Lutheranen maag met zitten Porto in hun Alegre 'dagen Zuid-Limburg f165.- EERSTE POSITIEVE REACTIE OP ZWART MANIFEST ICCC wordt overheerst door dr. Carl Mclntire De Gruyte wijzigt toj Een woord voor vandaag Volgend jaar juli wereldassemblee Uw probleem is het onze. Nota-Witteveen Kerken vragen uitstel Bezwaren tegen Braziliaans bewind Priesters hebben het zwaar te verduren in Brazilië Herderlijk schrijven over R. KKerk Nairobi blijft gehandhaafd Opperrabbijnen voorzichtig met proselieten voordelig uit met NS Schotse kerk verliest veel leden Emeritaat voor Walter Küiineth Christian Reformed Church zond waarnemers Hogeschoolraad in Wageningen Nog even wil ik stilstaan bij het slot van de zin uit Philip- penzen, die ik gisteren citeerde. Bat was de uitspraak van Paulus dat het nodiger was dat hij bleef, dat hij wist dat dat Gods wil was. En dan zegt hij, „opdat gij verder moogt ko men en u in het geloof verblijden." Als ik naar mensen kijk, valt mij iets op. Mensen die plotse ling tot bekering komen zijn meestal direct heel blije men sen. Het staat op hun gezichten te lezen. Jonge christenen die in het geloof zijn opgevoed, maar zelf ook heel bewust zijn gaan geloven, zijn ook meestal blije christenen. Maar ik ontmoet bar veel oudere christenen, waarvan ik zeg: Wat is die man of die vrouw verzuurd. Ik ontmoet dat soort christenen in het kamp van de vooruitstrevenden, maar naar mijn gevoel nog vaker in het kamp der verontrusten. Let wel ik zeg niet, dat iedere progressieve of iedere verontruste zuur is, maar ik ontmoet wel een heleboel oudere mensen in beide kampen die zuur zijn. Is blijdschap dus niet iets blijvends? Neen. Blijdschap is niet een geloofsschat die je kunt bezitten en zorgvuldig kunt koeste ren. Blijdschap gaat dan door je vingers als het zand op het strand. Paulus laat hier zien dat blijdschap niet zozeer een vrucht is van het geloof op zich, ah wel van een groeiend ge loof. Als christenen in geloof verder komen, dan komt de blijdschap vanzelf. Dat betekent dat zure christenen, christenen zijn die niet meer groeien. We lezen morgen: Handelingen 7 44 - 8 3. We lezen vandaag: Handelingen 7 23-43. ZATERDAG 31 MEI 1969 (Van onze kerkredactie) GENÈVE De Lutherse We reldfederatie wil haar vijfde al gemene vergadering in Brazilië houden. Maar telkens weer dui ken in Lutherse kringen stem men op die er aan twijfelen of de vergadering daar wel door moet gaan. Brazilië wordt op het ogenblik dictatoriaal geregeerd. Velen zien het als een Latijns amerikaans Griekenland. Ze vre zen dat afgevaardigden van ach ter het ijzeren gordijn niet toe gelaten zullen worden en de aan wezige afgevaardigden niet vol uit en vrijuit kunnen zeggen wat ze op het hart hebben. De persdienst van de Lutherse We reldfederatie houdt de aangesloten bladen uitvoerig op de hoogte van iedere stem die over dit onderwerp klinkt. Met nadruk wordt echter in iedere uitgave erbij gezegd, dat de gepubliceerde inzichten niet gelezen Brieven «Ie niet zijn voorzien van naam en adres hunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Is het mogelijk aan Sint- Nicolaasliedjes in het Engels te ko men voor familie in Australië? Antwoord: Engelse vertalingen van onze Sint-Nicolaasliedjes zijn voorzover ons bekend niet te -rijgen. Het beste is bij een muziek- andel te informeren naar Christ mas-carols. Er zijn er bij, die met een kleine wijziging aan de behoefte kunnen worden aangepast. Het is overigens zeer wel mogelijk dat Ne derlandse emigranten in Australië, Canada of Zuid-Afrika dergelijke liedjes in het Engels hebben be rijmd. Misschien zijn er wel lezers die daarvan op de hoogte zijn. Vraag: Als iemand een geestelijke bij testament wil gedenken, zijn dan hierover successierechten verschul digd, ook als een groot deel van deze erfenis bestemd is voor geeste lijke doeleinden? Antwoord: Als de geestelijke ge nerlei bloed- of aanverwantschap heeft met de overledene of diens(haar) echtgenote (echtgenoot) zijn de successierechten zeer hoog. Zij lopen van 36 tot 54 procent. Moet hij krachtens die making uit keringen doen, dan vermindert daardoor de waarde van het erfdeel dat hij ontvangt, zodat het percenta ge en de totale som der successie rechten lager wordt. De ontvangers van de uitkeringen zijn ook succes sierecht verschuldigd over hun deel. Geestelijken die de zieke in zijn laatste ziekte hebben bijgestaan, kunnen niet genieten uit een testa ment dat tijdens deze ziekte is opge maakt. tenzij het vergelding van ge dane diensten betreft. Denk er ook aan dat een dergelijke beschikking ten overstaan van een notaris moet worden opgemaakt. Vraag: Is de werkgever verplicht de werknemer na de vervulling van zijn dienstplicht weer in dienst te nemen? Antwoord: Er zijn twee mogelijk heden: a. Voordat de werknemer in mili taire dienst gaat, wordt de dienstbe trekking al dan niet na opzegging, op regelmatige wijze beëindigd. In dat geval rust er op de werkgever na ommekomst van de militaire diensttijd geen herplaatsingsver plichting; b. Indien de werknemer in mili taire dienst gaat, blijft het dienst verband gehandhaafd, onder opschorting van de wederzijdse rechten en verplichtingen, daaruit voortvloeiende. Deze opschorting vervalt, zodra klein of ggroot verlof aan de militair wordt verleend. Mocht in geval b. de werkgever niet meer in staat zijn, de betrokkene te werk te stellen, of de werknemer geen prijs meer stellen op het dienstverband bij die werkgever, dan kan tussen partijen tot beëindi ging van de dienstbetrekking wor den besloten al dan niet na opzeg ging, eventueel nadat een ontslag- (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Naar wij vernemen hebben de kerken, verenigd in het CIO (contact in overheidszaken) zich tot de regering gericht met het drin gende verzoek, om de behandeling van het voorstel van minister Witte- veen inzake het afkopen van de bestaande financiële regeling tussen kerk en staat uit te stellen. Het was de bedoeling, dat het voorstel in oktober door de Tweede Kamer in behandeling zou worden genomen. De kerken willen uitstel, om zich onderling en ook met de regering nader te kunnen beraden. (Van onze kerkredactie) SAO PAULO De onrust in de kerkelijke wereld van Brazi lië is groot. Een clandestiene or ganisatie is een heksenjacht be gonnen op mensen, die van link se sympathieën worden verdacht. Progressieve priesters krijgen het zwaar te verduren. Met na me het militaire regime en de regeringsgezinde pers escaleren hun aanvallen tegen priesters, die sociale verbeteringen willen. In Recife is onder grote belangstel ling een priester, don Antonio Neto, begraven. Hij werd vermoord door leden van het CCC (letterlijk ver taald: communisten jagerscommando). Deze organisatie velt en voltrekt op eigen gelegenheid doodvonnissen over mensen, die in haar ogen te progressief zijn. De stoet van vijf duizend Brazilia- nen, die de baar volgde, werd geleid door de aartsbisschop van Recife, Dom Helder Camara. Bij het graf zei Camara dat deze moord het werk is geweest van het CCC. „Deze organisatie heeft een lijst opgesteld van 32 personen, die ge dood moeten worden. Mijn naam staat er ook bij", aldus de aartsbis schop. Tijdens de begrafenis deelden priesters pamfletten uit met een ver klaring van Camara. Hij zei God om vergeving te vragen voor de moorde naars en protesteerde tegen „dit nieuwe en sinistere moord-comman- do". De politie van Recife zegt te zoe ken naar de daders. Tot nu toe heeft zij echter nog geen spoor kunnen vinden. De bisschop van Crateus, Antonio Fragoso is door de gemeenteraad van zijn bisschopsstad tot persona non grata (onaanvaardbaar persoon) ver klaard. De actie tot deze verklaring was op touw gezet door een familie lid van de vicaris-generaal, die de jonge bisschop onlangs had ontslagen omdat deze zich niets aantrok van de beslissingen van de diocesane priesterraad. Landeigenaren uit het gebied, die de bisschop als commu nist beschouwden, steunden de actie. Met Camara is Fragoso een van de bekendste progressieven van Brazilië. Belediging _e aartsbisschop van Fortaleza, Pinto, heeft op Pinksterzondag alle kerken in zijn bisdom laten sluiten uit protest tegen de veroordeling van een van z'jn priesters. Deze had in een preek voor vissers gezegd, dat „een visser net zoveel, zo niet veel meer waard is dan een militair". We gens belediging van het leger werd hij tot een jaar gevangenisstraf ver oordeeld. Het katholieke persbureau KIPA meldt dat het Braziliaanse militaire regime probeert de rooms-katholieke kerk nog verder te verdelen. De angst voor progressieve en soci aal-geëngageerde krachten leidt er de laatste tijd toe dat rechtse bladen woorden van de paus uit hun ver band rukken en op een opvallende plaats in de krant publiceren. Op plaatsen waar normaal belangrijke commentaren staan duiken nu vette koppen op als: „De paus beschuldigt de priesters ervan de kerk te kruisi gen" en „Voor Paulus VI zijn de priesters de belangrijkste vijanden van de kerk". Indoctrinatie Een van de felste tegenstanders van de vernieuwing en de sociale be trokkenheid van de kerk is de Brazi liaanse journalist Corcao. Men neemt aan dat hij de steun geniet van het militaire bewind. Kennelijk wordt hij als onofficiële woordvoerder in reli gieuze aangelegenheden gebruikt. Vorig jaar richtte hij een beweging op om een conservatieve kerk te ver dedigen. De uit Brazilië uitgewezen Franse werd f beschuldigd dat hij in het huwelijk was getreden met een rijke vrouw uit Parijs. De bisschop van Lausanne, onder wiens jurisdictie Wauthier valt, heeft dit bericht inmiddels te gengesproken. Het belangrijkste object, waarop Corcao zijn aanvallen richt is het „Comité Episcopal France Amerique Latine" en de president ervan, mgr. Guy Riobe. Hij beschuldigt deze or ganisatie e'-van zich te mengen in de binnenlandse aangelegenheden van Brazilië. Tn een commentaar vroeg Corcao zich af: „Zou het mogelijk zijn dat het Comité Episcopal France Amerique Latine niets afweet van de communistische indoctrinatie van el ke geestelijke die naar Latijns-Ame- rika wordt gestuurd". mogen worden als officiële visie van de LWF. Dat jeldt voor stemmen die de as semblee liever ergens anders héén willen laten verhuizen, maar ook voor stemmen die pleiten voor de vergadering in de stad van wolken krabbers, Porto Alegre. De laatste die een vraagteken ach ter Brazilië als assemblee-land zette, was de televisiepredikant uit Neuren berg, ds. Martin Lagois. Hij vindt dat de LWF door vast te houden aan Porto Alegre de indruk wekt het huidige dictatoriale regime te steunen. Hij vreest ook dat Brazilië niet ie dereen van achter het ijzeren gordijn zal toelaten, vooral omdat Brazilië geen diplomatieke betrekkingen on derhoudt met vele landen in Oost-Europa. Hij vreest ook dat de vrijheid van meningsuiting in Porto Alegre in gevaar is. Ds. Lagois suggereert dat de as semblee nog kan verhuizen naar Montevideo in Uruguay, maar daar is maar een heel kleine lutherse kerk. Als gastvrouw is de Braziliaanse kerk geschikter omdat zij niet min der dan 800 000 leden telt. Op ketting De suggestie van ds. Lagois, dat Brazilië niet geschikt is voor een we reldvergadering, werd slechts heel voorzichtig geuit. Maar onmiddellijk sprongen lutheranen uit Brazilië op de ketting. De voorzitter van de perscommissie van die kerk, mr. Leandro Telles ant woordt dat er volkomen vrijheid van meningsuiting in zijn land heerst, „zolang maar geen extreme marx istische ideeën verkondigd worden". Maar even later zegt hij: „Willen on ze broeders ons politiek voorlichten, dan kunnen ze getroost thuis blij ven." Kennelijk moeten volgens hem de afgevaardigden zich beperken tot spreken over hun „geestelijke erva ringen". Wie daarover wil spreken is van harte welkom, zegt hij ten minste. De secretaris-generaal van de Bra ziliaanse Lutherse Kerk, ds. Rodolfo Schneider, heeft ook op het artikel van ds. Lagois gereageerd tijdens een bezoek aan Duitsland. Namens zijn kerk zegt hij, dat zij de huidige mili taire dictatuur een wezenlijke verbe tering acht, omdat daardoor de infla tie verminderd is. Opmerkelijk is dat deze Zuidanie- rikaanse stemmen zo lijken op die van de zogenaamde „Duitse christe nen" in het Duitsland van Hitier. Daarom is het nauwelijks aan te ne men dat hun verdediging van Porto Synode bespreekt concept DEN HAAG De hervorm de synode, die van 16 tot 18 juni op Hydepark te Driebergen bij eenkomt, zal onder meer een concept van een nieuw herder lijk schrijven behandelen, geti teld „Onze verhouding tot de Rooms-Katholieke Kerk". Als de synode het goedkeurt, zal dit het tweede herderlijk schrijven worden van de Nederlandse Hervormde Kerk over de Rooms- Katholieke Kerk. Het eerste verscheen in mart 1950. Voor het eerst trad de Nederlandse Hervormde Kerk daarmee toen offi cieel in discussie met de kerk, waar van zij meer dan vier eeuwen gescheiden leefde. Sindsdien is er echter wel het een en ander veran derd. De oecumene heeft zich stormach tig in ons land ontwikkeld. Door al lerlei factoren is de onderlinge ver houding tussen de kerken radicaal gewijzigd. Enige tientallen jaren ge leden beschouwden zij elkaar nog als concurrenten. „Nu heeft de overtui ging baan gebroken, dat wij als ker ken bij elkaar horen, voor één taaak staan en slechts tot grote schade van de ons omringende wereld kunnen volharden in de gescheidenheid", zo wordt in de inleiding van het nieuwe document gezegd. Het concept, dat ter discussie aan de synode aangeboden is, telt acht hoofdstukken: 1. Inleiding, 2. De Kerk van Christus, 3. De Bijbel, 4. In het Huis van de Heer, 5. De Omgang met God, 6. In Dienst van de Mede mens, 7. Kerk en Samenleving, 8. Sa men christen-zijn in de Nederlandse samenleving. Alegre als vergaderstad de tegenstan ders gerust zal stellen. Het ziet er naar uit dat de persdienst van de LWF nog wel meer stemmen zal moeten weergeven. Visa gegarandeerd (Van onze kerkredactie) GENÈVE De Hervormde Wereldbond en de Internatio nale Congregationalistische Raad hebben definitief besloten, dat hun assemblee volgend jaar in de hoofdstad van Kenia, Nairobi, zal worden gehouden. Tijdens deze assemblee, van 20 tot 30 augustus, zullen beide organisaties zich verenigen. Zoals de lutheranen twijfelen, of Porto Alegre in Brazilië een juiste keus is geweest voor hun assemblee, eveneens volgend jaar, zo waren de hervormden er niet zeker van, of alle deelnemers wel door de regering van Kenia in het land zouden worden toegelaten. Dezer dagen heeft men echter in Genève de schriftelijke verzekering van Kenia gekregen dat ook afge vaardigden uit landen, waarmee Ke nia geen diplomatieke betrekkingen onderhoudt, zullen worden toegela ten. Inmiddels is ter voorbereiding van de assemblee de gids voor bijbelstu die verschenen Het thema is „God verzoent en maakt vrij". Een van de zes schrijvers is prol dr. H. Berkhof. (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Sinds 1945 zijn in ons land omstreeks vijftig niet-joden opgenomen in het orthodoxe joden dom. De vijf orthodox-joodse opperrab bijnen in ons land (van het Neder lands en van het Portugees Israëli tisch Kerkgenootschap) zijn zeer voorzichtig met het aanvaarden van proselieten. Reeds enige jaren gele den nebben zij bepaald, dat een proseliet alleen kan worden aangeno men, wanneer alle opperrabbijnen het daarmee eens zijn. De liberale rabbijnen gaan er in het algemeen gemakkelijker toe over, om proselieten te accepteren. Rabbijn dr. J. Soetendorp van de Libe raal-Joodse gemeente te Amsterdam ontvangt per jaar zo'n vijftig aanvra gen, waarvan hij ongeveer tien pro cent inwilligt. Op de drze week te Amsterdam te houden conferentie van liberale rab bijnen uit Europa zal getracht wor den, om toi een uniforme gedragslijn te komen. Hoewel de opvatting van vele libe rale rabbijnen is, dat als iemand met hart en ziel tot het jodendom wil behoren, hem daartoe de mogelijkhe den geboden moeten worden, kan vaak wegens structuur en opbouw van de joodse gemeenten niet aan een verzoek worden voldaan. uw reis, excursies, alles inbegrepen. Verder nog keuze uit: Friesland, Twente, Montferland, Brabant, Zeeland, Vlaanderen, Sauerland, Ardennen en Maasvallei. Informatie en boeking bij de stations, uw reisbureau of telefonisch: 030 -19441 (ook op zaterdag en zondag). (Van onze kerkredactie) NEW YORK De Verenigde Presbyteriaanse Kerk in de Ver enigde Staten heeft op haar al gemene vergadering in San An tonio besloten 540.000 gulden be schikbaar te stellen voor de armen. Dit is het eerste positieve resultaat van de omstreden actie van negerlei der James Forman, die door met ge weld te dreigen de kerken wil dwin gen 1800 miljoen op tafel te leggen als „herstelbetaling" aan de Ameri kaanse negers. EDINBURGH Meer dan 18.000 leden hebben in het afgelopen jaar de Schotse Kerk de rug toegekeerd. Op 31 december van het vorig jaar telde deze presbyteriaanse kerk nog 1.201.833 leden. Dit blijkt uit een rap port dat werd opgesteld voor de jaar lijkse algemene vergadering die deze maand werd gehouden. Ook het aantal avondmaalsgangers wordt minder. In 1967 ging nog 74,8 procent van de belijdende leden eenmaal per jaar minstens naar de avondmaalstafel. Vorig j-aar was dat percentage gedaald tot 68,5. ERLANGEN Prof. Walter Künneth (68), sinds 1953 gewoon hoogleraar voor de systematische theologie (dogmatiek) in Erlangen, is met emeritaat gegaan. Künneth is de laatste jaren vooral bekend geworden door zijn werk in de Duitse belijde nisbeweging „Geen ander evangelie". (Van onze onderwijsredacteur) WAGENINGEN Bij de Land bouwhogeschool is een consultatieve hogeschoolraad in de maak, die waarschijnlijk al in het begin van het volgend academisch jaar zal kun nen starten. Deze voorlopige ho geschoolraad kan binnen de bestaan de wet werken. Om over te kunnen gaan in een raad met medebeslis singsrecht zal het lichaam nog moe ten wachten op een wetswijziging. „Er is een stroomversnelling gaan de en Wageningen onttrekt er zich niet aan", zei de rector, prof. ir. F. Hellinga, gisteravond op een bijzon der rustig verlopen openbare bijeen komst, die zich bezighield met de openbaarheid van vergaderingen. Prof. Hellinga vroeg de vergade ring de regelingen voor het meespre ken van de universitaire geledingen niet zo ingewikkeld te maken, dat ze de plannen voor de hogeschoolraad zouden doorkruisen. De studenten zijn erg ongerust geweest dat er een aantal praatorganen in het leven zou den worden geroepen en men verder zou wegkruipen in de wet. „Maar wij oriester Pierre Wauthier 1 willen juist uit de wet kruipen", al- onlangs door hem van dus de rector. (Van onze kerkredactie) GRAND RAPIDS Waarne mers van de Amerikaanse Chris tian Reformed Church naar het wereldcongres van de Interna tionale Raad van Christelijke Kerken (ICCC) vinden dat deze organisatie wel trouw is aan Jezus Christus, maar al te zeer gedomineerd wordt door de voor zitter, dr. Carl Mclntire. De twee waarnemers, Jacob Hasper en John Holwerda, hebben verslag uitgebracht aan de synode te Grand Rapids. De meeste toespraken die tijdens het congres gehouden werden waren christocenlrisch en profetisch, zeggen de waarnemers. Er werd eerlijk ge probeerd om tot een waarlijk christe lijk standpunt te komen ten opzichte van de geestelijke en morele proble men. waarmee de wereld vandaag wordt geconfronteerd. De waarnemers kwamen ook tot de conclusie dat vertegenwoordigers van kerken met een gereformeerde signa tuur een grote invloed hadden op de bijeenkomsten en besluiten. De ver gaderingen werden gekenmerkt door een blijmoedige en toegewijde sfeer. Na deze positieve opmerkingen volgt echter scherpe kritiek. „Naar onze mening werd er weinig gediscussieerd in de plenaire verga deringen." menen de beide waarne mers. Heel vaak werden minder heidsvisies zonder meer terzijde geschoven of zelfs over het hoofd ge zien door voorzitter Mclntire. Hij is voorzitter geweest vanaf het begin en heeft een sterk eigen stempel op de organisatie gelegd. Teugels strak Mclntire hield de teugels van de bijeenkomsten zeer strak in handen. De waarnemers voegen er aan toe dat ze zich afvragen of de uiteinde lijke resoluties wel beschouwd kun nen worden als resoluties van de vergadering of dat ze gezien moeten worden sis de persoonlijke mening van Mclntire. De mannen van de Christian Re formed Church zijn ook niet gelukkig met de resoluties over politieke kwesties. De visie van de vergadering was naar hun mening al te funda mentalistisch en naïef In het denkèn van de iCCC heeft het Rijk Gods een te geringe plaats. De waarnemers vinden de resolu ties ook weinig evenwichtig. In vrij wel alle uitspraken, zelfs die hande len over positieve dingen als de Schrift en zending neemt de veroor deling van andere inzichten een veel te grote plaats in. Hei negativisme en protest overheersen. Hoewel de organisatie een orgaan heeft voor werelddiakonale hulp heeft het congres van vorige zomer geen enkele aandacht geschonken aan onderwerpen als de armoede en het lijden in de wereld, klagen de waarnemers. Misbruik van bijbel Ze menen dat ook de ICCC soms de bijbel misbruikt. Een afgevaardig de van een gereformeerde kerk pro testeerde op een gegeven moment te gen een bepaalde exegese en wilde alle bijbe'leksten schrappen die in een resolutie gebruikt waren. Mclnti re schoof echter zijn opmerkingen als onbelangrijk terzijde. De waarnemers zijn van mening van de ICCC versterkt zou worden, als de Christian Reformed Church zou toetraden. Ze zijn er echter niet van overtuigd dat deze kerk door ie dereen in de ICCC mét open armen zal worden ontvangen. De Christian Reformed Church is echter niet de enige die kritiek heeft op de wiize waarop Mclntire dc or ganisatie leidt De zelfstandige Ame rikaanse Raad van Christelijke Ker ken heeft zich van Mclntire gedistan tieerd. De ledenvergadering \Verd zelfs zonder hem gehouden. Winst in strijd Inmiddels heeft Mclntire wel een klein winstpuntje geboekt in zijn strijd tegen broeders uit eigen kring die een paleisrevolutie op touw zet ten. Het verzet tegen Mclntire begon vooral in het zendingsorgaan van de ICCC. Deze commissie schreef het congres van vorig jaar augustus een brief, waarin werd gezegd dat zendingsor ganisaties te kampen hadden met ernstige moeilijkheden, omdat jonge kerken zich vaak stoten aan opmer kingen van Mclntire in zijn blad „The Christian Beacon". Vooral zijn verzet tegen de strijders voor burger rechten voor ie negers heeft buiten Amerika veel kwaad bloed gezet. Nu hebben een groot aantal, hoofd zakelijk baptistische zendingsorga nisaties d'e bovendien moeite hebben met de politieke uitspraken van Mclntire, het orgaan de rug toege keerd. Nu de meeste tegenstanders van Mclntire zich hebben terugge trokken, is dit orgaan weer onder de invloedsfeer van Mclntire gekomen. De 540.000 gulden zal, zo beslob de 840 afgevaardigden, de eerste te. mijn zijn van in totaal 180 miljoe die de Verenigde Presbyteriaan; Kerk aan de armen geven wil. Plannen in deze richting bestond* al voordat Formans organisatie ha, „zwart manifest" publiceerde. Ma; het besluit, om nu direct al te begii nen, is een gevolg van het persooi lijk optreden van Forman op de alg mene vergadering. Het is overigens de vraag, of l zich zal kunnen verenigen met 1 methode, waarop de presbyteriam de besteding van hun geld wil! controleren. Deze controle moet hel maal in handen van de kerk blijv« Tweederde deel van het nu beschi baar gestelde bedrag zal naar e interkerkelijke stichting van charit tief werk gaan en met de rest zuil Spaans sprekende armen Nieuw-Mexico worden geholpen. Verstoren Forman en zijn militante aanha gers hebben laten weten, hoe de II miljoen, die zij eisen, verdeeld mi worden over de afzonderlijke kerkt Zij dreigen het kerkelijk leven 1: te leggen en blanke erediensten verstoren, als de kerken niet will betalen. De Rooms-Katholieke Kerk mi 720 miljoen op tafel leggen. Daarv zal dan een landbouwfonds word gesticht, dat grond zal kopen v< coöperatieve negerboerderijen. De Lutherse Kerk in Amerika aangeslagen voor 180 miljoen. I gebeurde doordat Forman „in geest van Maarten Luther" een li met eisen aanplakte op de deur het hoofdgebouw van deze kerk New York. Bij de Amerikaanse Baptistenc* ventie kwam Forman verleden wt op de jaarlijkse algemene vergai ring in Seattle, om 216 miljoen eisen. Deze overwegend blanke kerk k voor het eerst een neger tot prt dent, ds. Thomas Kilgore uit Los i geles. Kilgore zei, dat hij het toejuichen, als de kerken inderdi 1800 miljoen beschikbaar zullen si len voor de bestrijding van de moede onder de negers, maar was het niet eens met de methc waarop Forman en de zijnen de k dit geld willen afpersen. Inmiddels heeft ook het nation comité voor zwarte kerkelijke leid zich achter Forman gesteld. Zij 2 len helpen, om het geld ook te inr Tot dit comité behoren zestig syno voorzitters van negerkerken en c gelijke. DEN BOSCH De raad van stuur van het levensmiddelenconc P. de Gruyter is drastisch gewij? in verband met de moeilykhec waarin het bedrijf zich bevindt 1968 een verlies van 1,4 miljoen j den na een winstje van 207.000 den in het jaar ervoor). Mr. Paul de Gruyter heeft het v* zitterschap van de raad afgestaan mr. F. C. van Luyk, die enige tijd leden van Unilever naar De Gru; overstapte (Unilever heeft een groot mogelijk minderheidsbelang de onderneming). Tegelijkertijd heeft drs. P. Th. Leeuwen, afkomstig uit de recla weerld, besloten af te treden. Hij aangetrokken om het concern uil moeilijkheden te halen, maar d kennelijk met gelukt. Hoewel men voor dit jaar g gunstige verwachtingen heeft, looft men bij de Gruyter wel oj goede weg te zijn. Bet weer in Europa weer max.temp. gisteren Amsterdam zw. bew. 18 Brussel geh. bew. 18 Frankfort regenbul 19 Genève regenbui 15 Innsbruck zw. bew. Kopenhagen zw. bew. 16 Locarno onbew. 20 Londen regen 18 Luxemburg regenbul half bew. 16 Madrid 19 Majorca onbew. 25 Nice half bew. 19 Parijs onbew. 21 Rome geh bew. 18 Wenen onbew. 25 Mtlnchen licht bew. ZUrich zw. bew. 14

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2