Remonstranten staan open voor samenwerking Uitreiking diploma's Bijklinstituut Pompidou en Poher naar tweede ronde Alitie tegen onbillijke 31.0. ■examens VERONTRUSTING IN NZV BESPROKEN Een woord voor vandaag Jubileum in Den Haag Dr. De Ru: Beweeglijk BEROEPINGSWERK DRIE PROMOTIES AAN DE VU Pastoor Kamphuis legt functie neer Concilie sluit volgend jaar Welke normen? Ds. Visser (Beerta) overleden MAANDAG 2 JUNI 1969 Hoewel Paulus in een Romeinse gevangenis zit, geloojt hij dat hij zal worden vrij gelaten. Zijn aardse taak is nog niet afgelo pen. Hij schrijft aan de gemeente van Philippi dat hij haar nog steeds iets heeft te zeggen. Hij gelooft zelfs, dat hij haar zal kunnen bezoeken. En dan schrijft hij in Philippenzen 1 26 ,J)an zult gij ruimschoots reden hebben om over mij te roemen in Christus Jezus, wanneer ik weer bij u kom." Zijn dat wel woorden die passen bij een apostel? De Rooms Katholieke Kerk heeft bijzondere gelovigen, die er op de één of andere manier geestelijk uitspringenheiligen genoemd. Het kenmerk van zulke heiligen is meestal hun nederigheid. In deze woorden van Paulus ontbreekt die nederigheid echter geheel. Zelf zegt hij dat de Philippenzen over hem zullen roe men. Zo iets zeg je toch niet, zelfs niet als apostel. Nederigheid is een bijbelse karaktertrek, maar we mogen het niet overdrijven. Sommige mensen zijn zo nederig, dat ze zich tot een voetenstoof van de wereld laten maken, waarop ieder een naar hartelust kan trappen. Dat is geen bewijs van geeste lijk karakter, eerder een bewijs van karakterloosheid. De nederigheid van een christen moet altijd vergezeld gaan van een besef van geestelijke waardigheid. Ik bedoel niet de dikdoenerige waardigheid van de notabelen van het dorp, maar de waardigheid die een gevolg is van het besef een kind van God in deze wereld te zijn. Wij zijn niet zo maar iemand. Wij zijn van koninklijke bloede. Ons past niet de nederigheid van voetvegen, maar de nederigheid van prinsen. Maar is er dan niet het gevaar van geestelijke zelfverheffing? Ja. Maar niet in de woorden van Paulus. Hij wil dat de men sen over hem „in Christus" roemen. Dat roemen moet Chris tus uiteindelijk verheerlijken. We lezen vandaag: Handelingen 8 4-25. (Van onze kcrkredaetic) DEN HAAG Zaterdag hebben reconstranten het 350- jarig bestaan van hun broederschap herdacht. Het was een herdenking, die in het teken stond van de toekomst en van de oecumene. „Samenwerking" was ook het motto van de algemene vergadering, die aan de herdenking voorafging. DEN HAAG „Behalve een fysieke is er ook sprake van een geestelijke luchtverontreiniging. Het zou fout zijn deze te ont vluchten en te ontkennen. Het woord vrede is een soort visioen geworden. Oorlog is een perma nent verschijnsel. Vooral de te genstelling tussen rijke en arme landen treedt op de voorgrond. Wil de kerk iets van haar taak verstaan, dan moet zij zich scharen aan de kant van de zwakken en rechtelozen." Met deze woorden opende jhr. ir. A. C. D. de Graeff vrijdagavond de 348e algemene vergadering van de Remonstrantse Broederschap. Alle ja ren stond óe jaarvergadering van de remonstrantse broeders in het teken van een speciaal motief. Dat waren achtereenvolgens continuïteit, diver siteit en volharding. Dit jaar is het motto: „samenwerking". Tweede ronde TNE verwachting dat Pompidou het op 15 juni in de tweede ronde wel zal halen tegen Poher lijkt door de gisteren gehouden presidentsver kiezingen te worden bevestigd. Om te kunnen winnen zou Poher vrij wel alle stemmen erbij moeten heb ben die op de kandidaten van links werden uitgebracht. En dat is wel licht teveel gevraagd. De communistische kandidaat was de grote overwinnaar van gisteren, ook al kreeg hij minder stemmen dan Pompidou en Poher. De socialist Defferre was de verliezer. Pompidou heeft nog betrekkelijk wei nig stemmen nodig om de absolute] meerderheid te behalen. Mogelijk krijgt hü ook steun van communis ten om redenen van buitenlands politieke aard. Niettemin kan de ongelijk lijkende strijd nog voor een verrassing zor gen. zoals een nek-aan-nek-race. Dan (Vervolg vau pag. 1) De kracht die Duclos demonstreert, betekent dat de communisten ten aan zien van de tweede ronde in een on derhandelingspositie zijn komen te verkeren. Het lijkt waarschijnlijk, dat zij hun stemmen eerder aan Poher dan aan Pompidou zullen geven, maar woordvoerders voor de party zeiden dat onthouding ook tot de mogelijk heden behoort De socialist Gaston Defferre kon met 5,6 procent van de stemmen nog juist zijn waarborgsom redden, die bij een percentage beneden de vijf verloren gaat. De linkse socialist Michel Rocard, de Trotzkist Alain Krivine en de on- Beroepen te Deventer (toez.): B. Klopman te Zelhem; te Oosthelm (Fr.): dr. B. W. Steenbeek te Nunspeet; te Breskens: Ph. J. Leenmans te Rijnsa- terwoude. Bedankt voor H. I. Ambacht: H. Stroeve te Lopikerkapel. Benoemd tot pred. v. h. Andreaszie- moet Poher echter wel uit z\jn vesting I kernhuis Amsterdam-Sloten: G. M. tevoorschijn komen. Spelberg l^j«h^EBKEN, Aangenomen naar Vrouwenpolder: kand. L. J. G. IJkel te katwijk a. Zee, die bedankte voor verschillende beroe- Gezwicht TAE klok is in Tsjechoslowajje weer wat verder teruggedraaid, nu de aanhangers van Dubcek uit het centrale comité van de communisti sche partjj zjjn gestoten. Partyleider Husak is gezwicht voor de door Moskou uitgeoefende druk, ook al heeft hy de Russische invasie van vorig jaar (nog) niet in een offi ciële verklaring goedgekeurd. Het laatste hoofdstuk van het libera liseringsproces ïykt nu te worden ge schreven. De jongste besluiten laten daar nauweiyks twyfel over bestaan. Husak dacht, toen hy Dubcek opvolg de. een terugkeer naar de willekeur van het Novotny-tydperk te kunnen voorkomen. Wellicht is hy ook nü om die reden aangebleven. pen. GEREF. KERKEN (vrygem.) Aangenomen naar Doorn: K. B. Hol- werda te Zalk en Veecaten. Bedankt voor Blija: kand. M. H. Sliggers te Haarlem. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Enschede-west: J. v. Amstel te Middelburg. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rijssen: G. A. Zijder- veld te Middelburg. DOOPSGEZ. BROEDERSCH. Aangenomen naar Krommenie-Wor- mer-Knollendam: kand. W. H. Kuipers te Amsterdam. Duidelijk gENATOR Kennedy heeft duidelykc taal gesproken aan het adres 1 van de regering van Zuid-Vietnam. I President Nixon zou er goed aan doen eenzelfde houding aan te nc- j men. Doelend op de weigering van Saigon een vreedzame regeling van het Zuid- j Vietnamese probleem mogelyk te ma ken zei Kennedy, dat het riskeert aan zyn lot te worden overgelaten. President Thieu blyft verklaren, dat i Zuid-Vietnam nooit met het Bcvry- I Horizontaal: 1. Schoeisel - spil van dingsfront (Vietcong) in zee zal gaan. I een wiel; 2. droombeeld -vreemde afhankelijke kandidaat Louis Ducatel bleven beneden de vijf procent met respectievelijk 3,65, 1,06 en 1,28 pro cent. De opiniepeilingen hadden voor deze kandidaten betere resultaten voorspeld. Van de ongeveer 29 miljoen kiezers heeft gisteren ruim 78 procent ge stemd. Ex-president de Gaulle, die naar verwachting pas na de tweede stem ronde van zijn vakantie uit Ierland terugkeert, liet zijn stem uitbrengen door zijn huishoudster in zijn woon plaats Colombey-les-deux-Eglises. Zowel in. Frankrijk als daarbuiten wordt Pompidou in de krantecom mentaren gedoodverfd als de beste kanshebber voor de beslissende ronde. De meeste bladen constateren dat het Franse kiezerskorps opmerkelijk sta biel is gebleven, wat het gaullisme betreft. Pompidou heeft bijna even veel stemmen gekregen als de Gaulle in de eerste ronde bij de presidents verkiezingen van 1965. Evenals toen is de niet-gaullistische kandidaat nu in sterke mate afhankelijk van de communisten. AMSTERDAM Twee medici en een biologe zijn vandaag aan de VU tot doctor in de geneeskunde gepro moveerd. Het waren achtereenvol gens drs, G. C. van den Bos (werk zaam op het fysiologisch laboratori um), drs. S. G. Looijen (chirurg van het ziekenhuis Zonnegloren te Soest) en mejuffrouw drs. Wietske de Vries (verbonden aan het biologisch labora torium). De heer Van den Bos promoveerde op druk- en stroomverhoudingen in het ventriculaire en centrale arteriële systeem (pompwerking van het hart). Zijn promotor was prof. dr. A. A Knoop. De heer Looijen gaf zijn proefschrift de titel Parenterale voe ding postoperatief en gaat daarin na de invloed van het intraveneus toe dienen van vet op de stikstofbalans van chirurgische patiënten. Promotor van deze promovendus was prof. dr. G. den Otter. In het proefschrift van mejuffrouw drs. De Vries worden aspecten be handeld van een groep bacteriën in het darmkanaal. De titel is: Carbohy drate metabolism and anaerobiosis of bifidobacteria. De promotor was prof. dr. A. H. Stouthamer. „Er 's in deze tijd niet meer een typisch remonstrantse koers. We wer ken samen met andere kerken. Re monstrant zijn betekent betrokken zijn bi' de zaken van vandaag, het mee willen doen en het mee moeten doen. Samenwerking is echter alleen mogelijk als de wil ertoe aanwezig is. Als we h«-t niet willen kunnen kleine dingen ai «-en breuk betekenen". Warmte en geloof De heer De Graeff vond het nood zakelijk d«i de gewone gemeentele den meer worden doordrongen van de nieuwe tijdgeest. Velen van hen kiezen epn negatieve oplossing. Ze lopen weg en ze blijven weg. Vaak kunnen ze de wijze waarop de kerk in deze tijd functioneert niet meer volgen. De wens naar warmte en ge loof zoals zij het zien wordt niet meer vervuld. Het :s de taak van de kerk hierin verandering te brengen. De beginsel verklaring .God vereren en hem die nen" moet tot nieuw leven worden gewekt. De heer De Graeff memo reerde verder de groeiende vervreem ding tussen de kerken enerzijds en de VPRO anderzijds en het besluit van de regering de overheidssubsidie aan de kerken af te kopen. Aan het seminarium te Leiden zal naast de opleiding tot predikant een opleiding worden verbonden voor hen, die in staat worden geacht geestelijke leiding te geven, het zij in de Remonstrantse Broederschap het zij in wijder verband. De algemene vergadering besloot namelijk de kerkorde zo te wijzigen dat een der gelijke opleiding mogelijk wordt. Sinds de Reformatie is de opleiding van de predikanten vooral filologisch gericht. Dat zal gedeeltelijk zo blij ven, maar de predikant heeft thans een pastoraal psychologische functie gekregen, terwijl het ook steeds dui delijker wordt dat de sociale we tenschappen voor hem van belang zijn. Dit alles kan niet door één mens worden gedaan. Daarom moet in toe nemende mate in teamverband wor den gewerkt, niet alleen in gemeen ten met meer predikanten, maar ook in streekverband en in oecumenisch verband. Daartoe kan een speciale opleiding dienen, die van de aanvang af reeds contact heeft met de zogenaamde sociologen en zij die zijn opgeleid in het maatschappelijk werk zouden meteen na theologische bijscholing, waardoor zij in staat zijn de taal van de theoloog te verstaan, geestelijke leiding kunnen geven in teamver band. Men denkt hier dus aan geschool den in pastoraal psychologische func ties, of aan verbindingen met vor mingswerk of organisatorische func ties. Eventueel kan de opleiding geschieden in samenwerking met an dere al dan niet kerkelijke oplei- d-v—'nst'tiiten. Ter gelegenheid van het 350-jarig bestaan \nn if Remonstrantse Broe derschap werd zaterdagmiddag een speciale b'ieenkamst gehouden in de Grote of c.t Jacobskerk. Vertegen woordigers van verschillende kerken gaven hun visie op de remonstran ten. Dr. G. de Ru. synodepraeses van de Nederlands Hervormde Kerk vroeg zich af waarin een kleine kerk als de Remonstrantse Broederschap groot kan zijn. Hij noemde twee din gen: kwaliteit en beweeglijkheid. De Rnederschap is erin geslaagd groepen en personen aan zich te bin den die voor andere kerken moeilijk waren te bereiken. De beweeglijk heid was mogelijk doordat de Broe derschap niet gebonden was aan strenge dogma's. Daaidoor kon ze de oude begane paden verlaten en haar eigen koers volgen. Dr. De Ru meent UTRECHT Pastoor J. H. Kamphuis, de Utrechtse stu dentenpastor die door kardi naal Alfrink geschorst werd, heeft zyn functie in Utrecht neergelegd. Hij ambieert ook geen andere kerkelijke functie meer, maar wil een plaats krij gen in het maatschappelijk werk. Toch heeft hij zijn ambt niet neergelegd. Met nadruk zei deze studenten pastor, dat hij niet van plan is op korte termijn te trouwen. Hij hééft zijn ontslag aangeboden, omdat hij tot de conclusie is gekomen dat ziin priesterschap hem naast de maatschaoDii heeft geplaatst. Ook de drisis in de kerk heeft zijn besluit beïnvloed. Hij kan in de hui dige kerkstructuren geen aankno pingspunten meer vinden voor een werkelijke vernieuw'ng van de kerk. Wel wil hij de kerk trouw blijven, maar met nadruk snrplr h" reer ron- gregationalistisch van de plaatse lijke kerk. Hoewel pastoor Kamphuis ontken de dat dit besluit een gevolg was van ziin conflict met kardinaal Alfrink. gaf hij toe dat het zijn besluit wel beïnvloed had. Pastoor Kamphuis en zijn twee collega's werden geschorst, omdat zij met protestantse predikan ten de mis bedienden. DEN HELDER De bemanning van de vissersboot Zinnia uit Zee- brugge, die zondag bij Den Helder is vergaan, is gered. De vier mannen werden door de Groningse coaster Jel aan boord genomen. Het vis sersvaartuig was lek geraakt, waarop de motor door het binnendringende water afsloeg. Enkele uren later zonk het schip. HEEMSTEDE Het pastoraal con cilie zal volgend jaar nog twee maal in plenaire vergadering bijeenkomen en dan zal er een officiële punt gezet worden achter een initiatief dat in ternationaal grote belangstelling heeft getrokken. In januari 1970 zal gesproken wor den over de plaats van de religieuzen in de huidige samenleving, over het ambt en. de liturgie. Tn April 1970 komt ter sprake de oecumene,vrede en .catechese ejnverkondiging. t)e studiecommissies die de rappor ten opstellen werken op het ogenblik uitzonderlijk hard, zegt het secreta riaat van dit concilie. De meeste commissies hopen voor de zomerva kantie klaar te komen. dat de Broederschap door haar kwali teit en beweeglijkheid een belangrij ke rol can spelen in het oecumenisch geheel. Namens ae rooms-katholieke kerk voerde dr. A. C. Ramselaar net woord. Ilij zette de raakpunten uit een tussen de Remonstrantse Broe derschap en de rooms-katholieke kerk. Vooral na het tweede Vati caans concilie vonden ze elkaar in de afwijzing van onwezenlijke structu ren en minachting voor de bestaande confessionele zuilen. Gerechtigheid Prof. dr. C. A. van Peursen (gere formeerd) benadrukte de juiste visie van de remonstranten op de cultuur. Voortgang van de cultuur is echter alleen via herstructurering mogelijk. Om sociale gerechtigheid in de we reld te bewerkstelligen is het van groot oelang de vrijzinnig traditione le opvatting van God om te buiten tot. een meer verrassende en mo derne God, aldus prof. Van Peursen. Hij meent dat de oecumenische in breng van de Remonstrantse Broeder- achap dit proces kan versnellen. De remonstrant prof. dr. G. J. Hoenderdaal zette ten slotte uiteen dat er een nieuwe groepering binnen de kerken ontstaat die de oude scheidslijnen doorbreekt. Men kan daardoor samenwerken met bepaalde groepen in de Rooms- Katholieke, de Hervormde en Gereformeerde ker ken, maar niet met die kerken als geheel. Prof. Hoenderdaal vond het bemoe digend anderen te horen spreken over de mogelijkheden van de remon stranten. Maar hij vond het bescha mend dat ze zo weinig gewoekerd hebben «net de beschikbare krachten. Jiistilitfiius De kerk in Roemenië is thans offi cieel geaccepteerd vertelt de heer Tld- ball, secretaris voor Europa van de Verenigde bijbelgenootschappen, aldus uw blad van 22 mei jl. Is hij daar zo mee ingenomen? Ik wilde het zo lie ver zeggen: de kerk in Roemenië is geaccepteerd door de communistische, dit is: atheïstische staat. Misleiding is het machtigste wapen dat communis ten gebruiken en zal dat altijd blijven. Er zullen altijd voldoende onnozele zielen zijn. die hen geloven. Wat betekent „de grote zorg" van ngtrierch .Tustinianus bij de distribu tie met behulp van het westen vervaar digde bijbels? Ik citeer uit de z.g. Wurmbrandbrieyen: „Justinianus .be hoorde al tot de communisten lang •oordat zii aan de macht kwamen. Hij was een der voornaamste organisato ren van de ruwe communistische staatsgreep en van de daarop gevolg de marteling en moord van de christe nen". De heer Tidball heeft zich ook laten vertellen van zwarte handel met bij bels die worden binnengesmokkeld. Daarvan weet ik, maar van zwarte handel is mij niets bekend. De commu nisten willen de wind uit de ze.ilen nemen. Tot slot nog dit citaat van Wurmbrand: „Ik was bij de verkie zing van .Tustin'anus tot na tri arch aan wezig. Geen enkele bisschop heeft op hem gestemd, aheen de communisti sche leken. De atheïsten hebben hem patriarch gemaakt". Den Haa°- F. M. Verbeek Revivalmars Beschamend dat zoveel christenen bij deze mars verstek lieten gaan. Was het valse schaamte? Toch ben ik blij, dat er nog een groepje Gideons was die de fakkel van het Evangelie hoog durfde houden. Ten slotte: in navolging van Christus ga ik maar niet in op de laster en het geroddel die over deze mars waren te horen. We weten nu eenmaal dat degene die openlijk voor Hem kiest gesmaad en gehoond zullen worden. Den Haag H. Hiemstra (Van onze onderwijsredacteur) TILBURG Een groep stu denten van de Tilburgse Leer gangen probeert alle studenten van de erkende M.O.-instituten te mobiliseren om een recht vaardiger examenregeling te verkrijgen. Over de M.O.-exa- mens bestaan ernstige grieven en die dateren niet van van daag of gisteren. Gegevens hierover zijn ge zonden aan minister Veringa en aan de Onderwijscommissie van de Tweede Kamer. Aan- (Van een medewerker) ZWOLLE De spreker za terdag op het congres van de Nederlandsche Zondagsschool Vereeniging (NZV) in Zwolle, drs. L. de Liefde, hervormd pre dikant te Lemele toonde aan, dat de verontrusting binnen de NZV „niet uit de lucht is ko- Det weer in EnropH weer max.temp. neer gisteren slag Amsterdam* zw.bew. 15 0 Brussel mist 15 7 Frankfort geh bew. 18 4 Genève h.bew. 19 3 Innsbruck regen 4 Kopenhagen zw.bew. 12 0 Locarno on bew. 21 0.5 Londen h.bew. 17 1 Luxemburg zw bew. 17 0 Madrid onbew. 24 0 Majorca zw.bew. 21 14 Nice zv .bew, 17 0 Parijs h.bew. 21 0.3 Rome h.bew. 17 0 Wenen zw.bew. 24 3 Miinchen geh bew. 0 Zlirich zw bew. 18 3 Deze uitspraak Is voor geen tweeër lei uitleg vatbaar. Niettemin verklaarde het Witte Huis, dat er geen verschillen van mening bestaan tussen beide regeringen. Meer duidelijkheid zou ook hier wel op haar plaats zyn. ARNHEM De Gelderse kunste naars hebben het gebouw van de Culturele Raad voor Gelderland aan de Zijpendaalseweg in Arnhem bezet. Ze hadden daarvoor toestemming ge kregen van de directeuren van de twee instanties die het gebouw ge bruiken, van de culturele raad en van de jeugd- en sportraad. Ook de provincie stemt met de bezetting in. De aktie is bedoel om kracht bij te zetten aan de landelijke actie van de beroepsvereniging van beeldende kunstenaars die minister Klompé heeft meegedeeld dat een wezenlijk cultuurbeleid in Nederland ontbreekt. Eer» van de eisen van de kunstenaars !a een onafhankelijk fonds beeldende kunst, dat niet wordt beheerd maar ■Iechts gefinancierd door de over heid munt; 3. voorzetsel -samengedrongen menigte - voegwoord; 4. salaris (Vlaams) - kleinigheid - heden; 5. biersoort - lidwoord (Fr) - part. 6. water in België - myth, figuur; 7. dierentuin - plaats in Gelderl.: 8. spil van een wiel - enkele - muziek noot; 9. voorwerp om een zeis aan te zetten -bijwoord. Verticaal: 1. eenvoudig -figuur in het kaartspel; 2. bloedhuis -rang- telwoord; 3. plant -hemellichaam; 4. zuidvrucht -zonder (Lat.); 5. pla neet -boom -pers. voornaamw.; 6. lelieachtig gewas - laagvlakte -voor naamw.; 7. de schaduw van een boom - biersoort; 8. palmboom -oude vr. datief van een; 9. vreemde munt - winterjas. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. kraam, 4. eerst, 7. poort, 9. pienter, 11. iris, 13. rode, 15. sol. 16. "jd kort is. BOSCH EN DUIN Weder komst en wereldzending waren de twee thema's op de zaterdag morgenbijeenkomst van de veertigste bybelschooldag van het Nederlands Bijbel Instituut te Bosch en Duin. De jaarlijkse afsluiting van de studies was weer een feit. Veertien studen ten, onder wie 5 Surinamers, ontvingen hun diploma. In zijn welkomswoord sprak direc teur F. Smit over tijdsbesteding en de gevaarlijke neiging om er egoïstisch uit te halen wat er in zit. De christen, die leeft tussen hemel vaart en wederkomst, moet zich be wust van zijn roeping, weten dat de sen, 17. erg, 18. aar, 20. dek, 22. knie, 24. Nora. 25. stengel, 28. enger. 29. reine, 30. koper. Vert.: 1. Kalis. 2. apis, 3. moe 4 ert, 5. eter, 6. teken, 8. onderling, 9. pil, 10. ros, 12. roman, 14. Demer, 18. akker, 19. ris, 20. dol, 21. kater, 23. eten, 24. Nero. 26. ene, 27. gek. De wereldgeschiedenis is op weg naar haar vervulling, daarom moeten we eerstelingen wekken. Dat zei prof. dr. J. M. v.d. Linde, hoogleraar in de nieuwste kerk eesrh'odenis te Utrecht en docent aan het NBI. Professor Van der Linde sprak over de golven die waarneembaar zijn in de wereldzending. Hij noemde eerst de gang van de rooms-katholie ke missie, gevolgd door de zending van de kerken der reformatie. Daar na ziet men de zending van de vrije kerken, als de methodisten en bap tisten. Hoewel deze nog aan de gang zijn, kenmerkt onze tijd zich door de geloofszendingen. De geschiedenis van de zending van de Evangelische Broedergemeen te werd verder door hem onder de loep genomen. Deze werd aangevuld door ds. J. Schalwijk, voorzitter van het zendingsbestuur in Suriname, die voor een werkbezoek in ons land is en beknopt verslag uitbracht van wat daar heden gebeurt. Moeilijkheden Indringend was de toespraak van oud-student Evert van Engelenhoven, werkzaam voor de Dorothea Zending in Zuid Afrika. Na de koffiepauze sprak docent dr. J. B. A. Kessler te Doorn over: Altijd anders, eeuwig Dezelfde. We leven in een tiid waarin we het contact met de geschiedenis zijn kwijtgeraakt. Dit feit heeft zich twee keer eerder in de waarneembare geschiedenis voorge daan. In de renaissance en tijdens de eerste christengemeente. V ragen Deze twee perioden kenmerken zich door een afzetten tegen en breuk met het verleden. Niet alzo de eerste christenen. Zij waren zich bewust van de nieuwe tijd, maar handhaaf den de band met het verleden, het Oude Testament. Op de vragen: Wat is onverander lijk in onze nieuwe tijd? Wat moeten we handhaven? Wat laten vallen?, antwoordde dr. Kessler met de schrijver van de brief aan de He breeën, dat God onveranderlijk is Hii bin ft' Dezelfde. Dingen, die direkt van God uit gaan. die te maken hebben met Hem zelf. Zijn Zoon en Zijn Woord zijn onveranderlijk. De afeeleide. de indi recte. waaronder kerkeliike institu ten. organisaties en leerstellingen zijn veranderlijk. Nadat de diploma's in onWanast waren genomen en enkele studenten hadden verteld welke taken ze op zich zullen nemen, werd de dag door drs. A. C. de Geus besloten. men vallen, maar staat in het brede kader van een beweging van verontrusting". Hij somde op: de 24 bij de her vormden. Waarheid en Eenheid bij de gereformeerden. Confrontatie in de Rooms-katholieke Kerk en Kein anderes Evangelium in Duits land. NZV-ers hadden zich verontrust getoond over bepaalde passages in het kaderblad Kind en Zondag, waar wordt gesproken over en gelen, de ezel van Bileam, de vis van Jona en de val van Jericho. Daarom werd dit congres belegd in de geest van de VU- kernvraagstukkenavond. Vragen De rede van drs. De Liefde was getiteld: „Staat er wat er staat?" De vragenstellers bewogen zich vooral op het terrein van de bijbel se vertelling. „Kun je wel vertel len als er zoveel op drift is?" „Kan er verantwoord werk worden ge daan als het verstaan van de bijbel in het geding is?" „Hoe kun je vertellen als het verstaan er niet meer is?" Spreker meende, dat meer over vertolken dan over vertellen kan worden gesproken. Vertellen loopt gauw uit in een mooi verhaal. In het verkondigen in het vertellen meebegrepen. De bijbel heeft een ontstaansge schiedenis, is een joods boek en niet een boek van eeuwige waar heden. Het is ook een boek met een tijdgebonden taal, met tijd gebonden beelden en daarme cor respondeert een tijdgebonden uitleg „Dat aanvaarden we allemaal, voegde drs. De Liefde hieraan toe: het blijkt uit het feit dat wij de reformatie zo hoog hebben, die anders niet nodig geweest zou zijn! Wie zich stoot aan de tijdgebonden heid, wil God een andere wijze van openbaren voorschrijven. Maar God heeft zich in de omgang me' de mensen in de tijd geopenbaard, en van deze omgang leggen mensen getuigenis af. God geeft zich door dat getuigenis te kennen." T aarver cr;F> <1 priïï «r Prol. leiding voor deze actie is het ook dit jaar weer zeer hoge percentage afgewezenen bij het schriftelijk gedeelte van het examen Frans M.O.-A: van de 600 kandidaten schijnen er 500 gezakt te zijn. Egn. „Stuurgroep Frans M.-G.-A!' wijst erop. dat voor het behalen van een middelbare A-akte in een van de moderne talen in theorie een studietijd 'i van 3 laar staat: in de nrekt.nk moet er echter minstens 4 tot 5 laar voor worden ui tee trokken. Van de exami nandi slaagt jaarliiks slechts 15 tot 20 procent zowel voor het schriftelijk als voor het mondeling De afeewezenen moeten een heel jaar wachten voor ze opnieuw exa men kunnen dppn: vergeleken met de mogelijkheden die studenten aan de' universiteiten kriigen. is dit een. discriminerende situatie. In een ranoort van de M O.-Over legraad wedt gevraagd om invoering en uitbreiding van de mogeliikheid tot het afleegen van herexamens en verlening van vriistelling voor 2 jaar voor die onderdelen van het examen, waarvoor voldoende of meer is be haald. Ook is gepleit voor vrijstel lende tentamens en verruiming van de mogelijkheden om examen te doen. In aansluiting hierop eisen de stu- denten openbaarmaking van de nor men, vol eens we'ke het examenwerk beoordeeld wordt en versnelde ber kendmaking van de uitslag (men moet thans twee maanden wachten op de uitslag van het schriftelijk). Ook wil men onmiddellijk na de uitslag van het examen inzage van het werk; thans wordt dit „welwil^ lend" toegestaan acht maanden na het bekend worden van de cijfers. Een volgende eis is: het recht om ook bij een onvoldoende schriftelijk examen onder bepaalde voorwaarden deel te nemen aan het mondeling, zodat men dan vrijstellingen'voor be paalde onderdelen kan verkrijgen. Ten slotte wil de stuurgroep ernstig onderzocht zien of het examen niet volledig kan worden afgenomen door het eigen instituut onder toezicht van rijksgecommitteerden. BEERTA Öp 56-jarige leeftijd is overleden de hervormde emcri- tus-nredikant ds. H. Visser. Zaterdag 's hij begraven. Ds. Visser ontving zijn opleiding ean de zendingshogeschool te Oegst- aeest. maar oorlogsomstandigheden "erb'n'ierden ziin uitzending. Tiidens de oorlog was hii achtereenvolgens aan de Rechtzinnige) evangelisaties van Emmen en van Dokkum als vocraoneer verbonden. In 1945 vertrok hij als legerpredi- kant naar Nederlands-Indië, waar hij (later in Nieuw-Guinea) tot 1954 werkzaam was. Een jaar was hij ook pred'kant-directeur van een opvoe dingsgesticht te Soekaboemi. Van 1954 tot 1958 was hii hervormd oredikant te Welsum (OvJ. Vervol gens werkte hij zeven raar in Austra- lië als predikant van de Presbvteri- DEN HAAG De vereniging Pro- aahse Kerk. Tenslotte diende hij van stants Nederland houdt vr'ldag- 1965 'o' zün (om "P'nndho:''«redenen •ervrnegd) empritaat in 1967 de her- testants Nederland avond 6 iur.i haar jaarlijkse a'^eme- ne ledenvergadering 'n hntpi Dej Hou' °e/uidenhoutsewee 11 Dr. C A. Tukker zal in deze bijeenkomst referen over „Toekomst als historisch en theologisch begrip" De bijeen komst begint om half acht. op-„Qoriie van Reerta. Kort voor ziin rloo-' worrlt hij nog. benoemd tot d'^pcteur ven de zen dingsschool, d'e „Stromen van kracht" in haar nieuwe centrum De Vechtstroom bij Dalfsen wil stichten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2