ONDER JONGE RUSSEN ZET OPWEKKING DOOR I MAMMOETKERK IN VS BINNEN 25 JAAR Puzzelboek STUDENTEN DOEN BEROEP OP RAAD VAN KERKEN M Onderwijs onderweg beroepTngswerk Een woord voor vandaag „Steeds sterker wordende vloed i na m°\ LH n 1 ÉFT Negen kerken met samen 25 miljoen leden Partijleden Belediging Wurmbrand krijgt 64.000 gulden Kerk geen schuld aan preutsheid De laatste, de echte lijdensweek, de week waarin Jezus leed, is begonnen. Van de berg van verheerlijking, waarover ik vorige week schreef, spring ik over naar de. dag van het lij den in Jeruzalem. De bijbel spreekt daarover in Marcus 15. Marcus laat niet alleen zien wat Christus deed, maar ook wat Hij niet deed. Daarover mediteren we deze week. Als Chris tus voor Pilatus staat lezen we in Marcus 15 5 „Doch Jezus gaf hem niets meer ten antwoord". Het levende Woord Gods zwijgt. De oorzaak is gemakkelijk te vinden in het begin van dat Jwofdstuk filatus ondervraagt Hem: Zijt Gij de koning der joden? En Hij antwoordde: Gij zegt het." Daarmee heeft Christus alles gezegd wat er te zeggen is. Christus gaat Zijn koningschap niet verdedigen. Hij spreekt de waarheid en geeft nu de ander de kans om op die uitspraak te reageren. Nu is er geen discussie meer mogelijk, geen dia loog. Nu kan de uitspraak nog alleen maar aangenomen of verworpen worden. Pilatus kan Zijn koningschap erkennen en zich dan terug trekken, of verwerpen. Maar dan moet Christus uit de weg geruimd worden. Ook in onze tijd staan we voor deze keus. Na deze woorden zwijgt Christus om ons de kans te geven te antwoorden. We lezen vandaag: Mattheus 26 57-75. MAANDAG 31 MAART 1969 (Van onze kerkredactie) MOSKOU Onweerstaanbaar breekt zich een religieuze we dergeboorte baan onder de jonge Russische intelligentsia. Dat ge beurt in een omgeving, waar overal leugen heerst en alles omgeven wordt door een ondoordringbare laag van onwaarheid en door een verplichte officiële mythologie, die elk vrij woord en het licht van de waarheid van Christus vreest. Dit citeert het in West-Europa verschijnende studentenblad „Vest- nik" (van Russische christen-studen ten) uit brieven, die de redactie uit Rusland ontvangt. Deze brieven spre ken van .een geestelijke opwekking. Letterlijk staat er in een brief: „Wij hebben geen blad, geen vrijheid om te vergaderen en geen vrije godsdienstige prediking. Wij hebben geen geestelijke leiding en geen boeken, niet eens de Bijbel of gebedenboeken. Maar wij hebben wat anders: een steeds sterker wordende toevloed van nieuwe op bruisende krachten tot de ortho doxie." Dat onder de jongeren de kerk in Rusland aan invloed blijft winnen, Typerend voor nèt iets kwiekerwerken is King. Elke King pepermunt is namelijk een „rondje energie' waardoor u nèt iets sneller reageert. Omdat King stimuleert en activeert. Natuurzuivere King houdt monden fris en mensen monter, n LH M Hor. 1. deel van de onderarm, 4. plant met stekelige stengel en blade ren, 9. meisjesnaam, 10. kledingstuk, 11. lied, 12. wijs, eerwaardig grijsaard (fig), 14. slotwoord van li turgische gebeden, 15. houten vat, 16. vogel, 17. bijwoord, 19. man van adel, 22. bedorven, 24 biersoort, 25. voor zetsel, 27. onder, 30. voornaamw. 32. dwaas, 33. insekteneter, 35. putem- mertje, 37. stroperij, 39. rivier in En geland, 40. mens, 41. eerste boek van Mozes (afk), 42. plaats in N. Brab, 43. leeg. Vert. 1. viervoetig dier, 2. lied, 3. vracht, 4. schraal, 5. pers. voor naamw., 6. vrucht, 7. plaats in Gel- derl., 8. plaats in Gelderland, 10. rond gebouw, 13. gesloten, 14. li chaamsdeel, 16. iedereen, 18. zeehond, 20. gelofte, 21. bijwoord, 23. bijwoord, 26. ook, 28. zot, 29. gevangenis, 31. kaasworm, 34. plaats in de schouw burg, 36, chinees in Indië, 37. dwaas, 38. boom, 40. voornaamw. Oplossing vorige puzzel. Hor. 1. Orel, 4. peer, 7. ar, 8. sabel, 10. e.k., 12. rel, 14. met, 15. gel, 16. el, 18. er, 19. samos, 22. sleep, 24. Duitsland, 25. serre, 26. ander, 28. Ee, 30 de. 31 aan, 33. roe. 35. lei. 37. kr, 38. aarde, 40. en, 41. mand, 42. eend. Vert 1. ore, 2. es, 3. lam, 4.. pet, 5. el, 6. ree, 7. Ares, 9. bel, 11. klap, 13. Lemuren, 15. grendel, 17. Loire, 13. eland, 20. adé, 21. sté, 22. sla, 23. Ede, 25. slak, 27. rein, 29. tor, 32. arm, 33. rad, 34. Ede, 36. eed, 38. An, 39. Ee. UTRECHT De evangelisch universitaire gemeente in Utrecht heeft de Raad van Ker ken in Nederland in een open brief verzocht de vragen van in tercommunie en intercelebratie, die de achtergrond vormen van de moeilijkheden in de Utrechtse studentengemeente, zo spoedig mogelijk in de raad aan de orde te stellen. Ook wordt gevraagd, aandacht te schenken aan de gegroeide en groei ende eenheid binnen de categoriale gemeenten, zoals bij voorbeeld de stu dentengemeente. Voorts wil de evan gelische universitaire gemeente, dat de Raad van Kerken de mogelijkhe den schept, „te beleven wat orga nisch gegroeid is, maar wat organisa torisch toch, niet schijnt te kunnen". In de evangelisch universitaire ge meente van Utrecht werken samen de Rooms- Katholieke Kerk, de Ne derlandse Hervormde Kerk, de Gere formeerde Kerken de Evangelisch- Lutherse Kerk, de Doopsgezinde Broederschap, de Remonstrantse Broederschap, de Evangelische Broe dergemeente, de NCSV en de VCSB. In de brief wordt bewust gespro ken over de gebeurtenissen binnen de Utrechtse studentengemeente en niet over die in de rooms- katholieke studentenparochie. In formele zin is het weliswaar een zaak, die alleen de rooms-katholieke studentenparochie schijnt aan te gaan, maar in feite is hier naar het oordeel van de evange lisch universitaire gemeente de hele studentengeroeente bij betrokken. Daarom gaat deze zaak bovendien de hele kerk aan. De evangelisch universitaire ge meente is zich bewust, dat de Raad van Kerken niet een superkerk is of wil zijn, „maar wij weten ook, dat deze raad de enige plaats is, waar de kerken gezamenlijk in getuigenis en dienst gestalte willen geven aan de eenheid van de kerken." Op die grond is het verzoek aan de Raad gericht. Het beroep is mede gedaan opdat het kerk-zijn op lokaal niveau niet in de weg wordt gestaan door een landelijk of mondiaal ge brek aan communicatie. Een enquête onder de leden van de rooms- katholieke studentenparochie, dit weekend, heeft uitgewezen, dat 75 procent het verbod van de oecume nische diensten door kardinaal Al- frink niet juist vindt. Zeventien pro cent is het eens met de beslissing van de kardinaal. De schorsing van de studentenpas tores vindt 55 procent onjuist. Hier is acht procent het met de kardinaal eens. 36 procent vindt de schorsing een te zware straf. Scheurmakers Gisteren is de studentenparochie verstoken gebleven van haar eucha ristieviering. Toch was de aula van de rijksuniversiteit tot de laatste stoel bezet. De woorddienst werd ge leid door de Nijmeegse studentenpas tor dr. H. Bogers, Hij begon zijn pre diking met „Dierbare scheurmakers". De parochie heeft nog geen ant woord gehad op haar brief aan kardi naal Alfrink, waarin gevraagd werd de schorsing van de pastores nog voor de zondag op te heffen. (Van onze kerkredactie) ATLANTA (VS) De - eerste contouren van de toe komstige verenigde pro testantse kerk van de Vere nigde Staten zijn zichtbaar geworden op de jaarverga dering van het „beraad voor kerkvereniging" (COCU). Over de vraag, wanneer de ze verenigde kerk werke lijkheid zal worden, lopen de schattingen uiteen van 10 tot 25 jaar. Negen kerken zijn betrok ken in het COCU-beraad. dat In 1962 van start ging Samen hebben zij 25 mil joen leden. Volgend jaar denkt men een concreet uitgewerkt verenigingsplan klaar te hebben. Dat zal dan naar de participerende kerken gaar, voor een „eerste lezing", verdere discussie en revisie Men is het er al over eens geworden, dat de verenigde kerk geleid zal worden door bisschoppen. Begin van dit jaar werd er een orde van eredienst gepubliceerd, waarin getracht is de tradi ties van de verschillende kerken samen met nieuwe vormen in een harmonisch geheel te verwerken. Bij het beraad zijn be trekken de verenigde me thodisten, drie kleinere ne- ger-methodistenkerken, de verenigde presbyterianen, de zuidelijke presbyteria nen, de episcopalen, de discipelen en de Verenigde Kerk van Christus. Enkele suggesties voor de naam van de nieuwe kerk: Verenigde Christelijke Kerk, Verenigde Kerk van Jezus Christus, Christelijke Kerkunie, Evangelisch - Ka tholieke Kerk en Verenigde Katholieke Evangelische Hervormde Kerk. Die laatste lange naam lerinnert aan de rede waar mee dr. E. C. Blake, de hui dige secretaris - generaa' van de Wereldraad, neger, jaar geleden de stoot gaf tot COCU. Hij pleitte toen voor 2en verenigde kerk, „die waarlijk katholiek, waarlijl evangelisch en waarlijl lervormd is". Bij de besprekingen werr duidelijk, dat men er zorg vuldig voor waakt, dat ne gers van meet aan vertegen woordigd zijn in de belang rijkste posten. Lutheranen Belangrijke groepen, die ontbreken, zijn de baptisten en Je lutheranen. Dr. C. Thomas Spitz, secretaris - generaal van de lutherse raad in de Verenigde Sta ten, zei onlangs, dat het voor de lutheranen steeds moeilijker wordt om mee te doen, zolang COCU geen duidelijke belijdc- nisgrondslag ontwikkelt. COCU wil wel alle belij denisgeschriften van de deelnemende kerken over nemen, maar zij zullen geen normatief karakter hebben en spreken elkaar op verschillende punten zelfs tegen. Volgens Spitz zal zelfs de Apostolische Ge loofsbelijdenis in de toe komstige kerk niet gelezen kunnen worden, omdat die lan sommigen aanstoot zou kunnen geven. De drie grote lutherse kerken werken dan ook aan ■en eigen verenigingsplan waardoor een lutherse kerk /an tien miljoen leden kar intstaan. Dit jaar word' vereen komst over kansel ussen deze drie kerken ver vacht. Ook in Canada werker deze drie kerken aan eer vereniging. Daar is 1 janua ri 1978 de streefdatum vooi de oprichting van een vere nigde lutherse kerk van Ca nada. Rome In de verhouding Ro me-Reformatie schijnt in de Verenigde Staten een stroomversnelling op han den, analoog aan die in Ne derland. Eind vorige week hebben zes afgevaardigden van de nationale raad van kerken een driedaags be zoek aan het Vaticaan ge bracht, waar zij onder meer een lang gesprek met de paus hadden. Men brengt dit bezoek in verband met de plannen om de nationale raad van ker ken net als in Nederland zo te herstructureren, dat de Rooms-Katholieke Kerk er 'id van kan worden. Een dergelijke omzetting heeft dit jaar al plaats ge had in Arizona en in Texas. In deze beide staten is de Rooms-Katholieke Kerk nu lid van de raad van kerken *eworden. De benoeming van een Ymerikaanse ambassadeur >f een persoonlijk vertegen- voordiger van president ■Jixon bij de paus is echter ■olgens goed ingelichte krin- :en in Washinton voor on bepaalde tijd van de baan. Eerdere geruchten hiero- /er verwekten een storm ■an protest. „Geen andere .cwestie heeft de Ameri kaanse publieke opinie sinds Nixons ambtsaanvaarding zo bezig gehouden", aldus de Christian Science Monitor. wordt ook indirect toegegeven in een rapport over de commu nistische opvoeding van de jeugd, dat onlangs gepubliceerd werd in het blad van de Russische staatsjeugd „Komsomolskaja Praw- da". De kerk wordt in dit rapport een van de instrumenten van het imperi alisme genoemd in zijn psycholo gische oorlog, om de jeugd van Rusland en de andere commu nistische landen te bederven. Dit rapport waarschuwt tegen de misvatting, als zou het gevaar van een godsdienstige beïnvloeding van de jeugd voorbij zijn als gevolg van de ontwikkeling van wetenschap en techniek. Er zijn zelfs vele partijleden die naar de kerk gaan en hun kinderen laten dopen, zo klaagde het partij blad „Sowjetskaja Rossia" afgelopen vrijdag in een hoofdartikel op de voorpagina. „Iedere communist is een militant atheïst of behoort dat althans te zijn", aldus het blad. Overigens moet het toegeven, dat de „sowjet-plechtigheden", die de kerkelijke tradities als doop en hu welijk moeten vervangen, stomverve lend en ouderwets zijn. Wie. bedenkt er eens moderne vormen voor? vraagt het blad aan de partijgenoten. Intussen gaat de sluiting van ker ken in Rusland nog steeds door. In het Britse kerkelijke tijdschrift „Frontier" schrijft sir John Lawren ce, voormalig diplomaat in Moskou, dat het aantal orthodoxe kerken, dat nog in gebruik is, in enkele jaren verminderd is van 20.000 tot 7.000. Zijns inziens staat het vast, dat in ieder geval gedurende een bepaalde tijd enkele bisschoppen de rege- ringspolitiek van het sluiten van ker ken gesteund hebben, zonder daarbij te letten op de belangen van de be trokkenen. Opvallend is, zo schrijf hij, dat die bisschoppen, die daaraan niet hebben willen meewerken, nu het hoogst in aanzien staan. Hoe triest het als regel is buiten Moskou en Leningrad, blijkt uit de situatie in Minsk. In deze stad van 818.000 inwoners (groter dus dan Den Haag of Rotterdam) zijn op het ogen blik maar twee kerken geopend. Een van de twee is een begrafeniskapel. Dat laatste meldt het Ruslandinsti tuut in Miinchen in zijn maandblad. Het voegt eraan toe, dat het kerke lijk leven in de Russische „provincie" bepaald niet zo rijk, licht en feeste lijk is als buitenlanders denken, die zich hebben laten imponeren door de patriarchenkerken in Moskou en Le ningrad. Ten slotte een novum uit de Russische regeringskrant Izwestija. Dit blad vraagt met nadruk, om in de anti-religieuze propaganda iedere be lediging van de gevoelens der gelovi gen te vermijden. Het is duidelijk, aldus het blad, dat men door grof heid de mensen niet van de kerk vandaan krijgt. Aanleiding tot deze berisping was een lange protestbrief van de kinde ren uit een gezin in het dorp Bystriza (Midden-Rusland) over het optreden van een plaatselijke krant. Deze krant had geschreven, dat hun moeder van hun huis een „reli gieus nest" had gemaakt. In samen hang hiermee gaf het blad bijzonder heden over het gezinsleven, die het op zo'n wijze interpreteerde, dat het gezin zich volgens de Izwestija terecht beledigd voelde. De Izwestija publiceerde de brief van de kinderen, „om daarmee de fout van onze collega's goed te ma ken". DELFT Dominee Richard Wurmbrand heeft tijdens zijn bezoek aan Nederland 64.000 gulden ontvan gen. Het comité, dat zijn bezoek had ge organiseerd, kon hem een cheque van 42.000 gulden overhandigen en de collecte, die vrijdagavond na afloop van zijn spreekbeurt in de Nieuwe Kerk werd gehouden, bracht 22.000 gulden op. Het geld zal worden gebruikt voor radio-uitzendingen naar de Oosteuro- pese landen, lectuurverspreiding en de ondersteuning van gezinnen, waarvan de kostwinners gearresteerd zijn. NED. HERV. KERK Beroepen te Rotterdam-Pernis (vac. L. Emmerzaal)G. Koerselman te Belïswijk; te Oude Mijnstreek (Kerk- rade, c.a.): A. H. Smits te Noordwij- kerhout; te Voorburg (vac. P. J. Lie- taert Peerbolte): W. Goedhard te Em- men; te Ederveen: G. C. Post te Gies- sendam; te Bennekom (toez.): J. v. Ginkel te, Oosthem; te Moerkapelle en te Waddinxveen: P. Vermaat te Oolt- gensplaat; te Kampen: E. F. Vergunst te Polsbroek. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Hoofddorp: L. Loosman te Scheveningen. Benoemd tot hulppred. te Rijswijk (Z.H.): W. J. Smidt, em. pred. te Voor schoten. Bedankt voor Amsterdam-Noord: H. Sweepe te Scheveningen. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Sneek: J. M. Visser te Broeksterwoude. DEN HAAG Het aantal jongeren uit de Christelijke Gereformeerde Kerken, dat studeert aan universiteit of hogeschool wordt steeds groter. Daargm heeft de classis 's-Gravenha- ge besloten een studiecommissie in te stellen, die de wenselijkheid en de mogelijkheden gaat onderzoeken voor een studentenpastoraat. De classis heeft de classes Amster dam, Rotterdam en Utrecht gevraagd, eveneens een dergelijke commissie te benoemen, zodat dezen samen met die van de Haagse classis de kwestie van het studentenpastoraat kunnen bestuderen en de classes van advies kunnen dienen. Zaterdag is in Rome de 49-jarige ex-priester Giovanni Musante ge trouwd met de 37-jarige Giovanna Carlevaro. Deze zaak heeft, toen Musantes voornemen een maand geleden uitlekte, grote deining veroor zaakt in het Vaticaan en in Italië. Nog nooit heeft de paus een priester- luwelijk zo dicht in zijn omgeving meegemaakt. Musante nam in de oauselijke hofhouding de elfde plaats in. Eerder deze maand is in Buenos Aires een gewezen hulpbisschop (van Lima in Peru) getrouwd met een politie-agente. Crisis /"AP een journalistenconferentie in Brussel werd een Belgische tv-documentaire vertoond over rel len en gevechten aan Italiaanse universiteiten. „Je zou het niet voor elkaar krijgen ook maar één meter van die film in Italië zelf op het scherm te brengen," zei een Italiaanse journaliste. De conferentie had als thema „De pers ten overstaan van de Eu ropese jeugd in crisis". Van Neder landse zijde is die titel aangevoch ten. Zo er gesproken moet worden van een crisis (dat is ook nog de vraag), dan niet speciaal van een jeugdcrisis, maar van een algeme ne, maatschappelijke crisis. Als een samenleving het niet meer aandurft de beelden van het verzet tegen haar structuur te ver tonen, is niet haar jeugd maar zij zelf aan een crisis toe. Maar een motie die de vérgaande censuur op de Franse en Italiaanse tv aan de kaak wilde stellen, ging de mist in. Die motie had aan de zaak zelf natuurlijk weinig veranderd, maar het feit dat men in het verband van een EEG-conferentie een der gelijke uitspraak maar liever ach terwege liet, geeft te denken. 5 per dag /"AP diezelfde conferentie ver- telde de Britse journalist John Lambert zijn ervaringen bij het sa menstellen van een overzicht van de studentenberoeringen in decem ber van het vorig jaar. Toen hij de zaken internationaal ging bijhou den, had hij voor zijn kroniek elke dag de keus uit minstens vijf de monstraties en acties. Lambert, die goed thuis is in de jongerenbeweging, meent dat men voorlopig van de conflicten niet af zal zijn. „De strijd gaat verder", zegt een Franse oproep. De bewe ging is niet altijd spectaculair en rumoerig, maar ze zal intensiever worden, denkt de Britse waarne mer. We moeten letten op wat er gaande is onder de middelbare scholieren, zegt hij. Tot voor kort waren aankomende studenten nog niet .gepolitiseerd"; dat werden en worden ze pas na verloop van tijd. Maar straks krijgen we eerstejaars die al agerend beginnen. Castro pEHOORD in Brussel: opval- lend dat van die radicale stu denten er zovelen in Cuba zijn ge weest; of je nu in het ene land komt of in het andere, overal hoor je dezelfde verhalen over Castro. Die man doet veel voor de Euro pese eenheid al is het dan een eenheid met een ander tintje dan de oprichters van de EEG voor ogen stond. Selectie I^LACHT in enkele andere lan- den: sommige radicalestuden tengroeperingen zijn ontoeganke lijk. Ze verachten de „burgerlijke" pers en geven over hun bedoelin gen alleen inlichtingen als de jour nalist er flink voor betaalt. Zo is het in Nederland aller minst. Het studentendom overstroomt de krantenredacties sinds enige jaren met een golf van rapporten en adressen, resoluties en communiqués. Elke studenten generatie levert een aantal figuren die met nieuwe energie aan het rapporteren slaan en zo kan men het papierbombardement lang vol houden. De kwaliteit van de stuk ken wisselt nogal, maar er zit in de grote hoeveelheid toch nog altijd meer lezenswaardigs dan zelfs de geïnteresseerde toeschouwer kan verwerken. Een van de laatste lijvige stuk ken is het congresboek van de de- mocratiseringsactie in de subfacul teit psychologie te Groningen. De pittige stof is kennelijk met veel animo behandeld. Niet altijd ge makkelijk om er een touw aan vast te knopen, maar het lééft in ieder geval. Er is in dit boek ook één punt dat ik verbijsterend vind. „De mensen stonden naakt in de houding, de machthebber besliste, tussen leven (voorlopig) en dood. Niet zelden echter gingen ook gezonden mee, wanneer er bijvoorbeeld een be paald aantal personen moest ster ven". Dit citaat uit „De Onder- door Ton Elias gang" van Presser is geplaatst bo ven een hoofdstuk dat de proble men van selectie in de maatschap pij en aan de universiteit behan delt. Daaronder staat te lezen: „Is het louter een ontoelaatbare grof heid in de discussie over maat schappelijke vernieuwing te herin neren aan de betekenis die het woord selectie had in de dagen van Auschwitz. Of kan misschien een late lering worden getrokken uit de smaak die zo wordt opgeroe pen?" Als ik die vraag mag beantwoor den: ja, dit is een ontoelaatbare grofheid. En het is niet de eerste keer dat studenten hun moeilijkhe den verwant noemen met de Jo denvervolging. Zelfs Presser schijnt sommigen geen flauwe no tie te kunnen geven van ook maar een schim van een fractie van wat Auschwitz geweest is. Of is het dat niet? Het komt ook strijd gaat verder voor dat men de studentenproble men vergelijkt met die van de ne gers dat is niet iets van het verleden, maar volop van deze tijd. Men krijgt wel eens de indruk dat er onder de radicale studenten zijn die, ondanks alle roerende verhalen over hun verbondenheid met de ganse samenleving, het zicht op de werkelijke verhoudingen verliezen als gevolg van een veelvuldig na velstaren door een enorm vergroot- Hitweek "TEN gymnasiumrector signa- ■L< leert in het Lerarenweekblad dat „de wat hard hollende Scholie renbelangenorganisatie zich, wat al te Dnvolwassen. voor het commer ciële wagentje van rioolverkoop heeft ïaten spannen". Leerlingen van zijn school die bij de SBO om informatie vroegen, kregen naast stencils ook „Hitweek" toegestuurd met de mededeling dat de SBO dit blad als haar orgaan beschouwt. Men poogde hen bij de versprei ding van „Hitweek" in te schakelen „door het voorspiegelen van 100 procent winst met de kapita listische raad- als zij het blad (minstens met 10 stuks) zouden af nemen voor 30 cent, konden ze het collegiaal verkopen voor 60 cent". De rector toont zich niet erg geschokt door wat „Hitweek" over SBO te vertellen heeft, maar een verhaal over bestialiteit met een hond is hem slecht bevallen. Zijn kritiek wekt de indruk dat hij bij deze gelegenheid het blad voor het eerst te zien kreeg. Dat geldt ver moedelijk voor meer leraren. Toch zouden de docenten best mogen proberen bij te blijven in de lec tuur van 25.000 jongeren. Ter informatie: Hitweek wil zich binnenkort veranderen in „De Lamp". Misschien eens wat anders voor de lectuurrekken in de docen tenkamers. Als de SBO haar zin krijgt en de lerarenkamer veran derd wordt in een cantine voor do centen en leerlingen gezamenlijk, hoort er natuurlijk wel bij dat de leerlingen ook het Lerarenweek blad moeten lezen. En verder staat in de opdracht van rege ringscommissaris Posthumus dat hij zich moet bezig houden met „de zo noodzakelijke herziening van de structuur van het wetenschappelijk onderwijs" Het Groningse congresboek spreekt andere taal: „De enige vei lige structuur is een maximaal ge brek aan structuur". IN ZESTIENDE EEUW GROTE SEKSUELE EERLIJKHEID TILBURG Niet de kerk, maar juist de anti-clericale stro mingen zijn in de achttiende en vooral in de negentiende eeuw de oorzaak geweest van de sek suele onderdrukking. Dat stelde dr. J. van Ussel, voorzit ter van de Belgische vereniging voor seksuele hervorming, op het seksuali- teitscongres. dat in de katholieke ho geschool van Tilburg is gehouden. In de zestiende eeuw was er nog en grote seksuele openheid en eer- ikheid. Naakt werd helemaal niet 's opwindend beschouwd. Het be- rip „seksualiteit" was de mensgn uit •'e tijd gewoon vreemd. Pas de verburgerlijking van het iaatschappelijk leven, de heilige gloed waarmee men gezin en seks ging bekleden, veranderden de seksuele moraal. Dat bereikte in de negentiende en de eerste helft van de twintigste eeuw het hoogtepunt. Het merkwaardige daarbij is vol gens dr. Van Ussel, dat de kerk die moraal pas tientallen jaren later overnam. Zo is het nu ook met de grotere seksuele openheid, die aan het groeien is. De kerken zullen on getwijfeld volgen. Scherp hekelde dr. Van Ussel de maatschappelijke structuur en mo raal van deze tijd. die alles hevig heeft geseksualiseerd. „We hebben daardoor het zicht op vele normale zaken verloren. Het seksuele obse deert ons." Vrijwel alles mag, ook al is het officieel verboden. Maar we mogen wat er gebeurt op seksueel gebied niet ter discussie stellen, want dan vrezen de gevestigde machten aantasting van de burgerlijke nor men. Men laat in enkele landen wel wat toe,' maar binnen het bestaande maatschappelijke systeem. Als dat wordt bedreigd, grijpt men ogenblik kelijk in. Huwelijk en gezin worden gehandhaafd, omdat deze eenheid goedkope arbeidskracht oplevert. De contraceptie is aanvaard, omdat het er juist toe bijdraagt, de tegen woordige huwelijks- en gezinsmoraal te bestendigen. Maar zodra er mensen zijn, die pogen het vraagstuk van de seksuele eenzaamheid of van de homofilie aan te snijden, wordt hun de mond gesnoerd. De intoleran tie is dan zo groot, omdat men vreest dat de basis van de bestaande maatschappij wordt aangetast.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2