Herschepping kan leiden tot volkomen BER?FiüG.s.™ KINDERARTS OVER ^asf1 lenezins Nederlandse zendelingen naar jungle van Ecuador OUDERS VRAGEN: GEEF ONS ONZE KINDEREN TERUG Volksverhuizing maar riskeren PUZZELHOE] I 1 r Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.... In suiker geen overproductie Jivaro-indianen hebben het Evangelie nog nooit gehoord Grote stijging hervormde studenten Dr. Schelhaas: synode moet voo alles belijdenis handhaven 1L r 8 N n ■ia E Ulfiül pr a f a W 1 J 1 17 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin", schrijft Paulus aan de Philippenzen. Dat is de belijdenis die ten grond slag moet liggen aan ieder belijden. Er wordt tegenwoordig veel gesproken over oude belijdenissen. Er wordt gevraagd of we wel letterlyk alles kunnen aanvaarden. Er wordt ge zegd dat veel verouderd is. Anderen echter menen dat we ons geloof kwijt raken als we maar iets in zo'n belijdenis zouden verontachtzamen. Op het gevaar af mensen die dat laatste beweren boos te ma ken, moet ik vanuit Gods Woord zeggen, dat je er met een goede, oude belijdenis niet bent. Je kunt een belijdenis van haver tot gort geloven en toch geen deel hebben aan het zaad van het Woord Gods. Dat wisten de vaders uit de dagen van de Reformatie al. Die waarschuwden tegen een leergeloof. De kern waar alles in ons leven om moet draaien is niet de belijdenis. Paulus zegt: Mijn leven in mij Christus. De leven de, opgestane Heer is de kern waar bij hem alles om draait. Zijn al onze handelingen door Hem geïnspireerd? Kunnen we al onze woorden aan de Zijne toetsen? Willen we iedere dag en ieder uur aan Hem verantwoording afleggen? Deze vragen zijn belangrijker dan die van de (ook belangrijke) Heidel- bergse Catechismus. We lezen vandaag: Handelingen 2 37-47. DINSDAG 20 MB 1 IVE.D> HKKV. KERK Bileven die niet zt)n voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding la verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een echtpaar boven de 65 jaar heeft als jaarinkomen AOW plus 250 pensioen per jaar. Het heeft geen vermogen en geen eigen huis. Moet het nog inkomstenbe lasting betalen? Antwoord: Met ingang van 1968 is de AOW onder de loonbelasting ge bracht. In dit geval ontvangt het echtpaar geen aanslag, omdat het pensioen kleiner is dan 400. Vraag: Mijn bromelia gaat uitdro gen. Wat moet ik doen? Antwoord: Bromelia'a zijn, op één uitzondering na, schaduwplanten. Geef dus liever geen zonnige plaats. Wel een vrij hoge temperatuur, maar liefst constant. Een goede tem peratuur is 65 graden, 's Zomers wa ter èn op het schoteltje èn in het hart van de plant. Na de bloei is de plant waardeloos, zij sterft af. Aan de voet komen echter jonge «cheuten. Als zij de halve hoogte hebben van de moederplant, kunnen deze weer worden opgepot. Wij plaatsen deze scheuten in een mengsel van drie delen bladgrond, een deel varenwortel en één deel gehakt mos. De cryptanthus, een lange stengel- loze plant, is de enige die de zon goed kan verdragen. Hoe meer licht, hoe mooier de kleur. Deze plant kan ook gedijen in een koele kamer en heeft weinig water nodig. Vraag: Zijn ammoniadampen schadelijk voor de gezondheid? Ik krijg er hoofdpijn van. Antwoord: Ze zijn zeker schade lijk. Zij tasten speciaal de slijmvlie zen van keel, neus en ogen aan. Inademing dus vermijden. De ontwikkelbak moet steeds goed afgesloten zijn en men beware de vloeistof in gesloten flessen met gla zen stop, omdat kurk en gummi worden aangetast. Natuurlijk moet men de ontwikkelruimte goed venti leren. Vraag: Een echtpaar met vier kin deren moest over een inkomen van bijna ƒ25.000 over 1967 4704 in komstenbelasting betalen na aftrek van ƒ3060 loonbelasting. De neven inkomsten bedroegen ƒ950. Hoe is het mogelijk dat de man dan toch na betaling van loonbelasting nog 1644 moet betalen? Antwoord: Het belastingbedrag is juist berekend. Dat hij zoveel moet bijbetalen vloeit niet zozeer voort uit het betrekkelijk lage bedrag aan neveninkomsten, doch komt doordat het loonbelastingtarief voor bijzon dere beloningen zoals vakantie toeslag, ziekteköstenuitkering (in terimregeling) e.d. en ook de „trend" over 1967 niet meer dan 11,3 pet. was. Ook voor 1968 is dit zo, maar met ingang van 1969 is dat opgetrokken tot een peil, dat meer met dat van de inkomstenbelasting overeenkomt Men zal dus nu over de vakantie toeslag veel minder in handen krij gen, doch daartegenover behoeft men weer niet zoveel te betalen als men het aanslagbiljet voor de in komstenbelasting in handen krijgt. In 1967 was de betaling aan de top van dit inkomen 30 pet, dus een enorm verschil met de bovenge noemde 11,3 pet. Vraag: Vermindert de voe dingswaarde van een groengekookt ei? Antwoord: Ja, al verdwijnt zij niet geheel wanneer men een „groen" kookt. Van alles wat lang kookt, vermindert trouwens de voedings waarde. Vraag: Een geëmigreerde Tijksambtenaar kreeg nadat hij al een aantal jaren in het buitenland was. invaliditeitspensioen toegekend omdat hij afgekeurd was voor de functie waarin hij werkzaam was geweest. Heeft in geval van zijn overlijden zijn weduwe recht op een deel van het pensioen. Antwoord: De weduwe heeft recht op 5/7de van het invaliditeitspen sioen van haar overleden echtgenoot, •Is zij reeds met hem gehuwd was voordat het pansioen hem werd toe- ffekend. (Advertentie) Ook voor U gemakkelijker on prottlgcr eten met Uw fdinstgeblt, donk xlj een grotere kouwkrocht. Al* U lost Kabf mat Uw kunitgabit, rol Uw tandarts U hat speciale Dantofix-kleaf- poeder kunnen aanbevelen. Uw gebit komt daardoor vaster te zitten en zal bi) het spreken niet goon schuiven of loslaten, zodat U zich zekerder oevoelt. Hef ge voelige tandvlees wordt door Dentofix beschermd, zodat U steviaer kunt bijten en gemakkelijker kauwen. Dank zij Dento fix kunt U zonder bezwaar weer lachen, hoesten, zelfs niezen en U spreekt duide lijker. Dentofix voorkomt ook slecht rie kende odem (gebitsgeur). Schaft U nog heden Dentofix oon. 1 Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten m neutrale, plastic strooiflacon* A fl 2,51 NED. HERV. KERK Beroepen te Maassluis (toez.) (vac. E. H. Kalkman): J. Th. W. Quak te Koudekerk a-d. Rijn; te Maassluis: W. W. Verhoef te Hoen- j derloo; te Meteren en Est: L. v. d. I Peut te Renswoude; te Oudshoorn: i P. de Vries te Driebergen; te Zwolle: j J. H. Vlijm te Krimpen a.d. IJssel; I te Zoetermeer (toez.): G. Boer te 1 Katwijk aan Zee. Aangneomen naar Driel (in past. j verband met Eist): mr. J. W. Koel- j man te Lichtenvoorde. Bedankt voor IJsselmuider.: A. J. j Mulder te Nieuwer ter Aa; voor Beesd: J. H. de Vree te Sleeuwijk; voor Bergen op Zoom: A. Pijnacker te Hordijk-Zevenaar. GEREF. KERKEN Beroepen te Gouda: D. Pasman te Alkmaar; te Ruinerwold-Koekange: P. W. Martijn te Oude en Nieuwe Bildtdijk; te Harkema-Opeinde: J. Koopmans te Doesburg; te Eerne- woude; te Bant (N.O.P.); te Grouw en te Vrouwenpolder: kand. L. J. G. IJkel te Katwijk a. Zee. Bedankt voor Bleiswijk: D. C. Firet te Eefde-Gorssel; voor Drachten (zuid-oost): W. Haverkamp te Aals meer. GEREF. KERKEN (vrjjgem.) Beroepen te Ommen (accl.): K. J. Kapteyn te Overschild-Appingedam. Bedankt voor Delfzijl: J. v. d. Haar te Leiden. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Sliedrecht-cen- centrum: M. C. Tanis te Barendrecht. VRIJE EVANG. GEM. Bedankt voor Dordrecht: A. J. J. Buurman te Bussum. AMSTERDAM De president -directeur van de NV Centrale Sui ker Maatschappij dr. ir. J. J. Es- huis heeft op de jaarvergadering van de vennootschap in Amsterdam ge zegd dat er in de eerstkomende jaren geen enkel gevaar bestaat voor over productie van suiker. Volgens een rapport van Food Agri culture Organisation zal de behoefte aan suiker in 1985 ruim 100 miljoen ton bedragen. De jaarlijkse wereld productie bedraagt nu 66 miljoen ton. De president-directeur noemde de gang van zaken bij CSM bevredi gend. Waarschijnlijk zal ook dit jaar een dividend van 20 procent worden uitgekeerd. (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Wij artsen bestuderen de gewone natuurwetten van oorzaak en gevolg en vinden zo mogelijkheden om zieken te helpen. Maar naast genezing langs de gewone wetenschap pelijke weg ben ik steeds meer onder de indruk gekomen van genezing langs bovennatuurlijke weg: door een direct ingrijpen door de werking van Gods Woord. Die twee sluiten elkaar niet uit. Aan het woord is mevrouw C. L. Beerman-de Roos, kinderarts te Rotterdam, echtgenote van wijlen minister A. C. W. Beerman. Het heeft de aandacht getrokken, dat zij als a.rts deze week zal spreken over gebedsgenezing in de samen komsten, die de Dienst der Genezing (het werk van de hervormde ds. P. C. van Leeuwen) traditiegetrouw in de werk voor Pinksteren in Den Haag organisee-rt. Het woord „gebedsgenezing" heeft voor veel mensen de klank van iets geëxalteerds. Van massameetings en veel Hallelujah-geroep. Suggestieve oproepen. Mensen, die hun krukken weggooien en krampachtig een paar stappen doen. Anderen, die diep in de put naar huis gaan. Zij hadden geen „geloof" genoeg. Iets nieuws Wie met mevrouw Beerman over gebedsgenezing praat, hoort erover als iets heel nuchters. Geloven maakt je juist heel nuchter, zegt ze. In de herschepping werkt Jezus iets heel nieuws in het hart. Dat kan in be paalde gevallen ook een medisch on verklaarbare, volkomen genezing ten gevolge hebben. Voorbeeld: in Amsterdam heeft men een tijd lang alle maagpatiënten helemaal onderzocht. Duidelijk bleek toen, dat mensen met een bepaalde lichaamskwaal hetzelfde geestelijke beeld vertonen. Het waren mensen, die vanuit Gods Woord helemaal fout staan tegenover zichzelf en hun om geving. Mensen met een minutieus geweten, die zich naar buiten keurig (Van een medewerker) HENGELO De heer en me vrouw Verbaan gaan als eerste Nederlandse zendelingen naar Ecuador. Aan het veilige beschermde bestaan van de heer en mevrouw Verbaan-Kooiman in Hengelo komt binnenkort een einde. Nu gaat alles nog gewoon als in ie der Nederlands gezin. De kinde ren komen op tijd uit school en men gaat aan tafel, maar bin nen afzienbare tijd zal dat ver anderen. Het echtpaar Verbaan gaat namelijk over enige maan den naar Ecuador, om daar in de jungle te werken. Van de komende ingrijpende ver anderingen is nu nog niet veel te merken. Alleen wordt er in het gezin Verbaan veel over gesproken. We zijn er eigenlijk al twee jaar mee bezig, zegt mevrouw- Verbaan. We zijn er naar toe gegroeid. Dat geldt ook voor de drie kinderen, die na tuurlijk niet mee kunnen naar de verlaten streek, waar hun vader en moeder zendingswerk zullen verrich ten. De kinderen gaan wel mee naar Ecuador, maar zij zullen gaan wonen in een zendingsinternaat in Quito. Ze kunnen hun vader en moeder wel van tijd tot tijd ontmoeten, maar erg vaak zal dat toch niet mogelijk zijn. Wat heeft de heer en mevrouw Verbaan bewogen om deze moeilijke teak op zich te nemen? Het is in geen enkel opzicht een avontuur voor ons, zegt de heer Verbaan. Zendingsbevel Hij wil gehoorzamen aan het zen dingsbevel van de Heiland om heen te gaan en al de volken tot zijn disci pelen te maken. In het woord uit Jesaja 49 gaat uit tot hen die in de duisternis zijn, ziet hij een opdracht waaraan hij zich niet wil onttrekken. Zij die in de duisternis zijn, dat zijn voor hem de Jivaro-indianen, die het Evangelie nog nooit hebben ge hoord. Om hen dat Evangelie te ver kondigen, gaat hij naar de jungle. Waar hij zijn eigen huis moet bou wen, waar hij misschien wel wan trouwen of vijandschap zal ontmoe ten en waar een radio-ontvangertje en een transportvliegtuig van de Mis sionary Aviation Fellowship de enige middelen zijn, waardoor hij contact kan onderhouden met de bewoonde wereld. Het echtpaar Verbaan zal in de eerste plaats proberen het vertrou wen van de indianenstammen te win nen. Daarvoor is het nodig dat zij hun taal leren. Mevrouw Verbaan, die verpleegster is geweest, zal me dische hulp verlenen. In ernstige ge vallen kan het transportvliegtuig, dat voedsel, medicamenten en post mee brengt een patiënt vervoeren naar een van de ziekenhuizen in de grote ste den. De verkondiging van het Evangelie zal de eerste tijd nog wel moeilijk zijn door het taalverschil. Maar de flanellograaf is een prachtig hulp middel. De heer en mevrouw Ver baan, de eerste Nederlandse zende lingen in Ecuador, gaan niet direct naar de Jivaro-indianen toe. Ze krij gen in Ecuador nog een opleiding. Hoofdkwartier Eerst brengen ze enige weken door in Smithville, het hoofdkwartier van de Gospel Missionary Union. In dienst van deze geloofszendingsge- meenschap, die in 1892 werd opge richt, zullen zij hun opdracht vervul len. Na het verblijf in Smithville zul len zij een jaar werken op een bestaand zendingsveld. Daar kunnen ze dan vertrouwd worden gemaakt met al de moeilijkheden van het werk. Hoe moeilijk het werk kan zijn, ja hoe gevaarlijk zelfs, weet iedereen die het boek Vijf kruisen in de jung le heeft gelezen over de Auca-india- nen. Al treden de heer en mevrouw Verbaan in dienst van de G.M.U., zij hebben ook een thuisfront in Neder land. De persoonlijke band met Neder land zal immers veel sterker zijn, als men weet dat daar een gemeenschap voor de zendelingen bidt en werkt. Dit thuisfront is de Vrije Baptisten Gemeente van Hengelo. Deze gemeen te heeft de uitzending ook voor een groot deel bekostigd. Van de 10.000 die er nodig zijn voor de reis en de uitrusting, is er al ƒ6.000 bij elkaar. Foto onder: de familie Verbaan met hun drie kinderen, foto rechts: de plek in Zuid-Ame rika, waar indianen wonen, die nog nooit van het Evangelie hebben gehoord. Maar bovendien is er elke maand ƒ1.500 nodig. Daarvan is al ƒ1.200 toegezegd. Dat dat grote financiële offers vraagt van de gemeente is wel duidelijk. De heer Verbaan twijfelt er niet aan of de rest ook komt. iHij vertelt in allerlei samenkomsten over Ecuador en vertoont daarbij dan dia's. Dan vraagt hij nooit om geld, maar het komt er altijd. Als de heer en mevrouw Verbaan zondag 10 augustus in een dienst van de Baptistengemeente waarin ds. W. Kos voorgaat, uitgezonden worden en enkele dagen daarna Nederland ver laten, gaat er een ideaal in vervul ling. Zij willen graag werken in een gebied waar men nog nooit van het Evangelie heeft gehoord. Het echt paar Verbaan weet dat er naast ma teriële armoede ook grote geestelijke nood is in Ecuador. Zij zijn ervan overtuigd dat de Heer wil dat zij er samen iets aan zullen doen. MEVROUW BEERMAN iets heel nuchters gedragen, maar inwendig geweldige haatgevoelens opkroppen. Als er geen psychische uitlaatklep is, gaat zich dat via het lichamelijke uiten. De lichamelijke kwaal is dus een symbool van dieper lijden. Ga je nü bij zo iemand de kwaal wegnemen (je neemt het stuk maag met de zweer weg), dan zal hij gauw een andere kwaal gaan vertonen. Geen wonder: vja een kwaal mani festeert hij, dat er iets mis is in zijn leven. Dat is natuurlijk al lang bekend. Psychiaters werken ermee. Maar me vrouw Beerman ziet er de noodzake lijkheid in, om de patiënt naast een goede medische therapie (ze wil be paald niet beweren, dat èlle lichame lijke ziekten uit stoornissen voortko men) met Gods Woord te^ confronte ren. Daarin kan reële genézingsmoge- lijkheid liggen. Mevrouw Beerman: Ik voel mij bijzonder schuldig, omdat ik als arts zolang gespleten geleefd heb tussen mijn wetenschappelijk leven en mijn geloofsleven. Ik vroeg mij niet af, of mijn adviezen als arts overeenstem den met mijn geloof. Maar handel je vanuit je eigen ge loofsleven, dan praat je uit een heel andere dimensie met de patiënt. Je probeert hem zo tot een andere han delwijze te brengen. De patiënt is dan geen object meer. Je komt sub jectief tegenover hem te staan. Hij heeft precies dezelfde positie als ik. Iets wat ik persoonlijk nodig bleek te hebben, mag ik doorgeven. Je geeft door de werking van Gods Woord. (Van onze kerkredactie) MOSKOU Een Russisch babtistenechtpaar heeft een brief aan premier Kosygin ge schreven, waarin zij vragen om hen hun beide kinderen terug te geven. Zij roepen zyn hulp in tegen de „wetteloosheid van de plaatselijke autoriteiten". Hun dochter van elf en hun zoon van negen zijn hun door een gerech telijke beslissing afgenomen als ge volg van hun godsdienstige overtui ging, zo schrijven deze ouders. Zij noemen dit een gevolg, niet van de Russische wetgeving, maar van de houding van de atheïsten, die er op uit zijn de godsdienst met geweld te onderdrukken. De twee kinderen werden in een kindertehuis geplaatst. Daar werden zij tweemaal ziek als gevolg van schurft. Onder gevaar voor hun leven wisten de kinderen te ontsnappen en naar huis terug te keren. Maar zij werden ontdekt en „ons opnieuw op barbaarse wijze afgenomen", zo schrijven de ouders. De brief, die behalve aan Kosygin ook aan de president van het Russische hooggerechtshof Gorkin is gericht, Is gepubliceerd door het Russische emigrantentijdschrift Posev, dat in Frankfort verschijnt. De namen van de ouders worden niet vermeld. Zij wonen in het district Witebsk. DEN HAAG Voor het studiejaar 1968/1969 hebben zich meer hervormde studenten in de theologie laten inschrijven dan het jaar daarvoor. Met name aan de universiteit van Utrecht is het aantal eerstejaars aanzienlijk gestegen. Vorig jaar schreven hier 44 mannelijke en drie vrouwelijke studen ten in en dit jaar 84 mannen en elf vrouwen. Volgens het Kerkelijk Album der Laat ik een voorbeeld geven. Er komt een moeder bij mij, die ten einde raad is. Haar dochtertje van veertien plast nog altijd in haar bed. Alles geprobeerd. Natuurlijk niet straffen. Het kind iets beloven als het goed gaat. Eerst chocoladerepen, een pop, een fiets. Maar het hielp allemaal niets. Tweemaal per nacht ging de moeder zelf uit bed, om haar kind te verschonen. Dat voelde ze als haar moederlijke plicht. Ik stelde haar toen een gekke vraag: Zou dat soms een onverdraag zame houding zijn van u? Misschien wil uw kind (onbewust) wel graag in een zwembad slapen? Nee, was het antwoord, ze wil juist droog slapen. Als ik niet kom, dan gaat ze koud, kletsnat uit bed op de po. Dan kan ze verkouden worden. (Ik:ja) Dat kan bronchitis worden. (Ik:ja) Ze zou zelfs longontsteking kunnen krijgen. (Ik:ja) Dat zou haar dood kunnen worden. (Ik: dat zou zeker kunnen, ja). En toen kwam het eruit: Maar ik kan mijn kind niet missen! Binnen een uur weM het deze moeder duidelijk, dat ze wat ze als haar moederlijke plicht beschouwde ten diepste voor zichzelf deed. Toen heb ik haar doorgegeven wat God zegt: ..Ik-trek alle dingen recht". En „wees in geen ding bezorgd". U handelt alleen uit angst, dat uw kind iets overkomen zal. Maar God vraagt u, om Hem al uw problemen voor te leggen. Geloof Hem op zijn Woord. Doe naar wat u bij de doop van uw kind gezegd hebt, dat ze Hem toebe hoort. Een week later was het kind droog. Het gaat om een totaal nieuwe instel ling: Geloof ik in de opstanding van de Heer? En een half jaar later belde deze vrouw nog eens op. Zij was zich be wust geworden, dat ze fout stond te genover haar hele familie. Vanaf haar zestiende jaar (ze was nu 42) had ze steeds onder zware migraine geleden. Over die kwaal hadden wij helemaal niet gesproken. Maar migraine was gewoon weggeno( Geen methodiek Zo spreekt mevrouw Been over, „gebedsgenezing". Maar waarschuwt er met grote klem vi dat je hier geen methodiek van maken. Genezing langs „gewone") tenschappelijke weg loopt via i matigheden van oorzaak en gev Daar kun je een methodiek van i ken. Hier niet. In sommige kringen kent men, gebruik om de zieke te zalven olie (Marcus 6 13; 5 14). Of| de handoplegging. Maar je kunt i zeggen: iedere zieke moet je de li den opleggen. Deze dingen zijn i in een schema te grijpen. We moeten ook niet in die onlj tende gespannenheid leven van MOET er genezing komen". Er j mensen, die niet genezen en toch nieuw innerlijk hebben gekregen in hun omgeving een zegen gewojj zijn. Maar we mogen dankbaar voor iedereen, die aangeraakt vn door de werking van Gods Woord mede daardoor genezing vindt, j Ik geloof dat er weinig ehrislfl zijn, die zich afvragen: heb ik laten herscheppen. Wij verschut het eeuwige leven tot na de dl Dat het mogelijk is, hier in dit M werkelijk verandering te ondern zie je maar weinig. Maar het kan| het gebeurt. Aldus mevrouw Beerman, j spreekt vanavond en donderdagav (allebei om acht uur) in de fl luskerk, Sijzenlaan 35a in Den Hl Deze gebedsweek omvat verder i op Eerste Pinksterdag om half een open avondmaalsdienst en de Pinksterdag een voorbededii met handoplegging, beide in de Q Kerk, Riviervismarkt. CARACAS De helft (22) van pastoors in het Venezolaj aartsbisdom Merida heeft zijn ai neergelegd. Zij nemen het niet, i iemand tot waarnemend bisschop benoemd, die volgens hen „voor-conciliaire mentaliteit" heef De eigenlijke aartsbisschop Pi Mendez moest zich een jaar gele terugtrekken wegens ziekte, pastoors hebben de nuntius gesch ven, dat Mendez zo goed als heril is en eisen zijn terugkeer. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM De eerste en absolute roeping van de gene rale synode van de Gerefor meerde Kerken is de belijdenis te handhaven. Aldus dr. J. Schel haas Hzn. in het blad Waarheid en Eenheid, spreekbuis voor de verontrusten in de Gereformeer de Kerken. Hij reageert op het artikel van ds. W. Reeskamp in de Groningse Kerk bode, waarvan wij uitvoerig melding gemaakt hebben en waarin ds. Rees kamp pleit voor opheffing van het ondertekeningsformulier voor ambts dragers in de Gereformeerde Kerken, om zo een eind te maken aan wat ds. Reeskamp „de onwaarachtigheid" noemt. Dr. Schelhaas is verheugd over de ze „eerste eerlijke stem uit het kamp van de aanhangers van de nieuwe theologie". Maar de weg, die ds. Rees kamp wijst, noemt dr. Schelhaas „de verlating van de gereformeerde leer en de deformering in beslissende zin van de Gereformeerde Kerk". Daarom wijst dr. Schelhaas een an dere weg: „De synode zal de belij denis moeten handhaven. En als dit dan gevolgd wordt door kerkelijke verhuizingen en ambtsneerleggingen, dan njoet worden opgemerkt, dat de ze mensen als zij eerlijk geweest waren het al veel eerder hadden moeten doen. Als zij dit nu doen, blijkt, dat zij bewust een ongereformeerd stand punt gecamoufleerd gehuldigd heb ben, in de Gereformeerde Kerken. Aan deze oneerlijkheid zou dan wel veel te laat maar dan toch nog een einde komen. En dat is hoe ook toch een zegen! De enige weg die werkelijk open staat is de bekering van deze ongere- formeerde ambtsdragers tot de gere formeerde leer. Wil men dat niet, laat men dan metterdaad consequent zijn en als men schorsing niet wil, het ambt in onze kerken neerleg gen." „De synode heeft maar één roeping als synode van Gereformeerde Ker ken: handhaving van de belijdenis. En heeft dat tot gevolg een volksver huizing naar de Hervormde dan is dat een schokkende zaak, ook tranen wakker roept. Maar wordt de situatie helder en ge verd. Dan keert de Gereformeerde E tot een eerlijk toegewijd gerei meerd christelijk leven terug. Da zij verlost van de mensen, die ambten van universiteit, hogescl en kerk gelet op deze eerli stem uit hun kamp misbruikt li ben om een ongereformeerde leer ze Gereformeerde Kerken in te gen." Tot zover dr. Schelhaas. 1 iö~ II 2 31 4 9 Ï2~ ïT '5 17 ïT 20 21 22~ 23 27 29 TT 32 36~ r Nederlands Hervormde Kerk bedroeg het aantal eerstejaars hervormde stu denten theologie in dit studiejaar 169 tegen 118 in het jaar daarvoor. In to taal zijn nu 625 theologiestudenten in geschreven aan de universiteiten van Leiden, Utrecht, Groningen en Amster dam. Het vorig jaar waren het er 505. In de cijfers over Groningen en Utrecht zijn ook extraneï opgenomen, studenten die de zaterdagcursus aan de universiteit volgen. Hor.: 1. poel, 4. deel van een scl 7. plaats in de schouwburg, 10. vel; 12. plaats in N. Brab., 14. pi» in Gelderl., 15. stapel, 17. boomli 18. tijdrekening, 20. nauw, 21. v 22. voorvoegsel, 24. heks, 28. gebouw in Amsterdam, 27. gravin het Holl. Huis, 29. kweekgras (Z 31. muziekinstrument, 33. set dingslijn, 35. balans, 36. meisjesnai 37. vrouw van Abraham. Vert.: 1. Stand, 2. bloem, 3. gei 4. voorzetsel, 5. plaats in N. Brab. kraam, 8. voorvoegsel, 9. onderril 11. vogel, 13. plaats in N. Brab, steeds, 19. voorvoetsel, 20. kenschors, 23. river in Afrika, muzikaal toneelspel, 26. kleur, biersoort, 28. turks bevelhebber, zijtak Douro, 32. morsdoekje, soort. OPLOSSING VORIGE PUZZEI Hor.: 1. koster - alk, 2. api - rieü Ir., 3. Nemesis - ra, 4. eel - den 5. ene - en - leem, 6. L.S. - iet 7. nader - kaal, 9. ore - Dee -das pan - een -alt. Vert.: 1. kaneel - nop, 2. opeen' ara, 3. sim - Leiden, 4. treJe - 5. eis - entree, 6. rein - laken, Amstel - Ada, 8. lire - egaal, 9. kra - Eist.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2