Binding aan belijdenis is niet oer-gereformeerd Alfrink: Bisschoppen zitten niet op twee stoelen Bali, Zandvoort overzee Een woord voor vandaag Prof. dr. C. Augustijn: Geen nieuw keurslijf' Uw probleem is het onze.... Hervormde dominees naar Utrecht Schorsingen in Arnhem W3DU1I1 BEROEPÏNGSWERK DONDERDAG 10 APRIL 1W» Gisteren schreven we over de heiligen, de handlangers van God in deze wereldde mensen die Gods opdracht moeten uitvoeren. Maar waar vinden we deze heiligen? Paulus schrijft aan de Phïlippenzen en zegt dan: Aan al de heiligen in Christus Jezus, die te Philippi zijn." Heiligen leven niet in een eenzame hut of grot. Ze zitten niet als Simon Stylitis op een hoge paal. Ze huizen niet in een ivoren toren, onaantastbaar hoog boven deze wereld. Ze zijn door God apart gezet, maar ze hebben geen muur om zich heen opgetrokken. Hier is een apartheid die geen scheiding oproept. De Philippenzen kunnen de heiligen vinden in, Philippi. De heiligen wonen midden onder ons. Heiligen zijn anders, niet omdat ze zich uit de wereld terug- trekkken, maar omdat ze volop in de wereld staan. Terwijl de mensen leven in een wereld, waarin altijd de dood dreigt, zijn heiligen mensen met een toekomst, omdat ze het eeuwig leven hebben. Heiligen zijn niet anders door hun huidskleur, noch door hun spraak en evenmin door hun kleding, hun gewoonten, hun gedrag. Het „anders zijn" zit alleen in hun toekomst. Daarom zijn ze moeilijk te herkennen, eigenlijk alleen aan het feit dat je hen weinig hoort praten over mijn vrijheid", „mijn wil" Kenmerkend is het: „Gods wil geschiede!" We lezen vandaag: 2 Kronieken 12 1-16. (Van onze kerkredactie) UTRECHT In een tjjd als de onze, waarin in alle kerken nieuwe vragen aan de orde komen, kan de functie van de oude belijdenissen slechts zeer beperkt zijn. Aldus prof. dr. C. Augustijn gisteren op de eerste dag van de gereformeerde predikantenconferentie. Maar de kerkhistoricus van de Vrije Universiteit zag er geen enkel nut in, om (eventueel samen met de Nederlandse Hervormde Kerk en de Christelijke Gereformeerde Kerken) een nieuwe belij denis te formuleren. Een belijdenis kan alleen worden opgesteld in een tijd wanneer men als kerk een behoorlijke mate van eenheid kent inzake de be langrijkste dingen, alsmede vertrouwen. Dat zag hij nu niet. Daar om zou een nieuwe belijdenis onder de huidige omstandigheden een „allerverwaterdst, allerakeligst kanselarijstuk" worden. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandellne worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Wij wonen 30 jaren in on ze huurwoning te X en we zijn nu bij de zeventig. Steeds hebben we trouw de huur betaald. We hebben veel verbeteringen aangebracht en alles goed onderhouden. Nu worden wij voor de keus gesteld het huis te kopen voor een prijs, die gelijk ls aan het zesvoud van de bouwsom. We hebben slechts A.O.W. en een klein pensioentje. Kan de eigenaar ons nu op straat zetten en moeten we dan een woning nemen met een veel hogere huur? De eigenaar heelt pas het huis gekocht. Antwoord: U woont niet in een gemeente waar de huren gelibera liseerd zijn. U kunt zich op huur- bescherming beroepen. De koper kan u, als hij het pand dringend nodig heeft voor eigen gebruik, de eerste drie jaar niet uitzetten. Ook dan is het de vraag of u gedwongen zal worden het huis te verlaten, want de Kantonrechter zal bij de vorming van zijn beslissing waarbij hij uw belangen en die van de eigenaar tegen elkaar afweegt zeker rekening houden met uw leef tijd en de verbeteringen die u aan de waning heeft laten aanbrengen. Vooiifc is het van belang dat u er al zojrng heeeft gewoond. jfergeet ook niet aan de Kanton rechter de brief te tonen, waarin u het huis wordt te koop aangeboden. Daaruit blijkt toch immers duidelijk dat de eigenaar het huis niet ge kocht had omdat hij er dringend behoefte aan had daar te wonen, doch slechts om er een winstje uit te slaan. Vraag: Hoe gaat het in het ver volg met de afschrijving van luistergelden en TV-betalingen? Ik heb radiodistributie. Er werd twee maandelijks voor de distributie 9 (d.i. ƒ4.50 per maand) afgeschreven van mijn girorekening. Eveneens automatisch werd er tweemaal per jaar jn maart en oktober af geschreven voor mijn televisie. Antwoord: Tot nu toe is in uw abonnement voor de draadomroep van ƒ61,20 per jaar ƒ18 luistergeld begrepen. Na 1 januari betaalt u voor uw TV-toestel 75 per jaar. waarin luistergeld begrepen is. De radiodistributie brengt dan 18 in mindering voor het luistergeld, dat u reeds op andere wijze betaald heeft Vraag: Aan de onderkant van mijn sierbegonia komen geregeld nieuwe bladeren uit, maar kort daarna valt het grote blad eraf. De plant blijft dus klein, hoewel het normaal een grote plant ls. Antwoord: Dit kan verschillende oorzaken hebben: a. Gebrek aan voedsel, waardoor de plant niet in staat is, èn jong èn oud blad te voeden. Wij adviseren u elke week eenmaal te helpen met verdunde kamermest en in het vroe ge voorjaar verpotten in nieuwe grond en in een iets grotere pot. b. Teveel gieten met koud water. Alleen gieten als het nodig is. en met lauw water. Liefst op het scho teltje, dus niet op de grond met het oog op voorkomen van wit. c. Te stijve en dus koude grond. In het voorjaar verpotten. Al» grondsoort bloemistengrond, ver mengd met wat turfmolm en scherp zand. De grond niet te vast aan drukken. Zorg dat er voldoende lucht beschikbaar is. Tegen felle zon beschermen. Vraag: Staat een vrouw machte loos, als de man relaties heeft met een vrouw in het buitenland, gere geld naar die vrouw heen en weer reist, en een scheiding weigert? De sfeer In het gezin is onverdragelijk. Antwoord: Ook al kan zij geen overspel bewijzen, dan nog kan zij scheiding van tafel en bed vragen op ::rond van buitensporigheden. Heeft de vrouw geen eigen inkoms ten. dan kan zij op het gemeente huis een bewijs van onvermogen vragen en daarmee gewapend bij de rechtbank om een advocaat verzoe ken. Die regenjas kan ik zelf wel waterdicht maken. Met Harmisol van mijn drogist. Daarbij heeft het in een tijd als de onze, met heroriëntering in de kerken op vele punten en tegelijk een gezamenlijke heroriëntering, volgens prof. Augustijn geen zin, te streven naar een nieuwe belijdenis, als men het niet gezamenlijk zou doen met alle kerken in de we reld. Prof. Augustijn hield een strikt kerkhistorisch betoog over de functie van de belijdenis in de tijd van <Je Reformatie. Maar de enkele opmer kingen waarmee hij zijn referaat aan het slot actualiseerde, deden toch een levendige discussie ontstaan. Hij had betoogd dat de belijde nisgeschriften in de reformatorische kerken aanvankelijk primair een pe dagogische bedoeling hadden: een kort resumé van de Bijbel, om de mensen naar de Bijbel toe te brengen. Iets later het eerste de lutherse be lijdenis van Augsburg van 1530) krijgt de belijdenis het karakter van een apologie naar buiten. Na Luthers dood, toen het Duitse lutheranisme een tijd van grote verwarring door- Vierde pastoraal concilie maakte, werd de Augustana steeds meer het midden om de eenheid in eigen huis te bewaren en de ketterij te weren. Dan gaat de belijdenis als kerkelijke wet functioneren en komt er een strenge binding aan de belij denis (1555 - 1580). Jeugdzonde Het gereformeerd protestantisme bood tegen deze ontwikkeling verzet. In deze kring was de belijdenis in eerste instantie verklaring van ge voelen. Er was een veelheid van con fessies en de binding eraan was zwak. Weliswaar wilde Calvijn in 1538 de onderdanen van Genève bin den aan een door hem opgestelde be lijdenis, maar dit zag prof. Augustijn als een „jeugdzonde", waarop Calvijn later nooit meer is teruggekomen. Het merkwaardige is nu. dat alleen de Nederlandse calvinisten na 1580 de lutheranen achterna zijn gegaan in een ontwikkeling, waarbij de bin ding aan de belijdenis steeds sterker werd, resulterend in het bekende on- dertekeningsfc-rmulier van Dordt (1619), dat praktisch onveranderd nog altijd in de Gereformeerde Kerken geldt. Bij de remonstranten bleef volgens prof. Augustijn de oude gereformeer de traditie leven. Prof. Augustijn vond, dat de ge loofsbelijdenis primair positief be hoort te zijn: een verklaring van ge voelen „hier staan wij als kerk". „De juridische binding, zoals wij die for meel kennen, maakt onherroepelijk van de belijdenis een norm." In de discussie kwam met name de waag naar voren, wat er nu vandaag („In deze tussentijd" zei ds. A. C. van Nood, Velsen) moet gebeuren. Wat moet je nu vandaag als ambtsdrager met de ondertekening van het formu lier, als je er niet meer uit kunt komen? vroeg ds. H. J. Spier uit Rijswijk. Hij drong aan op duidelijk heid in het belijden van de kerk. Sommigen wezen erop, dat het on dertekeningsformulier spreekt van „de leer, die vervat is in..." Dan kun je zeggen: Zondag 3 en 4 van de catechismus bedoelen niet de histori citeit van Adam te belijden. Maar dat vond prof. Augustijn niet bevre digend. Artikel X De formulering, die de Hervormde Kerk in artikel X van haar kerkorde heeft staan (de kerk doet belijdenis „in gemeenschap met de belijdenis der vaderen") was twintig jaar gele den een aardige vondst, maar voldoet nu eigenlijk ook niet meer. Daar kreeg prof. Augustijn prof. dr. J. van den Berg in tegen, die vond dat artikel X veel bevat, waar mee de gereformeerden hun winst kunnen doen, maar, zei prof. Au gustijn: ik wil belijden in ge meenschap met het hele volk van God, ook met de wederdopers, de lu theranen en de vaderen van Trente, die in de „belijdenis der vaderen" juist bestreden worden. Bij afschaffing van het huidige on dertekeningsformulier zag prof. Au gustijn voorts als groot gevaar, dat het nieuwe formulier, dat er dan op de een of andere manier zou moeten komen, voor velen toch weer een nieuw keurslijf zou worden. Hij ver wees daarbij naar de manier, waarop Assen-1926 terzijde is gesteld. Maar wat dan? Een collega van de Amsterdamse katholieke theologische hogeschool vertelde p-rof. Augustijn onlangs, dat hij in zijn leven al ne gen keer de „anti-modernisteneed" (door Pius X in 1910 ingevoerd) had moeten afleggen. Het zei hem niets. Zo hoorde het nu eenmaal.... „Wij willen duidelijkheid. Daar zijn we gereformeerden voor. Maar wat doen we ermee, als de zaken onduidelijk liggen9 Dan vind ik duidelijkheid veel weg hebben van oneerlijkheid." UTRECHT Volgende week zal, traditiegetrouw een weck na de gere formeerde predikantcnvcrgadering ook in Utrecht, de hervormde predi kantenvergadering worden gehouden. Maandagavond spreekt prof. dr. H. G. Hubbeling uit Groningen over „Theologie en analytische filosofie". Dinsdag gaat na de toespraak door synodepraeses dr. G. de Ru en de domineespreek door ds. W. E. Ver donk uit Oegstgeest dr. F. O. van Gennep, een van de twee nieuwe conrectoren van het theologisch se minarie, vertellen hoe hij preekt, 's Avonds komt het cabaret Rients Gra- tama voor de hervormde dominees op de planken. Woensdagmorgen tenslotte spreekt prof. dr. J. Verkuyl over de theologie van de revolutie onder de titel „Societas semper refor- manda". ARNHEM Ds. J. C. van Ravenswaay en zes andere ker- keraadsleden van de christelijke gereformeerde kerk van Arn hem zijn verleden week donder dag door een spoedvergadering van de classis Apeldoorn voor veertien dagen geschorst. Deze schorsing is het gevolg van de mededeling, die ds. Van Ravenswaay verleden week zondag aan zjjn ge meente had gedaan, dat de kerkcraad het voornemen had, uit het kerkver band te treden. Twee kerkeraadsleden zijn niet geschorst. Zij zijn het met de meer derheid van de kerkeraad niet eens. Vrijdag zijn ds. J. Kievit, ds. J. Tij mes en ds. J. H. Velema met enkele gemeenteleden in Arnhem de gemeen te rond geweest, om alle leden het schorsingsbesluit mee te delen en hen te verzoeken de kerkdiensten en de ledenvergadering, die de geschorsten zouden beleggen, niet te bezoeken. Sinds enkele jaren schrijft de kerk orde voor, dat een kerkeraad die wil uittreden, dit besluit tweemaal aan de gemeente moet meedelen en een ledenvergadering moet beleggen. Daarna kan de kerkeraad pas defini tief besluiten. „Men heeft ons door ons tussentijds te schorsen niet de ge legenheid gegeven, de kerkorde te houden", aldus ds. Van Ravenswaay. De ledenvergadering is dinsdag toch gehouden. Zondag zal de kerkeraad zijn besluit aan de gemeente mee delen. De zeven zijn geschorst omdat zij volgens de classis in strijd hebben gehandeld met artikel 31 der kerk- verordening, doordat zij hun bezwa ren nooit tevoren op de meerdere kerkelijke vergaderingen aan de or de hebben gesteld. Ds. Van Ra venswaay is het met deze interpretatie van artikel 31 niet eens. Ook ontzegt hij de classis het recht, ambtsdragers te schorsen zonder dat daar overeenkomstig artikel 79 een schorsing door de eigen kerkeraad en die van de naastgelegen gemeente vooraf is gegaan. Ten slotte is de classisvergadering volgens hem onwettig geweest. Vol gens de bepalingen van de kerkenor dening kunnen drie gemeenten een vervroegde classis aanvragen. Dat zijn er verleden week maar twee ge weest. ■&- MESOZ, de vereniging voor me dische en schoolhulp op de zen dingsterreinen van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt), houdt zater dagmiddag haar jaarvergadering in het restaurant „Kobus aan de Poort" te Amersfoort. Mevrouw De Groot uit Hillegom zal vertellen over het werk op Soemba, terwijl de heer J. W. Meyer uit Eemdijk dia's over Ko rea zal vertonen. Wastafel verstopt. Is er nog Fifax? Nee! Haal het even bij de drogist. WÊKaÊÊÊÊÊ/ÊÊtBÊBÊHÊBÈËBÊÊÊEÈBSÊÈÈÈÊÈÊÊ NOORDWIJKERHOUT Het pastoraal concilie, voor de vierde plenaire zitting in Noord- wijkerhout bijeen, wil de span ning tusen orthodoxen en vrij zinnigen niet op de spits drijven. Dc suggestie van de commissie He dendaagse geloofsbeleving om het concilie te laten kiezen uit twee mo gelijkheden van pastoraal beleid, herstel van het geschonden even wicht of opmars naar de toekomst, vond zo goed als geen instemming. Het alternatief werd onvruchtbaar genoemd en schadelijk voor de kerk. "Voel es hoe glad geweldige snelscheercrême, die Bartex!" Vul horizontaal in: 1. medeklinker, 2. vaartuig, 3. rund, 4. oude vlakte maat, 5. ingetogen, 6. ijverig, 7. raapstelen, 8. vreemde munt, 9. me deklinker. Bij juiste oplossing leest men vert. 1. de naam van een plaats In N.-Bra- bant. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. Frits, 2. tiran, 3. grens, 4. lento. 5. trans, 6. armee, 7. stelt, 8. menie. 9. kreen, 10. kolen, 11. sterk, 12. santé, 13. glans. FIETS - TREIN - KOETS. Voorzitter is evenals in januari prof. dr. P. A. J. M. Steenkamp. Onder voorzitter dr. L. G. Ch. A. M. Schnei der. Kardinaal Alfrink had in zijn ope ningsrede de verhouding tussen bis schoppen en concilie besproken. Hij noemde het concilie een vorm van overleg, waarin de bisschop spreekt èn als gewoon gelovige èn als voor ganger. „Dit is iets nieuws, waaraan noch de gelovigen, noch de bisschop pen gewend zijn. Wij moeten elkaar leren verstaan". Twee stoelen Hij ontkende, dat de bisschoppen op twee stoelen zouden zitten, zoals hun tijdens de vorige vergadering was verweten. Zij moeten net als ie dere gelovige rekening houden met het geloof van andere mensen, andere landen, andere episcopaten en Rome. „Wanneer u dit kunt aanvaarden, dan zult u begrijpen, dat bisschoppen bij alle afkeer van diplomatie in de zin van halve waarheden, compro missen en verzwijgingen en bij alle waardering voor een eerlijk, open ge tuigenis rekening moeten houden met hetgeen bereikbaar is. Als u in mijn schoenen stond", aldus de kardinaal, „zou u spoedig ervaren, dat u voor dezelfde problemen zou staan, als ik". De kardinaal besloot: het pastoraal concilie is zo nieuw, dat het onmoge lijk aanstonds een onverdeeld succes kon zijn In de kerk bestond geen ervaring met gemeenschappelijke me ningsvorming en besluitvorming van volk en bestuurders. Resultaat binnen één of twee jaar is te veel gevraagd. Het is een langdurig proces om tot een werkelijke dialoog te komen. Iedere fout van een van beide zijden wreekt zich door verharding aan de andere kant- en dan moet er een creatief begin worden gemaakt. In de geloofstraditie heet dat „de genade van de Heilige Geest". Laten wij ook nu weer beginnen in de kracht van de Heilige Geest. Duidelijk bleek, dat de vergadering moeite had met de nota, die door de commissie was voorbereid. Velen vonden haar te wijsgerig, te geleerd en te secularistisch van op zet. Het beste werd dit bezwaar on der woorden gebracht door vicaris Ruygers van de Bredase delegatie. Hii verweet de commissie dat zij de nota had geschreven vanuit de bezorgde vraag: Is het in de wereld van nu nog mogelijk te geloven? Hij vond dat de immer positieve beteke- Leden van de commissie, die dc nota Hedendaagse geloofsbele ving heeft voorbereid, bestaande uit van links naar rechts: pro/. dr. P. Smulders, prof. dr. J. F. Lescrauwaet en drs. J. A. M. W eterman. nis van het geloof als religieuze er varing uitgangspunt had moeten zijn en niet alleen behandeld had moeten worden op hoog wetenschappelijk niveau in discussie met de wereld. „Er is", zo zei hij, „geen enkele po ging gedaan om het geloof te baseren op doodgewone menselijke ervarin gen als liefde en vertrouwen. De commissie heeft geen oog gehad voor het eigen taalspel en de eigen erva ringswereld van de gelovige. Het rapport is een stuk wijsgerige bo/.'nninc op hoog wetenschappelijk niveau, dat geen mens iets zegt. Men had het misschien bij het Thijmge- nootschap kunnen indienen, niet bij het pastoraal concilie". De commissie probeerde zich bij monde van drs. Weterman en prof. Smulders tegen deze §anval te ver weren, maar slaagde daarin slechts ten halve. De nota ondervond bij de vergade ring slechts matige waardering. Het daarin aangesneden thema bleek volop te leven, niemand wilde extreem rechts of extreem links gaan staan, maar waar het midden gezocht moest worden, kon niemand vertel len. ..Als wij het konden vertellen", aldus professor Smulders, „dan deug de onze uiteenzet t nc zeker niet". NED. HERV. KERK Beroepen te Andel (N.B.): R. de Bruin te Lunteren; te Sommelsdijk: C. v. Schoonhoven te Vreeswijk. Aangenomen naar Ten Boer (Gr.)- toez. en tevens bijstand i.h. studenten pastoraat te Groningen: W. v. d. Wolk te Middelstum. Bedankt Besoijen: A. Tromp te Gou- driaan-Ottoland. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Hamilton (Ont. Can.-Chr. Ref. Church): W. L. Vander- beek hulppred. te Baambrugge, die be dankte voor Haney (Br. Col.) en voor Edmonton (Alb. Can.). Bedankt voor Rotterdam-Overschie 'vac. H. Moll): John Jellema te Blok zijl: voor Gerkesklooster-Stroobos: H. T. Swierts te Enkhuizen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Sliedrecht (Middeldiep- -traat): G. de Vries te Rilnsburg. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Veenendaal: J. Panne- koek te Terneuzen. (Door Jan Filius) DJAKARTA Over recep ties gesproken: nauwelijks twee dagen in Djakarta bewoog ik mij handenschuddend door het oude hotel des Indes, waar een ontvangst werd gehouden ter gelegenheid van het feit dat generaal Simatupang een ere doctoraat had ontvangen van de universiteit van Tulsa en wel in „the humane letters", wat dat dan ook moge zijn. Er was nogal wat fantasie voor nodig om je te kunnen voorstel len dat dit in het gebouw was, waar de planters vroeger de bloemen begoten met cham pagne en zichzelf met jenever. Het maakte allemaal een ver sleten indruk. De zaak werkte met verlies, ver telde men mij. Dat kan wel waar zijn. maar de directie had kennelijk besloten althans op deze receptie geen geld toe te leegen het was meer stok dan sateh en meer water dan stroop. Een teleurstelling voor Felix de Braga en mij, die die avond thuis niet gegeten hadden om ruimte te laten voor wat het buffet ons te bieden zou hebben. Toch was het een gezellige avond, eeopend met gebed en opgeluisterd door een orkest zoals dat vroeger in Ruteck's placht te spelen. Natuurlijk waren er speeches, maar ze waren niet langer dan ze in Nederland bij dergelijke gelegenheden worden ge houden. Nadat het orkest voor een laatste maal een bijdrage had gele verd (het waren westerse nummers, dus het was sweetheart voor en darling na) werd met gebed geslo ten en kreeg men „gelegenheid om nog wat gezellig na te praten". Voorstellen Dat gaf Felix gelegenheid om mij aan een indrukwekkende serie ge neraals, admiraals, gouverneurs, sultans, synodeleden, hoofden van hogere, middelbare en lagere scho len, politie-funetionarissen en ver dere hoogwaardigheidsbekleders (met hun dames) voor te stellen als de „man van de aktie „Kom over de brug". De beleefde maar tevens aarze lende reactie deed mij al spoedig beseffen dat de meesten beslist niet wisten of deze aktie iets met fami ly-planning, pluimveeteelt of toe risme te maken had. Dit onbekend (dat bij deze alleraardigste mensen beslist niet onbemind maakte) irri teerde Felix op den duur zodanig dat hij allerlei toevoegingen begor te geven, waarvan „die al die mil- loenen in Indonesië gepompt heeft" nog de meest bescheiden was. Dat veranderde de zaak op slag. Jan Filius, de perschef van de actie „Kom over de Brug" is op foto- en verhalen-safari. Hü reist door Afrika en Azië om te zien wat gedaan is met het geld dat door de Neder landse christenen is bijeenge bracht. De serieuze verslagen moeten nog geschreven wor den. In een rondsehrijfbrief geeft hy zyn vrienden een gekruid verslag van kleine belevenissen op deze reis. Ik weet het niet helemaal zeker, maar toen ik na een uur met opge heven hoofd de zaak verliet, hoorde ik een dame fluisterend aan haar echtgenoot vragen: „Wie is die dik ke vent?" En ik moet me al heel sterk vergissen als hii toen niet zei: „Die? O, dat is die beroemde Ne derlandse miljonair". Toerisme Beslist een ontdekking was het intercontinentale toerisme. Dat ik in Las Palmas (ik heb het nu even over mijn Afrika-reis) Duitse toe risten tegen kwam, was niet zo bij zonder veertien dazen „am Pal menstrand", dat is gesneden koek voor elke Wirtschafswunderburger. Maar dat ze al met chartervluchten naar Kameroen verscheept worden, was toch wel even een verrassing. Onze oosterburen hebben daar tijdens hun „erregende Tage im mysteriösen Afrika" de markt aron- dig bedorven toen ik voor mijn vrouw een slangeleren tasje wilde kopen, moest mevrouw Goote de prijsvaststelling (die zoals U weet. overzee geheel aan 't persoonlijk initiatief wordt overgelaten) in het juiste spoor brengen door te zeggen dat ik géén „tourist allemand" was hetgeen meteen de helft scheel de. Wat de toeristen in Afrika zien is over het algemeen voornamelijk de binnenkant van de volkswagen busjes, waarmee ze over slechte wegen naar min of meer pittoreske plaatsen gesleept worden. In Kenya zaten de hotels vol met „Neckermann Reisende" en naast de liften hingen mededelingen over ..Sonder-Ausflüge" (unsere geehrte Safari-Freunde werden zebeten das Gepack rechtzeitig in der Lobbev be reit zu stellen"). Nu heeft Kenya de toerist inderdaad wel het een en ander te bieden, en verbazinzwek- kend is eigenlijk alleen het feit dat zoveel mensen geld kunnen neertel len voor een vakantie en dat in februari! Bali Maar nog verbaasder was ik over •'e grote aantallen Duitsers op Bali, dat hard bezig is een toeristenat tractie van de eerste orde te wor den. een Volendam van het Oosten. Ik heb dat, dank zij de onbetrouw baarheid van de Garuda („het spijt ons, maar het vliegtuig is te laat vertrokken en dus zullen we niet op Sumba landen") noodgedwongen drie dagen lang kunnen gadeslaan. Het is al een complete toeristen industrie. met uitstapjes („We friendly announce that we were able to organise for you one of the famous Bali cremations") en con certen van het hotel-gamelan huisorkest. Het Bali Beach-hotel had „Sauerkraut" en „Schwarzwalderkirscht.orte" op het menu van de „koffi shop" plus beefburgers en nasi-goreng („the traditional Indonesian Rice Dish"). Nederlanders waren er nog niet veel, maar dat is een kwestie van tijd waarschijnlijk. Dan hoort U door de radio Johnny Hoes' nieuwste creatie: „Kom lieve Ali/Ga mee naar Bali/Waar de gamelan klinkt/Als je palmwijn drinkt'Aan het gouden strand'Samen hand in hand'Wordt de mijne Ali/Op het wond're Bali....Tegen die tijd is het dan wel Zandvoort overzee. Eten Hoe was het eten? Vooral wie niet zelf deze verre landen heeft bereisd, is geneigd deze vraag te stellen. Het antwoord kan kort zijn: niet om over naar huis te schrijven. Zeker niet voor iemand die toch al geen grote vriend van rijst is. Toch moet ik vaststellen dat het gemid delde Indonesische kokkie meer fantasie en variatie in de maaltij den brengt dan de gemiddelde Ne derlandse huisvrouw. Maar zezien het feit dat onze na tionale biidraze aan de internatio nale gastronomie hoofdzakelijk bestaat uit stamppot, gehaktballen en de vlaflip. is dat ook niet zo'n wonder. Werkelijk voortreffelijk heb ik gereten, waar Indonesische gastvrouwen te mijnen ere een feestmaal hadden laten aanrichten een tafel vol gerechten, waar ie der met het bord omheen wan^lt en het naar eigen keuze vult Zo'n maaltijd heb je zelf In de hand. Hetgeen niet gezegd kan wor den van hét zondag^maal in een Papoeahuis aan het Sentani-meer. hoog boven het water. Het enige waarvan ik de herkomst met zeker heid kon vaststellen, was de kip. maar die hadden ze dan ook tijdens de koffie op de veranda, voor onze eigen ogen geslacht. En wel door het dier. om bloedverlies te voorko men, langzaam de nek om te draai en. In elk geval kon ik hier het dier ter plaatse consumeren. In Kenya stopten ze me na afloop van de dienst de kip levend in handen, plus een pet vol eieren, twee ana nassen en een tros bananen. Toch is dat heel wat menseliiker dan in Nederland. Daar vraagt een der ou derlingen meestal fluisterend om je gironummer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2