UNIEKE STUDIE VAN NIEUWE TESTAMENT Ruitenberg bitter over afwijzing STENEN VOOR AARTSBISSCHOP f1000,- f2500,- f4000,- - r ZWO subsidie voor lexicon Nederlands protestantisme AMRO-LENING Een woord voor vandaag Christenen en joden samen Uw probleem is het onze.... GEBREK AAN WAARDERING" 7 11 1 Sodepax krijgt 1,6 miljoen BEROEPINGSWERK 3 voorbeelden: f 62,07 p.m. (18 mnd.) f 118,37 p.m. (24 mnd.) f 189,39 p.m. (24 mnd.) Krijgsmacht is ondemocratisch' Bijbelinstituut Brussel jubileert Lichamen Urker vissers nog niet gevonden Reisgeleg en heid naar bhheldag DINSDAG 15 APRIL 1969 Paulus schrijft aan de gemeente van Philippi: „Ik dank mijn Godzo dikwijls ik uwer gedenk." Zou Paulus dat ook aan ons schrijven? Toch is die uitspraak ook voor Philippi merkwaardig. Paulus had in die stad niet zulke blijde dingen beleefd. Hij werd er in de gevangenis geworpen en moest er door een wonder be vrijd worden. Wat trekt Paulus in de mensen, de christenen van Philippi? Ik dacht vooral het feit dat zij door het evangelie veranderd zijn. Philippi was een materialistische stad. Daarom waren ze zo kwaad toen Paulus het meisje met de waarzeggende geest bevrijdde. De beurs kwam in de knel. Als de kerk vandaag iets doet waardoor de beurs in paniek raakt, zou er waar schijnlijk net zo woest gereageerd worden. Het geloof moet ons geen centen kosten. Maar de christenen van Philippi hadden een geloof dat hen wel wat gekost heeft heeft. Paulus weet uit ervaring hoeveel ze voor hem over hebben. Door hun geloof waren het bereid willige mensen geworden. Paulus dankt voor deze mensen, omdat ze niet langer aan zichzelf denken. Het probleem van onze tijd is dat de meeste mensen (ook kerkmensen) zozeer met zichzelf bezig zijn, dat ze geen aandacht hebben voor een ander. Dan is er niemand die voor hen dankt. We lezen vandaag: 2 Kronieken 7 1-19. (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM - Zonder veel ruchtbaarheid wordt thans door christelijke en joodse geleerden aan een project gewerkt, dat van wereldbelang zal blijken te zijn. Het is een onderzoek en de be schrijving van de joodse achter gronden van het Nieuwe Testa ment. Aan dit project, dat jaren in beslag zal nemen, werken rooms- katholieke, protestantse en jood se geleerden eendrachtig samen. Het zijn niet alleen geleerden uit Nederland, maar uit de gehele we reld. Wel berust het redactiesecreta riaat van het project, dat de Latijnse werktitel „Compendia Rerum Ludai- carum ad Novum Testamentum" heeft gekregen, bij de Nieuwtesta- menticus dr. W. J. Burgers te Amsterdam. Ook worden de redactie vergaderingen in ons land gehouden. Dat behoeft geen verwondering te wekken, want het plan is enige jaren geleden in Nederland ontwikkeld, op een bijeenkomst van joden en christenen in Bergen aan Zee. Een van de deelnemers aan die bijeen- Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in afzonder lijke brtevpn worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraagt Iemand heeft voor een al leenwonende dame, familielid, een bezwaarschrift ingediend omdat hij meent dat de aanslag voor de perso nele belasting te hoog was. Zij heeft een eigen kamertje en de kost. De huurwaarde wordt berekend op ƒ705, de waarde meubilair op ƒ500, de hoofdsom 8,67, opcenten 23.34, bedrag ƒ35,01. Nu heeft zij het be zwaarschrift ingetrokken omdat iemand van. de belasting het haar aanried, toen hij naar aanleiding van het bezwaarschrift bij haar kwam. Als reden gaf hij op dat de aanslag het volgend jaar wel lager zou zijn. Antwoord: Wanneer hij de schat tingen van huurwaarde en meu bilair te hoog vindt, moet in het bezwaarschrift gesteld worden hoe hoog deze dan wel moeten zijn. Het bezwaarschrift heeft betrekking op slechts één aanslag. Of deze goed of fout is, hangt dus nooit af van wat er met een volgende aanslag zal ge beuren. Een toezegging dat de vol gende aanslag lager zal zijn, is geen reden om het bezwaarschrift in te trekken. Acht hij deze aanslag nog steeds te hoog, dan kan hij nog eens con tact zoeken rhet de inspecteur en vragen of hij deze ambtshalve wil verlagen ofwel schrijven dat de in trekking op een misverstand berust en (lat hij toch wel gaarne een uitspraak wil ontvangen. Rechtens kan hij dit misschien niet vragen, maar hij kan stellen, dat hij het niet juist acht, dat de ambtenaar de da me gevraagd heeft het bezwaar schrift in te trekken, nu hij uit het feit dat een ander als gemachtigde optrad, kon afleiden, dat deze dame zelf terzake niet deskundig was. Als hij het bezwaarschrift indient, moet de ambtenaar het met hem bespreken, wat niet uitsluit dat hij eerst bij deze dame nadere inlichtin gen kan inwinnen. Vraag: Ik zou zelf eieren willen uitbroeden met een lamp. Welke temperatuur is hiervoor nodig? Antwoord: Voor het broeden met een elektrische lamp is ook een ther mostaat nodig om de temperatuur te regelen, daar een constante tem peratuur één der voorwaarden is van succes. De temperatuur moet voortdurend 39 graden Celsius blij ven. Ook de vochtigheid van het broed- nest is van zeer groot belang. De omgeving moet een vochtgehalte hebben van ongeveer 65 70 pet. en het broednest van 55 57 pet. Nadat de kuikens uitgekomen zijn, kan dit dalen tot 53 pet. Voor tamelijk grote aantallen kan een hygrometer goede diensten bewijzen. Meer kan u vin- de in het boekje „Pluimveebroede- rij" door P. J. Wijk Pzn., Uitgevers mij. W. J. Tjeenk Willink Zwolle. Vraag: Een bejaarde bezat een eigen huis en had voor het overige als enig inkomen de AOW-uitkering. Nu heeft hij het huis verkocht en wil de opbrengst beleggen. Moet hij hierover veel be lasting betalen? Is het niet beter elk kind een bedrag te geven, zodat het vermogen lager wordt? Mag hij nu de huishuur van zijn inkomen af trekken? Antwoord: Tot nu toe bestond het inkomen uit de AOW plus het net- to-huurgenot van de woning. Voor taan zal het inkomen bestaan uit de AOW en de opbrengst der beleggin gen. Van deze belegeingen zelf be hoeft hij geen belasting te betalen, alleen van rente en dividend. Om die reden is het niet nodig de kinde ren geld te geven. Wel kan dit geschieden met het oog op succes sierechten. Als hij het kapitaal goed belegt zal hij veel rente ontvangen en dus meer belasting betalen, maar toch voordelig uit zijn. Stopt hij het geld In een oude kous, dan hoeft hij geen belasting te betalen, maar hij geniet dan ook geen rente. UTRECHT Zo ergens, dan komt in de afwijzing van de voorstellen van de commissie- Van Walsum door de regering naar voren, hoezeer van de over- 1 2 3 4 1 5 6 I 2 3 8 U 5 10 S 12 Hor. Vert. 1 1 makker 2 2 luguber 3 3 overtreffende trap van veel 4 4 plaats in Gelderland, 5 5 kikkerkuit 6 6 scheik. element (afk.) 7 7 duisternis 8 12 meisjesnaam 9 11 zwaardvis 10 10 plaats in Zeeland 11 9 kant van een stroom 12 8 hechtenis. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. klare - darm, 2. oor - en - opus, 3. eventueel, 4. kelder - Dee, 5. o.r. - oir - gang, 6. Ems - Edom - te, 7. kus - re - op - Rt., 8. tien - ere - ei, 9. es - rondeel. Vert.: 1. koekoek - te, 2. lover - muis, 3. are - Losser, 4. rendier - no, 5. enter - Deen, 6. Dou - Vg - oord, 7. a.p. - Edam - pee, 8. rue - entree, 9. ms - lege - til. heid uit gezien de specifieke taak van de kerk niet relevant Aldus ds. li. H. Ruitenberg gisteren in zijn rede als voorzitter op de alge mene vergadering van de bond van Nederlandse predikanten. Hij wees op de miljoenen, waarmee allerlei maatschappelijke activiteiten van de kerken gesubsidieerd worden. Maar, aldus ds. Ruitenberg, de speci fieke functie van de kerk van bidden, zingen, belijden, dopen, avondmaal bedienen, pastoraat uitoefenen wordt zo weinig gewaardeerd, dat deze bij uitzondering niet kan rekenen op steun uit de overheidskas. „De samenleving in haar geheel duldt de predikant, aanvaardt dat hij werkzaamheden verricht, die in een bepaalde kring kennelijk op prijs worden gesteld, maar ten aanzien van het maatschappelijk nut is men sceptisch". Ds. Ruitenberg was optimistisch en pessimistisch over het nodig blijven van predikanten en priesters. Er is de huidige onduidelijkheid van de maatschappelijke relevantie van hun ambt. Toch geloofde hij, dat ge loofsgemeenschappen zullen blijven vragen naar mensen, die zich in het bijzonder geschoold hebben in het lei ding geven aan het leven van deze gemeenschappen, al zóu het beroep van deze mensen dan wel eens geen „predikant" meer heten. De bond van Nederlandse predi kanten omvat thans 2166 leden. Eerste predikante in Schotse kerk ABERDEEN De Kerk van Schotland heeft haar eerste vrouwe lijke predikant gekregen. Het is de 66-jarige Cherine McConnachie, die juist haar werk als diacones na 37 jaar had neergelegd. Als predikante gaat ze helpen bij de gemeenteop bouw in een nieuwbouwwijk van Aberdeen. komst was prof. David Flusser, hoogleraar in de geschiedenis van het vroege christendom aan de He breeuwse universiteit in Jeruzalem. Het Nederlandse idee vond zoveel weerklank, dat nu aan hoogleraars van de Hebreeuwse universiteit op dracht is gegeven, een begin te ma ken met het schrijven van de eerste twee delen. Deze delen zullen hande len over de verschillende facetten van het joodse leven ten tijde van het eerste christendom (eerste en tweede eeuw). De redactie van deze delen berust mede bij prof. dr. W. C. van Unnik van Utrecht. Het hele project, dat in het Engels, Duits, Frans en Spaans zal verschij nen, staat onder de corödinerende re dactie van prof. dr. M. de Jonge uit Leiden (evenals Van Unnik Nieuw- testamenticus), dr. R. Ie Déaut, hoog leraar aan het pauselijk bijbelinsti tuut te Rome, en dr. S. Safran, hoog leraar aan de Hebreeuwse universi teit te Jeruzalem. Twaalf delen Het werk zal tien delen omvatten alsmede een deel voor de index en een deel met illustraties. Dat het in vier talen uitkomt, heeft meer een ideëel, dan een commercieel doel. Men wil, dat ook anderen dan alleen wetenschapsbeoefenaars van de in houd kennis zullen kunnen nemen. Met dat oogmerk hebben het Ame rican Jewish Committee en de Evange lische Kirche in Duitsland ook subsi dies verstrekt. Ook de coördinerende uitgever Paul Brand te Hilversum ziet het werk, dat naar verwachting in 1975 gereed zal zijn, niet als een commercieel project. Het eerste deel zal mogelijk volgend jaar verschij nen. In feite is een dérgelijk werk, waarvan de invloed niet te overzien valt, nog nimmer geschreven. Wel bestaan er sinds 1699 (de Horae Tal- mudicae van Lightfoot) standaard werken, die de ontstaansgeschiedenis van het christendom belichten vanuit joodse bronnen. Toonaangevend is op dit moment nog altijd de vierdelige „Kommentar zum Neuen Testament aus Talmud und Midrasch" van de Duitse Nieuwtestamentici Strack en Billerbeck (1922 - 1928). Maar dit wa ren werken door alleen christelijke geleerden geschreven. Bij het huidige Compendia-project werken joden en christenen op gelijk niveau samen. Dode Zee Daarbij komt, dat de recente on derzoekingen (met name van de Do de-zeerollen) veel meer licht hebben verschaft over het bestaan van joodse groepen, die er gedachten op nahielden, die grote overeenkomsten met het vroeg-christelijk denken ver tonen. Dat zoveel geleerden van grote godsdienstige verscheidenheid en uit zoveel landen aan dit project mee werken, is een compliment voor de Nederlandse opvatting van de oecu mene. GENEVE „Sodepax", de ge meenschappelijke commissie van de Wereldraad van Kerken en de Rooms-Katholieke Kerk voor samen leving, ontwikkeling en vrede, heeft van de Amerikaanse Ford-stichting en van de internationale stichting Humanum te Luzern bedragen ont vangen tot een totaal van ongeveer 1,6 miljoen gulden. Het geld zal ten goede komen aan een driejarig program van Sodepax, voor de vorming van studiegroepen, die aspecten van het ontwikke lingsvraagstuk onder de loep zullen nemen, het organiseren van vakcon ferenties over dit onderwerp en het beïnvloeden van de publieke opinie over het kerkelijk engagement op dit terrein. In april vorig jaar organiseerde So depax in Beiroet haar eerste confe rentie, over ontwikke lingsvraagstukken. Begin volgend jaar volgt een conferentie over de vredesproblematiek. AMSTERDAM De Neder landse organisatie voor zuiver wetenschappelijk onderzoek heeft de redactie-commissie voor de uitgave van een „biografische lexicon voor de geschiedenis van het Nederlands protestantisme" een subsidie verleend ter voor bereiding van genoemd naslag werk. De redactiecommissie, die voor deze taak werd aangewezen door het kerkhistorisch gezelschap in Nederland, wil de uitgave van een lexicon voorbereiden, waarin alle personen die voor de ge schiedenis van het Nederlandse protestantisme van een zeker belang zijn geweest, worden be handeld. Voorzitter van de redactiecommis sie is prof. dr. D. Nauta, emeri tus hoogleraar in de kerkgeschiedenis en het kerkrecht aan de Vrije Uni- (Van onze kerkredactie) BOGOTA Meer dan duizend fabrieksar beiders in de Colum- biaanse stad Medellin betoogden verleden week donderdag tegen aartsbisschop Botero. Z(j bekogelden zijn pa leis met stenen en an dere projectielen, totdat de politie hen uiteen jaagde. Hun protest was een re actie op de overplaatsing van twee populaire priesters uit deze stad. De aartsbis schop besloot deze twee naar het binnenland te ver bannen, omdat zij in hun preek op Goede Vrijdag kritiek hadden geleverd op het sociale onrecht in Co lumbia. De afgelopen weken zijn al tien priesters in Colum bia uit de steden overge plaatst naar afgelegen pa rochies in het binnenland wegens „revolutionaire nei gingen". Ook zijn verleden week zestien franciscanes sen uit hun orde gezet, om dat zij hadden aangedron gen op wijzigingen in de leefregels van hun orde. De rebellerende priesters hebben aangekondigd, dat zij op de eerste mei pro testacties tegen de sociale ongerechtigheid en de hardheid van de machtheb bers zullen organiseren in de grote steden. Ook in andere Latijnsa- merikaanse landen nemen de spanningen in de Rooms-Katholieke Kerk met de dag toe. Oerconservatief Zaterdag Zioni de heeft Vicente functie van zal komen tussen bisschop en priesters over de soci aal-economische problemen van het volk. Het ultimatum, dat de dertig vier weken geleden stelden, veroorzaakte in Ar gentinië grote deining. Meh beschuldigde hen er van, dat zij zich lieten inspire ren door marxistische ideo logie en dat zij zouden Toenemende spanning in Latijns-Amerika aartsbisschop van Botucatu in Brazilië op zich genomen ondanks het verzet van een groot deel van de plaatse lijke geestelijkheid. Zijn benoeming (in april vorig jaar) leidde tot een stroom van protesten. De meeste geestelijken van het aartsbisdom noemden hem „buitengewoon conserva tief". Toen de paus zijn be noeming toch handhaafde, verlieten dertig priesters hun parochies. Dertig andere „opstandi ge" priesters, in het Argen tijnse aartsbisdom Rosario, hebben hun zin gekregen. Zaterdag hebben de Argen tijnse bisschoppen beloofd, dat er „frekwent overleg" aansturen op een „horizon tale kerk" (zonder hiërar chie). Maar zij kregen ook steun, zoals van 4500 leken uit hun aartsbisdom, die een brief schreven aan de paus. Helder Camara Een van de bekendste strijders tegen het sociale onrecht in Latijns-Amerika is aartsbisschop Helder Ca mara van Recife in Brazi lië. (Zijn ouders noemden hem Helder, omdat zijn va der, die zeeman was, juist in Den Helder lag, toen hem het geboortebericht bereikte.) Voor vele Brazilianen is Camara een verkapte com munist. Afgelopen zondag zei hij op een bijeenkomst in Londen, dat het kapita lisme, hoewel het zich op werpt als de verdediger van het individu en de vrij heid, egoïstisch en wreed is Onder de vlag van het red den van de vrije wereld be gaat het afschuwelijke wreedheden tegen de vrij heid. Maar Camara noemde ook de communistische gro te mogendheden even koud en egoïstisch als hun kapi talistische tegenstanders. Camara zei, dat de voort durende afscherming van Latijns-Amerika tegen het communisme dit gebied steeds meer in de armen van de Verenigde Staten drijft. Op 2 oktober 1968 startte Camara de beweging „Ac tie, gerechtigheid en vre de". Deze beweging streeft naar een vredige revolutie door bewustmaking van het volk. Hij is ervan over tuigd, dat een maatschappij ronder geweld, alleen maar door morele druk, kan ver anderen. Het is niet toeval lig. dat 2 oktober de ge boortedag is van Gandhi. Camara. die zijn paleis verlaten heeft en nu woont in een huis. dat uit twee kamers, een keuken en een hadkamer bestaat, is ook al de Martin Luther King van Brazilië genoemd. versiteit in Amsterdam. Verder bestaat de commissie uit prof. dr. G. H. M. Posthumus Meyjes, hoogleraar in de theologie aan de rijksuniversi teit van Leiden, prof. dr. S. van der Linde, hoogleraar in de theologie aan de rijksuniversiteit van Utrecht, prof. dr. O. de Jong, hoogleraar in de theo logie aan de universiteit van Amster dam en dr. A. de Groot, wetenschap pelijk hoofdmedewerker in de theolo gische faculteit van de rijksuniversi teit te Utrecht. De laatstgenoemde is secretaris van de redactie-commissie. Hij kan zich geheel wijden aan de voorbereiding tot de uitgave van het lexicon. Het begin Reeds in het begin van deze eeuw werd een dergelijke lexicon opgezet, dat aanvankelijk „Het protestantsche vaderland" was getiteld, maar nader hand de naam kreeg van „Biogra fisch woordenboek van pro testantsche godgeleerden in Neder land". Redacteuren van dit werk waren achtereenvolgens dr. H. Visscher, dr. L. A. van Langeraad, prof. mr. J. Loosjens en dr. J. P. de Bie. Het eerste deel van dit lexicon kwam in 1903 van de pers. In het geheel verschenen er vijf delen in een aflevering. Nadat prof. Loosjes was overleden zocht dr. De Bie andere medewer kers, onder wie prof. Nauta. Helaas moest na de dood van dr. De Bie, die in 1959 stierf, door allerlei omstan digheden het alfabetisch woorden boek worden gestopt, toen men mid den met de letter „L" bezig was. Daar toch de behoefte aan een der gelijk werk bleef bestaan is men weer begonnen, maar nu met een vernieuwde opzet. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Uthuizen: S. F. v. Veenen te Achlum (Fr.); naar Groede-Nieuwvliet: D. J. Baars te 's Heer Arendskerke. Bedankt voor Nieuw-Beijerland: A, Stekelenburg te Lexmond; voor Brui- nisse (toez.): J. v. d. Hoek te Nij megen. GEREF. KERKEN Bedankt voor Drachten: D. Pasman Alkmaar. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Zuidwolde (Gr.): kand. D. Grutter te Enschede. Bedankt voor Haarlem-A: N. Triem- stra te Vrouwenpolder. fe? -f - -Mr Elk bedrag tussen f 700,- en f 10.000,-. In die 18 mnd betaalt u: 18xf 62,07=f 1117,26. Dat is {117,26 aan financieringskosten, incl. rente, vergoe ding administratiekosten en overlijdensrisico. Dus maan delijks ca. f 6,50. In die 24 mnd betaalt u: 24 x f 118,37 f 2840,88. Dat is 340,88 aan financieringskosten, incl. rente, vergoe ding administratiekosten en overlijdensrisico. Dus maan delijks ca. f 14,20. In die 24 mnd betaalt u: 24 x f 189,39 f 4545,36. Dat is f545,36 aan financieringskosten, incl. rente, vergoe ding administratiekosten en overlijdensrisico. Dus maan delijks ca. f 22,70. Komt u eens langs bij de Amsterdam-Rotterdam Bank in uw buurt. (Bellen of schrijven mag ook!) Wij vertellen u graag alles over de bedragen die u kunt lenen (elk bedrag tussen f 700,- en f 10.000,-), over het aantal terugbetalingstermijnen, over de kwijtschelding bij overlijden. Een uitgebreide folder met alle inlich tingen en tarieven ligt voor u klaar. Als u daar de voorkeur aan geeft kunt u deze folder ook opvragen bij Postbus 342, Amsterdam. EEN SERVICE VAN DE AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK Kritiek St. Martinus: UTRECHT De krijgsmacht is ondemocratisch, autoritair en conser vatief. Deze gebreken manifesteren zich in de structuur van het militaire beleid en in de mentaliteit. De heer H. J. J. Hoogenboom zei dit vanmor gen bij de opening van de vergade ring van St. Martinus, de katholieke vereniging van militaire ambtenaren beneden de rang van tweede luite nant. De structuur van het militaire be leid wijkt vaak af van hetgeen bui ten de krijgsmacht als normaal wordt beschouwd. Als voorbeeld noemde de heer Hoogenboom de af zonderlijke militaire justitie. Hij zei dat de krijgsmacht die pre tendeert de democratie te bescher men, zich dan ook moet manifesteren als een democratisch element in onze maatschappij. Wapenveld LEIDEN Het dubbelnummer van het maandblad „Wapenveld" dat wij zaterdag op deze pagina bespraken, is te verkrijgen door 2.50 te storten op girorekening 26 69 06 ten name van Administratie Wapenveld. Joseph Hayd-nlaan 7, Leiden. BRUSSEL Het bijbelinstituut van de Belgische Evangelische Zen ding bestaat vijftig jaar. Dit jubi leum zal zaterdag 26 april gevierd worden op de bijbelschooldag. Op deze dag zullen onder meer spreken de heer J. Kits van 't Brand punt te Doom, rev. Owen Thomas van het London Bible College en ds. G. M. Winston, de directeur van het bijbelinstituut. Het bijbelinstituut begon in 1919 in de Franse taal. Twee jaar later werd de Nederlandstalige afdeling gesticht. Het biedt een theoretische en prak tische opleiding van drie jaar voor aanstaande predikanten, zendelingen, evangelisten, godsdienstonderwijzers, jeugdleiders. URK De vijf verdronken opva renden van de gezonken UK 204 zijn nog steeds niet gevonden. Men ver moedt dat de dode lichamen in hel wrak naar de bodem van het IJssel- meer zijn meegevoerd. Een sleepboot van de ber gingsmaatschappij blijft in de buurt om, zodra het weer het toelaat, een drijvende bok naar het gezonken schip te dirigeren. Duikers zijn er nog niet in geslaagd in het schip door te dringen. Nadat enige kledingstukken van de jongste opvarende van de UK 204 zijn gevonden, heeft het bestuur van de Vereniging Visserijbelangen de schippers van de nog in de haven van Urk vertoevende kotters opge roepen om weer rond het wrak te gaan vissen. Het Urker visserschip UK 97 is gisteravond in het Verbindingswater tussen de Noordzee en de Waddenzee losgetrokken. Het ligt nu in de haven van Terschelling, nadat het zaterdag morgen bij de westpunt Terschelling was vastgelopen. ROTTERDAM Zowel voor hen die 1 mei de Vlaamse bijbeldag i11 Antwerpen willen bezoeken (spreker! 's morgens ds. A. A. Kleijne, 's mid dags prof. dr. H. Jonker en 's avond> ds. G. M. A. Hendriksen), als voor hen die op deze dag willen deelne men aan de Marnixactie (lectuur- verspreiding) zorgt de vereniging Protestants Nederland voor goedkope reisgelegenheid. Bij voldoende deelname vertrekken de bussen uit Den Haag, Delft, Rot terdam-Centrum en Rotterdam-Zuid om resp. 8 uur, 8.30 uur, 9 uur en 9 30 uur. De morgensamenkomst kan men dus niet meemaken. Terne omstreek-5 middernacht. Kosten 8 gulden per persoon. Aanmelden tel. 010 - 115339

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2