Kerken moeten twee procent van hun inkomsten afstaan NOG MET DRIE WOONTORENS STUDENTENKAMERS Prof. Lindijer aanvaardt ambt als hoogleraar Omdat er weieens iemand zonder jas naar buiten holt. OJOEKWOE BEREID TE STAKEN VUREN TROOST VAN EEN ERNSTIG Em noord voor vandaag Italië wil concordaat wijzigen Zending krijgt ziekenhuis terug Commissie-Linnemann over ontwikkelingshulp Uw probleem is het onze.... Beroep op Haille Selassie Persconcentratie is geen gevaar Vrijgemaakten willen antwoorden Onvoltooid afscheid „Paulus' hoop inzake Israël niet vervuld" Geen maatregelen tegen Gollwitzer Westfalen wil doopuitstel tolereren BEROEPÏNGSWERK We moeten „van de Geest geleerd zijn", zeggen sommige christenen. Zij bedoelen: studie is niet nodig; wie de Bijbel leest, kan daar zomaar alles uithalen wat er in zit, als de Geest zijn ogen maar verlicht. Zulke mensen doen zichzelf veel te kort. Wat zegt het hun bijvoorbeeld, dat Nehemia met koning Arthasasta over Jeruzalem gaat praten in de maand Nisan (Nehemia 2 :1)? Als Nehemia heeft gebeden om hulp voor Jeruzalem, blijft hij niet stilzitten met de gedachte: Ik heb er om gebeden, nu wacht ik rustig wat God gaat doen. Nee, Nehemia weet van „bid en werk". Wat God doet, daar wil Hij meestal medewer kers bij inschakelen. Wie gemakzuchtig wegkruipt achter zijn gebed, spot met God. Nehemia gaat aan het werk. Hij legt de koning een concreet plan voor en roept diens medewerking in. Maar tegelijk moeten we bedenken: zijn gebed was in de maand Kisleu en hij ging tot de koning in de maand Nisan. Daar lagen drie a vier maanden tussen. Nehemia heeft rustig het geschikte ogenblik afgewacht. Het boek Esther leert ons, dat het riskant was om zo maar tot de Perzische koning te gaan. Nehemia gaat niet „blind in het geloof' als een bulldozer te werk. Het hart eens wijzen zal tijd en wijze weten. Hij kan ook rustig afwachten. Want hij weet: het lot van Jeruzalem hangt niet af van zijn activisme. Wij lezen vandaag: 1 Kronieken 29 1—9. DINSDAG 11 FEBRUARI 1969 ROME Hoewel het Vaticaan er niets voor voelt, is de Italiaanse rege ring vast van plan om het concordaat tussen Italië en Rome te wijzigen. Het werd in 1929 gesloten tussen het Vaticaan en Mussolini. De Italiaanse regering heeft nu een commissie van juristen benoemd om het concordaat grondig te herzien. Reeds heeft de staat echtscheiding in bepaalde gevallen wettig verklaard. Het Vaticaan beweert dat daardoor het concordaat van 1929 is aangetast. KAIRO Het Duits-Zwitserse zen dingsziekenhuis in Assoean is weer vrijgegeven. Regerrngsinstanties in Kairo hebben hun leedwezen over het optreden van de plaatselijke autoritei ten uitgedrukt. In Assoean gestationeerde troepen hadden een legerhospitaal nodig. De gouverneur van Assoean had toen eigenmachtig zonder overleg met Kai ro het ziekenhuis in beslag genomen. Brieven die niet ilJn voorzien van naam en adre» Kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding li verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lljke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een mooie grafzerk op het graf van een familielid is in stukken gebroken. Wie betaalt het herstel? Antwoord: Iemand van de familie moet in het bezit zijn van de graf rechten. Wend u tot de directie van de begraafplaats. In de akte staat wie tot onderhoud verplicht is. Vraag: Waarom mag je in een win kel wel zeggen: „Een pond" van het een of ander en waarom mag men niet met woorden als „pond" en „ons" adverteren? Antwoord: Artikel 4 van de IJk- wet behelst een uitvoerige lijst van benamingen voor lengte-, vlakte- en inhoudmaten, alle uit de meter bere kend, en van gewichten, uit het kilo gram berekend. Artikel 5 lid 1 be paalt dat het verboden is, in aankon- gingen betreffende goederen die bij maat of gewicht worden ver kocht, hetzij in bladen, tijdschriften of aanplakbiljetten, op etiketten wel ke aan de goederen of hun verpak king gehecht zijn, dan wel op de verpakking zelf, hetzij in enig ander middel tot bekendmaking ter aandui ding van maat of gewicht gebruik te maken van andere aanduidingen (zo als dus ons, pond, mud, enz.) dan de in artikel 4 geldende. Artikel 27 houdt strafbepalingen in op deze overtreding. Uit het spraakgebruik zijn deze bewoordingen echter veel moeilijker uit te roeien. Vraag: Hoe lang draagt een oli fant? Antwoord: Twintig tot vierentwin tig maanden. Vraag: Wat is het adres van me vrouw ds. M. L. King? En van Rev. Ralph David Abernathy? Antwoord: Mrs. C. King. Eben- Haezer, Baptist Church, 413 Auburn Avenue N.E., Atlanta 30312, Georgia: en Rev. Abernathy 76, Cerro Street S.W., Atlanta 30314, Georgia. Vraag: Hoe lang dient een particu lier voor voldaan getekende belasting aanslagen, en idem rekeningen, gi rostrookjes en aangeslagen kassabon nen te bewaren? Antwoord: De verschuldigde belas ting over een belastingjaar kan na 5 jaar niet meer worden ingevorderd Voor andere vorderingen is de verja ringstermijn dertig jaar, met uitzon dering van de volgende: Eén jaar voor lessen, pensions en werkzaam heden in dienstbetrekking bij beta ling per kwartaal of korter. Twee jaar de rechtsvordering van artsen, apothekers, deurwaarders, kostschoolhouders, van werknemers, anders betaald dan bovengenoemd, advocaten, procureurs en notarissen. Vijf jaar de rechtsvorderingen van timmerlieden, metselaars en andere werkbazen en winkeliers. Weliswaar is dit geen zuivere ver jaring, want men kan altijd nog van de schuldenaar de eed vorderen dat hij werkelijk betaald heeft, of van zijn erfgenamen, dat zij niet weten dat de zaak verschuldigd is. maar dit is geen groot bezwaar indien men werkelijk betaald heeft Voorts is er een verjaring van vijf Jaren voor huren, pachten, altijddu rende en lijfrenten, en jaarwedden tot onderhoud. Daarom, daarom, daarom: Davitamon io. Elke dag. Allemaal, Davitamon 10. het complete drageetje dat zorgt voor extra weerstand en vitamine-reserve. OEMOEAhIA De Biafraan- se leider Ojoekwoe heeft van daag een beroep op keizer Haile Selassie van Ethiopië gedaan om een staakt het vuren te bewerk stelligen. Alleen door het rusten van de wapens kan een totale uithongering van de bevolking worden voorkomen. BONN Voigens de Westduitse regering brengt de persconcentratie in dat land waarover de laatste tijd felle discussies worden gevoerd de vrijheid van meningsuiting niet in gevaar. Deze uitspraak is in strijd met de conclusie van een commissie, die in opdracht van het ministerie van binnenlandse zaken een onder zoek instelde. De commissie was van mening, dat de persconcentratie zich zal voortzet ten en dat daardoor binnen afzienba re tijd de persvrijheid zal worden bedreigd. Het Westduitse kabinet zal zich woensdag met deze zaak bezig houden. GRONINGEN De classis Gronin gen van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) wil, dat de komende ge nerale synode alsnog zal antwoorden op de schuldbelijdenis, die de gerefor meerde synode in september 1967 heeft uitgesproken ten aanzien van de kerkscheuring van 1944. In dat antwoord zal er dan op gewe zen moeten worden, dat deze schuld belijdenis niet aanvaard kan worden als één, die op de eigenlijke, steeds omvangrijker wordende twistzaak In gaat De classis laakt met name het „oecumenistisch spreken over de ka- #iollciteit der kerk" in de brief van 4a gereformeerde synode. Oejoekwoe zei tegen een Canadese tv-ploeg en een parlementslid uit dat land, dat Biafra bereid is het vuren op elk moment van de dag te staken. Verder deed hij een beroep op Ame rika de Britse regering te overtuigen van de heilloze politiek, die Londen op dit moment voert. Volgens Ojoekwoe neemt het ver zet van de Biafraanse bevolking te gen de federale troepen steeds grote re vormen aan. Als één van de oorza ken daarvan noemde hij het stelsel matig bombarderen door Nigeria van dichtbevolkte gebieden. De Nigeriaanse minister Enahoro heeft toegegeven, dat de straalbom- menwerpers van de Nigeriaanse luchtmacht „wel eens" vergissingen maken. Zijn land heeft een uitnodiging van Dahomey, waarnemers te sturen naar het vliegveld van Cotonou om de hulpgoederen voor Biafra te contro leren, van de hand gewezen. Ook blijft Nigeria bij zijn weigering nachtvluchten naar Biafra toe te staan. „Er zal op elk vliegtuig wor den geschoten", zei Enahoro. „Er zit schot in" Het Rode Kruis breidt de lucht brug tussen Biafra en Cotonou ver der uit. Vier toestellen maken nu twee keer per nacht een vlucht naar de hongerende bevolking. West-Duitsland heeft opnieuw bij na vier miljoen dollar aan de hulpor ganisaties geschonken. Dat land gaf reeds twintig miljoen dollar. Het Rode Kruis zal 51 zwaar ge wonde Biafranen naar Europa over brengen, waar ze zullen worden ver pleegd tot ze weer naar hun land kunnen terugkeren. Biafra meldt tenslotte belangrijke terreinwinst te hebben geboekt. Ni geriaanse aanvallen worden geregeld afgeslagen, ondanks het optimisme van Enahoro: „Er zit schot in de oor log". Van onze kerkredactie UTRECHT De kerken moeten in het vervolg twee procent van hun jaarlijkse inkomsten besteden voor ontwikkelingshulp. De bedragen die nu reeds worden uitgetrokken voor zending en werelddiakonaat mogen niet in die twee procent ingecalcu leerd worden. De kerken moeten bovendien gezamenlijk een functionaris benoemen ter voorlichting van de kerkelijke organen over de actuele ontwikkelingsproblemen. Dit zijn enkele uitspraken van de werkgroep „Kerk en ont wikkelingssamenwerking" van de nieuwe Raad van Kerken. De werkgroep maakte een studie van de besluiten, die in Uppsala ge nomen werden door de vierde assem blee van de Wereldraad van Kerken. Uitspraken die actueel zijn voor de Nederlandse kerken werden eruit ge licht en samengevoegd tot een serie van dertien resoluties. Ze zijn aan de Raad van Kerken en via de raad aan de aangesloten kerken voorgelegd. De werkgroep werd ook wel ge noemd naar de voorzitter prof. dr. H. Linnemann. Tijdens de vorige zit ting van de hervormde synode werd reeds over de rapporten van Uppsala gesproken. Toen deelde secretaris-ge neraal ds. F. H. Landsman mee dat de synode zich ook zou bezinnen op het komende rapport van de commis- sie-Llnnemann. Dit zojuist versche nen rapport zal in de zitting van de volgende week worden besproken. Voorlichting Voorgesteld wordt dat voor de Vre- desweek 1969 een grote landelijke bijeenkomst wordt georganiseerd, waarin informatie wordt verstrekt over de houding van de kerken ten opzichte van internationale ontwik kelingssamenwerking. Voor deze bij eenkomsten moeten vertegenwoordi gers van zoveel mogelijk plaatselijke gemeenten, kerken en parochies wor den uitgenodigd. Daarna moeten re gionale en plaatselijke bijeenkomsten worden belegd Bovendien moeten de kerken het „Interkerkelijk Vredesberaad" uitno digen om na de Vredesweek van 1969 met de werkgroep-Linnemann een plan op te stellen om de bestaande structuren van pers, onderwijs, be drijfsleven, vakverenigingeh, politie ke partijen en administratie, kritisch te bestuderen in het licht van de internationale verantwoordelijkheid. Ook moeten de kerken de op'eiding van theologen, catecheten en vor mingsleiders kritisch doorlichten. Af gevraagd moet worden, of deze mensen door hun studie in staat gesteld worden werkelijk het mondi ale denken van de gemeenteleder, te bevorderen. De twee procent, die de bevorderen. Tivee procent De twee procent, die de kerken uit trekken van hun inkomsten voor ont wikkelingssamenwerking, moeten voor de helft doorgegeven worden aan in ternationale organisaties cn voor de helft worden gebruikt om in eigen land het „mondiale denken" te stimu leren. Met dat mondiale denken wordt bedoeld dat er meer belangstelling moet komen voor de ontwikke lingshulp die in dit rapport „ontwik kelingssamenwerking" genoemd wordt, omdat sommige jonge staten zich ergeren aan het woord „hulp." De ene procent die dan werkelijk besteed zal worden aan ontwikke lingshulp moet overgedragen worden aan de Wereldraad van Kerken of een daartoe aangewezen internatio naal orgaan van de Rooms-Katholie- ke Kerk. Zoals wij enige dagen gele- Weer arbeiders in Spanje gearresteerd BILBAO In de Noordspaanse stad Bilbao zijn dit weekeinde zeker 47 arbeiders gearresteerd wegens hun protesten tegen het afkondigen van de noodtoestand. Sinds de stakingen tien dagen geleden begonnen zijn ze ker zestig arbeiders ingesloten. Er staken nu 20.000 Spanjaarden. Inmiddels hebben de Verenigde Staten en Cuba een overeenkomst ge sloten om de terugkeer van passagiers van gekaapte vliegtuigen te verge makkelijken. den reeds publiceerden wil de We reldraad van Kerken met dit geld een fonds stichten. Zelfs wordt al gesproken van een ontwikkelings bank". Functionaris De kerken hebben ook een politieke taak. Ze moeten een functionaris aanstellen om kerkelijke organen voor te lichten over de problemen die de ontwikkelingssamenwerking be treffen. De Gereformeerde Kerken hebben reeds een dergelijke functio naris aangesteld. Vandaag werd be kend dat drs. C. H. Koetsier, tot voor kort werkzaam in Semarang, is be noemd. Tevens wordt gezegd dat de kerken in verbinding moeten treden met de Nederlandse contactadressen van be wegingen die gericht zijn op funda mentele structuurveranderingen in ontwikkelingslanden. Via deze contacten moet materiaal verzameld worden over deze landen en over de revolutionaire bewegingen die daar aan het werk zijn. Dan moet worden bezien of die bewegingen door de kerk geholpen kunnen wor den. Behalve dit actie-programma, dat dezer dagen werd toegezonden aan de kerken, heeft de werkgroep bo vendien een boekje gepubliceerd on der de titel „Aan de werkers van het elfde uur." Het Uppsala-rapport is daarin vertaald en uitgewerkt met het oog op de Nederlandse situatie. Bovendien is een actie aan de gang om het Uppsala-rapport onder aan dacht te brengen van de Nederlandse regering, de politieke partijen, het bedrijfsleven, de vakverenigingen, het onderwijs en dergelijke. (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Ruim een jaar geleden stierf in Rotterdam de gere formeerde predikant ds. A. Brouwer. Nu is bij Kok in Kampen een klein boekje van hem verschenen, dat hij op zijn sterfbed heeft geschreven. In de 48 pagina's van zijn „Onvoltooid afscheid" geeft hij als het ware raad aan ieder die een stervende pastoraal wil vertroosten, hoewel het in de eerste plaats bedoeld is voor ernstig zieken. Het is misschien maar een klein boekje, maar naar ons gevoel zou iedere kerkelijke ambtsdrager het moeten lezen. Er staan zoveel klei ne wenken in waardoor een pastor grote verwondingen bij een ernstig zieke kan voorkomen. Ds. Brouwer ergerde zich aan het woordje „nog". „Je ziet er nog goed uit," komt bij de zieke aan in de zin van: „Het zal wel spoedig slechter worden." Zelf heeft hij vaak en het is bijbels zegt hij nog steeds tot ernstig zieken ge zegd „U bereikt het doel eerder dan wij." Maar toen zijn eigen broer tegen hem iets dergelijks zei, was zijn reactie: „Dat is waar, voor honderd procent. Maar 't is niet werkelijk. Weet je: de dokters hier vechten voor een verlenging van het leven.... en ik worstel mee." Er staan meer dingen in waar iedere pastor eens bij stil zou moe ten staan. Maar het boekje is meer dan een klein leerboek voor het ziekenpastoraat. In dit boekje is ernstig zieke aan het woord, een stervende die vooral spreekt tot medezieken. Hij verzwijgt niet dat er onbe antwoorde vragen zijn. Maar hij toont ook duidelijk dat het moge lijk is om te leven uit de verwach ting van Gods Woord. Eerlijk zegt hij echter aan het slot: „Ik zie er tegen op tegen het uur van mijn dood.... maar dan denk ik aan dat: DS. J. BROUWER meeworstelen van stonde aan met Christus! Ik zal niet sterven maar leven." Zo heeft hij ook een vertroostende boodschap die opgebloeid is uit zijn persoonlijke ervaring voor zieken. Onvoltooid afscheid, door ds. A. Brouwer. Uitgegeven door .J H. Kok nv te Kampen. Prijs 3,95, bij afname van meer exemplaren korting, 48 pagi na's. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Met een rede over het woord van Paulus „En zo zal geheel Israël gered worden" (Romeinen 11 26) heeft dr. C. H. Lindijer gistermiddag zijn ambt aanvaard als bijzonder hoogleraar in de faculteit der goedgeleerdheid aan de univer siteit van Amsterdam. Benoemd vanwege het seminarium van de Evangelisch-Lutherse Kerk gaat hij bijbelse en praktische theo logie cn ethiek doceren. Hij volgt prof. dr. C. Riemers op, die eind 1967 is overleden. „Geheel Israël" betekent niet alle Israëlieten zonder één uitzondering", maar wel „het volk in zijn totaliteit". Ridderbos kan gelijk hebben als hij spreekt van „het door God bepaalde volle getal", als alle nadruk maar valt op „vol". Het ging Paulus niet om een rest. Heeft Paulus nu het oog op een nevelige ven-e toekomst? Heeft zijn woord alleen betekenis voor de laatste generatie? Of heeft Matter gelijk, die meent dat Paulus' woord vervuld is in een tijd, die al lang achter ons 'igt? Volgens prof. Lindijer kende Pau lus het probleem van de generaties tussen zijn tijd en die van het scha- ton niet. Hij zag de eschatologische gebeurtenissen als nabij. Gods Rijk zou spoedig komen en daaraan zou den voorafgaan, als het ware op de Samenwerking met VU Hor. 1. vertaler. 4. de fijnste veren, 7. muzieknoot 8. bijb. figuur, 10. staat soms boven drukwerk, 12. deel van een auto, 14. duw, 15. bitter vocht, 16. boom, 18 lidwoord, 19. dwaze, 22. genieting 24. plaats in Gelderl.. 25. hoofddeksel, 26. zijtak Donau. 28. voegwoord. 30. scheik. ele ment (afk), 31 kippenloop, 33. de bin nenkring van een gemeente, 35. zot, 37. lidwoord, 38. zwari in de wapen kunde, 40. spil van een wiel, 41. slag, 42. wat gesproken wordt Vert. 1. gesloten, 2 muzieknoot, 3. hoofddeksel, 4. schraal, 5. voor- stede van de Vrije Um- voegsel, 6. groente, 7. samengedron gen menigte, 9. paard 11. kasteel, 13. onder elkaar mengen, 15. gunstig ge zind, 17. plaats in Drente, 18. hinde ren, 20. turks bevelhebber, 21. Euro peaan, 22. jongensnaam, 23. telwoord (Eng), 25. eetgerei, 27. bars, 29. zee hond. 32. eikenschors, 33. hoofddeksel 34. voorzetsel. 36 vis, 38. welaan, 39. muzieknoot AMSTERDAM Grenzend aan het stu dentencentrum „Uilen- Oplossing vorige puzzel. 1. rakel, 2. stelt, 3. genet, 4. kanon, 5. pet, 6 m, 7 e.. 8. arm, 9. gelag, 10 stand, 11. manie. 12. nader. Vert. 13 KENNEMERLAND. versiteit in Amstelveen zal de dienst Studenten Huisvesting van de Uni versiteit van Amsterdam drie woontorens laten bouwen met in totaal 1134 studentenkamers en 80 tweekamerflats in laagbouw voor studen tenechtparen. De besprekingen tussen de Universiteit van Amster dam en de Vrije Univerai- teit werden dezer dagen af gerond met de afspraak, dat bij de bouw zal worden uit gegaan van dezelfde archi tectonische conceptie, die op „Uilenstede" is toegepast. Hierdoor zal uiteindelijk een „cité universitaire" ontstaan, die in één stijl is opgetrokken. In het overleg is voorts overeengekomen, dat 40 van de gehuwdenflats en even eens 40 kamers in één der torens ter beschikking van de Vrije Universiteit zullen komen. Daartegenover zul len de studenten van de Universiteit van Amsterdam gebruik kunnen maken van de mensa in „Uilenstede". De Universiteit van Amsterdam zal gebruik kunnen maken van de bestektekeningen, zoals deze gebruikt zijn voor de bouw van drie torenflats voor de Vrije Universiteit. Door de aldus verkregen continuïteit in de bouw van alle zes de woontorens kon de aanneemsom worden verlaagd met 150.000 voor ieder van de twee universi teiten. Ook zijn er goede perspectieven geopend voor samenwerking op het gebied van andere voorzieningen. Het project in Amstel veen, dat in fasen gereed komt, zal een investering vergen van ruim 18 miljoen gulden. De eerste fase is in 1972 'daar. Hoe belangrijk dit nieuwe project voor de huisvesting van de studenten van de Universiteit van Amsterdam is, biijkt uit de volgende cij fers: voorlopig doet 40 pro cent van de studenten een beroep op huisvesting via de universiteit Dit project brengt het aantal beschik bare kamers van 1600 op 2800. Plannen zijn in uitvoe ring om het aantal kamers op korte termijn te brengen op 5500. drempel, de ingang der heidenen en de redding van Israël. Door jaloezie op de heidenen zou Israël tot geloof komen. GESMOLTEN Is dit een eigen geluid van Paulus of komen we een dergelijke verwach ting meer in het Nieuwe Testament tegen? Er zijn maar enkele teksten, die duiden op de verwachting, dat de joden tot Christus zullen komen. Berkhof gebruikt hier het beeld van de ijsberg. Prof. Lindijer wilde liever van een ver weggesmolten ijsberg spreken. Het is denkbaar, dat in Mattheüs 23 39 een echt woord van Jezls overgeleverd wordt en dat Deze dus zelf gedacht heeft aan een jubelende ontmoeting van de joden bij zijn we derkomst. Maar Lucas betrekt dit woord al op Jezus' intocht in Jeruza lem. Prof. Lindijer sloot zich aan bij het oordeel /an Klijn, dat Lucas al niet meer heeft geloofd aan het uiteinde lijk herstel van de joden en bij dat van Strathmann: Paulus hoopte nog op de bekering der joden, maar Jo hannes heeft deze hoop niet meer. De verwachting in Openbaring is onduidelijk Prof. Lindijer concludeer de, dat er te weinig te vinden is, dat met Paulus' verwachting overeen komt. BOODSCHAP Tenslotte stelde prof. Lindijer de hermeneutische vraag: hevat Paulus' woord nog een boodschap? Is hier essentiële verkondiging te vinden? Men kan het niet zonder meer fun damentalistisch gebruiken om een eschatologisch program uit te stippe len. Wat Paulus verwachtte in een nabije toekomst is niet gebeurd. Toch kan men niet zeggen, dat dit woord (Van onze kerkredactie) BERLIJN Het stadsbestuur van West-Berlijn zal geen disciplinaire maatregelen nemen tegen prof. Hel mut Gollwitzer. Er waren vragen in de gemeente raad gesteld, omdat Gollwitzer zich begin januari aangesloten had bij een stakingsoproep van studenten aan de Vrije Universiteit in Berlijn. De wethouder van wetenschap en kunst heeft hierop geantwoord, dat de uitlatingen van de theoloog inder daad verkeerd begrepen konden wor den en opgevat konden worden als een aanmoediging in de zin van de oproep van de studenten. Maar tus sen Gollwitzers opvatting van een sta king en die van de studenten is nau welijks overeenkomst. geen waarde meer heeft. Prof. Lin dijer gaf de volgende toepassingen: God gaat zijn vreemde weg. Hij bereikt zijn doel via omwegen. De mens moet deemoedig zijn en niet zonder hoop. Speciaal tot christenen wordt gezegd: Ook anderen, verharden en verworpenen, zullen tot het heil komen. Het gaat niet om de enkeling, maar om net geheel Romeinen 11 wijst de kerk op het volk Israel als haar oudere broeder. God laat het volk niet los. Christenen mogen dat ook niet doen. Beiden zijn op weg naar het zelfde Rijk. ISERLOHN De Evangelische Kerk van Westfalen wil ook in de toekomst b.ijven bij de kinderdoop. Het zal echter getolereerd worden, als ouders op gewetensgronden de doop van hun kind willen uitstellen. Met dit voorstel komt de leiding van deze kerk op de komende zitting van de synode, die speciaal gewijd zal zijn aan het thema „Doop en con firmatie". Eenzelfde uitspraak is in januari gedaan door de synode van de Evangelische Kerk van Rijnland. Praeses Hans Thimme zei op een conferentie, dat de leiding van de kerk niet wilde besluiten tot een ge lijkstelling van kinderdoop en vol- wassendoop, om „een oeverloze her vorming van de dooppraktijk tot en met een volledig wegvallen van de doop" te voorkomen. NED. HERV. KERK Beroepen te Capelle a.d. IJssel: P Alblas te Boven-Hardinxveld; te Eethen en Drongelem kand. J. Wil- lemsen te Utrecht; te Scharendijke: kand. A. A. v. d. Berg te Utrecht; te Leersum: B Koole te Vleuten; te Beesd en te Ophemert: kand. G. v. Asselt te Nijverdal. Aangenomen naar Bolsward-IJlst: (vac. S. P. Nijdam toez.): D. v. Boven te Middelburg. Bedankt voor Vlaardingen: A. v. Eijk te Bereschenhoek GEREF. KERKEN Beroepen te Groningen-Noord; G. A. Westerveld te Alphen ad. Rijn. GEREF. KERKEN (vrijgem.l Beroepen te Haarlem: A. G. Ver steeg te Stadskanaal. DOOPSGEZ. BROEDERSCH. Aangenomen naar Bolsward-I.Mt: prop. G G. Hoekemate Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2