Maagdenhuis Hij was een herder, maar zonder herdersromantiek SUENENS WENST HERZIENING VAN PAUSKEUZE Ds. C. C. G. Visser gepromoveerd Nederlandse r.k. van ene uiterste in andere Hervormc vrouwen* domme r<$ Eeii woord voor vandaag Uw probleem is het onze.. EXAMINANDI IN STAKING In memoriam prof. dr. De Vrijer LUTHERSE KERK WAS BEZET Papoea's moeten aan verloren zoon denken KARDINAAL DÖPFNER: Tweede leerboek Nederlands voor Indonesiërs Kwekelingen demonstreren: onze school is onleefbaar Maria verbied nieuwigheid IN BELGIË 6# UITGETREDEN PRIESTERS t Breuk in Wolfke BEROEPINGSWEI ZATERDAG 17 Deze week hebben we steeds gedacht over de drie dingen die bijdragen tot onze dagelijkse verlossing: de voorbedede bij stand van de Geest en ons vurig verlangen. Bijna waren we nog één aspect vergeten. Paulus voegt aan zijn vurig verlangen in Philippenzen 1 20 nog iets toe: „en hopen". Het verlangen moet altijd gepaard gaan met hopen. Hoop is een belangrijk aspect van ons christelijk leven. Het woord, komt vele malen in de Bijbel voor. Meestal denken we daarbij aan de „eeuwige hoop", het feit dat wij eeuwig by God zullen zijn. Maar de dagelijkse verlossing moet ook vergezeld gaan door een hoop voor dit leven. Durven we daaraan vast te houden, aan de hoop dat we mor gen heiliger zullen zijn dan vandaag, dat we dichter bij God zullen leven? Zo moet het gaan in ons leven. We moeten gees telijk groeien. God moet ons morgen meer verantwoordelijk heid kunnen toevertrouwen dan vandaag. Aan die hoop komen wij niet toe, als we in eigen kracht ons geestelijk leven willen beteren. Dat loopt altijd op een mis lukking uit. Net als we denken iets bereikt te hebben, stort onze wereld weer door een mislukking in elkaar. De mens die op zichzelf vertrouwt wordt altijd door zichzelf beschaamd. We zoeken dan allerlei oorzaken voor ons falen om de schuld van onszelf te kunnen afwentelen, maar diep in ons hart weten we toch wel, dat het eigen schuld is. We kunnen ons leven niet beteren. En weg is dan de hoop. Hoop moet ergens op gebouwd zijn. Je kunt geen letterlijke hoop (stenen bijvoorbeeldhebben zonder goede basis, want dan zakt de boel in elkaar. Je^kunt ook geen hoop in de zin van verwachting hebben zonder goede basis. Eigen kracht is daarbij een valse basis, die altijd in elkaar stort. Maar Gods werk en Gods hulp zij wel de juiste basis. We lezen vandaag: Handelingen 2 1-13. We lezen vandaag: Handelingen 2 14-21. Brieven dl* niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per blief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Waar moet men beginnen een zaag te vijlèn, bij de punt of bij het handvat? Antwoord: Normaal begint u bij het handvat, U vijlt eerst alle one ven tanden, draait de zaag dan om, waarna de even tanden een beurt krijgen. Zijn er tanden afgebroken of is de zaag erg bot, vijl dan eerst met een platte vijl alle tanden tot op gelijke hoogte af, maar zorg er voor dat de plaats van de tanden zichtbaar blijft U moet erop letten dat de zaag niet hol wordt, enigszins bol is geen bezwaar. Dus neem niet alleen het midden maar ook de uit einden onder handen. Vraag: Ik heb een schilderstuk waarvan het doek is gaan trekken. Is er een middel om dit te verhel pen? Antwoord: Aan de achterkant is het doek bevestigd op een houten raam. In de hoeken bevinden zich spieën, in elke hoek twee. Als u met een hamer deze acht spieën gelijk matig aantikt, zal u zien dat het doek zich op het raam gaat spannen en weer glad komt te staan. Dit is een voorzichtig werkje. Zodra u ziet dat het doek weer glad staat, houdt u ermee op. anders gaat het weer op een andere plaats trekken. Vraag: Hoe oud kan een kanarie worden? Onze vogel is 17 jaar. Antwoord: Tien tot vijftien jaar is de gemiddelde leeftijd. Uw vogeltje maakt een uitzondering. Vraag: Kan men nog kinderbijslag krijgen van 7 jaar geleden, over een periode van vijf jaar? Een meisje was in 1961 namelijk 16 jaar gewor den, waarna de kinderbijslag afliep. Daar haar moeder half invalide was, en er hulp in de huishouding nodig was, bleef zij als hulp in huis. Zij heeft in de avonduren wel eens een kantoor schoongehoude'n, maar ik denk dat je voor een kind dat meer dan een dagtaak in huis heeft, kin derbijslag en kinderaftrek kan krij gen. Haar ouders hadden daarbij nooit stilgestaan. AntwoordDe verjaringstermijn voor kinderbijslag is drie jaar. Wendt u zo spoedig mogelijk tot de raad van arbeid om te redden wat er te redden is. Vraag: Wat zijn de vereisten voor vrijstelling van luister- en kijkgeld? Antwoord: In de eerste plaats ko men in aanmerking ernstig oor logsinvaliden (militairen) en zij die een buitengewoon pensioen hebben. Zij moeten hierom vragen bij de inspecteur van de militair ge neeskundige dienst, de inspecteur van de geneeskundige dienst zee macht of de buitengewone pensioen raad te Den Haag. Gezichts- en gehoorgestoorden krijgen vrijstelling als zfj in hoge mate arbeidsongeschikt zijn. Zij moeten alleen wonen of met mensen die op dezelfde manier gehandicapt zijn. Zij kunnen hun aanvraag in dienen bij de Dienst omroepbijdra gen te Den Haag. Tenslotte nog de minder draag- krachtigen, bijvoorbeeld zij wier in komen niet hoger is dan de AOW. Aanvragen bij de burgemeester op een formulier dat bij elk postkan toor is te krijgen. Vraag: Hoe is het verloop geweest van het besluit van Paul Pronk, die ln plaats van boksen naar de bij- belschool wilde gaan, zie uw blad van 28 november 1959 met foto on der het hoofd „Paul bokst niet meer?" Antwoord: Misschien kunnen le- *ers helpen. DEN HAAG De eindexamenleer lingen van de Academie voor Po diumvorming in Den Haag zijn in staking. Het eerste eindexamen van de academie, dat dinsdag zou moeten beginnen, zal nu waarschijnlijk wor den uitgesteld. De negen examinandi hebben voor het eindexamen een bijeenkomst met alle docenten geëist. Hun eis werd de afgelopen week kracht bijgezet toen woensdag de staking werd afgekon digd. De directrice van de academie, me vrouw D. van Melzen-zonewa, deelde mee dat dankzij een interventie van een van de ouders weer wordt over legd. De directrice is er echter niet in geslaagd komend weekeinde een bijeenkomst te organiseren. De stakende leerlingen hebben gis teravond laten weten dat volgens hen de eindexamens nu ook in de lucht zijn komen te hangen. Zij wen sen met de directie en de docenten te overleggen over de positie van de academie, die volgens hen een be roepsopleiding dient te geven met overeenkomstige exameneisen. Schilderswijk Met instemming heb ik in uw krant kennis genomen van het hartstochte lijk protest van de bevolking der Schilderswijk tegen de tv-uitzending van de KRO over één der gezinnen uil deze wijk. Het is een schande, dat door een onmaatschappelijk gezin, dat wellicht reden heeft tot ontevredenheid, een smaad werd geworpen op duizenden goedwillende inwoners van de wijk. Ik heb 23 jaar in deze buurt als on derwijzeres gewerkt en ik denk met vreugde aan deze periode terug; ik niet alleen, maar ook de vele collega's met wie ik samenwerkte. Het waren allemaal fatsoenlijke kinderen en de ouders werkten altijd mee in hei volle besef van hun ver antwoordelijkheid. De vaders die Ik gekend heb, waren werkzaam in eer volle beroepen. Ik herinner mij niet dat mijn chef ooit politiebijstand heeft ingeroepen, ofschoon er natuurlijk ook wel eens ondeugende knapen waren. En als ik huisbezoek deed, werd ik steeds be leefd ontvangen en constateerde ik dat 't er thuis keurig uitzag. Misschien wel hier en daar verwaarlozing, maar vuile, luie en slordige mensen zijn in iedere wijk te vinden. Neem maar eens een kijkje in de welgestelde buurt Bohemen en dan met name het Daltonplatsoen en de begroeiingen langs de Savornin Loh- manlaan. Dan schrikt u van al het afval, dat daar gedeponeerd wordt En hoe de banken, die elk jaar door ge meentewerken zo prachtig worden geschilderd, beschadigd worden. Door wie? Ik zou de wijk Bohemen niet graag ..a-sociaal" noemen. (door ds. A. van der Most) ROTTERDAM Op Hemel vaartsdag is op 90-jarige leeftijd overleden prof. dr. M. J. A. de Vrijer, emeritus-hoogleraar aan de rijksuniversiteit te Utrecht. Wie als bijna negentig-jarige sterft in onze stroomversnellings- tijd, is meer een figuur van eer gisteren dan van gisteren. Dit „In Memoriam prof. De Vrijer" wil toch wat meer zijn dan alleen wat herinnering voor een oude re generatie mogelijk ook wat inspiratie voor de jongeren van nu. Z'n levensloop elders gegeven is als de loop van een grote rivier. Bij alle wisseling van het rivierbeeld, blijft altijd het monatone beeld van het water in de bedding. ,Of een beeldspraak van de Vrijer op hem zelf toe te passen hij was als een carillon met vele klokken, waarbij altijd weer als dragende grondtoon... de pastorale toon te beluisteren valt. Als plattelands-dominee van het kleine Odijk, als predikant van de grote stadsgemeente Amsterdam, als kerkelijk hoogleraar aan de Universi teit van Utrecht, altijd weer is de Vrijer de pastor. Het pastorale is het monatone in z'n veelzijdige leven sloop. volkswijk, temidden van de kudde, met z'n vele zwakke èn zwarte scha pen. De Vrijer wist ze te vinden in de riuke koopmansstad Amsterdam de maatschappelijk zwakken. Het graag vergeten zwarte schaap in de kerkelijke familie zocht hij met de zelfde graagheid op. Onvergetelijk voorbeeld hiervan is de Vrijer in de piste van Circus Hagenbeek bij een verblijf in Amsterdam het evange lie brengend voor een publiek van clowns, trapezewerkers en andere cir cusartiesten. Als professor in 1935 irl Utrecht gekomen kreeg hij o.a. te doceren „Zending", toen nog in apothekers- stijl verdeeld in „uitwendige" en „in wendige" zending. Wat de Vrijer als een opdracht gekregen had, dat gaf hij ook als een opdracht aan z'n stu denten door. En hij ging hierin zelf ook voor. Toen Billy Graham in '54 en '55 in ons land was voor de twee grootste Evangelisatiesamenkomsten die er ooit in Nederland gehouden zijn, deed prof. De Vrijer van harte mee. Bij de eerste meeting in het Olym pisch Stadion in Amsterdam vroegen enkele jongere predikanten aan prof. De Vrijer of hij hun kon vertellen, wat het charisma van deze Ameri kaanse evangelist was. Z'n antwoord was even raak als bescheiden. „DAt weet ik niet wel weet ik, dat als prof. De Vrijer daar had gestaan de jongenstribune nog niet vol geweest was." De herders-romantiek is hem vreemd gebleven de herdersfluit, het herderslied, het herdershoedje, Shh~Mera» Mr -n. Hij sprak en schr«£ graag ovar Prof. De Vrijer heeft een boek ge schreven „Het ingekeerde leven", een veelzeggende titel van z'n eigen le- schaap te zoeken. Volkswijk Vandaar de pastorie als het her dershuis midden in z'n Amsterdamse Prof, De Vrijer werd 4 au gustus 1881 te Rotterdam gebo ren. Hij studeerde ln Utrecht, Leiden en Groningen. In 1906 werd hij predikant bij de hervormde gemeente van Odijk. In 1920 ging hij naar Bloemendaal, welke gemeente hij in 1923 voor Amsterdam verwis selde. Zijn voor die tijd geheel nieu we aanpak van het werk in de Amsterdamse binnenstad trok sterk de aandacht. Zijn vrouw Jeanne de Vrijer-Struys, die er ook een werkzaam aandeel in had, heeft er uitvoerig over ver teld in haar boek „Dertig jaar dominese", dat tal van herdruk ken beleefde. fn 1935 volgde hij prof. dr. A. M. Brouwer op als kerkelijk hoogleraar aan de universiteit te Utrecht. Hij doceerde vader- 'andse kerkgeschiedenis, bijbelse godgeleerdheid en zending. \a sijn emeritaat in 1947 was hij achtereenvolgens nog hulp prediker te Hemmen en geeste lijk verzorger van het sanatori um Zonnegloren te Soest. Prof. De Vrijer heeft veel geschreven. Grote bekendheid verwierf hij ook door zijn geschriften over de „oude schrij vers" van de Nadere Reformatie, zoals Smijtegelt en Schortinghuis en over het Reveil. Zijn boek over Smijtegelt en diens Ge- krookte Riet werd vorig jaar nog weer herdrukt. De begrafenis is maandag op de algemene begraafplaats te Heemstede na een rouwdienst om elf uur in de hervormde kerk aan het Wilheiminapiein. mensen, waar hij dat ingekeerde le ven tenigvond. Vandaar zijn boek over Schortinghuis, vandaar zijn „uren met Jodoeus van Lodenstein". Al die ingekeerde levens hebben hem niet tot een introvert mens ge maakt. Integendeel. Dat ingekeerde leven bracht voor hem een naar bui ten gekeerd leven. De paupers van Amsterdam weten hier even veel van als de studenten uit Utrecht. Amsterdam In z'n Amsterdamse jaren ging de ze pastorale prediking dubbel op. In Utrecht had professor De Vrijer als naaste collega prof. Berkelbach van der Sprenkel. Hun vriendschap da teerde al van vroeger. Toen De Vrijer predikant in Am sterdam was, stond Berkelbach in Rotterdam. De éne maandag ontmoet ten ze elkaar in de hoofdstad, de andere maandag in de havenstad niet om eens uit te blazen van de drukte van zondags, maar het was een ontmoeting voor nieuwe inspira tie, voor inblazing voor een pastorale preek voor de komende zondag. De Vrijer was ook een aristokrati- sche figuur. De aristokratie was voor hem geen muur, tussen hem en z'n medemens. Integendeel een brug naar de naaste. Iemand uit z'n allernaaste kerkelij ke medewerkers sprak hem eens aan met z'n voornaam „Marinus". Hem werd te verstaan gegeven, dat dit alleen was voorbehouden aan z'n vrouw en z'n intiemste vriend. Maar voor deze De Vrijer was de eerste en beste man en vrouw uit z'n Amster damse volkswijk dan ook meneer èn mevrouw die èn die! De Vrijer was een markante fi guur. Man met een groot voorhoofd. Plaats voor een groot verstand. Markant ook om z'n overslaande Den Haag Mej. E. J. A. Parent (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Niet in de lutherse kerk aau 't Spui, zoals de bedoeling was, maar in de Oudenianhuispoort is gisteren ds. C. C. G. Visser, luthers pre dikant te Utrecht, gepromoveerd tot doctor in de theologie. Zijn proefschrift heeft tot titel „Luther's geschriften in de Nederlan den tol 1546". Promotor was prof. dr. O. J. de Jong. In zijn proefschrift, dat bij Van Gorcum te Assen van de pers kwam en 200 pagina's beslaat, gaat ds. Vis ser na. welke geschriften van Luther tot diens sterfjaar (1546) in de Neder landen zijn uitgegeven en (of) ver taald. Het aantal blijkt groter te zijn, dan meestal is verondersteld. Boven dien gaat het niet alleen om stichte- (Van onze kerbredactie) DJAKARTA „Denk aan Lucas 15 11 - 32. Keer terug op het goede pad. Meld je onmiddellijk bü de dichtstbijzijnde legerpost en geef je wapens en je munitie af. Zij, die deze oproep gehoorzamen, zullen niet vervolgd wor den en mogen bij de politie blijven. Denk hierover na voor het te laat is." Het Indonesische leger heeft blijkbaar groot vertrouwen in de bijbelvast heid van de opstandige Papoea-politiemannen, die nog in de omgeving van Enarotali op vrije voeten zijn. Bovenstaande tekst met verwijzing naar de gelijkenis van de verloren zoon is door vliegtuigen uitgestrooid boven het ge bied, waar zij zich schuil houden. lijke lectuur. Praktisch was de gehele Luther hier te lande bekend. Boven dien wordt in verscheidene andere werken uit deze tijd uit Luthers werk geciteerd. Hieruit volgt, dat hier een sterke door Luther beïnvloede evangelische stroming was, die zich eerst later naar verschillende kanten heeft ge differentieerd. Ds. Visser sluit zich aan bij het oordeel van prof. dr. J. W. Pont, dat de geschiedenis van de Lutherse Kerk in ons land als eigen kerk eerst in 1566 begint. Stellingen Van de negentien stellingen citeren wij er twee Een mogelijkheid tot een gesprek tussen christendom en humanisme ligt in een gezamenlijke confrontatie met de „nieuwe theologie". Bij de katechese moet een grote plaats worden ingeruimd voor het „vertalen" ln hedendaagse begrippen van gegevens uit de Bijbel en het dogmatisch denken. Bij het verrichten van de promotie complimenteerde prof. De Jong dr. Visser, dat hij als grotestadspredi kant na bijna 33 dienstjaren kans heeft gezien zulk een wetenschappe lijke prestatie te leveren. Ds. Visser werd 1 november 1913 te Den Helder geboren. Hij studeerde te Leiden en te Amsterdam en legde in 1956 het doctoraal examen af. Op 19 juli 1936 bevestigde zijn vader hem tot predikant in de hersteld-lutherse gemeente van Harlingen. In 1939 ver trok hij naar Enkhuizen. Sinds 1946 staat hij in de lutherse gemeente van Utrecht. Hij is daar tevens godsdienstleraar aan de eerste christelijke industrie- en huishoud school. stem. De boodschap sloeg dan vaak over. Beter z'n woord sloeg dan in als de bliksem. De Vrijer presentator èn tegelijk re-presentator van het ingekeerde le ven. Het is een beloning Gods, dat Hij hem op de Hemelvaartsdag van hier heeft laten gaan. Prof. De Vrijer had als leeropdracht ook de Vader landse Kerkgeschiedenis. Graag sprak hij over het Reveil dat gees telijk ontwaken in het Frans spre kende Zwitserland, door Gods Geest ook naar ons land gebracht. Een tijd lang heeft hij ook gedoceerd over de Gunnings. In het later verschenen boek „Gunnings Tragicus" haalt hij van de bekendste Gunning, prof. dr. J. H. Gunning Jr. een sonnet aan, geciteerd vanuit een geestelijk ver wantschap. Vandaar dat wij dit „In memoriam prof. dr. M. J. A. de Vrijer" hiermee graag willen beslui ten: „O zalig, haast de wieken uit te vouwen En daar, waar niets aan 't licht meer zal ontbreken, Den Koning in zijn schoonheid eens te aanschouwen!" (Van onze kerkrcdactie) BRUSSEL De Belgische kardinaal Suenens heeft in een vraaggesprek met het zojuist verschenen Franse tijdschrift „Informations Catholiques Inter nationales" gepleit voor een her ziening van de pauskeuze in het licht van de bisschoppelijke col legialiteit. Een pauskeuze gaat de hele kerk aan. Trouwens, de kardinalen die de paus kiezen vormen een theologisch probleem op zich, aldus kardinaal Suenens. De wijze, waarop zij wor den aangewezen, noemde hij een voorbeeld van een eenzijdige beslis sing, die genomen wordt buiten alle dialoog om, volgens kriteria die nie mand kent. Hij betwijfelde, of dit eeuwenoude gebruik wel in overeenstemming is met de collegialiteit van Vaticanum II. De eenheid van de Rooms-Katho- lieke Kerk is momenteel in een crisis. De reden hiervoor zag kardinaal Sue nens in het feit, dat de nieuwe kerk- (Door een onzer verslaggevers) ROTTERDAM „De Duitse bisschoppen zijn er in grote meerderheid sterk voor, dat de koppeling van celibaat en pries- I terschap gehandhaafd blijft. Zij achten het celibaat van zo hoge j waarde voor het werk van de priester dat men het graag be houden wil". Julius kardinaal Döpfner, aartsbis schop van München en Freising, spreekt zijn persoonlijke mening over deze kwestie liever niet uit. In een kort gesprek dat wij met hem hadden kort voor hij het gedachte nismonument zou inzegenen in de nieuwe parochiekerk in Rotter- dam-IJsselmonde, waarvoor het Duitse episcopaat 200.000 mark beschikbaar stelde, laat hij duidelijk blijken dat hij .de kwestie, van het (Vervolg van pag. I) Intussen duurde de omsingeling vanmorgen voort. Wanneer de poli tie tot de „aanval" zou overgaan was nog niet bekend. Goed voorbereid De gisteravond tegen tien uur uit gevoerde bezetting van het Amster damse Maagdenhuis bleek goed te zijn voorbereid. De studenten, die on middellijk een ordedienst instelden, verspreidden zich door het gehele ge bouw. In alle kamers, waar diensten ge vestigd zijn. werd de correspon dentie, mappen en bureaus naarstig uitgeplozen en de stukken, die naar de mening van de studenten voor hen van belang waren werden naar een centrale gebracht, waar ze werden gekopieerd. Daarna werd alles weer keurig naar de dossiers en mappen teruggebracht. In de hal was inmiddels door stu dentes een wel voorzien buffet inge richt. Vanuit de portiersloge weer klonk telkens via de luidsprekers me dedelingen en aanwijzingen. Dat het menens was bleek wei uit de oproep voor matrassen en luchtbedden. De eerste honderd studenten wa ren het Maagdenhuis binnengekomen door het forceren van een raam. Het administratieve centrum van de uni versiteit was op dat tijdstip verlaten. Binnen het uur waren er in het ge bouw vierhonderd studenten, die af wisselend aan de achter- en voor zijde waren binnengedrongen. Hun aantal werd "nog groter door- 1 dat discussierende studenten in de aula van de Lutherse Kerk zich bij het vernemen van het bericht direct naar het Maagdenhuis begaven voor sympathiebetuigingen. Daarmdede was de bezetting van het kerkge bouw ten einde. DEN HAAG Er komt een ander leerboek Nederlands voor Indone sisch -sprekenden. Deze particuliere uitgave is een aanvulling op het van wege het ministerie van onderwijs en wetenschappen uitgegeven „Desar Bahasa Belanda" van J. de la Court. Uit het antwoord van minister dr. G. H. Veringa op vragen van het Tweede Kamerlid drs. M. Dijkstra (D '66) blijkt dat sinds 1965 door het ministerie 22.500 boeken zijn aange kocht om ze ter beschikking te stel len aan docenten Nederlands voor klassikaal onderwijs in Indonesië. NEW DELHI In India heeft de politie in vijf jaar tijds 500 men sen doodgeschoten. Tussen februari 1964 en februari 1969 werd in 691 i gevallen het vuur geopend. Er vielen I naast de doden 2023 gewonden. celibaat r.iet los wil zien van de die pe geloofscrisis die overal voelbaar is. Maar als wij hem vragen of ook de priesters in Duitsland daar in meer derheid net zo over der.ken, als hun bisschoppen, noemt hij dit een andere vraag. Men is bezig in de priesterra den een uitgebreide enquête voor te bereiden over dit punt. Het uittreden van priesters uit het ambt vanwege een huwelijk komt ook in Duitsland steeds meer voor Maar het cijfer van 300 uitgetreden priesters '.n de laatste vijf jaar op een totaal van ruw geschat 20.000 voor heel Duitsland, lijkt niet zo ver ontrustend. Experiment Zonder twijfel is in Nederland de tendens om het experiment te beoe fenen, desnoods vooruitlopend op richtlijnen van Rome sterker dan in Duitsland. Laat men echter niet me nen, dat maar één weg goed is. Wij zien ook vele gevaren bij alle ont wikkelingen in Nederland waarvoor wij overigens veel bewondering heb ben. In Holland is de trouw aan Rome eeuwenlang bijzonder sterk geweest. Het stond model op dit punt. In Ne derland was de verzuiling veel ster ker dan in Duitsland. Ook de leiding in de Nederlandse kerk was veel meer autoritair. Daarom slaat men nu wellicht naar het andere uiterste over." En nij voept er aan toe: „Wij zien het als een echte opgave bij alle spanningen dip er optreden te ver hinderen aat de kerk uit elkaar breekt. Aij nemen de verbinding met Rome z^er ernstig." (Van onze correspondent) ARNHEM „We hebben ons schoolgebouw wegens onleefbaarheid moeten verlaten." Leerlingen van de kweekschool St. Paulus in Arnhem verzonden gisteren een telegram van deze strekking naar onderwijsminis ter Veringa. Daarna hielden ze een demonstratieve optocht naar de plaats waar al zes jaar geleden een nieuwe school zou worden gebouwd. Het is geen schoolstaking gewor den waarin harde woorden vielen. De leerlingen van St. Paulus hebben zich gisteren integendeel uitgeput in „lief zijn voor elkaar". In een bejaar dentehuis werden bloemen uitge deeld, terwijl bij het Arnhemse stadhuis een aangepaste farce majeur werd uitgevoerd. Elders deelden leer lingen 500 bekers sinaasappelsap uit Dinsdag hadden de kwekelingen een telegram naar de minister ges tuurd waarin met aktie werd ge dreigd. Desgevraagd kregen ze op het ministerie te horen dat het tele gram nog niet was gelezen. Als er binnenkort geen antwoord is gaan de Arnhemmers naar het Binnenhof. Ze zullen dan de steun krijgen van di verse andere kweekscholen in Neder land. opvatting van het Vaticaans nog pas minimaal doorgedroi in de centrale leiding van de ktfj Romeinse curie. De crisis zaï pas opgelost k worden, wanneer op alle niveau j( de kerk de gedachten van het Gods, de collegialiteit en de11 de-verantwoordelijkheid eerlij efficiënt worden toegepast. va ier st tai LEEMTE De Belgische primaat noemt [rij een ernstige leemte van het T Vaticaanse concilie, dat het nie zegd heeft over de konsekvv die de co'legialiteit heeft vo pui paus. Hij vond het logisch, dat na canum II de paus de plaatselijk ad< ken raadpleegt, wanneer hij but. rijke documenten publiceert, e er niet alleen theologen, maar ofdit ken. De paus mag nooit buite volk Gods staan. Het hoofd is gescheiden van het lichaam. "I len dn (Van onze kerkredactie) hu DELFT Onder de lidra van de Nederlandse Hervoi Kerk (zq, die belqdenis hel gedaan dus) zqn anderhalf zoveel vrouwen als mannenri i Dat blijkt uit het jongste stat *1 overzicht van de stichting n inl nische registratie en admini (SMRA) ten dienste van de i'R landse Hervormde Kerk. fsc Bij de SMRA zijn 251 van d «s hervormde gemeenten aangej in voor de registratie van hun "t bestand. Maar in deze 251 gemi :n wonen twee miljoen van de dri e joen hervormden, zodat de rsi toch als tamelijk representatief ou nen worden beschouwd. iet De verhouding tussen de ve eit lende soorten hervormden is e volgt: 26 procent belijdend 1 ir procent dooplid en 39 procen >V€ boorteUd. >rk De verhouding mannen - vro,re onder de lidmaten is 40 tegen 60. jn 8' PARIJS Maria heeft uitdikei lijk verboden, dat de eucharlsiee de hand van de gelovigen magfle den uitgereikt. Alleen de handepor de priester zijn gewijd om hl chaam van Christus aan te rakii j gelovigen moeten volgens Mari&ti der het offer brengen zich namui andere kerk te begeven, dan a. c door de nieuwigheid van het cokU] niceren op de hand heiligscn^f zouden bedrijven. Dit heeft Maria volgens het Kj; aal centrum in Parijs laten wei^_ San Damiano (Noord-Italië)l verschijnt daar (alweer volgert mariaal centrumal sedert gelmatig als Madonna der RozeCf een huismoeder, die Mamma genoemd wordt. BRUSSEL De laatste jaredde in België 224 priesters uitgetifu1 terwijl naar schatting 350 kloost1 gen hun ambt hebben veria-ten. Deze cijfers zijn deze week dc or Vlaamse televisie bekend gen Opvallend is, dat sinds 1965 het tal uittredingen sterk is gesteger ilo aantal priesterstudenten daalde en rond dertig procent. De uitgett 1 priesters geven als voornaamst n den de kloof op, die zij zien tusi bisschoppen en de gelovigen, naast speelt de celibaatsverplit een rol. BARCELONA Ruim di Spaanse priesters hebben een fest ondertekend, waarin zij h< nemen voor het celibaat. Volgen is de celibaatsverplichting g< n kelijk na te komen voor priester w vertrouwen op Gods genade. 6berl-l3clcpvea R6 2669 WOLFHEZE Onder leidinj ouderling D. Boorsma heeft zie gedeelte van de kleine gereforrn kerk (vrijgemaakt) afgescheiden den is, dat de kerkeraad ds. G. kema utt Ede laat preken, die de classis Arnhem uit haar ver ring is geweerd. m NED. HERV. KERK Beroepen te Leiden (vac. Poort): E. M. Pannekoek te Albli dam; te Barneveld: C. Treure të selt GEREF. KERKEN Beroepen te Bant, te Vrijhfct Capelle en te Woudsend-Homn »rC kand. L. J. G. IJkel te Katwijk h GEREF. KERKEN (vrijgem e Beroepen te Marum-Kort (accl.): te Niezijl-Kommerzijl I i en te Blija (Fr.): kand. M. H. Sli nct te Haarlem. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Haamstede: Cr. Poel te Yerseke. Bedankt voor Oud-Beijerlani Karens te Nieuwerkerk (Z.); Zeist: D. Hakkenberg te Dordr ,1389 - 7 - Rotterdammer 7 8op9 Ju nd. hi, W

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2