Rouwenden zijn veel meer alleen dan in verleden HALVARINE Kardinaalformulering wetboek feitelijk te hard OORLOGSVRAAG TE MOEILIJK VOOR DEPUTAATSCHAP? Rust stem voor de politieke van Wereldraad Dr. F. 0. NOLDE MET PENSIOEN Een woord voor vandaag TERM „KETTERIJ" KOMT AAN Gedachte aan dood wordt verdrongen Huwelijk van hulpbisschop ontkend Meer relikwieën gestolen Drs. D. Nauta benoemd te Salatiga Puzzelboek Eerste vrouw lid geref. synode BEROEPÏNGSWERK 50% minder calorieën lekker op het brood, gezonder voor uw lijn h DINSDAG 25 MAART 1W Gisteren kwamen we tot de conclusie dat Marcus 8 niet af is. Daarin spreekt Christus alleen over het kruis dragen van de discipelen en dat w maar een half evangelie. Er moest dus iéts op volgen over de heerlijkheid. Dat gebeurt ook in Mar cus 9. Maar er is een merkwaardige tekst (Marcus 9:1) die de overgang vormt: „Er zijn sommigen onder degenen die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht." Christus bedoelt niet dat sommigen van de discipelen behou den zullen worden en anderen niet. Hij zegt dat enkelen daad werkelijkheid iets van de heiligheid zullen zien. Christus gaat geen abstracte preek houden. Over de heerlijkheid kun je niet filosoferen, die moet je proeven. Wie waren de discipelen die zagen dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is? Lees het volgende vers maarMar cus 9:1. Daar worden Petrus, Jacobus en Johannes genoemd. Er staat bij: Jezus nam hen mee. Centraal in Marcus 8 stond: „Neem uw kruis op en volg Mij." Waar komen we dan terecht. Dat zien we in Marcus 9. Jezus neemt ons mee naar de berg der verheerlijking. We lezen vandaag: Mattheus 25 14-30. (Van onze kerkredactie) UTRECHTDe schorsing van de drie Utrechtse studentenpasto res is bijzonder hard aangekomen, vooral door de term „ketterij", die hierbij is gevallen. De zeven studentenpredikanten in de Domstad hebben kardinaal Alfrink een brief geschreven, waarin zg om opheldering vragen. De kardinaal zei gisteravond voor de televisie, dat de formulering van het kerkelgk wetboek, die hg moest gebruiken, verouderd en feitelijk te hard is. De studentenpredikanten willen vooral meer weten over het feit dat de kardinaal hun rooms-katholieke collega's heeft geschorst op grond van het feit dat zij „communicatio in divinis" (gemeenschap in ambte lijke handelingen) hebben gehad met „ketters". „ketters". Zo luidt immers de tekst van canon 1258 van het kerkelijk wetboek, waarnaar in het schor singsbesluit wordt verwezen. De rooms-katholieke kerk is aan gesloten bij de Raad van Kerken. Is dat dan geen gemeenschap met ketters? zo vragen de studenten predikanten. In een uitzending van Brandpunt voor de televisie zei kardinaal Al frink gisteravond, dat het hem bij zonder zou spijten als protestants Nederland zich door zijn maatregel nu verketterd zou achten, want dat is niet de bedoeling geweest. De vijf tig jaar oude formulering van het kerkelijk wetboek zouden wij nu niet meer zo gebruiken, zei hy. De drie geschorste pastores en de raad van de studentenparochie be raden zich nog over de nu te volgen gedragslijn. Waarschijnlijk zullen de 4500 leden van de studentenparo chie donderdagavond voor een dis cussie-avond worden samengeroe pen. Wat er zondag zal gebeuren weet men nog niet. De protestantse studentenpredikanten hebben even overwogen om de diensten over te nemen, maar daarvoor achten zij de tijd nog niet rijp. Ook wordt er over gedacht om een woorddienst te hou- (Yan een onser redacteuren) LUNTEREN Het zal wel meer om technische dan om symbolische redenen geweest zijn we verdenken de mensen van het Nationaal protestants centrum voor de geestelijke volksgezondheid niet van wrange grapjes dat vandaag in De Blije Werelt een heel congres aan de rouw (de psycho-hygiëne ervan) werd gewijd. Hoe dan ook deze plaats aanduiding op de rouwkaarterig uitgevoerde convocatie deed wel wat paradoxaal aan. Niet alzo het congres zelf, dat zich terecht eens een hele dag in dit belang wekkende onderwerp verdiepte. LIMA Het aartsbisdom Lima heeft officieel ontkend, dat de voor malige hulpbisschop Radavero in het huwelijk zou zijn getreden. Radavero, die acht jaar geleden de bisschopswijding ontving, behoorde op het Vaticaans concilie tot de pro gressieve bisschoppen. Zo heeft hij ook in Peru geijverd voor vernieu wing van kerk en samenleving. Waarnemers menen nu, dat de werkelijke reden, waarom Radavero zijn ambt heeft neergelegd, zijn te leurstelling zou zijn over de tegen werking. die hij van de meerderheid van de bisschoppen in Latijns-Ame- rika zou hebben ondervonden. Daar staat echter tegenover, dat zijn aartsbisschop, kardinaal Juan Landazuri Ricketts, voor een belang rijk deel in zijn linn dacht Onlangs volgde deze kardinaal het voorbeeld van enkele van zijn collega's in La- tijns-Amerika door zijn bisschoppe lijk paleis te verlaten en in een een voudig huis in een volksbuurt te gaan wonen. ROME Er blijken donderdag be halve de schedel van Sint Silvester nog meer relikwieën uit Romeinse kerken te zijn gestolen. Uit de basi liek van Sint Crisogno wordt de schedel van de gelijknamige heilige vermist en uit een andere kerk een aantal voetbeenderen van Sint Te- resia van Avila, een Spaanse non uit de zestiende eeuw. De schedel van Silvester is weer terecht. De dief, die blijkbaar berouw had gekregen, gaf de relikwie tijdens de biecht aan een geestelijke. BAARN Drs. D. Nauta te Amstel veen is benoemd tot docent aan de Filosofische Faculteit van de Christe lijke Universiteit te Salatiga in Indo nesië. De universiteit heet Satya Wa- tjana. Drs. Nauta zal te zijner tijd dr. S. Foosjen vervangen, die al jarenlang ■an deze uiversiteit is verbonden. Voorlopig zal hij echter naast dr. Foosjen werken. Drs. en mevrouw Nauta zullen hun opleiding aan het zendingsseminarium te Burn ontvangen. De eerste van de drie referenten, die zijn licht over dit bij nader in zien complexe gegeven liet schijnen was de zenuwarts M. Nevejan, die zich beperkte tot wat er psycholo gisch bij de nabestaanden van een geliefd iemand op gang komt: het rouwproces. Hij onderscheidde een aantal fasen. De eerste, onmiddellijk volgend op het sterven, is die van het protest Een facet daarvan Is het huilen, dat als het ware als een vorm van terug roepen kan worden gezien, terwijl ook het stille verdriet zo is gericht: het lijkt een stilzwijgende vraag om aandacht en een verwijt over het in de steek gelaten zijn. Er is vaak een zo intense toename van reacties bij de achterblijven- de(n), dat van een pathologische ver werking moet worden gesproken. Men ontkent bijvoorbeeld de dood door niet aanwezig te willen zijn bij het sterven. Ook de z.g. mummifica tie van de dode is daar een voorbeeld van: door alles van hem of haar in stand te houden, door dagelijks naar het graf te gaan, door steeds gezeg des van de overledene aan te halen. Tenslotte is nog een pathologische verwerking het projecteren van schuldgevoelens: het is mijn schuld dat hij of zij gestorven is en: ik heb onvoldoende zorg aan hem of haar besteed. Al deze vormen houden een normale verwerking van het verdriet tegen. Een ander gevoel van de eerste fase, die van een paar dagen tot een paar weken kan duren, is dat alles onwerkelijk is; dat men de overledene nog levend waant. De tweede fase kenmerkt zich door een telkens ondergedompeld worden in verdriet, wanhoop en neerslachtig heid, een zeer moeilijke en uit- zichtsloze tijd. Een geestelijk gezond mens is echter in staat in een half jaar tijd verdriet om een dode te boven te komen, hetgeen uiteraard niet wil zeggen, dat hij die dode is vergeten. Neen: hij kan het leven ondanks het verscheiden, weer aan. Met andere woorden, dat „aankun nen" hangt ten nauwste samen met iemands geestelijke weerbaarheid. Geloof Hoe speelt de levensbeschouwing mee in het rouwproces? Op deze in- CIRKEL-PUZZEL Van buiten naar binnen woorden invullen die betekenen: 1 kreupel, 2. vereniging, 3. aanteke ning, 4. klank, 5. lijkvaas, 6. bloem 7. vervoermiddel, 8. denkbeeld, 9. een maal, 10. vertaler. 11. klap. 12. kasteel, 13. salaris, 14. overal. 15. le lieachtig gewas. 16. akelig. Bij juiste oplossing vormen de be ginletters een zegswijze. Elk woord bestaat uit vier letters. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. taart, 4. snert, 8. on, 10. ei, 12. via. 15. elite, 17. Seine, 19. nes, 20. nap, 22. tor, 23. Assen, 24. den, 26. ter, 27. are. 29. Irene, 30. eerst, 31. ren. 33. al. 37. ed, 38. roest. 39. Marne. Vert.: 1. toren. 2. An, 3. Ra, 5. na. 6. re, 7. Tiber, 9. li, 11. dis. 12. venster. 13. Asperen, 14. wit, 16. leger, 18. noors, .21. Ase, 24. dinar. 25. net, 27. arm, 28. etude, 32. e.k., 34. L.O, 35. es, 36. ha, 37. en- gewikkelde vraag trachtte dr. H. Fa- ber een antwoord te geven. Hij stel de, dat geloof en levensbeschouwing In het rouwproces positieve, maar ook negatieve factoren kunnen zijn. Negatief is namelijk de invloed, wan neer de mens daarbij niet de gele genheid wordt gegeven het proces door te maken. Positief is de werking als de ach tergeblevenen voluit mens kunnen zijn en blijven, ook in hun verdriet. En als zij roepen kunnen, zoals de man met zijn zieke zoon die bij Jezus komt om uit te roepen: „Heer, kom mijn ongeloof te hulp". We zien dan, dat Jezus die man met zijn ongeloof aanvaardt en de jongen geneest. Er is dan toch sprake van echt geloof, dat op deze manier een duidelijke posi tieve factor mag worden genoemd. Negatief is de factor, als men de gedachte heeft dat men flink moet zijn, dat men niet mag huilen, dat het een teken van ongeloof zou zijn als men zich niet beheerst door de trieste periode van zijn leven heen zou werken. In wezen is het allemaal vrij een voudig, aldus deze spreker. De mens wordt na een groot verdriet in een proces betrokken dat hij zo volledig mogelijk moet doormaken, wil hij in staat zijn later zijn plaats weer op een juiste manier in te nemen. Verdrongen Drs. J. Matze, die sociologische as pecten van het rouwproces schetste constateerde dat, in tegenstelling met vroeger, dood, begrafenis en rouw volkomen privé-zaak zijn geworden, die met een minimum aan publieke vormgeving gepaard gaan. Er is hier sprake van een collectieve verdrin ging van de gedachte aan de dood. Uiterste consequentie vormen de Amerikaanse begrafenispraktijken, die met allerlei middelen de dood camoufleren door het lijk met cosmetica een levendig en fris uiter lijk te geven. Vrouwen worden opgemaakt en wel, vaak en negli- gée, in de kist, die meer van een bed weg heeft, gelegd. Wat zijn de oorzaken hiervan? De- j ze spreker noemde er vier. De eerste is de secularisatie, het geloof in een i voortbestaan na de dood functioneert veel minder. De tweede is de afne- 1 mende belangstelling voor decorum j in onze dagen. Dé derde is het gewij zigde sterftepatroon: de dood is on- i der niet-bejaarden, d.w.z. onder 90 procent van de bevolking, afwezig. Bovendien is een sterfbed minder tragisch geworden. Alleen het ster- ven op jongere leeftijd ervaren we nog als een weggerukt worden. De vierde factor die als oorzaak van het versoberen van rouwgebrui- ken moet worden gezien is dat het sterven zich steeds meer heeft terug getrokken uit de samenleving in de privé-sfeer: de individualisatie van het rouwproces. De consequenties van een en ander j zijn, dat het verminderde contact met de dood ook een geringe mate van 1 voorbereid zijn veroorzaakt. Zowel 1 om zelf het rouwproces door te ma ken, als om anderen daarbij te hel pen. Onzekerheid in dezen veroorzaakt licht een vermindering aan sociale contacten op een ogenblik, waarop de rouwende daar juist veel behoefte aan kan hebben. Wat hieraan gedaan moet worden is een vraag die niet zonder meer een pasklaar antwoord heeft. Bij het zoe ken naar dat antwoord dienen twee thema's centraal te staan. Enerzijds inzicht in datgene wat zich in het rouwproces afspeelt. Anderzijds in zicht in de onzekerheden die de com municatie tussen rouwenden en deel- nemenden kunnen bemoeilijken. EINDHOVEN De provinciale sy node van de gereformeerde kerken in Brabant en Limburg zendt naar de generale synode, een half jaar nadat de vrouw benoembaar werd ver klaard in de ambten van ouderling en diaken, een vrouwelijke afgevaar digde. Het is mevrouw B. de Boer-Walstra, directrice van het pro testantse bejaardenhuis Avondzon in Hoensbroek, en diaken van de gere formeerde kerk te Treebeek. Me vrouw De Boer was geen lid van de particuliere synode, die nog geheel uit mannen bestaat. Met haar vaardigde de Bra bants-Limburgse synode naar Sneek en Lunteren af haar praeses, ds. J. M. Bloemkolk (Eindhoven), haar eerste scriba, ds. C. van Ommen (Werkendam), haar tweede scriba, ouderling C. Brandenburg (Drimme- len) en ouderling T. Biesma (Breda). den, waarin dan de actuele situatie zal worden besproken. De secretaris van de Willibrord- vereniging, pastoor C. Roeleveld, heeft gisteravond op een oecumeni sche bijeenkomst in Culemborg de Raad van Kerken haar passiviteit in de Utrechtse kwestie verweten. Bij het Utrechtse experiment zijn ambtsdragers uit verschillende ker ken betrokken. Daarom hadden de reformatorische kerken kardinaal Alfrink bij zijn beslissing niet alleen mogen laten staan. Tijdig handelen van de Raad van Kerken zou de schorsing hebben kunnen voorko men, zo meende pastoor Roeleveld. NED. HERV. KERK Beroepen te Lienden: A. J. Mulder te Nieuwer Ter Aa; te Etten-Leur (toez.): kand. C. M. v. Endt te Utrecht Aangenomen naar Maassluis: E. F. Vernaas te Fijnaart, die bedankte voor Geldermalsen. Bedankt voor Utrecht: J. A. Poel man te Terneuzen; voor Scherpenzeel (Gld.): G. C. Post te Giessendam- Neder-Hardinxveld; voor Sommels- dijk: G. v. Estrik te Genemuiden. GEREF. KERKEN Beroepen te Almkerk: C, Kamper te Garijp. Aangenomen naar Alphen a.d. Rijn noord (2e pred.pl.): J. Vos te Lich tenvoorde, die bedankte voor Delfzijl (vac. E. Nawijn); naar Rheden: G. W. Rijksen te Hillegersberg-Ter- bregge. Bedankt voor Waddinxveen: J. Kroeze te Echten (Fr.); voor Bad hoevedorp (vac. W. Blanken): B. E. Span te Zwaagwesteinde, die bedank te voor Emmen-Angelslo (2e pred.pl.) en voorlopig geen beroepen in over weging kan nemen. Benoemd tot godsdienstleraar aan het reformatorisch college Blaucapel te Utrecht: K. A. Firet te Utrecht west GEREF. KERKEN (vrügem.) Beroepen te Bunschoten-Spaken burg (vac. R. Timmerman)W. Triem- stra te Vrouwenpolder; te Leeuwan- den-Huizum: kand. D. Grutter te Enschede. Beroepbaar verklaard door de clas sis Kampen, die niet werd aanvaard door de laatste partic. synode van Overijssel: kand. P. Dekker, School straat 2, Kampen. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Enschede-west: H. v. d. Schaaf te Dordrecht-zuid; voor Deventer: A. W. Drechsler te Den Haag-zuid. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Veen: J. v. Haaren te Amersfoort; voor Leerdam: A. W. Verhoef te Barneveld. ERA (Van een medewerker) EINDHOVEN Het rapport over het oorlogsvraagstuk, dat op last van de vorige gerefor meerde synode uiterlijk 31 de cember aan de kerkeraden moest zijn toegezonden, is eerst half maart gearriveerd. Het rapport, samengesteld door een deputaat- schap van twaalf mensen, had reeds op de vorige synode '67/'68 ingediend moeten zijn. Deputaten gaven toen echter te kennen dat het vraagstuk veel ingewikkel der is dan zij aanvankelijk reeds hadden gedacht. Van het rapport, dat nu uit de bus is gekomen, maar nog niet gepubli- ROME De Italiaanse minister 1 van onderwijs Fiorentino Sullo heeft zijn ontslag ingediend. In een brief aan president Rumor klaagde hij I over gebrek aan samenwerking van bepaalde groepen in zijn partij, de j christen-democraten. (Van onze kerkredactie) GENÈVE Dr. O. Frederik Nolde is op 69-jarige leeftijd met pensioen gegaan. Meer dan twintig jaar lang leidde hg een van de moeilijkste afdelingen van de Wereldraad van Kerken. Hij moest in de wereld van de politiek de stem van de kerk zijn. Deze Amerikaan, die ondanks vele onoplosbare problemen zijn goede humeur nooit verloor, wordt opgevolgd door de in Estland geboren Zuidamerikaan Leopoldo Juan Niilus, die precies dertig jaar jonger is dan zgn voorganger. Nolde heeft de Wereldraad van Kerken een politieke stem gegeven, toen velen in die raad nog meenden dat de kerk zich niet met politiek moet bemoeien. Reeds als luthers predikant verdedigde hij de over tuiging dat de kerk op alle terrei nen van het leven de boodschap van verzoening moet doen horen. Na enige tijd docent geweest te zijn aan een luthers seminarium, aanvaardde hij in 1946 de leiding van de nieuwe commissie voor in ternationale zaken. De nieuwe com missie werd in het leven geroepen door de Internationale Zen dingsraad en het voorbereidend co mité van de Wereldraad, die pas in 1948 officieel in het leven werd ge roepen. Er was waarschijnlijk geen predi kant ter wereld die beter geschikt was voor deze taak. want Nolde had reeds In 1945 als adviseur aan de wieg van de Verenigde Naties gestaan. In de jaren die volgden bewees hij door zijn bezonken en evenwichtig oordeel de juiste man te zijn. Dubbele taak Hij kreeg van meet af aan een dubbele taak. Hij moest de stem zijn van de kerken in de wereld Frederick Nolde van de internationale politiek. En hij moest de kerkelijke afgevaar digden voorlichten als politieke on derwerpen tijdens internationale conferenties besproken werden. Po litieke leiders moest hij de totale eis van het evangelie duidelijk ma ken; kerkelijke leiders moest hij le ren om niet meer te zeggen dan op een gegeven moment verantwoord was. Oorspronkelijk had Nolde binnen de Wereldraad van Kerken een an der probleem. Velen meenden dal de kerk zich niet mét politiek mocht bemoeien. De kerk had een geestelijke taak. Die gedachte leeft nog sterk, vooral in meer „piëtistische" kringen, die weinig invloed hebben ondergaan van het calvinisme. Steeds weer moest Nol de verdedigen dat de kerk ook een profetische taak heeft op het poli tiek podium van de wereldgeschie denis. De laatste jaren moest hij inter nationale conferenties vaak afrem men. Dan gingen er stemmen op die radicaal en ongenuanceerd bepaalde uitspraken wilden doordrijven. Het gevolg was dat de man die eerst meer de „progressieve" vleugel in de Wereldraad scheen te vertegen woordigen. later meer vereenzelvigd werd met de „conservatieve". In wezen was Nolde nauwelijks veran derd. Ontwapening Eén onderwerp had in het bijzon der zijn belangstelling: de ontwape ning. Steeds weer bereidde hij uitspraken voor die aan assemblees en andere internationale kerkelijke vergaderingen werden voorgelegd. Belangrijker dan algemene oproe pen voor vrede In het algemeen, vond hij oproepen van de kerk om langzaam maar zeker de wapens weg te leggen. Nolde was nimmer een pacifist. Maar hij zag heel scherp de geva ren van een voortgaande bewape ning. Hij was realist genoeg om niet op eenzijdige ontwapening of on controleerbare ontwapening aan te dringen, maar zocht een weg waar op de landen van de wereld werke lijk een stap naar de vrede zouden kunnen doen. Hoewel Amerikaan, liet hij zich nimmer in de ban brengen van een overdreven angst voor het commu nisme. alsof dat het enige gevaar was dat de vrije wereld hedreigde. Reeds heel vroeg waarschuwde hij dat rassendiscriminatie, sociaal on recht en wereldhonger op heel an dere wijze de wereldvrede in ge vaar brachten. Nolde heeft de pensioengerech tigde leeftijd al vier jaar achter zich. Hij bleef omdat geen als hij deze taak kon vervullen. Maar ein delijk is er een opvolger. De 39-ja- rige Leopoldo J. Niilus, een Argen tijn die tijdens de Tweede Wereld oorlog met zijn ouders van Estland naar Buenos Aires verhuisde. Opnieuw heeft de Wereldraad een lutheraan benoemd. Ken nelijk is in de praktijk de ty pisch lutherse „tweerijkenleer" niet zo bepalend voor het den ken van lutheranen dat zij daardoor ongeschikt worden om als „brug" tussen de twee rijken van kerk en wereld te functioneren. la ceerd, meende zaterdag op een verga dering de tweede scriba van de parti culiere synode van Noord-Brabant en Limburg, ouderling C. Brandenburg uit Drimmelen: „In dat rapport staal nv niets. Het blijkt zo'n verschrikkelijk ,er moeilijk vraagstuk dat zij er niet uitJ komen". De heer Brandenburg bracht di rapport ter sprake omdat de synode zich afvroeg, wat er moet gebeuren nu de recrutendagen niet blijken te functioneren. De provinciale recru- tendag werd in 1968 door slechts 24 jongens bezocht (16 uit de classii Almkerk). De deputaat-samenroeper voor geestelijke verzorging van militaire, ds. Th. Vollenhoven uit Eindhovei rapporteerde aan de provinciale node, dat veel jongelui door dit sool dagen niet worden bereikt. De vooi lichting via allerlei communicatiemi dia is dusdanig toegenomen, dat m« zich afvraagt of het zin heeft door gaan met nog eens voorlichten. Het vraagstuk van de militaireK dienst is volop in discussie, ook cm de kerken, o.m. tijdens de desweek. Ds. Vollenhoven steldt voor, deze zaak over te laten aan de D kerkeraden en classes en geen pro- vinciale initiatieven meer te nemea k Dat vond de synode toch wel meerderheid erg ingrijpend. Inder daad, zo zei ds. A. T. Besselaar (Eind hoven), is er minder vraag naar voor lichting zoals die aanvankelijk op i crutendagen werd gegeven: hoe moet ik me als christen in dienst gedra gen?. Wel echter leeft de vraag: moet ik wel in dienst? Maar ouderling D. Altena (Oosterhout), die bij het luchtmachtselectiecentrum werkt, vond dat er helemaal geen problemen meer zijn. In de afgelopen jaren is de motivatie tot de militaire dienst in grijpend gewijzigd." „Je komt geen jongens meer tegen, die niet weten waarom zij in dienst gaan en hoe ze eventueel moeten weigeren. Hij vond een recuretendag een „archaische zaak". Ouders, predi kanten, ouderlingen en leraren zijn capabel genoeg, om de gewenste voorlichting te geven. Anderen wisten dat niet zo zeker. Ds. D. O. Veenendaal (Genderen) vond dat ouderling Altena zich ver keek op „zijn" jongens: die hebben al gekozen. Het is de vraag, of de ker ken niet iets moeten voordat het kri tieke punt is gepasseerd en de keus is gedaan. Ds. Besselaar had de in druk, dat er voor die keus een lossale pastorale moeite" bestaat. De jongens voelen zich juist dan in de steek gelaten door het kerkelijk ambt. Hij en anderen vonden dat de vier classicale deputaten geestelijke verzorging naast hun taak tot opspo ring van aspirant-krijgsmachtpredi kanten van de kerkprovincie de op dracht moet en krijgen tot bezinning en informatie over het probleem van de dienstplicht. Verdeeld Zoals gezegd: ouderling Branden burg vond dit een onmogelijke op dracht: als die knappe koppen van het generaal oorlogsdeputaatschap hier niet uitkomen, zouden wij dan wèl uitkomen? De meningen in de kerken zijn zo verdeeld, dat elkaar niet kunnen naderen. De synode besloot tenslotte tot het formuleren van een nieuwe opdracht voor deputaten: „de kerken in Bra bant en Limburg voor te lichten en op hun verzoek te adviseren bij de pastorale begeleiding van hen die i aanmerking komen voor militaire dienstneming" (dat is dus een ver vroeging vergeleken met de oude si tuatie, die zich richtte op dienstplich tigen die binnenkort een oproep zul len krijgen); 2. de kerken te advise ren om contact te houden met hen die in dienst zijn of gaan: 3. ter uit voering van het bovegenoemde bij eenkomsten te beleggen met hen die hierbij betrokken zijn."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2