Bloedbad in school van middelbare Zuid-S oedan Visser 't Hooft waarschuwt weer Engelse Kerk haar belijdenisgeschrift onttroont Belijdenisbeweging naar kerkedag Gebed weerhield luchtpiraat VREDESCONFERENTIE ZET WERK VOORT Christologie op het programma Een woord voor vandaag Zonder geen bisschoppen eenheid BEROEPINGSWERK Prof. Tinbergen in leiding IKV Ondertekening niet meer nodig DONDERDAG 6 MAART 1969 „Wie zegt gij dat Ik ben?" vraagt Jezus Christus aan de discipelen. Het antwoord van Petrus luidt: „Gij zijt de Christus." Dit verhaal wordt ons in Marcus 8 heel sober verteld. In Mattheüs wordt Petrus zalig gesproken om deze woorden. Marcus zegt alleen dat Christus Zijn discipelen verbood „met iemand hierover te spreken". Vindt Marcus die uitspraak minder belangrijk? Dat lijkt er wel op. Trouwens, waarom is die uitspraak zo belang rijk. Christus is immers de achternaam van Jezus, we zeggen immers Jezus Christus!" Maar in de dagen van Marcus waren er nog geen achternamen. Eigenlijk zegt Petrus: Gij zijt de Messias, de Gezalfde, degene die wij verwachten, die ons beloofd is door de profeten. De farizeeën lazen de bijbel, maar herkenden Jezus niet als Hij begon te sprekenhoewel Hij hun in Gods Woord beloofd was. De discipelen trekken vn geloof hier een rechte lijn van de bijbel naar de Christus, van de belofte naar de Vervuiler van beloften, van de aangekondigde Gezalfde, naar de gekomen Heer. Mattheüs laat uitkomen, hoe belangrijk deze uitspraak is. Ze is niet zo maar een mededeling. Hier is sprake van herkenning van de openbaring Gods en die kan er alleen zijn als Gods Geest ons de ogen opent. Vandaar dat in Mattheüs Christus tot Petrus zegt: „Zalig zijt gij". Dit is voor Mattheüs de hoogste belijdenis die uitgesproken kan worden. Marcus reageert anders. Dit is voor hem een belijdenis die veel misverstanden kan wekken. Maar daar over morgen. We lezen vandaag: Mattheüs 18 1-14 MIAMI Naar nu pas bekend geworden is, heeft een Ameri- j kaanse piloot op 3 februari door een pastoraal gesprek een lucht piraat afgebracht van zijn poging I een vliegtuig naar Cuba te ont- voeren. Piloot Harry L. Davies van de Na tional Airlines werd op een gewone lijnvlucht door de 18-jarige Michael Peparo uit New York met een dolk gedwongen zijn koers te veranderen en naar Havanna te vliegen. Eerst won Davis tijd door te zeg gen. dat hij daar niet genoeg benzine voor had. Toen ried hij de jongen aan, God te bidden om hulp en lei ding. Eerst aarzelde Peparo. Toen liet hij zijn wapen vallen en gaf zijn hand voor een gemeenschappelijk ge bed. Zonder dat de passagiers iets ge merkt hadden, landde het toestel op tijd in Miami. Daar kreeg Davis de belofte van de justitie, dat Peparo niet als misdadiger behandeld zou worden. COGG-conferentie over Bijbel ZEIST Het contactorgaan van de gereformeerde gezindte belegt 23 en 24 april op Woudschoten een confe rentie over „het gezag van de Bijbel in het dagelijkse leven". Sprekers zijn dr. R. H. Bremmer te Enschede en ds. J. Overduin te Veenendaal. Belangstellenden voor deze confe rentie kunnen zich opgeven bij ds. J. H. Velema, Anna Paulownalaan 17, Apeldoorn (tel. 05760 - 12362). VIERHONDERD LEERLINGEN VERMOORD DE VERGETEN BURGEROORLOG WOEDT VOORT FONDS GEVORMD OM MEDISCH TE HELPEN Sportnieuws (29) Van de zondagsviering wordt weer eens een schibbolet (Richteren 12 6) voor „echte" christenen gemaakt, ge tuige de vele inzenders over al of geen zondagssport in onze bladen. Men maakt tegen het duidelijk ge tuigenis van de Schrift in van de zon dag weer een Sabbat en meent dan de Bijbel aan zijn kant te hebben. Een werkelijk ernstige dwaling, juist om dat zij zo vroom lijkt. Hoe christenen uit de heidenen zich gedragen moesten wordt in Handelin gen 15 duidelijk gemaakt. Toen eisten christenen uit de Joden, dat christe nen uit de heidenen zich per se besnij den lieten. De besnijdenis werd toen als net zo'n schibbolet gehanteerd als nu de zondagsviering. De vergadering in Jeruzalem heeft toen besloten, dat men christenen uit de heidenen niet met Joodse zaken moest lastig vallen en derhalve de besnijdenis niet voorgeschreven. Bij die gelegenheid heeft men hun ook de Sabbat niet voorgeschreven en dat de zondag voor de christenen uit de hei denen wel eens een soort Sabbat kon worden, dat vond men toen zo vreemd en ondenkbaar, dat men er zelfs met geen woord over heeft gerept. Zoals nu omgekeerd niemand in dit verband meer een woord rept over de besnij denis. Het wetticisme is echter zo ver voortgewoekerd, dat men altijd op r.oek is naar kentekenen. Als men zich niet langer vastklemt aan de besnijde nis, omdat dit met zoveel woorden verboden is, klampt men zich aan de zondag vast om maar goed christelijk wil koste wat kost een mooi visitie- kaartje hebben en schone deugden waarop men prat kan gaan. Nu is het nauwgezet houden van de zondag als een Sabbatheiliging eer kinderlijk eenvoudige zaek: men doel eenvoudig niet, wat men zijn ongelo- het vrome vlees en men kan zich te- gebracht en Handelingen 15 naar geest aan zijn laars heeft gelapt, wordt minder belangrijk geacht Belangstelling voor sport heb mij vrijmaakt. Dan waag ik het alleen met de Bij naast de Bijbel er schijnen op na houden en waarin zij precies als i een burgerlijk wetboek kunnen opslaan wat zij en anderen precies moeten doen om net christenen te lij ken. Dat dikke boek is een denkbeel dig boek. Niemand kan titel en uitgever noe men, maar het moet bestaan, want zoveel christenen weten altijd zo pre cies wat zij en vooral anderen moeten doen en laten om christelijk te mogen heten, dat je op het laatst werkelijk gaat geloven dat dat dikke boek echt bestaat. Het is echter een fictie. Een boze fictie. Daarom, beste krant, wees een krant en bericht wat je goed genoeg vindt om te berichten, in de geest zoals je het naar eer en geweten meent te moeten berichten. Zelfs al zou het sport, kunst, of weet ik veel, van zon dag zijn. Persoonlijk zal ik van die sport geen kennis nemen, maar als er nu eenmaal mensen zijn. die zich er wel voor inte resseren, wees hun daarmee dan van dienst en onthoudt het hun niet omdat volgens een of andere theologie, die er volstrekt naast ls. een mens op zondag geen sport mag bedrijven. Dat is wet ticisme, het grootste gevaar, dat de christenheid bedreigt. Den Haag B. A. Davids Studenten Ais d« Chinezen, die alvast een mi- voorpost in Albanië hebben. Christocentrisch blijven (Van onze kerkredactie) LODWAR, KENIA Nog altijd duurt de vergeten burger oorlog in Soedan voort. Hoewel een jaar geleden gehoopt werd dat er een oplossing in zicht kwam, komen er nu weer berichten over nieuwe bloedbaden. Noordsoedanese soldaten hebben vrijwel alle 400 leerlingen van een middelbare school vermoord. Twee leerlingen wisten te ontsnappen en konden vluchten naar Kenia. BERKELEY (VS) Op nieuw heeft de oud-secretaris generaal van de Wereldraad van Kerken, dr. W. A. Visser 't Hooft gewaarschuwd tegen een te sterk beklemtonen van de so ciale actie in de oecumenische beweging. Als de pleitbezorgers van de soci ale actie en de voorvechters van de eenheid der kerken binnen de oecu menische beweging gescheiden wegen gaan bewandelen, leidt dat onherroe- pellijk tot een chaos, zei hij in een toespraak tot theologische studenten In Berkeley. „Een oecumenische beweging, die niet christocentrisch gericht is, kan niet meer tot stand brengen dan een kortademig syncretisme een waar deloze poging om een of ander gevoel van eenheid te scheppen door de te genstellingen en verschillen te ver doezelen." 365 1 13 2 3 6 5 6 7 8 9 10 11 12 Dr. Visser 't Hooft zei, dat het hem opgevallen was, dat sommigen die zich beijveren voor een versterkt en gagement van de kerken in de derde wereld, al spreken van een „post-oe- cumenische tijd". Zij geloven, dat in tensiever samenwerking in sociale actie het enige middel is, waardoor de christenen tot elkaar kunnen ko men. Begin vorig jaar werd een am nestie afgekondigd voor alle vrij heidsstrijders. Zelfs de anglicaanse bisschop van Kartoem verzocht de duizenden vluchtelingen naar hun land terug te keren. Reeds tien jaar lang bestaan er in tense spanningen tussen het islami tische noorden en het heidense zui den van dit uitgestrekte land. In het heidense zuiden woonden duizenden christenen. Onder dwang van de re gering hebben echter alle zendelin gen het land moeten verlaten. V rijlieidsstrijd Reeds jaren lang vechten zuidelijke vrijheidsstrijders vergeefs om hun deel van dit land los te maken van het islamitisch gedeelte met zijn Ara bische bevolking. Deze burgeroorlog heeft zeker aan reeds een half mil joen mensen het leven gekost, terwijl 300.000 mensen naar de omringende landen gevlucht zijn. Zij zijn te vin den in Oeganda, Kongo, Kenia, Ethio pië en de Centraalafrikaanse Repu bliek. De noordelijke moslimtroepen heb ben in het zuiden vreselijke bloedba den aangericht. In sommige dorpen werden christenen in de kerk bijeen gedreven en verbrand, predikanten werden vermoord nadat ze gefolterd waren en duizenden christenen kwa men bij schietpartijen om het leven. Op het ogenblik beheersen de noordelijke troepen de meeste grote- Studie Lutherse Wereldfederatie (Van onze kerkredactie) re steden. Maar het zuidelijk platte land is voor het overgrote deel in handen van de Anyanya, letterlijk cobravergif, een scheldnaam voor de vrijheidsstrijders die zij tot een ere naam hebben gemaakt. Deze guerril lastrijders doen herhaaldelijk aanval len op de aanvoerlijnen van de noor delijke troepen. Een dergelijke aanval resulteerde volgens het Oostafrikaanse blad Re porter onlangs in een nieuw bloedbad. Twee jongens die het overleefden ontvluchtten naar Kenia. De zestienjarige Dallingstone en de zeventienjarige Luckson vertelden dat het bloedbad begon nadat de Anyanya drie legertrucks had opge blazen. Uit kwaadheid renden Soedanese soldaten met stenguns de straten van het dorp Chakara binnen en begon nen links en rechts om zich heen te schieten. In korte tijd werden 120 mensen gedood. Daarna trokken de soldaten naar de middelbare school, die 400 leerlingen telde en begonnen in de klassen te schieten. In de klas van de beide jongens waren reeds 15 doden gevallen, toen zij in hun angst opsprongen en zich door de ramen naar buiten wierpen. Hoewel de kogels hen om de oren vlogen, werden zij niet geraakt. Fonds De jongens durfden niet terug naar het dorp en legden de 120 kilometer naar de grens van Kenia te voet af. Onderweg ontmoetten ze een guerril laeenheid van de Anyanya die hen van voedsel voorzag. De vrijheids strijders brachten de beide jongen* ook naar de grens, waar ze in Lod- war, Kenia, werden opgevangen. Hoewel duizenden christenen ver moord zijn, omdat de moslimtroepen zich het eerst tegen hen keren, zijn er bewijzen dat de kerk groeit, ook al zijn er geen zendelingen meer in zui delijk Soedan. De World Evangelical Fellowship, de oudste oecumenische beweging, heeft zich nu het lot van deze christenen aangetrokken en een fonds gevormd dat de naam Southern Sudan Christian Aid heeft gekregen. Het wil geld bijeenbrengen om medi cijnen naar dit gebied te zenden en zo mogelijk ook medische teams. Een deel van het geld zal gebruikt wor den om bijbels te verspreiden. Dit kaartje laat zien hoe de culturele grens tussen het Ara bisch" en het door negers be woonde deel van Afrika dwars door de staat Soedan loopt. De burgeroorlog woedt vooral in de provincies Bahr-el-ghazal, Bo- ven-Nijl en Equatoria. GENÈVE Meer dan twee derde van alle christenen leeft onder bisschoppen. Daarom moe ten de kerken die het bisschops ambt niet kennen, ernstig over wegen, of ze het niet zouden moeten invoeren, als ze geen fundamentele bezwaren tegen dit ambt hebben. Zonder historisch episcopaat is de eenheid der kerken praktisch niet mogelijk. Dit staat te lezen in de slot beschouwing in een studie „Kerk- NED. HERV. KERK Beroepen te Maassluis (wijkgem. 4 - nieuwe pred.pl.): E. F. Verbaas te Fijnaart. Aangenomen naar Roden (vac. D. Kramer - toez.): J. Zagema te Ballum en Hollum (Ameland). GEREF. KERKEN Bedankt voor Hoogezand-Sappe- meer: H. Langenburg te Broek op Langendijk. GEREF. KERKEN (vrljgem.) Bedankt voor Rotterdam-Hoogvliet- Spijkenisse: J. Scheltens te Zuidwol- de (Dr.); voor Haarlem (A): A. G. Versteeg te Stadskanaal. GEREF. KERKEN Beroepen te Leerdam: A. W. Ver hoef te Barneveld. president of bisschop?", die gepubli ceerd is door de theologische afdeling van de Lutherse Wereldfederatie. De Duitse uitgave verscheen bij Vandenhoeck en Ruprecht in Göttin- gen. De Engelse uitgave verschijnt binnenkort in Philadelphia. Over de vraag „kerkpresident of bisschop" wordt onder de lutheranen in de wereld verschillend gedacht. De opvattingen variëren van de zeer hoogkerkelijke Zweden, die in hun bisschopsambt alle nadruk leggen op de apostolische successie, tot een si tuatie als in de Nederlandse Evange- lisch-Lutherse Kerk, waar men geen bisschop kent. maar een synodepresi dent die voor enkele jaren gekozen wordt. Op het zendingsveld kan dat wel eens tot gecompliceerde situaties lei den, als lutherse zendingen uit verschillende landen samen één kerk willen stichten. Een vraag uit de jon ge kerken was dan ook aanleiding voor de 'utherse wereldassemblee van Helsinki in 1963, om tot deze studie opdracht te geven. Daarbij speelt het bisschopsambt ook een belangrijke rol in het oecu menisch gesprek. Andere reden Intussen heeft de Evangelisch- Lutherse Kerk van Madhya Pradesh (Midden-India) zojuist om een heel andere reden het bis schopsambt ingevoerd. Deze kerk werd tot nu toe door een kerkpresident geleid, maar men vond dat te veel aan een politieke titel doen denken. De naam „bisschop" doet duidelijker het religieuze karak ter van het leidende ambt uitkomen, zo werd daar geredeneerd. GENèVE In Cartigny bij Genève vergaderen deze week elk twaalf theologen van het christen dom en van de islam. Hun conferentie, georganiseerd door het secretariaat voor Geloofsbe lijdenis en Kerkorde van de Wereld raad, is het gevolg van een kleinere ontmoeting vorig jaar. Drie onderwerpen komen aan de orde: mogelijkheden en beloften in het gesprek islam-christendom, woord van God en Heilige Schrift, religie in een technologisch tijdperk. (Van onze kerkredactie) WARSCHAU De Praagse Christelijke Vredesconferentie schijnt de ergste crisis voorbij te zijn. Vergaderingen van het in ternationale secretariaat en van het werkcomité in de eerste maanden van dit jaar hebben in elk geval getoond, dat de orga nisatie niet uit elkaar gevallen is. Op de vorige vergadering van het werkcomité, in oktober in Parijs, tra den diepe meningsverschillen aan de dag over de gebeurtenissen in Tsje- choslowakije. Vooral de Russische kerken pro testeerden tegen de verklaring, die namens de organisatie op de dag van de inval was afgelegd. Zij dreigden zich te zullen terugtrekken, als de organisatie nog langer vanuit Praag zou worden geleid. Twee weken geleden vergaderde DEN HAAG Tot voorzitter van het interkerkelijk vredesberaad (IKV) zijn voor 1969 gekozen de heer E. Koppelaar en prof. dr. J. Tinber gen. De heer Koppelaar is belast met de leiding van de interne organisatie. Prof. Tinbergen zal de organisatie van de Vredesweek leiden die 21 - 28 september wordt gehouden en de verhouding noord-zuid als thema heeft. het werkcomité weer, nu te War schau. In net communiqué, dat enkele dagen na de bijeenkomst werd gepu bliceerd, wordt met betrekking tot de situatie in Tsjechoslowakije alleen gezegd dat het werkcomité „kennis nam van een informatie van de Tsje- choslowaakse broeders". Het werkcomité sprak zich verder uit voor de „soevereiniteit en integri teit van alle staten en hun vreedza me coëxistentie". Het aflopen van het NAVO-ver- drag dit jaar betekent voor alle be trokken staten een mogelijkheid om de politieke en militaire blokken in Europa te doen verdwijnen. Dat zou gepaard moeten gaan met multilate rale garanties voor territoriale inte griteit, veiligheid en niet-inmenging voor alle staten, die nu tot deze blok ken behoren. Het comité sprak tenslotte de hoop uit, dat de Chinese christenen zo spoedig mogelijk weer aan het werk zouden kunnen deelnemen. Meningsverschillen In januari vergaderde het interna tionale secretariaat van de Praagse vredesconferentie in Praag. Na afloop verklaarde de secretaris-generaal, de Tsjech dr. J. N. Ondra, dat de bewe ging haar werk wil voortzetten on danks blijvende meningsverschillen. Hij zei dat ze in de fundamentele vragen, die de beginselen van het werk betreffen, een zékere eenheid behouden heeft. De meningsverschillen hebben vol gens hem betrekking op kwesties van organisatie en structuur. Met voldoening zei Ondra dat van de dertien secretarissen slechts één afwezig was, prof. Ilja Georgescu uit Roemenië. (Van onze kerkredactie) LONDEN Geestelijken in de Anglicaanse Kerk behoeven voortaan niet meer hun instem ming te betuigen met het be lijdenisgeschrift van deze kerk, de Negenendertig Artikelen. Met overweldigende meerderheid werd niertoe besloten door de kerk vergadering. Er zal een nieuwe for mule worden ontworpen, waarmee de nieuwe predikanten hun instemming met het belijden van de kerk moeten betuigen. Deze formule zal veel korter zijn dan de nu gebruikelijke. De Negen endertig Artikelen zullen er niet meer >n worden genoemd. Het oesluit van de kerkvergadering moet nog worden goedgekeurd door het Britse parlement Vul horizontaal in: 1. zonnescherm, 2. mist, 3. ge- I meenschappelijke weide, 4. hoog bouwwerk, 5. boom, 6. medeklinker, 7. klinker, 8. Europeaan, 9. soort van kers, 10. courant (Vlaams). 11. ver heugd, 12. stuk geschut. Bij juiste oplossing leest men Ver ticaal 13 een zegswijze. Oplossing vorige puzzel. Hor. 1. kree, 4. Esla, 7. grendel, 10. staal, 12, inert, 14. tra. 15. fee, 17. dos, 18. olm. 20. lee, 21. einde, 22. pos. 24. ale, 26. een, 27. pee, 29. ink, 31. stère, 33. ronde 35. eerlang. 36. arre, 37. sein. Vert. 1. kast, 2. egaal, 3. era, 4. een, 5. slede.6. arts, 8. elf. 9. die. 11. trom pet 13. roerend. 16. eenre. 19. mes, 20. Lea, 23, oneer. 25. Linge, 26. Esla, 27. per. 28. era. 30. keen, 32. ree. 34. ons. over twintig jaar Italië bezetten, zul len de pro-Chinese studenten als dank voor hun goede houding geen mandsjoe-staart behoeven te dragen, maar een kale kop krijgen en een baantje als derde klas beul. Dèn zullen zij zien hoe de bevrij ders denken over persoonlijke vrij heid, studieloon, examens, sportwa gens en harems. Dan zullen ze wel andere nuttige bezigheden krijgen. Rotterdam Quist (Van onze kerkredactie) FULDA De Duitse beljjdenisbeweging „Geen Ander Evangelie" zal dit jaar deel nemen aan de Duitse kerkedag die in Stuttgart wordt gehouden. Als voorwaarde is evenwel gesteld dat de kerkedagorgani- satie een speciale werkgroep zal instellen, die zich zal bezinnen op de vraag wie Christus is. Het presidium heeft reeds beloofd dit te zullen doen. Een van de grootste zalen (4000 zitplaatsen) van het tentoonstellings terrein van Stuttgart zal voor deze werk groep gereserveerd worden. Twee jaar geleden wilde de belijdenisbeweging niet deelnemen aan de kerkedag van Hannover. De leiders van deze orthodoxe beweging hadden bezwaar tegen een drietal sprekers, waarvan het naar hun mening bekend was dat zij de leer van de kerk niet in alle opzichten aanvaardden. Dit keer heeft de beweging een andere lijn gekozen. Besloten werd dat er deelgenomen zou worden, mits de kerkedag het onderwerp van de christologie op zijn programma zou plaatsen. BELANGRIJKE CONTROVERSE De belangrijkste theologische controverse van het ogenblik betreft de persoon en het werk van Jezus Christus, zo wordt gezegd. Dit onderwerp moet besproken kunnen worden zonder bepaalde aspecten van de kwestie te verdoezelen en in alle openheid, is de eis. Het bericht dat de belijde nisbeweging dit jaar wel zal meedoen aan de kerkedag, die van 16 tot 30 juli wordt gehouden. is nog niet bevestigd door het organiserend comité in Fulda. Het werd meegedeeld door de voorzitter van „Geen Ander Evangelie", ds. Rudolf Baumer, op een vergadering met afgevaardigden van de belij denisbeweging, de „kerkelijke vereniging yoor bijbel en belijdenis," de „Evangelische vereniging van Berlijn" en het Württembergse piëtisme. „STRIJD OM JEZUS" Wel blijkt uit het zojuist verschenen voorlopige programma dat aan de zeven werkgroepen er één, genaamd „Strijd om Jezus" is toegevoegd. Ter wijl van de andere werkgroepen de thema's reeds zijn vastgesteld, moet dat nog gebeuren voor deze nieuwe werkgroep. Tijdens de drie dagen waarop de werkgroep zich bezint zal, volgens ds. Baumer, steeds een „belijdenisgetrouwe" spreker het woord voeren en een vertegenwoordiger van de ..theologie die zich heeft losgemaakt van een let terlijk verstaan van de geloofsbelijdenissen." De Negenendertig Artikelen date ren uit 1563. Ze herinneren aan de Nederlandse Geloofsbelijdenis, die twee jaar ouder is, en vooral aan de Augsburgse confessie. De predestina tie wordt erin geaccentueerd en het misoffer verworpen als een godslasterlijke fabel. Er was al jaren sterk verzet tegen het bindende karakter van deze arti kelen. Een sterke stroming op de kerkvergadering wilde ze zelfs hele maal schrappen uit het Book of Com mon Prayer. De polemische toon en de „puriteinse arrogantie" werden beledigend genoemd voor moderne christenen. Gewetensnood De bisschoppen wisten echter toch de vergadering bijna unaniem te winnen. Zij zeiden, dat de voorstellen aan de ene «ant tegemoetkomen aan de gewetensnood van vele geestelij ken. die de artikelen niet met een eerlijk gemoed kunnen onderschrij ven. Maar aan de andere kant wilde men het de evangelische vleugel niet onmogelijk maken, in de Anglicaanse Kerk te blijven. De Negenendertig Artikelen, hoe men er ook over denken mag, maken een onlosmakelijk deel van de angli caanse erfenis uit en mogen daarom niet afgeschaft worden. De meeste evangelischen stelden zich zij het met enige pijn achter de voorstellen. Een van hen. prof. J. N. D. Anderson, zei, dat hij liever gezien had, da4 aar de bezwa ren tegemoet was gekomen door een revisie van de Negenendertig Artike len. Maar hij begreep dat het daar voor nu niet de tijd was. De chaos in de kerk zou daar alleen maar groter door worden, zei hij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2