RADIO
Commentaar
Couperus' „Kleine zielen"
als televisiefeuilleton
AMADEUS
Nare film
I Wijzigingen in de
nieuwsbulletins
Perikelen
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
miJnHRRDT'5
door
John Knittel
CAROLINA YES
DONDERDAG 8MEM969
NCRV legt half
miljoen neer
Samenspel van
grote acteurs
De film ,J)er junge Törless" naar
i de roman van Robert Musil, die de
VPRO gisteravond uitzond, is ons
j slecht bevallen. Zeker is de psycho
logische karakteruitpluizing goed
tot zijn recht gekomen en appelleert
het voorval op de militaire jongens-
I kostschool gesitueerd in de tijd
van kaars- en gaslicht aan vor
men van machtsmisbruik die in een
veel later Duitsland aanklagende ge
schiedenis maakte, maar de tendens
I wees niet werkelijk in de richting
van een aanklacht.
Uit de gestapomethoden die eerst
enkele, later een massa medeleerlin
gen toepassen op een joodse jongen,
i komt alleen de over-intelligentie
j van de koele, 15-jarige toeschouwer,
die hiermee de maatschappij kan-
sen deskundig wil berekenen, als
fraaie vondst tevoorschijn.
Zijn begaafdheid verontschuldigt
zijn zwijgende en daadloze mede
plichtigheid: hij is onaantastbaar,
maar de mishandelde joodse jongen
is hersenloos en gespeend van alle
intelligentie, er wordt hem ook geen
recht gedaan als de zaak uitkomt.
De kijker werd hierbij onderge-
I dompeld in een misdadige sfeer van
het Duitse concentratiekamp, zon
der dat dit afgrijselijke onrecht be
paald werd afgewezen, want de be
gaafde leerling ontsprong heel mooi
en in feite bewonderd de dans.
Daarom vonden wij „Der junge
Törless" een nare film, ook bij de
spelkwaliteiten van de jonge ac
teur Matthieu Carrière.
De VARA bood, na de regelmatige
publikaties van het NIPO, weinig
verrassing bij de wat opgelegde be
handeling van de jongste politieke
voorkeur cijfers. Wel opmerkelijk en
tendentieus ivas de vraagstelling aan
politieke voormannen van zeven par
tijen. KVP en PvdA lopen beide te
rug in aanhang. Aan de KVP-ver-
tegenwoordiger werd gevraagd:
„Waaraan ontleent u nu nog het
recht op het blijven voortbestaan van
uw partij?"
Terwijl namens de PvdA de heer
Van Tijn gelegenheid kreeg om te
zeggen dat zijn partij „een levendige
groep randleden heeft, hetgeen een
bewijs is van de mondigheid van
de kiezers*'.
(Van onze radio- cn
tv-redactie)
HILVERSUM Als op maandag
12 mei a.s. het zomerprogramma
voor de omroep wordt ingevoerd, zul
len enkele wijzigingen worden toege
past in de tijden voor de nieuwsbulle
tins op de radio.
De lengte van de bulletins van 18
uur via Hilversum II en van 1830
uur op Hilversum I wordt inge
krompen van 15 tot 10 minuten, met
een uitloopmagelijkheid tot 12 minu
ten. Hoofdpunten uit het nieuws en
weersverwachting worden niet her
haald, alleen daardoor wordt de uit
zending korter.
De nieuwsuitzendingen om 8 uur
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM „In 1966, al
lang voordat Nederland kennis
maakte met de Britse Forsyte
Saga, ben ik begonnen met dit
reuzenwerk op touw te zetten:
een tiendelig feuilleton in afle
veringen van 70 minuten, naar
de Haagse familieroman van
Louis Couperus „De boeken der
kleine zielen", vertelt David
Koning, als wij een fragment uit
het tweede deel hebben gezien.
„Er is dus geen sprake van enige
nadoenerij. Ik wilde gewoon een
echt-Nederlands verhaal op de
tv brengen".
Het wordt ook bijzonder vervelend,
om elk streven van een Nederlandse
omroep telkens het etiket van die
Forsyte Saga op te plakken. Laten
we daar eens en vooral mee afreke
nen.
David Koning heeft enkele jaren
lang lopen dubben over de mogelijk
heid, zulk een groot werk aan te
pakken. Het grootste overigens, dat
een Nederlandse omroep ooit heeft
opgezet.
Want... wat is er voor nodig, om
zo'n plan te kunnen verwerkelijken?
In de eerste plaats iemand die de
werken van Couperus kent en lief
heeft en voldoende literaire capacitei
ten bezit om het lijvige script te ma
ken. Dan: maar liefst 80 acteurs voor
de rolbezetting, de bijrolletjes van
koetsiers, personeelsleden e.a. daarge
laten (maar daarvoor moeten ook ac
teurs beschikbaar zijn!), voorts zo'n
100 figuranten, dan 8 maanden kun
nen beschikken over een studio voor
de opnamen, het maken van in totaal
een paar uren film met buitenopna
men, het huren van zeker twee bui
tenhuizen voor het grote interieur
werk... enz. enz.
Om dat allemaal te kunnen beta
len moest de NCRV een half miljoen
op tafel leggen en om dat allemaal te
kunnen realiseren moest David Ko
ning met een staf medewerkers en
's zondagsochtends over beide radio-
j zenders worden eveneens van 15 op
10 minuten teruggebracht, maar die
I van 13 uur op zendag worden uitge-
i breid van 7 tot 10 minuten. Hoofd
punten van het nieuws alsmede de
weersverwachting gaan om 13 uur in
j 2 minuten uit op Hilversum III.
De Radionieuwsdienst zal ook re
dactie en presentatie gaan verzorgen
van rubrieken „Mededelingen": om
11.55 op Hilversum I, om 17.55 uur
op Hilversum II en om 10.40 weer
(zendervast) op Hilversum I. In deze
rubrieken alle mededelingen
over ijstoestanden, afwijkingen van
de waterstanden, stormwaarschuwin-
gen voor de scheepvaart, berichten
voor dienstplichtigen, over luister
en kijkgelden enz. worden opgeno
men. Deze zijn dan niet meer te ho
ren in de nieywsbulletins.
Van 12 mei af zullen de mededelin
gen voor land- en tuinbouw om 12.26
uur alleen nog via Hilversum I zijn
te horen.
kele jaren de produktie voorberei
den.
Iets bijzonders
Daarom is zo'n produktie ook iets
heel bijzonders voor een omroep-in-
z'n- eentje.
Was het niet voordeliger geweest,
er een co-produktie van te maken?
„Zeker", zegt David Koning, „maar
we wilden het liever alleen doen. De
NCRV bestaat 45 jaar en we beschou
wen het als een "an de twee jubi-
leumprodukties. Ik geef toe. het was
een heel waagstuk, maar we hebben
als het ware proef gestoomd met Van
Lenneps „Ritmeester Buat", om te
kijken of we inderdaad de oude sfeer
konden treffen op het scherm. En
het kon."
Natuurlijk lijkt de dramatisering
van „De kleine zielen" in geen enkel
opzicht op „Ritmeester Buat": dat
was een fragmentarisch historisch
vervolgspel, dit is een Haagse familie
geschiedenis uit de laatste jaren van
de vorige eeuw en het speelt zich
vrijwel geheel af ip de besloten sa
lonsfeer van de hogere kringen.
Couperus heeft dit milieu in zijn
tijd zo beeldend en voortreffelijk be
schreven. zijn karakters zo fijn uitge
plozen, dat de figuren op zichzelf
voor een kundig acteur/actrice door
voeld tot leven zijn te brengen.
Bewerking
Voor de bewerking van het vierde
lige boek heeft David Koning de
schrijfster l'vonne Keuls (bekend
door haar hoorspelen en haar toneel
stukken waar vooral amateurgezcl-
schappen succes mee hebben) bereid
gevonden. Zij heeft er een jaar hard
aan gewerkt: u hoort daarvan nog
nader.
Hofewel Couperus vooral sterk was
in zijn minutieuze milieu- en persoon
tekeningen, heeft hij in „De boeken
der kleine zielen" zeer veel dialoog
gebruikt en daardoor konden de ge
sprekken vrijwel geheel worden ge
handhaafd.
„Alleen wanneer de schrijftaal niet
spreekbaar was. heb ik iets gewij
zigd", vertelt Yvonne Keuls ons,
„maar laat dat hoogstens tien pro
cent van het geheel zijn, dan is het
veel. Ik heb er niets bij verzonnen."
En dat is opvallend: toen wij het
reeds opgenomen fragment bekeken,
herinnerden we ons verscheidene
tekstgedeelten woordelijk.
„De acteurs waren hiermee ook
heel blij-", vulj,. David Koning aan,
„het frappeerdemij, dat zij bijna al
lemaal de roman heel goed kenden.
Ze voelen de sfeer buitengewoon fijn
Een hele commissie is benoemd
voor het geven van literaire en histo
rische adviezen. Daarin zitten Hella
Haasse, Wim Braasem. Albert Vogel,
Stefan Felsenthal en David Koning.
Elke aflevering die Yvonne Keuls in
leverde, werd met haar samen nog
eer.s bestudeerd.
„Maar er zijn heel weinig aanmer
kingen geweest, wél fijne adviezen",
zegt ze tevreden.
Heel moeilijk is het geweest, de
schare acteurs van klasse bijeen te
krijgen. Eerst was het al moeilijk, te
verzinnen wie bij welke rol het beste
paste. Direct stond al vast, dat men
Ellen Vogel wilde uitnodigen voor de
centrale rol van Constance, de vrouw
die met een bekritiseerd „verleden"
(zij is in Indië gescheiden van haar
veel oudere echtgenoot nadat zij in
schandaal was geraakt met een jonge
baron die zij daarna huwde) terug
keert in de schoot van de delicate,
veeltallige familie.
Voor haar slappe, nog altijd op het
charmeurspad wankelende echt
genoot werd Jack Gimberg weer
eens uit Hollywood gehaald, en toen
zat men met de handen in 't haar
voor de figuur van hun zoon Addy,
de derde hoofdrolspeler.
Deze Addy. vroegrijpe, trouwharti
ge bemiddelaar tussen ouders en
eigenlijk tussen alle (over het geheel
nogal sterk gefrustreerde) familiele
den, is aan het begin van het verhaal
13 en aan het slot 26 jaar. Wie zou
deze rol kunnen spelen? De keus viel
op de 21-jarige Lex van Delden, die
op het ogenblik optreedt in het ca
baret van Ramses Shaffy.
Voor de onrustige Dorine vond
men Lia Dorana. voor de nerveuze
Paul Eric Schneider, voor de rustige
oudste zuster Bertha Ank van der
Moer en voor haar echtgenoot de mi
nister Gijsbert Tersteeg.
Maar we zullen ook Albert van
Dalsum, Josephine van Gasteren. Sa
ra Heyblom, Caro van Eyck, Johan
Schmitz en vele andere bekenden
zien.
Voor de toneelregie tekent Johan
de Meester, voor de cameraregie Bob
Löwenstein. Cinecentrum heeft in
ochtendstil Den Haag met vermijding
van verkeersborden en geparkeerde
auto's buitenopnamen gemaakt.
Het buitengoed Vreedenhof in
Loenen mocht dienen voor het in
terieur van de Haagse ministerswo
ning, er wordt nog gezocht naar een
villa in Driebergen Zeist voor het
huis waarin Addy ten slotte de tragi
sche restanten van de familie om
zich heen verzamelt
Een rijdende stoomtrein kon in Ne
derland niet van stal worden ge
haald, maar de N.S. bemiddelde: in
Duitsland werd er een uit het mu
seum op de rails gebracht. Nu zit
men nog met opnamen op een be
sneeuwd kerkhof: „Dat zal wel ergens
in Beieren of zo moeten worden ge
daan. waar maar de eerste sneeuw
zal vallen..."
De NCRV (die na 1 oktober vaste
uitzendavonden krijgt) zal de serie
vrij snel achter elkaar op Ned. 1
vertonen. De data zijn: 10, 17 en 28
november, 6. 14 en 26 december en 3,
11,19 en 23 januari a.s.
De opnamen zijn op 1 maart begon
nen en duren tot 22 november.
Spelscène uit het eerste deel van het tv-feuilleton
dat de NCRV onder leiding van dramaturg David
Koning maakt naar de vier ..Boeken der kleine zielen"
van Louis Couperus.
Constance (Ellen Vogel, links) is teruggekeerd uit
Brussel en wordt geaccepteerd door haar oudste zuster
Bertha, de ministersvrouw (Ank van der Moer). Toe
schietelijk is ook de gefrustreerde reinheids-maniakdie
jongste broer Paid (Eric Schneider) en ach, dan zullen
de vele andere familieleden ook wel volgen
De familie ontmoet hier elkaar in avondkleding tus
sen de draperieën van de vorige eeeuw.
Ned. 1 NCRV
7.07 uur sport.
7.28 uur Zang voor en met bejaarden.
8.20 uur actualiteiten.
8.45 uur monoloog met kinderzang „De zangles".
9.00 uur „Durf te leven": de sociale positie van de
ouderen.
9.40 uflr eenakter „De drummers".
Ned. 2 AVRO
7.30 uur aflevering De Monkees.
8.20 uur Weivaardigheden: het bedrijfsleven.
8.50 uur Peyton Place.
9.35 uur medische kroniek: rugafwijkingen hij kin
deren.
10.10 uur (IKOR) discussie over oorlog en vrede, ru
briek ,,'t Zal de kerk een zorg zijn".
Hilversum I NCRV
8.00 uur amusementsmuziek.
8.20 uur Steravond, gevarieeerd programma.
9.50 uur Kees Rosenhart geeft een orgelconcert in
Amsterdam.
10.45 uur Onvoorzien, actueel magazine.
Hilversum II AVRO
7.50 uur (IKOR) Avondgebed.
8.15 uur Concertgebouworkest onder leiding van Edo
de Waart, soliste Elly Ameling. In de pauze:
Beeld van de stad Gent.
10.55 uur serieuze muziek.
HOOFDPIJN POEDERS
(Een wereld in wording)
178
Hij bleef een ogenblik staan, daarop sloop hij, als door
Amadeus' blik verschrikt, weg en sloot de deur achter zich
dicht. Er viel een diepe stilte over het huis. Amadeus sprak
met een zachte stem tot zijn moeder: „Nu ben je hier en je
bent toch niet meer hier. Was 't heel moeilijk? Heel pijnlijk?
Lieveling! Nu zul je geen verdere zorgen meer kennen,
nietwaar?"
Hij boog zich over Tessli heen en staarde haar m het
gezicht. Daarop raakte hij met zijn lippen haar koud voor
hoofd aan en zijn hoofd viel toen naast het hare op het
kussen neer.
De eerwaarde heer Straub en het dienstpersoneel v.an het
huis schrokken toen de verpleegster de deur opende. Ze
zagen Amadeus op het bed liggen, met zijn armen om het
lichaam van zijn moeder geslagen. Wat een onuitsprekelijk
mysterie was dat!
Oom Theo klopte Amadeus zachtjes op de schouder.
„Kom, Amadeus, kom!"
Amadeus opende de ogen. als na een diepe slaap, hij
werkte zichzelf op, liep naar het venster en stak zijn hoofd
naar buiten.
„Wat een heerlijke dag heeft zij gekozen!" sprak hij, geen
wolkje aan de hemel. En kijk eens, al de zwanen zijn op de
muur bij het meer bij elkaar. Kijk eens! Wat vreemd!"
Hij keerde zich om, liep naar de deur en sprak tot de
verpleegster:
„Wat moeten we nu doen?",
„Bekommert u zich maar nergens om." antwoordde ze met
iets moederlijks in haar stem, „ik zal wel voor alles zorgen."
Hij liep nu het huis uit en de tuin in. De lucht leek zo
vreemd licht en hij voelde zich daarin heel, heel eenzaam.
Er was een korte godsdienstige plechtigheid in de sterfka
mer. Het gehele dienstpersoneel was daarbij tegenwoordig,
ook zelfs Katterli, die op een draagbaar van haar kamer op
de bovenverdieping naar beneden was gedragen. Oom Theo
wekte hen tot het gebed op en liet hen allen knielen. Hij
had Amadeus eveneens verzocht om te komen, maar Ama
deus had die uitnodiging met een afwijzend gebaar beant
woord.
Met een schier grimmige ernst bezwoer de man Gods de
Almachtige zijn nederige smeekbeden het oor te verlenen,
hij riep om Christus' tussenkomst ten behoeve van de
vrouw, die juist overleden was. Hij smeekte Hem haar
terwille van Zijn Zoon Zijn genade en eeuwige barmhartig
heid te willen verlenen.
Het snuiven en snikken van het dienstpersoneel scheen
oom Theo nog te stimuleren en hij zette zich schrap tegen de
krachten der duisternis, die gewis de ziel van een onboet
vaardige moordenares opeisten.
Louis kon zich niet bedwingen. Hij knielde snikkend tegen
een stoel aan; behalve de smart over de dood zijner meeste
res, werd hij ook nog verteerd door de onzekerheid aangaan
de de toekomst, door de wereld en de verzoeking. Hij had
het gevoel, alsof hijzelf direct betrokken was in de worste
ling tegen satan, die plotseling tegenwoordig scheen te zijn'
in de vorm van een grote, smaragden ring, die aan zijn
overleden meesteres had toebehoord en die nu onder andere
edelstenen in een klein glazen kommetje lag, dat in zijn
onmiddellijke nabijheid op een tafel stond.
Onder het vurig gebed begon hij te steunen, hij herhaalde
de woorden van de predikant, als om een vreselijk conflict,
van zich weg te jagen, dat plotseling zijn ziel in tweeën'
spleet. Het groene smaragden oog van Satan wierp zijn
verderfelijke glans af. Louis draaide zijn hoofd in alle rich-.'
tingen en tuurde tussen de vingers van zijn handen voor zijn.
gezicht om te zien, of de anderen in de kamer satans
kristallisatie in de edelsteen van zijn dode meesteres ook
hadden opgemerkt. Maar neen, die vrouwelijke personen;
waren onschuldig. De duivel naderde haar in de gestalte van.
kanten nachtjaponnen, zijden kousen en zulke dingen. En<
monsieur le pasteur had gedurende het gebed zijn ogen
dicht. Madame zou zeker deze fraaie edelsteen aan haar;
vinger hebben gehouden, als zij er wat om gegeven had. Hoe
't ook zij, ze was nu dood en die steen had nu generlei
betekenis meer voor haar.
(Wordt vervo ig<0
TELEVISIE?
immmb;
VAN WOND
cult. mag. 22.00 De nieuwste
films gepres. door Jo Röpcke.
22.10 Nws.
Hilversum I 402 m. NCRV
18.30 Nws en weerpr. 18.46 Act.
19.03 Speklrum: nws uit de
prot. chr. org. 19.20 Muz. van
Het Leger des Hells (gr). 19.35
Country en West. muz. 20.00
Stereo: Lichte ork. muz. cn
koorz. (gr). 20.20 Stereo: Ster
avond: gev. progr. 21.35 Lichte
gramm.muziek. 21.50 Kerkorg.
conc. 2220 Avondover. 22.30
Nws. 22.38 Parlementair overz.
".2.45 Onvoorzien: De sluitpost
van de dag 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m. AVRO
18.00 Nws. 18.16 Rad. journ.
'8.20 Uitz. van de VVD. 18.30
Stereo: Lichte ork. muz. (opn).
18.50 Gespr. brief. 18.55 Voor
de kinderen. 19.00 Voor alle
weggebruikers. 19.30 Nws.
IKOR: 19.35 Kerk veraf en
dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel.
19.50 Avondgebed. AVRO: Ste
reo: Flultrec. (gr). 20.15 Stereo:
Tachtig jaar Concertgeb. ork.:
Conc. geb.ork. en zangsol. (In
de pauze: Een beeld Van een
«r.ad: Gent). Plm. 22.15 Stereo:
Gitaarspel (gr). 22.30 Nws. 22.38
Rad.journ. 22.55 Stereo: Klass.
en mod. kamermuziek (gr).
23.30 Joodse gew. muz.
••3.55-24.00 Nws.
Nederland I NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskr. STER:
18.56 Reel NTS: 19.00 Journaal.
STER:' 19.03 Reel. NCRV: 19.07
Attentie voor sport. 19.28 Lied
jes uit vroeger jaren. STER:
i9.56 Reel. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reel. NCRV: 20.20
Act. 20.45 In kleur: De zang
les: Voordracht en muziek.
21.00 Durf te leven: een serie
voor ouder wordende Neder-
lanaers. 21.*0 De Drummers,
TV-spel. 22,20 Avondsluiting
NTS: 22.30-22.35 Journaal.
:3.on-23.30 Teleac: Export (les
19 - Laatste les).
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskr. STER:
18.51» Reel. NTS: 19.00 Journ.
19.03 Scala: Informatief progr.
AVRO: 19.30 In kleur: The
Monkees. TV-feuiU. voor de
tcued. STER: 1956 Reel. NTS:
20.00 Journ STER: 20.16 Reel.
AVRO: 20.20 Welvaardlgh.: in
form. progr. 20.50 Peyton Pla
ce. TV-feuilleton. 21.35 Med.
Kroniek. IKOR: 22.10 't Zal de
kerk een zorg zijn: Oorlog en
vrede. disc. NTS: 22.55-23.00,
Journ.
Belgic
Kanalen Nederlands: 2 en 10.
18.55 Zandmannetje. 19.00 Tie
nerklanken 19.35 Politieke tri
bune: De Belgische Soc. Partij
(BSP). 19.50 Keurig Frans. 19.52
Zoekl. 1957 Meded. 20.00 Nws.
20.25 De Forsyte Saga.
♦v-feulll. (19). 21.15 Contact -
Hilversum I. 402 m. KRO:
7.00 Nws. 7.10 Het lev. woord.
7.15 Klass. en mod. grammof.
muz. (7.30 Nws; 7.32 Act. 7.50
overw.: 8.00 Nws). 8.30 Nws.
8.32 Voor de huisvr. (9.00-9.10
Gvmm. voor de iiuisvr». 6.35
Waterst. 9.40 Schoolrad. 10.00
Stereo: Klass. en mod. muz.
(gr). 11.00 Nws. 11.02 Voor de
«leken. 11.55 Meded 12 00 Ge-
var. progr. (12.22 Wij van het
land: 12.26 Meded. t.b.v. land
en tulnbouy; 12.30 Nws: 12.41
Act.: 13,00 Raden maar....) 14.05
Schoolrad. 14.30 Stereo: Licht
gevar. muz. progr. TROS: 15.00
Profiel van een volk - Basken.
15 30 Stereo: Nwe lichte plat.
met comm. 16.00 Nws. 16.02 Uit
de pers. 16.15 Stereo: Licht pi-
anosp. 16.30 Pop-show. 16.55
Stereo: Nws over undergr. cn
westcoast muz. 17.15 Sportkom-
pas. 17.45 Act. NCRV: 18.00
Kentorgelconc.
Hilversum II. 298 m. AVRO
7.00 Nws. en ochtendgym. 7.20
Stereo: Lichte gramm. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nws. 8.11 Rad. Journ. 8.20 Stc-
leo: Lichte gramm
muz. (8.30 - 8.33 De groente
man). 8.50 Woordelijk... van
daag de dag. NRU: 9.00 Mod.
kam muz. (opn) (gedeeltelijk
Stereo). AVRO: 10.00 Voor de
kleuters 10.10 Arb. vit. (gr).
(11.00-11.02 Nws) 1K30 Stereo:
Pianorecital. 11.55 Beursber.
NRU: 12.00 Blik op de wereid
Inf. progr. 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinb. 12.29 Voor de
landb. NRU: 12.39 Stereo:
Lichte grammof. muz. 12.49
Recht en slecht, pr. 13.00 Nws.
VARA: 13.11 Act. 13.20 Voor de
mlddenst. 13.25 Stereo: Klass.
muz. (gr). 13.55 Gespr. portr
NRU: 14.10 Toerist. Inf. uit
binnen en buitenland. 14.30
roëzie op punten: wedstr. in
het voordr. van luchtige
poëzie. 15.00 KI. chanson.
VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Voor
thuiszittenden. 16.45 Viool en
piano. 17.40 Inf.: achtergr. en
Hilversum III. 240 m en
FM-kan. VARA: 9.00 Nws. 9.02
Klink Klaar, zonder nonsens.
(10.00 Nws). NRU: 11.00 Nws.
11.03 Micro-notities. VPRO:
12.00 Nws. 12.03 Agent 000
13.00 Nws. 13.03 Hans Kemna.
13.30 Help. TROS: 14.00 Nws.
14.03 Lynx (of Los). AVRO:
15.00 Nws. 15.03 Muz. Boetiek.
17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00
Verz. pl. progr.
TELEVISIE
MORttEX
België: Nederlands progr.
Kan. 2 en 10 14.05-14.40 en
5 25-16.00 School-tv.
IVÊRTÊL ME
nuxjigtdat V
IOG -ZÊAIUWi
lACHTlt»
Lappie Loep en de Appelenberg
Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh
1212: „Toen gebeurde er
op een goede dag iets
verschrikkelijks", vervolgde
Gozewijn van Uylen zijn
verhaal en voor de zeker
heid raadpleegde hij zijn
familiekroniek. „Het huis
Uylenborgh was in die tijd
in bezit van een zekere
Jacob van Uylen, een rijk
en geacht man, die geen
onrecht verdragen kon.
Daarom noemde men hem
Jacob de rechtvaardige.
Deze Jacob van Uylen nu
maakte op een koude win
terdag een wandeling door
de bossen van Rijkhuyzen.
Het vroor, dat het kraakte
i en de dikke sneeuw iag
I hoog. Nu moet U weten.
I dat in die tijd alle bossen, velden en landouwen eigendom waren van de ban-
schulte, de grootgrondbezitter Sijmen Knoet„Uw voorvader Jacob
van Uylen liep dus eigenlijk op verboden grond", merkte smidje Verholen op.
„Wij van Uylens. doen altijd waar we zin in hebben, als we daar niemand
i schade mee berokkenen", zei Gozewijn van Uylen trots. „En men kan toch
werkelijk niet zeggen, dat men iemand schade berokkent als men gewoon een
I wandelingetje maakt door het winterse bos!" „Nee, da's waar", moest smidje
Verholen toegeven. „En wat gebeulde er verder?" „Welop een gegeven
ogenblik hoorde Jacob de Rechtvaardige een afschuwelijk gekerm", vertelde
Gozewijn. „Ook hoorde hij zweepslagen, en wat deed Jacob? Hij ging er op
af en trof daar Sijmen Knoet aan, die een oude man aftuigde met zijn honde-
zweep. Een arme, oude man, die wat sprokkelhout voor zijn kacheltje ver
zameld had
88 „Ook wat moois, Lappie; daar gaat mijn winst.
Wekenlang heb ik gewerkt om mijn huis appel-vrij te
maken. Toen dat eindelijk gebeurd was... ah, wat praat ik
nog. Jij ook altijd met je mooie adviezen. Had me dan dat
zeegezicht laten kopen, dan waren er tenminste niet zoveel
narigheden gebeurd". Lappie keek Jonas doordringend
•an. „We hadden véél plezier van het schilderij- kunnen
hebben, Jonas, maar jij wilde appels verkopen... misschien
kun je je nog herinneren, wat er achterop dat schilderij
geschreven stond... overmaat schaadt!" Jonas haalde drif
tig zijn schouders op. „Laten we het maar vergeten, Lap
pie." Hij pakte de opgeblazen binnenband van Lappie op
en ging naar de deur. „Ik wacht niet tot morgen", mopper
de hij nog. Even later reed het tweetal in de oude auto het
dorp uit. Verschillende leden van de bevolking keken hen
na en sommigen schudden meewarig het hoofd...
FERDNAND
ÏAv- «p -
W- Aik