GRAND GALA, HET FEEST
VAN DE PLATENSTERREN
RADIO
AMADEUS
DU RUZIES
CAROLINA YES
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
door
John Knittel
DONDERDAG 6 MAART 1969
„Morgan ia zij jarig. Wat moet ik geven?"
Een platenbon is altijd raak! PEGGY MARCH JAMES LAST RIKA ZARA'
t MARTINEBI.IL ClLiS OSTER l\BURTO\
't Kon niet op
\~IET alleen de wedstrijd in Parijs
1 was gisteren belangrijk op de
beeldbuis, al werden er uren aan
gespendeerd om heel Nederland in
spanning en vreugde ie laten delen.
Tweemaal een wedstrijd van 120 mi
nuten, begeleidende reportages en
stukken van het NTS-journoal. het
kon niet op. Laat op de avond had de
NTS in een keurig schakelprogram
ma direct contact met Parijs en met
Nieuwspoort in Den Haag.
Herman Kuiphof trachtte tever
geefs het elftal, nu weer helemaal
bijgekomen en opgepoetst, het ge
heim van hun taktiek te ontfutselen,
en Kamervoorzitter Van Thiel kreeg
in Den Haag gelegenheid om
Ajax-voorzitter Jaap van Praag ge
luk te wensen. Hij vergeleek de over
winning in de verlenging met de
dinsdagavond in Parijs vertoonde
slrip-tease: ..aan het einde van zoiets
komt je van het, zal ik maar zeggen".
De Franse beelden kwamen prima
over en bijzonder aantrekkelijk was
het. dat de hoogtepunten van de
wedstrijd meteen in slow motion
werden herhaald, zodat de kijkers
nog beter zagen wat er gebeurde dan
de toeschouwers op de tribune.
Een beetje beschamend waren wel i
de journaalbeelden van alweer te op
gewonden Nederlandse supporters in
de Parijse straten: wanneer zullen
we ooit deze image nog te boven ko
men?
De scherts van mr. Van Thiel gaf
goed de stemming weer in h.et hero
pende Nieuwspoort, waar Netty
Rosenfeld en Henk Enkelaar in de
feestvreugde met microfoons de
propvolle zalen doorgingen en luchti
ge praatjes hielden met goed-geluim-
de ministers, journalisten en Kamer
leden. En passant beloofde minister
Luns Netty Rosenfeld een half uur
interview voor de NTS. hetgeen de
ook niet ontbrekende heer Schütten-
helm wel zal hebben verheugd.
Signaleren wij nog dat de AVRO
op rustig Nederland 2 een 'paar bij
zonder prettige bijdragen -aan de boe-
kenweek-propaganda leverde. Een
„literair" Muziekmozaik van Willem
Duys dat besloten werd door een aar
dig gesprek met Jules de Corte. en
een programma waarin zes critici het
boek van hun keuze aanbevalen.
Goed bedoeld, soms wèl geslaagd
maar vaak te krampachtig was de
^^ibeeldillustratie hierbij. Er werd te
veel snel ingehaakt op woorden, het- j
peen wel vernuftig was. maar dikwijl
nergens op sloeg en daardoor werd
y de aandacht door het oog nogal eens
afgeleid van de draad van het betoog, i
Men kan het ook te mooi willen ma
ken.
(Advertentie)
Hèt cadeau per brief:
Een platenbon is altijd raak!
(Van onze radio- en tv-redactie)
In de Amsterdamse RAI wordt morgenavond het 9e Grand Gala du Disque Populaire ge
houden. een internationaal muziekfestijn ter ere van de Edison-uitreiking. Radio en televisie
zullen er ditmaal van begin tot einde bij zijn. d.w.z. de NRU Hilversum I van 8 tot 12 uur en de
Avro Nederland 1 van 8.20 uur tot middernacht.
Stralend hoogtepunt van de
overladen show wordt het op
treden van Parijse Mireille
Mathieu, voor het eerst in Ne
derland. Zij verschijnt als ere-
gaste aan het einde van een
lange rij artiesten, die ontvan
gen wordt door acteur Guus Os-
ter.
Ooit was het Grand Gala. opgezet
door de Commissie collectieve gram
mof oonplatencampagne, een orga
nisatie van plantenfabrikanten en
-winkeliers, onder leiding van Wil
lem Duys een chaotische toestand,
omdat min of meer georganiseerde
improvisatie er het gezelligheidsca
chet aan moest geven.
Later scheidde men het klassieke
gedeelte van het lichte en kwam er
wat meer ordening in. Nog later gaf
Willem Duys de leiding op en kwam
die in handen van de bezadigder Piet
Beishuyzen.
Dit nam niet weg. dat er achter de
schermen altijd ruzie ontstond over
de toekenning van de Edisons. die de
artiesten van de beste en meest-ver-
kochte platen er. lp's moesten toeval
len. Er werden can voor het publiek
wel mooie, altijd te veel opgepropte
lichte shows verloond naast de rusti
ge concerten waarmee de uitreiking
van de Edisor.s "oor de ernstige mu
ziek gepaard ging. maar er was altijd
wel iets dat de emoties op de spits
dreef. Gevolg: Edisons werden niet
aanvaard of demonstratief „vergeten"
in de kleedkameis achtergelaten.
Maar ja. wat te zeggen van het
keus-maken, dat immers nooit tot te
vredenheid van iedereen kan leiden?
Ook dit jaar is er gemopper. Er
moest, wat het Gala Populaire betrof,
uit 498 platen worden gekozen
voorachttien Edisons. want men
zou het deze keer wat royaler doen.
Niettemin zijn de meeste platen
maatschappijen alweer ontevreden
over de verdeling- de jury is verwe
ten dat zij te veel high-brow te werk
is gegaan en wit meer had moeten
letten op de hit-makers.
Het getwist ip de achtergrond
wordt morgenavond echter weer ver
doezeld met een mooi feest, waarvoor
tallozen geweldig ijverig in de weer
zijn geweest. Het is ten slotte geen
kleinigheid om net zover te krijgen
dat een hele serie buitenlandse ar
tiesten in het lf.nd is gekomen, is
ondergebracht, hoeft gerepeteerd en
dan eindelijk in een volbezette en
rijk versierde zaal kan optreden.
Heel Nederland zal zich, zo hoopt
de Commissie, de ogen uitkijken naar
Mireille Mathieu de ster van de
avond. Het heeft heel wat moeite ge
kost haar hier te krijgen. Vorige ja
ren liepen alle onderhandelingen op
niets uit, maar nu zal ze er toch zijn.
Mireille, vier jaor geleden nog een
fabrieksmeisje, ni een rijke 22-jari-
ge. kan zich permitteren op uitnodi
gingen „neen" te zeggen, zij hoeft
slechts het beste van hel beste te
aanvaarden om het druk genotg te
hebben.
Mireille komt uit Avignon, waar
haar vader steenhouwer was. Het ge
zin met veertien kinderen, van wie
Mireille de oudste is. woonde jaren
lang in een barakkenkamp cn toen ze
veertien jaar was. ging Mireille van
school („Ik was-geen beste leerling!")
en een enveloppenfabriek in.
Zingen was haar lust en haar le
ven. zij bewonderde vooral Edith Pi-
af en zong al hear chansons. Op een
keer deed ze in haar armoedig jurkje
mee aan een talentenjacht op de tele-
J. visie en-ziedaar, ze werd „ontdekt
Impresario Johnny Stark lanceer
de haar met een enorme golf aan
romantische publiciteit, als „de twee
de Edith Piaf", wat zo kort na de
dood van de grote chansonnière emo
tioneel prachtig aansloeg. Maar nu
(Advertentie)
„Wat breng ik voor de gastvrouw mee?"
Een platenbon is altijd raak!
kan ze, na eclatante successen, wel op
eigen kracht verder en probeert ze
niet langer een „tweede Edith" te
zijn maar een „eerste Mireille" te
worden. Tot nu toe is zij de grote
lieveling van het Franse publiek en
dus zal zij het wel rooien.
Laten we vooral niet denken, dat
Mireille morgen de enige is: tal van
andere beroemde muze-dienaars en
-dienaressen gaan haar voor.
Daar zijn voor de pauze onder an
deren Peggy March, die morgen pre
cies 21 jaar wordt en vooral in
Duitsland groot succes heeft, Martine
Bijl. die een Edison krijgt voor haar
allerliefste lp met kinderliedjes en
Rika Zaraï. beroemd geworden om
haar ...Terushala'im", de Israëlische
die nu in Parijs woont en in Neder
land al een bekende tv-verschijning
is geworden.
De in Frankrijk wonende zigeuner
familie Les Dimitrievich komt vijf
man sterk: broer en zus Aliocha en
Valia treden hel meest op de voor
grond. maar ook Tereza mag er we
zen in het rer»rtoire van volksmu
ziek en -dans.
Na de pauze onder meer de James
Last Band: de veertigjarige, uit Bre
men afkomstige ieide>- houdt vast aan
goede dansmuziek en schuwt de com
mercie daarbii niet. want zijn platen
rollen als wafels van de pers en wor
den snel verkocht
Natuurlijk dan ook onze eigen An
Burton, die een Edison komt halen
voor haar jazz-plaat Blue Burton en
bij haar optreden wordt begeleid
door het trio Louis van Dijk.
Het is niet doenlijk, alle artiesten
op te noemenu ziet en/of hoort ze
wel. als u belangstelling hebt.
Presentator Guus Oster wordt
charmant geassisteerd door zijn
schalkse dochter Annemarie die zijn
talent heeft geërfd, en Willeke Alber-
ti. die de plaats inneemt van Yoka
Beretti. die moest laten afweten om
dat zij rust moet houden.
MIREILLE MATHIEU
Ne cl. 1 TROS
7.07 uur Pop-show Jam
8.20 uur Klassiek tv-spel: Volpone. comedie van Ben
Jonson, tijdgenoot van Shakespeare.
Ned. 2 KRO
7.30 uur De Flintstones
8.20 uur Aflevering De reporter
9.10 uur Brandpunt
Hilversum I AVRO
8.05 uur Moskou's Filharmonisch Orkest speelt
Sjostakowitsj
9.05 uur Literair portret van Ward Ruyslinck
10.55 uur Hedendaagse muziek
Hilversum II NCRV
8.00 uur Vervolghoorspel Sil de Strandjutter
8.25 uur Steravond, amusementsprogramma
9 50 uur Jan Jongepier bespeelt het orgel van dé
hervormde kerk in Den Burg op Texel
10.45 uur Onvoorzien, actueel magazine
I (Adverientie)
„Hij houdt van muziek. Dus?"
Een platenbon is altijd raak!
(Een wereld in wording)
127
Weinig meisjes van Eugenies leeftijd hadden fysiek en
moreel zoveel geleden, maar hiervoor was Gusti geheel doof
en blind. Hij had geen begrip voor de diepe onderstromin
gen. die een gevoelige ziel teisteren, voor de geestelijke
pijnen van een jong schepsel dat reeds zovele operaties had
moeten doorstaan, dat jaren geleden had om tenslotte als
een kreupele met een vergroeide heup en een verkort been
voor de dag te komen. En bovendien was ze niet eens een
bloedrelatie van Pauline.
Het slot van het liedje was. dat Eugenie Freddy's uitnodi
ging afsloeg en dat ze thuis bleef, zodat Freddy Banz. Gustl
en Pauline alleen uitreden.
Het was prachtig weer. Het was lente, er hing een blauwe
lucht en het panorama van het Oberland was zo helder en
klaar, dat Pauline zeer verbaasd was. toen ze in Muttenthal
gekomen grote wolken boven de Rossmer-vallei zag zweven.
Zo keerde ze naar een streek terug, die altijd levendig in
haar geheugen was bewaard gebleven, sinds de dag, dat ze
die voor het eerst had aanschouwd. Haar hart begon te
bonzen. Zou ze Amadeus zien?
XX
De wagen bereikte eindelijk het bureau van de
maatschappij in Nollen. De modder, die Gusti en Freddy
onderweg menige opmerking had ontlokt, bedekte hun zwar
te stadslaarzen op het ogenblik, dat ze uit de auto stapten.
Pauline zonk bijna tot haar enkels in het slik.
Diep overtuigd van hun belangrijkheid gelastten Gusti en
Freddy enige arbeiders om een plank te halen, waarover ze
naar het bureau zouden kunnen stappen, maar deze arbei
ders verdwenen met een arglistige flikkering in de ogen.
„Dan kunnen we er alleen maar smerig komen", sprak
Freddy en hij bereikte met een paar lange stappen gevolgd
door Gusti. het gebouwtje.
Pauline stapte onverwijld langs de andere kant van de
weg en staarde met een wezenloze uitdrukking op het ge
zicht om zich heen. De mannen riepen haar.
„Doe jullie maar jullie zaken af", riep ze terug, „ik voel
me hier heel gelukkig".
Ze had de arbeiders zien lachen toen de twee bezoekers
voorzichtig met hun broekspijpen in de hoogte door de
modder stapten. Ze had een glimlach met die arbeiders
gewisseld, alsof er tussen hen een wederzijds begrijpen was
ontstaan. Zwarte schoenen, donker stadskostuum. allemach
tig. Haatte zij hen ook niet? Maar toen ze zag, hoe Gusti
onverzettelijk op haar wachtte, stapte ze zonder op de mod
der te letten, de weg over, waarbij ze evenmin lette op zijn
uitroep: „Poulet je schoenen. Je zult nog smerig worden!"
Wat kon haar dat schelen? Ze zou door de modder hebben
willen rollen, maar niet voor Gusti. Hij nam haar arm en
bracht haar naar de treden.
„Nu zullen we toch eens zien. wat voor een soort vent die
Müller is," sprak hij met een gesmoorde stem. „Die vriend
uit je jeugd. Hij kon weieens heel anders zijn, dan je denkt.
Freddy schijnt heel wat van hem af te weten. Hij heeft hem
op een commissievergadering ontmoet. Ik ben heel benieuwd
om de wonderkerel te ontmoeten, over wie men zoveel heeft
gesproken."
„Je kletst maar wat." sprak ze met een abruptheid, die
haarzelf deed schrikken.
Ze hadden vaak over Amadeus gediscussieerd. Voor Gustl
was hij een boeman geworden, een fantoom, dat hem geen
rust liet. Iedere keer. als hij aan hem dacht, kwam zijn gal in
beweging en de jaloezie knaagde dan zo aan hem. dat hij er
bijna lichamelijk ziek van werd.
„Je hoeft hem niet te ontmoeten, als je er geen zin in
hebt," sprak hij tastend. „Misschien zou 't wel beter zijn. om
zijn gezelschap te mijden."
Ze keek hem weer met een koude, schier wilde blik aan.
een blik, die een grote afstand tussen hen opende.
„Dacht je dat?" antwoordde ze. en ze legde een buitenge
wone zoetheid in haar stem. Ze zag. dat zijn ogen smaller
werden.
„Ik vind, dat je zijn gezelschap liever moest mijden, als
je in die geestestoestand verkeert." vervolgde hij.
Plotseling ontwaakte er een gevoel van trots in haar.
Freddy had zich nu bij hen gevoegd, maar dat kon haar niet
schelen.
(Wordt vervolgd)
TELEVISIE
VAN WOND
Hil\ersum I 402 m. AVRO
18.00 Nieuws. 18.16 radiojour
naal. 18.20 Uitzending van de
ARP. 18.30 Stereo: Licht
instrumentaal ensemble. 18.50
Gesproken brief. 18.55 Voor de
kinderen. 19.00 Informatief
programma uit Parijs. 19.30
Nieuws. IKOR:'19.35 Kerk ver
af en dichtbij. 19.40 Mens en
Bijbel. 19.50 Memo: literaire
uitzending. AVRO" 20.05
Moskou's Filharmonisch Or
kest. 21.05 Serie uitzendingen
t.g.v. de Boekenweek: literair
portret van Ward Ruyslinck.
21.40 Stereo: Weense muziek
(opn). 22.00 Gonk!: satirisch
programma. 22.30 Nws 22.38
Radiojournaal. 22.55 venster
op de hedendaagse muziek.
23.30 Stereo: Pianorecital.
23.55-24.00 Nieuws
Hilversum II 298 m. NCRV:
18.30< Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. 19.05 Spek-
trum: nieuws uit de pro
testants christelijke organisa
ties. 19.20 Stereo: Muziek van
het Leger des Heils (opni. 19.35
Country and Western muziek.
20.00 Stereo: Sil de Strandjut
ter, hoorspel. 20.25 Stereo:
Steravond: gevarieerd pro
gramma. 21.40 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek 21.50
Kerkorgelconcert (opn. 22.20
Avondoverdeivking. 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementair
overzicht. 22.45 Onvoorzien: de
sluitpost van de dag. 23.55-24.00
Nieuws.
Nederland I. NTS. 18 50 In
kleur: De Fabeltjeskrant
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. STEP.: 19.03 re
clame. TROS: 19.07 In kleur:
kleur: JAM, non-stop-ac-
tion-op-colour-show. STER:
19.56 Reclame. NTS: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
TROS: 20.20 Volpone. comedie.
(in samenwerking met Toneel
groep Centrum). NTS:
22.35-22.40 Journaal. 23.00-23.30
Teleac: Groenteteelt onder
glas (les 5 - herh
Nederland II. NTS 18 50 In
kleur: De Fabeltjeskrant
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. 19.03 Scala. In
formatief programma. KRO:
19.30 In kleur. De Flintstones.
tekenfilm. STER: 19.56 Recla
me. NTS: 20 00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. KRO:
20.20 De Reporter. TV -feuille
ton. 21.20 Brandpunt. 21.30 Het
Concertgebouworkest: Frag
menten uit Roméo et Juliette.
KRO/RKK' 22.10 Ontmoetingen
in het Oosten: documentaire
film. NTS: 22.40-22 45 Journaal.
België .Kanalen Nederlands
2 en 10. 18.30 Guten Tag:
Duitse les (herhaling les 22).
18.55 Zandmannetje. 19.00 Tie
nerklanken. 19.35 Politieke tri
bune: De Belgische Socia
listische partij: B.S.P (3). 19.50
Keurig Frans- 19.52 Zoeklicht.
19.57 Mededelingen. 20.00
Nieuws. 20.25 De Forsyte Saga.
tv-feuiHeton (18). 21.15 Enquête
of reportage. 22.00 De geboor
te: 3e in een reeks korte
speelfilms gedraaid In op
dracht van di BRT. 22.30
rragmengen u! de nleuv
films. voorgesteld door
Röpcke. 23.10 Nieuws.
RADIO
MORGEN
Hilversum I. 102 m. AVRO:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7 20 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
Stereo: Lichte grammofoon
muzlek. (8.30-8.33 De groente
man). 8.50 Morgenwijding.
NRU: 9.00 Stereo: Klassieke en
moderne kamermuziek (opn).
(9.35-9.40 Waterstanden).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen (gr).
(11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Ste
reo: Viool en plano. 11.55
Beursberichten. NRU: 12.00
Blik op de wereld: informa
tief programma. 12.28 Medede
lingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.29 Voor de landbouw.
NRU: 12.39 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek. 12.49
Recht en slecht, praatje. 13.00
Nieuws. VARA: 13.11 Actuali
teiten. 13.20 Stereo: Klassieke
kamermuziek (grl. 14.00 Wik
ken en wegen: consumenten
rubriek. 14.10 Stereo: Licht
instrumentaal ensemble. NRU:
14.30 Stad van de toekomst -
toekomst van de stad. lezing.
15.00 Klein chanson VPRO:
16.00 Nieuws. 16.02 voor
thuiszittenden. 16.45 Moderne
kamermuziek 'opn). 17.40 In
formatie: achtergronden en
commentaar.
Hilversum II 298 m. KRO:
7.00 Nieuws. 7.10 Hel levende
woord. 7.15 Klaisleke en mo
derne muziek (gr). (7.30
Nieuws: 7.32 Actualiteiten :7.50
Overweging; 8.00 Nieuws). 8 30
Nieuws. 8.32 Voor de
huisvrouw (9.000-9.10) Gym
nastiek voor de huisvrouw).
9 40 Schoolradio. 10.00 Stereo:
Klassieke en moderne orkest
werken (gri. 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de zieken. 11.55 Medede
lingen. 12.00 Gevarieerd pro
gramma, (12.22 Wij van het
land: 12.26 Mededelingen t.b.v
land- en tuinbouw 12 30
Nieuws: 21.41 Actualiteiten;
13 00 Raden maar. quiz.)
14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo:
Licht gevarieerd muziekpro
gramma. (opn) TROS. t.i.oo
Profiel van een volk: Poly
nesiërs. 15.3Ó Spotlight op Ca-
therina Valente (opn). 16.00
Nieuws. 16.02 Filmkroniek.
16.30 Pop-show. 16.55 Stereo:
Nieuws over underground en
westcoast music. 17.15 Sport-
kompas. 17.45 Actualiteiten.
NCRV: 18.00 Lichte koorzang
(opn). 18.19 Uilzending van de
CHU.
Hilversum lil 240 m en
FM-kanalen. VARA: 9.00
Nieuws. 9.02 Klink-klaar zon
der nonsens (10.00 Nieuws).
NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Ml-
cronotities. VPRO: 1200
Nieuws. 12.03 Agent OOO. 13.00
Nieuws. 13.03 Hans Kemna.
13.30 Help TROS: 14.00 Nieuw-
Nieuws. 14.03 Lynx (or Lost
AVRO: 15.00 Nieuws 15.03 Mu
ziek Boetiek (ts.oo Nieuwst
17 00 Nieuws 17 02 Radiojour
naal. 17.05-18.00 Verzoekpro
gramma
TM.LYISIi:
iMORGKV
België
kan. 2 en
School-tv.
Lappie Loep en de Appelenberg
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
1161. „Halt! Zonder mijn
toestemming komt hier
niemand binnen", zei de
overste von Msklkraf'fi.
„Uitstappen, meneer Ppl-
nyek. Ik moet u wandelend
door het park naar het
paleis brengen." ..Ik
heb om drie uur een af
spraak. zei de slimme
1 doctor Polnyck sluw.
j„Weet ik. weet ik", grin-
1 nikte de overste. „Ik weet
ook met wie. En ik weet
(zelfs waarover het gaat."
Hij legde vertrouwelijk
een zware arm om Pol-
nyck's schouder en fluis-
Iterde samenzweerderig:
„Zeg héé. de centen zit
ten zeker in dat koffertje,
hè?" Doctor Polnyck sloeg bijna achterover van pure verbazing. „Wat weet
JIJ nou van de centen?" riep hij uit. „Heeft-ie het jou soms verteld?" „Na-
tüüürlijkü" lachte de overste luid. „Dat moest-ie toch wel. want zonder mijn
hulj> kon-ie de zaak niet versieren! Ik ben toch immers commandant van de
paleiswacht? Ik heb dus overal betrouwbare mannen neergezet. Dat was het
me wel waard, want ik krijg een flink bedragje mee. Twee ton heeft-ie me
beloofd. TWEE TON! Daar ben 'k voor te koop, hooi"! En gaat u nu hier maar
naar binnen, want meneer Verholen zit al op u te wachten mei een vorstelijke
sigaar en een koninklijke hap eten. Om de transactie te vieren, begrijpt u wei?
Hahaha!" De overste loodste doctor Polnyck een staalievertrek binnen, waar
een zelfverzekerd smidje Verholen het er kennelijk goed van nam. De kist
met KNAP-mutator stond al gereed en de smid wierp begerige blikken op het
koffertje in Polnyck's hand. „Ik zal de heren nu maar alleen laten", grijnsde
overste von Msklkraftn. „Dan kunnen zij hun zaakjes in alle rust regelen.
37. De volgende dag kwam er ook geen klant. Jonas
ijsbeerde bij het einde van de pijpleiding op en neer en
keek naar het eiland. Daar was Lappie druk in de weer
om de voordeur dicht te timmeren. Helpt dat wat. Lap
pie!" schreeuwde Jonas over het water. „Eventjes mis
schien!" riep Lappie terug. Jullie begrijpt zeker wel. hoe
hei er voor stond op het eiland. Als er steeds maar
bijkomt en niet afgaat, loopt hel over. Zo dreigde het met
het huisje ook te gaan. Na een paar uur wachten op
klanten, roeide Jonas terug naar zijn huis. Lappie lag op
het gras met een appel te spelen. „Hoe moet dat nu.
Lappie?" vroeg Jonas, op en neer lopend. „Kom. zeg nu
ook eens wat!" Lappie grinnikte en keek op. „Moet ik nu
wat weten? Ik heb al direct gezegd, dat we van dat
schilderij af moeten en jij, jij wilt niet, nu, wat heb ik dan
nog te zeggen....?" J
FERDNAND