DORPJE ORVELTE IS STRAKS COMPLEET SAKSISCH MUSEUM meegenomen voor de David Frost zet Britten te kijk Terugkeer van oude ambacht Landschapschoon Positief Gereformeerd Vredesberaad wekt op tot bezinning, discussie en ook actie MENSEN ACHTERAF BESCHOUWD I ZATERDAG 1 MAART 196» Een van de best bewaard gebleven Saksische dorpjes in Drente het in de gemeente Westerbork gelegen Orvelte krijgt een nieuwe toekomst. Over tien tot vijftien jaar zal een groot plan zijn voltooid, dat voorziet in de totale restauratie van het hele dorp en de keienstraatjes, herstel van de oorspronkelijke aan kleding, „plastische chirurgie" van enige minder passende boer derijen en eliminatie van gebouwen, die in het dorpsbeeld mis staan. Dan zal Orvelte één groot museum zijn geworden, een kijkdorp, waar stedelingen kennis kunnen maken met oude beroepen, waar zij wat kunnen opsteken over het landbouw- „Wanneer je de ontwikkeling In de landbouw, in casu in Or velte, op z'n beloop zou laten, zou het gunstigste geval zijn, dat iemand een leegstaande boerderij koopt en er al dan niet permanent gaat wonen, terwijl afbraak van monumen tale boerderijen in het on gunstigste geval niet denkbeel dig zou zijn", zegt burgemeester L. T. Lieve (47), enthousiast vechter voor de Orvelter plan nen. „Je kunt dat voorkomen door de hele zaak over te bren gen naar het openluchtmuseum, maar dat is een vrij statische zaak. Als je het dorp een nieu we inhoud wilt geven moet het een levend geheel blijven met aangepaste bestemmingen voor de karakteristieke boerderijen." Die aangepaste bestemmingen houden in, dat ondermeer een origineel ingerichte Drentse boerderij voor bezichtiging open zal staan, met een „ex positie" van oude landbouw werktuigen en bijvoorbeeld re gelmatige weefdemonstraties. Binnenkort begint de restau ratie van een boerderij, die zal dienen als „buitenhof" voor de Rijksacademie voor beeldende kunsten in Amsterdam. Paar den, die zo karakteristiek in het bedrijf en waar zij desnoods zelf de hooivork ter hand kunnen nemen. Het dorpsbeeld van Orvelte wordt gesierd door een naar verhouding groot aantal monumentale Saksische boerderij en, die alle tot voor kort werden of nog steeds bewoond worden door boeren. De verwachting voor hun toekomst is echter, dat binnen tien jaar nog slechts een kwart van hen in de landbouw zal werken omdat zij geen opvolger hebben of buiten het dorp op nieuwe ruilverkavelingsboerderijen gaan wonen. Het laat zich raden wat daarvan voor het dorp de gevolgen zouden kunnen zijn: bezitsversnippering zou dreigen en zélfs afbraak. Saksische boerderijen en schuren liggen in Orvelte kriskras door el kaar, schijnbaar achteloos zijn ze neergezet wat menig pittoresk door kijkje oplevert. Drentse landschap zijn, zullen in Orvelte een vaste plaats krij gen. Er zullen een paar oude landbouwbedrijven in stand worden gehouden, desnoods gesubsidieerd, waar Orvel- te-kijkers hun landbouwkundi ge kennis kunnen opfrissen. „Er zijn ook nog mogelijkhe den om in het dorp een paar oude ambachten een plaats te geven", zegt burgemeester Lie ve. „Ik denk hierbij onder meer aan een wagenmaker, een man- denvlechter en een klompenma ker. Een aantal van die artike len ligt behoorlijk in de markt en daar zal ook wel een afzet gebied voor zijn. Met een dorpssmid wordt het al moei lijker, hoewel die, als hij met siersmeedkunst aan de gang gaat, ook een goede boterham kan hebben. Er is in Orvelte een origineel dorpscafé geweest en er zal er dus weer één ko men. Het streven is om deze hele samenleving weer in de oorspronkelijke staat te bren gen en te laten functioneren." Niet onbelangrijk bij de restauratieplannen van Orvelte is het behoud van de landschappelijk fraaie omge ving de prachtige essen door het inrichten van een landschapsreservaat. Er dienen stukken heide en bos te worden gekocht om de zekerheid te hebben, dat ook de „lijst" waarin Orvelte is gevat, mooi blijft. Voor het gehele dorpsplan is een bestem mingsplan gemaakt, dat ter visie heeft gelegen. Dat plan is er niet alleen op gericht om Or velte als dorpskern te behou den, maar ook om de situatie nog zoveel mogelijk aan te pas sen en te verbeteren. „Wij zouden van het buiten gebied rondom Orvelte een be paalde natuurpot willen maken, die echt wel is gericht op de landbouw en waar we kunnen tonen wat de landbouw vroeger inhield", aldus de burgemeester. „Negentig procent van de recre anten is stedeling en weet niet hoe een aardappel groeit. Het in kennis brengen met deze as pecten kan hier worden verwe zenlijkt. We moeten proberen zover te komen, dat de stede ling hier werkelijk actief gaat meedoen met hooien en oogsten en dat hij achter de ploeg gaat lopen. Uit het dorp zelf moeten auto's zoveel mogelijk worden geweerd door aanleg van par keerplaatsen en omlegging van de hoofdweg." Met de uitvoering van de plannen is al geruime tijd gele den een begin gemaakt. Aan het meest karakteristieke kei enweggetje is één van de oudste Drentse boerderijen verrezen, die is overgebracht uit Bruntin- ge. De fundering van dit monu mentale Saksische landbouwbe drijf bestaat uit veldkeien, de wanden zijn gedicht met stro en leem. De hele bouw is in het oude handwerk verricht, onder meer door het gebruik van handgesmede spijkers. Er is veel eikenhout gebruikt, zoals Autorijden kan nu nog In Orvelte, maar in de toekomst zijn de slin gerende keienweggetjes taboe voor vierwielers. Inzet: Burgemeester L. T. Lieve. voor de zolder, waarvoor één enorme boom werd gebruikt. De overbrenging van nog een boerderijtje, uit Vries, staat op het programma. De inwoners van Orvelte staan zeer positief tegenover de plannen (zoals dat ook het ge val was met een beeldenten toonstelling „Beelden in Börck") en zij hebben ook een maximale inspraak. Er is een stichting Orvelte opgericht, waarin onder meer zitting heb ben de oud-staatssecretaris Egas, prof. Röling en het ka merlid dr. K. van Dijk. De be volking van Orvelte wordt erin vertegenwoordigd door Aaldert de Weerd. Daarnaast bestaat een college van advies van de stichting Orvelte, waarin onder meer zitting hebben genomen vertegenwoordigers van monu mentenzorg, landschapsbescher ming en cultuurtechnische dienst. Met de dorpsraad van acht gekozen Orvelters is regel matig vergaderd. „Er was bij de inwoners van Orvelte aanvankelijk nogal wat aarzeling, die gebaseerd was op de onzekerheid over de econo mische mogelijkheden van de bedrijven in de toekomst, maar deze houding is in een positieve instelling veranderd", zegt bur gemeester Lieve. Overigens zul len de kosten van het Orvelte- plan niet op de gemeente Westerbork neerkomen. Deze zaak-op- lange-termijn, waar voor nog niet bij benadering bedragen zijn te noemen, blijft in de eerste plaats aangewezen voor financiering door rijk en provincie. A. K. HULST Restauratie in Orvelte. Door de spanten van het opengewerkte dak manifesteert zich het dorp. Het behoort tot de roeping van de Ceref. Kerken, dat zij deelnemen aan het Oecume nisch beraad over de vrede. Het Gereformeerde Vredesberaad is een poging om tot die bezin- Dit zegt prof. Verkuyl in zijn voor woord van dit boekje, dat begint met nog eens de brief van .hel Vredesberaad aan de synode 1967 af te drukken om vervolgens een overzicht te geven van hetgeen andere kerken op de wereld over het oorlogsvraagstuk hebben opge merkt. Voor het verdere worden, behoudens een indringend artikel van ds. N. A. Schuman waarin hij afrekent met het fabeltje „dat we de atoomwapens hebben om ze niet te gebruiken", 25 in discussies vaak gestelde vragen onder de loep ge nomen, ze worden veelal genuanceerd beantwoord. De stof tot bezinning houdt zich vooral bezig met het z.g. „atoompacifisme", waarbij het in wezen gaat om het on derscheid tussen wapens die men in be paalde omstandigheden op een goede manier zou kunnen gebruiken, en grote en wrede machtsmiddelen, die voor de handhaving der gerechtigheid te enen male ondeugdelijk zijn (dr. B. J. Brou wer). Bedoeld worden de abc-wapens en de radiologische wapens in opbouw, die al les vernietigen wat met gerechtigheid te maken heeft. Het aanmaken van of drei gen hiermee is niet alleen zondig, maar door en door duivels. Demonisch is im mers de wil tot algehele vernietiging van Gods goede aarde en van allen (prof. Verkuyl). Enkele saillante opmerkingen uit de beantwoording van de „standaard"-vra- gen. In de bezwaren tegen het Vredesbe raad' gaat men telkens uit van onjuiste dilemma's. Zo ook, als men zegt: wie de moderne oorlog verwerpt, kan Ggd niet meer danken voor de bevrijding van 1945. We kunnen dat wèl, al blijft het een danken met vrees en beven. Maar onze dankbaarheid jegens God en ons diep respect voor de bevrijders (ook de Russen) behoeft niet in te houden, dat wij de gehele strategie van de geallieer- ning te komen. Alle kerken uit dit kerkverband dienen discus sie en actie te stimuleren. Voor al met het oog hierop is de brochure Meegenomen voor de Vrede" 1geschreven. den voor onze rekening nemen (dr. O. Jager). Over geestelijk in plaats van wapen- verzet: Het bezetten van een land (Tsje- choslowakije bijv.) dat geestelijk weer baar is, vooral wanneer het getraind is in de hiermee gepaard gaande strijdme- thoden, blijkt een hachelijke zaak te zijn. Wat zou er gebeurd zijn als Neder land in 1940-1945 zich solidair had ver klaard met de Joden door, om te begin nen, samen met hen de Jodenster te gaan dragen zoals toen door sommigen is gedaan, en ook verder in deze geest voort te gaan? (dr. J. J. Verdonk). Onderschat het Vredesberaad dan niet het gevaar van het communistisch stre ven naar wereldoverheersing? Men kan niet praten over „het" communisme. Er bestaat kennelijk een communisme in soorten en maten. Maar afgezien daar van, moeten we niet erg hebben in geva ren die onze wereld afschuwelijker be dreigen, dan een communistische dicta tuur? De afstand tussen de welvarende en arme wereld groeit. En het onrecht dat daarachter zit. wordt alleen maar machtiger. Is dat niet een uitermate ge- vaarlijke bedreiging voor heel onze we reld? (drs. A. Schippers). Trouwens, communistische wereldover heersing kan onmogelijk met afgo dische wapens worden tegengegaan. Het kan slechts, indien het Westen zijn hoog geroemde „waarden" inderdaad waar maakt. De zwakte van het Westen is niet, dat het ooit nog eens militair inferieur zou kunnen worden, maar dat het de moed niet opbrengt om op niet-mili tair gebied zichtbaar superieur te wor den (ds. Schuman). Hoe ziet de constatering „wij leven nog in vrijheid dank zij het NAVO- atoomzwaard" eruit als ik het bewust „voor Gods aangezicht", dus in gebeds vorm zet? Ik ga er van uit, dat de bidder de feiten kent: doordat honderden miljoenen mensen en zelfs ongeborenen dag en nacht onder schot gehouden wor den, zag de vijand er van af om ons >nder de voet te lopen. Zijn gebed kan iu deze vorm aannemen: „Here, God van de NAVO, wij danken J, dat U ons dit zwaard als een goed instrument gegeven hebt. Door Brosio, Uw secretaris-generaal" of: „Heer. wij danken U, dat U in Uw geduld dit verschrikkelijk middel toch nog gebruikt hebt om onze vrijheid te bewaren" of: „Wij danken U, dal U ons nog niet vergolden hebt naar deze grote zonde. Maar wij vrezen Uw toorn, indien wij ons verharden. Erbarm U onzer" Tussen deze uitersten van blasfemie en verootmoediging zullen we moeten kie zen. De leden van het Vredesberaad we ten zich, bij onderlinge verschillen, één in het laatste gebed (ds. F. Joziasse). Tenslotte nog een opmerking uit de beantwoording van de vraag: Wat is het realistisch alternatief van het Vredesbe raad? Drs. H. R. Stroes zegt daar kort en bondig op: Iedereen kan weten dat er zo'n alternatief niet is. Voor geen enkele christen mag echter het probleem van de realistische alternatieven, hoe benau wend ook, beslissend zijn. De kernvraag is: wat Jezus de Messias van ons ver wacht in deze tijd. Of het „realistisch" is of niet. Wc moeten niet eerder over al ternatieven spreken dan nadat hierop, voor Zijn aangezicht, een antwoord is gegeven. TON v. d. HAMMEN 1) Meegenomen voor de vrede. Een nadere verantwoording van het Gereformeerd Vredesbe raad. Onder redactie van ds. N. A. Schuman, drs. A. Schippers en prof. dr J. Verkuyl. Verschijnt binnenkort als paperback bij Kok, Kampen [f 7.90). Ds. P. J. O. de Bruijne. die jaren achtereen de dagelijkse korte meditaties in het dag blad Trouw schreef, heeft als predikant de ..mensen achter af beschouwd*'. In het boekje Terzake met de Trouw-domi- nee schrijft hij over de ge loofshelden en -heldinnen, die hij in zijn gemeenten ont moette. Nou ja, helden? Ds. De Bruijne tekent de mens. die weet waar hij het moet vinden. Hij beschrijft het ge- meentelid, wiens herder hij zich voelt en met wie hij zich vaak vereenzelvigt. Daar is ook de altijd sla pende kerkganger, en de schrijver laat de wanhoop van de man op de kansel merken. De verhalen gaan over ouder wetse vrome lieden met een on voorstelbaar geloof, om jaloers op te zijn. Maar deze mensen zijn in hun denken niet ouder wets en geven blijk van opvat tingen, die altijd modern blij ven. Dat is het sprekende in deze verhalen. De predikant laat een rustende medicus zeggen: „We onderschatten de kracht van het gebed en van de genezende genade. Als ik het nog eens over mocht doen, zou ik in elk David Frost heeft besloten op z'n 32ste met pensioen te gaan. Daar voor werkt hij dan ook twintig uur per dag, verzorgt drie tv-programma's per week waarover iedereen praat, barst van de ideeën en heeft nu ook een boek geschreven. In DE ENGELSEN (Uitgave In den Toren, Baarn, 167 blz., f9,90) neemt hij alles wat Engels is of heet met een flinke dosis zelfspot onder de loep: het snobisme, de tradities, het superioriteitsgevoel, het parlement en de overheid, de 6port, en noem maar op. Het is geen wonder dat elke conventionele Brit David Frost als een nationaal gevaar beschouwt. De schatrijke Frost (hij heeft bijvoorbeeld telefoon aan boord van zijn gouden Mercedes en kleurentelevisie in alle kamers ook de badkamer van zijn kapitale villa) windt er geen doekjes om. Van hem was er trouwens niets anders te verwachten. Toch „verraadt" Frost zich hier en daar als rechtgeaarde Brit door op een wat verzoenlijke en milde manier zijn landgenoten te „pakken". De Engelsen (samen met zijn vriend Anthony Jay geschreven) is desondanks even spits, onthullend en schuimend als Frosts tv-uitzendingen. We laten hem dan ook graag aan het woord: Over het parlement: „Het is zo op het oog verrassend dat een der gelijke instelling nog in staat is zon der dienstplicht leden te recrute- tiende; en bracht In de negentiende Afrika de beschaving. De enige uit daging die de Engelsman in de „Engeland is ook trots op zijn uitvoerrecord. Het exporteert waar schijnlijk meer wetenschapsmensen en artsen dan enig ander land ter wereld. Meer en meer mensen ko men naar Engelands musea om te kijken waar "s werelds beroemdste schilderijen hingen." Vooral de EEG is een dank baar onderwerp: „Buitenlanders zijn gewoon niet goecf genoeg voor ons. ofschoon we er natuurlijk begrip voor moeten hebben dat zij het niet kunnen helpen. Zoals de conserva tieve politicus John Hay tijdens een openbare discussie over het EEG- vraagstuk tegen iemand zei die het over „moffen" en „fransozen" had: Wij moeten als natie niet schimpen op anderen die misschien niet de zelfde kansen hebben gehad als wij." „In de zestiende eeuw verken de hij de Stille Zuidzee; in de ze ventiende dreef hij handel op Indië; koloniseerde Amerika in de acht- David Frost twintigste eeuw nog rest. is het continent." „Natuurlijk zouden de Engelsen er geen bezwaar tegen hebben om deel uit te maken van een breder, verenigd Europa, maar staat het niet als een paal, zelfs een buitenlandse paal. boven water dat de Engelsen onvermijdelijk aan het hoofd van die groep zouden staan?" „Het getuigt In hoge mate van de gulhartige toegeeflijkheid en het aangeboren gezonde verstand van de Engelsen dat we, ondanks al de erkende tekortkomingen van de Eu ropeanen. nog steeds bereid waren ons tot aansluiting bij hun armzalige clubje te verwaardigen." Terloops doet het duo Frost/ Jay ook een oplossing van het jeugdprobleem aan de hand: „Ver hoging van de leerplichtige leeftijd tot achtenveertig. Dat zal iedereen tevreden stellen. Het zal de scha vuiten van de ondeugd afhouden, de politici genoegen doen, en prachtig in het huidige systeem passen om dat het toch steeds duidelijker wordt dat voor wie het onderwijs dan ook bestemd moge zijn, het op het ogenblik zeker niet voor kinde ren is." „Het kaartspel is In Engeland altijd populair geweest, het schaak spel niet om de eenvoudige re den dat je als je bij het kaarten verliest altijd kunt zeggen dat je zulke rotkaarten hebt gekregen." ■X- Het leven verandert, zelfs in Engeland, maar het verandert ge leidelijk en stoort zich daarbij niet aan politici. Diepvriesgroente en braadkippetjes hebben waarschijn lijk ons leven grondiger beroerd dan alle na-oorlogse ministers bij el kaar." geval meer bidden. De mensen bidden elke dag voor hun bo terham. maar is een pilletje, dat ze moeten slikken, minder be langrijk?" En even later: „Dat lied van die opwekkingssamenkomsten zing ik van harte mee; ook als Ik denk aan de moderne thera pie: „Daar zijn geen grenzen aan Jezus' Macht voor elk, die wondren van Hem verwacht..." Zo zijn de mensen, die achter af worden beschouwd. Er zijn veel grootvaders bij. Maar het gaat niet in de trant van „Zo Opa, weer lekker genieten van het zonnetje?" Want dat is „dom naar beneden duwen en buiten het leven zetten." Ver wacht geen puntige verhalen van ds. De Bruijne, maar ge voegelijke en getuigende vertel lingen van een emeritus-predi kant die terugziet op een geze gend herderlijk leven, vol geloof en humor. De dominee blikte terug en beschouwde eigenlijk ook zich zelf als pastor van 1928 tot 1968. (Uitgave Semper Agendo, Apel doorn. 77 bldz. 4.90) BERT DE JONG BIJLAGE VAN HET .KWARTET De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 13