RADIO
NOREN WILLEN WEL
KLEUREN KIJKEN
AMADEUS
De kat uit de boom
Ironsidemaakt film
over paus Johannes
VANAVOND TE ZIEN
Auto botst tegen
ambulancewagen
Verwoeste steden
na de oorlog
Deense jeugd heeft
eigen tv-journaal
Amerika met uniek
schakelprogramma
VANAVOND TE HOREN
door
John Knittel
CAROLINA YES
WOENSDAG 56 MAART 1965
Onbevredigend
Indien de NTS geen praktischer
1 vragensteller dan Jack van Belle
aantrekt, zal het met de ontmoe
tingen tussen geestelijke stromingen
in haar programma een hoogst onbe-
I vredigende, lauwe kwestie blijven.
Gisteravond werd er een stuk zend-
tijd vermorst doordat de ondervrager
zijn drie gesprekspartners voortdu-
I rend hetzelfde liet vertellen en ten
slotte opmerkte „dat hij er niet vit-
kwam".
Voor buitenstaanders bleef het
geheel een vraagteken: zowel de
i christelijke gereformeerde prof. Ve-
lema als de heren die de Mormonen
en de Christian Science vertegen
woordigden, verklaarden schijnbaar
één geloof, alleen een ingewijde kon
I nuanceverschillen horen. Maar er
werd niet gevraagd naar de punten
l waarop de overtuigingen uiteenlo
pen, noch naar de dogma's die de
scheidingen handhaven om de ker
kelijke instellingen. Het bleef spre
ken in algemene termen die de
luisteraar niet pakken. Jammer 'van
de vergeefse moeite.
Zeer schokkend was daarna het
fragment uit de Britse studenten
voorstelling „Looking forward to
1992", ogenschijnlijk brede en on
scrupuleuze spotternij, maar in feite
een harde, verbitterde aanklacht in
verbeten ernst samengesteld en aan
getoond.
Bijzonder mooi was bij de NCRV
de Russische opvoering van een spel
naar Dostojewski's novelle „De
zachtmoedige", geheel de indringen
de moraal-psychologie van de grote
schrijver weergevend. Voor de rol
van de jonge vrouw was de actrice
Ija Sawina met haar verrassende
glimlach uitstekend gekozen. De
Sowjets hebben met deze opvoering
eens te meer bewezen dat zij hun
belangrijke auteurs uit de vorige
eeuw zeer goed begrijpen en blijven
eren.
In Hier en Nu werd wat rommelig
over de prijsverhogingen gesproken.
Toelichtingen werden gegeven door
vakbondsbestuurders van NKV en
NVV: het CNV k'»am er ditmaal
niet aan te pas. We hoorden weer
genoeg om onze zoveelste zucht te
slaken over „het dure leven".
Natuurlijk werd er. evenals door
het NTS-journaal, druk vertoond hoe
beatle John Lennon en zijn nieuwe
vrouw in bed recipieerden voor pers,
radio en tv: zo'n stukje opgezette
originele „vrede" smaakt tussen de
vele oorlogsberichten heel best.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Terwijl het
Europese kijkersdom over het
geheel voor de kosten-drempel
blijft zitten en de kat uit de
boom oogt, tonen de Noren zich
het vlotste in het kleuren kijken.
Ruim 40.000 personen (hotels en
etablissementen meegerekend)
hebben zich binnen het jaar een
bonte kijkkast aangeschaft en
dat is tweemaal zoveel als in
Frankrijk, dat al anderhalf jaar
bezig is en zo prat gaat op het
eigen SECAM-systeem.
Noorwegen gebruikt overigens,
evenals de andere Scandinavische
landen, het Duitse PAL-systeem,
brengt per week slechts 4 uren kleu
ren en relayeert daarvoor het meeste
'uit Zweden. Ter vergelijking: Frank
rijk stopt met 35 kleuren-uren per
week zijn tweede net vol.
Helaas trekt dit tweede net nauwe
lijks kijkers, omdat het op het Euro
pese lijnensysteem (625) uitzendt, en
op zo'n toestel kan men het eerste
net niet krijgen. Voor de Fransen is
de keus dus wel heel moeilijk; zij
moeten, wil het goed zijn, twee appa
raten hebben en dat is een kostbare
aangelegenheid. Pas als de ORTF ook
met zijn eerste tv-zender op 625 lij
nen gaat, wordt het iets gemakke
lijker.
Blijven we even in Scandinavië:
Denemarken zendt sinds november
1968 wekelijks een in het buitenland
gekochte kleurenprogramma uit. In
april worden dat er twee en in au
gustus worden alle gekleurde Euro-
visie-uitzendingen overgenomen.
Eveneens tegen het einde van de
zomer zal de Deense televisie
beschikken over twee kleurenstudio's
en een dito reportagewagen, maar
eerst in het begin van 1970 wordt
begonnen met eigen kleurenproduk-
ties, ook via het PAL-systeem.
Ook Libanon begint zich te interes
seren voor bonte televisie, maar erg
veel zal daarvan voorlopig niet ko
men. Na tien jaar zwart-wit telt Li
banon pas 160.000 kijktoestellen: ze
zijn voor de overwegend arme bevol
king veel te kostbaar. De industrie
maakt zich geen illusies, dat Libanon
op nog veel duurdere kleurentoestel-
len zal afvliegen.
Toch wordt er experimenteel al
iets gedaan, ter beproeving van de
systemen PAL en SECAM. PAL
wordt gedemonstreerd door de Britse
onderneming, die het land van tele
visie voorziet en SECAM door een
Franse maatschappij.
Het is nu zover, dat de Libanese
regering zal moeten kiezen voor een
van de methoden. Uit politiek oog
punt, gelet op de Franse houding te
genover Israël, wordt het land onder
druk gezet door de SECAM-onderne-
ming, maar anderzijds is Engeland
de programmabron en de kans
bestaat dat die zal opdrogen, wan
neer Libanon niet wil delen in de
PAL-kleuren. Alzo een moeilijke
beslissing voor een tv-arm land.
Echtpaar Herfst
op dolle toer
De ondeugende KRO-serie „Rust
noch duur" met het echtpaar Eric
HerfstJasperina de Jong in de
hoofdrollen en Sylvia de Leur om
het trio compleet te maken, zal
vrijdagavond haar tweede uitzending
beleven.
Er zijn nogal wat moeilijkheden
geweest: regisseur Rob Touber pro
testeerde tegen te weinig repetitie-
tijd en liep boos weg, maar Eric
Herfst in eigen persoon, kersvers
van de NTS-opleiding regie gekomen,
nam het werk over, samen met Luc
van Gent.
Van zijn dubbele taak kwijt hij zich met ambitie, en als de kijkers de dolle
avonturen van Jasperina, die meer gesuggereerd dan voor de camara's worden beleefd,
nu maar appreciëren, is er geen vuitltje aan de hicht.
Sylvia fungeert weer als de brave zus die roet in 't eten gooit en Eric blijft onder alles
door de lakonieke blijmoedige echtgenoot die van de KRO héél veel mag tolereren.
GRONINGEN Gisteravond is
een ambulancewagen aangereden
door een personenauto. De ambulan
cewagen reed met zwaailicht en sire
ne door een rood stoplicht, waarna
de wagen in de flank werd aangere
den door een personenauto.
De ambulancewagen kantelde door
de botsing. Deze vervoerde een man,
die met acute blindedarmontsteking
in het ziekenhuis moest worden op
genomen. De man en zijn echtgenote,
die eveneens in de ambulance zat,
moesten met ernstige verwondingen
naar het ziekenhuis worden gebracht.
De beide chauffeurs kwamen er met
lichte verwondingen af.
(Van onze radio-
en tv-redactie)
HILVERSUM De TROS heeft
van de Britse tv-maatschappij Gra
nada drie documentaires gekocht die
handelen over verwoeste steden na
de tweede wereldoorlog: Berlijn, Le
ningrad en Londen. Ze worden resp.
uitgezonden op 28 april, 14 mei en 5
juni.
Berlijn, zo laat de eerste film zien,
werd door bombardementen bijna
van de 'andkaart gevaagd en daarna
door de geallieerden gevierendeeld.
Leningrad werd 900 dagen belegerd:
de Russisch-Duitse gevechten kostten
een miljoen burger-doden. Londen,
diep gekwetst door Duitse bommen
en V-wapens, verloor 30.000 inwo
ners.
De documentaires laten vooral de
allesoverheersende wil van de
mensen om deze vernietigingen te
overleven, zien. „Nu, 25 jaar later,
zijn alle drie de steden weer gaaf en
welvarend.... en vol met tevreden en
ontevreden mensen, die beslist niet
allemaal een les hebben getrokken
uit de puinhopen en het bloed van
een kwarteeuw geleden",, aldus de
moraal van de films.
(Van onze radio- en tv-redactie)
NEW YORK De bekende tv-ster
Raymond Burr, op het ogenblik be
kend als de titelrolspeler uit de poli
tieserie „Ironside" en nog vers in het
geheugen in zijn creatie van Ferry
Mason, gaat voor eigen rekening een
film maken over paus Johannes
XXIII, waarin hij zelf de hoofdrol
speelt.
De film wordt gemaakt in Holly
wood en zal zeer veel geld kosten,
maar daartegen ziet Burr niet op. De
jarenlange reeks „Perry Mason"
maakte hem nog veel rijker dan hij al
was en hij kan gemakkelijk een ka
pitaal steken in een film, waarin hij
met hart en ziel gelooft. „Iedereen
over de hele wereld zal dit werk
willen zien", heeft hij gezegd.
Raymond Burr, een vrijgezel die in
een paleis van een huis in Beverly
Hills woont en daar een kostbare an
tiekverzameling onderhoudt, is pro
testant. Enige jaren geleden werd hij
door paus Johannes in audiëntie ont
vangen en diens persoonlijkheid
maakte zo'n diepe indruk op hem,
dat hij sinds die tijd rondloopt met
het filmplan.
Massa's voorbereidend werk heeft
hij al laten doen en nu kan het ervan
(Van onze radio- en tv-rcdactie)
KOPENHAGEN De Deense tele
visie heeft een nieuwigheid inge
voerd: een journaal voor de school
gaande jeugd boven 10 jaar. Het om
vat alle nationale en internationale
zaken, die tieners interesseren, maar
blijft gebaseerd op de directe actuali
teit. Gedurende de zomermaanden
verschijnt dit journaal éénmaal per
week, maar het ligt in de bedoeling
het zo mogelijk al dit najaar uit te
breiden tot elke dag. De kijkdicht
heid zal leren, of de omroep in de
roos heeft geschoten.
komen. Burr financiert de film niet
alleen, hij laat ook naar eigen aan
wijzingen het script schrijven en
voert de regie. Naar zijn idee wordt
dit de rol van zijn leven, en al is zijn
verwachting dat „iedereen over de
hele wereld" de film zal willen zien
wellicht wat aan de ruime kant, in
dien het een goed produkt wordt zal
er exportbelangstelling genoeg voor
bestaan en dan is zijn kapitaal beslist
niet winstloos belegd.
Merkwaardig is, dat Raymond Burr
alvorens hij voor de televisie ging
werken in de rol van Perry Mason, al
een lange filmcarrière achter zich
had. Hij speelde toen voornamelijk
gangstcrrollen.
Het Amerikaanse publiek moest er
eerst duchtig aan wennen, dat Burr
nu detective was geworden. Maar hij
had genoeg van het misdadiger-spe-
len en de nieuwe serie waarin hij de
verlamde politie-inspecteur moest
voorstellen, was hem welkom.
(Van onze radio- en tv-redactie)
NEW YORK Vice president Ag-
new en enkele leden van de regering
Nixon zullen deelnemen aan een
uniek schakelprogramma voor de te
levisie, dat 4 uur zal duren en waarin
burgemeesters van 30 steden hun me
ning zullen geven over urbanisatie
problemen.
Dit is de grootste tv-onderneming
sinds het wereld-sehakelprogramma
Ned. 1 NTS
7.07 uur Scala.
8.35 uur
9.00 uur
11uur
Inburgeren: „Voorlopige hechtenis".
Amerikaanse speelfilm „Diner om 8 uur".
P.voetbalwedstrijd Nederland—Lu-
xemourg.
Ned. 2 KRO
7.03 uur Mik,
8.20 uur aflevering De reporter: Het zwijgen.
9.05 uur rubriek Zelf doen.
9.40 uur Brandpunt.
Hilversum I VARA
8.10 uur liedjesprogramma.
9.00 uur Bij Dorus op visite.
10.15 uur Nederlandse chansons.
10.55 uur Poolse orkestmuziek.
11.20 uur jazzmagazine.
Hilversum II NRU
8.00 uur lichte platen.
9.00 uur direct verslag uit Rotterdam: voetbal Neder
landLuxemburg.
10.45 uur Iks, een sprong in het duister.
in 1967 en het gaat schatten kosten,
maar voor de betaling tekenen de
Amerikaanse Kamer van Koophandel
en de 30 gemeenten, die er alle be
lang bij hebben dat hun ontslui
tingsperikelen in vele staten zullen
worden gehoord.
Het directe meespreken van rege
ringspersonen is voor de steden ui
terst interessant. De uitzending zal
een ganse zendavond in beslag ne
men. De datum is nog niet vast
gesteld maar de voorbereidingen zijn
in volle gang.
(Een wereld in wording)
144
„Ik hoop, dat je 't tot ieders tevredenheid in orde hebt
gemaakt."
„Ik hoop 't."
Zijn profiel kwam scherp uit tegen het venster, dat als een
lijst diende voor de verre achtergrond van de loodrecht
lopende sneeuwaderen van de tegenovergelegen berg. Ze
keek naar de andere kroit van de kamer, waar de overigen
stonden. Gusti hield zijn ogen op haar gevestigd. Maar Mitzi
leidde zijn aandacht af door hem en Freddy mee te nemen
naar een andere sectie.
„Ik vraag me af, of ze werkelijk begrijpen, wat je hier
doet," sprak Pauline en ze maakte een cirkelvormige bewe
ging met haar armen.
„Ik vraag me af, of zij zich wel realiseren, dat je daarbo
ven een nieuw universum aan het bouwen bent."
Hij haalde even zijn schouders op.
„Ik bouw 't niet. Het is al hier, bij en om ons, overal."
„Waarom heb je deze tentoonstelling op zo'n afgelegen
plaats georganiseerd? Waarom niet in een stad, waar troepen
mensen haar zouden bezichtigen?"
„Om je de waarheid te zeggen, doe ik alles wat ik kan om
de mensen hier boven wat te kunnen bieden."
„Begrijpen de arbeiders iets van de tentoonstelling?"
vroeg ze.
„Daar zou je verbaasd van staan. Negentig van de honderd
missen natuurlijk de beschaving van jou er mij. Men kan
daarom ook niet van ze verwachten, dat ze de bijzonderhe
den van de kunsten en wetenschappen zullen begrijpen
Maar daarmee is niet gezegd, dat ze te primitief zijn om het
essentiële van die idee te vatten. Misschien is 't juist de
afwezigheid van volgepropte hersenen, waardoor 't hun
makkelijker valt de feiten en de waarheden te appreciëren.
Je zoudt net zo verbaasd zijn als ik dat ben geweest, als je
zag met welk een ruur sommigen van die eenvoudige
mensen zich de betekenis van onze nieuwe periode realise
ren."
„Onze nieuwe periode," mompelde ze. „Ik leef onder
mensen, die daar blijkbaar niets, maar dan ook niets van
weten. Dezelfde oude dingen blijven en onderwijl worden
wij ouder. Het lijkt wel, of ze opzettelijk hun oren sluiten
voor de nieuwe denkbeelden."
„De meesten van ons Zwitsers zijn over-opgevoed, en
helemaal doordrenkt van kunst, literatuur en geschiedenis.
We kunnen niet zien, wat er in werkelijkheid is. De ware
feiten des levens liggen verborgen achter een dikke slu'er
van nutteloos geklets en iedereen wordt misleid door al te
veel woorden zonder enige betekenis. Maar ik heb mensen
van allerlei soort hier gekregen. Ze werken volgens contract
en krijgen zo en zoveel per uur. We verwachten van hen,
dat ze voor dat geld. hard werken en ze werken dan ook
hard. Ze bouwen een werk op, dat een blijvende aanwinst
voor hun land zal worden, maar hun belangstelling daarvoor
draagt slechts een tijdelijk kartkter. Die belangstelling zal
ophouden op het ogenblik, dat het werk gereed is. Dan zullen
al diegenen, die hier gewerkt hebben, naar alle richtingen
worden verstrooid. Ze zullen nieuw werk zoeken, altijd
aangenomen, dat ze nog geschikt zullen zijn om te werken.
Ik zou 't onverantwoordelijk van me vinden, als ik van
Atlantropa een geheim zou maken en als ik 't zou beschou
wen als een private liefhebberij. Ik wil, dat iedereen, die
hierboven werkt, beseffen gaat, dat daar een toekomst voor
allen ligt. Als ze van hier vertrekken, zullen ze de we
tenschap met zich ronddragen, dat ze niet maar representan
ten van een lagere orde der mensheid zijn, die hun hele
leven moeten werken enkel en alleen om zich te kunnen
voeden, maar dat ze betrokken zijn in de schepping van een
nieuwe wereld en dat ze recht hebben op een aandeel in die
wereld." Ze zag een vermoeide uitdrukking in zijn ogen,
zoals hij daar op de vensterbank tegenover haar zat. Hij zei
niets meer en het leek opeens, of hij enigszins met zijn
figuur verlegen was.
„Ik heb vandaag zoveel gezien en zoveel geleerd," vervolg
de ze, dat ik in staat zal zijn er een hele tijd op te teren.
Wat zou ik graag behulpzaam willen zijn! Alles-wat ik doe
is zo miserabel pietluttig, zo egoïstisch en zo doelloos. Maar
waarom praat ik daar eigenlijk met je over?"
(Wordt vervolgd)
TEI.KVI.SIE
VANAVO Ml
Hilversum I 402 m. VARA:
18.00 NWS. 18.16 Act. 18.20 Uttz.
v. d. CPN. 18.30 Stereo: VA-
RA's Popshow. 19.05 Stereo:
Kinderkoor m. pianobegelei
ding. 19.30 Nws. 19.35 Buiten
lands weekoverz. 19.45 Stereo:
Pianorecital. 20.10 Stereo:
Liedjesprogr. 20.40 20 Jaar NA
VO. 21.00 BIJ Dorus op visite.
21.25 Country en Western muz.
21.45
mens verandert de tijd: over
ontwikkelingen in maatschap
pij en wetenschap. 22.15 Ste
reo: Nederlandse chansons.
22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40
Act. 22.55 Stereo: Mod.
ork.werken (gr). 23.20 Radio
Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nws.
Nederland I. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journ. STER: 19.03 Recla
me. NTS: 19.07 Scala: informa
tief progr. STER: 19.56 Recla
me. NTS: 20.00 Journ. STER:
20.16 Reclame. 20.20 Uitz. v. d.
Boerenpartij. 20.30 Uitz. Stich
ting Socutera. NTS: 20.35 In
burgeren: Hoe lang duurt
voorlopig?: progr. over gedeti
neerden. 21.00 Dinner at eight,
speelfilm. (Rijkskeuring:
merika Tsjecnoslowakije.
23.15 Journ. 23.20-23.35 In
kleur: openbaar kunstbezit
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA
DRAADOMROEP VANAVOND
VAN 18 20 UUR
Sel. „Grafln Marlza". Mala-
guena, The singer not the
song, Amor que acabou. Ilha
de coral, Quebra mar. Carni
val, Gardens in Ibiza. Adeus,
17.30 V. d. Jeugd. 17.55 Mede
delingen.
Hilversum II. 298 m. KRO:
7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klass. en mod.
muzk. (gr). (7.30 Nws. 7.32
Act.: 7.50 Overweging: 8.00
Nws). 8.30 Nws. 8.32 Voor de
hulsvr. (9.00-9.10 Gym. v. d.
hulsvr). NRU: 10.00 Wat heeft
Chora tua tristeza. Bossa nova dat kind?: pedagogische le-
cha cha. Al di la, Boa noite. It
might as well be spring. A
light reprieve. Easy-don't
hurt, Blues to Bechet. Mr.
Syms. Counter clockwise.
Blues up and down.
Hilversum II 298 m. NCRV
18.30 Nws en weerpraatje. 18.46
Act. NRU: 19.00 Openbaar
Kunstbezit. 19.10 Gastcollege:
Wat Is massacommunicatie, le
zing. 20.00 Gevar. gramm.muz.
20.25 Rep. v. d. voetbalwedstr.
Nederland-Luxemburg. NVSH:
22.20 Sextant. NRU: 22.30 Nws.
22.38 Parlement, overz. 22.45
Stero: X, een sprong In het
duister. 23.55-24.00 Nws.
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
Journ. KRO: 19.03 MIK:
amusementsprogr. STER:
19.56 Reclame. NTS: 20.00
Journ. STER: 20.16 Reclame.
KRO: 20.20 De Reporter.
TV-feulll. 21.05 Zelf Doen: ad-
viezenrubr. 21.40 Brandpunt.
NTS: 22 05-22.10 Journ.
Hilversum I. 402 m. AVRO:
7.00 Nws en ochtendgym. 7.20 Sportact.
Lichte gramm.muz. VPRO: 7.54
Deze dag. AVRO: 8.00 Nws.
8.11 Radiojourn. 8.20 Lichte
gramm.muz. (8.30-8.33 De
groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Stereo: Mod. g~—
de muz. 9.35 Waterst.
Schoolradio. 10.00 V. d. kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr). (11.00-11.02 Nws). 11.30 Ste
reo: Radio Kamerork. 11.55
Beursber. 12.00 Stereo: Licht
Instrumentaal ens. met
zangsol. 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinb. 12.29 Lied
jesprogr. 13.00 Nws. 13.11 Radi
ojourn. 13.30 Stereo: 't Muzi
kantenuur: I. Klavecimbel en
zing. 10.20 Muz. uit de Barok
(gr en opn). KRO: 11.00 Nws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 Me
ded. NCRV: 12,00 Los-Vast: ge-
var. progr. (12.15 Boekbespr.:
12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinb.: 12.30 Nws: 12.41 Act.;
12.50-13.10 Mlddngpauzedlenst)
14.00 Stereo: Lichte muz.
(opn). 14.25 Stereo: Pianorec.
(opn.) 15.00 Herv. middagdlenst
NRU: 15.30 Meer Informatie
over mensen en dingen die
minder op de voorgr. treden.
(16.00-16.02 Nws). NCRV: 17 45
Sportact. 18.00 Tijd vrij v.
muz. in vrije tijd: koren uit
semi-klass. opera's en harmo-
Hllversum III. 240 m en
JHPUi FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nws.
Stereo: Mod. gewij- 9.02 V. d. zieken. 9.40 Instru-
«-*«- ment. progr. 10.00 Nws. 10.03
Muz. bli de koffie. (11.00 Nws).
NRU: 12.00 Nws. 12.03 Felix
Meurders. KRO: 13.00 Nws.
13.03 Act. 13.08 Licht platen-
progr. 14 00 Nws. 14.03 Pop-In.
15.00 Nws. 15.03 Pop- en Coun-
trvmuz. 16.00 Nws. 16.03 Hitpa
rade. 17 00 Nws. 17.02 Ac!
17 17-18 oo Verzoekplaten.
19.00 Wie weet. wint: jeugd- fluit: II. Alt en plano:
quiz. 19.30 Horizon: kron. v. Strilkkwart. 14.30 T Is histo-
wetensc'nap en techniek. 19 50 risch- over geschiedenis en ar-
Hier spreekt men Nederl. 19.55 cheologie. 15.00 V. d. zieken
Meded. en weerber. 20.00 16.p0 Nws 1602 Inl. tot rnu-
Tourn. 20.25 Magesien. 21.05 ziekbegrlp muz. leztne. 16.20
Panorama. 22.15 Gastprogr stereo: Meesters op de Cel
Het vrije woord. 22.45 Journ. (IV). 17.00 Muz. v. d. jeugd
TELEVISIE
MORGEN
Lappie Loep en de Appeienberg
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
„Wat kan niet?" vroeg
I Sjeems Pond. „Die me-
j neer daar", antwoordde
I smidje Verholen. „Kijk,
j die daarmet die snor
I en die bolhoed lijkt net
I op Sjeems Pond riep
j uit: „Die meneer lijkt nie:
|op Plimmpie! Hij IS
Plimmpie!" „Nou.., dan
is die er óók vlug bij," vond
de smid. „Zal mij benieu
wen of-ie ons in de gaten
heeft." „Reken maar van
yes," antwoordde 009.
„Plimmpie zou me zwaar
tegenvallen, als-ie ons
NIET in de gaten had!" -
En jawel, hoorzonder
ook maar één ogenblik te
aarzelen stevende kolonel
Plimp op het tweetal af. Hij bleef vlak voor hun tafeltje staan en lichtte
beleefd zijn bolhoedje van zijn schedel. „Goedenavond, vrienden," glimlachte
hij. „Ik breng U de complimenten over van Koning Antonyc II en of U maar
7.0 vriendelijk wilde zijn mij te volgen. De Koning verwacht U. Een laxi sta,.'
hier om het hoekje gereed." „Daar gaat mijn dubbele met ijs en soda
zuchtte Sjeems Pond. „Laten we maar meteen meegaan. Verholen. Als Plimm
pie op deze toon spreekt gaan er altijd belangrijke dingen gebeuren." De
kolonel was intussen alweer doorgelopen en hield een eindje verder om het
hoekje het portier van een taxi open. „Stap maar in, mannen," zei hij. „We
gaan meteen naar het Paleis. En daarna gaan we pijlsnel terug naar ons eigen
S061® landje, fijn naar huis. We zijn hier tenslotte niet om vacantie te vieren."
„Maar de Koning heeft met ons afgesproken voor morgenmiddag vier uur,"
probeerde smidje Verholen. „Op mijn advies heeft Zijne Majesteit deze
plannen gewijzigd." antwoordde de kolonel droogjes
54. De stations konden de stormloop bijna niet verdra
gen, maar met vereende krachten lukte het toch de zaak
draaiende te houden. Honderden mensen maakten gebruik
van de treinen, die afgeladen over hun banen reden.
Iedereen praatte over appels. Het was het gesprek van de
deg. En de appeienberg in het huis van Lappie en Jonas
•lonk met de minuut. „Het gaat goed, hè Jonas?" zei
Lappie tevreden. „Ja, jongen, die advertentie was een goed
idee van je. Er zit een goed koopman in je. maar.... je zal'
een goede leertijd moeten meemaken, zo gaat dat nu
eenmaal. Maar in de toekomst zal er beslist iets groots uit
je groeien.... nèt zo'n kundig marskramer als ehe... ik.
bijvoorbeeld...."