ZES KLAAGSCHRIFTEN TEGEN PROF. KUITERT Vrijgemaakte synode weer bijeen Puzzelboek Kerkelijke leiders lastig blijven maken Remonstranten vieren 350-jarig bestaan Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze... Negers willen kerken in VS bezetten Dinsdag begint gereformeerde synode Verontrusten in Hoogeveen bijeen ALFRINK: Geen kans van van de ambleliike bed,e~ schisma VOORSTEL: AFVAARDIGING-WORMER NIET TOELATEN HOOFDPIJN? Ai WITTE KRUIS Schuster-leerstoel ingesteld Feestprogram vrijgemaakte vrouwen Mr. C. A. Bos saai aan VU doceren WOENSDAG 7 MEI 194* Ik kan nog maar niet loskomen van wat ik gisteren schreef. Paulus zit in de gevangenis en volgens zijn brief aan de Phi- lippenzen zijn er christenen, ja zelfs predikers van het evan gelie die „uit eigenbelang, met onzuivere bedoelingen" het hem moeilijk willen maken. Ze misbruiken de vruchten van hun geestelijk werk om zich zelf te verheffen. En in dat opzicht is de kerk nog steeds niet veranderd. Zulke mensen zijn er nog steeds. Omdat ze zich door God gebruikt weten, menen ze heiliger te zijn dan andere christenen. Dat is een onbijbelse gedachte. God gebruikte ook Farao, maar hij is helemaal niet heilig. God gebruikte ook Cyrus om de verstrooide Joden naar Israel terug te brengen, maar hij behoorde toch niet tot het ver bondsvolk. Succes in het geestelijk werk is geen garantie voor onze geestelijke stand. Christus zegt in Lucas 17 10 ,JZo moet ook gij, nadat gij alles gedaan hebt wat u bevolen is, zeggen: Wij zijn onnutte slaven; wij hebben slechts gedaan, wat wij moesten doen." Evenmin betekent een periode van lijden, dat wij door God terzijde worden geschoven. Paulus wordt op het „hoogtepunt" van zijn apostolaire carrière in de gevangenis gezet. Zo spreken wij, maar ten onrechte! Lijden werpt nimmer een smet op iemands geestelijk karakter. Wie veel vrucht draagt is niet beter dan wie weinig vrucht draagt. Ons geestelijk ge halte wordt niet bepaald door ons vruchtdragen voor, maar door onze overgave aan God. We lezen vandaag: 2 Kronieken 31 1-21. Brieven die niet zijn voorzien ven naam en adres kunnen niet In behandellne worden genomen. Ge- helmhouding la verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een officieel verzeke ringsagent zou wegens gevorderde leeftijd zijn kleine portefeuille (hoofdzakelijk ongevallenverze keringen) willen verkopen. Wat is een dergelijke portefeuille waard? Antwoord: Een portefeuille onge vallenverzekering wordt in de regel verkocht voor tweemaal de jaarpro visie, in bepaalde gevallen meer. Vraag: In welke boeken wordt de Spectrofotometer behandeld? Antwoord: In Millard, Meritt, Deau, Instrumental methods of ana lysis, uitgever D. van Nostrand (5de editie, 1956); G. W. Irving, Instru mental methods of chemical Analy sis, uitgever M. Grand-Hill (2de edi tie, I960); A. J. Vogel A text-book of quantitative inorganic analysis, uit gever Longmans, Londen. Vraag: Wat wil het zeggen als een betalingseenheid devalueert of reva lueert? Wat zijn de gevolgen voor de economie van het betrokken land? Antwoord: Devaluatie betekent vermindering van de goudwaarde van een munteenheid. M.a.w. men moet meer guldens betalen om een bepaalde hoeveelheid niet-gedevalu- eerd buitenlands geld te kopen. Revaluatie is het omgekeerde, waarbij verondersteld wordt dat dit geld reeds in waarde was vermin derd en nu weer wordt vermeerd. Devaluatie heeft tengevolge dat de uitvoergoederen van het devalue rende land goedkoper worden in lan den die niet devalueren. Men kan dus meer uitvoeren. De goederen die men uit die andere landen invoert, worden echter duurder. Het is dus grofweg een poging om de uitvoer te bevorderen en de invoer te rem men, maar de gevolgen voor de eco nomie zijn soms zeer ingewikkeld. Vraag: Ik slaap op een schuimrub ber matras op een hardboard plaat met veel gaten erin, voor mijn rug. Ik heb weinig zon in mijn slaapka mertje op de noordelijk kant van het huis. Tweemaal in de week draai ik de matras om en dan is de matras altijd aan de onderkant vochtig, laatst zo erg dat de schim mel op de plaat stond. Ik lucht zo veel mogelijk. Hoe komt dat? Mijn man heeft een matras met veren erin en die heeft er geen last van. Antwoord: Als de mens slaapt, dampt hij vocht en zuren uit en dat moet verdwijnen. Dat kan slechts door ventilatie. Gedurende koude perioden liggen de mensen over het algemeen zwaarder toegedekt en be ter ingestopt dan in warmere jaar getijden. Vocht en zuren kunnen dan niet weg en in uw geval drin gen ze in de matras. Deze tracht weer het vocht door uitwaseming kwijt te raken. In principe is board of hout of andere luchtdichte afdekking onder een schuimrubber matras niet aan te bevelen, ook niet als er gaten in het hardboard zitten. Het beste zou in uw geval zijn een harde spiraal matras of bokspring matras onder de schuimrubber matras in plaats van hardboard. Door zo'n metalen matras heeft uw schuimrubber matras voldoende gelegenheid uit te wasemen en dan behoort alle narigheid tot het verle den. Is het nodig op hout te slapen, dan kan u beter een andere matras Vraag: Mag een jubileumgift voor 25 jaar dienst voor de inkomstenbe lasting van het inkomen afgetrok ken worden? Antwoord: Voor een dergelijke ju bileumgift wordt een halve maand salaris van het inkomen afgetrok ken. Geef vooral de inspecteur op dat dit bedrag een jubileumgift is en dat u recht heeft op aftrek van een groot deel dezer gift. BERLIJN Alle acht evangelische landskerken in Oost-Duitsland heb ben nu het voorstel tot oprichting van een Oostduitse bond van evange lische kerken goedgekeurd. Als laatste besloot gisteren hiertoe de Evangelische Kerk van Thuringen. Horizontaal: 1. verhindering, 4. kant van een stroom, 7. windrichting, 9. titel, 11. zonderlinge, 13. meisjesnaam, 15. graafwerktuig, 16. sportterm, 17. familielid, 18. Europe aan, 20. plaats in Gelderl.. 22. gem. in Overijsel, 24. turfland, 25. toekomend deel, 28. ijverig, 29. ommegang, 30. zilt vocht. Verticaal: 1. vis, 2. einde, 3. geslo ten, 4. vreemde mun^, 5. nobel, 6. uitslag op metalen, 8. olympische spelen, 9. tijdrekening, 10. paard, 12. vrucht, 14. plaats in Drente, 18. bla derkroon, 19. uitroep ter aansporing, 20. biersoort, 21. hemelgeest, 23. deel van het gebit, 24. blijvende vij andschap tussen families, 26. bijb. fi guur, 27. boom. Oplossing vorige puzzel. Hor.: 1. vork, 4. boer, 7. ha, 8. ei gen, 10 os, 12. alm, 14. pil, 15. pen, 16. Em., 18. tr, 19. steel, 22. oraal, 24. ordonnans, 25. nevel, 26. enger, 28. An, 30. te, 31. sol, 33. dak, 35. ren, 37. To, 38. ratel, 40. nd, 41. kram, 42. iers. Vert.: 1. val, 2. re, 3. kip, 4. bel 5. on, 6. roe, 7. hals, 9. gil, 11. snel, 13. meerval, 15. pranger, 17. Meden, 18. trant, 20. toe, 21. lol, 22. one, 23. ase, 25. nest, 27. rand, 29. dat, 32. ook, 33. dam, 34. kei, 36. Ens, 38. ra, 39. Ie. (Van onze kerkredactie) NEW YORK Een nieuwe radikale negergroep in de Ver enigde Staten wil alle kerken en synagogen bezetten, waarin nog geen volledige rassengelqk- heid bestaat. Op deze wiize wil men de „racisti sche" kerken en synagogen dwingen tot de betaling van in totaal 500 mil joen dollar, nodig voor projecten tot economische gelijkstelling van de ne gers. Een motie van deze aard werd aan genomen op de oprichtingsvergade ring van de „nationale conferentie voor de economische ontwikkeling van zwart" (NBEDC), vorige week in Detroit. Afgelopen zondag werden de ge meenteleden van de beroemde defti ge Riverside Church in New York reeds met de gevolgen van deze mo- tie geconfronteerd. De negerleider James Forman stond tijdens de kerkdienst op en eis te voor zijn nieuwe organisatie kan toorruimte in het kerkgebouw, on beperkt gebruik van de telefoons en het radiostation van de kerk en zes tig procent van haar inkomen uit ef fecten en onroerend goed. Tevoren had Forman toestemming om te spreken gevraagd aan de pre dikant ds. Ernst Campbell, maar die was hem geweigerd. Toen hij toch het woord nam, verliet de predikant de kerk, gevolgd door een deel van de kerkgangers. (Van een medewerker) (Van onze kerkredactie) UTRECHT De generale 6ynode van de Gereformeerde kerken, die dinsdag in Sneek zal worden geopend, krijgt te ma ken met zes bezwaarschriften tegen uitspraken en opvattingen van prof. dr. H. M. Kuitert. De neren H. W. Maaskant en Schalkwijk uit Zeist menen, dat be paalde uitspraken van prof. Kuitert niet in overeenstemming zijn met wat de laatste synode in verband met de opheffing van Assen 1926 besloot. De neer D. Koelewijn uit Spaken burg spreekt over „de aantasting van Gods Woord, met name door prof. Kuitert". Uit dezelfde plaats maakt ds. K. Meima, gesteund door de kerkeraad, bezwaar tegen uitspraken van prof. Kuitert over de historiciteit van paradijs er. zondeval. De kerke raad van Putten gaat in grote lijnen akkoord met de bezwaren van ge meenteleden daar tegen opvattingen van prof. Kuitert en de kerkeraad van Yerseke vraagt „maatregelen te nemen" Er zijn trouwens ook enkele be zwaarschriften tegen de opheffing van .Assen" door de vorige synode, onder meer van dr. J. Schelhaas Hzn. te Amsterdam. Anderen vragen om duidelijkheid Ds. Overdiep (Utrechtvoor KRO-microfoon (Van onze kerkredactie) UTRECHT De remonstrant se studentenpredikant van Utrecht, ds. W. J. Overdiep wil het de kerkelijke leiders lastig blijven maken. Deze oorlogsver klaring deed hij gisteravond om elf uur in een vraaggesprek dat door de KRO-radio werd uitge zonden in het programma Kon tekst. De predikant reageerde op het feit dat kardinaal Alfrink de schorsing heeft opgeheven van de r.k. studentenpastores in zijn stad. Hij heeft met gemengde gevoelens gehoord, zei hij, dat de pastores heb ben moeten verklaren, dat zij de gang van zaken betreuren. Wie goed leest ontdekt, dat zij het niet betreuren, dat ze samen met protestantse pre dikanten avondmaalsdiensten hebben geleid, maar wel de situatie die volg de toen de kardinaal het hen ver bood. De pastores moeten onder zware on-christelijke druk gestaan hebben, meent ds. Overdiep. De protestantse kerken beschuldig de deze remonstrantse voorganger van onsportiviteit Zij doen alsof de zaak hen eigenlijk niet aangaat, omdat zij zo ruim en zo open zijn. Daar zette hij echter een dik vraagteken ach ter. Vertrouwen geschokt Het conflict tussen kardinaal Al frink en de Utrechtse studentenpaters ontstond toen de laatste hoorde dat zij samen met protestantse predikan ten eucharistievieringen leidden. Hij verbood ze. Toen de paters hun ex perimenten toch wilden voortzetten schorste hij hen. Dit geloofsexperi- ment, zei .ds. Overdiep in het vraag gesprek, is geboren uit het feit dat we naar elkaar zijn toegegroeid. Zijn vertrouwen in landelijke leiders van kerken is geschokt, zei hij, omdat zij daar een gevaar in zagen. De kardinaal heeft wel beslist, dat predikanten en paters tezamen een dienst mogen leiden, maar dan moet het duidelijk een remonstrantse, rooms-katholieke, hervormde of ge reformeerde dienst zijn. Ds. Over diep meende dat dit een „verlegen heidsoplossing" is waaruit duidelijk de armzaligheid blijkt en die de zwakte onderstreept. De protestanten moeten de kardi naal blijven vragen: als wij een avondmaalsdienst leiden, is dat dan een sacrament, ja of neen. Ds. Over diep zei tot de conclusie gekomen te zijn in de frontsituatie waarin hij staat, dat vele kerkleden tegenwoor dig minder geïnteresseerd zijn in het kerkrecht. De reactie van de kardinaal daar op dat h(j dat kerkrecht wil hand haven, ook al moet h(j daardoor dc geloofsafval op de koop toenemen. Kerken kunnen zich achter hun liturgische regels terugtrekken en toch grandioos hun taak verwaar lozen, meende hy. inzake het belijden. Zo wil de parti culiere synode van Friesland-Noord een duidelijke uitspraak over de aard, de strekking en de grenzen van het ondertekeningsformulier. De par ticuliere synode van Zeeland vraagt waar de begrenzingen liggen ten aan zien van de opvattingen, die men in de Gereformeerde Kerkenals ambtsdragers kan voorstaan zonder in strijd te komen met Schrift, belij denis en het „Assenbesluit" van de laatste synode. VROUW Tegen de toelating van de vrouw in de ambtelijke dienst is welgeteld maar één bezwaarschrift binnengeko men, van de heer J. Meeuwsen te Roermond. Verder is er dan de ker' iraad van Nieuwdorp, die vraagt om eerst nog het rapport van de GOS-commissie af te wachten, alvo rens de zaak van de vrouw in het ambt kerkrechtelijk vast te leggen. Wel zijn er enige kerkeraden, die bezwaar ma een tegen de beperkende bepalingen in de voorgestelde kerk- ordelijke regeling van de plaats van de vrouw. Valkenswaard spreekt van discriminatie. Ook tegen de nieuwe psalmberij ming kwam maar één bezwaarschrift op de synodetafel, van de heer J. Polak 'e Vlaardingen, die ook een brochure aan deze materie heeft ge wijd. De kwestie van de al dan niet aansluiting bij de wereldraad van Kerken raakt uit de belangstel lingssfeer. Er zijn ditmaal maar acht brieven, vier pro en vier contra. HERVORMD Meer interesse is er voor de ver houding tot de Nederlandse Her vormde Kerk. De brief van het her vormd moderamen, waarin om verre gaande samenwerking en intercom munie gevraagd wordt, heeft de ad hesie van de kerkeraden van Dronten en Valkenswaard gekregen. Er is de brief van de Amsterdamse hervormde dominee D. Groeneboer, die om ambtsbevoegdheid in de Ge reformeerde Kerken vraagt. Woudsend, Gaastmeer en de classis Maastricht vragen volledige ruimte voor kanselruil. Valkenswaard stelt de oprichting voor van een landelijk adviesorgaan, dat de plaatselijke er varingen en werkzaamheden in het hervormd-gereformeerd contact kan bundelen en daaraan richting kan ge ven. Enkele classes vragen de synode om richtlijnen voor gemengde huwe lijksbevestigingen. Onder de stukken met betrekking tot de Rooms-Katholieke Kerk valt een verzoek van de classis 's-Herto- genbosch op om deputaten Rome-Re formatie op te dragen in het gesprek met de Rooms-Katholieke Kerk /^1 1 met de I ROME Kardinaal Alfrink heeft van zijn verblijf in Italië gebruik ge maakt, om in de pers daar nog eens nadrukkelijk te verzekeren, dat er geen enkel gevaar bestaat voor een schisma van de kant der Nederlandse rooms-katholieken. Niemand wil de kerk uitstappen. Wel achtte de kardinaal het moge lijk, dat er enkelen zijn, die derge lijke posities innemen, dat zij onge wild buiten de kerk terecht komen. ningen in beide kerken er van de viering van het Heilig Avondmaal aan de orde te stellen. Uit verschillende stukken spreekt teleurstelling over de besluiten van de Gereformeerde Oecumenische Sy- Organistencongres LEIDEN Zaterdag zal in de ver gaderzaal van de gereformeerde ge meente, Nieuwe Rijn 76, de jaarlijkse algemene vergadering worden gehou den van de vereniging van organis ten van de Gereformeerde Gemeen ten. Aanvang tien uur. (Van een onzer medewerkers) HOOGEVEEN De generale synode van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) is gisteren bijeen geweest om zich de hele dag bezig te houden met het probleem van de dubbele afvaardiging uit Noord-Holland. De commissie ad hoc was met het voorstel gekomen, om de „afvaardiging-IJmuiden" wel en de „afvaardiging-Wormer" niet toe te laten. Gisteren gaven de synodeleden hun mening over dit voorstel. Vanmiddag zou de commissie antwoorden. De ontbinding van het kerkverband in Noord- Holland is jaren geleden al begonnen, aldus de commissie in haar uitvoerige rapport. Nu onthult deze ontbinding zich in alle duidelijkheid. Men moet zich er over verbazen, dat de kerken, die vertegenwoordigd zyn in de particuliere sy node, die te Wormer vergaderde, nog besloten heb ben een afvaardiging naar de generale synode te zenden. Deze particuliere synode heeft immers vorige synodebesluiten genegeerd. Uitvoerig gaat de commissie in op de zaak rond OpCh-Briefondertekenaar ds. B. J. F. Schoep, die doe de vorige generale synode niet als lid werd geaccepteerd. In het concept-besluit, dat de commissie de sy node heeft voorgelegd, wordt gezegd, dat de ker ken, vertegenwoordigd in de particuliere synode Wormer, het kerkverband niet meer naar de gel dende kerkenordening onderhouden, maar sinds 1964 steeds duidelijker hebben losgelaten. Terecht aldus de commissie waren de kerken, vertegenwoordigd in de particuliere synode van IJmuiden, van mening, dat in Noord-Holland de gereformeerde grondslag van het kerkverband was losgelaten. Deze kerken zijn ondanks al hun te kortkomingen getrouw geweest door de rechte gemeenschap in de onverzwakte binding aan de belijdenis van de waarheid Gods te herstellen en om deze grondslag het verband met de andere ker ken te bewaren. Machteloos In de discussie zei ds. J. C. Janse uit Velp, dat de commissie niet op de diepere oorzaken van de moeilijkheden was ingegaan. Waarom verstaan de broeders elkaar niet meer? Vanwaar komt deze verachtering in de genade? Zijn de kerken van „Wormer" en velen elders in het land allemaal relativistisch geworden? Wat maakt ons zo mach teloos, vroeg h(j. Ds. Janse stelde dan ook voor, om een onderzoek in te stellen naar de oorzaak van het niet meer el kaar verstaan en het gescheiden optrekken. Dit voorstel stond naar zijn mening niet tegenover, maar naast het commissie-voorstel. Prof. J. Kamphuis herinnerde aan wat prof. dr. G. C. Berkouwer in zijn laatste boek heeft ge schreven: dat men terzijde moet laten wat niet fundamenteel is en zich moet beperken tot de hoofdzaken. Zo kan men elkaar wel vinden. Dat is dezelfde weg, die ook de Open Brief wijst, maar die door de synode van Amersfoort-West bij het wegzenden van ds. Schoep is veroordeeld. doordat de generale synode van Amersfoort-West alleen ds. Schoep wegstuurde. Zij had toen de hele Noordhollandse afvaardiging niet moeten accep teren. Daarom adviseerde prof. Van Bruggen de synode schuldbelijdenis te doen over de kerkrech telijke fouten van haar voorgangster. De Noordhollanders kregen gelegenheid hun standpunt toe te lichten. Ds. S. S. Cnossen uit Alk maar (van de IJmuidense groep) was dankbaar voor het commissie-rapport en hoopte, dat de teneur van het concept-besluit gehandhaafd zou blijven. Geestelijk Ds. G. Janssen uit Amsterdam-West (van „Wor mer") meende, dat de commissie niet voldoende kennis van zaken heeft en dat de voorstelling, die zij geeft, niet juist is. Maar al zou alles, wat zij over Noord-Holland zegt, waar zijn, dan hadden de kerken, die zich in „IJmuiden" hebben ver enigd, nog niet met een afvaardiging op deze synode mogen komen. De kerkelijke weg was in Noord-Holland hele maal niet opgebroken. Zij hadden na afwijzing van hun bezwaren hun zaak in de weg van appel op deze synode aan de orde kunnen stellen. Dat is niet een kwestie van formeel kerkrecht, maar van geestelijk handelen. Zo zoekt men elkaar. node inzake de vrouw in het ambt, de Wereldraad en het rassen vraagstuk. Vijf classes willen, dat de ze organisatie niet langer „oecume nisch" en ..synode" genoemd wordt. Voorgesteld wordt „internationale conferentie van gereformeerde ker ken". RASSEN De kerkeraad van Rotterdam- Alexanderstad heeft de synode drie brieven gestuurd, waarin de aan dacht gevraagd wordt voor het ras senvraagstuk en steun aan het Christelijk Instituut van Zuidelijk Afrika. In de kwestie-ds. Toornvliet zijn vier bezwaarschriften binnengeko men (van hemzelf en van de kerkera den van Santpoort, Utrecht-Oost en Zwolle). En dit is dan nog maar een kleine greep uit het synodale agendum, dat voor het grootste deel gevuld is met deputatenrapporten. Volgende week zal de synode één dag bijeenkomen. Behalve over de voorgestelde nieuwe werkwijze van de synode, zal dan worden gesproken over het voorstel, om aan de Vre- desweek 1969 deel te nemen. Het is de bedoeling dat de synode dan uiteengaat tot 25 augustus. Weg pijn fijn! Want helpt (en spaan bovendien de maag) •4 Poedels, tabletten, cachets. AMSTERDAM Met een eenvou dige plechtigheid in Amsterdam is gistermiddag een leerstoel ingesteld aan de Israëlische Bar Ilan-universi- teit. Deze leerstoel is vernoemd naar opperrabbijn A. Schuster van Am sterdam, tevens voorzitter van het college van opperrabbijnen in ons land. De leerstoel is bestemd voor onder wijs in de geschiedenis van de joodse gemeenschappen van Europa. De rector magnificus, prof. Harold Fish, toonde zich verheugd, dat juist in Nederland deze leerstoel is ingesteld, omdat ons land tot de weinige goede vrienden van Israël behoort. Opperrabbijn Schuster zag in het instellen van een leerstoel opz ijn naam een erkenning van de positieve plaats van het Nederlandse joden dom. Hij achtte het een postuum eerbewijs voor de Nederlandse rab- bijnenschool, waar al bijna een eeuw rabbijnen en godsdienstleraren wor den opgeleid in dezelfde geest als die van de Bar Ilan: een synthese tussen de oude joodse waarden en de mo derne wetenschappelijke inzichten. BEROEPINGSWERK NED. IIERV. KERK Beroepen te Kethel: C. D. Kousema ker te Zwijndrecht; te De Bilt (U.): G. Messie te Zwolle; te Windesheim (O.): J. de Vos te Katwijk a. Zee; te Scherpenzeel (Gld.): G. v. Estrik te Genemuiden. Aangenomen naar Muiden: M. v. Ra venhorst te Nes en Wierum. Bedankt voor Terneuzen (als pred. voor bijz. werkzmh.-ziekenhuispred. Julianaziekenhuis): W. H. de Jong te Maarn-Maarnsbergen. Ontheven uit het ambt: J. C. te Hark stede. GEREF. KERKEN Bedankt voor Zwolle: G. A. Wester- veld te Alphen a. d. Rijn. Beroepbaarstelling: kand. J. Rogge veen, Ringlaan 27, Achterveld (U.). GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Bunschoten-Spakenburg (vac. R. Timmerman): A. Kooij te Emmen. Aangenomen naar Den Ham (O.): A. R. Bosman te Gees, die bedankte voor Grootegast. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Broek op Langendijk: kand. B. Witzier te Apeldoorn. nu ,1*0' ik oil HOOGEVEEN Bijbels antwooi op de nieuwe inzichten in de theoli gie. Dit was het onderwerp van i rede die drs. K. Exalto hervormi predikant te Noordeloos gisteravon uitsprak in gebouw De Tamboer Hoogeveen. Op initiatief van v particulieren uit diverse kerken val Hoogeveen en omgeving was dea avond voor verontrusten georg% niseerd. Hiervoor bleek zoveel bt langstelling te bestaan dat ongeveer 400 kaartenaanvragers teleurgestel moesten worden wegens plaatsge brek. De leiding berustte bij ds. J. Velema uit Apeldoorn, die de avoi opende met bijbellezing en gebed. Drs. Exalto wees er in het begij van zijn rede op dat de bijbel vermaant de dwaalleer aan en af wijzen. Hij bracht ook wezenlij! Je kenmerken van de nieuwe theologi naar voren, de positieve waarderiftO/j van de moderne secularisatie en ondermijning van het schriftgezag. Met nadruk wees de inleider op bijbelse roeping van de mens nami1^ lijk niet tot een wereldchristendoi maar tot een heilig leven. Evenals apostelen hebben ook de reformat ren steeds het gezag van de Sch- laten gelden. Dit gezag dat door krachtige innerlijke getuigenis in harten werd ervaren en werd bele Een kritisch vragen gaan stelli?®" aan de Schrift is een gemis aan Geest. Hij eindigde met een oproi tot reveil en gebed om leiding Hu» de Heilige Geest. ,ev Na de pauze was er volop gelegei heid tot vragen stellen. De onderwef] pen die aan de orde kwamen wan Genesis, de historische betrouwbaai heid van de Heilige Schrift, de hot ding tegenover de wetenschap. 0_ deze vragen werd kort en duidelij e 1 ingegaan door een forum waarin zii ting hadden ds. J. H. Velema, dr. Schelhaas Hzn, Amsterdam, en dr K. Exalto. lie Opa (Van een onzer verslaggevers) rif SCHEVENINGEN Met een feeder! telijk programma heeft de bond vi verenigingen van gereformeer vrouwen (vrijgemaakt) gisteren begroetingsbijeenkomst in het Ku jj haus gehouden op de vooravond vijgij de bondsdag. De verenigingen uit kring Den Haag boden de aanwe gen in de tot de laatste plaats gevu de zaal afwisselend declamatie, neel en pianospel. lu Bijzonder veel succes oogstte ee U1 satirische zitting van de Tweede K? mer, de voordracht van mevrouwtje Rietveld-Drost uit Pijnacker met ea a, gedicht van Muus Jacobse en Suaheh Pang uit Korea die o.m. eeiN etude van Chopin ten gehore brachL Aan de leden en het bondsbestui|a£ werden tot haringen verpakte handl0! doeken aangeboden met een herinne ring aan Scheveningen. De leidin van de begroetingsavond was in hai er den van de presidente van de krin Den Haag, mevrouw L. M. van di n Veer-van Engeland. De bijeenkom jf werd gesloten door ds. Jac. va Nieuwkoop van Scheveningen. ;tl Vanmorgen heeft bondspresident^ mej. I. Fennema de eigenlijke bonds dag geopend. De ochtenduren werde besteed aan de jaarverslagen en ee causerie door mevrouw P. J. Drost Wijkhuizen uit Rotterdam over ont^' spanning. Op het middagprogramm stond een referaat door ds. M. K.? Drost uit Dalfsen over „het gezag i de crisis." (Van één onzer verslaggevers) AMSTERDAM Mr. C. A. Bn lid van de Tweede Kamer voor d CHU, is benoemd tot buiten ge woo j lector in de leer der interns tionalE betrekkingen aan de Vrije Universi teit. Hij zal onderwijs geven in de sub faculteit der sociaal-culturele weten schappen en daarbij bijzondere aan dacht schenken aan de international organisaties. Mr. Bos (45) was van 1954 to 1957 assistent van de griffier deil Tweede Kamer, waarna hij bejl noemd werd tot wetenschappel.'ji medewerker aan de VU. Deze func tie bekleedt hij sinds 1963 part-iimi in verband met zyn Kamerlidmaat schap. Schuldbelijdenis IN 1619 DOOR BANNELINGEN IN ANTWERPEN GESTICHT Prof. J. van Bruggen meende, dat de afvaardi ging van Wormer zou moeten worden toegelaten. Immers, de generale synode van Amersfoort-West heeft het kerkverband met Noord-Holland nooit verbroken. De bezwaren tegen „Wormer" moeten in de ker kelijke weg aan de orde komen. Toch had prof. Van Bruggen ook wel bezwaren tegen het toelaten van Wormer. De moeilijkheden zijn volgens hem ontstaan, Ds. Janssen zag gevaren van synodokratic, zoals die ook in de Gereformeerde Kerken met name tijdens de synode van Amsterdam 1936 waren voor-i gekomen, toen men eigenmachtig zaken behandelde,! Rropdercrhon die niet op het synode-agendum waren geplaatst. P' (Van onze kerkredactie) DEN HAAG De hervormde synodepraeses dr. G. de Ru, de rooms-katholieke mgr. Ramse- laer en de gereformeerde prof. dr. C. A. van Peursen zullen het woord voeren op de bijeenkomst ter herdenking van het 350-jarig bestaan van de Remonstrantse Ds. J. H. Veefkind uit Krommeniet (eveneens van „Wormer") stelde, dat het kerkverband wel steunt op de belijdenis, maar volgens de regels van de kerkenordening functioneert Het doel heiligt de middelen niet en „IJmuiden" is toch wel van dat principe uitgegaan. Dan krijgt men een kerkelijk standrecht. De particuliere synode van IJmuiden had de kerkelijke weg moeten bewan delen. Op 30 september 1619 werd de Re monstrantse Broederschap gesticht. Dat gebeurde na de Dordtse synode, waarop de remonstrantse leer veroor deeld was. Ruim tweehonderd predi kanten waren afgezet en tachtig ver bannen. Daarom vond de stichting van de broederschap ook in Antwer pen plaats. De herdenking van het 350-jarih bestaan zal zaterdagmiddag 31 me in de Grote Kerk te Den Haag plaats- vinden. Na de drie gasten zal prof dr. G. J. Hoenderdaal ingaan op wa 'l zij naar voren zullen hebben ge-*2 bracht met betrekking tot de taal» van de remonstranten in deze tijd. Aan deze feestelijke samenkoms gaat de tweedaagse algemene verga* dering van de broederschap vooraf p Achteruit Uit de laatste jaarcijfers blijkt, da! het ledental van de broederschap ir. het afgelopen jaar met vijfhonderd achteruit is gegaan. In de tweede helft van 1969 zal eenE kalender verschijnen met illustraties/j gewijd aan een aantal remonstrantse^, zaken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2