Commentaar
Grenzen van ethiek zijn
in de ether weggevaagd
AMADEUS
VANAVOND TE ZIEN
rri Ft iMi,
WWOM»
Met leuk
VANAVOND TE HOREN
Lappie Loep en de Appelenberg
door
John Knittel
CAROLINA YES
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
15
VRIJDAG 7 FEBRUARI 1959
Op de beeldbuis
mag nu alles
Radio gaat toch
stukken verder
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Men behoeft
zich geenszins ouderwets of con
servatief ingesteld te voelen,
wanneer men tot de erkennning
komt, dat in de ether de grenzen
van de ethiek zijn weggevaagd.
Alles kan. en mag worden ver
toond of gezegd, alleen het sexy
bloot op de beeldbuis komt nog
niet helemaal over de drempel.
Achterblijven doet ook de satire,
maar dat komt omdat Nederland
die vrij slecht kan hanteren zon
der persoonlijk-hatelijk te wor
den en dat loopt dan op directe
belediging uit. Diverse radio-
rubrieken weten er echter wel
weg mee, maar die schokken he
lemaal niet.
Zeven jaar geleden werden wij als
journalisten uitgenodigd om bij de
NTS te komen kijken naar stukken
uit journaalfltns die uit Amerika
waren gekomen, maar die men om
ethische redenen in Nederland beslist
niet kon uitzenden.
Wij werden op de vertoning zorg
vuldig voorbereid. Hoogtepunt van
de ontoelaatbaarheden was het fusil
leren van een spion, ergens buiten op
een afgelegen plek. Wij moesten niet
te zeer schrikken, want men zag de
man met de rug naar een kale grep
pel staan (op ongeveer 40 meter
afstand), men zag het schieten en de
man dood achterover vallen. „Tja",
werd er opgemerkt, zoiets kan toch
onmogelijk worden uitgezonden.
Maar in Amerika doen ze dat. Onbe
grijpelijk".
De vertoning maakte diepe indruk
en ik moet er nog dikwijls aan terug
denken, hoe rustig en netjes dat ei
genlijk ging in vergelijking met de
oorlogsgruwelen, die wij nu bijna da
gelijks voor ogen hebben.
Toch worden er nu ook nog wel al
te verschrikkelijke journaalbeelden
achtergehouden... om ze op een uitge
kozen ogenblik toch te spuien, want
dat gebeurde van de week in de
NTS-uitzending over het kerkgebed.
Bjj wjjze van super-illustratie, kreeg
men ze totaal onverwachts toe
gesmeten. Want wie zich werke
lijk voor het onderwerp bidden in
teresseerde, moest deze verbijsterende
beelden, waarin men het afgrijselijk
afmaken van mensen en het zich ver
grijpen aan vrouwen en kinderen
kreeg te verwerken, eenvoudig incas
seren.
Kon men daar niet tegen... dan ook
geen informatie over het kerkgebed.
Want alles mag, ja alles moét nu op
de televisie.
Verandering?
r
Vijf jaar geleden barstte heel Ne
derland los in verontwaardiging over
het item „Beeldreligie" waarbij de
Tien Geboden en het Onze Vader
werden geparodieerd in „Zo is het".
Mies Bouwman, die toen in het team
zat maar niet meedeed in de parodie,
moest zelfs politiebewaking voor
haar bedreigde kinderen aanvrager,.
Onlangs wilden CVK en IKOR be
wijzen, dat precies dezelfde uitzen
ding nu niemand meer hinderde: het
item werd opgenomen in een uitzen
ding van Kenmerk en bracht inder
daad niets teweeg (wanneer men aan
het commentaar in ons blad voorbij
wil zien).
„Kijk", zeggen CVK en IKOR nu
trots, .wij hadden gelijk. Er is ge
weldig veel veranderd, de mensen in
casseren alles nu". Maar is dat waar?
Naar „Zo is het", dat al sterk had
geprikkeld, werd destijds „door ie
dereen" gekeken. Het team irriteerde
dikwijls door gebrek aan zelfbe
heersing, het zat spottend te lachen
en gaf de indruk van „zie eens wat
wij durven!" Dat sloeg hard aan.
Kenmerk verheugt zich niet in een
grote kijkdichtheid en „een mede
werker" deed nu de parodie.
De uitzending werd netjes aange
kondigd met „Weet U het nog? Dit
was het toen" In feite kan men dus
geen vergelijking trekken, maar in
derdaad, geen kijker reageerde.
Absoluut zeker een symptoom van
het uitgerekte incasseringsvermogen
van de kijkers, maar ook van een
bepaalde afstomping van kritisch
vermogen, waarvoor psychologen al
jaren geleden waarschuwden.
In alles schuilt gewenning. Wij
hebben langzamerhand al zoveel oor
logsellende, zoveel honger, afschuwe
lijke ziekten en onmenselijke behui
zingen gezien, dat het aldoor verder
en verder moet gaan om ons nog op
te winden tot hulp en geld-geven.
Daarbij moéten eenvoudig de gren
zen van de ethiek worden overschre
den. De tijd. dat na een filmpje over
gehandicapte kinderen in 24 uur 25
miljoen op tafel kwam, is helaas lang
voorbij. Die film ziet er nu keurig en
vriendelijk uit: wij zijn getraind in
het kijken naar heel wat vreselijker
menselijke ellende.
Voor de praal
Ook vijf jaar geleden is het. dat de
NCRV over de tong ging, omdat pro
grammaleider Gerard Hoek een lite
raire uitzending verbood vanwege
een schuttingwoord in een gedicht.
Nu declameert dichter-dominee
Jan Wit wel wat pregnanter schut-
tingtaal in zijn interview met de
kerkelijke zendgemachtigden CVK en
IKOR. Trouwens... in de poëzie-uit-
zendingen van de NCRV wordt al
lang niet meer elk plat woord geme
den.
Alles zeggen in de ether en vooral
voor de radio, is „in", dat kan niet
meer worden verboden. Er moet
discussie zijn. vooral over verbroken
taboes en natuurlijk is dat goed en
juist, maar ook hierin overheerst
vaak de drang tot ethiekgrënzen
overschrijden.
Schuttiugtaal is beslist niet noodza
kelijk om open over sexuele zaken te
spreken. Integendeel, deze „sjiek van
platheden" verlaagt de gewenste
discussie. Beschavingsvormen kun
nen onder alle omstandigheden in
acht worden genomen: zij verhogen
het gespreksniveau, geven het daar
door meer reliëf en dus betekenis.
Maar „voor de praat" stemt men al
te graag af op het kleine percentage
jongeren, dat hiermee valt te lijmen.
Alzo een vorm van zwakheid inplaats
van, zoals dikwijls wordt gemeend,
echt „modern" zijn.
Satire-gebrek
Blijft over het gebrek aan satire,
dat de Nederlandse programmama
kers niet kunnen opvullen. Wij zijn
blijkbaar geen volk dat het
vlijmscherpe wapen van de satire
gesoigneerd kan hanteren: wij wor
den te gauw grof en persoonlijk.
Goedmoedige satire kennen wij op
de buis echter wel: NCRV's Farce
Majeure doet er stilletjes en vaak
niet onbekwaam aan. In Hadimassa
van de VARA zit soms ook goede
ironie. Maar de blijkbaar slecht-be-
luisterde en veel meer getolereerde
radio gaat hier en daar stukken ver
der.
In diverse magazines en kritische
programma's komt meermalen de on
derste steen boven, zonder dat er stof
opwaait.
Michel van der Plas, die deel uit
maakt van het KRO-team dat het
vierwekelijks programma Cursief sa
menstelt en uitvoert, zegt: „Bij de
radio mag veel meer, als wij één keer
met Cursief op de beeldbuis kwamen,
werden we er uitgegooid en verloor
de KRO duizenden leden".
Het is een feit, dat Cursief in pro-
fanie en harde persoonlijk-gerichte
satire reeds enige malen over de
schreef is gegaan. Hoe komt het dan,
dat dit en ander toegespitst radio
werk wel blijft bestaan?
Omdat dit programma's zijn voor
de zgn. „happy few", gelijkgestem
den, die speciaal naar zulk een pro
gramma luisteren. Zulke uitzendin
gen komen terecht, waar zij gewenst
zijn.
Maar de televisie is massavoer.
Men blijft kijken, gewenste of onge
wenste programma's. En dan komt
het niet-gewenste heel anders aan.
Merkwaardig, dan bestaat er toch
wel Onderscheidingsvermogen en af
wijzing van wat men „niet wil". Om
dat satire zo dicht bij de deur is...
HILVERSUM Viola van Emme-
nes, sinds enkele maanden tv-om-
roepster bij de AVRO, heeft alweer
vaarwel gezegd. Zij liet de AVRO
weten, dat zy „om persoonlijke re
denen" niet langer op het scherm
wil verschijnen.
speelfilm. 21.40 Liederenrecltal
door Elisabeth Schwartzkopf.
22.30 Europese kamploensch.
kunstrijden op het Ijs te Gar-
mlsch Partenklrchen. 23.30
Nws.
Hilversum I 402 m. VPRO:
18.00 Nws. 18 16 Berichten. De
Vrije Gedachte: 18.20 Donatie
van lijken voor anatomisch
onderzoek, lezing. VPRO: 18.30
Voor onvolwassenen. 19.10
Jazz-rondo. 19.30 Nws. 19.35
Kunst nader beschouwd. 20.00
Vogeltjes van papier, hoorspel.
20.45 Niet voor de school,
maar voor het leven, lezing.
VARA: 21.00 Stereo: Planoreci
tal (gr.). 22.40 Nws. 22.50 Me-
ded. 22.52 Act. 23.05 Stereo:
Licht gevar. pl.progr. 23.55 -
24.00 Nws.
Hilversum II 298 m. NCRV:
18.30 Nws en weerpraatje. 18.46
Aot. 19.05 Wereldpanorama,
een wekel, bescli. f9.15 Stereo:
Lichte orkeatmuz. met
zangsol. (opn.). 19.45 Intern,
oriëntatie ln kerk. zending en
oekumene. 19.55 Zuidzee-Sere-
nade. 20.15 Licht muz.progr.
21.00 De smaak van water,
hoorspel. 21.35 Stereo: Lichte
planomuz. (gr.). TROS: 22.00
Stereo: Lichte orkestmuz. met
zangsol. 22.30 Nieuws, nieuwer,
nieuwst: gevar. progr. (22.30
Nws). 23.35 - 24.00 Nws.
I. Hector Bdiiloz: 1. Ouverture
Béatrice et Bénédict": 2.
Hongaarse marf.
II. Charles Gounod: Faust"
(4e en 5e bedrijf).
III. Leo Delibes: Balletsuite
Sylvia.
Nederland I. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant-
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19 00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. VPRO: 19.07 Nieuws op
automoblel-geb. 19.40 Film
over de noden van een nieuwe
generatie. STER: 19.56 Recla
me. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverz. STER: 20.16 Recla
me. VPRO: 20 20 Interview
met Barbara. 20.30 De G van
Genis, show. samengest. op
het thema Gevangenis. 21.20
OnaantastbaarTV-feuill.
22.05 In kleur: Transit: De
Franse zangeres Barbara.
NTS: 22.45 - 22.50 Journaal.
23.00 - 23.30 Teleac: En France
avee Nicolas (les 13).
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NTS:
19.00 Journaal. 19.03 Scala: in-
form.progr. NCRV: 19.30 In
kleur: Pick Up: present, nwe
gr.platen. STER: 19.56 Recla
me. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. NCRV:
20.20 Bureau Bristol. TV-feuill.
21.10 Udo Jürgens. zang met
orkestbegel. 21.30 29 Graden in
de schaduw, blijspel. 22.10
Act.rubr. 22.35 Fllmrep. van
een spec. kerkdienst voor
geestel. gehandicapten. NTS:
22.50 - 22.55 Journa ij,
België. Kanalen Nederlands:
2 en 10. 18.55 Zandmannetje.
19.00 Protest, godsd. ultz. 19.30
Overz. van de tv-progr.'s
t.e.m. volgende vrijdag. 1950
Hier spreekt men Nederlands.
19.55 Meded. en De Weerman.
20.00 Nws. 20.25 De gang over
valt de stad: dramatische
MOKGEX
Hilversum I. 402 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek. VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws en Van de voorpagina.
8.15 Z O. 135: gevarieerd pro
gramma. (9.35-9.40 waterstan
den). 10.30 voor nu en later,
lezing. 10.45 Stereo: Draaior-
gelmuziek (sr). 10.50 Tips voor
trips en vakanties. 11.00
Nieuws. 11.02 Stereo: Fanfare
muziek (gr). 11.25 Oosteuropese
Kroniek. 11.45 Met naald en
slinger: lichte oude grammo
foonmuzlek. 12.15 Accordeon-
muzlek (gr). 12.26 Mededelin
gen t.b.v land- en tuinbouw.
12.29 Actueel sportnieuws. 13.00
Nieuws. 13.11 VARA-Varia.
13.15 Stereo: Tijd voor teena
gers. 13.50 Voor twintigers.
14.25 Uilenspiegel: studenten
programma. NRU: 14.45 Radio
Jazz magazine. 15.20
Frans-Dults-Enaels. een
luisterprogramma. VARA:
16.30 Semi-klassleke operafrag-
menten (gr). 17.25 Radtoweek-
journaal. 17.55 Mededelingen.
Hilversum II. 298 m. NCRV:
7.00 Nieuws. 7 10 Het levende
woord. 7.15 Lichte muziek met
nieuws en ac'uallteiten. 8.00
Nieuws. 8.11 Stereo: Geeste
lijke liederen (gr.). 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de vrouw.
9.00 Theologische Etherleer
gang. 9.35 Gymnastiek voor de
huisvrouw. 9.45 Klassiek pla-
tenprogramma met luister-
wedstrfld. 10.55 Tentoonstel-
llngsagenda. 11.00 Nieuws. 11.02
Wat Is geloven?, lezing. 11.15
Sollstenkamer. muzikaal
vraaggesprek. 11.55 Mededelin
gen. KRO: 12.00 Stereo: Lichte
orkestmuziek (gr 12.14
Marktberichten. 12.16 Over
heidsvoorlichting. KRO: 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nie iws. 12.41
Actualiteiten. 12.50 Zonder
grenzen: over missie en zen
ding. NRU: 13.00 Platenpro-
gramma voor de militairen.
KRO: 14.00 P.M.: een week
blad met veel plaatjes.
(16.00-16.02 Nieuws). NRU: 16.30
Bezig met muziek, muzikale
lezing. HIRO: 17.00 HIRO-Ma-
gazlne. 17.15 Gasten van de
week. KRO: 17.30 6-8-6-9: in
formatie en muziek voor twie-
ners. 1819 Uitzendine van de
PPR.
Hilversum III. 240 m en
FM-kana)en. KRO: 9.00
Nieuws. 9.02 Djlnn: gevarieerd
programma. (10.00 en 11.00
Nieuws). NRU: 12.00 Nieuws.
12.03 Informatie over nieuwe
langspeelplaten. NCRV: 13.00
Nieuws. 13.03 Licht gevarieerd
muziekprogramma, (opn.). 14.00
Nieuws. 14.03 Verzoekplaten-
programma. (15.00 Nieuws).
16.00 Nieuws. .'1.03 Gevarieerd
muziekprogramma, (gr). 17.00
Nieuws. 17.02-18.00 Sportshow
met lichte grammofoonmuzlek.
TELEVISIE
MORGEN
Nederland I. NTS: 9.30-11.30
Teleac: 9.30 Export (les 10):
10.00 Noten en Tonen (les 20):
Groenteteelt onder glas (les 2):
11.00-11.30 En France avec Ni
colas (les 13 - herh.) 16.00
Journaal. KRO: 16.02 ln Kleur:
Daktari. TV-feuIlleton.
10.50-17 45 Voor de Jeugd.
België. Nederlands progr.
Kan. 2 en 10. 18.00-18.00
Vol ksu n 1 versi telt.
70U ER WERKELIJK iemand
van de afdeling drama bij de
VARA van tevoren het Duitse tv-spel
..Nebbisj" hebben bekeken? Wij vra
gen ons af. wie dat dan wel was en
hoe men ertoe kwam, zulk een veel
belovende aankondiging te geven.
Het spel was te langdradig om aan te
kijken, niet satirisch en zelfs niet
echt leuk.
Misschien meende de VARA de
avond goed te kunnen maken met
Signalement, waarin muziekliefheb
bers goed aan hun trekken kwamen,
evenals trouwens bij het televisie
concert van de KRO. Merkwaardig,
hoe goed serieuze muziek het doet op
de beeldbuis, en dat tegen algemene
verwachtingen in. Terecht hebben de
concerten en informatieve program
ma's die de muziekkunst raken, grote
kijkdichtheid.
hi Achter hel Nieuws werd een
weerzinwekkende film vertoond over
bepaalde vormen van toepassing van
de nieuwe Engelse wet die abortus
provocatus toestaat. Wie meer dan
duizend gulden kan neertellen, wordt
in zes minuten geholpen in luxe kli
nieken, waar de operaties aan de lo
pende band worden verricht en de
patiënten nauwelijks twee dagen
hoeven te blijven.
Wij hoorden een chirurg verklaren
„dat hij het niet zo prettig vindt om
zo'n honderd ingrepen per week te
doen, maar zich toch niet minder
acht dan een soldaat die de oorlog
ingaat om te doden".
Vrouwen en meisjes die niet zo ka
pitaalkrachtig zijn vinden veel min
der gemakkelijk hulp, voor haar zijn
de goedkope klinieken altijd al te
vol.
Prof. dr. A. Sikkel uit Leiden gaf
ernstige kritiek op deze toestanden,
die hij handelnoemde. Hij legde
nog eens uit, onder welke omstandig
heden in Nederland de medische in
greep voor het afbreken van zwan
gerschap legaal mag worden toege
past en dat was goede voorlichting.
Ned. 1 VPRO
7.07 uur Wereld op wielen.
8.20 uur Merel Laseur interviewt de Franse chan-
sonière Barbara, die om 10.05 uur gaat zingen.
8.30 uur show „De G van Genis". Thema: de gevan
genis.
9.20 uur aflevering politieserie „Onaantastbaar".
Ned. 2 NCRV
7.30 uur Pick Up. nieuwe platen.
8.20 uur aflevering misdaadserie Bureau Bristol.
9.10 uur Udo Jürgens zingt in Loosdrecht
9.30 uur eenakter (Frans blijspel) „29 ^graden in de
schaduw".
10.10 uur actualiteiten, daarna reportage van een in
Rotterdam gehouden kerkdienst met geeste
lijk gehandicapten.
Hilre
I VPRO en VARA
8.00 uur hoorspel „Vogeltjes van papier".
9.00 uur de pianist Wladimir Ashkenazy speelt Beet
hoven en Chopin.
11.05 uur lichte platen in Prettig Weekend.
Hilversum II NCRV en TROS
8.15 uur „In", met veel muziek.
9.00 uur hoorspel „De smaak van water'
10.00 uur Hildegard Knef en Werner Müller zingen.
10.30 uur amusementsprogramma met strip, conference
van Lex Goudsmit en liedjes van André
Meurs.
Hoe grappig het vanavond zal toegaan in VPRO's
show yrDe G van Genis" waarin de slimme lezer de
gevangenis zal herkennen), moet nog blijken. Mr. Erica
van Dijk-Visser heeft er „research" voor gedaan en zij
treedt zelf op om de draak te steken met oude martel
werktuigen en de strafwet in het algemeen. Verder ziet
en hoort U op teksten van o.a. Jaap van de Merwe en
Willem van Iependaal, Frans Vrolijk en Gerard Cox
(hier op de foto in ouderwetse gevangeniskledij)Do
nald Jones e.a.
14-4 Jonas boog zich over Lappie heen en samen lazen
ze: „Dit is geen normaal schilderij. Voorzie U van het
hoognodige, maar overmaat schaadt!" „Wat is dat nu voor
nonsens", zei Jonas geërgerd. „Ik geloof, Jonas", antwoord
de Lappie. „ik geloof, dat we een héérlijk schilderij gekocht
hebben; een wonderschilderij, waar je in kan..." Jonas
knikte. Lappie keek naar de boomgaardAls daar maar
geen narigheid van komt", dacht hij ernstig. „Eigenlijk
heb ik het niet erg op die wonder-dingen". Plotseling
holde hij de kamer uit, de gang op en naar boven om
even later terug te komen met een prachtig vergulde lijst.
„Hier zullen we hem instoppen, Jonas!" riep Lappie vro
lijk. „Kijk eens hoe mooi dat staat; die gouden lijst er
om!" Jonas schudde zijn hoofd. Neen Lappie, nu ls het
genoeg, we gaan hem nu niet ophangen. Die lijst staat er
heel mooi om, maar zet hem nu maar weer tegen de muur;
dan zullen we hem morgen wel ophangen op een geschikt
plaatsje. We gaan nu naar bed, dat waren we toch immers
van plan?"
(Een wereld In wordmgj
V';
104
„Is er al weer een kleine onderweg?" informeerde dr.
Altmann en hij stak zijn hand met een protesterend gebaar
naar voren, waarna hij vervolgde, „ik zeg niet, dat u of uw
vrouw zic'n moeten haasten. Maar ik vind, ik spreek nu
niet krachtens mijn beroep en alleen maar als een oud
vriend ik vind, dat jullie terwille van jullie zelf zoveel
mogelijk kinderen moeten hebben. U bent een knappe, grote
gezonde man en zij is een mooie jonge vrouw. Jullie bent
beiden uitstekend geschikt voor het vader- en moederschap
en in behoorlijke omstandigheden..."
„Ja maar", viel .Gust! hem ln de rede, „u herinnert zich
toch ook wel, hoe moeilijk 't voor haar was."
„Het is vaak de eerste keer een beetje moeilijk. Maar ze
heeft een normaal bekken..."
„Ja, maar de herinnering aan die erge pijn. En u zei toen
zelf, dat het op het nippertje was. Ze zal dit nooit vergeten."
„Vrouwen vergeten zoiets wel. Ze zeggen, dat ze 't nooit
vergeten, maar ik weet heel goed, dat ze het wel vergeten.
Laten we eens zien, hoe lang is dat nu al geleden?"
„Bijna zes jaar."
„Precies. Ik herinner me nog leder detail."
Gusti wierp de ander een angstige blik toe. Hij herinnerde
zich alles nog eveneens, alsof het gisteren gebeurd was. Op
raad van zijn moeder was hij bij de bevalling gebleven. „Je
moet er bij zijn, Gusti, je moet bij haar blijven, Je moet
haar troosten. Het is goed voor een man, als hij dat mee
maakt. Hij kan zich dan realiseren, wat het voor zijn vrouw
betekent een kind te krijgen. Dat maakt, dat hij haar voor
zijn leven trouw blijft. Hij zal daarna nooit en nooit een
andere vrouw begeren." Hij had zijn moeders raad opge
volgd. Hij was beslist een trouwe echtgenoot geweest en zou
dit waarschijnlijk ook altijd blijven, maar die ervaring had
hem vrees ingeboezemd, hij had er een schrik door gekre
gen, die hem altijd weer opnieuw aangreep, als hij aan de
geboorte van zijn zoon dacht. De aanwezigheid van de echt
genoot aan het kraambed van de vrouw was een traditie bij
de Elfenaus, zoals dit bij vele andere Zwitserse families een
traditie was.
„Ik ga helemaal akkoord iyet wat u zegt, dokter", stamel
de Gusti, „maar mijn vrouw schijnt er niet veel voor te
voelen, om nog meer kinderen te krijgen."
„Zo, dat is natuurlijk een andere kwestie", sprak dr.
Altmann, die een professionele afkeer had van kinderloze
vrouwen. „Het geldt tegenwoordig als heel fatsoenlijk om
onnatuurlijk te leven. Maar het kind is en blijft het natuur
lijk gevolg van de liefde. Het is de basis van de sociale
structuur van de staat."
Gusti sloeg zijn ogen op.
„Dat is precies wat ik denk," hernam hij, „en ik verzuim
ook geen enkele gelegenheid om met mijn vrouw in deze
geest te spreken."
„Het spreekt vanzelf," vervolgde de medicus, „dat de bi
oscoop tegenwoordig een grote verandering bij de vrouwen
heeft aangebracht. Alle vrouwen willen er als filmsterren
uitzien. Ze willen haar figuur bewaren, om op die manier
lief te hebben, zoals ze steeds op de films zien."
„Ik geloof niet, dat mijn vrouw er zo eentje is," antwoord
de Gusti haastig.
„Dat wil ik geen ogenblik suggereren. Neen, geen ogenblik.
Maar er is een algemene psychische tendens aanwezig, die
alle vrouwen min of meer beïnvloedt. Men moet dat pro
bleem van de psychische kant benaderen, om het geneesmid
del te vinden. Ik vraag soms de mannen, om hun vrouwen
naar me toe te sturen en we spreken dan vryuit over deze
materie. Het is verwonderlijk, wat suggestie vermag, mits ze
van een autoriteit komt. Vergeet u niet, dat ik niet beweer,
dat die stand van zaken ook niet soms te wijten is aan de
echtgenoten. Ze zijn vaak zo op hun vrouwen, speciaal op
hun jonge vrouwen, verliefd, dat ze geheel vergeten dat de
liefde ook een kunst is. Vrouwen houden ervan, dat men
haar haar zin geeft Ze houden ervan om vertroeteld te
worden en ze willen, dat men haar voortdurend het hof
maakt. Hoe dikwijls heb ik deze ervaring al niet opgedaan!
(Wordt vervolgd)
1138: „Ma...maar smidje
Verholen had hulp!" steun
de Kille Klansky, die zijn
leven niet meer zeker was
bij die razende doctor Pol-
nyek. „Interesséért me
niet!" brulde de doctor.
„De smid heeft de KNAP-
mutator, en IK moet die
hebben!" „Maar luister
dan toch, meneer Polnyck!"
probeerde de Kille nog
maals. „Er was een woeste
houthakker, en die deed
net of-ie nog geld tegoed
had van Pjotr. Hij zwaaide
met zijn bijl"En
daar gaf-ie JOU toen een
mooie tik mee op de top
van je kale taas!" vulde
Polnyck aan. „Alle mensen.
Klansky, wat ben jij stom!" De Kille betastte eens voorzichtig de enorme
buil, die zich op zijn schedel had gevormd, doch hij hoefde al niets meer te
zeggen, want plotseling klonk een koude, metaalachtige stem uit een luid
spreker aan de wand. „Hier volgt een belangrijke mededeling", zei die slem.
„Van de twee wachtposten aan de Noordkant wordt gemeld, dat zij arglistig
neergeslagen zijn door een mooie, jonge vreemdelinge. Deze bevond zich in
het gezelschap van een zekere Janos de houthakker. Einde van het bericht
„JANOS! Dat is de vent, die bij smidje Verholen was!" riep Klansky uit.
„Dan is smidje Verholen nu bij hém!" siste doctor Polnyck. „Dan geef ik je
nog één kans, Klansky. Je allerlaatste kans. Ga ze halen, en in welke staat je
ze hierbrengt, kan me niet schelen. Ik MOET de KNAP-mutator hebben!"
„Dan ga ik er deze keer met een zware tank op af", mompelde de Kille
droevig afdruipend. „Desnoods schiet ik de hele boel in puinEn nog
geen kwartier later kon Klansky reeds waargenomen worden bij de Noordpoort
met zijn zware tank in de richting van twee soldaten ratelend, die met zware
hoofdpijn op wacht stonden
FERDNAND