Tsjechische predikanten
Russen moeten snel weg
Nina Karsof trouwde pleegvader
schijn
Spaanse baptisten gaan
knoop nu doorhakken
Een woord voor vandaag
Ongerust over regering
Uw probleem
is het
onze....
Scheuring in
Michaëllegioen
Jan Palach
voorbeeld
Alfrink wil meer
decentralisatie
Oecumenische
studentenfusie
mislukt
Mevrouw King weekt
in Sint-Pauls
Genetische planning
lijkt binnen bereik
RABBIJNEN WILLEN HUWELIJK NIET ONTBINDEN
m
Vrijgemaakte kerk
van Pretoria
ook gescheurd
Acht piloten in
Biafra kwamen
tot nu toe om
BEROEPINGSWERK
ZATERDAG 15 MAART 1969
We moeten Christus volgen naar Golgotha, zagen we giste
ren, want zo moeten we de woorden van Christus uitleggen,
als Hij zegt: Indien iemand achter Mij wil komen, die ver-
loochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij." Die
woorden „volge Mij" moeten gelezen worden tegen de achter
grond van Christus aankondiging van Zijn lijden en sterven
en opstaan.
Gisteren hebben we een paar woorden weggelaten. Er staat
ook nog„Die verloochene zichzelf." Dat gaat regelrecht in
tegen onze natuur.
Ieder mens wil erkend worden. Wie op zijn werk niet ge
waardeerd wordt, voelt zich er al spoedig niet gelukkig. Iede
re vader wil dat zijn kinderen naar hem opkijken. Iedere
vrouw wil dat haar man haar behandelt als een mens en niet
als een huissloof.
Zo gauw we bepaalde mensen gaan behandelen alsof ze een
verlengstuk zijn van de machine, of van het bureau op kan
toor, trappen we in wezen op hun hart.
Het probleem echter is, dat we wel erkenning zoeken, maar
zo vaak geen erkenning geven. We willen zelf gewaardeerd
worden, maar behandelen andere mensen of ze lucht zijn.
Christus zegt: Draai de zaak nu eens om. Begin met uzelf te
vergeten. Ga de ander erkennen. Gun hem zijn waarde. Zo
lang u zelf erkenning zoekt wordt u in deze harde wereld
vertrapt en vergeten. Maar geef een ander de kans en hij zal
stil staan, u aankijken en in u de mens Gods herkennen.
We lezen vandaag: Mattheus 22 1-14.
We lezen morgen: Mattheus 22 15-33.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adren kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding la verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband «taan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan posts*-
gela te worden Ingesloten.
Vraag: Hierbij zend Ik u een gera
niumblad. Wat is de oorzaak dat er
telkens dergelijke bladeren aan
mijn planten komen? Sommige
planten gaan er zelfs van dood.
Antwoord: Het blad is aangetast
door een virusziekte, en vervolgens
door grauwe schimmel. Het virus
zelf is niet te bestrijden, maar wel
zijn dat de bladluizen die het over
brengen. Daar de ziekte in de plant
blijft, moet u er geen stek van ne
men. maar onmiddellijk na de bloei
de plant wegdoen, daar de gevolgen
•teeds erger worden Koop volgend
Jaar nieuwe planten op een ver
trouwd adres.
Vraag: Een kind van 9 jaar zal de
derde klas moeten overdoen. Als re
den geeft de onderwijzer woord-
blindheid op Taal is dus zijn zwak
ke punt. De andere vakken zijn
goed. De onderwijzer wil hem vol
gend ,aar extra les geven. Het kind
ook linkshandig.
Antwoord: Als het kind werkelijk
woordblind is. kan dit niet worden
verholpen door doubleren en extra
lessen, maar dan moet het naar een
achool voor leer- en/of opvoe
dingsmoeilijkheden. Dit kan pas
worden uitgemaakt door keuring.
Bezoekt het kind een openbare
school, dan kan men keuring aan
vragen via de gemeente, afdeling
onderwijs; is het op een bijzondere
achool, dan via het hoofd. Krijgt u
geen medewerking, dan kunt u zich
wenden tot de inspecteur van het
lager onderwijs
Vraag: Wij wilden ons huis
Hermnut noemen Wat is de juiste
betekenis van die naam?
Antwoord: Kennelijk is de
oorsorong van die naam u bekend
De betekenis is Gods bescherming
of: onder de hoede des Heren.
Vraag: Daar ik centrale verwar
ming wil aanschaffen, wil ik er
gaarne van alles over weten. Is er
een nureau waar men dingen betref
fende centrale verwarming kan
bespreken?
Antwoord: Tn de eerste plaats
wijzen wij op het standaardwerk
„Het verwarmingsboek" door A. G
ÏNiehs, A N v d. Heyde en L. L.
Mulder, uitgegeven door Nijgh en
Van Ditmar h f 45
Een centraal verwarmingssysteem
bestaat altijd uit stalen vlampijpen
Koper zou geïsoleerd moeten wor
den. vat niet mooi is en zou. even
als gegalvaniseerd metaal, te duur
zijn.
Als voorbeeld van twee verschil
lende rypen element vergelijken we
de warm te-af gifte bij een watertem
peratuur van 80 graden C en een
binnentemperatuur van 22 graden,
welke thans geldt voor normale ka
mertemperatuur Wenst u een hoge
re, dan heeft u een zwaardere en
duurdere installatie nodig of dubbe
le ramen.
Een twee-plaatspaneelradiator.
hoogte 600 mm. lengte 2000 mm.
heeft 5.15 vierkante meter verwar-
minzsoppervlak en 2300 kg calorie-
en warmte-afgifte per uur. Een even
grote ledenradiator heeft 6.60 vier
kante meter verwarminesonpervlak
en 2800 kg cal warmte-afgifte.
Voorts vereelijken we de warm
te-afgifte en Drijzen van een gietij
zeren 'edenketel bestaandp uit 6 le
den en een tirflam-ketel voor hete-
luchtvcrwarminc De capaciteit van
de eerste is 25 000 kg cal per uur en
de prijs f600 van de tweede 25 000
kg cal »n orijs f 1.400 waarbij het
aluminium kanalenstelsel ook hoger
in prijs is. De keus is afhankelijk
van 'iet doel der verwarming.
De installateur behoort een ter
mijn /an 12 maanden te garanderen
De Nederlandse Consumentenbond
aal u raad kunnen geven
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Zes van de
zeven bestuursleden van het
Michaellegioen, de organisatie
van verontrusten in de Rooms-
Katholieke Kerk, hebben hun
functie neergelegd. Zij kunnen
niet langer samenwerken met de
voorzitter, de heer Louis
Knuvelder.
Hun bedanken is bekend gemaakt
door de heer Knuvelder in een circu
laire in het mededelingenblad van
het legioen. Het zijn mejuffrouw B.
Bahlmann uit Utrecht, mevrouw
Raaymakers uit Helmond, en de he
ren F. Raaymakers uit Nijmegen, Sa-
dee uit Breda, W. Steenhof uit Laren
en S. C. J. van Tol uit Waddinx-
veen.
Van de zijde van de afgetreden
'bestuursleden wordt ons meegedeeld,
dat zij het eens zijn met het principe
van het Michaellegioen, maar dat
persoonlijke redenen de doorslag
hebben gegeven. De circulaire van de
heer Knuvelder bevat zoveel foutieve
dingen, dat de zes zich eerst willen
beraden, voordat zij verder commen
taar willen geven en bekend zullen
maken, wat hun houding nu verder
hal zijn.
De heer Knuvelder wil geen com
mentaar geven. Hij pleegt overleg
met enkele leden over de vorming
van een nieuw bestuur.
(Van onze kerkredactie)
PRAAG De predikanten
van de Tsjechische Evangelische
Kerk hebben hun bezorgdheid
uitgesproken over de politieke
ontwikkeling in hun land van de
laatste maanden. Zij hebben hun
regering opgeroepen, om vast te
houden aan de koers, die in
januari 1968 is bepaald. Zjj wil
len, dat er een datum wordt
vastgesteld, waarop de Russische
troepen verdwijnen.
Op hun jaarlijkse predikantenconfe
rentie, 30 januari stelden zij een ver
klaring op, die nu in het westen be
kend is geworden doordat de raad
van kerken in Tsjechoslowakije het
document heeft opgenomen in haar
internationale persbulletin.
De predikanten waarschuwen in
het begin van hun verklaring tegen
een verkeerde interpretatie van de
„januari-koers". als zou het alleen
maar gaan om de vervanging van
enkele oolitici.
Maar de predikanten sluiten zich
aan bij de meerderheid van het volk,
die de 1anuari-koers opvat als het
begin van de demokratisering en hu
manisering van de samenleving.
Overeenkomstig het actieprogram
van de communistische partij van 5
april 1968 betekent dat de deelname
van alle lagen van de bevolking aan
de politiek, schrijven zij.
Doodzivijgen
Vasthouden aan de januari-koers
betekent primair, de gevolgen van de
21e augustus overwinnen.
„Ook als wij de moeilijkheden ver
moeden /an de politieke onderhande
lingen <>ver het vertrek van de Russi
sche troepen, delen wij de algemene
verontrusting van ons volk, dat er
nog geen datum is vastgesteld voor
MüNCHEN Kardinaal Alfrink
heeft op het jaarfeest van de katho
lieke academie te München gezegd,
dat het zwaartepunt voor uitoefening
van autoriteit meer dan voorheen
van Rome naar de plaatselijke kei^
ken zou moeten worden verlegd.
Voor de bisschoppen zou dat een
verruiming van hun eigenlijk herder
lijke taak betekenen. De kerk kan
haar zending niet goed vervullen, als
de hiërarchie sterk autoritair en cen
tralistisch is ingesteld.
De kardinaal pleitte verder voor
grotere communicatie. Hij noemde
het noodzakelijk, dat er een sfeer
van vertrouwen ontstaat in de kerke
lijke betrekkingen, opdat de huidige
crisis in de Rooms-Katholieke Kerk
kan worden overwonnen.
MADRID De 55 gemeenten
/an de Spaanse Unie van Bap
tistengemeenten stemmen deze
maand opnieuw over de vraag,
of zij zich bij de regering zullen
laten registreren.
De stemming is over de post. Het
iniebestuur heeft laten weten, dat
het zal handelen overeenkomstie de
beslissing van de meerderheid. Het
heeft de gemeenten gevraagd, het
zelfde te doen.
Tweemaal hebben de Spaanse bap
tisten zich al over deze kwestie uit
gesproken. In september 1967 besloot
de algemene vergadering met alge
mene stemmen, om de gemeenten en
de predikanten te ontraden, dat zij
zich zouden laten registreren.
Een special vergadering van afge
vaardigden in mei 1968 sprak met 82
tegen 19 stemmen uit, dat het „onder
de huidige voorzieningen van de
wet" niet verstandig zou zijn, om
zich te laten registreren.
Intussen heeft minstens een ge
meente (in Madrid) al registratie
aangevraagd.
Behalve de baptisten staan tot nu
toe ook de Spaanse Evangelische
Kerk en de Oud-Katholieke kerk af
wijzend tegenover registratie. De
kleinere protestantse kerken hebben
zich bijna allemaal wel laten re
gistreren.
dit vertrek en dat de hele zaak dood
gezwegen wordt Dat is niet bevorder
lijk voor de verbetering van de be
trekkingen met Rusland
De aanwezigheid van de troepen
veroorzaakt grote moeilijkheden on
der de bevolking, vooral waar ze in
de steden gestationeerd zijn."
Verkiezingen
De predikanten protesteren verder
tegen -?en aantal verschijnselen, die
de januari-koers in gevaar brengen:
Het uitstel van de verkiezingen
en van het partijcongres. „Een aantal
belangrijke functies wordt langs ad
ministratieve weg bezet door politici,
die het /ertrouwen van het volk ver
loren hebben."
Pogingen, om progressieven te
verwijderen, die door hun ijveren
voor het januari-program het al
gemeen vertrouwen hebben gekre
gen, vooral in de massa-media.
Pogingen om de censuur te ver
nieuwen en geleidelijk te verscher
pen. „Gewichtige politieke beslissin
gen worden zo opzettelijk aan de
ODenbare controle onttrokken."
Onwettige methoden, zoals de
verspreiding van het illegale blad
„Zpravy" (het blad van de Russische
bezettingstroepen; red.) pamfletten te
gen regeringsleiders, anonieme brie
ven, dreigbrieven, anti-semitische
brieven, manipulatie met de brief
van de studente Blanka Nachazelova
(die zich in navolging van Jan Pa
lach het leven benam) afluisterappa
ratuur in het huis van de schrijver
Vaclav Havel.
„Deze verschijnselen beschouwen
wij als le hoofdoorzaken van de
voortdurende onrust, die niet wegge
nomen kan worden door herhaalde
oproepen tot kalmte of door machts-
ingrijpen maar alleen door wegne
men van de oorzaken.
Conservatieven
Deze onrust wordt niet kunstmatig
opgeroepen door de massa-media of
door zogenaamde pressie-groepen. Ze
wordt veroorzaakt door hen, die te
gen de verwerkelijking van het actie
program van de partij zijn, om hun
eigen posities te kunnen handhaven.
Deze conservatieven zetelen vooral I
in het administratieve machtsapparaat
en steunen op buitenlandse krachten
tegen de belangen van hun eigen volk.
Wij vinden het nodig, dat onze poli
tici steunen op die progressieve la-
NEW YORK De oecumenische
studentenbeweging ln de Verenigde
Staten („University Christian Move
ment") heeft zichzelf moeten ophef
fen wegens financiële moeilijkhe
den.
Deze beweging werd in september
1966 gesticht door een fusie van
verschillende protestantse, rooms-ka-
tholieke en orthodoxe studentenorga
nisaties. Het is nog niet bekend, of
deze nu weer zelfstandige activiteiten
zullen gaan ontwikkelen.
LONDEN Zondag zal voor het
eerst een vrouw preken in de
Sint-Paulskathodraal. Het Is de we
duwe van Martin Luther King. Haar
man preekte er vijf jaar geleden.
gen van de bevolking, die de januari-
politiek ernstig nemen: de arbeiders
klasse, de vakbonden, studenten, crea
tieve werkers en alle andere progres
sieve kringen van onze samenleving.
Doen zij dat niet, dan vervalt ons
volk tot 5e wanhoop en de berusting,
waartegen Jan Palach geprotesteerd
heeft door zijn daad Zijn offer ver
plicht ons allen de strijd voort te
zetten voor een vrij menswaardig be
staan in waarheid en gerechtigheid
aldus ie verklaring van de predikan
ten.
Hun kerk, officieel de Evangeli
sche kerk van de Boheemse Broeders
in Bohemen en Moravië geheten, ont
stond in 1918, toen de hervormden en
de lutheranen in deze gebieden zich
verenigden. In Slowakije bestaan nog
altijd een hervormde en een lutherse
kerk naast elkaar
Jan Palach
In hetzelfde persbulletin, waarin
deze verklaring staat afgedrukt,
wordt ook vermeld, dat Jan Palach
tot de kerk van deze predikanten
behoorde.
Hij was een zeer meelevend
kerklid. Daags voor zijn dood was hij
nog In de kerk geweest bij de begra
fenis van een familielid. Zijn laatste
nacht bracht hij door met het lezen
van een boek over grote personen uit
de geschiedenis van Bohemen. Hij
toonde zich vooral geïnteresseerd in
de figuren van Hus en Comenius.
Met de Kerstdagen was Jan Palach
nog aan het avondmaal geweest. Hij
hoorde ioen een preek over Christus'
woord tot Pilatus „Hiertoe ben Ik
geboren en hiertoe ben Ik in de we
reld gekomen, ondat Ik voor de waar
heid zou getuigen- een ieder die uit
de waarheid is. hoort naar Mijn
stem".
De Amerikaanse zangeres Nina Simone is een paar dagen in ons land op
haar toUmee door Europa. Vannacht zal zij een concert geven in de Rotter
damse Doelen. Gisteren zong ze in het Amsterdamse Concertgebouw en
morgen treedt ze op in het Congresgebouw in Den Haag. De drie concerten
waren al lang geleden uitverkocht, maar ze blijft nog even hier voor
radio- en televisie-opnamen, zodat nog meer bewonderaars van deze bij
zonder begaafde vrouw van haar zang kunnen genieten. Op de foto de
zangeres na haar aankomst gisteren op Schiphol, waar ze een vermoeide
indruk maakte.
Congres over voorspelbaarheid
(Van onze kerkredactie)
NOORDWIJKERHOUT
Plannen maken en voorspellen
horen bij onze t\jd. Het is be
paald niet een wijdverbreide
hobby er zich mee bezig te hou
den. Alle onzekerheden ten spijt
worden we in een steeds inge
wikkelder wordende wereld ge
dwóngen ons met de toekomst
en de noodzaak van verdere ont
wikkelingen bezig te houden.
Vandaar, dat planning en voorspel
len al lang geen hobbv meer zijn. Er
is ze'fs snrake van een volwaardige
en waardiee beroensbeoefening. die
door gosneciaUseerde economen in
air-conditioned planbureaus in 's we
relds hoofdsteden wordt bedreven.
Ziedaar het thema en enkele
constateringen van een gisteren en
vandaag in Noordwijkerhout gehou
den symDOsium. dak door het Leids
interfacultair ethnoloeisch dispuut
W. D. O. vanwege zijn veertigjarig
bestaan was georganiseerd.
Men heeft daar, nu steeds meer
prognoses en plannen met betrekking
tot ontwikkelingen rond het jaar 2000
worden opgesteld, eens na trachten
te gaan welke opvattingen nu in gen
aantal wetenschappen (sociologie,
economie, recht, genetica, anthropolo
gic en geschiedenis) ten aanzien van
planning en voorspelbaarheid
bestaan. Men wilde deze terreinver
kenning nadrukkelijk stellen tegen
de achtergrond van de inzichten, die
K. R. Pnnper heeft ontwikkeld in zijn
boek „The povertv of historicism",
waarin hij de z.i. onmogelijkheid
bespreekt om de toekomst te
voorspellen en te „plannen" op basis
van onveranderlijke tendenties die
(Van een onzer
medewerkers)
AMSTERDAM De
„gevangene van het jaar
1968", Nina Karsof is vrij,
maar niet uit de zorgen.
Ze zit niet langer in een
Poolse cel maar in Israël.
Ze is echter door een
schijnhuwelijk verbon
den aan haar pleegvader,
de jood dr. Simon
Schechter.
De rabbijnen willen het
ouwelijk niet ontbinden,
want ze zijn er niet hele
maal zeker van dat Nina
Karsof een jodin is. Over
gemengde huwelijken heb
ben zii geen zeggenschap,
zeggen deze schriftgeleer
den
Het zou een komisch-ro-
•nantische geschiedenis ge
weest zijn, als zij niet zo
tragisch was De verwikke
lingen begonnen, toen Nina
in 1966 door de Poolse poli
tie werd gearresteerd, om
dat haar baas en pleegvader
een boek had geschreven,
dat noga1 kritisch was ten
opzichte van het commu-
oistischf regime.
Het merkwaardige was dat
dr. Schechter en zijn
"rouw Lydia wel gear-
-esteerd werden, maar al
heel gauw weer werden
vrijgelaten De secretaresse
werd echter in oktober 1967
tot drie jaar gevangenisstraf
veroordeeld Algemeen was
de opinie dat dit een poli
tiek vonnis was Amnesty
International bemoeide zich
met de affaire en riep Nina
Karsof uit tot „gevangene
van het jaar" in 1968.
GEWOND
De heer en mevrouw
Schechter beiden joden,
ladden elkaar tijdens de
'ongste wereldoorlog ont-
noet Hij was een Russisch
•oldaat die aan de ogen ge
wond was en zij verpleegde
lem. Na de oorlog namen
'.ij het meisje Karsof, wier
ouders zijn omgekomen in
■en Duits concentratiekamp,
in hun huis op. Het meisje
bezat geer enkel officieel
paoier om naam of afkomst
te kunnen bewijzen, omdat
'lies verloren gegaan was
Toen de Schechters weer
uit de gevangenis ontslagen
waren besloten zij naar
rsraël te vertrekken, waar
hun zoon reeds woonde Me
vrouw Schechter ging voor
uit »r vestigde zich in Hai-
'a waar zi; aan het Tecbni
>n werd verbonden. Dr
Schncbtpr de blinde histori-
;us Veef achter om te pro
neren Nina uit de gevange
nis te krijgen
H11 was haar enig contact
met de buitenwereld, omdat
Poolse gevangenen alleen
Dezocht mogen worden door
de naaste familieleden. De
Schechters hadden besloten
haar officieel te adopteren
als dochter maar al spoedig
bleek dat deze procedure ja
ren in beslag zou nemen.
HUWELIJK
Toen ontdekte de blinde
historicus dat als hij het
meisje trouwde hij haar on
middellijk na haar vrijla
ting kor meenemen naar
Israël. De rabbijnen in
Israël ontbonden zijn wetti
ge ouwelijk en hij trouwde
Nina in naam.
Dank zij pressie van Am-
lestv International werd
het rnetsie in november 196R
geheel onverwachts vrljgela-
'en Binner een maand wa-
•en nelden ir Israël
Toen moes» het schijnhu
welijk ontbonden worden
opdat hii zijn wettige
touw weer zou kunnen hu
wen, maar de schriftgeleer-
ien gooiden roet in het
/ten De rabbijnen zijn be-
'ast met de voltrekking en
ontbinding van huwelijken
ussen toden Geen instantie
is er in Israël die dat voor
«emenede naren kan doen
Op dat punt is er een lacune
in de Israëlische wetgeving
ZOEKEN
De rabbijnen zeggen nu
lat zij niet gerechtigd zijn
jm het schijnhuwelijk te
ontbinden omdat ze niet de
zekerheid hebben dat Nina
Karsof een jodin is. Alle pa
lieren ontbreken immers.
Nu moet het echtpaar
■Schechter een jood zien te
vinden die in het concentra
'iekamp de ouders van Ninr1
lebher gekend en ktinner
getniger dat zij joden wa
-en Pas dar zal het schijn
huwelijV ontbonden en hei
echte huwelijk weer ingeze-
;erd krinner worden.
men in de geschiedenis zou kunnen
ontwaren.
Popper zou liever in onderdelen af
dalen, dus niet willen pretenderen de
hele maatschappij, maar slechts be
paalde maatschappelijke ontwikke
lingen te bestrijken. Daarbij dan een
vorm van voorspellen hanterend die
aan kan geven dat iets onder bepaal
de omstandigheden niet bereikt kan
worden en dat iets onder andere
omstandigheden wellicht bereikt kan
worden.
Feitelijk zijn
Prof. dr. S. Hofstra, socioloog, stel
de onder meer dat planning en
voorspellend denken zoveel mogelijk
moeten berusten op feitelijke infor
matie. Ook onze wensen, waarden,
behoeften en prioriteiten dienen een
grote rol te spelen. Belangrijk is
voorts dat bij ons altijd gebrekkig
blijvende toekomstdenken de moge
lijkheid van alternatieve ontwikke
lingen open wordt gehouden.
Hoewel exactheid zal toenemen
wanneer men zich beperkt tot een
beperkt aantal verschijnselen en tot
een korte periode winnen planning
een voorspelbaarheid toch aan be
langrijkheid naarmate rekening ge
houden wordt met een groter aantal
factoren op een uitgebreider gebied.
De hoogleraar maakte daarbij duide
lijk dat visie op een groter geheel
nog niet gelijk behoeft te staan met
de door Popper terecht bekritiseerde
planning van een groot geheel.
Drs. H. Duller, econoom, merkte
onder meer op. dat de economie in
zicht verschaft in de samenhang tus
sen zekere verschijnselen waardoor,
als het ene gegeven gevonden is, het
andere kan worden berekend. Andere
samenhaneen laten zich in een alge
braïsche vergelijking onderbrengen
Maar hoe eeacheveerd ook de metho
de. menseliike beslissingen worden in
deze beschouwing niet betrokken.
Men kan hoogstens van bijsturen
spreken.
Recht is in zichzelf al voorspellend
voorzover een rechtsfunctionarls zich
bij elke uitspraak af moet vragen
wat er leeft en gaat leven in het
rechtsmilieu. De spanning tussen
dwang en vrijwillige aanvaarding
vormt de problematiek van de
rechtsontwikkeling (mr. H. J-W So-
nius).
Trang verloop
De anthropogeneticus dr. L. N
Went noemde vanuit zijn vakgebied
als het vraagstuk de traag verlenen
de genetische ontwikkeling enerzijds
en de technische revolutie anderzlids
Men zou de genetische evolutie moe
ten kunnen beïnvloeden. hetee»»n met
name de laatste jaren hinnen ons be
reik lijkt te ziin gekomen.
De anthropoloog prof. dr. G. W.
Locher zette uiteen dat macrobisto-
risch bezien wel deeeliik In verschil
lende opzichten valt te werken met
voorspellingen en planning en wees
de „piecemal social engineering" la
Popper met tal van argumenten als
inadenuaat van de hand.
In de discussie wilde men zich
vooral richten op ontwikkelingslan
den Tp de gedachtpn«"->rfh-no kwam
onder mepr tot uiting dat in longe
staten nog zn'n «rrntp afstand hpctaai
bissen de traditH» /adafi en <*p natln
oaal-pnl't'pkp l^pa'pn "an do tpMpfc
bestaat nog afop^ïpn "an d® veela'
andere 1/tenlnolpën van de hidfenwe-
reld. dat een veel omvattende toe
komstvisie voor zo'n land uitgesloten
lijkt
(Van onze kerkredactie)
PRETORIA Van de drie „vrijge
maakte" Gereformeerde Kerken in
Zuid-Afrika zijn er twee gescheurd.
Na de moeilijkheden in Kemptonpark
js nu ook de gemeente van Pretoria
in moeilijkheden gekomen en uiteen
gevallen. De volledige naam van deze
kerken is „Die Vrile Gereformeerde
Kerke in Suid-Afrika".
De breuk in Pretoria houdt ver
band met het pastoraat van de voor
ganger, dr. C. van der Waal. Een
tweetal ouderlingen hadden er be
zwaar tegen dat hij als predikant aan
de gemeente verbonden bleef. Zij
eisten zijn aftreden, omdat zij een
tegenstrijdigheid zagen tussen zijn
leer en leven. Zij kwamen daarom
niet meer in de kerk en werden
geschorst.
De twee geschorste ouderlingen
hebben met vier diakenen de ge
meenteleden opgeroepen zich niet
langer onder de meerderheid van de
kerVeraad te stellen.
In Kemptonpark ontstonden moei
lijkheden. omdat de kerkeraad meen
de dat de gemeente opgeheven moest
worden. De predikant, ds. W. Boes-
senkool, die indertijd in Capelle aan
den I.Tssel stond, heeft zich tegen dat
besluit verzet en probeert het werk
toch voort te zetten.
(Van een onzer verslaggeefsters)
GENèVE De luchtbrug, die Joint
Church Aid. de hulporganisatie die
van de kerken uitgaat, van het eiland
Sao Tomé naar Biafra onderhoudt
heeft aan acht piloten het leven ge
kost.
Daaronder zijn de vier man van de
ln december verongelukte DC7 An
dere piloten werden gewond door
bombardementen en beschieting. v
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Alphen a.d. Rijn (vac.
W. Verweij): M. v. d. Bosch te Goes.
Emeritaat verleend aan ds. A. Hof
man te Schiedam (per 1 mei).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Hoofddorp: L. Loosman
te Scheveningen; te Klundert: G.
Haaksma te Nleuw-Amsterdam.
Benoemd tot geestel. verzorger van
het psychiatrisch ziekenhuis Dennen
oord te Zuid-Laren: drs. J. W. Vlaan
deren te Alkmaar, die dit heeft aan
genomen.
Beroepbaar: kand. Th. de Kok, Lijs-
terbesstraai 1, Waddinxveen.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Deventer: A. W
Drechsler te Den Haag-zuid.
GEREF. GEM. IN NEDERLAND
Beroepen te Hilversum en te Vee-
nendaal: J Pannekoek te Terneuzen,
die hedankte voor Rhenen.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Beroepen te Harlingen: J. Oldo-
kamp te Uithuizen, die dit heeft aan
genomen; te Haarlem: L. Koopmans
te Den Burg (Texel).
Emeritaat verleend aan ds. mr. H.
H. Gaaikema te Harlingen.
Ondanks tropische regenbuien
woonden 80.000 mensen in het stadion
van Rlo de Janeiro de ooeningsrally bij
van een grote landeliike evangelisatie-
eamnagne van de baptisten i;. Brazilië.
n Bii oogravineen onder de Jom van
York «Engeland) heeft men een tweede
bissohopsgraf uit de dertiende eeuw
ontdekt. Men vond er een kelk. een
ring. een kruis en andere waardevolle
kunstvoorwerpen Vorig jaar werd bet
andere graf gevonden.