Werelddiakonaat vraagt zondag om zes miljoen Prol. dr. G.Th. Rothuizen: pas op voorbegrip' STROOM VAN GIRONUMMERS Provinciaal jezuïeten vraagt pastores breuk te voorkomen Puzzelboek Em noord voor vandaag ACUTE NODEN OPBOUW WERK STILLE NODEN BEROEPINGSWERK CONFERENTIE GEREE. MAATSCHAPPELIJK WERK Z.-HOLLAND VIER EREDOCTORATEN Jan Wits verdiensten voor kerklied erkend Ds. Vanderschaaf overleden DONDERDAG 30 JANUARI 1969 Het gaat niet aan. dat gij met ons een huis voor onze God bouwt, want wij alleen willen voor de Here, de God van Israël bouwen (Ezra 4:3). De teruggekeerde joden uit Babel krijgen al gauw hulp bij de bouw van de tempel. Het „volk des lands" wil meedoen. „Laat ons met u bouwen, want wij zoeken uw God evengoed als gij; Hem toch brengen ook wij offers." En dan komt bovenstaande afwijzing, die in onze moderne oecumenische oren wel bij zonder rauw aankomt. Het „volk des lands", dat waren de heidenen, die door de Assyriërs naar Palestina waren gedeporteerd, en de joden, die aan de ballingschap hadden weten te ontsnappen. ,£ij vereer den de Here, maar bleven ook hun goden dienen", zegt de Bijbel van hen. Dat syncretisme, God willen dienen en de Baal, dat hinken op twee gedachten is altijd de grootste ver zoeking en zonde voor Israël geweest. Daarvan had God het volk in Babel radicaal bekeerd. Juist daarom begrepen de leiders van de pas-bekeerden zo goed, dat zij het syncretisme geen enkele kans meer mochten geven. Wij alleenwant de Here alleen! In dat isolement lag hun kracht, al barsttte onmiddellijk van alle kanten de vijandschap los. Hun getuigenis maakte indruk en bij de inwijding van de tempel wordt er met vreugde mel ding van gemaakt, dat sommigen zich van de onreinheid van de heidenen des lands afgescheiden hadden en zich bij de jo den gevoegd hadden om de Here te zoeken. De Here alleen. Daar ligt vandaag de grens nog voor de oecumene. Wij lezen vandaag 1 Kronieken 13 1-14. Op de eerste zondag van februari 1953 braken de dijken van Nederland. Tweeduizend mensen kwamen om het leven tijdens de Ramp. zoals die overstroming nog steeds wordt genoemd. Van heinde en ver kwam hulp, tot uit India toe. Toen de Nederlandse kerken besloten hun diakonale verantwoorde lijkheid uit de strekken tot de verre naaste, kozen zij die zondag voor de jaarlijkse collecte voor het werelddiakonaat. De eerste zondag van februari betekent aanstaande zondag. HAARLEM In een kleine mod dersloot is gistermorgen de 2-jarige Agnes E. M. Huijzer gevallen en verdronken. Het meisje had op straat gespeeld en toen haar moeder met haar boodschappen wilde doen. kon zij het kind niet vinden. Een jongen vond het meisje. Overal in de wereld zijn vluch telingen, ook in India. De kerken leren hen onder andere weven om een nieuwe toekomst op te bouwen. (Van onze kerkredactie) UTRECHT In de meeste kerken wordt zondag aanstaande gecollecteerd voor het Werelddiakonaat. Gehoopt wordt dat dit jaar voor dat doel minstens zes miljoen gulden zal bijeenkomen. De Hervormde kerk heeft anderhalf miljoen gulden nodig, dat is vijftig procent meer dan vorig jaar. De Gereformeerde kerken rekenen op vier miljoen gulden, ongeveer een half miljoen meer. De Stichting Oecumenische Hulp hoopt dat er minstens even veel binnenkomt als vorig jaar. Toen was het 700.000 gulden, terwijl de Wilde Ganzen van het IKOR nog eens een miljoen op tafel legden. DEN HAAG Pater J. Her mans, de provinciaal van de jezuïeten in ons land, heeft een dringend beroep gedaan op de Amsterdamse studentenpastoors „Laat uw oprechte verontwaar diging over misstanden in de ene grote kerk niet uitmonden in een breuk, waardoor uw inzet geen vrucht meer zou dragen." ..Ieder zich losmaken van de band met ons allen zou lelden tot een ste riliteit, tot een wegzinken van het ware en goede, dat zij met anderen ons te bieden hebben. Ik zou dit niet alleen betreuren, maar misschien zelfs verplicht worden hen daarin niet langer te mogen steunen", aldus pater Hermans. De Amsterdamse stu dentenpastores behoren tot de orde der jezuïeten. Van het celibaat kan een evange lisch appel uitgaan, tnits het geschiedt op basis van volstrekte vrijwilligheid. Daarom sprak pater Hermans zich uit voor ontkoppeling en is hij ervoor, dat de gehuwde priester volledig in het pastoraat ge handhaafd blijft. „De zware last, die de bisschoppen dragen, bestaat voor een deel hierin, dat zij op een bepaald ogenblik bin nen de ruimte van de kerk geroepen kunnen zijn in alle vrijmoedigheid het neen van de apostel Paulus te herhalen, een neen zelfs aan het al lerhoogste gezag. NED HERV. KERK Beroepen te Arnemuiden, T. Lan- gerak te Veenendaal; te Gramsbcr- gen. M. A. Westerbeek van Eerten, pred. bgw. werkz. (vlootpred.) te Doorn; te Hendrik Ido Ambacht, W. de Bruijn te Ermelo; te Jutphaas (toez.) E. F. Verbaas te Fijnaart. Aangenomen naar Ede (bgw. wijk- gem. i.w.; 2e pred. pl.; toez.), P. Land weer te Nigtevecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Makkum, A. J. Kam- pherbeek te Meeden (Gr.). GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Leerdam en te Rilland, kand. L. Blok te Zeist Ik wil openlijk verklaren, dat ik hen in mijn functie ook hierbij steun en naar ik meen te weten zeer vele collega's provincialen met mij. Na tuurlijk niet om met Rome te breken, zoals hier en daar al te impulsief wordt geëist, geenszins. Maar hun opkomen met ons samen voor waarachtigheid in de kerk, voor het breken met soms ergerniswek kende formalismen moet geschieden omwille van het geloof in de steen rots. die een heil voor de wereld kan zijn." Vertrouwen Met pater Dresen geeft pater Her mans er daarom de voorkeur aan. de Nederlandse bisschoppen een motie van vertrouwen te geven, die zij ten volle verdienen. Maar hij is het met de vier opstandige studentenpastores eens, dat deze niet een ongelimiteer de. vage tijdsduur mag hebben. Aan het slot van zijn verklaring spreekt pater Hermans de hoop uit, dat zijn compromisvoorstel, dat hij al met kardinaal Alfrink besproken had, alsnog haalbaar zal blijken te zijn: in die studentenparochies, waar kerkbestuur en overgrote meerder heid der gelovigen dit kan aanvaar den, een pastor die wil trouwen te handhaven „voorlopig alleen in de prediking". Dit werk is direct na de laatste wereldoorlog ontstaan, toen de ker ken in Europa grondig verwoest wa- j ren en hulp nodig hadden. Zij zijn toen vooral vanuit Amerika gesteund I door een actie die de naam kreeg: 1 „Interkerkelijke hulpverlening". En kele jaren later kwamen de jonge ker ken van de voormalige zendingsvel- den binnen het vizier en groeide dit werk enorm. In de beginjaren ging het vooral om de leniging van de acute noden I bij rampen en hongersnoden. Nog al- tijd geven de mensen het gemakke lijkst voor dat doel, vertelde dr. J. van Klinken gisteren op een perscon ferentie in Utrecht, die door de geza menlijke kerken was belegd. Maar de jonge kerken die geholpen worden vragen steeds meer om steun bij opbouwprojecten. Daarbij gaat het er om zo mogelijk de oorzaken van steeds weer terugkerende rampen als hongersnoden, te helpen voorkomen. Van het geld dat het afgelopen jaar binnenkwam, vertelde dr. Van Klin ken, is veertig procent gebruikt voor opbouwwerk. Daar vallen bijvoor beeld agrarische projecten onder, de training van vrouwen, hulp bij het onderwijs en dergelijke. Tien a vijf tien procent werd gebruikt voor de leniging van acute noden en een kwart voor trainingsfaciliteiten. Stille noden Een kwart van het geld werd be steed voor lening van de zogenaam- B(j het verlaten van het zieken huis is ds. Ian Paisley gisteren gearresteerd. Hier wordt hij door twee politiemannen in bur ger weggeleid. Paisley moet drie maanden zitten wegens het deel nemen aan een onwettige de monstratie. Twee jaar geleden heeft hij ook al eens drie maan den opgeknapt voor hetzelfde feit. de „stille noden". Geen van de direc teuren van deze organisaties voor we- relddiakonale hulp wilde precies ver tellen welke noden daarmee werden bedoeld. Er zijn in bepaalde landen van de wereld noden, die officieel door de regeringen niet worden erkend. Het gaat hierbij onder andere om hulp aan politieke vluchtenigen in be paalde gevangenissen, of concentratie kampen, en aan ambtsdragers en ge meenten die onder uitzonderlijk moeilijke en vaak vijandige omstan digheden hun werk moeten doen. Zou het bekend worden dat deze mensen worden geholpen dan zouden sommige regeringen er onmiddellijk een eind aan maken. Dat zou in be paalde gevallen betekenen dat duizen den letterlijk zullen omkomen, zei dr. Van Klinken. Dit betekent dat een oud accent weer het nieuwe diakonaat is binnen gedrongen. Voor de jongste wereldoor log verlichtte het diakonaat vaak stille noden in de eigen gemeente. Nu gebeurt het door nationale, diakonale organisaties op wereldniveau. De Ge reformeerde Kerken trokken voor dit werk alleen al in het afgelopen jaar bijna een miljoen gulden uit. Structuren Op de jaarlijkse persconferentie klonk mog een ander nieuw accent. Al lang is het velen duidelijk dat op bouwwerk alleen de noden van de wereld niet zullen wegnemen. In vele gevallen zullen de structuren van de samenleving veranderd moeten wor den. In een Zuid-Amerikaanse staat be zitten tachtig families tachtig procent van de grond. Dat betekent dat hulp aan dat land uiteindelijk toch weer terecht komt in de zakken van de weinige rijken. Enkele jaren geleden werd er opeens in de kringen van hulpverle ning en ontwikkelingshulp op aange- j drongen, dat de hulp geïnternationali- seerd zou worden. In jonge staten I leefden nog sterke ressentimenten te gen het kolonialisme. I Ontwikkelingshulp moest vooral de indruk vermijden dat het een nieuwe vorm van westers paternalisme was. Dat zou kunnen door de hulp te inter- i nationaliseren, hetzij door de hulp te laten geven door verschillende landen samen, of via internationale organen. Die gedachte is nog steeds waarde vol, maar nu heeft men ontdekt, dat niet alle problemen op die manier worden opgelost. Deze geïnternatio naliseerde hulp versterkt uiteindelijk steeds de regimes die aan het bewind zijn. Bepaalde noodsituaties zullen echter alleen overwonnen kunnen worden, als het huidige regime ver dwijnt. of democratische beginselen aanvaard. Eigen taak Maar wat overheden niet kunnen, vermogen de kerken wel. In conflictsi tuaties heeft de kerk een geheel eigen taak. De Nederlandse kerken helpen ook in dergelijke situaties, vertelde mejuffrouw H. Kohlbrugge, die het hervormde werelddiakonaat leidt. In Zuid-Amerika zal de Hervormde Kerk het werk van ISAL, de organisa- tie voor kerk en samenleving, die door rooms-katholieken en protestan- ten is opgezet, steunen. Deze organisa- j tie zet studie- en trainingscentra op j om de problemen van Latijns-Ameri- i ka door te spreken. Er worden vooral 'wegen gezocht om de armoede te be- I strijden. Ook dit jaar zal de Hervormde I Kerk weer de school voor sociale dienst van de boeddhisten bij Saigon j in Zuid-Vietnam steunen. Van het j schoolwerk komt sinds het Tet-offen- i sief weinig meer terecht, maar de stu- denten worden nu ingeschakeld bij i de hulp aan ruim 20.000 vluchtelin gen. Opnieuw zal ook weer steun wor den verleend aan het Mississippi Del ta Pastoraat, een Amerikaans hulp werk voor de allerarmste negerstreek in de Verenigde Staten. Dank zij dit I pastoraat hebben vele negers al stem- j recht gekregen, maar er moet nog bijzonder veel werk verzet worden eer dit gebied een begin zal gaan zien j van een nieuwe toekomst. Nog steeds wordt gestreden tegen de onwil van vele blanken om de rechten van de negers te erkennen. Veel kerken Aan de collecte werken de kerken mee die vla de oude Oecumenische Raad aangesloten zijn bij de Stichting j Oecumenische Hulp. terwijl de Her vormde Kerk en de Gereformeerde Kerken bovendien hun eigen organisa tie hebben. In de Gereformeerde Kerken wordt een nieuw nummer van Kerkjournaal verspreid, dat via foto's en korte tekst een indruk geeft van het werk dat zal moeten gebeuren. Het Her vormde Werelddiakonaat heeft een bijzondere krant door Hervormd Ne derland laten ontwerpen. De Stichting Oecumenische Hulp heeft drie van de vier pagina's van die krant overgenomen en brengt een eigen achterpagina. Publiceerde de stichting vroeger alleen het eigen giro nummer, nu staan in die krant ook al de gironummers van de aangesloten kerken.( Zie elders op deze pagina.) In de meeste kerken zal zondag gecollecteerd worden voor het we relddiakonaat. Deze collecte wordt echter niet gehouden door de Chris telijke Gereformeerde Kerken, de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en de Gereformeerde Gemeenten. De Doopsgezinde gemeenten zullen de collecte naar gewoonte pas met pinksteren houden. De collecte brengt echter maar een deel van het noodzakelijke geld bijeen. In de Gereformeerde Kerken bijvoorbeeld komt de helft van het totaal bedrag via giften bijeen. Daarom publiceren alle kerken ook hun gironummers. Er kan gekozen worden uit de volgende nummers: Stichting Oecumenische Hulp, 5261 te Utrecht; Hervormde Diakonale Raad, 8685 te Utrecht; Gereformeerd Werelddiakonaat, 2211 te Utrecht; Bond van Vrije Evangelische Gemeenten, 466743 te Amsterdam; Oud- Katholieke Oecumenische Vereniging, 177264 te Utrecht; Stichting voor Werelddiakonaat van de Remonstrantse Broederschap, 489362 te Heer- jansdam; Evangelische Broedergemeente, 114202 te.Zeist; Diakonale Raad Evangelisch Lutherse Kerk, 534055 te Amsterdam; Noodfonds Unie van Baptisten Gemeenten, 9260 te Arnhem; Doopsgezinde Stichting voor Bij zondere Noden. 357263 te Haarlem; Nederlandse Protestantenbond 9992 te Utrecht. INVUL PUZZEL Vul hor. in 1. medeklinker, 2. bout van een varken, 3. tent, 4. rapport. 5. heining, 6. plaats in Friesland, 7. In voorraad zijnde. 8. zeker. 9. schittering, 10. nauw, 11. medeklinker. Bij de juiste oplossing leest men Vert 1 hetzelfde als hor. 6. OPLOSSING Hor.: 2. agent, 7. Saaie. 8. oever. 9. •meer. 10. sim. 12. els. 13. bes, 15. leest. 17. trant 19. dal. 20. ar. 21. naast. 24. spoor, 26. kan.. 27. aat, 29. nek. 30. ander. 32. boord, 33. roman 34. genet. Vert: 1. magie 2. als. 3. gemet. 4 noest. 5. ter. 6. degen. 10. slank. 11. Medan, 13. baron. 14. stork. 16. sas. 18. rap. 22. Aaron 23. tante 21 stère, Oeral. 28. AD.. 30. arg. 31. rot (Van een onzer verslaggeefsters) ROTTERDAM „Het gaat niet aan. dat een predikant in een gesprek met een homofiel zegt. ja. ik begrijp jc. en dat in de maatschappij een andere tactiek wordt gevolgd, zoals het onthouden van koninklijke goedkeuring voor het COC (het cultu reel ontspanningscentrum - red). Daarvoor is dit probleem te netelig." Dit zei prof. dr. G. Th. Rothuizen, hoogleraar te Kampen gisteren in gebouw Atrium te Rotterdam waar de Gereformeerde stichting voor maatschap pelijk werk in Zuid-Holland, die in de classis Den Haag en die in Rotterdam voor het eerst gezamen lijk een conferentie hadden belegd. Ongeveer 150 maatschappelijk werksters en werkers, bestuurders van sociale organisaties, diakenen en andere be langstellenden waren aanwezig. Een van de aanwezigen merkte op: Er wordt tegenwoordig zoveel begrip gevraagd voor homofi lie. In zijn antwoord waarschuwde prof. Rothuizen voor de uitdrukking „begrip". Je moet ervoor op passen mensen altijd met begrip te benaderen. Er kan iets discriminerends Inzitten. Bonafide Waar Paulus voor waarschuwt is de decadentie I Daar heeft trouwens de bonafide homofiel ook een gloeiende hekel aan Overigens wat een mens tot mens maakt is oneindig veel meer. Maar het belang rijkste is, wat ben je voor God. De hoogleraar besprak deze dingen in het kader van het thema van deze dag „Mag het misschien" dat sloeg op de verdraagzaamheid. Er is veel verdraagzaamheid te vinden in de Bijbel. Er staat bijvoorbeeld: Wie niet voor mij is, is tegen mij. Maar er staat ook; Wie niet tegen mij is, is voor mij. Er kan zeer veel door in de BijbeL De pastorale tactiek reikt ver. Paulus wil Titus niet besnijden want het is een farizeeër, maar Ti- motheus wel. Prof. Rothuizen noemde Timotheus een zwakke. De gemeente bestaat uit farizeeërs en zwakken. U gaat door de wereld van uw werk heen en u wordt bekeken. Wie zeggen dat iets niet mag? Zijn het farizeeërs dan moet u gewoon doorgaan, zijn het zwakken dan moet u uitkijken. De zwakken waar u mee te maken hebt zijn h ulpbehoevenden. „Maar hoe weten we wie de farizeeërs en wie de zwakken zijn" werd er uit de zaal gevraagd. Daar wist de spreker niet direct antwoord op te geven. De zwakke voelt zich altijd de kleuter in de klas, die niet kan meekomen. Examen Wat de farizeeër typeert is, dat hij het altijd weet. Hij is ook iemand, die niet tegen de vreugde kan (bijvoorbeeld bij de thuiskomst van de verlo ren zoon). Hij zakt voor het examen van de vreug de. Maar de zwakke kan ook een zorgelijk manne tje zijn. De farizeeër maakt doorlopend gebruik van de zwakke. Hij wil hem beschermen. De zwakke maakt nooit misbruik van de farizeeër. Prof. Rothuizen tekende ook het verschil aan tus sen pastoraat en maatschappij. Op hetzelfde terrein waar de kerk vergeving schenkt legt de rechter gevangenisstraf op. „Maar u zit als kerkelijke instelling midden in die mixture. Aan de ene kant zit u er lelijk tussen er) aan de andere kant heer lijk". Het allerbelangrijkste, zowel wat de pastorale als de maatschappelijke kant betreft, is vergeving, eindigde de spreker zijn rede. Ik weet niets moei- lijkers en beledigenders dan vragen om vergeving en het krijgen. Maar niets maakt het leven zo houdbaar en geeft de toekomst zo'n kans. 's Middags werd op de conferentie het levensver haal „Wat vindt u van mij" ten tonele gevoerd dooi de heer S. Landheer. Een diaken, een predikant en een maatschappelijk werker bekeken het ieder van uit hun eigen hoek. GRONINGEN De senaat van de rijksuniversiteit te Gro ningen heeft vier eredoctoraten toegekend ter gelegenheid van het 355-jarig bestaan van de uni versiteit, dat in juni zal worden herdacht. Aan ds. Jan Wit uit Ede is. zoals wij reeds meldden, een eredoctoraat in de godgeleerdheid toegekend. De Belg prof. dr. R. Dekkers ontvangt een eredoctoraat -in de rechtsgeleerd heid. De Pool prof dr. J. Bialostocki krijgt een eredoctoraat in de letteren en prof.- P de Wolff uit Heemstede in de economische wetenschappen. Ten aanzjen van ds. Wit (54) overwoog de senaat, dat hij niet al leen de theologische studie met ere heeft volbracht, maar ook sindsdien bij voortduring heeft blijk gegeven van een grote wetenschappelijke be langstelling. met name voor het moei lijke en weinig verkende grensgebied tussen theologie en filosofie enerzijds en van theologie en literatuur bene vens muziek anderzijds, terwijl hij voorts grote verdiensten heeft verwor ven voor het Nederlandse protestant se kerklied door zijn medewerking aan de nieuwe vertaling der psalmen en bewerking der liederen. Hoewel ds. Wit ook als dichter hier aan actief heeft meegewerkt, is zijn medewerking aan dit project niet uit sluitend van literaire aard geweest. maar is hij onder andere door rijn bijzondere beheersing van het He breeuws een belangrijke centrale fi guur geweest bij de theologische ach tergronden van deze zaak. aldus do senaat. Prof. De Wolf (57). hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam en lid van de SER. heeft zich naar het oor deel van de Groningse senaat uitste kende verdiensten verworven op het gebied van de wiskundige economie, en de econometrie alsmede op dat van de toepassing ervan bij het for muleren van economisch-politieke ad viezen. De eredoctoraten zullen 27 juni wor den verleend. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Vannacht is in hel Joannes de Deoziekenhuis overleden ds. P. Vanderschaaf, emeritus-predi kant van de Reformed Churches van Nieuw-Zeeland en daarvoor predi kant van de Gereformeerde Kerken in ons land. Hij zou maandag 58 jaar zijn geworden. Ds. Vanderschaaf werd in 1941 predikant bij de gereformeerde kerk van Oldemarkt (Ov.). In 1946 ging hij naar Epe. Van 1948 tot eind 1950 was hij legerpredikant. Nadien stond hij tot 1956 in Vlissingen. Vervolgens emigreerde hij naar Australië (Perth), waarvan hij later overging naar Nieuw-Zeeland (Christchurch). Daar is hij onder meer synodepraeses geweest. Vorig jaar kwam ds. Vanderschaaf naar ons land om deel te nemen aan de Gereformeerde Oecumenische Synode en om tevens opgenomen te worden wegens een ernstige ziekte aan zijn kpel. Zijn toestand verer gerde echter zodanig, dat hy niet meer aan de GOS heeft kunnen deel nemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2