijn voor hen immers geen scholen meer waar godsdienstonderricht wordt gegeven. De kardinaal vindt dat men aan dit soort dingen moet denken voordat men overweegt communistisch China te erkennen. Canada en Italië hebben onlangs te kennen gegeven dit van plan te zijn. „Ik ben geen politicus of diplomaat en geef over het algemeen geen com mentaar op politieke zaken. Maar ik wil wel zeggen dat landen zich wel drie maal mogen bedenken voordat ze een mogendheid erkennen, die de fundamentele rechten van haar be volking heeft vertrapt en die in het buitenland een agressieve en vijandi ge politiek bedrijft", aldus de kardi naal. OSAKA De wereldtentoonstel ling die volgend jaar in het Japanse Osaka wordt gehouden krijgt een christelijk paviljoen. Katholieken en protestanten zullen onder het thema Ogen en Handen gezamenlijk het pa viljoen opzetten. Er wordt een kapel gebouwd van synthetische materia len en rustend op zes pilaren. Ook een pijporgel van bamboe wordt aan gebracht. Het Vaticaan heeft toege zegd kostbare wandschilderingen en tapijten te sturen. (Van onze correspondent) MADRID De nieuwe wet op godsdienstvrijheid heeft de Spaanse protestanten in som mige gevallen wel wat soelaas geboden, maar er blijven be richten binnen komen over ver volgingen en plagerijen. De Spaanse telefoonmaatschappij heeft in Barcelona een nummer (098) beschikbaar gesteld voor informatie over kerkdiensten. Zonder discrimi natie worden ook mededelingen i verstrekt over protestantse diensten. Maar een onderwijzeres van het San Alberto Magno College in Zara- goza kreeg ontslag, omdat ze haar leerlingen voorgelezen had uit een I protestantse bijbel. Ze was daardoor een „gevaar voor de school". ARNHEM Dc algemene en r.k. bond van ondernemers in het loodgie ters-, fitters- en sanitair installatiebe drijf hebben besloten tot een fusie over te gaan. De christelijke bond doet hieraan echter niet mee. Voorzitter A. H. B. Breukelaar maakte hiervan gisteren melding in zijn rede op de jaarvergadering van de bond. Hij- wil wel federatief sa menwerken. maar niet meer. Hij ge looft dat anders de evangelische in breng van zijn organisatie tot het ver krijgen van een harmonieuze samen leving onvoldoende tot zijn recht zal komen. Wat de economische kant van de bedrijfstak betreft rekende de heer Breukelaar voor, dat de prijzen van de merkartikelen voor gas verwar mingsapparaten tengevolge van de BTW met ongeveer 5,1 pet. zijn geste gen; de ondernemingsvergoeding is daarbij verminderd tot 98 pet. ten opzichte van 1968 en de belasting werd met 78 pet verzwaard. De BTW heeft zo ook het effect van een bedrijfsbelasting in plaats van een verbruikersbelasting. De heer Breuke laar noemde dit beleid in flagrante strijd met de uitgangspunten. Op enkele procenten na is thans de produktie van haarden en kachels geheel overgegaan op aardgasverwar ming. Bij de lagere inkomens gaat de overschakeling op aardgas langza mer; deze gezinnen profiteren nog niet van de lage aardgasprijzen. Hij stelde voor, aan deze mensen een tegemoetkoming te verstrekken bij de uitbreiding van de installatie. CARNEY POINT - Bij een ontplof fing in een munitiefabriek in Camey Point "New Yersey) zijn drie' mensen gedood en enkele tientallen gewond. Vier arbeiders worden nog vermist. Tot op 15 kilometer afstand van de fabriek sneuvelden ruiten. Het merkwaardige was dat de on derwijzeres dit niet eens in de klas had gedaan. Tijdens een rit in de schoolbus was het gesprek op de bij bel gekomen. Tijdens dat gesprek had zij enkele teksten uit de bijbel en enkele alinea's uit een protestants blad voorgelezen ter illustratie van haar opmerkingen. Een oude protestantse vrouw die al sedert 1936 lid van een protestantse kerk was, is op La Laguna op de Canarische Eilanden rooms-katholiek begraven. De kapelaan die de geeste lijke verzorging heeft over het zie kenhuis van La Laguna beweerde dat zij op haar sterfbed het protestantse geloof had afgezworen en weer tot de Rooms-katholieke Kerk was toege treden. Hoewel hij geen schriftelijk bewijs kon overleggen en de familie ontken de dat zij een dergelijke stap zou hebben genomen, werd de vrouw toch rooms-katholiek begraven. De burgerlijke autoriteiten gaven de protestantse familie gelijk, toen zij protesteerden, maar bleken machte loos om iri te grijpen BAPTISTEN De Spaanse baptisten geven lang- zaam maar zeker hun verzet tegen de wet op de godsdienstvrijheid op. Vorige maand werden de plaatse lijke gemeenten schriftelijk gepolst, hoe zij stonden tegenover de eisen van de wet om staatserkenning aan te vragen. Slechts 24 waren nog te gen. terwijl 18 gemeenten zich voor het aanvragen van erkenning uitspraken. Zeven gemeenten schre ven, dat zij zich zouden aansluiten bij de meerderheid, terwijl drie zich nog geen mening hadden gevormd. In 1967 waren de gemeenten una niem tegen het aanvragen van erken ning. In mei 1968 was ruim tachtig procent tegen. Tot nu toe heeft een gemeente zelfstandig erkenning aangevraagd. Het ziet er naar uit. dat er nu meer zullen volgen. VENLO De kerkeraad van de gereformeerde kerk van Venlo heeft zich bereid verklaard, in haar geheel af te treden, om de gemeente zo in de gelegenheid te stellen nieuwe ambts dragers te kiezen. De kerkeraad is tot deze ongebrui kelijke stap gekomen, omdat een be trekkelijk grote groep in de gemeente I geen vertrouwen meer heeft in het kerkeraadsbeleid inzake de verhou ding tot de plaatselijke hervormde ge meente. De kerkeraad streeft naar integra tie van hervormden en gereformeer den in Venlo binnen vijf jaar. Er wor den steeds meer gezamenlijke dien sten gehouden en hervormde predi kanten gaan in gereformeerde dien sten voor. Venlo telt ongeveer tweeduizend hervormden en vijfhonderd gerefor meerden. Predikanten zijn ds. A. J, Plug (hervormd) en ds. H. J. Zelden- rust (gereformeerd). Hor. 1. gebaar, 5. grote deur, 10. rivier in Duitsland, 12. zeeuwse hoe ve 13. voornaamw., 14. de gezamen lijke hoeveelheid, 17. voorzetsel, 18. nauw, 20. vaartuig 21. mythefiguur 22. voegwoord (Fr.), 24. voorzetsel 25. Kruipend dier, 26. nu en dan, V»voegwoord (Fr.), 30 muzieknoot 32. streling, 34, traag van begrip, 36. vlug, 38. slede, 39. egyptisch oliezaad, 41. voorzetsel 42. grassoort, 44. vuurspuwende berg, 46. Zuidvrucht, 47. monster. Vert: 1. oude vlaktemaat, 2. lusthof. 3. scheik. element (afk.), 4. baan voor balspel, 6. gem. in N.Brab, 7. jongensnaam. 8. zuiver. 9. zangstem. 11. klap. 15. muzieknoot. 16 maanstand. 19. dril, 21. altijd, 23. doorweekt, 24. lichaamsdeel 27. be kend dier. 29. ongegist druivesap, 31. halfedelgesteente. 33. zangwijs, 34. lidwoord, 35. familielid. 37. meisjesnaam. 39 .sociëteit (afk.), 40. voorzetsel, 43. bekende afkorting, 45. scheik. element (afk). (Van onze kerkredactie) LONDEN Moet een pries ter alles dopen wat in het doop huis komt, of mag hij de doop weigeren, als hij weet dat ouders zich niet zullen houden aan hun doopbelofte? Die vraag is op het ogenblik in de Angli caanse Kerk in Engeland in discussie. De vraag is een di rect gevolg van een conflict tussen twee bisdommen die een verschillend antwoord ge ven. Het begon allemaal, toen een ouder paar de doop voor hun kind verzocht aan ds. John Wells in Hornchurch. I De predikant vroeg of ze in alle eer- I lijkheid op de doopvragen wilden antwoorden en hij kreeg ten ant woord dat zij er niet aan dachten om te doen wat gevraagd werd. Ze kwa men zelf nooit in de kerk en ze zou den ook niet komen als hun dochter gedoopt werd. Voor hen was de doop een stijlvol le traditie die je nu eenmaal niet kunt overslaan. Het gevolg was dat de predikant weigerde het kind te dopen. Hij kreeg steun van zijn bis schop en van zijn eigen kerkeraad. Toch in de kerk Een paar uur voor de doopdienst kwamen de ouders zeggen dat ze van gedachte veranderd waren. Maar de predikant wilde hen niet op het laatste ogenblik toch aanvaarden, vooral niet omdat hij het gevoel had dat ze liever meineed wilden plegen, dan het grootse doopfeest dat ze ge organiseerd hadden missen. Toen de andere kinderen gedoopt zouden worden drongen de ouders met hun kind naar voren om de pre dikant te dwingen het toch te dopen. Ze dachten dat hij voor het front van de gemeente niet zou durven weige ren. Maar hij weigerde wel en het werd een hele consternatie. Later hebben de ouders het kind naar een ander bisdom gebracht, naar ds. J. C. Eddy van Bluntisham- with-Earith. Hij doopte het kind wel. Tegen een journalist zei hij: „Mijn plicht was duidelijk, want de christelijke liefde stond op het spel en de kerk zou verkeerd begrepen zijn. Wij zijn er om kinderen te do- Verstopte afvoer zegt zó weer 'slurp-slurp' met Fifax van de drogist! pen. Iets anders mogen we eenvoudig niet doen." Terecht geweigerd De bisschop van Chelmsford was echter behoorlijk boos. Hij meende dat ds. Eddy niet het recht had om zonder toestemming de doop te ver richten. De bisschop van Ely, het hiërarchisch hoofd van ds. Eddy, wei gerde tot nu toe commentaar. Het hoogkerkelijk blad „Church Times" heeft inmiddels de kant geko zen van ds. Wells die de doop wei gerde. Alle kinderen worden alleen gedoopt in een volslagen christelijke gemeenschap, waar iedereen tot de kerk behoort, schrijft Leslie Ro binson. Nu worden beloften gevraagd en het is terecht dat een predikanl de mensen aan hun beloften houdt. Ouders die nooit in de kerk komen verdienen niet dat hun kind gedoopt wordt, is zijn conclusie. leer en evenmin zullen we een vrij zinnige koers gaan varen." Dr. Millheims woorden waren een regelrechte beschuldiging aan het adres van dr. Carl Mclntire. Velen in de Amerikaanse kerken, die tot nu toe de Christelijke Raad van Kerken vormden, zijn niet gelukkig met zijn politieke uitspraken, met het feit dat hij zich vereenzelvigt met extreem rechts en met zijn methoden van protestvergaderingen en protestde monstraties. Bezwaren Er leefden al lang bezwaren bij veel Amerikanen tegen de succesvol le Amerikaanse leider van de af gescheidenen. Na het wereldcongres van vorig jaar augustus vond er in de zelfstandige Amerikaanse Raad een paleisrevolutie plaats. De raad besloot niet langer onder de vlag van Mclntire te varen, maar een eigen koers te zoeken. Volgens dr. Millheim zullen de ver tegenwoordigers van de Amerikaanse Raad zich voortaan ordelijk gedragen op bijeenkomsten van vrijzinnige kerken of in oecumenische vergade ringen. Doel zal vooral zijn de eigen leden te kunnen vertellen wat er zich in dat soort bijeenkomsten afspeelt. Dr. Mclntire. zo blijkt uit zijn Christian Beacon, vindt de woorden van Millheim een persoonlijke aanval op zijn leiderschap. Tussen de regels staat te lezen dat het vroeger onver antwoord ging en dat er gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef was, klaagt hij. Mclntire wijst dit af en zegt dat hij de methoden van profe ten als Amos en Jeremia volgt Eigen raad? De nieuwe mannen willen „eerbie dig", „aanvaardbaar" en „vol verant woordelijkheidsbesef" zijn in de ogen van de oecumenische mannen. Maar met die werkmethode zullen ze niet in staat zijn de successen te boeken die hij geboekt heeft, meent Mclnti re. Er gaan in de Verenigde Staten geruchten dat Mclntire een nieuwe Raad van Kerken wil stichten om de Amerikaanse Raad van Christelijke Kerken buiten spel te zetten. Tot die raad behoren op het ogenblik 17. meest kleine, kerkgemeenschappen met een totaal lidmaatschap van 1,5 miljoen leden. Alleen de zuidelijke Baptisten Kerk telt reeds 13 miljoen leden. Aan een verslaggever van de New York Times deelde Mclntire echter mede dat hij nog geen besluit genomen heeft. Tent niet waterdicht? Doe 't zélf met Harmisol. Uw drogist heeft 't. DEN HAAG Indonesië treft voorbereidingen voor de inrichting van meer opvangcentra voor Indo nesiërs uie uit Nederland naar Indo nesië repatriëren. Tot dusver werden deze repatrianten, allen Zuidmoluk- kers. alleen te Djakarta opgevangen, vanwaar zij naar Ambon doorreisden. De nieuwe centra zullen worden in gericht te Soerabaja, Makassar, Koe- pang/Timor en op Ambon zelf. De laatste groep die is gerepatri eerd is begin maart naar Indonesië gevlogen. Deze groep bestond uit 17 gezinnen uie in totaal ongeveer 100 personen Ie'den De repatriëring van Zuidmolukkers zal binnenkort wor den hervat. LUTHERS VETO (Van onze kerkredactie) STRAATSBURG De plan nen om te komen tot een ver eniging van protestantse kerken in Frankrijk gaan niet door. De lutheranen willen niet mee doen. Bij deze plannen waren de vier grootste protestantse kerken betrok ken: de Hervormde Kerk van Frank rijk, de Hervormde Kerk van El- zas-Lotharingen, de Lutherse Kerk van Frankrijk en de Lutherse Kerk van Elzas-Lotharingen. Het was de bedoeling, dat deze vier kerken een federatie zouden vormen. Zij zouden vooreerst zelfstandig blij ven, maar in de top zoveel mogelijk samengaan: gemeenschappelijke sy nodes. commissies en dergelijke. Nadat vorige maand de tweede deelsyndden van de Lutherse Kerk in Frankrijk zich tegen het plan hadden uitgesproken, volgden nu zeven classes van de Lutherse Kerk van Elzas-Lotharingen. Zij zagen in het plan teveel onduidelijkheden en vrees den centralisme. Zij willen de samen werking in de protestantse raad van kerken intensiveren en verder afwach ten hoe het hervormd-luthers gesprek over de leer zich zal ontwik kelen. De twee hervormde kerken hadden het plan eind vorig jaar goedgekeurd. Het weer in Europa weer Ttotera neer slag Amsterdam 12 S Brussel zw bew 13 Frankfort zw.bew 13 0.1 Genéve zw bew. 13 2 Innsbruck regen 13 11 Kooenhaeer onbew 12 Locarno regen 10 13 Londen onbew 13 0 Luxemburg h.bew 12 0 Madrid onbew. 27 0 Majorca h.bew 22 0 Miinclien geh.bew. 10 9 Nice zw.bew. 21 3 Parijs regenbui 14 0.1 Rome h.hew. 22 0 regen 17 6 Zürich regen '0 13

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2