Oosterse omroepeursisten ontdekken sneeuw en ijs TRAININGSCENTRUM WERELDOMROEP M'fcovm^A'I Milaan-Celtic vanavond op Nederland I EVEN CONFLICT OVER BIAFRA AMADEUS THUIS QUIZ Gijs Stappershoef bij de leraren VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN door John Knittel CAROLINA YES Lappie Loep en de Appelenberg Smidje Verholen en de Knap-Mutator WOENSDAG 19 FEBRUARI 1969 Denk-beeld In Denk-beeld op Nederland 2 gisteren het vervolg van de discussie over de zin van het bidden. Na een veel te trage start en wat aarzelende vragen kwam de discussie op de al oude strijdvraag: als God liefde is, hoe zit dat dan met alle ellende in de wereld? Toen het pas goed boei end begon te worden door een felle discussie tussen rabbijn Soetendorp en de vrijdenker Kief, was het uit. Zo'n panel en zo'n podium met vijftien vragende kijkers begint toch ook te vervelen, tenminste wat de vorm betreft, want het onderwerp: heeft bidden zin, blijkt een vraag te zijn die bij mensen van allerlei plui mage leeft en vaak op emotionele wijze beleefd wordt. Van de forumleden wist vooral ook de Nederlandse islamiet A. van Onck, waar hij over praatte. De andere drie forumleden zaten er maar stijfjes bij. HILVERSUM De NTS zendt vanavond van 20.13 tot 22.00 uur op Nederland één de voetbalwed strijd MilaanCeltic uit. Deze wed strijd wordt, evenals de ontmoeting BenficaAjax, gespeeld in de serie kwartfinales van het toernooi om de Europacup voor Landskampioenen. De NTS heeft gemeend deze repor tage uit Milaan te moeten overne men, nu zij door de uitzonderlijke financiële eisen van Benfica niet in staat is de wedstrijd in Lissabon uit te zenden. Herman Kuiphof voorziet de uitzending MilaanCeltic van commentaar. Pianisten cursus met Magaloff BREUKELEN In het kader van de werkzaamheden van de Eduard van Beinum Stichting „Queekhoven" wordt in de week van 9 tot en met 17 maart op „Queekhoven" een meester- cursus voor pianisten gegeven onder leiding van de pianist Nikita Maga loff, leraar van de meesterklasse van het Conservatorium van Genève. Ongeveer 25 pianisten, van wie het grootste deel is afgestudeerd en podi- umervaring heeft, nemen deel aan de cursus. Zij zijn voornamelijk uit Eu ropa afkomstig; een deelneemster komt uit Japan. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM „Ze stonden allemaal ontzettend gek te kijken toen het begon te sneeuwen", zegt de heer J. A. van der Steen, hoofd van het opleidingscentrum Wereldomroep, dat sinds twee weken 16 programmamedewerkers voor radio en televisie uit Nigeria, Ghana, Maleisië, Thailand, Suriname en Indonesië herbergt. Ze hadden geen van allen ooit sneeuw gezien. Ze hebben hier in de tuin geweldige sneeuwgevechten gehouden." „Ik moet wél zeggen, dat de pret niet blijvend is geweest, want de kou sprak al gauw een woordje mee. Maar ze blijven geïnteresseerd. Hoe wel... nu beginnen ze wel te vragen, hoe lang of het nog duren zal." Binnen hebben ze nergens last van, want het centrum, dat in de wit- besneeuwde tuin van het Wereldom roepgebouw staat, wordt tropisch gestookt. Hier lopen de Nigeriancn in hun prachtige, veelkleurige katoenen gewaden. De omroepeursisten hebben in een Hilversumse villa een gemeenschap pelijk thuis, waar het ook al fiks warm wordt gestookt en waar een echtpaar hen verzorgt. Hier vinden ze behalve een goede slaapkamer een gezellige zit- en eetkamer en ze vin den het er best. „Al te veel vrije tijd hebben ze niet", vertelt de heer Van der Steen, „de cursus duurt vier maanden". Meestentijds gaan ze met opdrachten 's avonds naar huis toe en op zater dag moet nog wel eens iets worden afgemaakt in het centrum. Maar daar klaagt niemand over." De cursisten zijn uitsluitend pro gramma-makers, geen technici. Zij moeten ten minste twee jaar praktijk hebben gedaan in eigen land bij ra dio of televisie. Aangezien zij uit ont wikkelingslanden komen, zijn de om- roepstations daar gewoonlijk jong en vrij primitief ingericht. Daarom worden de programma's ook vrij beperkt opgezet en bij de Wereldomroep komen zij nu leren, hoe zij met weinig materiaal eén maximum aan programma-uitvoering kunnen be-reiken. Zij leren meteen iets van de techniek, opdat zij hun eigen technici voldoende aanwijzin gen kunnen geven. Alle cursisten hebben een behoor lijke ontwikkeling, sommigen komen voort uit de journalistiek en bestude ren reportagemogelijkheden. De cur sus wordt daarom in het Engels ge houden. „Maar we weten al dat we volgend jaar voor een aantal deelnemers uit Afrikaanse landen een Franse cursus moeten geven en er zal ook wel eens een Spaanse tussendoor lopen", zegt de heer Van der Steen. Het gaat er voornamelijk om, in formatieve en educatieve program ma's zo breed mogelijk te leren ma ken. Shows komen nauwelijks aan bod. Bovendien kopen deze landen de amusementsprogramma's op de tele visiemarkt. Zijzelf hebben de handen vol aan uitzendingen ten bate van de oritwikkelingsvoorlichting. „Maar daarmee kan je ook variatie bereiken", aldus de heea-Van der Steen, „zo gaan wij morgen een quiz opzetten, dat is voor de meesten iets nieuws. Maar daarin kunnen allerlei voorlichtende onderwerpen worden behandeld, zoals het gebruiken van onbekende voedingsmiddelen en mo derne landbouwzaken." „De geest in de groep is enthousiast en goed, maar er is wel al een con flict ontstaan over Biafra. De Nigeria- nen werden er over aangevallen. Och, zoiets voorkom je niet. We proberen niet, de politiek op de achtergrond te houden. Bovendien moeten de deelne mers zelf weten waarover zij willen discussiëren". „We maken natuurlijk allerlei ex cursies met ze. Ook al om onderwer pen voor reportages en documentai res te zoeken. We zijn naar Schiphol en Aalsmeer geweest. We beginnen nu aan een grote gezamenlijke trip j naar de Deltawerken". „Ze zijn ook allemaal in die kou naar Ajax-Benfica geweest. De avond tevoren hebben we de documentaire van Herman Kuiphof over Benfica vertoond, hij was er zelf bij uitgeno digd en hij heeft er behoorlijk kritiek op gekregen". Zo wordt er ook wel eens een uit stapje gemaakt. Tot verstrooiing van de deelnemers liggen er in de hal van het centrum bladen uit alle landen van herkomst op de leestafel. Tot een Afrikaans damesblad toe, compleet met „Dear Maisie" erin. „Dear Mai- sie" fungeert als „Lieve Lita", en beantwoordt brieven, die heel wat openhartiger zijn dan die bij ons in zulke bladen verschijnen. „Wij ontvangen als leraren de cur sisten ook bij ens thuis", vertelt de heer Van der Steen nog, „dat vinden we over en weer gezellig. Het is inte ressant, ze persoonlijker te leren kennen. Zijzelf hebben het te druk om kennissen te maken". HILVERSUM In het lerarenkorps van het Training Centre Wereldomroep Nederland is Gijs Stappershoef weer opgedoken. Hij was enige jaren leraar bij de technische NTS-opleiding, maar vertrok daar na een conflict. De School voor de Journalistiek stond voor hem open, maar ook daar liep hij boos weg na het incident waarbij Frits van der Poel werd ge weerd toen prins Claus bij een luch aanwezig was. Nu is hij bij dit nieuwe opleidingscentrum voor cursisten uit ontwikkelingslanden televisie-in structeur. Het lerarenkorps bestaat uit zes man. Hoofd van de opleiding is de heer J. A. van der Steen, die ruim 20 jaar aan de Wereldomroep heeft gewerkt, adjunct-hoofd is Jan Kinket, die eveneens zijn sporen heeft verdiend bij de Wereld omroep. Th. van Woerkom onderwijst techniek, voor het filmonderricht tekent Jan Oonk en de NTS stond cameraman Paul Beers af voor cameralessen. Hulp aan jonge landen (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM „Deze oplei dingsmogelijkheid is een eigen bijdrage van Nederland aan de ontwikkelingshulp. De hier ver worven training kan meewer ken tot een efficiënt gebruik van de moderne massamedia die me de het begrip van de volkeren onderling bevorderen." Met deze korte opmerking opende prins Bernhard gisteren officieel het Training Centre voor programmama kers uit jonge landen, in de tuin van het gebouw Radio Nederland Wereld omroep. Dit centrum is tot stand gekomen door samenwerking van regering, Zwei Mürchenaugen (Kélman), Vocaal ensemble met. begelei- Frltz Wunderllch. Picture pa- ding. 19.20 In kleur: Documen- rade: Petit homme (Bono), Or- tai1- programma over lucht- en kest Raymond Lefèvre: plage aux romanUques (Alber- tinl) id.: Les beatles de 10 (Mouloudji), Les Quatre Bar- vatervervuiling. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. NCRV: 20.20 Bureau Bristol. TV-feull- La goualante du pauvre Jean - ge. 21.40 Aktualiteitenrubriek. 16.00 Nieuws. 18.16 Actualitei- The last time I saw Paris - 22.05 Gewijde koorzang. NTS: 18.20 Uitzending Boeren Partij. 18.30 Stereo: VARA't Popshow. 19.05 Stereo: le-Parls Canaille - Ca Licht vocaal en instrumentaal Paris, id.: L'age ensemble met zangsolist. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenl. week overzicht. 19.45 Muzikale le zing over Hector Berlioz. 20.10 Cabaretliedjes. 20.35 Vragen- vuur. 21.00 Regionaal amuse mentsprogramma. 22.00 c'est België. Kanalen Nederland: 2 (Blanche), Les Quatre Barbus; Le rat (Cannu). id.: Les cas- se-paix (Denerlaz), (Buggy). Orkest Lefèvre; (Aber). Pi (Schifrin). orkest Lalo Schif- 17.00-18.00 Tiptop: Jeugdtele- - visie met Bob Davidse; Kapl- Céllne tein Zeppos III, feuilleton (1). Raymond 18.00 Sohooltelevisle. 18.55 koor-i: licht gevarieerd platen- rin; Insinuations (Schifrin). programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.42 Actualitei ten 22.55 Contrasten: oude ka mermuziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II, 298 m. KRO: 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. NRU: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Meetlat en weegschaal in de Bedrijfspsychologie, lezing in de serie Gastcollege. MORELE HERBEWAPENING: 19.50 Wordt Assam een tweede Viet nam?, documentaire. NRU: 20.00 Stereo: Omroeporkest en jolisten: klassieke, seml-klas- iieke en moderne muziek. (20.50-21.00 Spelen met taal). NVSH: 21.30. sextant, radio weekblad van de NVSH. NRU: 21.40 Reportage van de voet balwedstrijd Benfica - Ajax In de kwartfinale om de Europa- beker voor landkamploenen. (ca. 22.30 Nieuws). 23.55 Parle ment. 23.45 Lichte grammo- foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. GRAMMOFOONPLATENPROc RAMMA DRAADOMROEP VANAVOND Nolr c'est nolr zandmannetje. 19.00 Wereld Blues a-go-go Zondcr grenzen: Internationaal jeugdmagazine. 19.25 Arena. 19.50 Hier spreekt men Neder lands. 19.55 Mededelingen en De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.25 Cabaretprogramma met id.: The cat (Schifrin). The man from Thrush (Schif rin), ld.; Roulette rhumba (Schifrin), ld.: Goodbye (Jen- Henk Elslnk. 21.10 Verover de kins), Shelly Manne, BUI aarde. 22.00 Vertel me iets Evans. Monty Budwig; I belle- nieuws over de regenwormen, ve In you (Loesser) id.; Right tv-spei van Yvonne Keuls, now (Mann). Herble Mann. ---• - Hagood Hardy. Billy Bean, Bill Slater. Cairos Valdes. Wil. lie. Bobo: Desaflnado (Joblm). (programma eJ .y11^ ®ym,ph0n?; NTS/NCRV). 22.45 Niéuws. Sid (Young). Id.; Free for all (Mann), Id. Dora van der Groen en Guus Oster. Decor: Fokke Du- Regle: Stefan Felsenthal van TELEVISIE vwvvovn KAIMO MORGEN (opn). 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02 Radiopro gramma In een Notedop. 17.00 Country and Western music (gr). 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. Hilversum II. 298 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badlnerie: se- mi-klassleke en moderne mu ziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging: 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.SL Voor de hulsvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de hulsvrouw). NRU: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (gr en opn). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 voor de zieken. 11.55 Mededelingen. NCRV: 12.00 Los-Vast: gevari eerd programma. (12.15 Boek bespreking; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten). 14.00 Stereo: Lichte Neder landse muziek (opn). 14.30 Ste reo: Moderne liederen (opn.). 15.00 Hervormde mlddagdlenst. NRU: 15.30 Programma met meer Informatie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. (16.00-16.02 Nieuws). NCRV: 17.45 Sportac- tuallteiten. 18.00 Gewijde koor muziek en fanfaremuziek. Hilversum III. 240 m en FM-kanalen. NCRV: 9 00 Nieuws. 9 02 Voor de zieken. 9.40 Zzzoefinstrumentaal platenprogramm» 01-00 programma. 10.00 Nieuws. 10.03 Nieuws). NRU: 12.00 Nieuws. 12.03 Felix Meurders. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualitei- T.N.T.: licht platen- programma. 14.00 Nieuws. 14.03 15.00 Nieuws. 15.03 Holster: Pop- en countrymu- 16.00 Nieuws. >c.03 -- ORRRrrr...: Hitparade Beriljns Filharmonisch Orkest Nieuws. 17.02 Actualiteiten, (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 17.07-18.00 Draaljijofdraallk: Schoolradio. 10.00 Voor de verzoekplaten. DONDERDAG 20 FEBRUARI Hilversum I. 402 m. AVRO: 7.00 en 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammo- foonmuzlek. VPRO: 7.54 Deze ten. 13.1 dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 prograi Radiojournaal. 8.20 Stereo: pop-In, Lichte grammofoonmuziek. Hols' (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 ziek. Morgenwijding. 9.00 Stereo: tersie R„Mlnc Flihxr - - - Wolgalled (Lehar), Fritz Tweede helft Milaan - Celtic. Wunderlich; Klange der Hei- 22 00 Uitzending Stichting So- (Strauss). Ingeborg cutera. 22.05 Film ..Charlie - - Chan in Londen". 23.20 Jour- mat Hallstein; Dein 1st mein gan- zes Herz (Lehar). Frltz Wun- naai. 23.25 - 23.40 derllch; Frühlingsstlmmenwal- kunstbezit, zer (Strauss), Ingeborg Hallstein; O Rose von Stambul (Fall), Frltz Wunderllch; Itfh kleur: bin die Christel von der Post STER: (Zeiler), Ingeborg Hallstein NTS: 18.50 In kleur: De Fa beltjeskrant. STER: 18.56 Re clame. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reclame. NTS: 19.07 Scala: Informatief pro gramma. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.09 Reclame. 20.13 helft v.d. voetbalwedstrijd Milaan - Celtic. 21.00 Uitzen- ociloollttu dlnK van de Volkspartij voor kleuters. lO.lO Arbeidsvitaml- Vrljheld en Democratie. 21.10 nen (gr). <11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Middeleeuwse liederen (opn). 11.55 Beursberichten. 12.00 Stereo: amusementsmu ziek. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12 29 Mo dern platteland. 12.34 Toppers van toen (gr). 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Klas sieke en moderne muziek, (opn). mm geschiedenis en archeologie. Nederland II. NTS: 18.50 In De Fabeltjeskrant. 18.56 Reclame. NTS: 19 00 Journaal. NCRV: 19.03 TELEVISIE MORGKX Nederland I. NTS/NTO: 10.35 14.30 Programma over - 11.50 en 14.00 - 14.50 Schoolte- levlsle. Wereldomroep en het Philipsconcern: de overheid betaalde met een half miljoen de bouw, en Philips schonk de andere helft van de kosten in ap paratuur. Het centrum is met opzet eenvou dig gehouden. Rondom en boven een vrij ruime ontvangsthal die tevens als recreatieruimte dienst doet en waar met vrolijk rood en blauw is gewerkt, liggen de diverse onderwijs- studio's met regelkamers en derge lijke. De apparatuur is zo modern mogelijk Twintig Tweemaal per jaar kunnen hier twintig cursisten uit jonge landen, die al enkele praktijkjaren achter de rug hebben als programmamakers, gedurende vier maanden verfijning van het radio- en televisiewerk leren, vooral op informatief en educatief gebied. Hierbij wordt niet gepro- peerd, westelijke invloeden in de oosterse media te brengen. De eerste cursus begon veertien dagen geleden met zestien deelne- 7.07 uur Scala. 20.13 uur Voetbalwedstrijd MilaanCeltic. Charlie Chan in Londen. Ned. 2 NCRV 7.20 uur gekleurde documentaire over lucht- en waterver vuiling. 8.20 uur Bureau Bristol; De samenzwering, deel 2. 9.10 uur serie grote kunstenaars: de Duitse architect Wal ter Gropius. 9.40 uur actualiteiten. Hilversum l VARA 8.10 uur Liselore Gerritsen zingt. 8.35 uur Onder vragenvuur. 9.00 uur amusementsprogramma uit Harderwijk. 10.55 uur Ensemble Syntagma Musicum. Hilversum II NRU 8.00 uur Omroeporkest en solisten concerteren. 9.40 uur reportage Benfica—Ajax uit Lissabon. 11.45 uur Modern Jazz Quartet. mers. uit Nigeria, Ghana, Maleisië, Thailand, Suriname en Indonesië.. j Minister Udink herinnerde eraan hoe belangrijk ont- wikkelingshulp op educatieve basis is. „Onwetendheid is j een van de voornaamste barrières die werkelijk doel- treffend de bestrijding van armoede in de weg staan", zei hij. „Wij zien dat in de gehele menselijke geschiede- |nis. De massamedia vormen bij onderwijs, voorlichting en educatie een tweezijdige rol: zij steunen de minister voor ontwikkelingshulp door de bevolking voortdurend via radio en televisie in contact te brengen met de pro blemen van jonge landen. Anderzijds zijn radio en televisie in de ontwikkelings landen zelf van bijzonder groot nut, vooral door de voor lichting die zij geven. Het behoort tot de vrijheid en zelfstandigheid van de volkeren, die naar eigen behoefte aar. te wenden". (Een wereld in wording) 114 En toch, hij had nog steeds de heimelijke hoop niet opgegeven, dat ze nog eens zou terug keren tot haar vroegere opvattingen aangaande de huwe lijksplichten. Vroeger of later zou ze hem zeker wel inniger gevoelens gaan toedragen. Hij geleek op een man, die in het bezit is van effecten, die tengevolge van een financiële crisis plotseling in waarde gedaald zijn, maar die met een onwan kelbaar geloof in de soliditeit dier papieren geduldig en angstvallig het verloop van die crisis afwacht, totdat die effecten weer in waarde zullen stijgen. Geduld en taaie volharding zijn nu eenmaal karaktereigenschappen, waar de inwoners van Bern prat op gaan. En Gusti, die zelf een Berner was, ging ook prat op deze eigenschappen. Avontu ren, momenten van gevaar, alarmerende gebeurtenissen, die een snel besluit, die activiteit en een zich blootstellen aan lichamelijke en geestelijke waagstukken vereisten, deden hem terugdeinzen. Hij hield ervan over deze dingen in boeken te lezen, maar de hemel verhoede, dat hij ooit in zijn eigen leven in aanraking ware gekomen met dergelijke gril len van het noodlot. Hij was op een leeftijd, waarop een man het pad des levens rustig en voorzichtig bewandelt, ook al boort een worm er een diep gat in. En bovendien vorderde zijn werk als regeringsambtenaar nooit of te nimmer van hem, dat hij zich aan overijlde stappen waagde. Kalm en vreedzaam verrichtte hij zijn dagelijks werk, dat hem tot in de kleinste details was voorgeschreven door die hoge, onzichtbare macht, die sedert hele generaties in zijn land de dingen zo geleidelijk had doen lopen en die hoge, onzichtbare macht heette staat. Hij was voldaan over de zekerheid, dat al het werk, dat hij voor de staat verrichtte goed was, want de staat stond immers boven ieder verwijt. En het was dan ook niet te verwonde ren, dat Gusti de staten buiten de vastomlijnde grenzen van Zwitserland met een kritische blik bezag, waarbij hij zich niet realiseerde, dat hij hierin leek op een toeschouwer, die zich toevallig met een vrijbiljet in zijn zak in een groot theater ziet geplaatst. En evenmin was 't te verwonderen, dat Gusti het toneel, waarop het grootse Europese drama gespeeld werd, ten onrechte aanzag voor de arena van een circus, waarop de voornaamste optredenden clowns waren. Wat had hij te maken met de gebeurtenissen buiten zijn land? Hij verachtte de „buitenlandse politiek", hij keek neer op alles, wat buitenlands en vreemd was. Hij hechtte meer betekenis aan het feit, dat de lokale partij tot we'Jke hij door een natuurlijke affiniteit behoorde, de leidende kracht in Bern was geworden, dan aan de groei en val van de grote rijken buiten de grenzen van Zwitserland. Waar hij sinds zijn huwelijk een vermogend man was geworden, daar vereenzelvigde hij zich met die gelukkige klasse van lieden, die niet mee hoeven te doen in de algeme ne jacht naar fortuin en dientengevolge zag hij dan ook met een niet geringe trots neer op die creaturen, op die gewone burgers of lagere ambtenaren, die ijverden voor een betere, rechtvaardiger wereld. Zijn verstand zei hem natuurlijk, dat er langzame veranderingen aangebracht moesten worden door de mannen der „hogere" klasse. De werkende klassen neen, die waren niet beschaafd genoeg om een land te besturen. En ze waren min of meer in de handen van extremisten en extremisme in al zijn vormen was voor Gusti identiek met revolutie. De geschiedenis, en meer speciaal de Zwitserse geschiedenis, voltrok zich als een langzaam, moei zaam proces. Vrede, comfort, veiligheid en eerbied voor het leven en meer speciaal eerbied voor de eigendom waren de eigenlijke doeleinden van het werk der Zwitserse werkge vers en het was de plicht van iedere patriot, om een derge lijke rusttoestand te handhaven. Voor Gusti werd het steeds moeilijker om met zijn vrouw te harmoniëren. Bij iedere discussie, zelfs bij discussies over de onbetekenendste onderwerpen, raakten ze spoedig aan het bakkeleien. Al de latente krachten, die in hun harten hadden gesluimerd, begonnen te ontwaken, waardoor het conflict tussen hun karakters verscherpt werd. Op een dag, toen Gusti op zijn kantoor was, scheidde Pauline de bedden, die sedert hun huwelijk naast elkaar hadden gestaan. Ze plaatste haar eigen bed in haar boudoir. Gusti was ontsteld, toen hij thuis kwam. (Wordt vervolgd) C~t^CAMOUFL££SU> M£>MACU/M£- OJJP&ZP6LGA' WORj>£AJ /AJAJGW y'0%K TDAJ/J&J kWHST&COJ) SêLOST.' i 1148: „Hier kunnen we weer wat gemakkelijker voor- i waarts, Verholen", fluister- j de Sjeems Pond. „Deze I gang ligt horizontaal, dus kunnen we kruipen. En ginds zit een rooster ook. We zullen er op afgaan om even poolshoogte te ne- I menOnhoorbaar kropen de twee mannen naar het rooster toe, doch plotseling siste Sjeems |Pond: „Hou je doodstil, I Verholen! Daarginds staat (pen soldaat op wacht!" j, .Jammerfluisterde i de smid. „Nou kunnen we I dat rooster er niet onhoor baar uittrappen. Maar ik heb een paar van die Plimmpse handigheidjes bij me. Zo'n verdovende B.G.D.-wesp. Heb je daar jwat aan?" „Prachtig!" grinnikte 009. „Geef op dat ding. Dan lok ik die vent hierheen. Dat zal niet zo moeilijk zijn!" Smidje Verholen haalde het in el kaar geschroefde blaaspijpje te voorschijn en duwde het Sjeems Pond in de hand. Deze gaf intussen een feilloze imitatie van een angstig fluitende, opge sloten merel. Geen wonder dus, dat de wacht-kloppende soldaat verrast opkeek, toen hij daar zo onverwachts de nerveuze tonen van een gevederde vriend hoorde. „Ach hemeltjemompelde hij bezorgd. „Dat arme beessie is in de luchtgang terecht gekomen en kan er niet meer uitHij besloot de zaak eens te gaan onderzoeken en kuierde op het luchtrooster af. En had hij dat nu maar niet gedaan, want dan was hem de volgende nare ervaring bespaard ge bleven. Plotseling snorde er een venijnige wesp op zijn reukorgaan af. Sjeems Pond had namelijk zó hard geblazen, dat de angel zich diep in het soldaten- vlees kon boren. „AU!!" riep de soldaat, en dat was voorlopig het laatste wat hij zei 24. „Kom, zou je ook niet eens een beetje komen helpen!" riep Jonas. Lappie knikte. Hij pakte ook een tas en begon haar te vullen met appelen. Na een kwartiertje werken was het bootje vol en roeide Jonas naar de overkant. Daar laadde hij de vracht over in zijn brom-bakfiets. Zo werkte het tweetal de hele morgen door. Toen was de brom-bak-fiets vol, maar... de kamer was nog niet leeg! „Wat een voorraad!" juichte Jonas. „Wc kunnen iets groots verrichten met deze handel. Het hele land zal mijn appelen kunnen proeven. Alle andere marskramers zullen versteld staan over mijn werk." „Ja", dacht Lappie bezorgd. „Dat zullen ze zeker". Jonas holde naar het bootje en roeide naar de overkant. Even later tufte hij op de brom-bak-fiets in de richting van Meeuwenoord. Lappie zwaaide hem na. Toen ging hij het huisje binnen, stapte over de honderden appels heen en keek naar het schilde rij, dat helemaal verboorgen stond. „Wat is dat...!" kreet, hij verschrikt. 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 11