Hemelvaartsdag voordelig treinen opeen2-pluskaart Kerk niet overstag als aan ontwikkelingshulp doet? VRIJGEM. GEREF. KERKEN WORMER NIET OP SYNODE Levendige discussie op de 89e algemene vergadering Radioprogramma van Wim Malgo !30r voordelig uit met NS GEREFORMEERD SYNODAAL GESCHRI1 REGERING GEEFT I MEER OM SPORT DAN GODSDIENST; Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.... T. van Barneveld voor de CAMA naar Kongo Kerkbouwpremie in vijf jaar 81 miljoen BEROEPTNGSWERK Mr. Harbers voor kerkvoogden Amsterdam tegen - Utrecht vóór kaalscheren Europees centruü YMCA-YWCA i£ Lage VuurscheKw Wat ik gisteren schreef kan misverstand gewekt hebben. Ik schreef over het „behouden worden" waarover Paulus schrijft in Philippenzen 1 19. Letterlijk staat er dat dit tot (zijn) behoud zal strekken." Kan wat ik schreef niet uitgelegd worden als een stuk zelf verlossing? Paulus is blij en dat strekt tot zijn behoud. Maar let er op hoe de bijbel het woord „behouden worden" of „verlost zijnop drie manieren gebruikt. De bijbel zegt dat „wij verlost zijn" als we geloven. We zijn verlost van het oordeel, van de angst voor dat oordeel. Het werk van Christus is volbracht. Hij heeft onze schuld gedra gen. Maar de bijbel zegt ook: „We zullen verlost worden". Hier op aarde lijden we nog pijn, we worden bespot, vernederd, we moeten nog door de doodsvallei. Maar eens zullen we naar lichaam (ja, zeker!) en naar geest verlost zijn. En dan zegt de bijbel: „We voorden verlost." Allerlei mach ten in deze wereld willen ons overheersen. Ze bespringen ons telkens opnieuw. Maar God wil ons daarvan verlossen en ons leren hoe we als echte christenen, echte kinderen van God in deze wereld kunnen leven. En over die laatste vorm van verlossing spreekt Paulus in Efeze. Hij wil ons leren dat wij die verlossende kracht van God practisch en daadwerkelijk in ons leven ervaren, als we ons kunnen verblijden over het feit dat het evangelie ver kondigd wordt, ook als het gebeurt door mensen met wie wij het in veel opzichten oneens zijn. Onze houding tegen over hen, en onze kritiek op hen, beïnvloedt ons geloofsleven. We lezen vandaag: 2 Kronieken 33 1-13. We lezen morgen: 2 Kronieken 33 14-25. ZATERDAG 1.0 MEI I (Van onze kerkredactie) ALPHEN AAN DEN RIJN De internationale zendingsorga nisatie Middernachtsgroep is met dagelijkse uitzendingen in de Nederlandse taal begonnen. De Nederlandse evangelist Wim Malgo spreekt daarin over actuele bijbelse onderwerpen. De program ma's worden afgewisseld met muziek en vragenprogramma's. De uitzendingen zijn via een van de sterkste evangelisatie-zenders ter wereld, de Stem van de Andes in Ecuador. Dit station heeft onlangs een nieuwe zender voor uitzendingen naar Europa geïnstalleerd. De sterkte van deze zender zal binnenkort op 260.000 watt gebracht worden. Middernachtsroep zendt dagelijks uit 's morgens van zeven uur tot half acht op de 19 en 25 meter en 's avonds van tien uur tot half elf op de 16 en 19 meter. Afgelopen zondag waren de eerste uitzendingen. De ochtendprogram ma's worden even goed ontvangen als de uitzendingen van Hilversum. Programma's kunnen worden aan gevraagd bij postbus 59 te Alphen aan de Rijn. BREDA f=> Bij een schietpartij in het woonwagenkamp Driekoningen in Breda is de 29-jarige A.B. met ver wondingen aan de bovenbenen in het ziekenhuis opgenomen. Als vermoe delijke dader is zijn 28-jarige zwager A. van E. aangehouden. Er zou een vechtpartij tussen de mannen zijn ontstaan nadat B. zijn vrouw een af rammeling had gegeven. Brieven die niet rijn voorzien van naam en adres Kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding la verzekerd. Vragen die niet onderUng met elkaar In verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Mijn mening is dat uw ant woord inzake kruising van konijn en haas misleidend is. daar m.i. deze kruising niet mogelijk is. Het zijn geheel verschillende diersoorten. De haas draagt langer dan een konijn, werpt minder jongen, die behaard en ziende ter wereld komen in een kuiltje in de grond. De jongen van een konijn worden kaal en blind ge boren en worden pas na negen da gen ziende. Zij komen ter wereld in een nest onder de grond, in'een hol, dat de moeder met haar van haar borst en buik voert Antwoord: Volgens onze deskun dige is deze kruising niet onmoge lijk. Hij drukt zich dus zeer voorzich tig uit In de natuur komen wel meer naar menselijke opvattingen monstrueuze kruisingen voor. Het re sultaat van de bevruchting hangt af van de genen. Nu is het de vraag bij kruising van haas en konijn, welke genen progressief en welke recessief zijn, dus bijvoorbeeld of de uitslag meer naar de haas of naar het ko nijn toegaat, met alle gevolgen van dien, waarop de fokker zal moeten letten. Vraag: Wat is het adres van „Vrienden van het kinderdorp"? Antwoord: Het adres van de orga nisatie „Vrienden van de S.O.S. kin derdorpen" is mevrouw Yvonne Meijer, Markveld 14, Abcoude, te lefoon 02943 - 1302. Vraag: Wanneer moet het stekken van een kerstroos geschieden en hoe? Antwoord: De kerstroos is geen gemakkelijke plant voor een ama teur. Als u erin slaagt, de plant zo lang over te houden na de bloei, kan u in augustus op een warme plaats stekken. Gebruik liefst een klein kunststof-kastje of electrisch ver warmd kweekbakje, maar u kan het proberen in een bloempot met een afdekking van plasticfolie. Het stekje mag niet verhout zijn, maar wel zo stevig dat u het in de stek- grond kan steken. Regelmatig luch ten en daarbij rottend blad verwijde ren. Zorg dat de zaak niet verdroogt. Als dit lukt, mag u zich een ver gevorderd amateur noemen. Vraag: Een moeder heeft maar één dochter en geen andere kinderen. Als zij overlijdt, is dan haar dochter enige erfgename of komen ook an dere familieleden in aanmerking? Vader is al overleden. Als de doch ter overlijdt, erft moeder dan alles? Wat zijn in deze gevallen de succes sierechten? Antwoord: Als de dochter eerder overlijdt, is moeder de enige erfge name. Sterft de moeder, dan erft de dochter alles. Voor moeder geldt een vrijstelling van successierecht tot een erfenis van 50.000. Het daarbo ven ontvangene is belast met 10 pet. over de eerste 1000, en vervolgens met opklimmende percentages. Voor de dochter geldt een vrijstelling van ƒ6000, de rest is belast met 3 pet. over de eerste 1000 en vervolgens met oplopende percentages. Vraag: Onze salonkachel is van binnen bekleed met vuursteen. Bij het begin van het stookseizoen smeer ik deze aan met de naar mijn mening beste vuurcement, naar de door de vakman aangegeven methode (vuursteen wat natmaken, dan aansmeren). De aangebrachte cement laat echter binnen enkele we ken los, soms al de eerste dagen. De kachel is al vier jaar in gebruik, dus van binnen ruw genoeg. Antwoord: Of de vuurcement is van ondeugdelijke kwaliteit, of de verhouding is niet goed, of de ka chel is van binnen niet voldoende gereinigd van oude cementresten. Daar de kachel veel zal lijden, wan neer die vuursteen eraf valt, raden wij aan een goede vakman erbii te halen, voordat uw kachel onherstel baar beschadigd wordt. Met t'n tweeën voor de hele dag door héél Nederland. Met S personen voor f 35.-, met 4 voor f40.- of met 5 voor f45.-! Neem één pasfoto mee. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Nederlandse kerken hebben niet het recht dure kerkgebouwen te stichten, als elders in de wereld mensen honger lijden. Neder landse christenen hebben niet het recht elektrische tanden borstels aan te schaffen, als elders kinderen nog niet eens een glas melk per dag kunnen drinken. Dat zijn zo mhar een paar uitspraken uit een uitgave van de gereformeerde synode over ontwikkelingshulp. „Gerechtigheid en barmhartig heid,luidt de titel van dit geschrift, dat al diepgaand door de vorige sy node is besproken, maar geheel werd herschreven. En de ondertitel luidt: „Onze verantwoordelijkheid tegeno ver de ontwikkelingslanden." Dit sy nodale geschrift zal medio mei verschijnen. Ontwikkelingshulp is een nieuw woord. De auteurs van dit geschrift hebben ontdekt dat het in de officiële „Woordenlijst van de Nederlandse taal" uit 1954 nog niet voorkomt Te gelijkertijd is het al weer een verou derd woord. De laatste jaren wordt gesproken over „ontwikkelingssa menwerking." Niet genoeg „Er is veel gedaan, vooral in de laatste jaren, maar het is niet ge noeg," zegt de gereformeerde synode. WASSENAAR Als zendingswer ker van dc Christian and Missionary Alliance, waarvan de Parousiazen- ding in Wassenaar lid is, zal worden uitgezonden de heer T. van Barne veld te Delft. De heer Van Barneveld, die leraar wiskunde is, zal les in dit vak gaan geven aan de middelbare opleidings school voor onderwijzers van de CA MA in Maduda in Kongo. Op de Parousia toogdag op Hemel vaartsdag in De Doelen in Rotterdam zullen de heer en mevrouw Van Bar neveld worden ingezegend. Begin sep tember zuilen zij naar Kongo vertrek ken. (Van een onzer medewerkers) EINDHOVEN „Niet kerk bouw of ziekenhuis- of scholen bouw, bejaardenzorg of hulp aan onderontwikkelde gebieden is het eerste kenmerk van een ge zonde gemeente, maar de func tionerende liefde onder elkan der." Deze gedachte hield ds. C. Mostert uit Winschoten, voor zitter van de Unie van Baptisten Gemeenten in Nederland in zijn openingsrede de talrijke afge vaardigden van de plaatselijke baptisten gemeenten voor, die in Eindhoven deze week samen kwamen voor de 89e algemene vergadering van de Unie. Het motto van de openingsrede was „Herkenbaar" naar aanleiding van Johannes 1335. waar Jezus' woord is vermeld, dat allen Zijn discipelen zullen herkennen aan hun liefde onder elkander. Dit kenmerk geeft volgens ds. Mostert de christenen een unieke positie in de maatschappij. De ware beoefening van de liefde zal de ge meente gezond houden en een duide- DEN HAAG Sedert de inwer kingtreding van de Wet Premie Ker kenbouw in februari 1964 en gere kend tot en met 1968 heeft het minis terie van volkshuisvesting en ruimte lijke ordening voor de bouw van 504 kerken een voorlopige premie toege kend. Hiermee was een bedrag ge moeid van bijna 73 miljoen. In 275 gpvallen kon ook reeds de definitieve premie worden vastge steld, waardoor er nog ruim acht mil joen bijkwam. In *.o*aal werden er in deze vijf jaar 705 aanvragen voor toekenning van een nrerrie ingediend. Hiervan werden «*r 564 toegekend en 107 afge wezen. De rest is nog in behandeling. Van deze 705 waren er 258 voor de bouw van roomskatholieke kerken, 146 hervormd. 128 gereformeerd en 173 van andere genootschappen. lijk teken in de wereld zijn. Ds. Mostert was ervan overtuigd, dat het bij de oplossing van de hedendaagse problemen een eerste vereiste is, uit te gaan van de liefde van Christus. Enkele van deze problemen: hoe functioneert de gemeente in de wel vaartstaat vragen over de oecume ne het gebruik van ons geld de vrijetijdsbesteding de problemen van de jeugd. De Unievoorzitter hoopte, dat deze vergadering een nuttig instrument zou zijn in het zoeken naar nieuwe wegen om de liefde van Christus uit te leven. Strekenkrant Een nieuwigheid was de verschij ning van een gestencilde krant onder redactie van de studenten van het seminarium hun eigen initiatief onder de veelzeggende naam „Stre kenkrant". Na anderhalve dag verga deren waren er al drie edities verschenen, die de vergadering op de voet volgden en deels ernstige, deels humoristische commentaren gaven. Levendig werd de discussie rondom het voorstel van de (besturende) Uniecommissie, om de huidige Ad viescommissie voor Theologisch Be raad om te zetten in een vaste werk groep voor Theologisch Beraad met een periodiek variërende samenstel ling. Deze werkgroep zou zich moe ten bezighouden met theologische vragen, die zowel de praktijk van de gemeenten betreffen als de terreinen van ethiek en dogmatiek. Ook de ge meenten zouden vragen aan de groep kunnen voorleggen. De Uniecommissie hoopte, dat de resultaten zouden meewerken aan een beter begrip voor onderling verschillende opvattingen en aan een verdieping van de eenheid. Niet allen waren er gerust op, dat zo'n werk groep aan dit doel zou beantwoorden en enkelen uitten de vrees, dat juist tegenstellingen meer aan de dag zou den treden. Toch nam de vergadering met gro te meerderheid het voorstel aan. De zakenvergadering werd onder broken voor een meer theologische bespreking van een rapport van de bestaande adviescommissie over de vraag, of in de gemeenten ook lidma ten konden worden aanvaard, die el ders wel op hun belijdenis maar niet door onderdompeling waren gedoopt. De praktijk is op dit punt verschil lend. De commissie adviseerde tot een positieve benadering, maar velen in de vergadering deelden dit stand punt niet. Tot een uitspraak kwam men niet, maar dat was ook niet de bedoeling van dit deel van de confe rentie. Het evangelisatieblad „De Zaai er" werd op voorstel van de Unie commissie opgenomen als onderdeel van het werk van de Evangelisatie commissie, zodat een hechter ver band zou ontstaan tussen de evange- lisatiearbeid in het algemeen en de lectuurverspreiding. Zelfs werd mandaat gegeven om in de toekomst over te gaan tot de be noeming van een gedeeltelijk gesala rieerde eindredacteur, die tevens het evangelisatiewerk zelf zou bevorde ren. Voor 1969 wordt van de gezamen lijke gemeenten ruim 60.000 ver wacht voor de zending een groter bedrag dan ooit tevoren. Het aantal zendelingen in dienst van de Unie, werkend in Kameroen en Kongo, groeit. De vergadering pleitte dan ook voor meer voorlichting en met name voor meer voorlichtingsmateri alen. In de Uniecommissie werd in de vacature van ds. F. E. Huizinga te Hengelo gekozen ds. H. van der Werf te 's-Gravenhage. Als leden van de Zendingscommissie werden aangewe zen ds. M. Cohen te Zwolle en ds. J. Euwema te Vroomshoop. De beraadslagingen op donderdag werden besloten met een drukbe zochte avondmaalsdienst van de Eindhovense Gemeente, waarin voor ging ds. J. Schouten, Eindhoven. Met enige (gerechtvaardigde) trots wordt gewezen op het werk van zen ding en werelddiakonaat. Zending zich heeft nimmer versmald tot pre diking van het Woord Gods alleen. En vooral in de laatste jaren heeft het werelddiakonaat ontzaggelijk veel werk verzet. Het is begrijpelijk, zegt de synode, dat sommigen nu zeggen dat de kerk via dit werk meer dan de handen vol heeft aan de leninging van de wereldnood. Toch mag de kerk met dit werk niet volstaan." Enkele alinea's eerder werd uit gesproken: „Ontwikkelingshulp is niet alleen een nieuw woord, maar wat ermee bedoeld wordt is enerzijds meer, anderzijds minder dan zending en werelddiakonaat. Waarom? Dit geschrift laat duidelijk zien waarom de kerk zich moet inzetten voor ontwikkelingshulp. In de eerste plaats geldt de practische noodzaak: „We hebben meer nodig dan alleen een pijnstillend middel tegen de kwaal waaraan de ontwikkelingslan den lijden. Het gaat niet alleen om hun toekomst, maar ook om de onze. We staan of vallen met de ander in een nimmer tevoren gekende in- eenstrengeling van belangen." Maar duidelijk wordt dat een an dere reden veel zwaarder weegt. Ontwikkelingshulp, of als u wilt: samenwerking, vloeit direct voort uit het bijbelse begrip „gerechtigheid." Er moet recht gedaan worden in de wereld. En juist de kerk die zegt deel te hebben aan Gods gerechtigheid zal die gerechtigheid in de wereld moe ten uitbeelden. Daarom wordt er gezegd: „De kerk gaat niet overstag, als zij zich be moeit met ontwikkelingshulp. Even min verplaatst zij haar interesse van de geestelijke naar de materiële vra gen. Als de kerk haar 'horizontale verantwoordelijkheid' gaat beseffen, wil dat nog niet zeggen dat zij haar 'verticale opdracht' verliest." Evenwichtig Wat in dit geschrift bijzonder op valt is de evenwichtige wijze waarop over de kerkelijke taak gesproken wordt. Wat vele christenen de laatste tijd mateloos irriteert, is dat als dit onderwerp in kerkelijke vergaderin gen behandeld wordt, alleen de me demenselijkheid ter sprake komt. Met nadruk wordt in dit geschrift gezegd, dat de kerk een eigen taak heeft, die zij moét vervullen „vanuit een eigen dimensie." Hoewel de gereformeerden altijd oog hebben gehad voor de christe lijke roeping ten aanzien van de maatschappij wordt de leden toch onder ogen gehouden: „Een kerk die zich beperkt tot de eigen kring, het accent eenzijdig legt op individuele vroomheid, berusting preekt waar onrecht regeert en een hemel in uit zicht stelt voor wie op aarde om komt, pleegt hoogverraad." Verlossen Maar deze „wereldlijke taak neemt het uitzicht op de „geestelijke" roe ping niet weg: „De wereld is niet van de ellende verlost als alle mensen in materiële welvaart leven en zich ver zorgd weten van de wieg tot het graf." Even later wordt gezegd: „Een kerk die zich alleen werpt op de voorziening van de materiële behoef ten van de mens, zal ontdekken dat zij geen boodschap meer heeft als de diepere innerlijke noden openbaar worden... Als de kerk zou verzuimen te getuigen van de Vader, wanneer zij Zijn cadeau's uitdeelt, heeft zij haar bestaansrecht prijsgegeven." Maar juist daarom kan de gerefor meerde synode in dit geschrift dit onderwerp ook zo heel nuchter aan- NED. HERV. KERK Beroepen te Ophemert (toez.): Th. P. Pol te Lage Zwluwe. Aangenomen naar Zevenhuizen (Gr.): A. G. v. d. Linden te Nijega (H.O.), die bedankte voor Parrega-Hieslum (Fr.): naar Hoogeveen: K. J. Jansen, jeugd- pred. te Doeveren. GEREF. KERKEN Beroepen te Monnickendam en te Grouw (Fr.): kand. J. Roggeveen te Achterveld (U.). Praeparatoir geëx. door de classis Assen: S. B. v. d. Molen, evangelist te Hoogersmilde, die beroepen is aldaar Pol te Lage Zwaluwe. Beroepbaarstelling: de classis Breu- kelen heeft beroepbaar gesteld H. Fa- fier, Albert Verweijlaan 53 te Uithoorn, die na zijn stage in september beroep baar is. Hij is bereid 's zondags de ker ken te dienen. pakken. Erkend wordt dat de proble men niet ontbreken. Menselijk is het om het fijn te vinden als men iemand in nood kan helpen. Maar als die nood een gevolg van eigen schuld is, dan verdwijnt die bereidheid maar al te gauw. Maar, zegt dit geschrift, Christus kwam ons helpen, hoewel wij met schuld beladen waren, en zo zullen we ook in de wereld moeten helpen willen we op bijbelse wijze helpen. Statistieken Een gevolg van de bespreking op de gereformeerde synode van het rapport dat de basis vormt van dit boek was het besluit om iemand te benoemen die in het bijzonder tot taak zou krijgen de gemeenten voor te lichten over de noodzaak van ont wikkelingshulp. Benoemd werd drs. C. H. Koetsier. Hij is reeds begonnen zijn opdracht te vervulen in dit boek. Hoewel het boek geschreven werd voor bespreking op de vorige synode, daarna aangevuld moest worden en weer herschreven is het uitzonder lijk actueel. Ds. Koetsier heeft aan de tekst talloze statistieken toege voegd waardoor het meer is gewor den dan zo maar een herderlijk schrijven. Dit is een boek dat echt geschikt is voor onderlinge gesprekken. Het is tevens door de vele statistieken een soort naslagwerk voor ieder die geïn teresseerd is in dit onderwerp. Gerechtigheid en barmhartigheid „Gerechtigheid en Barmhai heid" was oorspronkelijk rapport, dat door een comml werd opgesteld voor bespre! op de gereformeerde synode, die commissie zaten mannen prof. dr. J. T. Bakker, prof. W. Albeda, prof. dr.. J. Berg, dr. J. van Klinken en C. A. Kallmann. De synode aanvaardde het port in grote lijnen, maar opdracht om het nog wat thi gisch uit te diepen, eer het synodaal geschrift uitgegi werd. Onder toezicht van commissie die door de syni werd beneemd gebeurde dit d ds. T. C. A. Rullmann. Dit geschrift is verkrijgbaar het Algemeen Diakonaal Bun in TJtrecht (Koningslaan 7) of Zendingscentrum in Baarn, (W helminalaan 3). De prijs bedra 2,50. ECHT Gisteravond is h< jarige meisje J. H. E. Lemstn Hoogeveen overleden aan de wondingen die zij had opgé toen ze in de gemeente Echt plotseling de weg overstak en gegrepen door een personenaut APELDOORN Men ontkomt niet aan de indruk dat het kabinet, on danks het feit dat het in overwegen de mate steunt op de christelijke partijen, van mening is dat de sport van grotere betekenis is voor de Ne derlandse gemeenschap dan de godsdienst. Van een overheid die zelf voorop gaat door middel van het trendbeleid niet alleen lonen maar karakter te geven, mag verwacht worden dat zij haar verplichtingen ten opzichte van de bezoldiging van de voorgangers op dezelfde leest zou schoeien. Dt zei mr. J. W. Harbers, voorzitter van het hoofdbestuur van de Vereni ging van (hervormde) Kerkvoogdijen vanmorgen op de algemene vergade ring in Apeldoorn De overheid gaf in 1966 166 8 min. uit voor lichamelijke opvoeding en sport. De sportwreld zelf bracst 150,7 min. op. Zodat de overheid voor 52,5 pet. en de sport wereld vcor 47,5 pet. in het totaal benodigde bedrag participeerden. Volgens mr. Harbers doet het vreemd aan dat door de Commissie Van Walsum gesuggereerde subsidie van 50 min. per jaar voor de kerken, van de hand wordt gewezen. Ge noemd bedrag maakt immers nog geen 16 procent uit van de totale lasten ier kerken, zodat voor deze laatste nog ruim 84 procent te dragen overblijft. De reactie van de minister van financiën heeft de verwachting dat binnenkort de financiële relatie Het Amsterdamse Studenten Corps heeft oesloten het kaalscheren af te schaffen. Men vindt dat het kaalsche ren niet meer past binnen het kader en de doelstellingen van het no- vitaat, zoals dat zich de laatste jaren heeft ontwikkeld. De Utrechtse corpsleden daarente gen namen met 243 tegen 169 stemmen een motie aan, waarin staat dat de ongelijkheid en het kaalsche ren moeten worden gehandhaafd. De corpssenaat wilde de verantwoorde lijkheid hiervoor evenwel niet dra gen en stelde haar candaat ter be schikking. Zij vindt het kaalscheren onverenigbaar met de groentijd. tussen de staat en de kerk een i opzet krijgt, bepaald niet ver» Minstens even zwaarwegend, I de voorzitter van de Vereniging Kerkvoogdijen, is de zorg predikantspensioenen. Weliswaaflj de pensioenstortingen reeds keek. keer verhoogd, maar een recente die heeft uitgewezen dat een vc^, e zetting van de tot dusver gevdndda politiek zou leiden tot een voor. komstige generaties niet te dijmwbi pensioenlast. r' v Toch moeten de noodzakelijke [Lakt delen er komen. Mr. Harbers ff stri. aan een verhoging der bijdrage schol d e generale kas tot 10 per lid oioto waar tegenover staat dat de rei dieid tieregeling niet onbelangrijk worden verruimd. enaar Oecumenische en economische oness is te allen tijde geboden, wil ei *"db* verantwoorde besteding der to ^ting trouwde gelden sprake zijn, ftekei mr. Harbers. Leidi O [estraa! i" spe LAGE VUURSCHE Zeer i 'Sfbo, schijnlijk zal het internati centrum van de YMCA-YWCA aderd den gevestigd in de Ernst Sillen lult|la ve te Gage Vuursche. Deze hoe Lelde van het Christelijk Jongeren <>0™.: bond. en a" Architectenbureau Gerritse te isebou drecht heeft het ontwerp gen dat in grote lijnen door beide orfvoor saties is aangenomen. De kosten Konii dragen 2,- miljon gulden. o*erzami plannen doorgaan hangt af vai ministerie van cultuur, recreati "5*^ maatschappelijk werk. Zal dit gelijke subsidie geven als Nederlands vormingscentrum 1 af van het ministerie van cultuu 1 creatie en maatschappelijk werk. men zegt staat het ministerie 0 erm positief tegenover het vei Sinds eind. 1967 heeft de CA-YWCA geen internati 4 centrum meer toen het kasteel n Apot graaf Bernadotte moest worden ten, dat op het eiland Mainau Bodensee lag. Sinds 1948 had rog°!e gebruik van gemaakt, maarg>°r ap. kreeg een andere bestemming. 21522. 'terdag van ar dienst artdag 'üstgei (Van een medewerker) HOOGEVEEN Na een dis cussie van bijna vier dagen heeft de generale synode van de ge- ref. kerken vrijgemaakt te Hoo geveen gistermiddag een beslis sing genomen in de zaak die haar vanaf de opening heeft be ziggehouden, namelijk wat zij moest doen met de beide afvaar digingen uit Noordholland. Het voorstel van de commissie om de particuliere synode van IJmuiden wel en die van Wor- mer niet te aanvaarden heeft de synode aangenomen. Zij had tevoren een voorstel ver worpen van ds. J. C. Janse dat be oogde een onderzoek in te stellen naar de diepe oorzaken van het con flict en in die tussentijd de beide af vaardigingen te vragen eikaars plaat selijke synode niet te betwisten en deel te nemen aan de beraadslagin gen. Het voorstel van ds. Janse werd verworpen met twee stemmen voor. Het voorstel van de commissie nam de synode aan met 30 stemmen voor en 2 onthoudingen. Vertrokken De deputatie van Wormer was reeds gisteravond vertrokken. Aan het begin van de zitting van vrijdag morgen deelde de praeses mee, dat de deputatie Wormer de vorige avond hem een schriftelijke verklaring had overhandigd waarin zij het recht om ontvangen te worden bleef opeisen piaqjaojp jaui fpz jep apiaapaaui uï vertrokken, maar zonder rancune. De praeses deelde de synode mee dat de deputatie Wormer vertrokker was omdat de psychische en de fy sieke krachten hun niet meer toelie- vergadering verder bij te ten de wonen. Uitvoerig heeft de synode daarna gediscussieerd over) het bovenge noemde voorstel van ds. Janse. Deze heeft eerst een toelichting gegeven. Hij vond het rapport van de com missie wel op dit voorstel berustte niet onjuist, maar hij vond het niet voldoende. Als er van samenbinding sprake zal zijn komt dit niet van theologische constructies. Natuurlijk kan het woord Gods ook scheiding maken. Als dat zo zou zijn dan zal hij stil willen zijn. Het is vreemd dat de synode niet een onderzoek naar de diepere oorzaken wil instemmen. Het is immers ook vreemd tegen een rechter te zeggen dat hij bij het voor onderzoek niet te diep moet graven. Wat de Here ons in de vrijmaking gaf, aldus ds. Janse, was kostelijk Sommige herders in Noordholland zijn gestruikeld, maar niet alle strui kelende herders zijn valse herders. De synodeleden die over het voor stel het woord wilde voeren k van de voorzitter vijf minuten sprekers in de discussie hebbötot 5 voorstel Janse bestreden. Nadat de beslissing inzake mer gevallen was heeft de s*«waag nog enkele zaken betreffende komende wijze van werken afge iuimhc Zij heeft een commissie benoem sn 0p de arbeid zullen voorbereiden. 2|e*enn lopig zal er met deze voorbert wel enige tijd heengaan. Wel de synode besloten aan de zake! de theologische hogeschool te *al pen absolute voorrang te veriè: Dat wil dus zeggen dat dit ook zi beuren met de benoeming var hoogleraar in de facature van C. Veenhof. aan wie emeritaat verleend. De benoeming van Veenhof zal echter wel as li zaak van de theologische hoges jI0. worden behandeld. En het is schijnlijk dat de nieuwe hoogl pas na de zomervakantie zal W ?N: benoemd. -! J7aarn - orzaal. Énd hande piikJinisi ERA? Ji Jaar. De vi] en 9.15 Rosi en 9 30 Mackei 15 uur, zat-avoT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2