VerËetem is ;e vaar lijk Rob de Vries: Méér gezelschappen NRT BRENGT WHITING, SCHNITZLER EN FEYDEAU naar Hanoi RPhO wacht een druk seizoen met premières en verre reizen Nederlander voor Rode Kruis VRIJDAG 2 MEI 19*89 hen samenleven, maar we mogen die tijd toch ook niet GENÈVE Het Rode Kruis van Noord-Vietnam heeft de Nederlandse secretaris-generaal van de Liga van Rode Kruisverenigingen, mr. Hendrik Beer, uitgenodigd eind van de maand een bezoek aan Noord-Vietnam te brengen. Het was de eerste Noord- vietnamese uitnodiging voor een lei der van het Rode Kruis. In het verle den accepteerde Hanoi wel zendingen van de Liga, maar iedere samenwer king werd geweigerd. Het Rode Kruis heeft meegedeeld, dat mr. Beer uitsluitend zal spreken over Rode-Kruisaangelegenheden. vergeten. Tentoonstellingen moeten de mensen erop wijzen: Kijk eens wat er gebeurde, en pas op dat het niet weer gebeurt!" De in 1950 geboren Bob Lagerwaard ui Rotterdam-Hil- legersberg verzamelt geen wapens en SS-insignes uit de Tweede Wereldoorlog (op het ogenblik de grote mode in West-Duitsland en de Verenigde Staten), om vertederd dit soort antiek te kunnen bekijken. Bob is met overtuiging bd van de Documentatiegroep '40-'45want we moeten er steeds met de neus op word gedrukt, wat toen kon gebeuren. De nu 19-jarige student in de rechten werd in 1966 lid van dé 300 leden tellende vereniging. Vooral omstreeks 4 en 5 mei pro beert hij de aandacht te vesti gen op de doelstellingen. Deze Huib Goudriaan zijn: 1) merfsen, die interesse heb ben, bij elkaar brengen; 2) aan tentoonstellingen meewerken; 3) onderzoek; 4) de leden zelf ook tentoonstellingen laten organise ren. De Documentatiegroep '40-'45 werd in 1963 opgericht. Bob heeft inmiddels zijn eigen documenta- Foto van het toen nog prinselijk ge zin, die in bezet Nederland werd verspreid, voorzien van groet van de prinses: Tot spoedig ziens, Juliana. t O-X hulde aan hen die vielen 14 mei 1940 tie over de Tweede Wereldoor log opgebouwd. Niet iaten liggen Hij benadert zoveel mogelijk mensen, die kranten, pamfletten, fo- tó's en ander historisch materiaal uit die tijd hebben bewaard. „Er ligt nog enorm veel bij mensen, die het maar laten liggen, omdat ze niet we ten wat ze ermee moeten doen". Aanleiding voor Bob om te gaan verzamelen was dat zijn vader „een aantal dingen uit de oorlog had be waard". Zijn broer wilde het materi aal ordenen, maar door studie verslofte dat. Bob, toen dertien jaar, nam het werk met enthousiasme van zijn broer over. Hij begon ook door middel van ingezonden brieven in kranten contact met mensen te zoe ken, die historisch interessant mate riaal thuis hadden liggen. „Er belden mensen op, die me ver telden dat ze die dingen liever gaven aan iemand, die er iets mee doet, dan ze weg te gooien." Aangegrepen Bob Lagerwaard 'heeft altijd be langstelling gehad voor geschiedenis, vooral voor die van onze tijd. „Over de Tachtigjarige oorlog kun je lezen, maar de Tweede Wereldoorlog is nog tastbaar; je kunt er met je ouders over praten en films uit die tijd zien: het spreekt je veel meer aan. I'k ben op het strand van Norman- dië geweest, en dat heeft me wel aangegrepen. Op het slagveld van Verdun was dat in veel mindere ma te het geval. De Tweede Wereldoorlog werkt trouwens nog door tot in onze tijd". De leden van Documentatiegroep '40 - '45 hebben vrijwel allemaal een specialisatie. Bob legt zich toe op het verzamelen van fotomateriaal, aan plakbiljetten en illegale kranten. Hij laat me noodgeld zien dat de gemeente Rotterdam liet drukken, achttien foto's, die het Russisch le germuseum hem op zijn verzoek stuurde: de foto's geven beelden van de opmars van het Rode Leger na Stalingrad. Bob beschikt over foto's over de mobilisatie van het Nederlandse le ger in 1940 (prentbriefkaarten die „onze jongens" verstuurden van zijn vader, die ook was gemobi liseerd) bonkaarten, kranten, aan plakbiljetten van de „Wehrmacht", en zelfs over een Britse helm. Goeie zaken Hij vertelt dat voor een Duitse helm 25 tot 30 en voor een Neder landse helm van voor 1940 15 wordt betaald. „In Duitsland worden goeie zaken gedaan met SS-uniformen. Ik heb gelezen dat ze ook nieuw worden gemaakt, die worden geëxporteerd (naar Amerika). De man, die dat doet moet wel een harde kop hebben." Bob werkt aan de voorberei ding van een tentoonstelling op zijn kamer. Vrienden en kennis sen zullen worden uitgenodigd. „Mensen, die nog verder van die tijd afstaan, die jonger -zijn dan ik, weten er dikwijls niets van, en dat vind ik gevaarlijk." We moeten waakzaam blijven vindt Bob, die attendeert op het te genwoordige anti-semitisme in Polen. Hij laat de helm zien, die zijn vader droeg in de meidagen van 1940. de foto's van de prinsessen in Canada, die in Nederland stie kem werden bekeken: alweer meer dan 25 jaar geleden. Kin deren van de generatie die toen pas volwassen was, leggen nu verzamelingen aan. (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM „Het is eigenlijk te gek dat een wereldstad als Rotterdam slechts één eigen toneelgroep heeft. De komst van een tweede toneelgroep zouden wij niet alleen toejuichen, maar zelfs sti muleren". Dit zei Rob de Vries, algemeen directeur van het Nieuw Rotterdams Toneel donderdagmiddag tijdens een persconferentie, waarin het nieuwe repertoire voor het volgend seizoen en de toe komstplannen van het NRT werden onthuld. Hij werd hierin bij gestaan door de regisseurs John van de Rest en Jules Royaards. BOB LAGERWAARD (voor geïnteresseerden: Willem Nagellaan voll ,„1>c ai 39, te Rotterdam Hillegersberg): herinnering wakker houden i heeft"er een grote rolTn. De heer de Vries vervolgde: „Tot die tijd echter en eigenlijk ook tot de nieuwe schouwburg er is, zullen wij ons repertoire zo gedifferentieerd mogelijk moeten houden om aan de diverse smaken tegemoet te komen. Wat uiteraard gepaard zal blijven met een vernieuwing in stijgende lijn." Het nieuwe repertoire ziet er als volgt uit: op 6 september van dit jaar wordt het seizoen '69-'70 geopend met „Meneer gaat op jacht", een tot nog toe in Nederland minder bekend stuk van Feydeau, de grote Franse blijspelschrijver van het fin de siècle, die zo langzamerhand al een van de klassieken wordt. Het wordt geregisseerd door Jules Royaards, is vertaald door Remco Campert en voor het decor zorgt Frank Raven, die de totale artistieke vormgeving bij het NRT in handen heeft gekre gen. De voornaamste rollen worden gespeeld door Lies Franken, Wim v. d. Heuvel en Pieter Lutz. SCHNIITZLER Op 12 september gaat „De eenzame weg", een stuk over allerlei facetten van liefde en dood van Arthur Schnitzler in première onder regie van Karl Guttman. De vertaling is van Gerrit Kouwenaar en het decor ontwerp van Lois Egg. De voor naamste rollen worden gespeeld door Max Croiset, Pim Dikkers, Enny Meunier, Carol van Herwijnen en Jo- han Schmitz. Op 1 oktober volgt dan een van de vier kleine zaalproducties in het Piccolotheater, namelijk „Kleine An ton in zijn strijd tegen het kloot- jetvolk" van David Halliwell. De re gie is van Rob de Vries, de vertaling van Josephine Soer en Aart Staartjes ROTTERDAM Het Rotterdams Philharmonisch Orkest wacht een druk seizoen met veel premières en reizen naar het buitenland. Van 29 oktober tot 7 november is het orkest in Engeland, waar 9 con certen worden gegeven, o.a. in de Royal Festival Hall in Londen. Van 31 maart tot 3 mei wordt een toernee gemaakt door de Verenigde Staten. Hier staan 2G concerten op het reis programma. In beide perioden gaan de abonne mentsconcerten (serie A 14 vrijdag- avondconcerten, serie B 1 zondag middagconcerten, serie CD/CW 7 concerten op dinsdag- en woensdag avond. serie E, X en Z ieder 7 donderdagavondconcertengewoon door. Het Residentie Orkest, het Bra bants Orkest, het Nationaal Orkest van België en het Birmingham Sym phony Orchestra zullen inspringen. Het orkest wordt 13 keer geleid door een gastdirigent: Franz-Paul Decker 5 maal, Hiroyuki Iwaki 2 maal, Lorin Maazal 3 maal en Zdenek Macal drie maal. Jean Fournet dirigeert 24 en Edo de Waart 11 concerten. Wereldprem ieres In wereldpremière zullen onder lei ding van Edo de Waart worden uit gevoerd „Khouang" van Tona Scher- ehen, dochter van de bekende diri gent Hermann Scherchen, „Gruppi" van Jan van Vlijmen en „Lè tombeau d'Erasme", door de Franse compo nist Alexandre Tansman gecompo neerd in opdracht van het orkest. Tijdens de Erasmus-herdenking op 27 oktober wordt voor het eerst uit gevoerd een compositie van Frank Martin. „Erasmi monumentum", ge schreven in opdracht van de Rotter damse Kunststichting. Voor het eerst in Rotterdam zullen te horen zijn: „Bugaku" van Mayusu- mi, „Puppenspiel II" van Donatoni, „Maria Trilogie" voor sopraan, viool en orkest van Martin, „Monade II" van de Canadees Clermont Pépin, een orgelconcert van de Parijzenaar Char les Chaynes, „Hymnus" van Schuyt, het „Tweede vioolconcert" van Mar- tinon en de „Tweede symfonie" van Bennett. Op 7 juni geeft het R.Ph.O. een concert in het kader van het Holland Festival, maar het zal, mede met het oog op de buitenlandse reizen, niet meer meewerken aan opera-uitvoe ringen. De Matthaus Passion zal het vol gend jaar gegeven worden onder lei ding van Eduard Flipse met mede werking van het Antwerpse Orkest, en aan het Bevrijdingsconcert in 1970 zal het Brabants Orkest onder Hein Jordans medewerken. Ook zal één Promenadeconcert door het Noordhollands Philharmonisch Opperrechter Peru smokkelde juwelen NEW YORK Een lid van het Peruviaans Hooggerechtshof is giste ren voor een federaal gerechtshof in New York geleid op beschuldiging van juwelensmokkel. Hij werd op de luchthaven Kennedy Airport gear resteerd met voor 373.000 gulden dia manten in zijn bezit. De rechter kreeg toestemming naar zijn vader land terug te keren op voorwaarde dat hij voor behandeling van de zaak naar New York terugkomt. Op 31 oktober volgt de eerste voorstelling van „De Duivels". Het is geschreven door John Whiting, die zes jaar geleden overleed en heefrials basis de kerkelijke hyprocrisie, uit gaande van historische gebeurtenis sen aan het eind van de 18e eeuw in een Frans stadje. De bekende Poolse film „Moeder Joanna van de Enge len" handelde over deze gebeurtenis sen en Aldous Huxly schreef er een boek over: „The devils of Loudun" getiteld. Het is een zeer grote pro- duktie waaraan 40 acteurs en actrices deelnemen en het bestaat uit 60 korte scènes. De vertaling is van Nic. Brink en Frank Raven tekent voor de kostuums en het technisch zeer inge wikkelde decor. De belangrijkste rol len worden vervuld door Eric Schneider en Annet Nieuwenhuyzen. Op 1 december gaat in het Piccolo theater een kleine zaalproductie in première en op twaalf december volgt óf „The secretary bird" van William Douglas Home of „It's all in the mind" van John Hale. De regie is in elk geval in handen van Pim Dik kers. De nieuwjaarspremière op 1 janua ri wordt gegeven met Goldoni's onbe kendste stuk: „Bettina of het fatsoen lijke meisje". Het is opgedragen aan de gondeliers van Venetië en werd in 1748 voor het eerst gespeeld. Het handelt over de beloonde deugd. De vertaling en regie is van Jules Royaards en het decor is van Frank Raven. Rick Nicolet speelt een hoofd rol. Op 1 februari is er weer een kleine zaalproduktie in het Piccolo theater en op 13 februari gaat ..The Ruling Class" van Peter Barnes in première. Het is een politieke komedie die de gedachte dat er altijd onderdrukkers en onderdrukten moeten bestaan, he kelt. John v. d. Rest regisseert het stuk en Frank Raven ontwerpt het decor. KONING JOHAN Op 3 april beleeft óf „Koning Jo- han" dat Friedrich Dürrenmatt naar Shakespeare schreef zijn eerste Orkest worden gegeven en én door de Marinierskapel die dan 25 jaar bestaat onder kapitein Laro. Voor het laatste seizoen in de Rotterdamse Schouwburg werden 3.600 abonnementen verkocht, voor dit lopende seizoen in de Doelen 14.500. DaaTvan werden er 800 aan Hagenaars verkocht; én van hen heeft een brief geschreven, met het verzoek om op de hoogte te wor den gehouden van alle concerten in de Doelen, omdat het nieuwe Con gresgebouw in Den Haag voor deze abonnee een mislukking was. Ook was er een abonnementhouder uit Ommen in Overijssel! Op de vraag aan dirigent Jean Four- net, of hij ook vond dat het orkest j vooruit was gegaan, kaatste deze de bal terug met de opmerking, dat de j critici en het publiek dit maar moes- ten vaststellen. Wel verklaarde hij, 1 dat het zijn bedoeling van het begin af aan was geweest, het orkest door het laten uitvoeren van klassieke 1 werken omhoog te brengen, zodat het ook de zeer moeilijke moderne wer ken zou kunnen uitvoeren. Met de verzending van het pro grammaboekje van het volgende sei- I zoen zal op ongeveer 20 mei worden begonnen. voorstelling, óf „De Vliegen" van Sartre. Waarschijnlijk wordt het wel „Koning Johan." Rob de Vries voert de regie van het stuk. De reeks premières wordt op 16 april afgeslo ten met een kleine zaalproductie, ook in het Piccolotheater. Zoals van zelfsprekend worden de grote zaal- produkties allen in de Rotterdamse Schouwburg gespeeld. Ook met de kleine zaalprodukties, waarin primair de nieuwe lijn die het NRT volgt, te onderkennen is, zal men trachten meer naar buiten te treden, zoals dit ook gebeurde met de grote produkties. Overleg en over eenstemming met de andere Neder landse gezelschappen is daarvoor een eerste vereiste. Opvallend is het ontbreken van een Nederlandstalig toneelschrijver op het repertoire: het NRT heeft echter Hugo Claus uitgenodigd voor het daaropvolgende seizoen een verta ling/bewerking te maken van Sene ca's „Oedipus": aan Cees Budding is opdracht verleend een stuk te schrij ven, dat in nauwe samenwerking met Aart Staartjes en andere leden van het gezelschap ontstaat en ook Otto Dijk heeft opdracht een spel t« schrijven. De leiding van het NRT is van plan na het eerstvolgend seizoen een driejaarlijks repertoire samen te stel len. Met dit repertoire van het ko mende seizoen worden ongeveer 400 voorstellingen gegeven. Daar er binnen de eerste acht jaar nog geen nieuwe schouwburg van de grond zal zijn wordt in samenwer king met de dienst Kunstgebouwen het toneel van de Rotterdamse Schouwburg verbouwd. De entree zal op ingrijpende wijze een meer open karakter krijgen. Wat de jeugd betreft heeft men dit jaar op 40 scholen een groot aantal „speeluurtjes" gehouden. Lies Fran ken experimenteert momenteel met de zeer prille jeugd. Ook bij 20 vere nigingen, clubhuizen e.d. werden door de acteurs en actrices cursussen gegeven. Dit in samenwerking met de Stichting Kunst voor de Jeugd. Men gaat proberen dit werk nog meer uit te breiden, onder meer met een instructief programma dat eind augustus van start gaat. Tevens wordt er een cursus voor jeugdlei ders gegeven. De atlete Lia Louer-Hinten uit Tilburg, die tijdens de Olympi sche Spelen in Mexico in ver wachting bleek te zijn, heeft gisteren het leven geschonken aan een flinke zoon, die de naam Marco kreeg. Koningin dankt voor grote hartelijkheid DEN HAAG Koningin Juliana heeft via de Rijksvoorlichtingsdienst een dankwoord tot het Nederlandse volk gericht voor de ontvangen ge lukwensen ter gelegenheid van haar verjaardag. „Het aantal gelukwensen dat ik bij mijn zestigste verjaardag heb mogen ontvangen, was zo groot dat het mij niet mogelijk is, die afzonderlijk te beantwoorden. Daarom wil ik langs deze weg allen mijn bijzondere dank overbrengen voor de grote hartelijk heid die ik op deze dag heb onder vonden" aldus de Koningin. Brandend Rotterdam (rechts de stadhuistoren) in mei 1940, gen. Deze foto kreeg Bob van het museum Boymans, uiterst links met op de voorgrond vluchtelin- Historisch Museum te Rotter dam. „Ik vind vergeten erg gevaarlijk. We mogen het de jonge Duitsers niet rekenen, want we moeten als vrienden met

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 17