Zesde film over
de Deltawerken
dagelijks 'n goede portie vlees
AMADEUS
Niet beter dan Heintje.
Beeldmooie Sebastiaan
maakt derde tv-serie
KRO naar de NTS
Filmportret van
Hugo Distier
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
IT. "ÏÏLSL Hr„n"a- iïïaïK sTÏR: n.M Redanïe.
Lappie Loep en de Appelenberg
Smidje Verholen en de Knap-Mutator
DONDERDAG 30 JANUARI 1969
Er bestaat weinig twijfel aan. of
wij zullen de beeldmooie Sebastiaan
(zoals hij bij ons wordt genoemd) in
ll/f*. W/iiof vil At VAAT* I het komende seizoen of wellicht later
1T1I TT Hol 111GL "UI J weer op ons scherm zien in wat dan
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Voorbarige dag-
bladberichten hebben foutief gemeld,
dat de KRO mr L. B. M. Wüst, adj.
directeur voor stichtingszaken (de
KRO is geen vereniging maar een
stichting) en coördinatie radio- en
tv-bedrijf, naar voren heeft gescho
ven als opvolger van de heer Jan
Castelijns. die vrijdag bedankte als
programmacommissaris van de NTS.
Gistermiddag heeft mr. Wüst voor
de KRO-radio deze berichten als
„volkomen onjuist" bestempeld. Wel
is waar, dat door het vertrek van de
lieer Castelijns, die meteen ook zijn
functie als lid van de Raad van Be
heer en NTS-bestuur neerlegde, er
een lege plaats is ontstaan welke de
KRO moet bezetten.
Op onze informatie vernamen wij,
dat de KRO nog niemand heeft aan
gewezen om de heer Castelijns in
Raad en bestuur op te volgen. Ook is
het. zoals wij reeds meldden, uit
gesloten dat de KRO zelf voorziet in
de opvolging van programmacommis
saris: pas wanneer Raad en bestuur
weer voltallig zijn. moeten de 12 om-
roepvertegenwoordigers daarin teza
men een nieuwe programmacommis
saris kiezen. Het is niet gezegd, dat
het nieuwe KRO-lid daarvoor ook de
nodige bevoegdheden zal bezitten.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De vernieuwing
van kerkmuziek meldde zich in de
jaren 30 in Duitsland aan als een
aspect van het kerkelijk verzet tegen
het nazi-dom. Het in 1937 gehouden
..Fest der Kirchenmusik" in Berlijn
was van zo'n overrompelende creati
viteit. dat Göbbels alle berichtgeving
erover verbood.
De grote kracht achter deze ver
nieuwing was Hugo Distier, naar la
ter goed duidelijk is geworden. De
Noordduitse omroep maakte een
filmportret van hem, waarin frag
menten uit zijn werk worden uitge
voerd en waarin enkele van zijn nog
levende vrienden over hem vertellen.
CVK en IKOR laten u deze film
zien op zondag 9 februari a.s. tussen
7 en 7.30 uur via Ned. 1.
PATER PIRE
ZWAAR ZIEK
LEUVEN Pater Pire, interna-
onaal bekend door zijn werk ten
■ehoeve van vluchtelingen, is ernstig
'iek. Tien dagen geleden is hij geope-
-eerd. Nadien is zijn toestand erger
zeworden, onder meer door een hart
aanval.
I wordt aangekondigd als „een
jeugdserie" De NTS kocht zijn beide
voorgaande feuilletons van de Franse
televisie en zal zeker ook de derde,
J die nu wordt gemaakt, aangeboden
krijgen.
Aangezien heel Nederland is geval
len voor Sebastiaan die als levend
decor de grote witte hond Belle met
zich meesleept, hebben wij er wel
enig recht op, zijn verdere „avontu
ren" te zien. Vier jaar geleden, toen
de Franse televisie met de eerste
serie begon, was het niet moeilijk,
een goede hoofdrolspeler te vinden.
In feite werd het verhaal het zoontje
van de producente. de in haar land
zeer bekende Franse filmactrice Céci
le Aubry, op het lijf geschreven.
Hoewel de toen 8-jarige Mehdi geen
filmster-ambities koesterde, was zijn
moeder zich welbewust van zijn foto
genieke mooiheid en zijn aanvallige
ooeopslag. Zij toonde hem... en de
serie was „gemaakt".
Beroemd
Gelukkig kreeg Mehdi spoedig
smaak in het acteren, hij bleek er het
talent voor van zijn knappe moeder
geërfd te hebben. Ook beviel het hem
uitermate, dat hij beroemd werd,
zelfs bij zijn schoolvriendjes.
In dat eerste feuilleton speelde
Mehdi het weesjongetje Sébastien. die
in een smokkelaarsmilieu terecht
komt en moet aanzien, hoe zijn trou
we Belle voor het overbrengen van
clandestiene waren een gevaarlijke
grenspas wordt overgestuurd.
Maar anderen hebben het best met
hem voor en zo komt alles op de
pootjes terecht. Voor de tweede serie
werd naar een heel nieuw onderwerp
gezocht, want Belle werd te oud om
opvallende daden te verrichten: zij
kon nog wel wat meelopen, maar
geen echte rol spelen.
Dus kwam het grote-mensen-ver-
haal waarin Sébastien van zijn be
jaarde pleegvader wordt
losgescheurd en in de liefdesperike
len van zijn echte vader terechtkomt.
En passant verneemt de kijkende
jeugd, dat Sébastien's echte moeder
een in het niet verdwenen zigeunerin
is geweest.
Advert eiitie)
„Ze is morgen jarig en woont ver weg"
EEN PLATENBON-PER-BRIEF
IS ALTIJD RAAK
Er was meteen al een kleine moei
lijkheid, omdat Mehdi twee jaren ou
der was geworden, maar de film
mensen zijn kundig en dus kon hij
nog wel een wat kinderlijker indruk
maken.
Ambitieus
Nu echter is hij beslist 12 jaar en
een flink uit de kluiten gewassen
jongen. Toch moet hij weer een paar
jaren terug in leeftijd voor het derde
verhaal, waarin hij nu zijn echte
moeder terugvindt. Hoe dat nu moet
met het mooie meisje dat zijn vader
na zoveel uitgebreid gezeur hart en
hand schonk... ach. dat ervaren we
dan wel.
Mehdi's ambitieuze moeder wil
hem zo lang het nog kón graag in
een nieuwe kinderrol op het scherm
zien. De schoollessen kunnen wel
even worden opgeschort en Mehdi
krijgt prima sportonderricht. dat is
toch ook wat. Hij bekwaamt zich
voortreffelijk in judo.
Verder heeft hij ondanks al zijn ge-
zwerf tussen filmouders een heerlijk
thuis in Saint-Cyr sur Dourdan, waar
het riante landhuis door zijn vader
„Le Moulin Bleu" werd gedoopt.
Intussen verdient Mehdi met zijn
optreden in de tv-series heel veel
geld. Wat dat betreft wordt hij niet
minder geëxploiteerd dan Limburgs
Heintje Simons. Maar ach, wanneer
j hij straks weer zo in-lief om zijn
„echte" moeder werft.. «1e denkt
daar dan aan?
Takarazuka in
kleurenfeest
De AVRO laat vanavond een twee
de show zien van de beroemde Japan
se Takarazuka-girls, door de al even
befaamde Duitse regisseur Michael
Pfleghar gemaakt in Japan, Miinchen
en Parijs. Titel van deze show „Waar
de meisjes zijn". Lang zult u niet be
hoeven te zoeken, want als u tussen
9.35 en 10.20 uur Ned. 1 inschakelt,
dartelen ze zo uw huiskamer binnen.
De kracht van de Japanse show is de
perfectheid, waarmee in alles is voor
zien. De meisjes, die in vier groepen
in internaten wonen, krijgen les in al
les wat educatie, elegance, dans, zang
en toneelkunst betreft. Eén groep treedt op in Tokio, de tweede in Takarazuka, de
derdederde is altijd op toernee en de vierde studeert een nieuw programma in Zij tois-
selen voortdurend. De show is altijd prachtig aangekleed en verschijnt vanavond in
een feest van kleuren.
Óp de foto de charmante en zeer kundige soliste Wataru Nashi, die liedjes in vele ta
len machtig is en ze hartveroverend weet te zingen.
Het weer in Europa
(Advertentie)
„Ik weet niet waar ze van houdt"
Een platenbon is altijd raak!
weer
min.temp.
neer
gisteren
slag
Amsterdam
zw.bew.
4
0
FranKlori
zw.bew.
2
Genève
regenbui
2
7
Innsbruck
regen
0
2
Kopenhagen
zw.bew.
3
4
Locarno
onbew.
-3
0
Londen
geh.bew.
5
0.4
Luxemburg
geh.bew.
1
8
Madrid
4
5
Majorca
mis'
8
0
Munchen
-0
3
Nico
l.bew
6
0
Parijs
geh.bew.
4
2
Rome
geh.bew.
12
0.2
Wenen
zw.bew.
-2
06.
ZUrlch
geh.bew.
2
4
(Advertentie)
,HiJ was geweldig blij met m'n cadeau"
en platenbon is altijd raak!
Licht viel uit:
duel gestaakt
LONDEN Omdat de lichtinstal
latie het begaf moest woensdagavond
de replay Chelsea Preston-North
End voor de vierde ronde van het
tornooi om de Engelse beker na 75
minuten worden gestaakt. Chelsea
leidde op dat ogenblik met 20.
Manchester City plaatste zich voor de
vijfde ronde door een 2—0 overwin
ning op Blackburn Rovers.
De tweede divisie club Aston Villa
kwalificeerde zich voor de vijfde
ronde door op eigen terrein met 21
van Southampton te winnen.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM - De NTS
houdt haar traditie vol en heeft
de cineast Johan Blansjaar op
dracht gegeven weer een film te
maken over de stand van de
Deltawerken en de vorderingen,
gemaakt tussen februari 1968 en
'69. Deze film zal zondagmiddag
a.s. tussen 1.25 en 1.50 uur wor
den vertoond op Ned. 1.
Dit wordt de zesde „februari-film"
die de NTS heeft laten maken. Dat
wil zeggen,dat zij met deze afleve
ring mee nu al een dikke drie uur
rolprent in haar archief heeft en
voor het nageslacht kan bewaren.
Zoetjesaan wordt dit een mooi
historisch bezit, want de films vol een
de ontwikkeling van de waterbe
heersing op schitterende wijze en
wanneer de Deltawerken eenmaal
zijn voltooid, zal het uitermate inte
ressant zijn na te gaan. hoe dit
machtige stuk werk in afgebakende
etappes tot stand kwam.
Wat er dit ;aai gebeurde komt zon
dag in beeld: de tunnelbouw in de
Oude Maas bli Barendrecht. de
werkzaamheden in het beruchte
Brouwershavense Gat. het nemen
van proeven voor de kabelbaanslui
ting in de Voorst en het verwijderen
van de Ringdijk alsmede het dicht-
spuiten van het zuidelijke sluitgat
in het Haringvliet.
I Ned. 1 AVRO
1 7.07 uur aflevering Julia, daarna sportrubriek.
8.20 uur actualiteiten.
8.45 uur feuilleton High Chaparral.
9.35 uur Japanse show „Waar de meisjes zijn".
10.20 uur Informatierubriek.
Ned. 2 NCRV
7.03 uur (N*TS) Scala.
7.30 uur Hoi en en zien: moderne muziek.
8.20 uur Rodeo, talentenjacht,
9.10 uur Kijkkljk uit Zutphen.
9.55 uur actualiteiten in Hier en Nu.
10.25 uur Kenmerk-laat (kerkelijke zendgemachtigden).
Hilversum I AVRO
8.05 uur Radio Kamerorkest en solisten.
9.20 uur Anabasis, hoorspel naar het epos van Xeno-
phon.
10.55 uur causerie met platen, daarna speelt het Rijn
mond Kwintet
Hilversum II NCRV
8.00 uur vervolgspel Sil, de strandjutter.
8.25 uur Steravond met veel amusement
9.50 uur orgelconcert uit Maassluis door Endré Kovacs.
10.45 uur Onvoorzien, actueel magazine.
(Een wereld in wording)
door
John
Knittel
Ze heeft zeker helemaal de tijd vergeten", mompelde hij en
terwijl hij zijn krant met zich meesleepte, ging hij naar
beneden om Paulines aandacht te vestigen op het feit, dat ze
binnen een paar minuten moesten gaan dineren.
Ze brak midden in een Etude van Chopin af en staarde
hem met een enigszins wezenloze blik aan.
„Poulet, 't is bijna half zeven", sprak hij en hij opende het
buffet en nam er een fles uit
„Is 't al zo laat?" vroeg ze met iets vaags in haar stem. „IK
was de tijd helemaal vergeten."
Hij belde en vroeg Elsi om wat ijs te brengen.
„Jij ook een glaasje?" informeerde hij.
„Neen, dank je. Ik dacht, dat we vanavond wel bui
tenshuis zouden kunnen eten".
Aan niets ter wereld had Gusti zo'n hekel als aan verras
singen. Als ze buitenshuis zouden eten dan had dit een dag
tevoren geregeld moeten worden. Hij had immers al een
plan gemaakt, om zijn vlinder te voltooien.
„Buitenshuis eten kost veel meer dan thuis eten", sprak
hij, „en ik heb wat moorkoppen meegebracht".
„Ik heb absoluut geen honger," sprak ze, „maar laten we
naar het Casino gaan. Misschien..."
„Maar Poulet!" protesteerde hij, „ik heb mijn pantoffels al
aangetrokken".
„Binnen een minuut heb je al weer een paar schoenen
aan," sprak ze. „We hebben geen eten thuis. Ik zei 't al legen
Elsi..."
„Dat brengt nu mijn hele avond in de warhernam hij,
„wat jammer". Maar hij wist, dat het nutteloos was, om
langer tegenstand te bieden. Ze had zich dat nu eenmaal in
haar hoofd gezet. Daarom schonk hij met een enigszins geme
lijke uitdrukking op het gezicht zijn glas in. „Voel je je niet
goed?' vroeg hij en hij keek haar met een onderzoekend*
blik aan.
„Heel goed... waarom vraag je dat?"
„Ik vind, dat je een beetje bleek bent".
„Dat komt omdat ik zonder onderbreking twee uren
gespeeld heb. Ik ga me nu even aankledenMet deze
woorden ging ze naar boven, voordat hij haar nog iets had
kunnen toevoegen.
Neen, ze kon niet thuis zitten. Ze kon die avond niet met
hem alleen blijven. Ze moest leven om haar heen zien, al
was 't dan ook nog zo saai, dat kijken naar al die tafeltjes
en naar al die gretig etende burgers.
Maar dat was in ieder geval toch nog beter dan alleen met
hem thuis te zitten. Hij was nieuwsgierig als een kind, hij
zou haar allerlei vragen stellen, hij zou pogingen aanwen
den, om tot haar intiem leven door te dringen. O, kon ze
maar eens één keer alleen zijn! Helemaal alleen! Dal was 't
wat ze op het ogenblik zo vurig verlangde. Alleen met haar
gedachten, om te kunnen ademen, om beschut te zijn tegen
vorsende ogen.
Ze hoorde nu, hoe hij naar zijn kamer ging, hoe hij zwaar
op zijn stoel neerviel, hoe hij nijdig zijn pantoffels
uittrok en zijn schoenen aantrok.
„Je komt altijd met zulke onverwachte dingen", beklaagde
hij zich, „ik kan nu nooit eens rusten. Je gedachten vliegen
in de lucht, net als je muziek. Ze slepen je mee en ik moot
maar volgen. Laten we nu thuis blijven, Poulet. Ik ben
tevreden met een omelet en een koude Schnitzel. Ik heb
niets meer nodig. Dan kunnen we op een andere keer uit
gaan".
Ze trok al een zwarte japon over haar blanke schouders.
„Wat zullen de mensen denken, als ze ons in het Casino
zien" klaagde hij. „Daar is muziek en dans. En ze weten, dat
we in de rouw zijn." „We gaan op een rustig plekje zitten".
„O, wat meedogenloos kunnen jullie vrouwen zijn" vervolg
de hij op klaaglijke toon en hij boog zich over zijn schoenen
heen.
(Wordt vervolgd)
(Advertentie)
CAROLINA YES
„Hij heeft een grammofoon. Dus?"
Een platenbon is altijd raak!
[ÖNVeeWACKTI? &1.S7ÖJ I
f\HAA< VOÜg.T UW
i &>aa\' we
KQPPICPPINIXK
TELEVISIE
VAX IVOMI
20.00 Mededelingen. 20.00 Nieuas.
Nieuws. 20.25 De Forsyte Saga,
feuilleton (5). 21.15 Callfornië.
Documentaire van Plet van de
Sijpe. 22.00 Fragmenten uit de Klassieke,
niéuwste films gepresenteerd moderne
door Jo Ropcke. j"
Hilversum I. «02 m. AVRO:
18.00 Nieuws. 18.16 Radiojour- gTER: 1«7ó6 Reclame. NTS:
naai. 18.20 Uitzending van de 19.00 Journaal. STER: 19.03 Re-
VVD. 18.30 Stereo:
ensemble (opn.) 18.50 Gespro- avrÖ's
ken brief. 18.55 Voor de kinde- STER.
19.00 Voor alle wegge-
Llcht clame. AVRO: 19.07 In kleur:
Julia. TV-feuilleton. 19.31
Sportpanorama.
19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. AVRO: 20.20 AVRO'S
bruikers. 19.30 Nieuws. IKOR: Televizier. 20.45 In kleur: High
19.35 Kerk veraf en dichtbij. Chaparral, T.V.
19.40 Avondgebed. AVRO: 20.
Stereo: Radio Kamerorkest e:
.oltsten (opn.) 11.10 AMbutt. Intorm.niruSri.W
hoorspel. 22.30 Nieuws.
7 Deze dag. AVRO: JD.ui oiciru. mchui
15 In kleur- Waar de meisjes Nieuws. g.ll Radiojournaal. 8.20 met zangsoliste.
m Voor de
hulsvrouw. (9.00-9.10 Gym-
nastlek voor de hulsvrouw».
•an Plet van de 9.40 Schoolradio, in.oo Stereo:
semi-klnssleke en
orkestmuziek (gr).
Nieuws. 11.00 Nieuws. 1102 Voor de
zieken. 11.55 Mededelingen.
12.00 Gevarieerd programma.
(12.22 Wij van het land: 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41
Actualiteiten: 13.00 Raden
maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30
Stereo: Licht gevarieerd mu
ziekprogramma. TROS: 15.00
Profiel van een volk - India
nen. 15.30 Stereo: Nieuwe lich
te grammofoonplaten met
VPRO: commentaar. 16.00 Nieuws.
8.00 16.02 Stereo: Mctropole-orkest
Hilversum I. 402 m. AVRO:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte te
zijn... muzikale show. 22.20 In-
fn- maardell.lkse advies- en
„.-matlerubrlek. NTS:
22.45-22.50 Journaal. 22.50-22.55
Stereo: Lichte grammofoon-
muziek. (8.30-8.33 De groente
man). 8.50 Woordelijk..
Teleac:
daag de dag. NRU9.00 Stereo: kompas.
16.30
Pop-show (16.45-17.05 Stereo:
Nieuws over underground en
estcoast music). 17.15 Sport-
Cursuslnformatie Voor iiieinebezetting: kerkor- NCRV:
Radiojournaal. 22.55 Lezing met Groenteteelt onder glas (herh.) KeiCOncert. AVRO: 10.00 Voor Militaire Kapel.
-n in «tp. 03 nn-r» in Teloor: Kik eens 3- i,i.,.»„,-c min a rhntrtcvUn-
NcdVriand IT. NTS: 18.50 In 1139 Kerkoi gelconcert.
kleur:
19.00 journaal. 19.03 Scala:
grammofoonplaten. 23.30 Ste
reo: Moderje kamermuziek
(opn). 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. NCRV: STER:
18.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. 19.05 Spek-
testants christelijke organisa NTg. 20 00 journaal. STER:
ties. 19.20 Muziek van Het Le- 20 I6 Rcclame. NCRV: 20.2C
eer des Heils (opn). 19.35 Ste- Rodeo: Jong talent In de lichte
8 muze 21.10 K11kKl1k: amuse-
De Fabeltleskrant. Beursberichten
18.56 Rcclame. NTS: BHk op de wereld: Informatief der
.,1 in no C--.li- ,n AA MP1
NCRV: gen t b
-.. zien: 12.29 Voor de landbouw. NRU: Nieuw
verschijnselen in de moderne ensemble (gr). 12.49 Recht en Nieuws.
I\ -r tl.nlpma 11 nn Vlpil.rc 13.30
Hilversum III. 240 m en
11.55 FM-kanalen. VARA: 9.00
12.00 Nieuws. 9.02 Kllnk-klaar. zon-
der nonsens. (10.00 Nieuws).
NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Ml-
i-notitles. VPRO: 12.00
Lichte orkestmuziek
13.00 Nieuws.
Actualiteiten.
20.20 13.20 Voor de middenstand.
Ichte 13.25 stereo: Berlijns Ftlhar-
21.10 KHkKUk: amuse- monlsch orkest (gr). NRU:
mentsprogramma. 21.55 Aktua- n.10 Toeristische
20.00 Stereo: Sil de meltenrubriek. 22.20 Dagboek uil blnnen-
(opn).
Strandjutter, vervolg-hoorspel.
20.25 Stereo: Steravond: geva
rieerd programma. 21.40 Ste
reo: Moderne kamermuziek
ziek. 21.50 Kerkorgelconcert.
22.20 Avondoverdenking. 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementair
overzicht. 22.45 Onvoorzien: De
sluitpost van de dag. 23.55-24.00
Nieuws.
IKOR/CVK/RKK22 25 Ru
briek over mensen en menin
gen. NTS: 22.55-23.00 Journaal.
België. Kanalen Nederlands:
R|H... buitenland.
14.30 Wedstrijd in het voordra
gen van luchtige poëzie. I5.no
Klein chanson. VPRO: 16.00
Nieuws. 16 02 Voor thuiszitten
den. 16.45 Radio-kamerorkest.
17.40 Informatie: achtergron
den en commentaar.
Hilversum II. 298 m. KRO:
Nieuws. 7.10 Het levende
13.30 Help TROS: 14.00
Nieuws. 14.03 Lynx (of Los).
AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Mu
ziek Boetiek. (16.00 Nieuws).
'70° Nieuws. 17.02 Radlojour-
iriformatie naal- 17.05-18.00 Voor tieners
19.00 Tienerklanken, woord. 7.15 Klassieke en se-
1935 Politieke tribune. 19.E0 ml-klassleke muziek (gr.). (7.30
Franse taalwenkcn. 1952 Zoek- Nieuws: 7.32 Actualiteiten: 7.50 kan.
licht. 19.57 Mededelingen. Overweging: 8.00 Nieuws). 8.30 School-tv.
Nederland I. NTS/NOT:
11.25—11.50 School-tv.
België: Nederlands proer.:
74 ik wilde graag een schilderij kopen," begon Jonas, schuin, kneep zijn ogen halfdicht, dat had hij kunstschil-
maar 'het moet een mooi schilderij zijn. Ik moet het ders wel eens zien doen. en schudde tenslotte het hoofd.
<:unnen begrijpen, als u aanvoelt wat ik bedoel." „Jazeker, „Neen," zei hij. „Dat is 't niet eh.... niet ehe.... vind je niet,
meneer," boog de man Hij liep naar een wand, waar Lappie?" Toen er echter geen antwoord kwam. keek Jonas
allemaal landschappen hingen. „Wat denkt u van deze om zich heen, maar wie er stond.... geen Lappie!
doeken....?" Jonas /.weeg lange tijd, hield zijn hoofd
1131: Wanneer we nu
een blik werpen in het in
nerlijk van de gestadig
voorthobbelende huifkar,
dan zien we daar smid.if
Verholen zitten, die met
grote ogen naar agente
Theodora X-03 Dubbelsnuf
keek. Zij had haar slimme
vermomming afgelegd en
rommelde nu met een klei-
ne geheime zender, die nau
welijks groter was dan een
pakje sigaretten. Ze priem
de de antenne de lucht in
en hield het toestelletje
vlak voor haar mond.
„X-03 roept Controle I", zei
ze zacht, maar duidelijk
verstaanbaar. „Oproep voor
Controle I van X-03.
Even later kwam het gejaagde antwoord van kolonel Plimrnp al door. „Con
trole I ontvangt je", zei Plimrnp. „Wat heb je ontdekt, X-03?" Smidje Ver
holen gelocaliseerd en helpen ontvluchten", antwoordde Theodora. „Hij be
vindt zich in blakende welstand. We kunnen rekenen op hulp van betrouw
bare inwoners." „Mooi", vervolgde kolonel Plimrnp. „En wat ben je te we
ten gekomen over 009?" „Ook 009 is gelocaliseerd .en in veiligheid", zei
Theodora. „Verholen hielp hem uit de duikboot ontsnappen. We zijn echter
voorbereid op zekere moeilijkheden, want Polnyck heeft het hele spel door
zien." „Da's jammer", hernam de kolonel. „Je hebt goed werk gedaan, X-03.
In verband met mogelijke risico's is jouw taak hiermee afgelopen. Onmiddel
lijk terugreizen naar het hoofdkwartier. Over en sluiten."
Intussen was de hobbelende huifkar buiten de bebouwde kom gekomen, doch
eilaaswéér zou blijken, dat vluchten lang niet zo gemakkelijk is als men
wel eens denkt. Doctor Polnyck had de stad namelijk laten afgrendelen met
grimmige wachtposten op alle uitvalswegen. Twee van deze kwalijke Jongens
stapten u ook dreigend op de huifkar af en zeiden: „Halt! Geen enkele inwo
ner mag Boecograd verlaten!"
FERDNAND