schaak FILMEN NAAR EEN IDEE 45c NEDERLAND V 1 4 -hore: Europa bij van Postunie Les 4 Wie te hoog wil mikken brengt z'n hobby om hals Frida Boccara falenfalenf Sans atout Verrassing SIT1 a' i i l IL mm mm B BB AS&B SAS m H BaBB ■ff B fl®B Grote stijl ff 1 1 P 1 mm B IS _rï 1 i m m Ij"®"® 'ff i I cg b a m .Mwmrnj iwmh AW lil" ZATERDAG 1» APRIL 1969 YjET zal de filatelisten bekend zijn dat gedurende M de Tweede Wereldoorlog onder zware drang van Duitsland getracht is een Europese postunie in het leven te roepen. Er zijn destijds naar aanleiding van de eerste conferentie, die te Wenen iverd gehouden, door enkele Europese landen o.a. ook ons land zegels uit gegeven. Die zegels hebben het langer uitgehouden dan de postunie. In 1955 hebben de landen van de Kolen- en Staal gemeenschap de eerste stap gezet, waaruit in 1959 de huidige Westeuropese Postunie is ontstaan. De gedachte van Europa's eenwording wordt al sinds 1956 gesymboliseerd door de jaar lijkse uitgifte van ge meenschappelijke Europa-ze gels. Nadat in Montreux op 26 juni 1959 door de zes EGKS-landen en Denemarken, Finland, Grie kenland, Groot-Britannië, Ier land, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Turkije, IJsland, Zweden en Zwitserland in totaal negentien landen de Conférence Européenne des Postes et des Télécommunica- tions was opgericht, werd het initiatief van 1956 om door mid del van postzegels de Europese gedachte te helpen stimuleren, door dit lichaam overgenomen. Zo beleven we dit jaar de tiende emissie van Europa-ze gels onder auspiciën van de CEPT. Dit Europese PTT-be- raad streeft naar nauwe betrek kingen tussen de onderscheiden administraties teneinde in het bijzonder de onderlinge diensten zo goed mogelijk op elkaar af te doen stemmen en daarmee het geheel te perfec tioneren. In de CEPT bestaat een alge mene vergadering en werken commissies, werkgroepen en een secretariaat, dat sinds kort gedurende perioden van drie jaar bij toerbeurt door een van de administraties wordt ver zorgd. Sinds de oprichting in 1959 nebben Cyprus, Liechtenstein, Monaco, San Marino en Vati caanstad zich nog gemeld zodat thans twee dozijn landen de Westeuropese Postunie zijn toe gedaan. weet wellicht ook dat thans de ontwerpen voor de ze gels tegelijk voor drié jaren door vertegenwoordigers van de leden-landen worden gekozen. De keuze geschiedt uit reeds geselecteerde inzendingen. In 1968 is dus de keus gedaan voor 1969, 1970 en 1971 en kwam respectievelijk een Italiaans, een Iers en een IJslands ontwerp uit de bus Ik moet opmerken, dat de tot nu toe gekozen ontwerpen noch in grafisch noch in artistiek op zicht uitblinken. Tot meer dan conventionele uitbeeldingen van de Europa-gedachte is men ze tter niet gekomen. Het is een tak met blaadjes, een wiel met spaken, in elkaar grijpende ra deren, een duif e.d. Misschien dat daaruit te ver klaren is, dat ondanks het ad vies van de CEPT enkele lan den met eieen ontwerpen deel nemen aan een emissie of hun oeurt helemaal voorbij laten gaan. Hierbij dienen Oostenrijk, Liechtenstein, de Scandinavische landen e.a. te worden vermeld. Maar dit jaar wordt de tiende verjaardag van de postspruit luidruchtig gevierd. Alle vier entwintig landen zullen zegels jitgeven en gaan het Italiaans ontwerp volgen; natuurlijk aan gepast aan de specifieke lande lijke behoeften. Het tempelach tige gebouw van dit jaar, opge trokken uit de woorden EURO PA CEPT is een ontwerp van Luigi Gasbarra, sinds 1947 gra fisch medewerker van de Staatsdrukkerij van Rome en van Giorgio Belli, die sinds 1963 in dienst is van de Italiaanse PTT. Vooral Gasbarra heeft al veel Italiaanse zegels ontworpen. Sinds 1952 is een dertigtal ze gels van zijn hand uitgekomen. Belli ontwierp ook al zegels, maar hij is meer dan grafisch kunstenaar alleen. Hij maakte keramiek en heeft o.a. een grote wandschildering in het hoofd postkantoor te Rome op zijn naam staan. Het verzamelen van Euro pa-zegels en wat zich rond dit thema heeft aangediend, is een boeiende aangelegenheid ge worden. De filmer laat zich, bij het beoefenen van zijn hobby, in het alge meen te veel leiden door het toeval. Hij gaat een dag naar buiten en bedenkt dat hij de camera wel eens mee zou kunnen nemen. Eenmaal in bos of heide gekomen, begint hij in het wilde weg te filmen. Het resultaat is, we hebben het eerder gezegd, een reeks losse scènes zon der enig zinvol verband. Meestal zitten er aan zo'n film ook scènes die bij totaal andere gelegenheden zijn gemaakt. Het is deze vorm van filmerij die de hobby snel om hals helpt. Het ontbreekt de overigens goedwillende amateur aan planning, en hij pakt als motief alles wat hij toevallig tegenkomt. De serieuze filmer gaat het probleem anders te lijf. Wanneer een beginnend filmer hoort over het maken van kleine speelfilms, denkt hij vrijwel altijd aan „misdaadfilms". Vaak begaat hij de fout in „studiotermen" te denken. Zijn fantasie holt zijn mo gelijkheden ver vooruit Weet hij iets omtrent het begrip „draai boek" of „scenario", dan maakt hij dat ook en plaatst meteen een he leboel figuren In zijn „story". Er ontstaan wilde of hartroeren de verhalen vol van boeven en mensen met berouw. Wanneer het aankomt op het uitwerken van zo'n ingewikkeld scenario, merkt de fil mer dat hij veel te hoog heeft gegrepen. Zijn filmidee lijdt roem loos schipbreuk. Tenzij u een enorme doordouwer bent, een reuze-organisator en te vens iemand met een zee van vrije tijd. geldt het devies: „Houdt het simpel". Om te beginnen dit. Hoe meer figuren u in uw verhaaltje zet, hoe lastiger het wordt. Stel dat u gaat draaien met vijf mensen. U hebt er een zaterdagmiddag voor. De eerste keer gaat het best. leder een komt, het is (nog) leuk. De tweede keer kan A. niet en die is hoofdrolspeler. B. kan wel, maar met hem kurvt u niet uit de voeten. De zaterdag daarop kan A. wel maar B. niet enz. Daarom deze gulden regels voor de beginners: 1. Zorg dat u het aantal plaatsen van handeling (lo- katies) zo klein mogelijk houdt. Een stadspark, een keuken of een camping. 2. Beperk het aantal figu ren in uw filmf In het begin liever tot niet meer dan twee personen. Denk niet dat de kwaliteit van uw film wordt bepaald door het aantal spelers.! 3. Houd de draaitijd kort. Hoe langer het duurt voor u uw film klaarhebt, hoe meer kans op verslapping van uw aandacht en uw enthousiasme! Goed voorbereid, kan een sim pele speelfilm In een twee avon den klaar zijn. Maar dan moet u wel een beetje werkelijkheidszin hebben. Als voorbeeld geven wij u een eenvoudig verhaaltje voor een huiselijke speelfilm, In uw studio thuis. Er Is een meneer en er is een mevrouw. Meneer behoort tot die typen die menen dat het heb ben van goede manieren binnen de vier muren, maar onzin is. Hij komt thuis van zijn werk. Mikt zijn jas min of meer op de kapstok. Gooit zijn hoed ergens en Het Is handig wanneer zowel meneer als mevrouw met de camera kan omgaan. Kunnen zij om beurten acteren of regisseren. ploft in een makkelijke stoel. Roept om koffie en trekt zijn dasje los. Als een leeglopende luchtbal lon zakt hij onderuit, benen op tafel. Mevrouw kijkt misprijzend, meneer trekt zich er niets van aan. Hij schreeuwt om de krant. Hij wacht af of er iets op tafel komt. Maar dan dan gaat de bel. De knappe buurvrouw komt even aan. Op slag is meneer anders. Het dasje zit meteen recht De benen zijn van tafel. Hij neemt haar jas overdreven hoffelijk in ontvangst, waarvoor hij zijn vrouw letterlijk heeft weggedrongen uit de gang. Hij opent de deur, biedt zijn gaste een stoel, kortom meneer slooft zich uit Buurvrouw is onder de indruk van zijn charme.' Zijn eigen vrouw ergert zich. Zo gauw zij kans ziet, wijst ze haar buurvrouw met een knipoog op de achterdeur. Er verstrijkt enige tijd. Dan komt buurvrouw weer eens aan maar nu zachtjes door de achterdeur. De gangdeur staat op een kiertje en daardoor gluren twee paar vrou wenogen. Zij zien meneer met dasje los en de schoenen op tafel. Dan komen de dames binnen, fijn tjes glimlachend. Meneer is in pa niek. Hij vliegt op, buurvrouw gaat rustig zitten. Terloops veegt ze even van de lage tafel wat stof. Van meneers schoenen. De wraak is volledig. Meneer verliest zijn al lure van een don Juan. Scenario Zoals u ziet, is hier geen pistool bij te pas gekomen. Geen Bonny and Clyde-verhaal. Wel „uit het leven gegrepen". Er zijn geen du re decors nodig, alleen maar een kamer, een gang, een keuken. Wanneer we gebruik maken van een moderne filmlamp, hebben we licht voldoende. Om u wat op weg te helpen, laten we u zien hoe dit simpele verhaaltjes, in vaktaal een „script" geheten, wordt omge werkt tot een soort scenario. De, voor de amateur, meest gangbare termen zijn: totaal: een soort over zicht van de gehele scène (TT). Half totaal: een detaillering, bijv. een enkele persoon (HT). Close up: een verdere detaillering, een gezicht of een hand (CU). 1. TT. Meneer komt thuis. Hij sluit de huisdeur. 2. TT. In de gang trekt hij zijn Jas uit en gooit die op de kapstok. 3. HT. De hoed vliegt er achteraan, de hoed valt. 4. CU. De hoed ligt in een hoekje van de gang. 5. TT. De kamerdeur gaat open. Meneer komt binnen en laat zich in een stoel ploffen. 6. HT. Meneer wurmt zijn dasje los en ODent de boord. 7. HT. Meneer legt zijn voeten op de salontafel. 8. TT. Mevrouw komt binnen en 9. CU. Kijkt zeer misprijzend. 10. HT. Meneer maakt een gebaar van drinken. 11. TT. Mevrouw komt met een kop koffie binnen. 12. HT. Meneer kijkt niet eens op, een bedankje kan er niet af. 13. CU. Meneer leest de krant. 14. TT. De buurvrouw bij de voor deur. 15. CU. Haar vinger gaat naar de bel, ze belt. 16. TT. Mevrouw loopt naar de gang en opent de deur. 17. HT. Meneer luistert en vliegt op. 18 TT Zijn vrouw die staat tè praten en de jas wil aannemen wordt weggedrongen. 19. TT. Meneer hangt de jas netjes op en 20. HT. Schopt zijn hoed snel on der een kastje. 21. TT. Hij opent de kamerdeur en laat buurvrouw binnen. 22. TT. Hij snelt naar een stoel en schuift die aan 23. CU. Zijn dasje en boord zitten correct. 24. HT. Buurvrouw praat. 25. HT. Zijn eigen vrouw praat, maar kennelijk heeft meneer 26. CU. Het hoogste woord. 27. CU. Het gezicht van mevrouw spreekt boekdelen. 28. TT. Buurvrouw staat glimla chend op en gaat naar de keuken. 29. HT. Mevrouw wijst op de ach terdeur en fluistert iets. 30. Het beeld donkert af. 31. CU. Er komt een kalender In het beeld, een blad valt af. 32. TT. Buurvrouw gaat naar de achterdeur en loop zachtjes bin nen. 33. TT. Meneer in zijn luie stoel, dasje los, haren l-n de war en schoenen op de tafel. 34. HT. De kamerdeur gaat open en twee gezichten gluren naar bin nen. 35. HT. Meneer In zijn normale, wanordelijke staat. 36. HT. De twee dames lachend. 37. TT. Dan stappen zij binnen en buurvrouw plaatst zich pal voor meneer. Ze knikt even en schijnt hem amper te zien. 38. TT. Mener vliegt op en rukt aan zijn dasje. 39. HT. Buurvrouw bukt zich en wrijft van de plaats waar de voe ten lagen wat stof weg. 40. CU. Meneers gezicht een puinhoop. 41.CU. De dames glimlachend. Hier eindigen wij dit mini-ver haal. Als u het verstandig aanpakt, is het filmpje in één zaterdagmid dag klaar. Let er op De meeste filmspelers in de dop hebben een neiging tot overdrij ven. Houd een keukenspiegel bij de hand. Trekken zij een Ietwat theatraal gezicht, laat ze even In de spiegel kijken. Gewoon doen is precies goed. Pas op voor glimlichten in spie gels. Let even op waar en hoe u uw filmlamp plaatst. Een tikkeltje (matte) opmaak kan nooit kwaad bij filmen met kunstlicht. Laat elke scène een of twee keer doen, dus zonder de camera te laten draaien. Neem steeds iets meer dan u strikt nodig hebt. Dat Is later fijn bij het monteren. Uw films kunnen dus zonder meer in de onmiddellijke omgeving worden gemaakt. Ze worden dan ook echter. Als u een filmpje maakt dat afwisselend in en bul ten het huis speelt, neem dan eerst alle buitenscènes op en daar na achter elkaar de binnenscènes. Later brengt u de juiste volgorde er in met schaar en plakpers. Dat spaart tijd! Maak uw film af met een titel en een strookje met het woordje EINDE, dat Is beter dan uw publiek In het donker te laten raden of de voorstelling ten einde is of dat een storing is opgetre den. „Un jour, un enfant". Frida Boccara zorgde dat Frankrijk met dat liedje een van de vier winnaars werd van het onlangs gehouden Eurovisie-songfestival in Madrid. Ze is ermee in de schijnwerpers van de show business terechtgekomen. Frida Boccara is in vele op zichten internationaal. Haar achternaam stamt uit het Af- ghaans, naar de oude stad Boukhara. In oktober 1940 werd ze in Casablanca (Marokko) ge boren. Haar voornaam komt uit Italië, waar haar voorouders werden geboren. Haar groot moeder zong, haar moeder zong en Frida zingt. In dertiep talen, waaronder Arabisch en Neder lands. Als tiener studeerde Frida Boccara oude talen en gelijktij dig volgde ze een klassieke zang opleiding. Ze kreeg les volgens de methode van de grote musi cus Walter Gieséking, waarbij de hele partituur in gedachten moet worden gespeeld en de pi ano nauwelijks wordt aange raakt. Maar Frida zong toch niet al leen klassiek. Met haar zuster, die haar altijd op de piano be geleidt, en haar broer, vormde ze een trio dat gespecialiseerd is in negro spirituals. Toen de Amerikaanse zang groep „The Platters" eens een concert in Casablanca gaf, werd Frida aan de zangers en hun impressario Buck Ram de ma ker van het befaamde „Only You") voorgesteld. Tijdens een auditie zong ze het chanson „Soeur Anne''. Buck Ram was enthousiast en nodigde haar uit naar Frankrijk te komen. Lo gisch dat ze ging. Sindsdien behaalde ze vele successen op festivals, o.a. in Barcelona, Majorca, Stockholm en Sopot. Furore maakte Frida ook tijdens een toernee door Rusland. Daar nam ze de single „Je cröis que tu reviendras" op. die het tot een miljoen stuks bracht. Inmiddels heeft ze al een sta peltje platen volgezongen. In ons land zijn daarvan de be kendste „Brandy", „L'Enfant aux cymbales" en „Cent mille chansons". Het behandelen van een SA-contract blijkt veelal geen eenvoudige opgave. Meer nog dan bij de kleurcontracten is men afhankelijk van de kaartverdeling bij de tegenpartij. Vaak gaat een op papier waterdicht contract als nog down, wanneer één van de tegenstan ders een lange kaart blijkt te bezitten, die ge makkelijk kan worden vrijgespeeld. Een SA-contract wordt ook wel als „vlucht- mlddel" gebruikt. Dit wanneer een manche contract In een kleur niet haalbaar Is en men toch wat wil doen. Van dit laatste is sprake als de verdeling bij de tegenpartij ongunstig is of kan zijn. Onderstaand voorbeeld laat dat zien. A H 10 4 H V 7 6 84 A 7 4 V B9762 A 8 5 4 2 14 <7 93 O 62 W O 2 O HB109 H B 1086 V 5 853 B10 O A V 7 5 3 932 Correspondentie aan de heer B. 1. Nuyi, Jaereveltstraat 22, Rotterdam. Men ziet dat nood zal proberen een con tract in een hoge kleur te bereiken en met de 4-steun van zuid lijkt dat mogelijk. In de praktijk evenwel niet, want de ♦-verdeling is wel heel ongunstig, evenals de C?-ver- deling. 2 gaat zelfs down, terwijl ook een ❖- contract niet aantrekkelijk is (men zie daar voor de sterke O-kaart van oost). Zuid en noord kunnen dus alleen In SA iets doen. maar mede door de vreemde verdeling van de kaarten komen noord en zuid niet verder dan 2 SA. Ook in het volgende spel wordt fn sans gespeeld. 654 V 10 4 O 6532 V 10 4 A V B 10 7 V A H 6 O 98 932 Oost en west bereikten hier 3 SA, dat ge makkelijker haalbaar bleek, al ziet het er niet naar uit. Noord kwam uit met die zuid met de A sloeg. Maar na drie <?-slagen was de rest toch gemakkelijk voor oost en west die, omdat in werd gesneden, met de vijf ♦- en vier <>-slagen aan negen slagen kon komen. -K- Frida Boccara: Internationaal (2) Uit een partij Garcia—OUsai (Lugano 1968) Er ligt een wijde kloof tussen de verrassing die een partijspeler on dergaat, overvalt zo U wilt. Wan neer zijn tegenstander een totaal onverwachte zet doet, en de ver rassing welke iemand een op losser bijvoorbeeld ondergaat wanneer hij zich van een bepaalde diagramstelling een onjuiste me ning heeft gevormd, die wordt ge corrigeerd door het verdere ver loop van de partij of de oplossing. Het is duidelijk dat in deze ru briek de verrassing van de lezer In het geding Is, althans zou moeten zijn. Iedere schaker weet uit erva ring dat bijna elke schaakpartij hem voor een of meer verrassin gen plaatst. Het moge waar zijn dat het verrassingselement schaarser voorkomt naarmate de schaker In kwestie sterker speelt, het staat wel vast dat ook de al- lersterksten hier niet van gevrij waard zijn. Het aardige Is dat de pure ama- teursthakers zich er allerminst voor behoeven te schamen dat zij zo dikwijls voor verrassingen wor den geplaatsts. Sterker nog: dit element vormt niet zelden de grootste bekoring voor hen, onge acht of zij zelf dan wel hun te genstanders hiervan de dupe zijn. Wij hebben ditmaal enkele stel lingen bij elkaar gezocht, waarin men zich op het eerste gezicht lelijk kan vergissen. Om het nog wat moeilijker te maken, hebben wij alleen vermeld wie aan zet is, zonder aan te geven hoe de partij moet aflopen. Dat dwingt de op losser wat nauwkeuriger te stude ren, omdat hij niet „naar de afloop toe" kan oplossen. (1) Uit een partij TietzMargolis (Leningrad 1957) a b c d e f Zwart aan zet. (3) Uit een corr. partij Drïscu— Miskolszy (Roemenië 1968). I i 4 A A A i- 7f V I W "3 W b c d e f g h Wit aan zet. abcdefgh Zwart aan zet. Hieronder volgen de oplossingen de opgaven uit onze rubriek van 12 epri (De studie). 1 Koranyl. De hoofdvariant luidt volgt: 1. Tah2 Dg7; 2. Ldl Kh7; 3. LU Ld7; 4. Tg2 Dh6t; 5. Lh5 Lxh3; 6. Tg6 Del 7. Tg3 Del; 8. Kxh3 Dhït; 9. Kg4 Kh& 10. Lf7 De4t: 11. Kh3 Df5t; 12. Kg2 Dxf7; Th3t. Remise. 2. Prokes. Oplossing: 1. Kb8—a4; 2 Txa7 a3: 3. Txa3 Kb2; 4 Ta7. Remiss, volgens hetzelfde Idee als in de stucls van Koranyl. Prokes' studie is vermoedt li|k de oudst bekende waarin dit theiri werd ultgobeeld. De studie van Korarr, Is echter bepaald .geen Imitatlel 3. Brieger. Een Intrigerende affairt Oplossing: 1. c7 Ta1t: 2. Kg2l Ta ft 3. Kf3 Ta3t; 4. Ke4 Ta4t: 5. Kd5 TW: 6 Ke6l Te4t; 7. Kf7 Tf4t: 8. Kxg6 Tgit 9. Kh7 Tg7t; 10. Txg7 en wint. Correspondentie aan de heer H Slavekoorde, Goudreinetstraat S Den Haag. Correspondentie aan de heer A. J. Ivens, Frankenslag 69, Den Haag. Pieter Bergsma is onttroond als nationale kampioen. Wat iedereen verwachtte hijzelf Incluis is geschied. Internationale groot meester Ton Sijbrands deed wat van hém verwacht werd en hero verde de titel die hij vorig jaar niet kon verdedigen. Wat de meeste indruk maakte, was de wijze waarop Sijbrands recht op de titel afging. Negen winstpartijen en slechts twee remi ses tegen Wiersma en Roozen- burg. En dat in een stijl, die de groten alleen maar deed zoeken naar superlatieven om hun bewon dering voor hun tegenstander uit te drukken. Terecht. In deze vorm is Ton een potentiele candidaat voor de wereldtitel. Met speels ge mak leverde hij uitsluitend gave oartijen van hoog gehalte. Roozenburg en van Dijk kwamen goed terug. Eerstgenoemde kon met de door examenzorgen ge plaagde, ongetrainde Wiersma de len, terwijl Van Dijk de vierde en vijfde plaats deelde met Varkevis- ser. Een herkamp is niet nodig, omdat Roozenburg zich uit het ac tieve damleven heeft teruqqetrok- ken. Een groot verlies, dat com pensatie vindt in het aandeel dat hij blijft hebben als nationale'trai ner. Ook Bom heeft afscheid geno men na een |ubileum van 25 maal deelnemer aan het nationale kam- oioenschap. Varkevisser speelde een goed tornooi en verwierf daardoor de ontbrekende punten voor de meestertitel. Bij de jeugd kwam het nog niet tot een beslissing. Geurts, Gelder land en Haven, Friesland, gaan In een herkamp uitmaken wie de nieuwe tlteldrager wordt. Aan het tornooi ontlenen wij de volgende standen: Spelverloop: 2117 - 12x21; 23-18 - 13x22; 28x6? Hier Is het spel weer sterke.' dan de geest. 28x26 wint. Wit be zet op tijd de lijn 546. Ook de opbouw 2530 enz. geeft tric-trac-winst. 2127; 61 27—31; 1—23 - 14—20; 23—10 20—24? Alsnog remise geeft 3540 2 naar 13 te brengen, 3136 ei dan 1319. 5044 uit. Bakker Varkevisser zwart: 3, 4. 6, 7. 9, 12. 14, 15. 18. 19, 21, 35 wit: 25, 28, 29, 31, 32, 33, 34, 36, 38, 39, 44, 48. Bakker had het moeilijk in dil qebeuren. Hi| werd geconfronteerd met een veel hardere en zakelijke! aanpak dan In zijn eigen omge ving. Hier komt Varkevisser echt goed weg. 3127 - 1420; 25x23 - 15—20; 27x16 - 20—24; 29x20 18x49: 39—34 - 49^14; 32—27 12—18; 33—29 en de opbouw 1823, 9—14 enz. bracht niet mee' dan remise. Drs. Roozenburg BI, m bis m m r, ff Hi f ff P iffiff ff 1 ff pf m 3 r~1 ff - St i n r j r n r Sijbrands zwart: 2. 11, 12. 13. 25, 35. wit: 21. 23, 25, 28, 33, 50- Drs. De Jong zwart; 2, 6, 10. 12, 13, 14, 16 19, 23. 25, 28 wit: 27. 32, 34, 35, 36, 37, 38, 42. 45, 49. Zwart's laatste zet bleek ee' ernstige vergissing: 6 36—311 Tegen de dreiging 2722 f 3430 Is geen kruid gewassf'' „Daarom" speelde zwart 38—35 Dit schilnoffer bleek voldoend! compensatie op te leveren voor d» remise.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 16