Gehonoreerde huisbezoekers
„Bezeten belangstelling" voor cijfers
KERN
SPECIALISTEN
ZIJN TE DUUR
Eindrapport grondwet
niet meer dit jaar
ROXY25
Eeii woord voor vandaag
ADVIEZEN LAAT BINNENGEKOMEN
BEROEPINGSWERK
Zending vraagt
voor Biafra
15 miljoen
in de
greep X
van êm.
de griep?
witte kruis
Pleidooi voor
subsidiëring
open jeugdwerk
City: afbrekendan
bescheiden bouwen
Wereldraad vraagt
ton voor Korea
Puzzelboek
Mathieu Smedts
legt functie bij
VN neer
Waar je ook kijkt
steeds meer mensen genieten
van Roxy 25.
Kerken in Indonesië zijn er niet blij mee
(Van onze kerkredactie)
DJAKARTA Dr. S. A. E.
Nababan, secretaris-generaal
van de Raad van Kerken in
Indonesië, heeft kritiek ge
leverd op de „bezeten belang
stelling" over de hele wereld in
de statistieken van de groei van
het christendom in Indonesië
van de laatste paar jaar.
De publiciteit, die aan deze beke-
ringscijfers gegeven wordt, doet de
kerken in Indonesië geen goed, zei
hij in een toespraak tot leden van
het werkcomité van de Oostazia-
tische conferentie van kerken, die
een bezoek aan Indonesië brachten.
Dr. Nababan sprak ook over de
positieve bijdagen aan het contact
tussen de godsdiensten in zijn land,
die komen van twee bewegingen,
die geleid worden door generaal T.
B. Simatoepang.
In de ene beweging spreken
christen- en islamleiders over hun
houding tot elkaar. In de andere
bespreken christen- en islamjonge-
ren hun gemeenschappelijke verant
woordelijkheid voor hun land.
WOENSDAG 26 FEBRUARI 1969
Eigenlijk lezen we allemaal de bijbel verkeerd. Dominees
lezen hem tekst voor tekst, alsof het om een boek vol mooie
spreuken gaat. En de meeste gemeenteleden lezen pericopen,
alsof de bijbel een soort boek vol losse meditaties is. Dominees
zouden gelijk hebben als het boek Spreuken de hele bijbel was
en gemeenteleden als de bijbel alleen uit Psalmen bestond.
Maar de bijbel is meer. Marcus is één hele lange preek. De
pericopen zijn de bouwstenen waarmee gedachten worden ont
wikkeld. Dat blijkt heel duidelijk in Marcus 811. „De fari-
zeeën liepen uit
Dat zijn dezelfde mensen die in het begin van Marcus 7 niet
naar Christus wilden luisteren. Daarom stond Hij op en
vertrok" naar het land van de heidenen. Hij keerde hun de
rug toe en vond een nieuw werkterrein: de heidense vrouw,
de doofstomme, de hongerige schare.
Ze komen nu om een teken vragen. Ze zijn boos dat de
Heiland zich door hun wijze woorden niet de mond laat
snoeren. Ze zijn nog bozer, omdat Hij naar de heidenen is
gegaan, alsof die Gods genade zouden ontvangen. Ondenkbaar
is dat in de ogen van deze farizeeën die menen beslag op God
te kunnen leggen.
Christus moet bewijzen, dat Hij God achter zich heeft. Ze
eisen een teken. En hier blijkt hoe ver ze afstaan van het
evangelie. God vraagt geloof, overgave. Deze mensen willen
niet geloven; ze vragen bewijzen. Daarmee plaatsen ze zich
buiten Gods genade.
We lezen vandaag: Mattheüs 14 22—36.
Van buiten naar binnen woorden
invullen die betekenen: 1. mondwa
ter, 2. niet gesloten, 3. opschik, 4.
vluchtheuvel, 5. nu en dan, 6. zwak,
7. zwemvogel, 8. vracht, 9. voorwerp
ter verlichting, 10. denkbeeld, 11. aan
tekening. 12. onderaardse ruimte, 13.
zekere dans, 14. nauwe, 15. vet der
melk, 16. schans.
Bij juiste oplossing vormen de be
ginletters de naam van een plaats in
Friesland.
Elk woord bestaat uit 4 letters.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. parket. 2. krekel. 3. lekker, 4.
#erste. 5 relaas, 6. Raalte, 7. lepels, 8. j
glegel, 9. rimpel. j
Een situatieschets van een oude
binnenstadswijk? Enige indruk geven
wellicht enkele hoofdkenmerken. Het
territoir is groot, het aantal lidmaten
relatief laag. De tendens tot vergrij
zing is aanwezig: er wonen weinig
leidinggevende figuren, waardoor
medewerkers bijzonder moeilijk te
vinden zijn. Een veelheid van oude
ondoelmatige kerk-, wijk- en dienst
gebouwen, die bovendien zwaar op de
toch al weinig gevulde wijkkas druk
ken. Wist u, dat alleen in mijn wijk
in totaal 27 bedehuizen (van alle de
nominaties) staan?
KEUZE
Altijd al, maar speciaal in de oude
wijk word je voortdurend geconfron
teerd met het doen van keuzen. Er is
zo ontzaglijk veel werk, waar je in
feite als enige full-timer tegenover
staat, dat je, om althans enige resul
taten te bereiken moet beginnen je te
concentreren op het eerst noodzake
lijke. Prioriteiten dus.
Wat is het eerst noodzakelijke?
Daar kom je achter via inventarisa-
tieonderzoek en het verzamelen van
gegevens over de wijk, zodat een
blauwdruk kan worden gemaakt. Die
inventarisatie betekende honderden
bezoeken. Kernvragen: Acht u zich
gebonden aan de kerk? Hebt u con
tact? Wilt u dat? Of niet? Op die
wijze is er al een zekere sanering
gekomen.
Jongerenwerk en gezinsdiensten
waren enkele gevolgen. Een toneel
voorstelling mislukte (minieme be
langstelling). Voor de gezinsdiensten
ging ik toen werven op twee her
vormde scholen. Alle klassen door,
waar ik dan over mijn komende
preek vertelde Een dialoog met de
kinderen. Een stuk vormingswerk om
zo grondbegrippen van de bijbel en
de kerkdienst tot leven te laten ko
men.
Hun verzoek op een gegeven mo
ment: een kerkdienst vanwege het
jubileum van hun gymnastiekclub.
Dat vond ik te gortig, maar het werd
wel een preek over gymnastiek. In
clusief de visualisering: een bok uit
de gymnastiekzaal troonde voor de
preekstoel in de Grote Kerk...
STRAK
Binnenstadswijk: groot gebied, weinig lidmaten. De luchtfoto geeft een
beeld van de Haagse binnenstad, met in het centrum een vreemde eend:
de hoge kantoorflat op de plaats van het afgebrande gebouw voor K. en
W.
Het werk in de wijkgemeente pro
beren we gestalte te laten krijgen
vanuit vijf werkgroepen, waarin ker-
keraadsleden en medewerkers (niet
kerkeraadsleden) zich samen gesteld
zien voor een zo begrensd mogelijke
opdracht, die weer onderverdeeld
kan worden in nog verder begrensde
taken. De strakke opzet is daarom zo
nodig omdat alle medewerkers zo
kunnen weten wat er heel concreet
van hen verwacht wordt.
Als eerste opdracht is er de pasto
rale zorg, die zich voornamelijk zal
moeten uiten in bezoek. De werk
groep die zich hierop bezint, over
weegt onder meer: moet alles en kan
alles vrijwillig gebeuren? Met andere
woorden: er zou (juist) in de bin
nenstad met zijn chronische tekort
aan medewerkers plaats moeten zijn
voor drie tot vier gehonoreerde
krachten, die vijf, zes middagen per
week eenzamen en nieuw ingekome-
nen bezoeken.
Zulk gewaarborgd contactbezoek
waarin continuïteit zit, zou een
prachtig stuk presentatie betekenen
en het inzicht verdiepen in wat er bij
de gemeente leeft.
Andere gekozen taken, in werk
groepen ondergebracht, zijn diako-
nale zorg, vormingswerk, financiën,
voorlichting. Bescheiden begin van
een andere structurele opzet. Maar,
zoals gezegd je moet nu eenmaal
begrenzen.
PERSPECTIEF
In elk geval is het een start, die
reëel is en perspectief biedt, temeer
nu inmiddels besloten is mijn en een
aangrenzende binnenstadswijkge-
meente bij elkaar te voegen, zodat er
twee predikanten zijn (ds. A. M. A.
Hellendoorn, gekomen uit Anna Pau-
lowna en ik), die samen gespecia
liseerd werk kunnen gaan doen. Er is
een werkverdeling tot stand gekomen
naar ieders specifieke mogelijkhe
den.
Voor mij persoonlijk betekent dit
tweemanschap, dat je als twee full-ti
mers in één zij het dan zeer grote
wijk steun hebt aan elkaar. Alleen
als grotestadsdominee in je wijk met
in bescheiden mate wat „vrijwillig
heid" om je heen, kun je je zeer
verloren voelen.
Over de problematiek van bet kerke-
werk In de binnenstadswijk Is pas een
praktisch boekje verschenen, uitgegeven
door de hervormde raad voor de herder
lijke zorg. De aanpak en de organisatie
worden hierin zeer praktisch aan de orde
gesteld. Het Is voor een hele gulden aan
de Carneglelaan 9 in Den Haag (giro
58 «3 26) te bestellen.
DEN HAAG De staatscommissie
voor de herziening van grondwet en
kieswet slaagt er niet in dit .iaar haar
eindrapport uit te brengen. Wel hoopt
men op tijd voor de Kamerverkiezin
gen van 1971 met het werk gereed te
zijn.
Het uitstel is onder meer veroor
zaakt door de vele adviezen en door
de omstandigheid dat deze adviezen
in het algemeen (te) laat zijn binnen
gekomen.
De regering heeft de staatscommis
sie verzocht rekening te houden met
enkele prioriteiten waarover voor 1
juni van dit jaar een interimadvies
kan worden uitgebracht. Een van de
ze prioriteiten is de herziening van
de grondwettelijke bepalingen inzake
het inkomen van de Kroon. De hui-
dise regeling eindigt op 1 januari
1971.
FINANCIËN
Minister Beernink achtte ook uit
stel van behandeling tot de volgende
periode voor de regeling van de gelde
lijke voorzieningen ten behoeve van
de leden van de Staten- Generaal en
voor die van de financiële verhouding
tussen de staat en de kerkgenoot
schappen wel zeeT ongewenst.
Het rapport van de staatscommissie
voor de zaken van de erediensten zal,
NED. HERV. KERK
Beroepen te Pernis (toez.): C. W.
Corts te Vianen, te Vriezen veen
(toez.): J. Groenenboom te Muiden, te
Wierden: B. J. Zaal te IJsselmuiden.
Aangenomen naar Melissant: V
Cysouw, kandidaat te Rijswijk (ZH),
die bedankte voor Scherpenisse, naar
Eethen en Drongelen: J. Willemsen,
kandidaat te Utrecht
Bedankt voor Oud-Alblas en Be-
zoyen: W. J. C. van Rennes, kandidaat
te Utrecht.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te 's-Gravendeel: J. Plan-
tinga te Rozenburg.
DEN HAAG De Nederlandse
Zendingsraad en de Nederlandse Mis
sieraad hebben in een telegram aan
minister Luns gevraagd, op de kortst
mogelijke termijn vijftien miljoen gul
den beschikbaar te stellen voor de
kerkelijke luchtbrug naar Biafra.
Zij vragen de minister verder stap
pen te ondernemen bij de Nigeriaanse
regering om een einde te maken aan
de luchtaanvallen op de luchtbrug.
Ook willen zij, dat minister Luns het
initiatief neemt tot een gemeenschap
pelijke effectuering van een
luchtbrug vanuit West-Afrika naar
speciaal voor de hulpver'enmg aan te
leggen vliegvelden in Biafra.
tezamen met het standpunt van de
regering, deze maand worden gepubli
ceerd.
Uit de Kamercommissie was minis
ter Beernink gevraagd of niet op kor
te termijn in de grondwet moeten
worden vastgelegd de spelregels die
gelden voor de procedure bij burge
meestersbenoemingen. De bewinds
man antwoordde hierop dat ir
overleg met de commissarissen der
Koningin nu een gedragslijn is vastge
steld. Als een gemeenteraad om
inspraak vraagt, moet hierin worden
bewilligd.
helpt u eruit
(enspaart bovendien de maag) j
Poeders, tabletten, cachets.
DEN HAAG In sommige plaat
sen is men er al toe overgegaan
stichtingen op te richten voor het
open jeugdwerk. Deze kunnen men
sen in volledige of gedeeltelijke
dienst nemen ter begeleiding van
deze activiteiten.
In een rapport doen de Stichting
voor maatschappelijk opbouwwerk,
de Provinciale jeugdraad en de
Stichting culturele raad een be
roep op het college van Gedepu
teerde Staten van Zuid-Holland het
open jeugdwerk van de hervormde
gemeente in Leiden te subsidiëren.
Door vaste krachten aan te trek
ken kan het open jeugdwerk in
stand worden gehouden. In veel
andere gevallen treden de vol
wassen (vrijwillige) begeleiders na
korte tijd terug, waardoor het werk
een tijdelijk karakter draagt.
Kenmerkend is, zo staat nog in
het rapport, dat door een toene
mende deconfessionalisering in net
open jeugdwerk ook steeds meer
„open" vormen ten aanzien van de
levensbeschouwelijke achtergrond
van de deelnemers ontstaat, hetgeen
ook van invloed is op de samen
stelling van de besturen.
Voorzieningen voor deze categorie
jongeren zijn nodig. Anders dreigen
grote groepen jongeren bij ontsno-
ringen betrokken te raken en blijft
beïnvloeding en verantwoorde ont
spanning achterwege.
DEN HAAG Dominee moge tegenwoordig al geen begerens
waardig ambt meer zijn, predikant in de binnenstad is dat hele
maal niet. Bij vacatures wordt hij pas na lang speuren gevonden
(als hü wordt gevonden). Een van de jonge pioniers op dit front
is ds. D. A. Cazemier van de Haagse Hervormde wijkgemeente 1,
die in een monsterparochie met antiquarische tendenzen aan
een volstrekt nieuw beleid vorm probeert te geven.
Een van de 27 kerkgebouwen,
die in de wijkgemeente van ds.
Cazemier en ds. Hellendoorn
staan, de Nieuwe Kerk aan het
Spui. Er omheen niets dan af
braak.
Ds. D. A. Cazemier
Zo spectaculair en dynamisch als het verhaal over ds. G. Cazemier
en zijn wijkgemeente nieuwe stijl in Groningen (Selwerd en Pad-
depoel) was (krant van zaterdag jl.), zo onopvallend en haast
troosteloos klinkt het relaas van zijn broer, ds. D. A. Cazemier,
die in de oude stadskern van Den Haag de structuur van het
kerkewerk nieuwe inhoud poogt te geven.
Hij behoort tot de categorie, waarvan prof. dr. H. Berkhof verle
den week op de hervormde synode zei: Binnenkort zal een voor
aanstaand predikant uit een grote stad zijn ambt neerleggen. Hij
is niet meer in staat een juiste keuze te maken uit alle taken die
op hem afkomen. Deze man meent, aldus prof. Berkhof, dat er
teveel van hem geeist wordt, waardoor hij het gevoel krijgt dat
hij zijn werk niet goed kan doen
Probeer ze ook eens.
CNV vraagt om
prijsmaatregel
UTRECHT Het CNV heeft
de strjjd aangebonden met spe
cialisten die, aldus blijkt uit een
artikel in De Gids, hun (parti
culiere) patiënten het vel over
de neus halen.
Het Christelijk Nationaal Vakver
bond schrijft dat de praktijken van
een aantal specialisten steeds meer
op uitbuiting gaan lijken. De pa-
(Van onze kerkredactie)
GENEVE De Wereldraad van
Kerken heeft de leden-kerken ge
vraagd om hondc-rddulzend gulden
voor droogteslachtoffers in Korea.
Een nu al bijna twee jaar durende
droogte dreigt voor 2,4 miljoen men
sen catastrofale vormen aan te ne
men. De Zuidkoreaanse regering
heeft met hulp van de Verenigde Sta
ten een voortreffelijk hulpprogramma
opgezet.
De Koreaanse kerken willen hun
hulp vooral op de kinderen richten.
Voor tienduizend gulden is het al mo
gelijk, om een kinderdagverblijf voor
honderd kinderen op te zetten en de
kinderen zes maanden van eten te
voorzien. De gevraagde honderddui
zend gulden moet het mogelijk ma
ken, om tien van zulke centra te stich
ten in de bedreigde gebieden.
Het mes snijdt daarbij aan twee
kanten, want de moeders kunnen dan
werken om het gezinsinkomen te ver
meerderen.
tiënten zélf kunnen er niets aan
doen. Gevraagd wordt de financie
ring van de hele gezondheidszorg
binnenkort op de helling te zetten.
Maar vóór die tijd moet er ook al
iets worden gedaan. Het CNV eist
een zeer snelle prijsmaatregel van
minister De Block.
Blindedarm
In Amsterdam is het specialisten
tarief het hoogste in ons land. Als
voorbeeld wordt genoemd een blin
dedarmoperatie, waarvoor een chi
rurg bij een ziekenfondspatiënt tach
tig gulden ontvangt. Bij een particu
liere derde-klas verzekerde patiënt
wordt 250 tot 475 gulden in rekening
gebracht, voor een 2B-patiënt 475 tot
750 gulden en voor een patiënt die
is verzekerd voor de klasse 2A, 750
tot 1175 gulden.
De verzekeringsmaatschappijen
ramen de stijging van de tarieven
van de specialisten op zestig tot hon
derd procent in enkele jaren tijds.
Optrekken
Het CNV vermoedt, op grond van
ervaringen van verzekeringsinstellin
gen, dat de specialisten buiten de
hoofdstad bezig zijn hun tarieven op
te trekken tot Amsterdams peil.
Maar gelukkig, schrijft De Gids, doen
hieraan niet alle specialisten mee.
„Heel wat specialisten gaan er
blijkbaar van uit, dat ze kunnen re
kenen wat ze willen, omdat de ver
zekering toch wel betaalt. Maar uit
eindelijk komt het natuurlijk terecht
op de rug van de patiënt, die de pre
mie voor zijn verzekering moet beta
len. De premies gaan de laatste jaren
angstwekkend snel omhoog", klaagt
het CNV.
AMSTERDAM De heer Mathieu
Smedts (55) heeft per 1 maart zijn
functie van hoofdredacteur van Vrij
Nederland neergelegd. De redactio
nele leiding zal voorlopig worden
waargenomen door Rinus Ferdinan-
dusse (37), die al vijf jaar als ad
junct-hoofdredacteur is opgetreden.
Mathieu Smedts is veertien jaar
hoofdredacteur geweest. Daarvoor
was hij redacteur van de Volks
krant, die hij na het bisschoppelijk
mandedment verliet.
Hij blijft medewerker aan Vrij Ne
derland en zal zijn rubriek „Dag
boek van een twijfelaar" voortzetten.
In wezen hetzelfde beleid dat
zijn broer, ds. G. Cazemier, in
een volslagen nieuw stadsdeel
(Selwerd-Paddepoel te Gronin
gen) met succes een heel eind
van de grond heeft en waarvan
in ons vorige artikel sprake was.
U herinnert het zich misschien nog
wel: het kerkelijke werk in de wijk
speelt zich hoofdzakelijk via werk
groepen af, waarbij de kerkeraad als
de coördinerende factor fungeert.
Beide predikanten proberen daar
mee gestalte te geven aan de gedach
ten, die in het rapport-Berkhof al
enkele malen ter synode aan de orde
zijn gekomen. Een rapport dat onder
meer pleit voor het functioneren van
de kerk in pluralistische zin. (Berk
hof zegt: naarmate onze mf?atschap-
pij meer een leven in meervoud
wordt, moet de kerk haar met een
eenredig grotere, ook ambtelijke
pluraliteit (meervoudigheid) tegemoet
treden.
Dat de pogingen om hier iets van
te verwerkelijken voor een nieuwe
en een heel oude wijk ingrijpend zul
len verschillen, moge nu al duidelijk
zijn. In de oude wijk begint de domi
nee bepaald niet met een schone lei,
zoals de pastor in de nieuwe stad
waar de woningblokken zich nog pas
beginnen aaneen te rijen (de charme
van het nieuwe trekt heel wat predi
kanten nog wel).
AFSTOTEN
De oude wijk is bij uitstek pro
bleemgebied en ik moest er, zegt ds.
D. A. Cazemier, hoe gek het ook klin
ken mag op het eerste gehoor, met
afbraak beginnen.
Er bestaat in zo'n wijk allerlei voor
de kerk anno 1969 oneigenlijk werk.
dat traditioneel gegroeid is. Het be
hoort er wezenlijk niet meer toe. ook
al omdat er gespecialiseerde orga
nisaties voor bestaan waarbij het kan
worden ondergebracht.
Voorbeelden: de diaconessenarbeid
die hier aan de wijkgemeente ver
bonden was en enkele kinderdagver
blijven. Ze betekenden een zware fi
nanciële belasting en zijn nu afgesto
ten door ze bij bestaande, daarop
gespecialiseerde organisaties onder te
brengen. Bijkomend voordeel: deze
taken waren nu ook beter te subsi
diëren.