VARA KEERT TERUG TOT
BRT EN UILENSPIEGEL
Commentaar
Rijk de Gooyer
en Pannekoek
weg bij Tros
Toch geen antisemitisme
Pratenpraten
Zondagconcert
Betsy Dornay
„DE TV KON IK NIET A AN"
Herman van Veen stopt
zijn televisieshows
Lappie Loep en de Appelenberg
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
door
John Knittel
CAROLINA YES
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
VRIJDAG 21 FEBRUARI 1969
Show verboden
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Rijk de Gooyer en
Jop Pannekoek hebben boos bij de
TROS hun ontslag ingediend omdat
hun voor vanavond geprogrammeer
de show met Kitty Courbois niet mag
worden uitgezonden. Kitty amuseert
zich in deze voorstelling tussen aller
lei gokautomaten, flippers genaamd.
De heer Landré maakte bezwaar
tegen de inhoud van de vertoning,
waarin ook Ramses Shaffy en Rijk
de Gooyer zelf optreden en dat na
men de beide heren niet.
Er is, wat regisseur Jop Pannekoek
betreft, nog iets aan voorafgegaan:
hij heeft als medewerker in vaste
dienst bij de TROS verleden week de
vergadering van „verontruste pro
grammamakers", waarin dB connectie
TROS-Telegraaf driftig werd bespro
ken, bijgewoond.
Dat beviel directeur mr. J. Landré
niet en Pannekoek werd op het matje
geroepen. Bij de TROS heerst, zoals
bekend, zwijgplicht over alles en de
heer Landré was van mening dat zijn
regisseur niet op een dergelijke pro
testvergadering waar erg veel wordt
gepraat, thuis hoort
Intussen zit de TROS vanavond
zonder show. Als vervanging wordt
een programma met de Franse
chansonnier Serge Lama uitgezonden.
Lama (die eigenlijk Chauvier heet)
had zich op 21-jarige leeftijd met 300
zelfgeschreven chansons plotselinge
roem verworven. Kort na zijn entree
in de Parijse amusementswereld
overkwam hem een zwaar auto-onge
luk. Zijn genezing kostte bijna vier
jaren en is nooit voltooid. Nog altijd
lijdt hij pijn, maar hij treedt op en
zijn liedjes worden door grote ster
ren befaamd gemaakt.
Met de TROS-shows Anno Domini
1969 is het door het vertrek van Rijk
de Gooyer tot een ontijdig einde ge
komen. De Gooyer, die zijn vaste
baan bij de TROS al spoedig opzegde
omdat hij liever in los verband aan
de omroep bleef ten einde zijn tijd
vrij te houden voor optreden in het
land, wilde oorspronkelijk zes shows
maken met zijn schoonzusje Andrea
Domburg als middelpunt.
Andrea kon dat niet aan en trad
één keer op. Andere actrices zouden
haar vervangen. Verder dan twee
uitzendingen is het niet gekomen: de
derde, „Kitty in Flipperland", blijft
liggen.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De Vara is te snel geweest met haar afwijzing
van de grote produktie „Tijl Uilenspiegel", die zij samen met de
BRT zou maken. Achteraf blijkt, dat regisseur Mark Liebrecht vol
strekt geen antisemitische tendenzen heeft verwerkt in het poppen
spel „De Passie van Ons Heer". Verdenking op dat punt was voor de
Vara aanleiding om niet met de regisseur in zee te gaan.
Programmamakers van BRT en
VARA hebben samen herhaaldelijk
het gelaakte spel bekeken en ver
klaard, dat er inderdaad geen spoor
van antisemitisme in is te vinden.
Tijdens de vertoning voor de Prix
Italia werd immers ook geen enkele
aanmerking gemaakt. Het spel werd
zeer hoog aangeslagen.
Toen de BRT de productie in sep
tember uitzond, werd evenmin een
ongunstige reactie vernomen. Pas na
dat er sprake van was dat het pop
penspel op het filmfestival van Ant
werpen zou worden vertoond, kwam
het Belgisch-Israëlisch weekblad met
de beschuldiging.
Er werd bezwaar gemaakt tegen
het feit dat de poppen, die Farizeeërs
voorstellen, allemaal grote neuzen
hebben. Al spoedig werd het duide
lijk, dat de schrijver van het artikel
de uitzending niet had gezien. Het
T?R is zeer veel gepraat op de
beeldbuis, gisteravond. Discus
sies, monologen, dialogen van allerlei
aard, het was helaas niet allemaal
om er wijzer van te worden. Bij de
VPRO kwam uit „underground Ne
derland" een ontstellend gebrek aan
werkelijke levensbeschouwing in mo
derne clichétaal en quasi-filosofie
naar voren. Dan was het nog beter
luisteren naar de gedachten en daden
van de stojfenverkoopster, die heel
goed wist dat ze niet alleen tegen
Netty Rosenfeld sprak.
Een panel verdiepte zich bij de
VARA in sexuele opvoedingsproble
men; CVK en IKOR konden hun film
over medische hulp in Afrika niet
uitzenden en lieten de hoogbejaarde
Hilversumse dame nog eens haar re
ligieuze filosofieën vertellen.
In een heel ander genre werd
kostelijk gepraat in het scherp gesle
pen spel van Aymé „De Maxibulen",
tvaarin de burgerlijkheid van klasse-
bewustzijn en extremiteiten van de
liefde satirisch en onbarmhartig
zwart-wit aan de kaak worden
gesteld.
In feite bevatte het stuk maar twee
rollen van werkelijk belang: die van
de explicateur-invaller en die van de
hysterische weduwe. Luc Lutz kreeg
handen vol kansen om alle registers
van zijn acteerkunst open te trekken
en hij deed dat schitterend, iedereen
om zich heen wegspelend. Trins Snij
ders kon hem als de manzieke wedu
we het beste kamp geven. Henk van
TJlsen nam genoegen met de veel
minder markante figuur van de nut
tige portierszoon, maar trok daar
fijntjes aan.
NCRV's late radioprogramma On
voorzien had een discussie over
verslaggeving uit de rechtszaal naar
aanleiding van de grote verhalen uit
Utrecht die in elk blad zijn te lezen.
Criminologen zouden de pers liever
weren omdat zij de rechtspraak wil
len vrijwaren van sensatie. In zijn
functie van lector in de cófnmunica-
tieleer was dr. E. Diemer van mening
dat lezers recht hebben op berichtge
ving over procesvoering, die volgens
de Nederlandse wet openbaar moet
zijn: „Niet de journalisten maken de
sensatie, als de behandeling van een
zaak sensationeel verloopt," was zijn
conclusie.
blijkt een specialiteit van de ontwer
per te zijn dat al zijn figuren voor
dit spel meer dan 100 forse neuzen
hebben.
Vrijgesproken
De VARA heeft dit erkend en re
gisseur Mark Liebrecht van alle aan
tijgingen vrijgesproken. De bespre
kingen omtrent de verfilming van
het spel „Tijl Uilenspiegel" zullen nu
weer kunnen doorgaan. Er worden
voor deze productie in Vlaanderen en
in Nederland opnamen gemaakt Een
datum is nog niet vastgesteld.
HILVERSUM De 86-jarige pia
niste Betsy Dornay-Culp is zondag
avond in het NCRV tv-programma
„Concert met Caroline". Mevrouw
Dornay, die pas van een reis door
Amerika is teruggekeerd, speelt De
bussy en Chopin. Ook begeleidt zij
Caroline Kaart in „Morgen" van
Strauss.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De VARA gaf
hem een goede kans. Shows in kleu
ren en in ruime decors „Maar het
ging niet", zegt Herman (Harlekijn)
van Veen. „Ik ben tweemaal de mist
in gegaan en heb beneden mijn niveau
gewerkt. De televisie heb ik on
derschat."
Om deze reden heeft de jonge ca
baretier de VARA gevraagd, met zijn
show te mogen stoppen. „De VARA
was heel aardig, ze zeiden niets over
contractbreuk en lieten me gaan. Ze
hebben trouwens met mijn voorstel
lingen geen eer ingelegd, laat ik
maar gewoon eerlijk zijn tegenover
mezelf". De VARA is het met deze
zienswijze eens.
Mislukt
Voor Hermin van Veen betekent
het een opluchting. In het theater
heeft hij genoeg werk. „Ik kan het
me ook niet permitteren, dat heel
Nederland me niet leuk vindt door
het kijken naar mislukte shows. Ik
ben wel een artiest, maar nog lang
RADIO
MOKGFiN
Vrijdag 21 febr.
Hilversum I «12 m. VPRO
18.00 nws. 18.18 Ber. De Vrije
Gedachte: 18.20 Ruimtev. en
Wereldbes., lez. VPRO: 18.30
Voor onvolwassenen. 19.10
Jazz-rondo. 19.30 Nws. 19.35
Kunst nader besch. 20.00 Pop
conc. 20.45 Niet voor de
school, maar voor het leven,
lez. VARA: 21.00 Stereo: Radio
Fllh. Ork. en sol. 22.30 Nws.
22.40 Meded. 22.42 Act. 22.55
Stereo: Licht gev. pl.progr.
23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m. NCRV
18.30 Nws en weerpr. 18.46 Act.
19.05 Wereldpan. wek. bes.
19.15 stereo: Lichte ork. met
zangsol. (opn). 19.45 Intern,
oriënt. In kerk, zending en
oekumene. 19.55 Lichte muz.
20.15 Licht muzlekprogr. 21.00
De gedetineerde, hoorsp. 21.35
Stereo: Russ. koormuz. (gr).
TROS: 22.00 Stereo: Lichte
koor- en ork. muz. met sol.
(gr). 22.30 Nws. Nieuwer,
Nieuwst: gev. progr. (22.30
Nws). 23.55-24.00 Nws.
Gramraofoonplatenprogramma
van 18 - 20 uur.
I. Maurice Ravel. I. L'Heure
espagnole. 2. Rapsodie espag-
nole. II. Enrlqur Granados
Goyescas.
Ned. I, NTS: 18.50 In kleur:
De Fabeltjeskrant. STER: 18.56
Reel. NTS: 19 00 Journ. STER:
19 03 Reel. TROS: 19.07
Progr.-overz. 19.11 In kleur:
Het Spook en Mevr. Mulr,
TV-feuill. 19.36 Heintje In
Hamburg, filmrep. STER: 19.56
Reel. NTS: 20 00 Journ. STER:
20.16 Reel. TROS: 20.20 Anno
Domini '69: Kitty in Flipper-
land: Amus. progr. 20.55
Schoppentroef. quiz. 21.30 In
klear: De dief van Washing
ton, TV-feuill. 22.20 In kleur:
Rep. over Thailand. NTS: 22.55
Tournaal. 23.00-i3.30 Teleac: En
France avec Nicolas (les 15).
Ned. II. NTS: 18.50 In kleur:
De Fabeltjeskr. STER: 18.56
Reel. NTS: 19.00 Journ. 19.03
Scala: inf. progr. AVRO: 19.30
In kleur: Spaanse muz. en
dans. STER: 19 i6 Reel. NTS:
20.00 Journ. STER: 20.16 Reel.
AVRO: 20.20 All New Ray
Charles Show 1968. 21.05 Pey
ton Place, TV-feuill. 21.50
AVRO's Televlzler. 22.25
Jazz-O-Rama. NTS: 22.45-22.50
Journ.
België
BELGIë. Kanalen Neder
lands: 2 en 10. 18.55 Zandman
netje. 19.00 vracht op vleugels,
doe. 19.30 Overz. van de
tv-progr. t/m volgende week
vrijdag. 19.50 Hier spreekt men
Ned. 19.55 Meded. en De Weer
man. 20.00 Nws. Aansl.: Gespr.
met prof. dr. H. Brugmans
van het Europa college, door
Omer Grawet. 20.35 Callfornlë.
fllmdoc. 21.20 Fllmtrlbune: -
Eerste voorst, in België van
De Held. Indiase film. 23.10
Nws.
ZATERDAG 22 FEBR
Hilversum I. 402 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek: 7.23 Stereo: Lichte
grammofoonrauziek: VPRO:
7.54 Deze dag: VARA: 8 00
Nieuws en Van de voorpagina:
8.15 Z.O. 135: gevarieerd pro
gramma) <9.35-9.40 Waterstan
den); 10.30 Voor nu en later,
lezing; 10.45 Stereo: Draalor-
gelmuzlek (gr.): 10.50 Tips voor
trips en vakanties: 11.00
Nieuws; 11.02 Fanfaremuziek
(gr): 11.25 Oosteuropese kro
niek: 11.45 Lichte oude gram-
mofoonmuziek; 12.15 Accorde
on muziek met orkest (gr.);
12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw; 12.29 Actueel
sportnieuws; 13.00 Nieuws:
13.11 VARA-Varia: 13.15 Stereo
Voor teenagers: 13.50 Uitlaat:
Voor twintigers; 14.25 Stereo
Popmuziek; NRU: 14.45 Radio
Jazz Magazine: 15.20 Frans -
Duits - Engels, een luisterpro
gramma: (16.00-16.02 Nieuws);
VARA: 16.30 Seml-klassleke
operafragmenten (gr.): 17.25
Radloweekjournaal: 175.5 Me
dedelingen.
Hilversum II. 298 m. NCRV:
7.00 Nieuws; 7.10 Het levende
woord; 7.15 Lichte muziek met
nieuws en actualiteiten; 8.00
Nieuws: 8.11 Muziek van het
Leger des Hells (gr.); 8 30
Nieuws; 8.32 V< or -'e
hulsvrouw: 9.00 Theologische
Etherleergang: 9 35 Gym
nastiek voor de hulsvrouw:
9.45 Klassiek platenprogramma
met lulsterwedstrijd: 10.55
Tentoonstelllngsagenda: 11.00
Nieuws; 1.02 Kan het
Chrostendom verouderen? le
zing: 11.15 Solistenkamer: mu
zikaal vraaggesprek; 11.55 Me
dedelingen; KRO: 12.00 Stereo:
Lichte orkestmuziek (gr.); 12.14
Marktberichten: 12.16 Over
heidsvoorlichting; KRO: 12.29
Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41
Actualiteiten: 12.50 Zonder
grenzen: over missie en zen
ding: NRU: 13.00 Platenpro
gramma voor militairen: KRO:
14.00 P.M.: een weekblad met
veel plaatjes: (16.00-16.02
Nieuws): NRU: 16.30 Bezig met
muziek, muzikale lezing: HI-
RO: 17.00 HIRO-Magazine: 17.15
Gasten van de week; KRO:
17.30 Jonge artiesten met or
kestbegeleiding.
Hilversum 111. 240 m en
FM-kanalen. KRO: 9.00
Nieuws; 9.02 Djlnn: gevarieerd
programma; (10.00 en 11.00
Nieuws); NRU: 12.00 Nieuws:
12.03 Informatie over nieuwe
langspeelplaten; NCRV: 13.00
Nieuws: 13.03 Licht gevarieerd
muziekprogramma (opn.); 14.00
Nieuws. 14.03 Verzoekplaten-
programma; 05.00 Nieuws);
16.00 Nieuws; 16.03 Gevarieerd
muziekprogramma (gr.); 17.00
Nieuw* 17.02-18 00 Sportshow
met lichte grammofoonmuzlek.
NTS: 9 30-11.30 Teleac: 9.30
Export (les 12): 10.00 Noten en
Tonen (les 22); 10.30 Groente
teelt onder glas (les 4):
11.00-11.30 En France avec Ni
colas (les 15 - hcrh.i: 16.00
Journaal: VARA 16.02 Dagje
ouder: voor oudere kijkers;
17.00-17.45 Voor de k nderen.
België. Nederlands progr.
Kan. 2 en 10. 16 00-17.50
Volksuniversiteit.
geen tv-artiest. Misschien kom ik
over drie of vier jaar weer eens te
rug."
Herman var. Veen is bij lange na
niet uitgepraat, al stopt lij het eens
felbegeerd camera-optreden. Hij
staat vlak voor een reis naar België.
Hier gaat de cabaretier zeven
voorstellingen geven in de Beurs
schouwburg van Brussel In maart
volgt Hamburg en dan Madrid waar
de Nederlandse club hem heeft
geïnviteerd.
Correctie
In april voert zijn weg hem tien
dagen naar New York met aanslui
tend een show in Toronto, gevolgd
door toemees in Canada, Suriname
en de Nederlandse Antillen.
Herman van Veen toont zichzelf te
kennen en niet afhankelijk te zijn
van de k(jk-populariteit. Hij kan het
zich permitteren, iets los te laten wat
hem niet waardig is. Voor een dank
baar zaalpubliek blijft hij toch de
Harlekijn, zoals hij zichzelf noemt en
toch.23 jaar is nog jong genoeg voor
artistieke correctie.
In de televisiemonoloog „Dit spel", geschreven door
Lodewijk de Boer en zondagavond door de NCRV uit te
zenden' op Ned. 2, treedt John Soer op. Hij speelt een
vereenzaamde man, die op een rommelzolder nogal
macabere communicatie betracht met een absurde, een
ogige pop. In het begin deert het hem niet, dat de pop
niet antwoordt of tegenspreekt, maar ten slotte ontstaan
wanhoop en ontlading.
Ned. 1 TROS
7.11 uur aflevering „Het spook en mevrouw Muir".
8.20 uur show met de Franse chansonnier Serge Lama.
8.55 uur quiz Schoppentroef.
9.30 uur serie De dief van Washington.
10.20 uur Duitse reportage over Thailand.
Ned. 2 AVRO
7.30 uur aflevering Suite Flamenca.
8.20 uur de blinde pianist-componist Ray Charles
treedt op.
9.05 uur Peyton Place.
9.50 uur actualiteiten, daarna Jazz-o-rama.
Hilversum I VPRO en VARA
7.35 uur kritische kunstrubriek.
8.00 uur jazz en pop-live.
9.00 uur Radio Filharmonisch orkest en solisten.
10.55 uur lichte platen in Prettig Weekend.
Hilversum II NCRV en TROS
8.15 uur In, muzikaal amusement.
'9.00 uur hoorspel De gedetineerde.
10.00 uur ontmoeting met Jackie Trent.
11.30 uur amusementsprogramma met strip, conference,
muziek en spitse liedjes.
116
Pauline las veel boeken. Sommige brachten haar
ontspanning, andere troostten haar, maar de meesten
verschaften haar lering. Waar de natuur haar centrum in
ieder levend lichaam heeft, werd Pauline in zichzelf duide
lijker bewust, dat zij slechts een nietig individuutje was, dat
ze niet meer betekende dan een zandkorrel aan de zeekust in
het algemene ontwikkelingsproces van het universum en dat
ze alleen maar aan het besef van haar eigen onbelangrijk
heid kon ontsnappen door zichzelf te cultiveren, door haar
kennis te vergroten, door haar oor te luisteren te leggen
naar de fluisteringen der natuur.
Langzamerhand begon ze haar eigen huis te haten. Ze
beperkte haar huiselijke bezigheden tot een minimum, ze
nam een keukenmeid en een ervaren dienstmeisje voor het
werk, dat zij en het jonge meisje vroeger hadden gedaan.
Van alle kanten staarden haar de mislukkingen en gebreken
aan. Ze werd zich bewust van de naargeestige, prozaïsche
architectuur van haar huis. Die massa's van Gusti's schilde
rijen, tekeningen en etsen, die de muren bedekten, maakten
haar tureluurs. Die overal uitgestalde vlinderverzameling
maakte haar wee. Al die bric-è-brac, die Stein way vleugel die
veel te groot was voor die kleine hoek, die stoelen, die zo
doelloos bij de muren van de eetkamer stonden en al die
andere conventionele rommel wekten de gedachte aan een
afgrijselijk museum in haar op. Hoe had ze hier al die jaren
kunnen leven? Ze kreeg opeens het gevoel, alsof ze niets
gemeenschappelijks met haar huis had. Hier vertoonde zich
Gusti's kleingeestige trots op zijn bezit. Hier heerste zijn
wanstaltige, ontwrichte stijl, die eigenlijk helemaal geen stijl
was, maar die men alleen maar kon beschouwen, als de
uitdrukking van een vulgaire bezittersgeest. Dit was alles
niets dan een uitstalling, om zijn Bernse kennissen de ogen
uit te steken. Vanuit iedere hoek scheen zijn burgerlijke
zelfvoldaanheid door te sijpelen.
„waar was hier natuur te ontdekken? Waar kon ze een
simpele lijn vinden, een kleur, die haar ogen bekoorde, die
haar rusteloze ziel enige vrede gaf?"
„Gusti," sprak ze op een dag, ik schaam me voor ons huis.
Ik verbaas me, hoe t mogelijk is, dat twee intelligente
mensen daarin zolang tevreden hebben kunnen wonen."
En ze kwam op staande voet met een beslissing voor de
dag; ze wilde niet langer op nummer vijftien blijven wonen,
ze moesten naar een nieuw huis uitkijken.
Op het eerste ogenblik staarde Gusti haar verbijsterd aan.
Maar spoedig daarop spiegelde zich een steeds groeiende
ontzetting in zijn blik.
„Ja, ik ga naar een ander huis uitkijken. Eentje buiten de
stad, ergens op het land met een vrij uitzicht op de bossen
en bergen. Je kunt dan iedere dag met je wagen naar de
stad rijden." Gusti liet een hulpeloze, onderdrukte hoest
horen.
„En het geld?"
„Ik heb genoeg geld meegekregen," antwoordde ze kortaf.
„Ik veronderstel, dat je me nog wel tijd zult willen geven
om er eens over na te denken," sprak hij met een droge,
sarcastische stem
„Ik verlang niet veel," vervolgde ze, „een paar mooie grote
kamers. Dan gooien we er al die rommel uit. We houden
alleen maar een paar schilderijen, een paar vazen en eet*
heleboel boeken. Jouw vlinderverzameling kun je aan het
staatsmuseum geven."
Gusti antwoordde niet.
Ze haalde met een ongeduldig gebaar haar schouders op.
„Als ik zo'n huis niet kan vinden, laat ik er eentje bouwen."
vervolgde ze. „Ik maak zelf het architectonische plan. Boven
wil ik twee aparte kamers voor Eugenie hebben, zodat ze, als
ze terugkomt haaf eigen leven kan leven..."
„Ik hoop. dat je niet vergeten zult ergens voor mij een
loodsje of hokje te laten bouwen," viel hij haar in de rede.
„En ik zal alles met mijn eigen geld betalen," vervolgde ze,
zonder op zijn interruptie acht te slaan. „Ik heb van papa
een sommetje van een kwart miljoen franks meegekregen,
dat ik nooit heb aangeraakt."
(Wordt vervolgd)
fflFT tS ALLEMAAL HAAAFUM
Uirc,£<,T/J>P£iSi, MAAAt AAA f/Gr
&£Du£PbG AAV sMSffl) P
1150: Een lichte verbijste
ring maakte zich meester
van de heer Bravhencky,
toen hij plotseling oog in
oog stond met twee ge
wapende mannen. „Handen
omhoog of je bent een kind
des doods!" sisten die twee.
De heer Bravhencky liet
een bang boertje, hikte
even, en stak toen zijn hart
jes in de bevolen richting.
„Ik begrijp het al
zuchtte hij gelaten. „Ik ben
er bij. Neemt U me maar
gevangen, heren. Ik be
ken„Wat bekent
U?" vroeg Sjeems Pond,
enigszins van zijn stuk ge-
I bracht. „De heren zijn
I toch van de allergeheimste
politie?" hernam mijnheer Bravhencky. „Welnu dan is de situatie duide
lijk. Ik geef toe. ik ben voor de Koning en een dienaar des Konings aanvaardt
1 zijn lot. Slechts één ding spijt me: ik had al lang rattenkruit en muizentarwe in
de soep van die ouwe korporaal-koperpoetser-zonder-vooruitzichten moeten
doen." „En wie mag dat dan wel zijn, de korporaal-koperpoetser-zonder
vooruitzichten?" informeerde smidje Verholen. „Dat is die mooie president
van ons", antwoordde Bravhencky droevig. „Dat slappe, willoze werktuig in
handen van die Polnyck, die hij haat als de zevendaagse mazelen, maar waar
hij tóch niet tegenop kan. Achhadden wij onze goede Koning Antonyc
maar weer terug." Nu ging smidje Verholen een lichtje op. „Ik heb zo'n idee,
dat U mijnheer Bravhencky bent", zei hij. „n dat geval heb ik een prettige
boodschap voor U, want U moet de hartelijke groeten van Zijne Majesteit An
tonyc II hebben. De koning bevindt zich in blakende welstand in de kelders
van dit paleis." En nu schieten woorden toch werkelijk tekort om de reactie
van de heer Bravhencky te beschrijven
26. Terwijl Lappie in de huiskamer bezig was alle appe
len netjes tegen de muur op te stapelen, kwam Jonas
binnen.
„Alles verkocht, Lappie! Tweehonder kilo, geweldig!"
Jonas danste de kamer rond. Heel vlug dronk hij een
kopje koffie en ging toen direct weer aan de slag.
„Als de wagen morgenochtend vol klaar staat, kan ik
direct beginnen, zie je," verklaarde hij Lappie. „De
mensen zijn verzot op mijn appelen., ze hebben nog nooit
zulk fijn fruit geproefd, prachtig, is't niet?"
Jonas praatte maar door en Lappie stapelde rustig ver
der. Hij dacht diep na.
„Zeg Jonas", begon hij aarzelend, Jonas keek op. „Zeg
Jonas, als je nu eens een advertentie plaatste? Dat is wat
gemakkelijker, zie je. Dan hoef je niet elke keer naar de
stad met je bakfiets... de mensen komen dan hier."
Jonas was enthousiast. „Dat is weer echt een Jonas-idee.
Zoiets zou ik ook altijd bedacht hebben, geweldig! Ik ga
direct weg!"
Toen Jonas vertrokken was dacht Lappie gereustgesteld:
„Misschien verkopen we nu méér appelen dein er uit het
schilderij komen..."