Studentenpriesters stellen ultimatum HALVARINE Eenheid in Duitse tekst Apostolieum Ben Goerion boos op de rabbijnen Puzzelboek Echtscheiding brengt coalitie in gevaar Weer minister weg uit O'Neill's kabinet Em noord voor vandaag Uw probleem is het onze.... Celibaat weg, of wij gaan onze gang 1 1 1 1 k 1 50% minder calorieën lekker op het brood, gezonder voor uw lijn Italië fel verdeeld Studentenmars afgelast Uitgave brieven paus Johannes BEROEPINGSWERK Alleen SVB neemt aan studenten- verkiezing deel deze krant behoort tot Het Kwartet Dr. J. P. v. Heest (79) overleden BREUK IN URK MAANDAG 27 JANUARI 1969 De heer Algra vertelde verleden week in het Friesch Dagblad het verhaal van de dominee, die wedde met een boer om een koe, dat hij kon preken over elke tekst, die men hem opgaf. De tekst, die de boer opgaf, was Ezra 19, laatste gedeelte, deze woorden: negenentwintig messen. En de dominee kreeg het klaar, zodat de boer diep onder de indruk was: 29 messen hoorden bij Gods tempel en na 70 jaar ballingschap kwamen ze alle 29 terug. Uit het schathuis van de vorsten van Babel, waar God ze had laten bewaren. Want Hij zorgt voor Zijn tempel, Zijn kerk. Nogal speculatief. Want hoe wist die dominee, dat er 29 messen naar Babel waren gegaan en niet 30 of 31 of honderd misschien? En toch zit er wat in. Had Jeremia indertijd niet dit woord over het tempelgerei gesproken (toen het nog in Jeruzalem was): Naar Babel zal het gebracht worden en daar zal het zijn tot de dag, dat Ik ernaar omzie, luidt het woord des Heren, en het haal en terugbreng naar deze plaats. En hoe gehavend misschien, het is teruggekomen. God laat niet varen het werk Zijner handen. Het gestolen vaatwerk was een spannend teken van Gods trouw. Toen de gelovige jood het vreselijke verhaal hoorde van het bacchanaal van koning Belsazar, waar uit de heilige tempel bekers gedronken werd en daarbij de lof van de afgoden werd bezongen, lachte hij door zijn tranen heen: jongens, hebben jullie het gehoord? Het vaatwerk is er nog! Wij lezen vandaag: 1 Kronieken 111—14. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Vier van de v(jf studentenpriesters van Am sterdam hebben gedreigd zich aan het toezicht van hun bisschop te onttrekken, als hü een getrouwde priester niet de kans geeft zijn werk voort te zetten. De vijfde priester, pater Dresen, gelooft ook dat ambt en celibaat ontkoppeld moeten worden, maar wil meer werken op de lange termijn. Hij kiest de kant van de Neder landse bisschoppen. De dreigende verklaring werd gisteren voorgelezen door Huub Oosterhuis. een van de vier priesters. Hij deelde mede, dat zij zich op het punt van de celibaatsverplichting distantiëren van de officiële kerk. De andere priesters zijn: J. van Kilsdonk, T. van der Stap en Jos Vrijburg, die zich verloofd heeft, maar zijn ambt wil blijven uitoefe nen. In de verklaring werd onder meer gezegd: „Onder de 95 procent van de priesters, die volgens kardinaal Al- frink hun gegeven woord van de celi- baatsgelofte wel gestand doen. zijn er velen, die toch niet meer in het celi baat geloven." Even later werd ge zegd: „Er zijn er, die er zwaar onder lijden, die er ongelukkig en niet-cre- nrleven die niet rijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Ik heb een schapevel dat een jaar lang in mijn hut gebruikt is als „kleedje" over een stoel en daardoor vuil en grauw is gewor den. Hoe kan ik dit weer wit krij gen? Antwoord: U kan een droogschuim- apparaat kopen bij de drogist Blijft de vacht grauw, smeer dan het bont in met een papje van wol bleekmiddel of neem de vacht af met een doekje met tri of tetra. Helpt dat nog niet, laat dan de vacht reinigen bij een chemisch be drijf, dat bontreinigingen kan toe passen. Vraag: Is het mogelijk het verhaal ..Dorpsvertellinkje" van L. Bouman Jzn. uit Goudswaard (Z.-H.) op te sporen? Het werd gepubliceerd in Schelde I, vermoedelijk een voor malig tijdschrift in het Jaar 1882. Het verhaal loopt van bladzijde 188-190. Tegen vergoeding van kosten zou ik gaarne een exemplaar of afdruk ontvangen. Vraag: Ik heb zowel de Britse als de Nederlandse nationaliteit en werk in Nederland. Wat is voor mij het gevolg als ik mijn Nederlandse nationaliteit laat vervallen, wat be treft sociale voorzieningen, pensioen, belastingen enz.? Antwoord: U krijgt dan in Neder land de status van vreemdeling. U dient dan een vestigingsvergunning aan te vragen en indien u in loon dienst werkt, moet uw werkgever voor u een werkvergunning vragen. Daar u niet in overheidsdienst werkt, zal uw pensioen weinig ver andering ondergaan. Als u in Nederland werkt, zijn de sociale wetten ook op u van toepas sing en ten aanzien van belastingen verandert er voorzover wij kun nen nagaan niets. Het risico van deze stap is dat men nooit weet, wat de toekomst brengen kan. ten aan zien van werkvergunning, krijgsdienst enz. Vraag: Wat betekent de uitdruk king „lik op stuk"? Antwoord: Lik is een woord voor klap, onverwachte mep, slag in het gezicht, en stuk betekent o.m. ge bied, terrein, onderwerp (op dit stuk op dit gebied). Lik op stuk is een Rotterdams gezegde, dat betekent dat er een slagvaardig antwoord is gegeven. Vraag: Hoe hoog is de vrijstelling van successierecht voor een eigen kind? Antwoord: Nalatenschappen tot ten hoogste 6000 voor een eigen kind zijn vrijgesteld. 2 3 4 5 6 INVUL-PUZZEL Vul horizontaal in 1. klinker. 2. muzieknoot. 3. zot, 4. hoofddeksel. 5. gelijk, 6. steensoort Bij juiste oplossing vormen de be ginletters de naam van een plaats in Gelderland.. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. C, 2. hak, 3. gesel. 4. totok, 3. doorren, 6. kriek, 7. facet, 8. rum, 9. m. CASTRICUM- atief door zijn geworden tot grote schade van de verkondiging." Volgens de verklaring zijn er ook velen die „in het verborgene al ge broken hebben met de celibaatsver plichting" en een soort cubbelleven leiden. Onder de jongere generatie is er bijna niemand meer bereid tot het celibaat. Een maand Bisschop Zwartkruis van Haarlem krygt van de vier opstandige priesters nog tot 1 maart de gelegenheid om een andere beslissing te nemen. De studenten die de diensten bezoeken in de kapel van het St. Ignatiuscollege zullen dinsdag, woensdag en donder dag in openbare debatavonden kun nen uitmaken of zij inderdaad de vier priesters hun werk willen laten vervullen buiten verantwoordelijk heid van de bisschop om. De priesters hebben meegedeeld lid te willen blijven van de jezuïetenor de. De vier diensten waarin de ver klaring werd voorgelezen waren uit zonderlijk goed bezocht. De vier priesters zijn tot hun ulti matum gekomen, omdat zij zeer te leurgesteld zijn over de jongste beslissing van het Nederlandse episcopaat Zij verwachtten van de bisschoppen een „creatieve en loyale oppositie tegenover Rome, zonder schisma en zonder geweld". Ze hadden gehoopt dat de bisschop als experiment de gehuwde priesters zou toestaan te blijven preken, maar hen de eucharistieviering (bediening van het avondmaal) zou verbieden. losmaakt... iets onvervangbaars loslaat namenlijk de communio, die gemeenschap met de andere plaatse- lijke kerken." Hij vervolgde: „Hoezeer ik ook ge loof in de pluriformiteit van de kerk, hoezeer ik de bestaande kritiek op de officiële kerk serieus neem, hoezeer ik persoonlijk bepaalde vormen tot ontkoppeling van ambt en celibaat positief zie, hoezeer ik geloof dat zelfs het conflict in de kerk van be lang kan zijn (en tevens schade kan berokkenen) met evenveel overtui ging moet ik stellen, dat de ene plaatselijke kerk niet zonder de an dere kan. Ook dat is een vorm van collegialiteit, waaraan de studenten pastores niet voorbij kunnen gaan. Zij willen Jos Vrijburg niet laten vallen, zij mogen evenmin pater Dresen en vele, vele anderen laten vallen. Zijn rede was bijzonder pastoraal van toon. Hij zei ten slotte: „Ik ben van mening dat, voor zover er sprake is van schuld er schuld ligt op hem die zich afscheidt. Men mag de eenheid niet verbreken, want zij is in Christus gegeven. Ik zeg er tegelijk ertijd bij dat ook schuld ligt bij de kerk die zich dan wellicht zo gedra gen heeft dat groepen van gelovigen meenden te moeten gaan Wiens schuld groter is weet God alleen." ERA Weigering Op 16 januari hebben de Neder landse bisschoppen echter besloten deze weg niet te gaan en vorige week zei bisschop Zwartkruis dat een scheiding tussen eucharistie en pre ken maar verwarring zou stichten. De Nederlandse bisschoppen willen de band bewaren met de Rooms Ka tholieke Kerk in de hele westerse wereld die de priester niet toestaat te huwen. De delen van de Oosters-Or- thodoxe kerken die zich onder het gezag van Rome geschaard hebben kennen wel de gehuwde parochie priesters. Als bisschop Zwartkruis niet buigt voor de eis van de vier priesters, willen zij een vrije studenten ecclesia (kerk) organiseren die wil blijven praten met de bisschop, wiens gezag echter niet meer erkend wordt. Antivoord (Van onze kerkredactie) FRANKFORT Dezer dagen is een ontwerp gereed gekomen voor een uniforme Duitse tekst van het Apostolieum. Het ontwerp is opgesteld ln de werkgroep voor liturgische teksten, die eerder ook een gemeenschappe lijke Duitse tekst van het Onze Va der ontworpen had. Deze is inmiddels door praktisch alle christelijke ge loofsgemeenschappen in Duitsland, Oostenrijk, de Duitstalige gebieden in Zwitserland en in Elzas-Lotharingen aanvaard. De nieuwe vertaling van het Apostolieum (uit het Latijn) bevat naast kleine stilistische wijzigingen drie belangrijke veranderingen. Christus wordt niet meer Gods „eniggeboren" Zoon genoemd, maar „de ene" Zoon van God. Het woord „hel" is veranderd in „dodenrijk". In plaats van „wederopstanding des vle- zes" zal voortaan worden gesproken van „wederopstanding van het li chaam". Op éia punt kon de werkgroep niet tot overeenstemming komen: hoe het woord „catholica" vertaald diende te worden. De rooms-katholieken blij ven het houden op de heilige, „katho- lleke" christelijke kerk, terwijl de protestantse Duitsers een heilige, „al gemene" christelijke kerk blijven ge loven. In 1970 memoires van Johnson NEW YORK De memoires van oud-president Lyndon B. Johnson zullen ln de loop van volgend jaar in een aantal afleveringen worden ge publiceerd. De opbrengst zal ten goe de komen aan de stichting met de naam Johnson aan de universiteit van Texas. De uitgever wordt Holt, Rlnehard and Winston Inc. Naar verluidt is meer dan 1.5 miljoen dollar voor het werk betaald. De verloofde pater, Jos Vrij burg, sprak gisteren voor de dienst nog even met twee van de drie collega's die zich achter hem hebben gesteld. Van links naar rechts zijn het T. van der Stap en Huub Oosterhuis. De laatste las de verklaring van de vier priesters voor, waar in zij bisschop Zwartkruis nog een maand de tijd geven om zijn besluit te herzien. Doet hij dat niet, dan willen z\i een vrije studentenkerk gaan vormen, die zieh van de bisschop niets aan trekt. Gisteravond heeft bisschop Zwart kruis direct op het ultimatum gerea geerd. Hij hield een zeer lange rede, waarin hij zei onder de indruk te zijn van de nood van vele oprechte christenen, die doorklonk in de ver klaring van de Amsterdamse priesters. Hij waarschuwde hen echter: „Ik kan niets anders zeggen dan dat ie mand die zich van deze kerk ROME De echtscheiding en de geboortenbeperking dreigen de een maand oude coalitierege ring van christen-demokraten en socialisten in Italië in gevaar te brengen. Een wet, die echtscheiding in Italië mogelijk moet maken, wacht al bijna drie jaar op behandeling in het parlement. Voorstanders van de wet hebben nu besloten, om de stemming nog dit jaar door te drijven. Zeventig afgevaardigden, onder leiding van de socialist Yoris For- tuna, hebben de juridische com missie van de Kamer verzocht, het debat over het wetsontwerp te be ëindigen en het in de Kamer te brengen, zodat er voor het zomer reces over kan worden gestemd. Alleen de christen-democraten en enkele kleine rechtse groepen zijn tegen. Tegelijk willen de linkse parle mentariërs vaart zetten achter een voorstel van het ministerie van volksgezondheid, om de wet in te trekken, die een jaar gevangenis straf stelt op openlijke propaganda voor geboortenbeperking. In feite werd aan deze wet, die uit de tijd van Mussolini dateert, al jaren de LONDEN De 30-jarige prins Juan Carlos, een kleinzoon van koning Alfonso de dertiende, zal vermoede lijk in april tot koning van Spanje worden gekroond, aldus de Daily Te legraph van gisteren. Generaal Fran co zou aan het einde van de nood toestandsperiode van drie maanden aftreden om de macht over te dragen aan de prins. BELFAST Weer heeft een minister het kabinet van Noord- Ierland verlaten uit protest te gen de politiek van premier O'Neill. Het is William Morgan van gezondheidszaken. Vrijdag trad vice-premier Brian Faulkner af. Hij neemt het O'Neill vooral kwalijk, dat deze er niet in geslaagd is, zijn partij (de unionisten) te winnen voor het „een man, een stem"-systeem bij plaatselijke ver kiezingen. O'Neill heeft hierop geantwoord, dat algemeen stemrecht in de huidige omstandigheden onaanvaardbaar is, omdat dan in gemeenten in het westen en zuiden de rooms-katholie- ken de macht zouden krijgen. Het stemrecht bij plaatselijke verkiezin gen is beperkt tot huiseigenaars of pachters en hun vrouwen. Zaterdag dreigden er weer moei lijkheden, doordat 46 studenten uit Oxford in Belfast aankwamen voor ROME Binnenkort zullen brie ven worden uitgegeven dlc paus Jo hannes XXIII aan zijn familie geschreven heeft. De brieven zijn geschreven vanaf de tijd, dat paus Johannes nog op het seminarie in Rome zat tot en met de tijd, dat hij oaus was. Ze zijn steeds zuinig door de familie Roncalli be waard. Aartsbisschop Capovilla van Chieti, destijds secretaris van paus Johannes, heeft er 727 uitgezocht. Hij noemt ze een buitengewoon ge tuigenis van het mysterievol hande len van de goddelijke voorzienigheid, die de eenvoudige jongen uit Berga mo in een voortdurende en stille hei liging door armoede en lijden tot de stoel van Petrus gevoerd heeft. Het weer in Europa NED. HERV. KERK Beroepen te Doesburg: H. Henge- veld te Musselkanaal; te Scherpen- zeel (Gld.) - toez.: C. Vos te Gouda; te Zoetermeer (vac. H. K. v. Winger den): J. den Besten tc Huizen (N.H.). GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Scherpenisse: kand. L. Blok te Zeist; te Bodegraven: A. Hoo= gerland te Werkendam. een mars naar het tien kilometer buiten de stad gelegen parlementsge bouw. Hun tocht zou hen voeren door protestantse wijken. Ze werden opgewacht door „di visies" van de „loyal citizens of Ulster", volgelingen van Paisley. De politie slaagde er in, de studenten te bewegen van hun actie af tc zien. AMSTERDAM Er zal slechts één partij deelnemen aan de verkiezingen voor de grondraad van de universi teit van Amsterdam. Alleen de Stu dentenvakbeweging (SVB) heeft be langstelling getoond voor de vorming van de ASVA. Zowel het Nederlands Studentenak koord (NSA) als het Algemeen non-politiek studentenbelang (ANPS) hebben dinsdagavond besloten niel aan de verkiezingen deel te nemen Hierdoor kan slechts sprake zijn van een schertsverkiezing. Tijdens de ASVA-ledenvergadering werd de door beide niet deelnemende verenigingen ingediende eis over te gaan tot de instelling van algemene studentenverkiezingen bij universi taire inschrijving, afgewezen. Inwilli ging van deze eis was door belde partijen als voorwaarde gesteld voor deelname aan de komende verkiezin gen. weer min temp. gisteren neer slag Kopenhagen mist 1 0 Londen motregen 7 04 Amsterdam geh. bew. 5 0 Brussel zw bew. 4 0 Luxemburg mist 1 0 Panjs geh. bew 4 0 Nice on bew. 6 0 Frankfort geh. bew. 0 München geh bew. -1 0 Zilrlch geh. bew. -1 0 Oenéve mist 1 0 Locarno mist -9 0 Wenen zw. be. -6 0.6 Innsnruck vrijewl onbew. -7 0 Rome mist 1 0 Madrid mist 2 0 Majorca 1. bew. 6 0 In het Westen veruit grootste prot. chr. dagbladper» hand niet meer gehouden. Maar ze is wel een hinderpaal voor de staat, om medische centra in te stellen, die echtgenoten adviseren over de pil en andere methoden van geboortenregeling. De pil en andere middelen voor geboortenregeling zijn in Italië wel te koop, maar het is streng verbo den er reclame voor te maken. Op de verpakking mag zelfs niet wor den vermeld, waarvoor de inhoud dient. Tegelijk worden in Italië naar schatting jaarlijks een miljoen clandestiene abortussen gepleegd. Minister voor volksgezondheid is nu de christendemokraat CamilV» Ripamonti. Er is spaake van, dat hij het wetsontwerp, dat zyn socialis tische voorganger heeft voorbereid, wil terugtrekken voor een nieuw onderzoek. (Van onze correspondent) JERUZALEM Israëls oud premier David Ben Goerion is in Haifa opnieuw ten strijde ge trokken tegen wat hij noemde de „bemoeizucht van de rabbijnen". Hij wil dat iedereen die zich in Israël vestigt en jood wil zijn als jood wordt erkend. „Het is meer dan ergerlijk", zei hij. „dat de rabbijnen het recht claimen uit te maken wie een jood is. Mijn kleindochter had moeilijkheden om haar huwelijk bevestigd te krijgen, omdat haar moeder, mijn schoondoch ter. als niet-joodse is geboren. Maar ze leeft, strijdt en werkt voor Israël", zei de grijze staatsman. Ook de rabbinale bezwaren tegen harttransplantaties hekelde hij: „Als iemands leven in gevaar is en hij moet een nieuw hart hebben, dan zal hem een nieuw hart worden gegeven. Wij zullen niet toestaan dat dan een rab bijn naar voren komt die zegt: neen, het is verboden", aldus David Ben Goerion. AMSTERDAM Zaterdag is in stilte begraven de 79-jarige dr. J. P. van Heest, emeritus-predikant van de Evangelisch Lutherse Kerk. Hij over leed op 22 januari. Dr. Van Heest heeft 26 jaar als predikant te Amsterdam gestaan en is daar, maar ook in heel het land j bekend geweest, niet ln de laatste j plaats dertien jaar lang als praeses van de lutherse synode. In die tijd kreeg de Lutherse Kerk een nieuw kerkboek en een nieuwe kerkorde en kwam in 1952 de hereni ging met de hersteld-evangelisch lu- thersen tot stand. Tijdens zijn presi- diaat werd de consensus met de Her- vormde Kerk over doop en avond maal een feit Ook in het buitenland was dr. Van Heest bekend en hij werd geëerd met een eredoctoraat van het Wagner-col- lege in New York. Hij was een zoon van ds. J. J. van Heest, die vrij-evangelisch predikant I te Dordrecht was. Hij begon zijn j ambt als predikant van de voormalig I evangelische hersteld-evangelisch lu therse gemeente te Medemblik. Daar na stond hij te Groede en Deventer en ten slotte in Amsterdam tot zijn i emeritaat in 1955. Schriftgezag (39) Mevrouw Wijtman-Noordam uit Sliedrecht verzoekt ons o.m. te lezen 1 Cor. 9 5, waar Paulus zich het recht voorbehoudt te huwen, zo ook Galaten 3 28 waarin P. stelt dat in de doop geen tegenstelling behoort te zijn tus sen Griek en Jood. Als P. eigen ideeën heeft zegt hij dat erbij (dat denk ik, Paulus), maar waar hij weet geïnspireerd te zijn, zegt hij: Zo zegt de Here. Overigens bedankt, mevrouw, voor de lans die u brak voor de vrouw in de gemeente, die is te lang veronachtzaamd. Maar sol niet met duidelijke uitspraken, die volgëns mij wèl, zoals u het noemt, „uit de hemel zijn gedicteerd". Warmond K. v. d. Willik Schriftgezag (40) De Bijbel is niet een woord over God, door ons gesproken, maar het Woord van God, waarin Hij tot ons spreekt. Daar horen ook de brieven van Paulus bij. Wat P. schrijft in 1 Cor. 14 en in 1 Tim. 2 gaat over de vrouw in de samenkomsten van de gemeente, daar moet zij zwijgen, zij mag ook niet leren: geen vrouw op de kansel derhalve. Maar, mevrouw Wijtman, buiten de eredienst kan de vrouw kerkelijk toch nog meer dan genoeg doen? Dat hoort toch tot het ambt aller gelovigen? La ten we toch ophouden met dat tornen aan het Schriftgezag. Daarmee onder mijnen we nog meer dan er al gedaan wordt. Zo zakken we steeds dieper in het moeras. Bergschenhoek Jac. v. d. Kootf Schriftgezag (41) Ik begrijp deze hele discussie niet. Jezus-zelf beriep zich toch ook steeds op het geschreven Woord? In de woestijn, waar hij door de duivel ver zocht werd. tot driemaal toe. Het ge heime wapen van Hem was „Er staat geschreven" Laten we als christenen toch proberen vast te houden aan Gods Woord. Daarmee strijden we nooit vergeefs. Gods Woord houdt stand in eeuwigheid. Rotterdam J. J. v. d. Berg Schriftgezag (42) Gods Woord ondermijnen is al een bezigheid, die vlak na de schepping zijn intrede deed. De slang zei tot Eva: „Is het ook. dat God gezegd heeft...." Twijfel zaaien doet de duivel nog steeds. Heel hardnekkig. Tk denk aan deze versregels over de Bijbel: Uw gedachten, wond're schatten, zijn door mensen niet te vatten. Maar Uw Geest leert z' ons verstaan..." Scheveningen Mej. C. Knoester Schriftgezag 42 Ik weet niet wat de bron is geweest voor de pennevrucht van mevrouw Wijtman uit Sliedrecht, maar laten wij bedenken dat wij Paulus. deze Godsgezant, die ver buiten zijn land het Evangelie gebracht heeft en juist aanleiding geweest is tot gemeente-op bouw, niet ten onrechte van het te gendeel gaan beschuldigen, of kleine ren. Want dan raken wij Gods oogap pel aan. Rotterdam D. Allerlicsten URK De kerkeraad van de ge reformeerde kerk (vrijgemaakt) heeft zaterdagmiddag met zeven tegen zes stemmen besloten, zich aan te sluiten bij de „voorlopige", gereconstrueerde" classis Kampen. Als gevolg hiervan is er een scheu ring in de gemeente gekomen. De pre dikant ds J. Slotman behoort tot de minderheid ln de kerkeraad. De meerderheid besloot de minder heid het gebruik van het kerkgebouw niet te ontzeggen Gisteren werden er dan ook vier kerkdiensten gehou den. Voor de meerderheidsgroep preekten ds. A. Geelhoed van Hasselt en de emeritus-predikant ds. J. van Raalte. Ds. Slotman ging voor de min derheidsgroep voor. De kerk van Urk telt 526 leden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2