Wensen van jeugd naar
gereformeerde synode
Laten we ons blijven realiseren,
dat Joegoslavië socialistisch is
PASTOOR VERDIENT
VEEL MINDER DAN
PREDIKANT
EEN
Een woord voor vandaag
Synode wordt op
6 mei vervo
Uw probleem
is het
onze.
Pater Van Deenen
genoemd als
opvolger Hermans
Demonstreren
voor faculteit
ijaenis
Onbehagen rond
Raad van Kerken
Slechts kleine
meerderheid
voor fusie
Bij'na dubbele
winst Fokker
Massabetoging
in Charlerois!
beroepïngswerk
Nieuwe woon wijt
zonrler kerken
Het goede werk, dat God in ons begonnen is, zal Hij voort
zetten. Hoe lang? Paulus schrijft aan de gemeente van
Philippi: „ten einde toe... tot de dag van Christus".
De dag van Christus is de dag van Zijn triomf. Dan zal Hij
Zijn plaats in deze wereld innemen. Christus is op het ogen
blik wel op een troon gezeten, maar het is niet Zijn troon. Hij
is gezeten aan de rechterhand van de Vader. Maar al te vaak
wordt dit door ons vergeten. Christus heeft echter ook een
eigen troon. Hij is in deze wereld gekomen om in deze wereld
Zijn koninklijke waardigheid te ontvangen.
Deze zaak mag en kan niet vergeestelijkt worden. Dat ge
beurt maar al te vaak. In de ogen van maar al te veel
theologen is Christus een vergeestelijkt mens, aan wie al het
menselijke vreemd is. Dat is een onbijbelse leer. Christus is
nog steeds volop mens, ook nu Hij aan de rechterhand van de
Vader is gezeten. Wie dat afwijst ziet alle feitelijkheid uit
zijn geloof vervagen. Maar dan heeft dat geloof ook niets
aantrekkelijks meer.
De geboorte van Christus was een feit. Zijn kruisiging was
een feit. Zijn opstanding was een feit. Dan moet ook Zijn
wederkomst om te regeren een feit worden. De nieuwe
structuren van de wereld moeten een feit worden. Ze komen
echter niet door onze revolutionaire daden, maar door Zijn
daadwerkelijke en historische komst. Op de dag van Christus
gaan alle overblijvende beloften in vervulling.
We lezen vandaag: 2 Kronieken 19 1-11.
We lezen morgen: 2 Kronieken 201-19.
ZATERDAG 19 APRIL 196?
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres hunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar in
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Hoeveel inkomen en hoe
veel spaargeld mag een 73-jarige al
leenstaande hartpatiënt hebben om
in aanmerking te komen voor
bijstand en vrijstelling van luister
en kijkgeld?
Antwoord: Als het inkomen niet
voldoende is, kan de betrokkene
zich met een gerust hart tot het
gemeentehuis, afdeling sociale zaken
wenden en daar een schriftelijke
aanvraag indienen.
Gewone spaartegoeden blijven
buiten beschouwing tot bedragen
van enkele duizenden guldens. Voor
het luister- en kijkgeld kan men op
het postkantoor de twee daarvoor
bestemde formulieren aanvragen en
invullen, waarna de aanvraag auto
matisch terecht komt bij de ge
meentelijke sociale dienst voor ad
vies. Vul vooral op de formulieren
de nummers in van de radio- en
televisiekaart, anders neemt men
uw verzoek niet in behandeling.
Vraag: Mag een zelfstandige bij
de kamer van koophandel in
geschreven persoon in loondienst
bijverdienen om in aanmerking te
komen voor ziekenuitkering en kin
derbijslag?
Antwoord: Zeker, mits hij maar
de supervisie over zijn zaak houdt.
Vraag: Enkele jaren geleden heb
ik een gaskachel aangeschaft. De
schoorsteen is schoon en toch slaat
het erg aan, zodat ik elk jaar moet
behangen. Wat zou de oorzaak we
zen?
Antwoord: Wie van een kolen- op
een gashaard overgaat, doet er goed
aan de schoorsteen te voorzien van
pijpen, die tot boven de schoorsteen
uitsteken. In de schoorsteen bevindt
zich namelijk zwavel dat met de
vochtige gasafvoer een verbinding
aangaat. Daardoor ontstaat zwavel-
dioxyde, dat het cement in de
schoorsteen aantast. Daareoor ko
men de stenen los te liggen. Hoe
harder u stookt, hoe sneller dit
geschiedt. Indien u de schoorsteen
niet goed laat vegen, zullep ook de
aluminium pijpen worden aangetast.
Raadpleeg een deskundige.
Vraag: Door mijn toedoen is de
bril van een collega beschadigd. Op
zijn schadeformulier vulde de colle
ga in, dat ik in mijn drift de bril
beschadigd had. Om die reden wei
gert mijn verzekeringsmaatschappij
de schade te vergoeden. Kan een
verzekeringsmaatschappij om die
reden weigeren'
Antwoord: Als het werkelijk een
klap of dreiging is geweest, is dit
inderdaad een uitsluitingsgrond.
Was het een onschuldig driftig ge
baar, waardoor geheel buiten uw
schuld en zonder dat een redelijk
mens de schade kon voorzien, dus
m-a.w. een volkomen onschuldig ge
baar. dan wordt de zaak anders. Een
snelle beweg'ng in begrijpelijke op
winding of scnrik veroorzaakt, zon
der enig voorzienbaar gevolg, bij
voorbeeld als iemand zich over u
heen buigt is geen misdrijf.
Vraag: Mijn slaapkamer is behan
gen en daaroverheen een laag
muurverf (synthetisch). Nu is er lek
kage geweest en daardoor is het be
hang gedeeltelijk los gaan zitten. Nu
zou ik opnieuw willen behangen
maar daar er aan een kant van de
kamer met hardboard is gedaan en
ik het behang er niet af kan halen,
wil ik weten of het mogelijk is,
daaroverheen te behangen.
Antwoord: Dat moet zeer goed
mogelijk zijn. Waar ipogelijk het
oude behang met de verf wegtrek
ken. waar dit niet gaat, de verflaag
eerst beplakken met oude kranten
en daarna erover heen behangen.
Vraag: Welke boeken zijn er in de
handel over homeopathie?
Antwoord: Wat is homeopathie
van G. Charette en J. T. Wouters;
Lehrbuch der Homöopathie van Ot
to Leeser, Critische beschouwingen
over de homoeopathie van F. K. de
Jongh.
Café-Rest. BELVÉDÈRE
SCHOONHOVEN
Uniek terras aan de Lek
Gerenommeerde keuken
-X- Recepties en partijen
Nieuw entree
Telefoon 01823-2377
ROME Verwacht wordt, dat pa
ter J. van Deenen benoemd zal wor
den tot provinciaal van de jezuïeten
in Nederland. Hij volgt pater Her
mans op, die onlangs is afgetreden.
Pater Van Deenen is rector van het
Canisius-college te Nijmegen. Op het
ogenblik is hij in Rome.
De assistent-generaal van de jezuïe-
eten voor de Germaanse landen, pa
ter Schonenberger, heeft zijn ontslag
aanvrage ingetrokken.
HOOGEVEEN De synode
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
is nu samengeroepen tegen 6 mei om
tien uur in het kerkgebouw van de ge
reformeerde kerk vrijgemaakt in
Hoogeveen.
Zoals bekend is men j.l. dinsdag
middag vrij spoedig na de opening
weer uiteengegaan, in verband met de
dubbele afvaardiging van de particu
liere synode van Noord-Holland.
Kardinaal Alfrink:
Pax Christi niet
te idealistisch
LEUVEN Op de vergadering van
de internationale bestuursraad van de
rooms-katholieke vredesbeweging ,,Pax
Christi" in Leuven heeft kardinaal Al
frink gezegd, dat de taak van de vre
desbeweging vooral ligt in het bewust
maken van de problemen van oorlog
en vrede in de wereld.
Een moderne vredesbeweging als
Pax Christi kiest als werkmethode
niet het voortdurend en uitsluitend
propageren van het ideaal van de to
tale vrede, omdat dit vooralsnog niet
meer kan zijn dan een ver verwijderd
toekomstperspectief. Evenmin wil zij
zich geassocieerd zien met een onprak
tisch en weinig vruchtdragend ex
treem radicalisme.
Haar activiteiten zijn erop gericht
bij te dragen tot het scheppen, veelal
stap voor stap, van concrete nieuwe
vredesstructuren in het internationale
bestel", aldus de kardinaal.
Hij noemde in dit verband de slui
ting van het verdrag tegen de ver
spreiding van kernwapens een belang
rijke mijlpaal, en sprak de hoop uit
dat speciaal alle Westeuropese landen
dit verdrag spoedig zullen onderteke
nen.
HENGELO De vestiging van
de achtste medische faculteit blijft
de gemoederen bezig houden. Gis
teren demonstreerden enkele hon
derden Twentenaren voor de zo
begeerde faculteit.
Tterwijl buit enmet behulp van
claxons en megafoons werd gezorgd
voor een hels kabaal, probeerden
leden van e enactiecomité in het
stadhuis van Hengelo de aanwezige
Kamerled envan hun gelijk te over
tuigen.
Jehova's getuigen
gearresteerd
SEVILLA Tien Jehova's getui
gen, onder wie verschillende buiten
landers, zijn gearresteerd, nadat de
Spaanse politie een inval had gedaan
tijdens een samenkomst van deze
sekte.
Voor de bijeenkomst was geen
toestemming gevraagd. De tien wer
den beschouwd als de leiders. Hon
derdvijftig andere aanwezigen kon
den na controle van hun identi
teitspapieren naar huis gaan.
e van de J L J
(Van een onzer verslaggeefsters)
ROTTERDAM Tien jonge
ren (gereformeerd en rooms-
katholiek) uit Rotterdam en om
geving hebben een ontwerp-
werkrapport opgesteld, dat
„Daadwerkelijke Mondigheid in
de Christelijke Kerk" heet. Het
is bedoeld als een reactie op het
rapport „Kerk en Jeugd" en
vele andere uitspraken van de
synode der Gereformeerde Ker
ken.
Het stuk zal naar de komende sy
node in Sneek/Lunteren worden ge
zonden in de hoop, dat het daar zal
worden behandeld. Tevens is het
bestemd om te worden besproken op
gjv's, kerkeraden, gespreks- en actie
groepen en door andere belangstel
lenden, menen de jongelui, waarvan
Ben Dubbeldam als secretaris de
woordvoerder is.
Uit de inleiding citeren wij het
volgende: „De werkgroep ervaart de
kerk als een instituut, dat tegen de
maatschappij aanleunt en zich
aansluit bij haar geldende opvattin
gen. Wij worden geconfronteerd met
kerken, die matig boeien en weinig
verhelderen, maar saai, vervelend en
nietszeggend zijn zowel- in hun leer
als in hun presentatie en realisatie.
In eerste instantie ben je geneigd
om heel de kerk te verwijten dat ze
passief is en dat ze maar.heel weinig
in de wereld „gepresteerd" heeft.
Dan vergeten we, dat de kerk ook
goede dingen heeft gedaan, dat de
kerk niet voor iedereen „onleefbaar"
is geworden. Maar wij willen in dit
ontwerp-rapport alleen de nadruk
leggen op die zaken in de organisatie
van de kerk, die nu of overbodig zijn
geworden of vernieuwd moeten wor
den, om zo te komen tot een bewe
ging die met inzet van alle krachten
en alle morele middelen, wil probe
ren de door God aan ons gegeven
wereld te herscheppen in een wereld
waarin iedereen bestaansrecht heeft,
waarin iedereen weet wat vrede, ge
rechtigheid en welvaart betekent."
Hearing
De jongelui betreuren het, dat zij
niet op de synode aanwezig mogen
zijn om hun standpunten toe te lich
ten. Een kans, die volgens hen de
jongeren in de rooms-katholieke kerk
wel krijgen. „Wij verwachten dan
ook, dat er alsnog een verandering in
de huidige samenstelling van de sy
node komt. Op zijn minst zou een
openbare hearing toch wel op zijn
plaats zijn."
De jonge opstellers menen, dat als
de synode geen duidelijke uitspraken
gaat doen over onder andere de in
het werkrapport genoemde punten
een groot deel van jeugd noodge
dwongen de kerk de rug zal toeke
ren.
In het rapport worden verschil
lende facetten genoemd ter bestude
ring. Allereerst de taak van de kerk.
Deze is zich in te zetten voor een
wereld, waarin vrede, gerechtigheid,
welvaart, eenheid, begrip en liefde
voor iedereen geldt. In de huidige
structuur van de kerk is dat onmoge
lijk.
Er zal eenheid moeten zijn (komen),
de kerk zal geen instituut meer mo
gen zijn, maar een beweging die steeds
in beweging blijft om zo zinvol en
efficiënt mogelijk Gods woord te ver
kondigen (vertalen met: doorgeven in
woorden en daden).
De taak van christenen is het te
gaan protesteren tegen alles wat di
rect of indirect tegen de evangelische
boodschap ingaat. „We zullen de ere
dienst om moeten vormen tot een
eredienst die ons „werkmateriaal"
meegeeft voor de voor ons liggende
week. We zullen de kerkbouw moe
ten gaan verminderen en alleen in
combinatie met „andere" kerken tot
een eventuele kerkbouw overgaan.
Bovendien zal de kerk of het ge
bouw intensief moeten worden ge
bruikt voor alle mogelijke en onmo
gelijke doeleinden, zoals voor sport,
recreatie, hearing, vergadering, kerk
diensten, concerten, meetings en
werklokaal.
Voorop
Vrede en welvaart voor ieder
persoonlijk en voor de hele wereld
moeten het uitgangspunt zijn van de
kerk. De kerk zal voorop moeten
gaan lopen op ieder gebied.
Over de kerkdienst wordt gezegd,
dat deze is blijven steken in een
one-mon-show. Wil de kerkdienst
weer functioneren dan zal er heel
wat moeten worden veranderd. Deze
mag niet meer en niet minder zijn,
dan een periodieke samenkomst van
christenen die „inspiratie-werk
materiaal" komen halen en daarna in
de wereld gaan werken.
„Als de katechisatie voor de jeugd
niet beantwoordt aan haar doel, wan
neer de jeugd er geen eigen inbreng
in heeft, wanneer de jeugd bij vele
vragen „met een kluitje in het riet
gestuurd wordt, dan is het te begrij
pen dat deze jeugd niet meer naar de
katechisatie wil.
Hierin komt verandering als de ka-
techisant op de katechisatie het naar
zijn zin heeft, als hij bemerkt dat
zijn problemen ook behandeld wor
den. De nieuwe katechisatie zal zijn:
onder begeleiding van een specialist
bijvoorbeeld een dominee sa-
BELGRADO „Laten wij ons blijven
realiseren", zei de bankdirecteur, „dat we ons
in een socialistisch land bevinden". Een be
hartigenswaardig advies, voor wie zich ver
diept in het sociaal-economisch stelsel van
Joegoslavië. Reeds de eerste hernieuwde ken
nismaking met Belgrado wekte een lichte
twijfel op. Veel sterker dan vier jaar geleden
beheerst het automobiel net als bij ons het
straatbeeld. Lichtreclames verlevendigen-het
stadsbeeld zoals overal in de „kapitalistische"
landen.
Dat de Poolse luchtvaartmaatschappij met vlam
mend rode letters oproept tot een vlucht naar Po
len past nog wel in 't beeld, zoals wij dat hebben
van een socialistisch land. Maar reclame voor
Swiss-Air, voor Ford, en zelfs voor Coca-Cola wekt
onze twijfel. Hetzelfde geldt voor de krantenkiosken
met kranten uit heel West-Europa en met dezelfde
lichtzinnige weekbladen, die de aandacht der (man
nelijke) lezers trachten te trekken als bij ons. Ja,
laten we ons blijven realiseren, dat we ons in een
socialistisch land bevinden.
Maar dit alles betreft nog slechts de oppervlakte.
Teneinde een beeld te krijgen van de werking der
Joegoslavische volkshuishouding, hebben we een
willekeurig bedrijf in Belgrado uitgekozen voor
een (uiteraard oppervlakkig), want we hebben
maar tien dagen) onderzoek.
Na een bezichtiging van de fabriek (landbouwma
chines) en een discussie met de leiding van de on
derneming, bezoeken we een aantal instanties, die
de gang van zaken in die onderneming beïnvloeden:
de vakorganisatie, waar de werknemers georgani
seerd zijn, de Economische Kamer, waarin de on
derneming georganiseerd is, de bank, en niet te ver
geten de locale afdeling van de partij, de commu
nistische liga. Verder hebben we gesprekken met
een aantal persoonlijkheden, die een vooraanstaan
de plaats innemen in het maatschappelijk leven.
„Wij", dat zijn dan een twintigtal studenten en vier
stafleden van de Sociale Faculteit der Nederlandse
Economische Hogeschool te Rotterdam.
Onderneming
Uiteraard geldt onze bijzondere belangstelling het
systeem van ondernemingsbestuur. Na Joegoslavië'?
slechte ervaringen met het stalinisme heeft het
land zich tot opgave gesteld een „eigen weg" naar
het socialisme te volgen, die gekenmerkt wordl
door een zeer sterke mate van decentralisatie
het Stalisnisme kende een tot in het dolzinnige
voortgezette centralisatie) van de beslissingen bin
nen het economisch leven en het staatsbestel als
een geheel. Deze verregaande decentralisatie moet
het mogelijk maken om de burgers in alle verban
den, waarin zij leven een zo groot mogelijke mate
van zelfbestuur te laten (het stalinisme liet alle
beslissingen aan de top vallen, zodat inspraak der
betrokkenen uitgesloten was).
Op deze wijze hoopt men te realiseren, dat nie
mand meer onderworpen is aan een gezag, dat nie*
zijn instemming heeft, althans, waarin hij geen
inspraak heeft. Een fundamentele democratie dus.
die elke vorm van technocratie verwerpt. Dit alles
te realiseren in een ontwikkelingsland, waarin nog
vijftig procent van de bevolking in de landbouw
werkt, met een zeer arm platteland en zeer vele
laaggeschoolde en nauwelijks geletterde werkne
mers. In een land waar slechts één politieke partij
mag bestaan, de communistische liga, die nog
steeds het (negentiende eeuwse) historisch materia
lisme met zijn vooruitgangsoptimisme en zijn an
tireligieuze strekking, als basis aanvaardt. Dit al
les verklaart wellicht onze belangstelling.
De Joegoslavische onderneming wordt bestuurd
door een arbeidsraad. Het bedrijf, dat wij bezoe
ken, heeft een arbeidsraad van 65 leden. Deze raad
kiest uit zijn midden een bestuursraad met 18 le
den, waarvan de directeur van het bedrijf
ambt'-ha" .'e lid is. De directeur wordt gekozen en
aangesteld door de arbeidsraad.
Realiteit
De Joegoslavische onderneming werkt voor een
(betrekkelijk) vrije markt. De onderneming, welke
wij bezochten, werkt zelfs voor de internationale
markt, al richt zij zich vooral op de betrekkelijk
weinig eisende markten der arme landen. Door die
gebondenheid aan de markt heeft het onderne
mingsbestuur met dezelfde realiteiten te maken als
de onze. Men mag geen minderwaardige producten
leveren, of een te hoge prijs vragen. Bovendien
moet de onderneming, wil ze voortbestaan en liefs*
nog groeien, winst maken.
Gewapend met een gezond wantrouwen zijn w
aan het vragen stellen gegaan. Het beeld, dat dan
voor ons oprijst, is dat van een directeur, die met
zijn staf de beslissingen voorbereidt, die wekelijks
met de bestuursraad en ongeveer tweewekelijks
met de arbeidsraad worden doorgesproken en geno
men. Het feit, dat de directeur en zijn staf deskun
digen zijn en de leden der bestuursorganen niet,
helpt natuurlijk, maar voortdurend moeten de le
den van deze organen overtuigd worden, want ze
hebben de vrijheid, anders te beslissen, dan direc
teur en staf wensen.
De Joegoslaven zijn consequent in hun opzet. De
werknemers zijn tezamen ondernemer. Hun inkomen
is dus een winstinkomen, dat afhankelijk is van de
opbrengsten van de onderneming. Er bestaat dus
geen c.a.o. waar beneden men niet mag gaan. Er is
geen loonplafond. Als men de totale opbrengsten
kent van de onderneming en de kosten gecalculeerd
heeft (zonder de lonen) dan is het verschil beschik
baar voor belasting, nieuwe investeringen en voor
ie persoonlijke inkomsten.
Men zou ondeugend kunnen opmerken, dat dit
socialisme ook wel volkskapitalisme genoemd zou
kunnen worden. Deze opmerking wordt overigen?
verontwaardigd afgewezen. Er is hier geen sprakf
van privéeigendom der produktiemiddelen. Werk
nemers zijn geen aandeelhouders in hun onderne
ming. De bedrijven zijn overigens ook geer
staatseigendom, maar „economische organisatie?
van burgers."
Zelfbestuur
Om het zelfbestuur, ook in de grotere bedrijven
tot zijn recht te laten komen is men er toe overge
gaan ook de bedrijven zelf in sterke mate te decen
traliseren. Binnen de onderneming zijn er (in dil
geval) 12 economische eenheden te onderscheiden
Elk van deze eenheden heeft een orgaan van zelf
bestuur, dat de beslissingen neemt, welke op het vlak
van de afdeling genomen kunnen worden. Het is nu
In dit en twee volgende artikelen vertelt
prof. dr. W. Albeda over zijn ervaringen op
zijn reis naar Joegoslavië, waar hij enkele
fabrieken bezocht. Prof. Albeda is hoogleraar
aan de Economische Hogeschool te Rotter
dam.
ïogelijk om per economische eenheid resultaten-
ekeningen te maken, die bepalend zijn voor de
nkomensvorming binnen de economische eenheid.
Het is niet moeilijk om als conclusie maar vast te
rekken, dat er niet alleen tussen de Joegoslavische
mdernemingen inkomensverschillen kunnen
mtstaan voor overeenkomstige arbeid, die groter
kunnen zijn dan bij ons, maar ook binnen de
onderneming. Uiteraard is dit de consequentie van
het ondernemerschap der arbeiders. Bij ons in Ne
derland is er ook niemand, die erop toeziet, dat de
ondernemersinkomens niet al te grote verschillen
vertonen van onderneming tot onderneming? Toch
blijft deze zaak onze nieuwsgierigheid prikkelen.
Het wekelijks inkomen der werknemers kan, over
een jaar gezien, nogal wat schommelen. Dat klopt.
Een blik in een paar loonboekjes kan ons daarvan
overtuigen. Maar wat als er verlies is? Dan gevoe
len de werknemers dit aan den lijve, (tot een zeker
punt, want dan grijpt men van hoger hand in).
men praten en denken en werken
aan een rechtvaardiger en vreedza
mer wereld.
Wat betreft de Gereformeerde Jon
geren Vereniging. Dit moet een
gespreksgroep zijn voor jongeren, die
samen praten over alles wat zij be
langrijk vinden en tevens, aangeven
waar wat veranderd moet worden of
waar iets gedaan moet worden.
Elke dag doen we belijdenis van
ons geloof. Steeds opnieuw zeggen we
ja tegen God, waar en wanneer dan
ook. Belijdenis mag beslist niet zijn
het ja zeggen tegen een kerk (sugge
reert de belijdenisvragen) of een ver
antwoording afleggen aan de ge
meente. Wij zijn wel verantwoording
schuldig voor ons doen en laten,
maar primair aan God.
De jongeren vragen het avondmaal
open te stellen voor iedereen, die
zich bewust is van het „waarom",
zonder dat men van te voren dit aan
de kerkeraad moet vragen (biechten).
In het kader van de democratisering
wordt gepleit dat jongeren en vrou
wen ook een duidelijke en reële
inspraak en medezeggenschap kun
nen hebben.
Er zal stemrecht voor de jeugd
moeten zijn om ouderlingen en dia
kenen te kiezen. De jeugdouderling
zal door de jeugd moeten worden ge
kozen. De jeugd zal vertegenwoor
digd moeten ziin op elke synode.
Verder wordt in het rapport gepleit
voor meer vrouwen in het ambt. Van
de mogelijkheid wordt te weinig ge
bruik gemaakt.
De jongeren juichen toetreden tot
de Wereldraad toe, „op grond van
Christus' levenswandel". De Wereld
raad erkent in zijn basisformule
duidelijk de Godheid van Christus en
tevens dat de uitspraken van de le
den gebonden moeten zijn aan die
basisformule. „Wij mogen geen enkel
gesprek met andere kerken uit de
weg gaan, we zullen er aan deel moe
ten nemen. Is Jezus ooit voor een
gesprek uit de weg gegaan?"
Wanneer we aansluiten dan kan er
wel eens scheuring komen in de
kerk, is een veel gebruikt excuus om
het aansluiten tegen te houden. Net
alsof er een eenheid is. Eenheid gaat
voor aansluiting, de GOS is belang
rijker. Waar we al niet mee aan ko
men dragen. Doch het zijn allemaal
loze kreten die nergens op gebaseerd
zijn.
Wat dachten we van de kreet, door
aansluiting eenheid, of Iaat de naam
GOS veranderen in S.O.S., als alter
natief voor die andere kreten.
Tot slot valt de opmerking in het
werkrapport van de jongeren: gelo
ven is een revolutionaire taak.
Het rapport is te bestellen bij de werk
groep Denken en Doen door stichting van
i 1,op giro 1530140 t.n.v. B. Dubbeldam,
Rotterdam 26.
Rotterdam 26.
ZWOLLE De classis Zwolle van
de Gereformeerde Kerken zal zich tot
de generale synode wenden, om haar
„gevoel van onbehagen" kenbaar te
maken over de informatie van de
kant van de generale synode over de
Raad van Kerken in Nederland, spe
ciaal ook gelet op de totstandkoming
van de raad.
H. G. STEINBERG
OVERLEDEN
BAD BOLL Op de leeftijd van'
83 jaar is overleden ds. H. G. Stein
berg, oud-praeses van de Evange
lische Broederschap (Herrnhutters) in
Suriname. Van 1950 tot 1957 was hij
bestuurslid van de Europese uniteit
van de herrnhutters.
Britse methodisten
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Stemgerechtigde me
thodisten hebben uiteindelijk toch
niet kleine meerderheid hun toestem
ming gegeven voor fusie met anglica
nen. De voorlopige uitslag is: Voor
fusie, 38)621; tegen, 31.810; en blanco
stemden 2306. Nog zes classes moeten
De stemmen in 831 classes zijn nu
geteld. Reeds eerde'1 melden we
hun stem uitbrengen,
er slechts een benauwend kleine
meerderheid voor fusie was. De
classes van Groot-Londen hebben de
schaal iets meer naar de kant van de
fusie doorgeslagen.
Volgens de laatste telling zijn
classes voor, 341 tegen en stemden 12
classes blanco. Dat betekent dal
slechts 57.5 procent van de classes
voor is en maar 53 procent van de
lidmaten die een stem uitbrachten.
Als straks de afgevaardigden naar
de algemene vergadering in deze ver
houding hun stem uitbrengen valt de
fusie in het water, want 75 pet. van
de stemmen moet voor zijn.
AMSTERDAM De NV Kon. Ned.
Vliegtuigenfabriek Fokker heeft in
1968 zeer gunstige financiële resulta
ten geboekt.
De. bedrijfsrekening steeg
31,7 miljoen tot 42,4 miljoen. Het
resultaat na aftrek van de gewone
afschrijvingen steeg van 25,7 tot
46,3 miljoen. Een van de factoren
'die tot de winst bijdroegen, was het
aantal leveringen van F 27 vliegtui
gen waarop winst kon worden
boekt: 28 in 1967 en 38 in 1968.
Voorgesteld wordt 21 procent divi
dend en een extra contact dividend
van vijf plus tien procent in aande
len uit de agioreserve wegens het
vijftigjarig bestaan van de NV (in
1967 alleen 21 procent in contanten).
In verband met de groei van de
onderneming zal vöor 19G9 en volgen
de jaren rekening moeten worden ge
houden met een sterke stijging van
de investeringen in gebouwen en ma
chines.
BRUSSEL In Charlerois hebbel
gistermiddag vijftigduizend menseil
deelgenomen aan een betoging vota
herleving van de Waalse economiij
die was georganiseerd door een ge
meenschappelijk front van socialisti
sche en katholieke vakbonden.
Vrijwel alle bedrijven en winkels
in de stad hadden hun deuren geslo
ten om het personeel gelegenheid te
geven aan de demonstratie deel te ne
men. Ook het openbaar vervoer lag
stil. Voor vandaag stonden soortge
lijke massabetogingen elders in hel
Waalse land op het program.
In Antwerpen is gisteren door on
geveer vierduizend mensen deelgeno
men aan een betoging tegen even
tuele verdrijving van een aantal ves
tigingen van oliemaatschappijen in
het zuidelijk deel van de Scheldestad.
In de kolenmijn van Winterslag in
Belgisch Limburg is een algemene
staking uitgebroken van bovengronds
personeel dat hogere lonen voor over
werk eist.
NED. IIERV. KERK
Beroepen te Nunspeet: (vac. J. Wie
man): T. Langerak te Veenendaal; te
Besoijen (Waalwijk-West): H. Stroeve
te Lopikerkapel.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Almkerk: C. Kamper
te Garijp 'Fr.).
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Zoetermeer: H. Rijksen
te Gouda.
(Van onze kerkredactie)
GRONINGEN - Een kapelaan
verdient in het bisdom Gro
ningen, alles meegerekend,
11.500 gulden per jaar. Een
pastoor heeft ongeveer 800 gul
den meer. Daarmee liggen de
tractementen van de rooms-
katholieke parochie-geestelijken
beduidend lager dan die van hun
protestantse (gehuwde) collega's.
Dat blijkt uit de nieuwe uniforme
regeling, die het bisdom Groningen
getroffen heeft.
De kerkbesturen moeten per jaar
13.800 gulden aan de pastoor betalen.
Daarvan krijgt hij vierduizend gul
den ter vrije beschikking, negenhon
derd gulden gelden als representatie
kosten en 8.900 gulden zijn bestemd
voor de huishouding. Van dat laatste
bedrag moet hij dus ook de
huishoudster betalen.
Heeft de pastoor een of twee kape
laans in huis, dan stijgen zijn kosten
van representatie en van huishou
ding, zodat hij dan per jaar 18.700
resp. 23.050 gulden ontvangt. Hij
geeft dan de kapelaans gratis kost en
inwoning.
Een kapelaan krijgt een basissala
ris van 2800 gulden. Dit bedrag wordt
jaarlijks met 125 gulden verhoogd,
totdat een maximum van 3550 gulden
is bereikt. Voor representatiekosten
ontvangt hij 650 gulden. Hij heeft
verder vrije kost en inwoning, die
samen getaxeerd zouden kunnen
worden op 7300 gulden.
Het kerkbestuur en de pastoors en
kapelaans betalen samen de premie
voor de ziekte- en pensioenregeling
Kosten en onderhoud van de pastorie
komen ten laste van de kerkekas
Het bisdom vergoedt verhuiskosten.
Neveninkomsten (bijvoorbeeld door
les'geven op school) moet de geeste
lijke afdragen. Hij mag de helft hou
den tot een maximum van duizend
gulden. Het bedrag, dat de kerk
besturen uit deze neveninkomsten
ontvangen, gaat in een fonds van hel
bisdom. Hieruit worden parochies
gesteund, die niet in staat zijn de
tractementen volgens de richtlijnen
te betalen.
HENGELO In Groot Driene, de
nieuwe woonwijk in aanbouw van
Hengelo, die onderdak zal gaan bieden
aan twaalfduizend inwoners, zullen
naar het zich laat aanzien geen ker
ken worden gebouwd. Bij de opzet is
wel rekening gehouden met terreinen
voor bijzondere bebouwing, maar
geen enkele kerk heeft tot nu h*
belangstelling voor kerkbouw in de#
nieuwe wijk getoond.