m Krant van FORMAAT Volgend jaar Aktie-70 van inwendige zending op g.g Huidige regering trouw en gehoorzaam zijn Winter Studentenpaters mijden conflict met kardinaal Onderwijs onderweg Een woord voor vandaag Ledenwerfactie blijkt hard nodig Nieuw gebouw in Amersfoort Waarom pas nu alarm Piizzelhoek Ds. Luijendijk legt werk neer beroepIngswerk EZH3ZZZW Rusland wil bemiddelen in Biafra-conflict Kleuterleidsters kiezen nieuwe voorzitter Kerk van West-Irian tot ambtsdragers: Als Christus gesproken heeft over Zijn lijden, sterven en opstaan zegt Hij: Want iederdie zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen." Deze woorden zijn te vinden in Marcus 8:35. Er staat nog veel meer, maar deze woorden bieden meer dan genoeg voor onze overdenking vandaag. Wij zijn er allemaal op uit ons leven te behouden. We willen de dood niet. Dat is in zekere zin juist. De dood is voor ons gevoel iets vreemds, wat niet bij het leven hoort. De dood is een vijand, waartegen we moeten rebelleren. Maar als we ons tegen de dood verzetten, verweren we ons ook tegen het lijden. Het lijden is het voorspel van de dood. En ook dat lijden druist in tegen ons gevoel. Hebben we verdriet, dan willen we vertroost worden. We vragen: „Waarom?" en zoeken een verklaring voor het lijden. Want iets verklaren is de angel van pijn er uit wegnemen. Maar het lijden is maar zelden te verklaren. Waarom kampt het ene gezin altijd met verdriet en het andere niet? Er is geen antwoord op. Het lijden heeft iets in zich dat zinloos is. Zeg niet te gauw dat lijden velen geheiligd heeft, het heeft ook velen verbitterd. Al weer dus dat zinloze. Het lijden past niet bij God, bij Zijn wereld, Zijn gerechtigheid. Daar hebben we een waarheid om ons aan vast te klemmen. Het lijden is net als de dood een vijand van de mens, die ons wil overheersen en waar we van verlost moeten worden. Nu zegt Christus dat we niet verlost worden door ons ertegen te verzetten, maar door ons er aan over te geven. De ruimte is op, maar morgen zullen we daar verder over moeten nadenken. We lezen vandaag: Mattheüs 22 34-46. MAANDAG 17 MAART 1969 (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT In verband met het 35- jarig bestaan van de Hervormde Bond voor Inwendige Zending op geref. grondslag en het 20-jarig bestaan van het blad Echo dat deze uitgeeft wordt in 1970 een ledenwerf actie op touw gezet. „Aktie 70" zal deze heten. De bond, die zaterdag zijn jaarver gadering hield, wil daar min stens 10.000 nieuwe leden mee winnen, waarmee vooral de plaatselijke comités zullen worden belast. Dat dit wel nodig is blijkt uit het jaarverslag, enkele zorgwekkende --sMF Ds. C. den Boer meer binnengekomen dan in 1967. Van de predikant - directeur ds. B. J. Wiegeraad hoorden we, dat in Amersfoort een gebouw van de Heidemaatschappij is overgenomen om het kantoor in te vestigen. De huidige behuizing in Bennekom is cijfers staan. In het vorige jaar te ldei'1 geworden. Veel giften in de laatste jaren hebben de koop mo gelijk gemaakt. De streefdatum van verhuizing is mei van dit jaar, maar een verbouwing kan altijd tegenval len. Het nieuwe adres wordt: Johan van Oldenbarneveltlaan 10, A- is namelijk een ledenwinst ge boekt van 310, maar een verlies van 3275. Financieel is de bond er echter niet op achteruitgegaan, want dankzij verhoging van contributie is 25.000 (Vervolg van pag. Ij) Bij Mundésley aan de Britse oost kust liep zaterdag de 200 ton metende Nederlandse kustvaarder Jonet in dichte mist aan de grond. Tot nu toe zijn pogingen om het schip vlot te trekken mislukt. Ook bij onze oosterburen was het nog geen lente. Stormen en sneeuw- verstuivingen belemmerden het ver keer in het noorden en oosten van de Bondsrepubliek. Tal van plaatsen in Sleeswijk-Holstein en Nedersaksen •werden zelfs van de buitenwereld afgesneden. Langdurige regenval teistert al dagenlang de Braziliaanse staat Ala- goas. Meer dan tweehonderd mensen zijn om het leven gekomen. Het aan tal slachtoffers zal echter nog veel hoger worden, omdat tientallen men sen worden vermist. Aan de oevers van de Canhoto cn de Mundau komen steeds meer dor pen blank te staan. B\jna duizend woningen z(jn verloren gegaan. BAARN „Evangelie en Israël" (uitgave van gereformeerde deputa- ten; het blad heette tot voor kort „Evangelie onder Israël) is verwon derd over de reactie van de Lutherse Wereldfederatie, toen bekend werd dat het Israëlische leger een verdedi- gingspost zou stichten op lutherse grond op de Olijfberg. Toen de Jordaanse troepen er nog de baas waren, zaten die altijd al op datzelfde terrein bij de Keizerin Au gusta Victoria Stichting vlak naast de fel omstreden berg Scopus. Nu Israël ditzelfde belangrijke strate gische punt in de bergen bij Jeruza lem onder controle wil houden, be ginnen de lutheranen plotseling alarm te slaan. Merkwaardig", vindt Evangelie en Israël. BAARN Eind april keert ds. J. M. Snoek definitief uit Israël terug. Elf jaar heeft hij, uitgezonden door de Gereformeerde Kerken, in Tiberi as gewerkt. Ds. Snoek gaat enkele maanden hulpdienst in het pastoraat verrich ten in Wormerveer. Hij is voorne mens daarna een nieuwe werkkring in het buitenland te aanvaarden. Waar je ook kijkt overal gaan steeds meer mensen over op Roxy 25. U blijft toch niet achter? Geen consecratie door ds. Visser (Van onze kerkredactie) UTRECHT De Utrechtse studentenpastores hebben zich voorlopig geschikt naar de wensen van kardinaal Alfrink, om verder overleg niet onmoge lijk te maken. Het eucharistisch gebed werd gisteren in de dienst van de studentenparochie uitge sproken door pater B. Leeneman. De lutherse predikant ds. C. C. G. Visser las het evangelie, hield de preek en assisteerde aan het altaar en bij het uitreiken van de eucha ristie. Bij het begin van de dienst las pater Leeneman de tekst voor van een brief, die de drie Utrechtse stu dentenpastores aan de kardinaal gestuurd hebben. Zij schrijven daar in, dat zij het verbod van de kardi naal niet zo maar naast zich neer hebben willen leggen. IS iet wezenlijk „Wij vinden deze rolwisseling op zich niet zo wezenlijk, dan dat wij door anders te doen het door u be loofde overleg onnodig zouden willen mersfoort. Artistiek Uit het jaarverslag, met een ver zorgde en artistieke kaft, blijkt dat het blad de Echo veel aftrek heeft gehad in het afgelopen jaar. Een totale op lage van 220.000 exemplaren werd bereikt. Van het paasnummer werden 21.000 verkocht, terwijl er nog 2.000 exemplaren tekort waren. Van het kerstnummer werden er 61.500 ver kocht en er was een tekort van 1500 De Echo zal in 'de loop van dit jaar in plaats van maandelijks om de veertien dagen verschijnen. Ds. C. den Boer uit Zeist, de spre ker van dit dag, behandelde het on derwerp: „Bewaar en vermeerder uw kerk". „Het een staat niet los van het ander", zo zei hij. Hij zag het gezag van het Woord van God met alle gezag in deze we reld verdwijnen. Het leven van de mens is in enkele jaren veranderd. Hij zag daarin symptomen dat de mens genoeg heeft aan zichzelf. We leven in een tijd van het bewustzijn van de mens, van het almachtige, het verschrikkelijke „ik" van de mens. Kompas 1 2 3 4 S 6 7 6 9 2 3 4 5 6 7 8 9 Horizontaal: 1. plaats in Limburg - dunne overjas; 2. stad in Italië - kant van een stroom; 3. water in Utrecht - maanstand - water in Friesland - muzieknoot; 4. droombeeld - soort; 5. zandheuvel - bloeiwijze - aanw. voornaamw.; 6. gehalmd gewas - boom; 7. bijb. figuur - loods (ZN); 8. jongensnaam - elke; 9. bijwoord - halsdoek - berggeit. Verticaal: 1. vervoermiddel - sala ris; 2. hoofddeksel bestelling: plaats in N. Brab. - karakter; 4. ver telling - meisjesnaam; 5. de opperste rand van een dak - vruchtje; 6. part - meisjesnaam - gewicht (afk.): 7. wild zwijn - afkorting van dyne - buitenhaven; 8. voorwerp om te snij den - tot nader order (afk. Lat.) - buisvormig ingewand; 9. bloem - ei kenschors - boom. OPLOSSIG VORIGE PUZZEL 1. aver. 2. loon, 3. wilg, 4. ader, 5. toon. 6. drek, 7. even. 8. koon. 9. last, 10. open. 11. krom. 12. soes, 13. laan, 14. aren. 15. aard, 16. tros. De zegswijze luidt: „Al wat de klok llaat". (van onze kerkredactie) BAARN Ds. P. J. Luijendijk. op Soemba. ziet zich genoodzaakt om ge zondheidsredenen zijn werk neer te leggen en terug te keren naar Neder land. Het wachten is nog op me dische toestemming, om de reis te maken. Ds. Luijendijk (61) was van 1932 tot zijn emeritaat in 1960 zendeling op Soemba. In 1964 vertrok hij weer naar dit eiland, eerst om op een zen- dingspost waar te nemen voor een collega, die met verlof naar Europa was, en later omdat de theologische opleidingsschool dringend een docent nodig had. Enige tijd geleden werd de direc teur van deze school, ds. Jiwa. ge troffen door een hersenbloeding en kort daarop ds. Luijendijk door een hartaanval. De cursus, die in april zou aflopen, moest daardoor voortij dig wordt beëindigd en de leerlin gen kregen hun evangelistendiploma zonder examen. De gereformeerde zending zoekt nog een opvolger voor ds. Luijendijk. NED. HERV. KERK Beroepen te Woudrichem (toez.): G. J. Wisgerhof te Daarle; te Koudekerke: J. A. Heldring te Heeze; te Lemmer: A. A. Drost te Marken. GEREF. KERKEN Beroepen te 's Hertogenbosch: B. G. Mees ten Oever te Bussum; te Alphen a.d. Rijn-noord (2e pred.pl.): J. Vos te Lichtenvoorde. Aangenomen de benoeming te hulp- pred. te Renkum-Heelsum: J. G. Adema a.s. emeritus-predikant te Rot- terdam-Delfshaven; naar Kampen: R. Akkerman te Driebergen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-west: M. C. Tanis te Barendrecht. verzwaren of onmogelijk maken. De viering zelf zal op deze wijze door de meeste studenten niet wezenlijk an ders worden ervaren." Overigens had de parochieraad unaniem en uitdrukkelijk gead viseerd, om de dienst volgens de oorspronkelijke opzet door te laten gaan. Maar de raad kon er begrip voor opbrengen, dat de pastores an ders besloten, aldus de brief. Hun definitieve standpunt zullen de studentenpastores pas na woensdag in een nota aan de kardi naal doen toekomen. Ds. Visser flankeerde pater Leene man steeds op hetzelfde niveau bij de offertafel. Nadat pater Leeneman het eucharistisch gebed had uit gesproken, communicee-Tde ds. Viseer onder twee gedaanten (brood en wijn) een vorm van deelnemen aan het sacrament, die in de Rooms-Katholieke Kerk hoge uitzon- j dering is. Samen gingen zij daarna voor bij het uitdelen van het brood. Vrijburg AMSTERDAM Pater Jos Vrij burg heeft gisteren voor het eerst weer gepreekt. Hij ging voor in de twee „woorddiensten", die gisteren voor het eerst in de Amsterdamse studentenparochie gehouden werden. De twee andere diensten waren eu charistievieringen. Hierin gingen an dere studentenpastores voor. Voorlo pig zullen elke zondag twee woord diensten en twee eucharistievieringen worden gehouden. Pater Vrijburg preekte over de homofilie. In deze totaal vernieuwde wereld staat de gemeente, die naar Jezus Christus is genoemd. Ze zal een kerk binnenste buiten moeten worden. Het Zo zo, mijnheer dacht te remmen Een triest tafereeltje, beren auto mobilisten. Aangetaste plekjes worden grote gaten. De remólie? Tijdig ISO PON toepassen! Ua,ISOPON,de pasta die ALLE gaten,6cheuren en deuken opvulb. Even uitsmeren en een hal F uur laten bikkelgranietstaalhardü! In alle doe-het-zelf,ijzerzaken en grossiers in automaterialen, va. 4.10 r VOOR lOOO EN 1, KLUSJES 1 VAN DEP STRAATEN N.V. Gori nchem-Amsterdam - Ei ndhoven kompas is het Woord van God, dat niet gebonden wil zijn aan enige tijd. Al het gesjacher met de kerk van vandaag is een vrucht, dat men de Bijbel op dood -~»x>r heeft gezet. Christus deinst nergens voor terug. Alles ligt onder het beslag van Hem. Christenen moeten daarom deelne men aan het volle bruisende leven. Maar christenen moeten ook profe tisch getuigen tegen verslaving van de zondendienst. Er wordt te weinig rekening gehouden met het Woord van God. De gemeente moet schiftend bezig- zijn, oordelend, veroordelend ook zo- dal de gemeente niets anders dan lij den kan en veel kritiek krijgt. Wil de kerk gaan functioneren dan is er een nieuw reveil nodig. LONDEN Rusland zou Biafra hebben voorgesteld haar invloed bij Lagos aan te wenden om tot een politieke oplossing van het geschil in Nigeria te komen. Dit meldt het Britse blad Financial Times. De Sowjetunie denkt aan een compromis, waarbij Biafra niet helemaal soeve rein zou zijn, maar bijvoorbeeld voor zijn eigen defensie zou kunnen zor gen. Biafra zou een staat moeten worden zoals de Oekraine. Andere Britse bladen meldden vanmorgen dat de Britse oorlogs bodem Fearless van Malta onderweg zou zijn naar Nigeria. Het schip zou moeten dienen als plaats voor bespre kingen die premier Wilson eind deze maand in Lagos wil voeren. Er zou een sterke troepenmacht aan boord zijn. De helikopters van het schip zouden Wilson naar Biafra kunnen brengen voor eventuele besprekingen met de Biafraanse leider Ojoekwoe. De Times schrijft dat het bezoek van de Fearless aan Nigeria ook moet worden gezien als een soort westers vlagvertoon. Eerder deze maand bezocht een Russisch smal deel Lagos. UTRECHT Op de algemene ver gadering van de Bond van pro testants-christelijke opleidingsscho len voor kleuterleidsters, zaterdag in Utrecht gehouden, is in de vacature Van Tuijl tot voorzitter van deze bond gekbzen de heer B. Buddingh. Tot vice-voorzitter werd gekozen de heer S. Klein, leraar aan de christe lijke kweekschool te Groningen. Het bestuur werd uitgebreid met de heren drs. J. Sein te Zwolle en J. Tabak, oud-wethouder te Amster dam. Men hoopt met de Bond van protestants-christelijke opleidings scholen voor onderwijzers en onder wijzeressen zo spoedig mogelijk in overleg te treden om tot een ver gaande vorm van samenwerking te komen. Tevens besloot de vergade ring tot een zo intensief mogelijk contact met de rooms-katholieke zusterorganisatie. JERUZALEM De liberale joden in Israël hebben gedreigd, dat zij te gen de regering een proces zullen be ginnen, als zij geen gelijke rechten krijgen als de orthodoxe joden. Zij willen rechtsgeldigheid van hu welijken, iie door liberale rabbijnen j voltrokken worden, en subsidiëring i van hun gemeenten op gelijke voet als de orthodoxe gemeenten. Verder j moeten niet-joden, die liberaal jood worden, door de regering als joden I worden erkend, zoals zij ook doet bij I hen, die bij orthodoxe rabbijnen uit- komen. j Er zijn 1500 liberaal-joodse gezin- 1 nen in Israël. (Van onze kerkredactie) SOEKARNAPOERA De synode van de Evangelisch Christelijke Kerk in West-Irian heeft de ambtsdragers opge roepen om de huidige regering gehoorzaam en trouw te zjjn. De herderlijke brief doelt met de „huidige regering" op de rege ring van Indonesië. Ook wordt opgeroepen de komende ver kiezing te steunen, maar de synode zegt haar ambtsdragers niet welke keus zij zullen moeten maken: zelfstandigheid of blijven bij Indonesië. Gelukkig schijnen de leden van de synode niet te zijn met het In donesische regiem. In de brief wordt gezegd dat de overeenkomst van New York met dank aanvaard is, maar vervolgt dan: „Daarom zullen wij niet klagen over de situatie na de overeenkomst van New York, integendeel wij zul len in getrouwheid en gehoorzaam heid aan de huidige regering, op een I positieve en constructieve wijze mee- j doen aan de vernieuwing en geeste lijke en materiële opbouw van West-Irian." De brief vat aan het slot in punten samen wat de synode van de ambtsdragers vraagt. Behalve trouw aan de Indonesische regering wordt gevraagd: Help de regering en de strijd krachten. Bidt voor en handhaaf de gerechtigheid, de vrede en de orde in West-Irian gebaseerd op „Hebt de Heer lief en hebt uw medemens lief." Houdt u verre van gedachten, ge voelens en daden die haat en wrok inhouden. Bidt voor en vertrouw dit gebied toe aan de Heer en vertrouw de uitvoering en de regeling van de „act of free choice" toe aan onze regering met hulp van de Vere nigde Naties. Wij zijn er van overtuigd dat alles in deze wereld voorbij zal gaan, maar het Koninkrijk van Christus is eeuwig. Voor ons is belangrijk hoe wij leven als vrije burgers, vrij en verantwoordelijk in het stellen van tekenen van het Koninkrijk van Christus dat gekomen is, er nu is en zal ko men. Zij die geloven in de Heer Jezus Christus zullen steeds doorwer ken en rechtschapen en getrouw leven in de zekerheid dat hun toekomst, waarorder ook de we reldgeschiedenis en de geschiede nis van het Indonesische volk valt, in de handen van Jezus Christus ligt, die wereld en kerk regeert. door Ton Elias Philips CTP de Onderwijsbegroting voor dit jaar werd zeven mil joen extra uitgetrokken 'om gestal te te geven aan de vernieuwing van het voortgezet onderwijs'. Het geld was vooral bestemd voor de inrichting van natuurkundelokalen en lokalen voor handvaardigheid, de uitbreiding van schoolbibliothe ken en het aanschaffen van bandre corders. Zo'n aankondiging verdwijnt in de massale hoeveelheid begrotings- gegevens, maar menens is het met die post wel: kortgeleden hebben de vwo-, havo- en mavo-scholen een departementale circulaire ge kregen over de aankoop van band recorders. Het onderwijs vormt voor de pro ducenten van audio-visuele hulp middelen een interessante markt. Wie de duizenden scholen mag voorzien van projectie-apparaten, tv-toestellen, talenpractica enz., kan even voort. Bij de bandrecorders pousseert het departement de NV Philips. Ob jectieve deskundigen hebben er in een nota op gewezen dat 'een band recorder geen talen practicum is, maar dat het verschil tussen de mogelijkheden van een enkele re corder en een eenvoudig talenprac ticum geringer is dan men wel eens heeft beseft'. Op grond daarvan gaat de staats secretaris de bescheiden financiële middelen aan bandrecorders beste den. De scholen kunnen élk merk kiezen, maar ze mogen er niet meer dan 485 voor uitgeven, want voor dat bedrag levert Phi lips een recorder die, volgens Gros heide en z'n adviseurs, aan alle eisen voldoet. Hoeveel geld er in totaal in de bandrecorders zal gaan zitten, valt nog niet te zeggen. Uit het potje van zeven miljoen moeten ook an dere dingen betaald worden en men weet niet hoeveel scholen zich zullen melden voor hoeveel recor ders. Merkwaardig is dat het be roepsonderwijs in de circulaire niet genoemd wordt: op een lts zouden bandrecorders misschien nog eer der gewenst zijn dan op een gymna sium. Dat weet het ministerie ook wel. maar de bandrecorders voor het lager beroepsonderwijs ressorte ren onder een andere commissie vandaar. Een vraagje voor scholen die zelf (bijvoorbeeld uit extra ouderbijdra gen) al bandrecorders hebben aan geschaft: krijgen ze het geld nu nog terug van het ministerie? Hooykaas TYE Utrechtse professor die het hinderlijke verschijnsel van in telligentie in 'lagere' standen ge- geheel of gedeeltelijk meende te kunnen terugbrengen op onwettige geboorten, nam ontslag. Daarmee was die affaire voorbij, maar de pacifistisch - socialistische senator Van Wijk kreeg pas afgelo pen week antwoord op de vragen die hij er in november 1968 over stelde en zo is de zaak-Hooykaas weer even naar voren gekomen. Hoe is het mogelijk, vroeg mr. Van Wijk. dat iemand met dergelij ke opvattingen in zijn loopbaan achtereenvolgens benoemd werd tot raadadviseur bij het ministerie van justitie, raadsheer in het Am sterdams gerechtshof, advocaat- generaal bij de Hoge Raad en Hoogleraar in het staatsrecht. Antwoord van minister Veringa, mede namens minister Polak: 'De ze vraag behoeft naar het oordeel van de ondergetekende geen beant woording'. Er staat een ingewikkelde redene ring bij om dit zwijgen te motive ren. Het parlementaire spel van vragen en antwoorden is als een De manifestatie van „onze men sen" vorige week in de Utrecht se Domkerk. slingering van lianen door een duis ter woud. Maar die ene vraag die de gewone staatsburger zich stelt: hoe kon zo'n man nou toch op al die posten benoemd worden die vraag blijft liggen. Het nietszeg gende van een departement wat zeg ik: twee departementen kan soms heel veelzeggend zijn. Moedertaal VERSCHEIDENE onderzoekin- gen van de laatste jaren sig naleren de invloed van een taalach terstand die sommige kinderen heb ben wanneer zij op de lagere school komen. Door die achter stand kunnen zij de juffrouw van de eerste klas niet goed volgen, schieten ze tekort in de beant woording van vragen enz. Hel komt voor dat kinderen voor dom worden aangezien, terwijl hun moeilijkheid eigenlijk zit in een ge brekkige 'verbale uitrusting'. Bij dergelijke studies worden nogal eens indelingen gemaakt naar het milieu van herkomst: bij kinderen uit handarbeidersgezin nen constateert men dit, kinderen van middelbare ambtenaren doen dat enz. De liberale mevrouw Schouwenaar-Franssen vestigde er in de Eerste Kamer de aandacht op, dat het rijkelijk eenzijdig is altijd maar uit te gaan van de be roepen van de vaders. Bij die jonge kinderen met verbale moeilijkhe den zou men meer op de moeders moeten letten. We spreken toch niet voor niets van de moedertaal. Onze mensen "TEN vol Tivoli een een volle Domkerk wijdden zich midden in de week aan de oprichtingsmani festatie van de PCKBO; de vereni ging voor protestants- christelijk kleuter- en basisonderwijs, waarin een handvol prot.-chr. onderwijsor ganisaties is opgegaan. 2300 onder wijzenden. besturenden. inspecte- renden en geïnteresseerden kwa men in Utrecht bijeen voor stevige uiteenzettingen over het onderwijs en de organisatie. Men zou denken: die mensen weten het toch wel, maar ze kwamen opnieuw. In protestants-christelijke kring neemt men dergelijke momenten se rieus; bij de strijd over de Mam moetwet is er maar één massale bijeenkomst geweest en die was ook van het protestants-christelijk onderwijs. Bij de Vrije Universiteit spreekt men van 'onze mensen': de vasthoudende betalers die 'hun' VU met een vanzelfsprekende trouw steunen. De zuilen hebben hun eigen kleur. Vergaderingen van 'openba re' onderwijzers zijn sterk in zake lijke debatten, die van de protes tantse sterk in de principes, die van de katholieke sterk in gemoe delijke omgang. In Utrecht werden met toewijding grondslagen gelegd. 'Zie het niet te mooi', zegt men achter de schermen. 'Er was schoolvrij en velen hebben er een dag-uit van gemaakt'. Jawel, maar onze mensen manifesteerden dan toch maar. Met z'n 2300. Intrede TKZELF heb ook een dochter die in de brugklas is ingetre den'. Zoiets kan alleen gezegd wor den van een bewindskind. Aan het woord: staatssecretaris Grosheide: En verder EN verder lijkt het er veel op J7"N verder lijkt het er veel op dat de socialistische senator prof. De Rijk al zegt hijzelf dat hij het niet wil in de majesteitelijke meervoudsvorm spreekt. 'Wij blijven studieloon afwijzen', zei hij in de Eerste Kamer. Hoe dat nu: het zijn toch vooral de socialis ten geweest die ijverden voor stu dieloon? Prof. De Rijk: 'Dat klopt voor vele socialisten, maar ik ben er nooit voor geweest'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2