Een vingerhoed zont kost een rijksdaalder Rechtbank onbevoegd- in leergeschillen Een woord voor vandaag IN BIAFRA: VOEDSELRESTANTEN VAN EIGEN BODEM TE KOOP BISSCHOPPEN BIJEEN Utrechts experiment afgewezenmaar niet direct verboden Classis aanvaardt groep-V reugdenhi 1 LOLKE OSINGA GEEFT MOMENTOPNAMEN Biafraanse markt bestookt: 35 doden Zeeuwen schrijven hun Kamerleden Geen antwoord op vraag over prof. Hoovkaas Principiële uitspraak in VS BEROEPINGSWERK REUMATISCHE- EN SPIERPIJNEN WOENSDAG 1? MAART 1969 Jezus heeft Zijn discipelen uitgelegd, dat Hij moet lijden, gedood worden en opstaan. Dan lezen we in Marcus 8:32 >£n Petrus nam Hem terzijde en begon Hem te bestraffen." Het lijkt de omgekeerde wereld en het is toch zo typisch menselijk. Zo vaak in ons leven willen we God ter verant woording roepen. Petrus doet dat later nog eens. Na Pinksteren slaapt hij op het dak en een laken met onrein voedsel daalt neer. God zegt hem dat hij daarvan mag eten. Maar de jood Petrus kan dat niet. Het verschil tussen reinheid en onreinheid zit er bij hem zo diep in dat hij zegt: GeenszinsHere." Die woorden vloeken, zoals kleuren kunnen vloeken. Wie „geenszins" zegt, kan niet tegelijkertijd „Here" zeggen, want God is dan niet de Heer van ons leven. Wie „Here zegt, kan geen „geenszins" zeggen, want wie ,flere" zegt, erkent daar mee dat hij wil gehoorzamen. Petrus begon Hem te bestraffen. Maar hij besefte niet dat hij daarmee zijn eigen heil op het spel zette. Petrus immers wil het lijden niet, maar sluit daarmee ook de opstanding uit. Omdat Petrus de „Via Dolorosa" afwijst, loopt de uiteindelijke overwinning als zand door zijn vingers. Ons „neen" tegen God zet meestal onze eigen toekomst op het spel. Wie Gods weg niet wil gaan, komt nimmer tot Gods doel. We lezen vandaag: Mattheus 211-17. ROTTERDAM De rooms- katholieke priesters zqn tegen het „Utrechtse experiment". De studentenpaters hebben in Utrecht predikanten van ver schillende kerken gevraagd om op de zondagen van de lijdens weken de mis te bedienen. Tij dens hun maandelijkse vergade ring in Rotterdam hebben de bisschoppen hun ernstige afkeu ring hierover uitgesproken, maar ze hebben de diensten niet officieel verboden. Hoewel nog geen officieel ant woord is geformuleerd aan de her vormde predikant van Amsterdam, ds. D. Groeneboer, maakt de verkla ring die de bisschoppen gisteren af legden duidelijk dat er geen schijn van kans is, dat hij ook als priester zal worden erkend. De Amsterdamse hervormde predikant wil ook erkend worden als predikant in de Gerefor meerde Kerken en als priester in de Rooms Katholieke Kerk. Zowel het Utrechtse experiment als de aanvraag van ds. Groeneboer, zo zeggen de bisschoppen in hun ver klaring, raken het intieme leven van de kerken en in het bijzonder de ambtsbediening en intercommunie. TOENADERING De bisschoppen zeggen blij te zijn over het feit dat er toenadering is. Terecht wordt op vele plaatsen de behoefte gevoeld om hiervan te ge tuigen en de eenheid dieper te bele ven. Maar samen avondmaal vieren, zo gaan de bisschoppen verder, grijpt in het eigen leven van andere kerken in en kan daarom niet zonder vooraf gaand overleg met die kerken geno men worden. In dat overleg zal gesproken moeten worden over ambt en wijding. Een tweede onoverkomelijke moei lijkheid, die de bisschoppen zien is, dat de „Tafel van de Heer" door de kerken gescheiden bediend wordt. Over deze gescheidenheid mag men niet te gemakkelijk heen stappen. Op dit punt willen de bisschoppen niet weten van een experiment. Dit woord wordt tegenwoordig herhaal de)? k gebruikt, zo geven de bis schoppen toe. Maar, vervolgen zij, een experiment dat het leven van de kerk diep raakt kan binnen de kerk alleen maar gezond functioneren in samenhang met de hele kerkge meenschap. Volgens de bisschoppen kunnen on dernemingen die zich geheel buiten of tegen deze samenhang opstellen voor het geheel van de kerkelijke gemeenschap niet vruchtbaar func tioneren. Aan het slot van hun verklaring zeggen de bisschoppen, dat zij begrij pen, dat er een oecumenische voor hoede gegroeid is, die een grote over eenstemming op liturgisch gebied be reikt heeft. De bisschoppen zouden echter graag zien dat deze verworven overeenstemming allereerst in de ei gen geloofsgemeenschap wordt bin nengebracht en gerealiseerd. ZWOLLE De classis Zwolle van de Gereformeerde Kerken (vrijge maakt) heeft de afgevaardigden van de groep-Vreugdenhil-Bos uit Zwolle In haar midden aanvaard. Vorige maand had de toen nog on gedeelde kerkeraad van Zwolle besloten, zich niet meer op deze classis te doen vertegenwoordigen, omdat de classis de credentiebrief niet geaccepteerd had. Bij de scheu ring besloot dat deel van de kerke raad, dat zich rond de predikanten D. Vreugdenhil en C. G. Bos schaart, de Instructies in te trekken en nieuwe afgevaardigden naar de classis te be noemen. De groep rond ds. Z. G. van Oene heeft dit niet gedaan. De classis Zutphen heeft een be zwaarschrift tegen ds. K. H. de Groot te Winterswijk afgewezen. Ds. De Groot zou de zaaksgerectigheid van Groot zou de zaakgerechtigheid van trokken. OWERRI (Biafra) „Er staan daar in de hoek van het gebouw (het was een school voordien) een paar jongens een bestelling af te werken voor één van de kampen. Ik vroeg hen: Voor welk kamp is het en wét geef je aan hen? Hier volgt het antwoord: voor een kamp met 637 vluchtelingen 45 stokvissen, drie zakjes meel, drie zakjes melkpoeder, tien kopjes zout, negen blikjes corned-beef en tien kopjes cassavemeel. Meer niet." vallers, waarvan ik alleen in dit ver band de vrijwel nachtelijke bombar dementen op het vliegveld noem, on danks zoveel andere tegenvallers zijn er toch de koude cijfers van wat er gedaan is. U moet het beslist twee keer overlezen om een idee te krijgen van wat er staat", schrijft Lolke. In 1.908 kampen wordt aan 968.000 mensen voedsel gegeven. In 1.385 gaarkeukens worden per week 3.950.000 maaltijden bereid. In 76 kleine ziekenhuisjes worden 5.600 zieken verzorgd. In vijf ziekenhuizen worden 1.100 patiënten verzorgd. En dit is alleen nog maar het aan tal, dat door de Wereldraad bereikt wordt. Het Rode Kruis en de Rooms-katholieke Kerk hebben soortgelijke aantallen. Als we in Holland wekelijks zo zouden moeten leven dan waren be paalde supermarkten in een paar we ken failliet. Wat voor recht hebben we in Europa om het beter te hebben dan anderen? Op de markt in de provincie Ower- ri liggen de laatste restanten eigen voedsel te koop. Een vingerhoed met zout kost hier een rijksdaalder. Drie maïskolven ook een rijksdaalder." Dit schrijft Lolke Osinga. Zijn rondzendbrief gaat over de provincie Owerri, waar steeds meer vluchtelin genkampen zijn gekomen. Waren er in augustus vorig jaar vijftig, in fe bruari werden het er 330. Duizenden en duizenden vluchtelingen moeten er wekelijks eten hebben. Toch is er geen week geweest, waarin een kamp helemaal niets kreeg. In de brief worden enkele getallen genoemd. In de maanden november, december en januari kwam er 6.700.000 kilo voedsel en medicijnen Biafra binnen. „Bedenkt u vooral, dat alle toestellen in het donker lan den en dat deze miljoenen kilo's bij het licht van de zaklantaarns uitgela den moeten worden en in vrachtwa gens ingeladen worden. De vliegtui gen landen niet op een vliegveld, maar op een stuk weg tussen Owerri en Onitsha." Koude cijfers „Ondanks de tegenslagen en tegen- Wij werken door met voor zover het kan voor diegenen te zorgen die het nu het dringendst nodig hebben. Dat kunnen we niet alleen doen. Er is een organisatie ontstaan waar we, ondanks een heleboel gebreken, trots op kunnen zijn. Zonder de medewer king van honderden Biafranen waren we zeker hiertoe niet in staat ge weest. Er gaat niet zomaar voedsel naar een kamp. Er is altijd een schakel tussen om ervoor te zorgen dat het zo goed mogelijk verdeeld wordt. De kampcommissie ontvangt het voedsel en verdeelt het. Zo'n commissie bestaat uit capabele mensen. Deels zelf vluchtelingen en deels mensen. die ook voor de oorlog een goede reputatie hadden. Gaarkeukens Er komt veel voor kijken voordat het uitgedeelde voedsel gekookt en bereid in de hongerige monden ver dwijnt. In de gaarkeukens wordt het voedsel door grote groepen vrijwilli gers bereid. Het moet daarna uitge deeld worden aan diegenen, die het het meest nodig hebben: kinderen, zwangere vrouwen en moeders met pasgeboren kinderen. Een en ander is niet altijd eenvou dig in praktijk te brengen. De beslis sing die elk moment valt: Jij hebt het het hardst nodig. Toch zijn we in staat om op deze manier drie keer per week voedsel te verdelen onder j hen, die zonder luchtbrug niet meer in leven zouden zijn. Afgelopen zondag was ik in een vluchtelingenkamp, opgetrokken uit f gras en boombladeren intussen he lemaal verdroogd. Wanneer u van ge tallen houdt, mits u :l? twee keer leest, 65.000 vluchtelingen op vier vierkante kilometer. Een paar mannen kwamen op mij toe. Het moest allemaal vertaald f worden in het Engels, maar het kwam erop neer, dat zij zonder meer toegaven, dat ze door het eten, dat we hen gestuurd hadden in leven waren gebleven. Nog steeds rijden de vrachtauto's af en aan om het voedsel daar te brengen waar het nodig is. Wanneer er tegenvallers zijn, zoals de bombar dementen op het vliegveld gebeurt het nogal eens dat een vrachtauto niet helemaal vol is. Maar er wordt I voor gezorgd, dat ieder kamp en ie- dere gaarkeuken en ziekenhuis wat t krijgen." Beschamend „Ik schrijf u dit niet om er daarna een vorm van tevredenheid van over te houden", besluit Lolke zijn brief. „Het is zelfs beschamend wanneer wc bedenken dat zoveel meer gedaan had kunnen worden. In Holland denk ik heel in het bijzonder aan de op brengst van de laatst gehouden Biaf ra actie, die veel meer had moeten opbrengen. Hoe meer er gedaan wordt in de „betere" landen hoe meer kinderen hier weer kunnen la chen, wandelen en spelen. Wat Biafra nu werkelijk is? We houden het maar op zeven miljoen mensen. De waarheid zal er niet ver vandaan liggen. Willen we deze mensen dat geven wat ze werkelijk als minimum nodig hebben dan moet er per dag alleen al meer dan twee miljoen kilo voedsel en medicijnen naartoe gevlogen worden. Ik moet er niet aan denken dat we op dit mo ment tien procent van dit alles in vliegen. Meer kunnen we niet. Het betekent, dat al ons werken nog maar voor tien procent nood lenigen betekent." Lolke Osinga, die onder de vluch telingen in Biafra werkt ziet af en toe nog kans een rondzendbrief naar Nederland te sturen om iets te vertellen over de voedselhulp in het zwaar getroffen gebied. Stukken van die brief, die hij op 27 februari schreef, nemen wij in onderstaand artikel over. Tot de oorlog uitbrak was Lolke jeugdwerker in de Nigeriaanse havenstad Port Harcourt, uitgezon den door Dienst over de Grenzen. Hij kwam terug naar ons land, maar op verzoek van de bekende zendingsarts dokter Middelkoop werkt hij nu in Biafra. Op Biafraanse kindergezichtjes staat de ernst van oude mensen getekend. Ze hebben in korte tijd dan ook meer meegemaakt, dan veel Europeanen in een heel mensenleven. „Wat voor recht hebben we in Europa om het beter te hebben dan anderen?", vraagt Lolke Osinga, die beide foto's zelf maakte. LAGOS Volgens Radio Biafra zou een Nigeriaans vliegtuig gisteren een aanval hebben gedaan op de markt van Oemahia. Er zijn volgens deze radio 35 mensen gedood en 80 gewond. Op de markt ontstond pa niek. De radio meldde voorts dat een Biafraans dorp met raketten is bestookt. Daar werden acht mensen gedood en 20 gewond. CADZAND De hervormde en gereformeerde soos- en instuifcom- sies in Zeeland hebben een brief geschreven aan de Zeeuwse kamer leden over de oorlog in Biafra. Zij vragen hen, er bij de regering op aan te dringen, dat zij het zover weet te krijgen, dat Engeland en Rusland hun wapenleveranties aan Nigeria zo snel mogelijk zullen sta ken. Verder menen zij, dat erken ning van Biafra door Nederland een stap zou kunnen zijn tot een po litieke oplossing. Het voedsel wordt zo eerlijk mogelijk verdeeld, maar het blijft mondjes maat zolang er geen goede permanente luchtbrug is. Biafranen met zorgelijke gezichten wachten geduldig hun beurt af. (Van onze onderwijsredacteur) DEN HAAG De ministers Ve rin ga en Polak geven het Eerste-Ka- merlid Van Wijk (pac.) geen ant woord op de vraag hoe het mogelijk is geweest dat iemand als prof. dr. J. P. Hoovkaas in zijn loopbaan achter eenvolgens benoemd kon worden tot raadadviseur bij het ministerie van justitie, raadsheer in het Amsterdams gerechtshof, advocaat-generaal bij de Hoge Raad en hoogleraar staatsrecht Tijdens een kamp voor eerstejaars studenten maakte prof. Hooykaas verscheidene omstreden opmerkingen over het krijgen van kinderen, meer en minder begaafden, enz. De juri dische faculteit van de Utrechtse universiteit had zich van deze uitspraken in het openbaar willen distantiëren, maar dit is niet meer gebeurd omdat prof. Hooykaas ontslag nam. Over deze affaire werden in no vember van het vorig jaar uitvoerige vragen gesteld door de PSP-senator. Vlak voor de behandeling van de on derwijsbegroting in de Eerste Kamer heeft Veringa, mede namens Polak, deze vragen nog beantwoord. Voor een blinde student werd van het college een bandopname ge maakt; na het college werd een vraag gesteld die tezamen met de beant woording niet meer op de band is gekomen. Prof. Hooykaas zou gezegd hebben dat intelligente kipderen uit lagere standen onwettige kinderen zijn. maar de verklaringen spreken elkaar op dit punt tegen. Nu objectief niet vaststaat in welke zin prof. Hooykaas zichheeft uitgelaten, zegt Veringa dat op de vragen „hoe het mogelijk is geweest enz." geen ant woord hoeft te worden gegeven. 2 3 4 S 6 7 8 9 2 3 4 S 7 8 9 Hor.: 1. kleur - Rom. Keizer. 2. kleur - vorderen. 3. vriend (Fr) - gravure - water in Z. Holland. 4. bijwoord - ontgonnen land. 5. myth, figuur - tegenstelling van west. 6. houten hamer - zoen. 7. tuchtroede - bootje. 8. hoekpijler - lipbloemige plant. 9. muzieknoot - Europeaan - natuurlijk waterbekken. Vert.: 1. kosteloos - bitter vocht. 2. wijnglas - meisjesnaam. 3. viervoetig dier - vogel - voorzetsel. 4. plaats in Gelderland - vreemde taal. 5. keurige - plaats in Gelderland. 6. holte in een muur - cilindervormig voorwerp - toiletartikel. 7. zilveruitje - biersoort. 8. bereids - vereniging. 9. telwoord (Eng.) - gravure - aardsoort. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: i. klerk, 4. Po. 5. om, 7. laks, 9. open, 11. Ria, 12. Inn, 14. las, 16. R.K., 18 LK., 19. me, 20. in, 21. do, 22. st. 23, Ot, 25. ge, 27. rok, 29. eik, 31. een, 33 peer, 35 mand, 37. re, 39. L.S., 40. kraag. Vert.: 1. kok, 2. ei, 3. kop, 4. paar, 6. melk, 7. li, 8. si, 9. on, 10. na, 11. romer, 13. nu, 15 satan, 17 kit, 18. log, 23. oker, 24. ei, 26 eens, 28 op, 29. er, 30. km, 32. ed, 34. eek, 36. alg, 38. ha. (Van onze kerkredactie) WASHINGTON Het opperste gerechtshof van de Verenigde Staten heeft uitgesproken, dat rechtbanken niet be voegd zjjn, om een oor deel uit te spreken in zake leergeschillen bin nen of tussen christelijke kerken. Met deze uitspraak zijn de uitspraken van lagere gerechtshoven in de staat Georgia vernietigd in een geschil om kerkelijke goe deren van twee presbyteri aanse gemeenten in Savan nah. Deze rechtbanken hadden vastgesteld, dat de 950.000 zielen tellende Zuidelijke presbyteriaanse Kerk in strijd was gekomen met haar oorspronkelijke grondslag. In 1966 scheidden twee plaatselijke gemeenten van deze kerk in Savannah aan Amerika's oostkust zich af van het kerkverband. Zij waren het niet eens met de toelating van de vrouw in het ambt, de steun van de kerk aan het afschaffen van Bijbel en gebed op de openbare school, het lidmaatschap van de nationale raad van kerken, uitspraken van de kerk over economische, so ciale en politieke zaken (met name over de oorlog in Vietnam) en zondags schoolliteratuur, die in strijd zou zijn met de belij denisgeschriften. Volgens de kerkorde van de Presbyteriaanse Kerk (en van de meeste Ameri kaanse kerken) vallen het kerkgebouw en de andere eigendommen van een ge meente. die zich afscheidt, automatiscr toe aan het kerkverband. De classis Savannah wilde daarom het beheer van de kerkelijke goederen overnemen, totdat er weer nieuwe kerkeraden zouden kunnen worden ge kozen (er waren twee ou derlingen overgebleven). De afgescheiden gemeen ten wisten dit echter In een kort geding te verhinderen. De rechtbank van Savan nah bevestigde dit later. Verwijderd De grond van de uitspraak van deze recht bank was, dat de kerkorde in dit geval niet opging, omdat de Presbyteriaanse Kerk zich aanzienlijk had verwijderd van het geloof en de praktijk, die ze had op het tijdstip, dat de ge meenten in Savannah wa ren gesticht Het gerechtshof van Georgia bevestigde deze uitspraak weer. Daarop ging cïe Presbyteriaanse Kerk in appel bij het op perste gerechtshof in Washington, dat de eerdere uitspraken nu vernietigd heeft, als in strijd met het beginsel van scheiding tus sen kerk en staat. Het Eerste Amendement bij de Amerikaanse grond wet verbiedt rechtbanken, om uitspraak te doen over de interpretatie van kerke lijke leerstellingen en het belang van die leerstellin gen, zei het opperste ge rechtshof. Daarom kan een rechtbank nooit kerkelijke goederen toewijzen op grondslag van de interpre tatie en de betekenis, die die rechtbank toekent aan onderdelen van de kerke lijke leer. Rechtbanken kunnen in dergelijke zaken alleen uitspraak doen, als er spra ke is van „bedrog, sa menspanning of willekeur", in ieder geval van niet-reli- gieuze zaken. Instemming Dit proces heeft zeer de aandacht getrokken in ke-rkelijke kringen. Leiders van verschillende kerken hebben de uitspraak met instemming begroet. Zij menen, dat hierdoor versplintering van hun ker ken kan worden voorko men. Vier kerken hadden hun meningen aan de rechtbank, overgelegd, waarin zij zich aan de zijde van de Presby teriaanse Kerk plaatsten. Zo zei presiderend bisschop John E. Hines yan de Pro testantse Episcopale Kerk: „Als de- gemeenten in Sa vannah het recht zou wor den toegekend, om zich op deze grond af te scheiden, dan zou dit een precedent zijn voor alle gemeenten, die het niet eens zijn met bepaalde veranderingen in hun kerk. Dat zou onze kerken verwoesten." Overigens kan het ju ridische steekspel om de kerkelijke goederen in Sa vannah nog jarenlang voortduren. De classis moet nu een nieuw proces aan hangig maken en de af gescheiden gemeenten krij gen dan de kans, om de aanspraak van de classis op nieuwe gronden te be twisten. NED. HERV. KERK Beroepen te Hoogeveen: J. Kruyt te Rotterdam-Hillegersberg; te Vlis- singen (pred. v. buitengew. werkzmh.- geestel. verzorging ziekenhuis Bethes- da)-toez.: J. Kwast te Vlissingen (wijkgem. 1); te Gasselternijveen (toez.): C. M. v. Endt, kand. te Utrecht; te Capelle a.d. IJssel: R. E. Kuus te Voorthuizen. Aangenomen naar Emmen (pred. v. buitengew. werkzmh, geestel. verzor ger diaconessenhuis): J. G. H. Eggink te Bolsward; naar Assen (pred. v. bui tengew. werkzmh-geestel. verzorg ster Hendrik van Boeyenoord zieken huis): vie. mej. S. v.d. Wal aldaar. Bedankt voor Hollandscheveld: G. C. Post te Giessendam-Nederhar- dinxveld. GEREF. KERKEN Beroepen 'te Amsterdam-Noord- Buiksloot: H. Sweepe te Schevenin- gen. Benoemd tot hulppred. te Renkum- Heelsum: J. G. Adema te Rotterdam- Delfshaven. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Delfzijl: P. Schelling te Wetsinge-Sauwerd. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor 's-Gravendeel: J. Plantinga te Rozenburg. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Slikkerveer en te Rot- terdam-Zuidwijk: J. C. Weststrate te Meliskerke; te Veenendaal: A. W. Verhoef te Barneveld. LOCHEM Het bestuur van de stichting „Elisabethbode" heeft de redactie van dit gereformeerde evan gelisatieblad uitgebreid. Naast ds. E. I. F. Nawijn en ds. W. A. Wiersinga zijn benoemd ds. G. van den Berg te Groningen en ds. E. Th. Thijs te Kampen. (Advertentie) Onmiddellijke verlichting van "Doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten Deumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algcsal-halsem. Onmiddellijk In de huid doordringend, werkt Algesal diep op de wepfsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtcscnsatle of irritatie van de huid to veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2