Apartheidswet bedreigt zeshonderd kerken Garê Priester Jos Morel wordt ontwikkelingswerker JEUGD OP FORUM ONTEVREDEN NI' NOU DE LUST VAN DE MARCUSGEMEENTE Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.... Minder priesters in Spanje HULP VAN GENEVE J Kerkstruktuur belemmert eenheid KLANKEN TOOGDAG CPJO IN DELFT Platteland is steun tegen verwording BEROEPINGSWERK Scholier van nu is student van morgen „Geen eenzijdig wapenembargo" Boodschap van hijbei vertalen VRIJDAG 7 FEBRUARI 1969 Mijn God, ik schaam mij en durf mijn ogen niet tot U opslaan, o mijn God, want onze ongerechtigheden zijn ons hoven het hoofd gegroeid en onze schuld is gestegen tot de hemel. (Ezra 96) Israël heeft weinig geleerd uit wat achter ligt. Opnieuw stelt het zich tegen Gods wet en overtreedt het zijn verbond, nu door verboden huwelijken met heidenen. Dan bidt Ezra een ontroerend gebed. Zelf w hij geheel vrij van schuld in deze zaak en toch belijdt hij mede zijn schuld. Hij stelt zich solidair met de zonde van zijn volk. Daarin herkennen wij het echte kind van God. De schuld van het volk is zijn schuld, omdat hij immers lid is van dezelfde gemeenschap. Hij hoort er ook bij. In deze tijd horen wij van alle mogelijke kanten van ver ontrusting. Men roept om reformatie, réveil, vernieuwing, vrije opstelling. Men klaagt de kerk aan, zeer fel soms. Ezra klaagt zijn volk niet aan. Hij spreekt zichzelf niet vrij. Hij stelt zichzelf persoonlijk aansprakelijk voor God en dat is geen holle fraze. Zo drukt de zonde hem, dat hij zijn aange zicht niet meer tot God durft opheffen. Als wij, leden van één lichaam eens met elkaar zó verontrust waren, dan zou er wat gaan gebeuren! Wij lezen vandaag 1 Kronieken 2114-30. BINNEN TIEN JAAR ZULLEN MEER DAN TWEE MILJOEN BANTOES IN NATAL MOETEN VERHUIZEN IN HET KADER VAN DE APARTHEID. 600 LUTHERSE GEMEENTEN DREI GEN HIERDOOR IN GROTE MOEI LIJKHEDEN TE KOMEN. DE WE- RELDFEDERATrE HEEFT BESLOTEN HEN TE HELPEN. GENÈVE Zeshonderd lu therse gemeenten in de Zuid- afrikaanse provincie Natal wor den drastisch getroffen door nieuwe apartheidsmaatregelen. Het ministerie voor bantoe-zaken heeft bekendgemaakt, dat in de ko mende vijf tot tien jaar in Natal meer dan twee miljoen Bantoes zul len moeten verhuizen. De gevolgen hiervan kunnen katastrofaal zijn voor de lutherse en de andere kerken in dit gebied, aldus dr. Carl Johan Hellberg, directeur van de afdeling voor wereldzending van de Lutherse Wereldfederatie. Brieveo dl* niet sljn voorzien van naam en adres kunnen niet In bvhandellnx worden genomen. Ge- helmhoudln* Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan poetze gels te worden Ingesloten. Vraag: Kunt u mij het adres ge ven van de Ned. Carting Club Hulp Gehandicapten? Ik zag namelijk in een warenhuis een skelterfiets maar die was te klein vo6r mijn invalide soon. Men zei me dat er geen groter formaat in de handel was maar ried me bovengenoemde club aan. Het adres was echter onbekend. Antwoord: Het is niet duidelijk, welke club u bedoelt, helaas, U kunt informeren bij de Stichting Carting Nederland, Rijksweg 115, Warnsveld, of de vereniging „Het Zorgenkind", secretariaat Arm- hoefstraat 49, Tilburg, de Federatie van Ouderverenigingen voor het ge handicapte kind. Ook op De Hoogstraat te Leersum zal men u gaarne inlichtingen verstrekken en er zijn misschien lezers, die ons het gevraagde adres kunnen verschaf fen. Vraag: Hoe kweek ik meelwor- men? Antwoord: Men kan ze zelf zeer goed kweken in tarwemeel, zemelen of wittebrood. Wanneer u lang ge noeg wacht, kan u de meelwormen er uithalen. Zodra er zogenaamde leng in komt, zijn ze spoedig te ver wachten. U kunt dit het hele jaar door doen. Zo nodig ververst u het meel, zemelen of brood, en mengt er iets van het oude doorheen om de teelt te bespoedigen. Vraag: Hoeveel inkomstenbe lasting betaalt een ongehuwde, die behalve AOW jaarlijks ƒ818 rente van spaargelden heeft in 1969? Heeft ze recht op bejaardenaftrek? Aan huur bejaardencentrum betaalt zij 134,50 per maand, personele be lasting 23, premie ziekenfonds 18 of meer in drie maanden. Antwoord: De AOW voor onge- huwden bedraagt in 1969 294 per maand. Aangenomen dat dit voor het gehele jaar blijft gelden, wordt het jaartotaal 3528. Het inkomen wordt dan met aftrek van 150 ver wervingskosten ƒ4196. Er geld een enkelvoudige ouderdomsaftrek. Het inkomen blijft dan onbelast. Huur bedrag, personele belasting en zie kenfonds blijven zonder invloed. Vraag: Hoeveel bijen huizen in een bijenkorf? Antwoord: Bij zwakke volken eni ge duizenden, maar behoorlijk ster ke volken in de drukke produktie- tijd soms wel 40.000. Vraag: Met hoeveel procent is het leven duurder geworden sinds 1966/'67 en hoeveel is de verwach* ting in 1968/'69? Antwoord: Van 1966 op 1967 is het leven volgens officiële gegevens 3,5 procent duurder geworden, van 1967 op 1968 2,1 procent en voor 1969 verwacht men 5,5 procent Vraag: Hoe maak ik een plastic aquarium schoon? Er komen randen in van het water en daar boven wordt het zo dof. Ook een vogelkooi met plastic bak daaronder wordt dof. Men zegt dat het niet mag met vim, want dan wordt het zwart. Antwoord: De enige methode is behandeling met een zachte spons met lauw water. Verzoek van lezeres: Ongeveer 65 jaar geleden leerde ik op de zon dagschool in Pniël op de Middelste Gracht in Leiden èen versje op de wijs van het gezang: „Ik heb ge loofd en daarom zing ik". Het han delde over de bekering van Saulus. Ik herinner me nog slechts de re gels: „Saulus, wat vervolgt gij Mij!" „Heere", roept hij, „wil mij leren, Maak Uw weg bekend aan mij." Kan iemand zich nog dit vers her teneren? (eoctj ...en bij zware of hardnekkige verkoudheid POTTER'S CATARRH PASTILLES Alleen bij apotheken endroQtettn MADRID De afgelopen vijf jaar hebben in Spanje meer dan duizend van de 22.000 priesters hun ambt neergelegd, volgens een schatting van de priesterschrijver Antonio Aradilla. Ook in de roepingen is een grote teruggang. Enkele seminaries zijn al samengevoegd. In steden als Madrid ea Barcelona telt men nog maar twee seminaristen per 10.000 inwoners. (Van onze kerkredactie) Zuid-Afrika beschouwt deze mam moet-verhuizing als dringend noodza kelijk, om werk te verschaffen aan honderdduizenden werklozen en woongelegenheid voor daklozen. Zwarte slums kunnen worden opge ruimd. Verder betekent dit program „herstel van verarmde en uitgemer gelde plattelandsgebieden". Volgens dr. Hellberg zijn deze mo tieven voor de gedwongen verhuizing problematisch Inderdaad zijn er slums en werkloosheid in het gebied, dat door de actie getroffen is, maar vele anderen hebben een goed inko men, een eigen huis en sterke bindin gen in het gebied, dat zij nu moeten verlaten. Wel is het meer dan correct, om de plaatsen waar de Bantoes naar toe moeten, aan te duiden als „verarmd en uitgemergeld'. Het is namelijk zonder meer onvruchtbaar woestijn land. De Lutherse Wereldfederatie heeft sinds 1964 al twee miljoen gulden beschikbaar gesteld voor de bouw van kerken, pastorieën en gemeente centra, noodzakelijk als gevolg van (Van een onzer verslaggevers) Rotterdam „Nee, mijn vertrek naar Chili is beslist geen vlucht uit een progresssief Nederland, want ik voel mij in dit klimaat best thuis." Aan het woord is de 30-jarige Jos Morel, die op 15 februari met de „Achil les" van de KNSM naar Chili vertrekt. „Eén kant van datzelf de vaderlandse klimaat bevalt me niet: er wordt ontzettend veel over ontwikkelingswerk ge praat, maar daarbij blijft het in veel gevallen dan ook". Jos Morel, geboren Rotterdammer, laat het niet bij woorden. Drie jaar hield hij zich in de jonge Leidschen- damse parochie St. Joseph Opifex be zig met catechese en georganiseerd jeugdwerk. „Het was werkelijk enorm interessant werk, maar het bevredigt me toch niet. Ik kan er mijn pioniersgeest niet voldoende op botvieren". Daartoe krijgt hij straks in de Chileense provincie Rancagua, in de nabijheid van Santiago, ruimschoots de gelegenheid. Hij gaat er heen als „Ontwikke lingswerker". Hij zal zich, naar hij zelf uitdrukkelijk stelt, distanciëren van het eigenlijke parochiewerk. „Ik wil werk doen, waar mijn collega's eigenlijk niet aan toe komen omdat zij hun handen meer dan vol hebben aan het dagelijkse parochiewerk". De bisschop van Santiago heeft Jos Mo rel en diens klasgenoot die met hem meegaat, speciaal voor dit bredere ontwikkelingswerk vrijgesteld. Platteland De beide priesters worden toege voegd aan de ontwikkelingsstaf van de Chileense „Aktion Catolica Ru- ral", een lekenorganisatie, die ruim tien jaar geleden op moderne leest geschoeid ontwikkelingswerk aanvat te op het platteland. Bij het werk 1 k. 2 3 i 5 6 7 Uit de woorden van de eerste rij moeten de woorden van de tweede rij gevormd worden. De beginletters van de woorden uit de eerste rij vor men de naam van een plaats in Gel derland. 1. koemestvocht wat gesproken wordt; 2. interval van negen tonen - middag 3. part - verdriet; 4. wild zwijn - pluim van een vogel; 5. vracht - plaats voor dieren; 6. ko ninkrijk in Achter-Indië - Turkse tar we; 7. klank - aantekening. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. aard, 2. loon, 3 slot, 4. kram. 5. iets, 6. naar. 7. drom, 8. Iser, 9. niet, 10. hart, 11. unie. 12. iris, 13. stap, 14. Zaan, 15. ijdel, 16. nerf. De zegswijze luidt: „Als kind in huis zijn". JOS MOREL gaat deze organisatie er van uit, dat het van primair belang is, de bevol king te laten inzien, dat zij zich wel degelijk kan opwerken vanuit de vaak miserabele omstandigheden waarin ze verkeert. Om te laten doorwerken, dat de toestand niet zo hopeloos is als de plattelandsbevolking vaak meent, stichtte de Aktion Catolica Rural een twintigtal vormingscentra over ge heel Chili verspreid. De bevolking krijgt daar van een deskundig team van specialisten een bijzonder brede scholing om op deze manier tot een militant kader uit de inheemse be volking te komen. Dit kader moet als kern dienen voor verdere hervormin gen onder de Chileense plattelanders. Bij de pogingen om deze hervor mingen te bewerken gaat de Aktion Catolica Rural allereerst uit van het evangelie, dat met de daarin vervatte beloften een wat optimistischer kijk op het leven meer dan rechtvaardigt. Hierin zal ook de voornaamste taak liggen van de priesters, die in het ontwikkelingsproject zijn betrokken. Jos Morel: „Ik zie mezelf nog het meest als de aalmoezenier van de Aktion, het voornamelijk godsdienstig gerichte lid van de spe cialistenstaf". Hij gaat in zijn nieuwe wergebied, een bisdom ongeveer zo groot als Ne derland, deel uitmaken van een team van zes man, vier betaalde vakkrach ten en twee priesters. Vanuit een van de twintig vormingscentra zullen zij „de boer op gaan". Jos Morel en zijn collega hebben al lang plannen om naar Chili te gaan, gekoesterd. Ze corresponderden met een vriend, die al jaren in Zuid-Amerika is en uit deze correspondentie hebben zij zich een beeld kunnen vormen. Het leef- en werkklimaat in de Zuid-Amerikaanse landen trekt hen bijzonder. Uit een informatief gesprek op het bisdom bleken er van die kant geen moeilijkheden te wach ten. Hoewel Nederland bepaald geen overschot aan zielzorgers heeft, kre gen de beide idealistische jonge priesters toch direct toestemming om in Chili aan het werk te gaan. Hun reis bekostigen zij zelf volledig. Een maal in Chili zullen ze moeten pro beren rond te komen met minder dan 300 gulden per maand. Voorlopig blijven ze twee jaar in Rancagua. Aan de hand van hun er varingen in die twee jaar, mogen zij nadien beslissen of ze daar willen blijven werken ofwel dat zij liever elders in Chili hun krachten willen inzetten. In totaal zijn de beide priesters in elk geval vijf jaar aan Chili gebonden. De parochie in Leidschendam ziet kapelaan Morel met tegenzin gaan en geeft hem ruim vijfduizend gulden mee uit erkente lijkheid voor het verrichte werk en als steuntje in de rug. „Een druppel op een gloeiende plaat, maar ik werd wel even stil, toen ik al dat geld bij elkaar zag. Het doet je toch wel iets om zoiets ten afscheid te krijgen". School voor Rijn en binnenvaart geopend AMSTERDAM Met de woonden „Ik vaar de haven uit en ga stuur boord af" heeft burgemeester Sam- kalden van Amsterdam gistermiddag in de hoofdstad het nieuwe gebou wencomplex van de prot chr. school j voor de Rijn- en binnenvaart ge- opend. Meer dan tweehonderd jongens van twaalf tot zestien jaar kunnen op de i school een driejarige cursus volgen, waarmee zij een basis leggen voor 1 hun opleiding op de kust-, Rijn- en 1 binnenvaart de gedwongen verhuizingen van de Bantoes in Zuid-Afrika. Voor 1969 heeft de LWF weer een miljoen uitgetrokken. „Wij moeten kiezen tussen twee kwaden: of de gemeenten, die onze hulp nodig hebben, in de steek laten of helpen en de indruk wekken, dat wij de Zyidafrikaanse regeringspoli- tiek steunen", aldus dr. Hellberg. Verschillende zendingsorganisaties worden ernstig getroffen door de re geringsplannen in Natal. Een groot aantal Bantoes leeft van de zen dingsboerderijen. Maar omdat ze ei gendom zijn van de zendingsorga nisaties. zijn ze tot „blanke gebieden" verklaard. De zeshonderd lutherse gemeenten, die in hun bestaan bedreigd worden, behoren tot de Evangelisch-Lutherse Kerk in Zuidelijk Afrika (Zuidooste lijk gebied). Deze kerk telt 95.000 (meest niet-blanke) leden. R.k. studenten: UTRECHT „Overal waar mensen bevestigd worden in het geloof in Jezus van Nazareth er varen wij eenheid. De complete struktuur in zijn huidige vorm van de katholieke kerk is voor die eenheid in geloofsuiting niet noodzakelijk en werkt op som mige punten zelfs belemmerend door zijn te weinig democrati sche vormgeving." Dit zegt het landelijk beraad van studentenvertegenwoordigers van de tien studentenparochies in ons land in een verklaring, die het heeft uitge geven na een vergadering in Utrecht. In de verklaring wordt gevraagd om begrip en ruimte voor plaatse lijke experimenten en om ontkoppe ling van ambt en celibaat Het landelijk beraad meent, dat de discussie die op gang is gebracht na de verklaring van de vier Amster damse studentenpastores, niet meer onderbroken kan worden. De studen tenparochies zullen te allen tijde hun. contact met groeperingen die desondanks buiten de officiële ge meenschap komen te staan, volledig handhaven. De vertegenwoordigers van zeven studentenparochies (Amsterdam, Eindhoven, Groningen, Nijmegen, Tilburg, Utrecht en Wageningen) meenden ook, dat, als de concrete situatie in Amsterdam een breekpunt mocht blijken, de geloofwaardigheid van de officiële kerk voor de studen ten nog twijfelachtiger zal worden en dat de studentenparochies zich dan opnieuw zullen moeten beraden over de consequenties die dit heeft voor hun functioneren binnen de officiële kerk. Delft, Enschede en Rotterdam kon den zich niet zonder meer achter de ze uitspraak scharen. Elektronisch instrument te bespelen als orgel, piano, spinet en klavecimbel. Demonstratie iedere dag van 9 12 en van 2-6 uur behalve donderdags. NEONVOX Wilp Gld. Tel. 05716-415 b.g.g. 05761-571 - QAIJ ZENDEN AAN DUIM NEONVOX, Wilp, Gld. Naam - - Adres Plaatsi Vuzoekt lotztnding uilgtbrêidê gegevens Indiase kerk gaf bijna alles teeg (Van onze kerkredactie) BANGALORE (India) Hoewel ze worstelt met een groot tekort op haar begroting, heeft de Marcusgemeente in Bangalore besloten de opbrengst van de dankfeestcollecte bijna helemaal weg te geven. Ze zijn van plan, om dit in de toekomst te blijven doen. De begroting van deze gemeente, die tot de Kerk van Zuid-India be hoort, vertoont dit jaar een tekort van meer dan 10.000 roepies (de roepie heeft een waarde van ongeveer een halve gulden). De muren van de kerktuin moeten hersteld worden en het orgel Is hard aan reparatie toe. Het dankfeest voor de oogst bracht ditmaal het vorstelijke bedrag op van 12.000 roepies. Daarmee zou het tekort dus helemaal weggewerkt kunnen worden. Maar de gemeente besloot eerst aan de nood van de naaste te denken. Zodoende kwam er van de 12.000 roepies uiteindelijk maar 450 in het gat van de begrotipg terecht. Het hele geval zou waarschijnlijk nooit In de publiciteit zijn gekomen, als de gemeente niet een kwart van het geld naar de Wereldraad van Kerken in Genève had gestuurd voor de slachtoffers van de oorlog in Biafra. Dit is het lijstje van de Marcusgemeente In Bangalore: 1. Internationaal. Voor hulp In Nigeria/Biafra 3.000 R 2. Voor honger- en watersnoodslachtoffers in India 2.250 R 3. Plaatselijk. Voor een hindoe-organisatie tot revalidatie van melaatsen J-JJJ g Voor een moslim-weeshuis (200 kinderen) 1-500 R Voor een rooms-katholiek tb.-sanatorium 1-500 R Voor een blindenschool -300 R Voor een ziekenhuis van de Kerk van Zuid-India JOU n Voor drie interkerkelijke organisaties voor geestelijk en lichamelijk gehandicapten en doven: driemaal 300 R En voor het technisch trainingscentrum in Jayanagar300 R 4. Voor onszelf Marcusgemeente -450 g Wij geloven dat God ons heeft geroepen om anderen te dienen en wy wijden onszelf aan deze dienst toe ook in de komende jaren. DELFT „Wij hebben het platteland méér dan ooit nodig. Niet alleen voor groenten en aardappelen en wat dan óók, maar vooral op geestelijk gebied kan het platteland ons een steun zijn nu in de grote steden de ver wording met de dag toeneemt. Want de urbanisatie gaat vaak hand in hand met de securali- satie." Aldus ds. Gabe van Duinen, emeri tus-predikant van de Geref. Kerk van Wassenaar-Z. tijdens een jaar- vergadering-toogdag van de Christe lijke Plattelands Jongeren Organisa tie Zuid-Holland (CPJO), die donder dagmiddag- *n avond In de Delftse Stads Doelen is gehouden. Ds. Van Duinen, die als thema voor zijn toespraak: „Jong zijn nu" koos, noemde als grootste vijand voor het jong zijn: de oorlog. „Duizenden jon ge kerels in Vietnam zijn nooit echt jong". De predikant spoorde de vele aan wezigen aan om „ontzaglijk dank baar" te zijn, omdat men hier en op hetzelfde moment in een geheel an dere wereld mag staan. Een wereld, die gelukkig tegen de oorlog is. Met nadruk ook stelde spreker vast, dat het „jong zijn" een geheel zelfstandig iets is! „Vaak ziet men de jeugd als een vorm van transito, als mensen, die onderweg zijn, maar niet als mensen, die een zelfstandige le vensperiode doormaken. In die tijd ook is het afgelopen, dat een ander kiest Een goed gegroeide keuze kan de vrucht van dit „jong zijn" worden. Wel waarschuwde hij tegen de mentaliteit van vele jonge ren om vader en moeder te snel in een museum bij te zetten. „Dat is dom", aldus d-< Van Duinen. Sprekend over het woordje „nu" memoreerde spreker hoe deze tijd een grote crisis doormaakt. „Het is niet waar, dat het altijd zo is ge weest. De jeugd van vandaag leeft in een chaotische wereld „En toch", zo zei ds. Van Duinen, „ben ik blij met het woordje „nu". NED. HERV. KERK 1 Beroepen te Meliasant: kand. A. Cijsouw te Rijswijk (Z.H.); te Gende- ren (N.B.) en te Benthuizen: kand. J. Kievit te Putten (Gld.); te Nieuw Vennep-Abbenes: W. Sirag te Rotter dam-Zuid; te Den Bommel (toez.): kand. J. den Dikken te Hardinxveld- Giessendam; te Ruinen (toez.): J. de Bruin te Kootstertille. Bedankt voor Dinteloord: C. Vos te Gouda. Beroepbaarstelllngen: kand. J. den Dikken, Binnendams 62, Hardinxveld- Giessendam; kand. W. J. C. v. Rennes, Scheldestr. 17 bis. Utrecht; kand. G. v. Aaselt, Kerkstr. 29. Nyverdal; kand. Q. v. d. Berg. Twijnstr. a. d. Werf 14, Utrecht: kand. A. Cijsouw, Caen v. Necklaan 138a, Rijswijk (Z.H.); kand. J. Kievit, Postweg 43-11, Putten (Gld.U GEREF. KERKEN Beroepen te Umuiden: E. Warnink te Nieuwerkerk a. d. IJssel. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG „Ontevredenheid zal het hoofdthema wel zijn van de discussies van vanmiddag", zei wethouder H. F. Happel van onderwijs van Den Haag gistermiddag in zijn openingswoord bij het forum met als onder werp: „Scholier van nu, student van morgen". Dit forum was georganiseerd door de Haagse Studenten Vereniging die haar achtste lus trum viert. De vereniging had een aantal forumleden uitgenodigd om de strijd aan te binden met ruim honderd jongeren, hoofd zakelijk middelbare scholieren en studenten Het meest in de oppositie waren twee Jongere forumleden: Johan Holterman. secretaris onderwijs van de Ned. Studentenraad, en Marja Oosterman, voorzitster van de Scholieren Belangen Organisatie, de groepering die zoveel inspraak en democratie in haar middelbare scholieren doet. „Men leeft in ons land in een democratische pretentie. Het kiezen van het soort onderwijs is echter nog steeds afhankelijk van het milieu waar uit men komt. Onderwijs voor iedereen kan dan slechts verwezenlijkt worden als er meer geld in het onderwijs wordt gestoken en als er een eind wordt gemaakt aan de waanzinnige verspilling van allerlei andere gemeenschapsgelden", poneerde de heer Holterman krachtig. „Stel de keuze over de richting van het onderwijs uit totdat de scholieren 15 jaar zijn', zei Marja Oosterman, die overigens bijzonder pessimistisch was over de gelijke kansen voor iedere scholier bij de mammoetwet. Marja kwam eerst niet, en later wel. Een beetje ziek, stelde zij de vele scholieren, die juist voor haar waren gekomen niet teleur. Zil vond aan haar zijde een aantal schooldekanen, die heel wat gema tigder waren in hun opvattingen. „Geen politiek in studentenbladen", pleitte drs. J. M. de Blaey, van het ministerie van onderwijs en wetenschappen. Herstructurering achtte hij evenals de overige sprekers wel noodzakelijk. „Maar waar moet de inspraak precies beginnen?" vroeg men zich af. „De studentenwereld is vrij hard. Er wordt wel met de ellebogen gewerkt", stelde mr. drs. Lantermans, studentendekaan van de TH in Delft vast. „Hoe moeten we de vicieuze cirkel doorbreken?" vroeg een student zich bij de discussies af. „Door vanuit de kleine kritische groe pen alternatieven uit de denken. Door te analyse ren", antwoordde de heer Holterman. Want we hebben iets om op terug te vallen, namelijk Jezus Christus." Veel werd er gezongen tijdens deze toogdag, die besloten werd met een vrolijk optreden van „De rollende rijders" uit utrecht en een afwisse lende avondshow PARIJS De bond van pro testantse kerken in Frankrijk zal geen gevolg geven aan het verzoek van secretaris-generaal dr. E. C. Blake van de Wereldraad van Ker ken, om de Franse regering te vragen de wapenleveranties aan Biafra te staken. Een eenzijdig wapenembargo tegen Biafra zou tot gevolg kunnen hebben, dat de offers die Biafra brengt- voor zijn recht op zelfbeschikking, tever geefs zouden zijn, schrijven de Franse kerken aan Blake. Zij zien meer in een wereldwijde actie tot stopzetting van wapenleveran ties aan beide partijen. Hiertoe zou de Wereldraad moeten optreden sa men met de pauselijke commissie Justitia et Pax en de desbetreffende organen van de Amerikaanse, de Britse en de Rusische kerken. APELDOORN „We zullen inderdaad de bijbelse boodschap moeten vertalen," schrijven ds. J. H. Velema en zjjn broer prof. dr. W. H. Velema uit Apeldoorn in hun boek „Nieuwe wegen, oude sporen." Zij stelden een on derzoek in naar de radicale theologie. Prof. dr. W. II. Velema begint met een analyse van het denken van Har vey Cox, Paul van Buren, Dorothee Sölle en enkele andere God-is-dood-theologen. De conclusie is dat bij Cox „niets overblijft van wat de kerk der eeuwen van het evangelie heeft verstaan", dat de re ligie van Paul van Buren „verschrompelt tot een cultus van medemenselijkheid." Bij de Duitse Sölle is „God van de mens afhanke lijk. We hebben te doen met een lij dende God." Ds. J. H. Velema zegt in het hoofdstuk over de motieven van de nieuwe theologie dat het evangelie uitgaat van de feiten. De nieuwe the ologie echter gaat uit van de Inter pretatie van de feiten. Daardoor komt de mens in het brandpunt te staan. Zijn conclusie is dat het hu manisme nog nooit zo sterk doorge- j drongen is in de theologie als op het ogenblik. Toch willen beide christelijk-gere- formeerde theologen zich allerminst in een isolerjient terugdringen. Ze zeggen: „We zullen inderdaad de bij belse boodschap moeten vertalen in belang van de buitenkerkelijken en onze eigen jeugd". Maar, waarschu- wen zij: Vertalen is geen vervormen. De grondwoorden van het evangelie als zonde en schuld, genade en ver lossing, kruis en opstanding zullen moeten blijven staan. Iedere we tenschap heeft zijn eigen woorden, ook het evangelie. Hun opdracht aan de kerk luidt: „We pinnen ons dan niet vast op traditionele 'meningen, dogmatische schema's, oude termen, die een zeker „burger"-recht hebben verkregen, maar trachten de boodschap Gods op een duideliike wiize te brengen en in de beleving van het kerkzin iets te ♦nnen van de eeuwige jeugd van het geloof." Nieuwe wegen, oude sporen, door J. H. en W. H. Velema. it- gavc Semper Aeendo NV, Apel doorn. Prijs ƒ5,90, 128 pagina'a.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2