schaak met bijzondere schal in zijn stem geboren Bijzondere Breugel door Arie van Pas Speciale uitgave Bloemen Japans geschikt Redding a m mm uimjÊM I m&m i bbb m i s u u 1 B4.C Bj B B B A B B m w „Kleine zetjes" ■bh 15? «p m Li m v mm s m B ri iTi ui w i» s m S© s s© r Ia :s r f e i i b p m fill m w m w B B W W H -g-jnirir W i w 3 3 i€? r m w m i mm w m} H r fe? 1 P w i l n lATtROAG 10 MEI 1969 „Stop zei Willem Royoords met donderende stem. Stop, stop, stop. Het toneel of. Allemool de zool in. Alleen die jongen met de bolle wangen dat was ik en die andere knaap blij- ven op het podium. Hij veeg de de spelers de mantel uit. Ik kreeg er ook van langs. Moest dit doen en dat doen en niet zó maar zo. En toen ging de grote Wil lem, de directeur van het Ne derlands Toneel, in de zaal zitten naast de lui die kers vers van de toneelschool kwa men. De repetities voor de revue ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig kronings feest van de Koningin (in 1923) begonnen weer. Enkele minuten later schreeuwde de baas opnieuw: stop! Draaide zich een kwartslag om en zei: kijk, die jongen met de bolle wangen speelt nou toneeel. Zien jullie dat? En hij komt niet eens van de toneel school Henk Angenent steekt een si gaartje op. Rommelt in een kastje en haalt een plakboek met kranteknipsels te voor schijn en een map met foto's. Herinneringen aan een glo rieuze tijd toen hij zoals dagblad De Tijd eens schreef de troubadour van het belcanto was. Twintig jaar lang zong de thans zevenenzeventigjarige An genent bij de Nederlandse Ope ra. Acht jaar geleden nam hij afscheid van de Opera in de stadsschouwburg in Amsterdam met La Traviata van Verdi. Hij speelde in dat stuk de rol van dokter Grenvil Een leven van zingen, reizen, lesgeven Henk Angenent .Schei jij er maar mee uit, zei broeder Leo tegen me in de klas toen we zangles hadden. •Te zingt veel te hard. Dat was een klap voor me. Thuis we woonden in Den Haag zon den we allemaal even graag. Mijn vader had een mooie ba riton. Hij nam me mee naar de uitvoeringen van de Franse Opera. Voor tien gulden in de maand werd ik, toen ik acht tien was, koorzanger bij deze Opera. Voorts oefende ik het beroep uit van glazenier. Waar heb ik al niet in meegespeeld on gezongen: in cabarets (onder Pisuisse), revues (onder Nap de la Mar), in opera's, operettes, musicals. Een jaar of vier gele den vertolkte ik nog een flinke rol in de musical Oliver van Lionel Bart's. We speelden het stuk in de Luxor in Rotterdam en in het City Theater in Am sterdam. Oliver heeft vijf maan den gedraaid". Het zonlicht valt op de in de hoek van de kamer staande /leugelpiano. Op de piano een ooes. Het oranjekleurige beest wordt wakker en rekt zich tot een sierlijke boog. De zangeres mevrouw Hermien Emmery Angenents nog jonge huisgeno te komt binnen; lacht vrien delijk, haalt koffie en zegt: „Henk heeft zoveel beleefd, kan zoveel anekdotes vertellen, hij zou er een boek mee kunnen vullen". Angenent: „Ja, ik denk dat ik nog eens begin aan het schrijven van een roman". „Als ik de kans kreeg mijn leven opnieuw te beginnen, werkte ik weer precies zo. Ik zou andermaal operazanger worden, maar ik zou het dan misschien iets meer zoeken in het komische. Het acteren bij het zingen heeft mij altijd erg gelegen. Bij het variété van Nap de la Mar leerde ik wat spelen was, de echte knepen van het vak. Je leerde het to neelspelen in de praktijk. Op de toneelschool brengt men je ile techniek bij van het lopen, net zich bewegen, het spreken, enz. Dat is allemaal prachtig maar om iets te bereiken moet je een geboren acteur zijn. Ko van Dijk bijvoorbeeld Ko is een goede vriend van me neeft het van binnenuit. Hij is *en volbloed toneelspeler. Ko heeft wel op de toneelschool ge zeten. maar hij was een slechte leerling". „Ik was bijna vijftig jaar toen ik rog naar het conservato- ïium ging in Den Haag. Kreeg daar lessen van professor Lo- thar Wallerstein, een jood. Van hem leerde ik ook regie. En later werd ik zijn assistent. Wallerstein is in de oorlog met nermissie van Seys-Inquart en Hitler via Lissabon naar Ame rika gegaan. Prompt kreeg ik ook een aanbieding uit Ame rika. Wallerstein was één van de grootste figuren op toneelge bied die ik heb gekend". Wekelijks geeft Angenent nog les aan zo'n twaalf leerlin gen. „Ze komen van heinde en ver. Er is zelfs een leerling bij uit Meppel. En één komt he lemaal uit Gendringen bij de Duitse grens. Lea de Boer, de bekende harpiste uit Korten- hoef, steekt bij mij ook nog al eens haar licht op. Ja, en dan heb ik als leerlinge het achttien jarige zangeresje Marianne Ouwerkerk uit Nieuwendijk. Ze zingt liedjes bij de gitaar Ma rianne heeft een aardig stem metje Daar zit wat in". „Er zijn tegenwoordig veel zangers en zangeressen, maar ze zouden er niet aan te pas zomen als er geen microfoon was. Wal ze vandaag aan de dag doen in allerlei orkesten en orkestjes, is geen zingen: het is wat hees gefluister of een hoop herrie. Natuurtalenten zijn nog iltijd zeldzaam. Je moet met een bijzondere schal in je stem geboren worden om bijvoor- oeeld over een orkest van ze ventig man heen te komen. Wat je ziet op de televisie en wat ie hoort op de radio is aar dig, maar dat zijn geen echte zangers en zangeressen. Ik ge loof dat er een kentering begint te komen in de rage van de heatmuziek. Het is me opgeval len dat de mensen die beatavon- den en dergelijke organiseren, er al niet meer zoveel heil in zien. Verheugend is dat opera concerten de laatste tijd veel door jongeren worden bezocht" Namen van bekende zangers •n zangeressen, die bij Ange nent hun opleiding kregen, pas seren de revue: Greet je Koe man („.vas een begrip voor de Nederlandse Opera"), Nel Du- val, Lea de Boer, Johan van der Zalm Siemen Jongsma, Chris Scheffer. Hermien Em mery. Henk Angenent was ook re gisseur, speelde in Duitsland, trad vele malen op voor de ra dio. Men heeft mij wel eens gevraagd directeur te worden van de Nederlandse Opera Maar ik slaap liever lekker. In de oorlog en kort daarna ging het uitstekend met de Neder- 'andse Opera. We hadden een uitstekend koor. Maar toen kwamen er mensen aan de top die hun vak niet verstonden en ie zaak ging failliet. Ach ja, het gaat er in Holland vaak niet om wat je bent, maar wie je bent" Hermien Emmery luistert met aandacht en bewondering naar de opmerkingen van haar leermeester Een enkele keer vult ze het verhaal aan. „Henk kreeg van Nap de la Mar een zilveren horloge met ketting; aardig hè?" Na het derde kopje koffie vraagt de slanke in een groene Jurk getooide Hermien: „Zullen we een glaasje inschenken?" Angenent: „Er is geen drup meet in huis" Kijkt abrupt op zijn horloge en zegt: „Het is halfzeven. Er komt direct nog ••en leerling...." POSÏPH1L V i*69 Evenals in Zwitserland verenigin gen bestaan onder de titel Pro Telephon of Pro Aero, is in België enkele jaren geleden een vereni ging zonder winstgevend doel op gericht onder de naam Pro Post. waarvan het bestuur in handen is van de Belgische posterijen. Men zou het een club van vrienden van de post kunnen noemen. Pro Post heeft al boekjes, die met filatelie te maken hebben, het licht doen zien. In 1967 orga niseerde Pro Post in Brussel een filatelistische tentoonstelling, die onder de naam Postphila 1967 veel succes heeft geoogst Tweehon derd filatelisten toonden er hun verzamelingen en er waren veel bezoekers De posterijen gaven een velletje uit, waarvan de toeslag de vereniging aan geldmid delen moest helpen Aangemoedigd door dit succes gaat Pro Post van 1018 mei in de Descarteszaal van het Rogier- centrum voor de tweede keer in Brussel een Postphila houden. Aan deze tentoonstellingen ontbreekt het element wedstrijd geheel en al. De Postphila 1969 wil slechts pro paganda maken voor de hobby van filatelie. Behalve officiële inzendin gen van de posterijen en van het postmuseum van Brussel en een aantal studieverzamelingen, zullen 500 kaders voor liefhebbers-ex posanten voorhanden zijn. Er zijn voorts wedstrijden ter aanmoediging van de jeugdige ver zamelaars. vele andere evenemen ten en natuurlijk een filatelistische uitgave van de posterijen. Het is een velletje van zeer bijzondere makelij: een reproductie op for maat 9x12 cm van een pentekening van Pieter Breughel de oudere De titel is ..de schilder en de liefheb ber' Het portret van de schilder is op een formaat 4 x 5 cm geper foreerd en op deze manier is dit gedeelte tot postzegel geworden. Zo'n velletje van 10 fr 5 fr toeslag zal gedurende de ten toonstelling uitsluitend in het Ro- giercentrum te koop zijn; daarna zal het van 19 mei - 31 juli op alle postinrichtingen in België verkrijg baar worden gesteid. Van de gereproduceerde pente kening van Breughel zijn vele versies bekend, zodat men er he lemaal niet zeker van is welke te kening als de echte dient te wor den aangemerkt Misschien is het origineel zelf verloren gegaan zo dat alle nog bestaande tekeningen copieën zijn. Algemeen wordt aan genomen dat de figuur een zelf portret van de schilder moet voorstellen. Breughel leefde van 1525-1569. Tejechoslowakije toont ons op twee postzegels weer eens schat ten van de Praagse burcht. Als u het Hradcany-complex gezien heeft, kunt u zich wellicht voorstel len hoevele schatten nog in aan merking komen om op postzegels gereproduceerd te worden. Op een van die zegels ziet u een repro ductie van een wandschildering uit de kapel van de H. Wenceslaus die in 924 koning van Bohemen werd. Het moet een werk ziin van de schilder Litomerice uit de 14e eeuw en toont ons een scène uit het alledaagse leven van de heili ge, die van het wijnpersen. Op een andere zegel zien we de kroningsbanier van 1723. Het gaat weer over de nationale heilige Wenceslaus. waarvan een afbeel ding op de zegel te zien is. Links beneden ziin nog vijf wapens waar te nemen Deze staan in werkelijk heid op de achterzijde van de ba nier. In het midden de Boheemse leeuw en daaromheen vier landen- wapens. Met gebruikte soortge lijke. rijk met goud en zilver bestikte banieren om een nieuwe koning in te huldigen Deze banier wordt bewaard in de burcht van Praag. De zegels zijn gisteren uit gegeven. NA de Tweede Wereldoorlog is de belangstelling voor de Japanse bloemsierkunst in ons land hand over hand toegenomen. Geboren als altaarkunst om de Goden te eren, bleef de Ikebana, zoals de Japanse naam luidt, nauw verweven met de levenskunst van de Japanner. Van religieuse oorsprong groeide zij uit tot een beschavingsvorm der edelen, om de 15e eeuw pas een volkskunst te worden. Het grondprincipe is wel dat iedere schikking asymmetrisch moet zijn en in de vorm van een halve maan of ongelijkzijdige drie hoek, met verschillende rustpunten, moet worden op gebouwd. De oudste school is de Ikeno- boschool, die volgens een hoofd motief van drie lijnen te werk gaat. genoemd shin (hemel), soe (mens) en tai (aarde). Door de plaatsing op verschillende hoog te van de takken wordt de ver houding van de mens tot hemel en aarde tot uitdrukking ge bracht en deze takken moeten onderling in evenwicht met el kaar zijn. Er werden door de eeuwen heen diverse stijlen geboren, maar de Ikenobo bleef de voor naamste van de klassieke scho len. terwijl later de Sogetsu school blijk gaf van een moder nere vrijere opvatting. Hield men zich vroeger streng aan het gebruik van uit sluitend inheemse bloemen en bepaalde bloemen in bepaalde jaargetijden, de bloemsierkun- stenaar Unshin Ohara werd geïnspireerd door Westerse bloemen, waarvoor hij lage wyde schalen gebruikte en daardoor tot meer informele schikkingen in staat was. Hij was ook de uitvinder .van de ook door ons zo veel gebruik te bloemprikker en hoewel zijn ..national scenery" stijl, die Mo- ribana genoemd werd. eerst op tegenstand stuitte, heeft deze vrij gemakkelijk te leren stijl zich stormenderhand ontwik keld. Op de Oharaschool begon men aan de opleiding van vrou welijke leerkrachten, die over de gehele wereld uitgezwermd zijn. In ons land alleen al zijn veertien officiële leerkrachten in het bezit van Japanse diplo ma's. Wij hebben hier een Ne derlandse Ikebana Club, die naar buiten treedt door het ge ven van demonstraties en ten toonstellingen en het houden van cursussen in groepsver band en individueel door de leerkrachten. Op de Johanna Westerman- school, Jan Willem Frisolaan 4 in Den Haag. hebben bestuur en directie de harmonische ge dachte en de innerlijke waarde van deze bloemsierkunst voor de jeugd zo zeer weten te waar deren, dat men het Ikebana als facultatief leervak buiten de schooluren op het programma heeft gezet. Men meent dat de ze kunst bij de leerlingen ge voel voor schone lijnen, goede verhoudingen en meer inzicht in gebruik van het levend ma teriaal en, meer liefde voor de natuur weet bij te brengen. En over de belangstelling en de re sultaten is men enthousiast. Werkstukken van deze leerlin gen zullen op 16, 17 en 18 mei in de aula van de school te bezichtigen zijn. De eerste dag van 16 - 21.30. de tweede van 10 - 21.30 en de derde dag van 10 - 17.00 uur. Deze expositie maakt deel uit van een bloem rijke manifestatie van de Ned. Ikebanaclub, afd. Den Haag, welker kunstuitingen op een zéér hoog peil staan. Ook degenen met een puur Hollandse verstandelijke en materialistische inslag, zouden wij willen aanraden eens een kijkje te gaan nemen op deze ontmoeting tussen Oost en West, waar de lijn prevaleert A Morlbana-stlJI volgen* de Ohara school, al* levend landschap aan de waterkant, bestaande uit bloesem takken, Irissen, blezen en distels. boven de kleur, waar zowel rea listische en non-realistische als mede abstracte arrangementen te zien zullen zijn. A C. MULLER-IDZERDA Correspondentie aan de heer H. J. J. Slavekoorde, Goudrelnetstraat 125, Den Haag. (1) Eindspelstudie van H. Iedere sportbeoefenaar kent zijn momenten van extreme spanning. Soms in positieve zin, somè in negatieve, leder kent ook de mo menten dat hij zich ervan bewust is dat hij in moeilijkheden verkeert, zal verslagen worden tenzij ten zij hij zich weet op te werken tot extra-Inspanning, die de kiem van de redding in zich draagt. Zulk een redding die soms tot stand komt i „met welwillende medewerking, van de tegenstan der", zoals men dat wel noemt kan de benarde speler grote vol doening verschaffen. Als hij wijs is, zal hij er ook uit leren, dat hij in 't vervolg beter op zijn hoede moet zijn, zijn tegenstander niet teveel speelruimte mag laten, zich sterker in diens bedoelingen moet verdiepen. Indien men achteraf zijn „reddin gen" kritisch beziet, dan kunnen zij niet slechts tot verhoging van het eigen spelpeil leiden, maar ook bijdragen tot het vergroten van het eigen zelfvertrouwen, een factor die in het wedstrijdspel van groot belang is Een speler als Larsen is er een lichtend voorbeeld van. In de opgaven van deze week krijgt u allereerst twee geslaagde reddingen voorgezet (Opgaven 1 en 2). Maar dan komt er eentje, die in de partij niet werd opge merkt en pas later in de ana lyse werd gevonden. Hiervan was nota bene Spasski (zwart) het slachtoffer. In de diagramstelling speelde hij 1. Lb7? en verloor na 2. h5 Ke5 3. b4 Kf5 4. Kxe3 Lc6 5. Kd4 Kf6 6. h6 en zwart gaf het op. Maar in de diagramstelling was voor zwart een redding aan wezig! Aan u het genoegen te proberen het spel van Spasski te verbeteren. 1 -- a b c d e f g Hoe kan wit aan zet zich re (2) Uit een partij van Teich omstreeks 1920. 4 Qi a b c d e f g Hoe kan wit aan zet de neij ontgaan? (3) Uit een partij Schamkovij Spasski (Sovjetunie 191 OPLOSSINGEN: Oplossingen uit onze rubriek mei (1) Ahues Leopold. Wit 1 Txf7l Txf7 (Dat moet wel) 2. Dxc7!l (De genadeslag. Er volgde nog) 2. Td6 3. Dxf7t Kh8 4. Te8t en zwart gaf het op. (2) Spielmann Rubinstein. Ia. zwart had zich veel beter kunnen verdedigen, en wel met 1. Dh2tll 2. Kxh2 Ld61 en daarmee had hij dameruil kunnen afdwingen en volkomen gelijk spel kun- nen krijgen. Op 3. Te5 volgt 3. Txe5! cn de witte dame gaat door het volgende aftrekschaak weer verloren. (3) Aljechin Grlgorlev. Dit Is de beroemde partij met 5 dames tegelijk op het bord. Tenminste: als het wéér isl Er zijn er ook die beweren dat deze partij a b c d e f g zet zich Hoe had zwart redden? nooit zo gespeeld Is, maar tie is. In elk geval: de dlagrai zo zegt men, was ontstaan na Er volgde nu 1 Th6l Merkwaard zulk een open en geladen steil stille zet het doetl Zwart an t. Dxfl (Na 1. Lxe3 komt Kc5 3 Txcötl bxc6 4 Da5t Dfb4 mat) en het ging verder Db4t Db5 3. Dd8t Ka6 4. T Kijkt u nog even naar de stel ontstaat als zwart 4. Dca4 woorden?! Correspondentie aan de heer A. I. Ivens, Frankenslag 69, Den Haag. Aan het eind van het seizoen blijkt er nog volop wedstrijdsport te worden bedreven. In Overijssel heeft de nieuwe kampioen zich aangediend. Joh. Prinsen versloeg In de tweede beslissingswedstrijd zijn opponent G. Baas en behaalde de titel. In Zuid-Holland zijn wij nog lang niet zo ver. De deelnemerslijst heeft nogal wat veranderingen moeten ondergaan. Thans gaat C. den Besten aan het hoofd, doch er kan nog veel gebeuren. Vermoede lijk zullen de routiniers onder el kaar gaan uitmaken wie dit jaar de zegepalm gaat wegdragen, al is de afstand tussen hen en de overigen beslist kleiner geworden. J. Prinsen 3 P P P P Zwart: 6, 9, 15,16 23, 24, 25 Wit: 26. 27, 30, 32, 38. 39, 40, 45, 50 In een vluggertje speelde te oppervlakkig 1822 en als volgt: 27x29 24x42: 16x38; 39—33 38x29 34x3 3x3! Ook in de volgende voorgekomen in het door de niging SWZDV georgani tornooi waaraan voorn longeren deelnemen gaf zich onvoldoende rekenscha de combinatiemogelijkheden ons spel aanwezig zijn: S. de Jong Zwart: 4. 9. 11. 12, 13, 15. 16. 17. 18. 22. 25. 27 Wit: 23. 24. 26, 29. 30. 31. 33. 34. 36. 38, 43. 49 Dit fragment is uit de beslissen de partij. Wit vervolgde foutief met 2319, en verloor door 1520I 19x8 a) 12x3; 24x15 18—23; 29x18 22x13; 31x22 17x48; a) meer verdediging had gege ven: 24x15 13x35; 15—10 4x15; 33—28 22x42; 31x4 42—48. Steeds maar weer attenderen wij op de „kleine zetjes", want er worden nog dagelijks vele slacht offers mee gemaakt. Zwart: 5. 6. 8. 10 t/m 14 18. 19 21 Wit: 28 29. 32, 33. 36 11 43. 44. 45. 48 De laatste zet was 16—21 gee.n schijf- en partijverlies verde door: 29231 18x29: 19x30; 39—34 30x50: 50x27; 31—27 22x31; 36x20.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 16